Zalmrestaurant 't Oude Veerhuis

- Ontbijt vanaf 07:00

• Af te huren , Catering , Per boot te bereiken , Terras , Wi-Fi
Willem .
  • Datum van je bezoek: 10 apr. 2016
Wij hebben hier zondag met z'n 4-en gegeten. Onze tafelgenoten kenden het restaurant al goed en waren hier meerdere keren met vrienden geweest. En ook voor ons was dit een prima keuze!
Wij kozen voor het 4-gangen verrassingsmenu. Na overleg met de kokkin kozen wij voor verschillende voorgerechten, zodat we van alles wat konden proeven. Wat een verschillende soorten zalm, ieder met zijn eigen smaak. Het was heerlijk!
Daarna een smakelijke en zeer goed gevulde zalmsoep, erg lekker!
Als hoofdgerecht konden we genieten van mooi opgemaakte gerechten, uiteraard met een prima stuk zalm, voorzien van diverse soorten aardappels (waaronder een blauw soort aardappel), warme groenten en een prima salade. Complimenten aan de kokkin voor de smaakcombinaties !
Ook aan het dessert was veel zorg besteed, het smaakte geweldig!
Voor ons een leuke kennismaking met dit unieke restaurant, op een heel smal stukje Nederland tussen Maas en Waal, een mooi authentiek veerhuis met prachtig glas in lood.
Wij kunnen het iedereen aanbevelen! Hou je van zalm, dan moet je zeker naar Heerwaarden!

Hans L.
  • Datum van je bezoek: 26 jul. 2015
’t Oude Veerhuis, Heerewaarden
Zondag 26 juli, regen en koud. We hebben gereserveerd bij ’t Oude Veerhuis in Heerewaarden. Naar eigen zeggen: het enige zalmrestaurant van Nederland. Vriendelijke ontvangst. Speciaal voor ons is de open haard aangestoken. Dat is heel aardig, maar het zegt ook iets over de verdere bezetting.
Het Oude Veerhuis heeft meer van een (bruin) eetcafé dan van een deftig restaurant. Maar er is een fijne waranda (voor als het wel mooi weer is), met een prachtige glas-in-lood rand, waarop we ook de zalmen weer terug zien. De prijzen lijken ook wat meer op die van het wat deftiger restaurant . We gaan voor het driegangen verrassingsmenu(€ 42,50).
Het voorgerecht is een combinatie van drie soorten zalm (Schots/Sock-eye/Chinook), opgemaakt in fraaie roosjes. Het hoofdgerecht is een emulsione van Schotse zalm, die wordt geserveerd met meegegaarde groenten en kruiden in een aluminium pakketje. Er is nog meer groente en er zijn frieten. De porties doen vermoeden dat het restaurant gewend is aan uitgehongerde fietsers en wandelaars. De zalm is prima en mooi gerookt in eigen rokerij; de groenten vallen erg tegen.
Als dessert zijn er een paar bolletjes ijs met een stukje chocolade cake.
Het Oude Veerhuis heeft een heel beperkte wijnkaart, maar daar staan dan wel prima wijnen op. We genieten van de Chablis premier cru, maar het oog valt terloops ook op de Meursault, die zeer vriendelijk geprijsd is.
De liefhebber van (gerookte) zalm zit hier helemaal goed. Maar ik houd er een beetje dubbel gevoel aan over: prima zalm, maar in een wel erg sobere entourage, waarbij de papieren tafelkleedjes en overdreven sobere papieren servetjes mijn cijferbalans wel erg de foute kant op willen duwen (zonder die mooie waranda kwam ik zeker niet boven de 6) en ik liever zou vergeten hoe de Chablis uit de niet aan tafel geopende fles zo doorgeschonken wordt in het glas van het aperitieve wit.
Nou, dat is echt merkwaardig. Ik kan mij niet herinneren de open haard te hebben aangestoken op afgelopen 26 juli. Bovendien zijn onze houtblokken al geruime tijd op.
Op tafel ligt gestreken tafellinnen, voorzien van Duni tafellopers.
Wij maken vrijwel geen reclame meer en hebben vrijwel geen personeel. Dat bevalt ons uitstekend! Lekker rustig en al onze aandacht voor de gasten. En u mag het weten: Onze gasten komen werkelijk van heinde en verre, zelfs uit Duitsland en België!, speciaal voor onze ambachtelijke zalm. Meerdere gasten zijn dan ook van mening dat wij in de categorie Michelin sterren moeten vallen. Maar dat ambiëren wij niet. Wij ambiëren rust en genieten.
Overigens is onze omzet in vergelijk met juli 2014 met maar liefst 82% toegenomen. En dát zegt genoeg (zonder reclame!)
Inderdaad, onze porties zijn fors. Dat is niet zonder reden.
Men gaat naar een restaurant om van een stuk vis, vlees of gevogelte te genieten. Het hoort dan ook midden op het bord te liggen.
Onze porties zalmfilet zijn tussen 300 en 400 gram. Onze tournedos is rond 300 gram.
Wat er naast wordt geserveerd is voor het leuke. Wij doen veel met zoete aardappel, bijzondere groenten als pastinaak, ambachtelijke friet en dergelijke.
Meer dan 90% van onze gasten komt speciaal voor de wilde zalm. Iedereen vindt de porties reusachtig. En raad eens wat? Er blijft vrijwel nooit iets over en een doggy- of cattybag wordt nooit gevraagd. Wel worden er na de maaltijd altijd vingers geteld, of die er misschien ook niet bij zijn opgegeten.
Inderdaad hebben wij een zeer beperkte witte wijn kaart. Chablis en Chablis premier Cru.
Daarnaast de wat duurdere Meursault. Maar daar wordt nooit naar gevraagd!
Onze Chablis is veel te goedkoop. Dat is bij veel gasten bekend. Dat komt, omdat wij deze altijd in grote hoeveelheid inkopen en dan eerst stevig onderhandelen. Die lage prijs krijgt onze gast doorberekend.
Zojuist weer een partij Chablis ingekocht. Normale groothandelsprijs 24,50. Wij kochten in voor 12 Euro! Op de kaart staat deze Chablis nu voor ongeveer 26 Euro.
Dat de Chablis wordt door geschonken in het aperitief glas is niet zo vreemd. Het is namelijk dezelfde wijn....
Het "oubollige" van de inrichting is eerder aan te duiden als authentiek.
De massief eiken lambrisering is door ons uit de trouwzaal van een gemeentehuis gehaald. Het is kwartiersgezaagd eiken van 125 jaar oud, bijna even oud als het Veerhuis uit 1875.
De vloer is door ons zelf gelegd en van massief inlands eiken. De open haard is van zwart marmer. Het rood en geel koperen koffiezetapparaat is een originele Belle Epoque machine. Model 1903. Kost nu nieuw inclusief molen rond 12.000 Euro.
het Veerhuis is door ons zo goed mogelijk in de originele staat uit 1875 gebracht. Tijdens de restauratie vonden wij een ansichtkaart van voor de oorlog. En wat stond daar op de achterkant?
"Het Enige Zalmrestaurant van Nederland".
Wij zeggen dat dus niet zelf, zoals de recensist suggereert.
Heerewaarden was het verst landinwaarts gelegen zalmvissersdorp van Nederland. De visserijrechten stammen al van meer dan 400 jaar terug. Het vissersgilde vergaderde in het Veerhuis.
Wij zien graag gasten verschijnen die onze inzet waarderen. Niet alleen op culinair gebied, maar ook op authenticiteitsgebied.
Over de prijs van de vis? Wij adviseren geïnteresseerden op Amerikaanse sites te kijken naar 'smoked chinook salmon' en 'smoked sockeye salmon'. Dat geeft enige indruk.

Tot ziens in het enige zalmrestaurant van Nederland! Ook voor grotere groepen!
Don en Loes ;-)

Reactie van proever:

Nogmaals ’t Oude Veerhuis, Heerewaarden
Woord en wederwoord, daar ben ik een groot voorstander van. Dus leuk als een restauranthouder op een recensie reageert. “Wij maken vrijwel geen reclame”, zeggen de eigenaren. Maar ze waren vast blij met mijn stukje, dat ze met beide handen aangrijpen voor een behoorlijk uitgebreide reclameboodschap, naar aanleiding van een paar kritische kanttekeningetjes die ik plaatse. Het leek een beetje alsof ik in drieën of vieren grossierde, maar ik kwam op zevens uit.
De eerste opmerking die gemaakt werd toen we om zeven uur het verder lege restaurant betraden was “ik heb speciaal voor u de open haard aangestoken” – dat was geen echte open haard, maar zo’n klein – waarschijnlijk gasgestookt – nephaardje. Maar het gebaar werd door ons gewaardeerd.
Mijn opmerking over de wijnkaart was juist positief bedoeld, niet veel maar mooie wijnen die goed passen bij de geserveerde gerechten.
Het weerwoord op het doorschenken vond ìk dan weer merkwaardig, want op de rekening stond bij de droge witte wijn, die als aperitief genuttigd werd, een heel andere nam vermeld nl. ‘villaluisech’, terwijl we bij voor- en hoofdgerecht een (prima) Chablis premier cru dronken. Het aperitief heb ik niet zelf genuttigd, dus over de verschillen heb ik geen mening. Wel heb ik een zwak voor goed ogende servetten en vind ik het eigenlijk niet acceptabel wanneer een fles wijn niet aan tafel geopend wordt. En kom je met een nieuwe fles, dan kom je met schone glazen.
Verder heb ik het woord oubollig zeker niet genoemd, weet authenticiteit te waarderen, maar authentiek is nog niet per se hetzelfde als aansprekend. Zoals ik al eerder opmerkte: de prachtige waranda van ’t Oude Veerhuis sprak mij juist wel erg aan. Naar mijn idee is er meer kritiek gehoord dan ik heb gegeven.
Nog even over het ‘naar eigen zeggen enige zalmrestaurant in Nederland’: Om te beginnen zet het restaurant dat zelf op de site en op de kaart. Dat noem ik dan wel zelf gezegd. Maar om het bewijs daarvoor te laten leveren door een vooroorlogse ansichtkaart, dat vind ik wel een beetje komisch. Wie het naoorlogse Google even aanzet vindt bij ‘zalmrestaurant’ inderdaad veel informatie over ’t Oude Veerhuis, maar vindt al snel ook nog een paar andere zalmrestaurants. Neemt niet weg dat ik Don en Loes alle succes van de wereld wens met hun restaurant.
Marina D.
  • Datum van je bezoek: 14 mei 2015
Het enige zalmrestaurant in Nederland, hoe bijzonder is dat. De mevrouw die alles doet in haar eentje is erg vriendelijk. Niets is haar te veel en ze loopt het vuur uit haar sloffen. De is de kok, de bediening en gastvrouw tegelijk. Eigenlijk is dat niet te doen. De entourage is erg oubollig. De kaart is uiteraard zeer uitgebreid met zalmgerechten. Er staat o.a. zalm op uit de Pacific en Alaska. De Sockeye heeft een uitgesproken rook smaak en de Chinook smelt op de tong. Voor wie de keuze moeilijk vind is dit misschien een kleine houvast. Uiteraard is er ook Noorse en Schotse zalm maar dat is dan wel gewoon vergeleken bij de andere soorten. De porties zijn groot. De meeste zalm is gerookt wat erg machtig is om te eten. Tip; als je het niet op kunt vraag dan om het mee naar huis te nemen. Het is te duur om te laten staan. De overgebleven zalm wordt zo voor je inpakt. De prijzen zijn niet laag, maar het is de moeite waard om er tenminste één keer in je leven gegeten te hebben.
Anja K.
  • Datum van je bezoek: 26 jul. 2014
afgelopen weekend hebben mijn zoon en schoondochter en mijn zus en zwager gebruik mogen maken van de gastvrijheid van u overnachting locatie met ontbijt en ze waren helemaal opgetogen van u gastvrijheid en heerlijke ontbijt...Wij zullen dan zeker binnenkort met een gezelschap terug komen om bij u te eten en verheugen ons er nu al op helemaal top. Wij hebben u restaurant al aan geprezen bij vrienden en familie....
Pollas .
  • Datum van je bezoek: 10 aug. 2013
Heerlijk gegeten, zowel de koude als warme vistrio die geserveerd worden als onderdeel van het verrassingsmenu zijn een aanrader.
Gbrs .
  • Datum van je bezoek: 8 feb. 2013
vrijdagavond 8 febr 2012 hebben wij met vrienden heerlijk gegeten in 't oude veerhuis.
als voorgerecht hadden we o.a. een trio van verschillende zalmsoorten voortreffelijk als hoofdgerecht een gegrilde chinook zalm heerlijk in combinatie met een glas mooie chablis
de bediending naar wens alleen was het op die avond wat stil in het restaurant
De prijs was redelijk, geziet de kwaliteit van het gebodene.
samengevat: aan te bevelen, vooral voor een zomeravond met uitkijk op de maas
Peterfk .
  • Datum van je bezoek: 2 nov. 2012
Zeer gevarieerde menukaart. Dit restaurant speciaal gekozen vanwege de specialiteit: zalm. Ik kreeg een palet van Schotse zalm, Chinook (Amerika Westcoast) en Sock-Eye (Alaska). In een woord heerlijk. Een aanrader dus.