Yumpo

E. du Perronstraat 14 1382 SZ Weesp Nederland Kaart

Meer informatie over restaurant Yumpo

• Datum van je bezoek: 17 sep. 2015
Na een jaar opnieuw de kok carte blanche gegeven: "Mag ik een authentiek rundvleesgerecht en een groentebijgerecht dat niet op de kaart staat?"

Het werd een Szechaungerecht met zwarte zwammen en in olie gebakken rundvlees (€ 16,50). Dat het de typerende citrusachtige szechuanpepersmaak ontbeert die de tong een tintelent gevoel hoort te geven ontbreekt vergeef je hem: smaakbalans en afzonderlijke 'bite' van ingrediënten zijn hier dik in orde. Het is zoals tijdens mijn eerdere bezoek technisch perfect bereidt. Dat gold ook voor het bijgerecht (€ 6,50): hjing choi, een bijzondere en lastig te verkrijgen Chinese groente die ergens aan spinazie doet denken – zonder de typerende aanslag op je tanden en subtiel op smaak gebracht met knoflook en weinig lichtgebonden saus. Zo proef je de groente...

Opnieuw beloont Yumpo me door de fantasieloze kaart links te laten liggen. Ik kan een ieder, opnieuw, aanraden je door de kok te laten verrassen – iets waar je doorgaans voor op je hoede moet zijn als een menukaart dat vermeldt. Hier niet. Bovendien schept de kok er ook groot genoegen in er iets speciaals van te maken.

Samenvattend? Doen! Overtuig Linda, de eigenaresse, dat je je graag laat verrassen door de kok. En eet het ter plekke op, dit eten verdient dat en kan zich – opnieuw – meten met betere restaurants in Den Haag en Rotterdam meten mits je de kaart volkomen negeert.
  • Datum van je bezoek: 7 aug. 2014
Bij Jumbo - dat hier op Iens nog altijd schuilgaat onder het pseudoniem Yumpo - staat een kok in de keuken die een aantal gerechten prima bereidt. Naast verplichte nummers als ‘babi pangang’ en ‘foe yong hai’ staan er ook interessantere gerechten op de kaart zoals krokant, in olie gebakken biefstuk met knoflook en peper. En als het niet te druk is, wil de kok je na enig afdwingen verrassen met traditioneel eten buiten de kaart om!

Kwaliteit schommelt bij Jumbo. In tegenstelling tot de laatst gegeten, goed bereidde Mihoen Singapore, bevatte deze ditmaal nauwelijks kerrie of koriander - laat staan waterkastanje, gember of zelfs maar ei.

Jumbo is vooral een afhaalrestaurant. Uit gemakzucht van haar klandizie, geholpen door een onuitnodigende inrichting. Zonde, want Jumbo heeft een prima menu dat je ter plekke op hoort te eten: dat komt zowel gebonden sauzen als textuur ten goede. Dit menu (€ 47,50 voor 2 personen) valt onder de categorie ‘rijsttafels' en is een selectie van een aantal goed bereidde Hollands-Chinese gerechten die op de Zeedijk niet heel veel beter worden bereid…
JohanVoog .
  • Datum van je bezoek: 2 okt. 2012
Een prima afhaalChinees. Restaurant is groot zat maar niet uitnodigend genoeg om er plaats te nemen. Vriendelijke hardwerkende eigenaresse is bereid om speciale wensen aan haar man (de kok) door te geven... direct met extra prijsberekening. Kaart is standaard maar ruim voldoende. Voor Hollandsche veelvraten is het Yumpo menu voor 22 Euri aanbevelingswaardig maar erg standaard. Mihoen vraagt altijd een -flinke- extra bijbetaling. Ossehaas gerechten en de spekpangang zijn niet te versmaden. Loempia is OK en normaal van formaat maar nog belangrijker: niet te vet! Kortom, deze wijk mag blij zijn met een zeer toegankelijke, lekkere en betaalbare Chinees. Oh ja: je kunt hier niet pinnen!
  • Datum van je bezoek: 14 jul. 2012
Yumpo is één van de 3 Chinese restaurants dat Weesp rijk is. Ondanks dat het restaurant voldoende plaats biedt en haar afhaalprijzen gelijk zijn aan de prijzen op de kaart, kiezen de meeste mensen er voor hun maaltijden af te halen.

Het stereotype interieur is zoals van veel Chinese restaurants, opgericht in de 70-er jaren. En ja, de menukaart is ingedeeld in vis- en vleessoorten die – per soort vermenigvuldigd met een reeks groenten danwel sauzen – een indrukwekkend aantal keuzemogelijkheden oplevert.

Als kind (jaren ’80) was ik altijd gek op babi pangang. Een ontheemd gerecht: niet Chinees, niet Indonesisch en ontstaan in de 60-er jaren toen Chinese restaurateurs zich realiseerden dat wij Hollanders een royale hoeveelheid vlees en saus (mits niet te pittig) meer op waarde wisten te schatten dan de originele Chinese keuken. Dit besteld hebbend, was het interieur ineens 'helemaal af': Yumpo maakt namelijk deze 'originele' babi pangang: het spek is perfect geroosterd en dat proef je zelfs door de saus heen: krokant, zowel niet te droog als vet, precies zoals ik dat uit mijn jeugd herinner!

Verrassender zijn de Mihoen Singapore (mie, vlees en garnalen met groenten en kerriepoeder) en andere specialiteit van de kok: droog-gebakken biefstuk met chilipepers en bosuitjes. Deze biefstuk is gemarineerd en kortstondig gefrituurd, een absolute aanrader en uitstekend bereid door de kok.

Foe Yong Hai, Babi Pangang en Tjaptjoi laten zich het best verkopen in deze (voormalige) Weesper arbeiderswijk. Voor alle drie de gerechten geldt dat ze worden bereid zoals in de meeste Chinese restaurants: redelijk, maar afgestemd op de Hollander die dat ziet als een spannende, exotische afwisseling op een bord aardappelen, andijvie en schouderkarbonade. Nee, het zijn de twee eerder genoemde gerechten die aantonen dat de kok het durft 2 authentieke maaltijden op de kaart te zetten. Bij het bestellen van deze gerechten viel me op dat het de ogen van de uiterst vriendelijke gastvrouw laat fonkelen, een fraai teken!

Ik kan geen andere conclusie trekken: dit is een restaurant waar de wil van de kok er zeker is. Yumpo's haar clientèle maakt echter dat culinaire uitspattingen zich beperken tot een handvol goed bereidde, bijzondere gerechten. Afgaand op mijn ervaring met de Foe Yong Hai en Tjaptjoi - net iets boven middelmatig bereidt - kan ik slechts een ieder aanraden Yumpo's speciale gerechten te bestellen: de maaltijden waar de kok zijn passie in legt!