Xapoe

Weiersloop 1 9401 DZ Assen Nederland Kaart

Over het restaurant Xapoe

De natuurlijk verantwoorde keuken

Xapoe is de perfecte plek om op een betaalbare manier kennis te maken met de Indonesische keuken. Naast dat iedere gast hier met open armen wordt ontvangen, is het eten ook nog eens natuurlijk verantwoord. Dit gastvrije eetcafé speelt in op onze steeds sneller veranderende samenleving en maakt uitsluitend gebruik van scharrelvlees en biologische producten. Zelfs de naam is hierop aangepast. Xapoe betekent letterlijk bezem en staat voor de reiniging van zowel je geest als je lichaam.

Meer informatie over restaurant Xapoe

Maandag gesloten
Dinsdag t/m zondag 17.00 - 23.00 uur

• Amex , MasterCard , Pin , Visa card
  • Af te huren , Catering
6,9
H V.
  • Datum van je bezoek: 20 mei 2017
Heerlijk gegeten bij Xapoe. Eenvoudig en goed op smaak. We kozen het plate-menu, een aanrader. Hiermee waanden we ons terug in Indonesië.
Marika V.
  • Datum van je bezoek: 19 mei 2017
Louise D.
  • Datum van je bezoek: 13 mei 2017
Voor een weekendje Assen had ik via de AH-restaurantactie gereserveerd. We werden vriendelijk ontvangen, de bediening was vlot en het eten heerlijk. Wij waren tevreden
Charles L.
  • Datum van je bezoek: 12 mei 2017
Een gezellig en klein restaurant, met een informele sfeer, waar je vriendelijk en vlot geholpen wordt. De ober was rustig en bescheiden.
Wij waren met zijn vieren en kozen voor twee maal een rijst tafel voor twee personen, 1 vegetarisch en 1 vlees. Het eten is erg lekker, heerlijk Indonesisch gekruid, het vlees lekker gemarineerd. Groentes lekker klaargemaakt en een lekkere gado gado salade. Er is een ruime keus, ook voor vegetarisch eten.
De rijst (twee smaken) is lekker klaargemaakt en past goed bij de verschillende hapjes.
twee tips: De bar achter zou iets meer sfeervol aangekleed kunnen worden en voor de ober handig om een doekje te gebruiken ivm de warme/hete borden en schaaltjes.
Xapoe is een echte aanrader voor lekker Indonesisch eten met een eigen karakter.
Cees D.
  • Datum van je bezoek: 25 apr. 2017
Na een aantal eerdere teleurstellingen (om het maar eufemistisch uit te drukken) op 25 april jl. toch maar weer eens Xapoe geprobeerd met twee vrienden. Helaas !

Op het gebied van de Indonesische keuken ben ik echt wel iets gewend en kook, als blanda, althans volgens mijn gasten thuis, op dat gebied zelf ook niet onverdienstelijk. )

Als je bij een goed Indonesisch restaurant een rijsttafel bestelt krijg je een uitgebreide keur aan gerechtjes en een palet van smaken. Zo niet bij Xapoe. De rijsttafel die zij serveren vind ik miezerig en minimaal. Ik heb de schaaltjes op tafel niet precies geteld maar schat dat het bij 12 wel ophoudt, inclusief een minimaal bakje rijst (op z'n Hollands gekookt, dus gortdroog) In die schaaltjes zitten kleine porties.Helaas weer weinig tot geen onderscheid in smaken kunnen ontdekken. Het smaakte allemaal erg vlak en meer van hetzelfde. Je zou bijna zeggen dat de keuken maar met 1 specerij werkt. De sate Kambing die deel uitmaakte van deze zg. rijsttafel is geen geitenvlees maar lamsvlees (begrijpelijk, Nederland is niet zo van de geit), wat ook lekker kan zijn tenzij het, zoals in dit geval, uiterst taai is. (Een lam van een jaar of 10 of zo ?) Het enige gerecht dat er enigszins op leek was de sate ajam, alhoewel de bijbehorende saus (dunnetjes) best wel wat meer pit en diepgang kan gebruiken. Waarom geen sate babi erbij, dat zijn de kosten toch niet ? Maakt het veel completer.

De eerlijkheid gebiedt mij om te vermelden dat er wel gevraagd werd of er nog "aanvulling" gewenst was. De lust was ons echter vergaan. Na ca. drie kwartier stonden wij, enigszins gedesillusioneerd, weer buiten na een rekening betaald te hebben voor drie rijsttafels en een paar drankjes van iets boven de 100 Euro. (Tegen beter in ook nog tip gegeven, wantr die jongen uit de bediening deed wel zijn best) Dat( en ook wel meer) heb ik graag over voor een goede, authentieke en gevarieerde rijsttafel maar deze rekening staat absoluut niet in verhouding tot "kwaliteit" die Xapoe biedt.

De bediening was vriendelijk, dat moet gezegd worden maar in al haar vriendelijkheid ook uiterst amateuristisch.

Xapoe, volgens mij zijn jullie een beetje (?) de weg kwijt (of hebben die nog steeds niet gevonden ?) of zijn jullie in ieder volledig op het verkeerde spoor. Van de enthousiaste beoordelingen van een aantal andere beoordelaars begrijp ik helemaal niets. (No offense meant, dat zegt misschien meer van mij dan van hen). Ik erger mij vaak aan negatieve "afbrandrecensies" van recensenten op restaurant sites maar nu moet ik mij daar zelf helaas ook aan bezondigen (had overigens ook niets kunnen zeggen !). Naar mijn mening is hetgeen jullie op dit moment presteren een aanfluiting, zo geen schande, voor de Indonesische keuken. Kortom een hele dikke onvoldoende (<3) voor jullie, meer kan ik er helaas niet voor geven.

De keuken een slechte avond ? Zou niet mogen voorkomen, maar OK. Maar dat voor de zoveelste opeenvolgende keer ? Is volgens mij geen toeval meer.

Xapoe, de "Xapoe"\ erdoor ! Assen kent een grote Indonesische/Molukse gemeenschap (eigenlijk niet in een adem te noemen!) Steek daar je licht eens op en ik weet zeker dat je je product en performance gigantisch kunt verbeteren.

Voorlopig blijf ik even weg bij jullie maar zal wel de (semi) professionele recensies blijven volgen en hoop daarna ooit jullie een dikke voldoende (>8) te mogen geven.
jeanne P.
  • Datum van je bezoek: 18 feb. 2017
wij hebben heerlijk gegeten was super en de kwaliteit is zeer goed en we hebben een hele gezellige avond gehad mede door de eigenaar Charles.
we gaan er zeker weer heel snel naar toe,
BEDANKT
Annette B.
  • Datum van je bezoek: 21 okt. 2016
Bij binnenkomst zag je gelijk dat er warme sfeer aangebracht is.Vernieuwend en gezellige sfeer. Hoewel iets te warm binnen. Alle tafels waren bezet,gelukkig hadden we gereserveerd. Ook was het mogelijk bij de reservering te vragen naar een gerecht zonder knoflook ,omdat ik daar niet tegen kan. De wachttijd was prima en de bediening is zeer vriendelijk. We waren met ons vieren en de gerechten werden mooi opgediend ,goed van themperatuur en zeer lekker. De makreel zonder knoflook had door de andere kruiden een goede indonesche smaak. Wij vinden het zeker aan er raden. En we komen terug. Dank je Charles
D V.
  • Datum van je bezoek: 21 okt. 2016
Vrijdag 21 oktober 2016 weer heerlijk gegeten bij Xapoe met mijn kaartclub. Ontspannen sfeer, Goed gevulde borden met pure smaken,

Diana
Petra K.
  • Datum van je bezoek: 25 sep. 2016
Het eten was ok. De aankleding en inrichting laat te wensen over. Een kussentje op de harde stoelen, een leuk kleedje op de tafels.....dat doet al wonderen. Jammer. Personeel vriendelijk.
S.A. D.
  • Datum van je bezoek: 8 aug. 2016
Alles een acht. Heerlijk eten, met een goede smaak! Vriendelijke service en de entourage hoort zo bij Indisch eten. Een 8!
Vic M.
  • Datum van je bezoek: 12 jun. 2016
Udi’s 55ste verjaardag (Udi is mijn schoonzus) was reden voor onze familieclans om samen met Udi’s vrienden - een bonte gezelschap van zo’n 45 mensen uit alle windstreken van het land - afgelopen zondagmiddag in Assen neer te strijken in restaurant Xapoe aan de Weiersloop.

De ontvangst op deze tropische namiddag in dit kleine, knusse en in een sfeervolle Indonesische entourage ingericht restaurant was zoals het goed Indonesisch gastheerschap betaamt: hartelijk, gastvrij en warm met een spontaan en gezellig onderhoudende gastvrouw, die met iedereen een praatje maakte. Ook het bedienend personeel deed goed zijn best om het de gasten naar de zin te maken.
Ons werd een authentieke, uitgebreide en rijk gevarieerde rijsttafel voorgeschoteld waarvan je je smaakpapillen spontaan voelt dansen. Heerlijk! Art Cooking, Charles! Onze complimenten.

Het beeld van onze geslaagde Indonesische selamatan werd helemaal compleet met de plotselinge stortbui die enigszins verkoeling bracht (misschien toch ook een tip voor airco in het restaurant?). Kortom: Assen en omstreken boft en mag trots zijn met restaurant Xapoe en alle leuke culturele activiteiten die daar plaatsvinden. Wij bewaren hier fijne, smakelijke herinneringen aan en raden iedereen beslist aan om er eens te proeven van de gerechtenvariaties van de Indonesische keuken!
Ellen K.
  • Datum van je bezoek: 15 mei 2016
Het voor- en hoofdgerecht was goed en lekker. We hadden echter een keuze gemaakt voor hetzelfde gerecht, echter deze was nog maar voor 1 persoon voorradig. Kan gebeuren, echter bij het nagerecht werd ook aangegeven dat het gekozen dessert op was. De keuze gemaakt voor een ander dessert: stokjes met vers fruit. Dit dessert viel tegen, omdat het alleen uit stukjes appel bestond. Misschien was het overige fruit ook op? Of is dit standaard appel op een stokje? Dan zou ik de omschrijving van dit gerecht op de menukaart aanpassen omdat de verwachting anders is dan alleen appel. Appel is overigens niet heel bijzonder voor een dessert, maar dat is persoonlijk. Verder vonden wij de twee restaurantmedewerkers jong en niet heel ervaren. Het bier sloeg dood in het te vette glas. Dit aangegeven, maar hier werd niets mee gedaan. Het tweede biertje sloeg ook dood in het nieuwe glas. De sfeer in het restaurant kan ook beter qua uitstraling. Misschien een achtergrondmuziekje erbij bijvoorbeeld.
Henk F.
  • Datum van je bezoek: 22 apr. 2016
We zijn immer op zoek naar een goed Indisch of Indonesisch restaurant. Xapoe is zeker een kandidaat, maar dan zullen er nog wel een paar zaken moeten verbeteren. De inrichting van het restaurant is ongezellig en niet echt Oosters. Het lijkt wel een oude bedrijfskantine. Het eten is goed. Hoewel de hete vis niet echt heet was en zelfs een beetje flauw. Verder was de Soto ajam lekker en de Rendang en andere gerechtjes smaakten lekker.
Koen Floris G.
  • Datum van je bezoek: 19 apr. 2016
Al verscheidene keren heb ik Xapoe gegeten. Afgelopen dinsdag dus ook weer. Het eten was lekker. Vooral het hoofdgerecht: rijst met groenten en saté. Echter over de service was ik deze keer niet zo tevreden. Er liep maar één bediende in het restaurant. Daar door duurde het allemaal erg lang. In de loop van de avond zat er bijna niemand meer in het restaurant en dat maakt de sfeer niet echt aangenaam. Ik zal vast nog wel eens terug komen, maar dan wel in het weekend.
Harm H.
  • Datum van je bezoek: 1 apr. 2016
Eten was heerlijk, hebben menu 2 gegeten, bestaat uit voorgerecht, 2 vleeshoofdgerechten en een groentegerecht. Bediening was vriendelijk, 1 foutje, had geen slagroom bij het nagerecht besteld maar kreeg het toch. Restaurant heeft een gezellige uitstraling
Egge-Jan P.
  • Datum van je bezoek: 9 feb. 2016
Leuk Indonesisch eettentje in centrum Assen, simpel, maar gezellig. Selamat makan, dat is wat ik gedaan heb. Een nasi rames, met vooraf een lekkere soto betawi. Zeker de moeite van het onthouden waard, voor als je een keer in de Drentse hoofdstad bent.
Edith B.
  • Datum van je bezoek: 31 jan. 2016
de bediening werd door jonge meiskes gedaan en dan zie je wel wat door de vingers, maar het was niet echt goed. 2 de keer drinken heeft zo lang geduurd, we waren al klaar en wilden al weg. Wel 3x gevraagd waar het bleef .
eten was niet bijzonder maar simpel.
het zitten op en verhoging hield ons zo bezig (als je de stoel 10 cm naar achteren schoof, kon je met stoel en al van de verhoging vallen.
judithvolker .
  • Datum van je bezoek: 29 jan. 2016
Gezellige sfeer. Ruim van opzet. Vriendelijke en goede bediening, kok met humor. Eten was heel goed van smaak, ruime porties. Komen zeker terug om de rest van de kaart te proberen.
oosterveen100 .
  • Datum van je bezoek: 28 jan. 2016
De Soto Ajam was lekker goede beet.
De Ikan boemboe bali voor de meesten misschien te pittig, voor mij heerlijk.
De gebakken groente met kokos lekker fris van smaak en ook een goede beet.
De smoor (rundvlees) vlees was zacht maar viel niet uit elkaar. Mag van mij iets meer zoeter bv met gula dwaja of ketjap manis.
De rijst mooie droge korrel, zoals rijst moet zijn.
De koffie met spekkoek ook goed.
Als geheel het zg AH menu, meer dan voldoende en lekker.
Kom nog eens terug
Berend
zwiepiemiepi .
  • Datum van je bezoek: 26 jan. 2016
Wij vonden de smaken wel goed. Maar zowel de kip als rundvlees erg droog. De smoor en rendeng was zo taai dat we het niet weg konden krijgen. Terwijl wij daar juist zoveel positieve dingen over gehoord hadden. Misschien eenmalig foutje