Waterkant

Marnixstraat 246 1016 Amsterdam Nederland Kaart
31-207371126

Over restaurant Waterkant

Surinaamse schwung in Amsterdam

Wat is het toch heerlijk dat je in het centrum van Amsterdam een plekje hebt, waar je kunt ontspannen en eten. Tegelijkertijd klets je er bij met vrienden of ontmoet je nieuwe mensen. Restaurant Waterkant ligt aan een van de vele grachten. Kies een plekje op het gezellige terras, dat bij slecht weer wordt verwarmd. Of schuif binnen aan voor de authentieke Surinaamse gerechten of Parbo bier. Iedereen is welkom.

Halve fles mineraalwater

Meer informatie over restaurant Waterkant

Maandag t/m donderdag 11:00 - 01:00
Vrijdag en zaterdag 11:00 - 03:00

7,2
Voordelig
Jorinde H.
  • Datum van je bezoek: 6 nov. 2016
We waren blij met de leuke ontvangst en bediening. We voelden ons meteen welkom. De voorgerechtjes met eend zijn heerlijk. De rendang pittig maar erg lekker. De hoofdgerechten zijn niet heel groot. Ik had 2 voorgerechten ipv voor- en hoofdgerecht en mijn 2e voorgerecht (bedoeld als hoofdgerecht dus) kwam per ongeluk iets eerder dan de andere hoofdgerechten. We kregen spontaan een drankje van de zaak aangeboden terwijl het eigenlijk geen enkel punt was voor ons. De toetjes Surinaamse flan en lemoncake zijn zalig, niet overdadig maar machtig en vol van smaak. We komen zeker terug. Vanwege de warmtelampen op het terras werd zelfs op 5 november nog buiten gegeten. De bubbels, een Crémant, (ca. 35 e per fles) zijn ook heerlijk.
Niels V.
  • Datum van je bezoek: 2 sep. 2016
Fijne plek, leuke vibe, altijd gezellig druk. Gewoon leuke avond hebben en bijpraten.
Eten is ok. Rotti met plezier opgegeten, sparerib was mooi opgediend, maar vlees smaakte helaas naar niks.

Bediening was vanavond top. Jacqueline was gevat, snel en met een lach, fijne service!
Nout85 .
  • Datum van je bezoek: 27 aug. 2016
Hoewel in potentie een van de meest excentrieke en unieke plekjes van Amsterdam. Er is optimaal gebruik gemaakt van her buitenterras dat zich over een aanzienlijk gebied uitstrekt. Door deze uitgestrekte indeling is het echter ook lastig drankjes te bestellen en zelfs bij de bar aangekomen valt het nog lang niet mee. Eten valt om dezelfde rede nog helemaal niet mee warm en wel op tafel te kijken. Verder kaart niet verder dan simpel, weinig origineel en matig. Al met al, ondanks potentie, een tegenvaller.
Hallo Noud, wij vinden het inderdaad ook een van de mooiste plekjes in Amsterdam, zo midden in de stad en aan het water. Het is er op mooie dagen dan ook vaak erg druk, dat heeft er waarschijnlijk mede voor gezorgd dat je de bereikbaarheid van de bar vond tegenvallen. We hopen toch zeker nog een keer terug te zien en je een andere indruk hierover te kunnen geven.
Fuks .
  • Datum van je bezoek: 7 jul. 2016
De PUMPKIN ROTI ROLL (soor wrap) was prima. Maar wat was de BAKA BATJAUW (soort bakkeljauw) zout. De kok heeft er vast een zoutvaatje in omgekeerd; gerecht was niet eetbaar. Lekkere sfeer, mooi uitzicht.
Devreetzak .
  • Datum van je bezoek: 14 mei 2016
Groot fan en regelmatig bezoeker van de restaurants/café's van de "Drie Wijzen uit Oost". Helaas gaat het niet altijd goed, bleek afgelopen week toen ik met mijn (Surinaamse) moeder bij de Waterkant ging lunchen.

Na een korte nacht had ik wel zin in een saoto soep. Dat bleek geen verstandige keuze; de soep was zoet. Hij was namelijk volgegooid met zoete ketjap. Ten eerste, ketjap moet iemand er naar eigen smaak bij kunnen doen, en ten tweede, moet die in geval van saoto niet zoet zijn.

Enfin, ter compensatie nog een extra bakje rijst besteld, maar halverwege de soepkom toch de handdoek in de ring gegooid, en de bediening erop aangesproken - na telefonisch overleg met m'n (Surinaamse) grootvader. De serveerster sprak kort met keukenpersoneel (waar geen Javaan tussen zat), maar liet al snel weten er niks aan te kunnen veranderen.

Dat het gerecht uiteindelijk niet van de rekening wordt gehaald valt nog (enigszins) te verdedigen, maar dat je dan nog wel 1,75 moet lappen voor een lullig bakje rijst dat juist werd bijbesteld ivm bovenstaand... jammer! Daarnaast raad ik aan om alleen de Hindoenstaanse keuken aan te bieden (de rotiwrap was namelijk prima), of op de menukaart te vermelden dat de saoto zeer origineel van smaak is.
Floris K.
  • Datum van je bezoek: 29 apr. 2016
Heerlijk Surinaams gegeten, zeer smaakvol en ruime porties. Niet goedkoop, maar wel heel erg lekker. Je ziet echt dat er aandacht wordt besteed aan het maken van het eten. De bediening: precies aanwezig wanneer nodig, niet opdringerig maar wel behulpzaam. Decor niet bijzonder, het was dan ook geen geweldig weer vandaag. Ik kan me voorstellen dat het heerlijk buiten zitten is met mooi weer en een biertje.

Een absolute aanrader voor lekker Surinaams eten!
Dank je voor de fijne recensie! We hopen je snel nog een keer te zien.
StJakob .
  • Datum van je bezoek: 22 jan. 2016
Wat een leuk restaurant. "Surinaamse" keuken, erg smakelijk. Lekker bruisende tent die goed te doen was, ook al hadden we kleine kinderen bij ons. Maar wat het meest in het oog sprong was de bediening: super vriendelijk, snel, attent en innemend. Zij maakten het tot een echt uitje! Thnx
Bocksd .
  • Datum van je bezoek: 8 dec. 2015
We waren er om 5 uur, konden alleen de hapjes bestellen (begrijpelijk) deze waren lekker (kippenpastei met prima saus, bakkeljauwballen en loemias). We hadden toch nog een beetje trek dus toen om half 6 de keuken open ging, hebben we saotosoep besteld. Wat een teleurstelling, een kom van wel 750 ml (!) dunne waterige soep met weinig vulling. Er zat geen mie en selderij in, wel (te veel) kip de smaak was echt te slap. Maar de hoeveelheid van de slappe soep zat me nog het meest tegen, dat is echt flink doorlepelen voordat het koud is. Een buik vol water! Zeker de helft soep zou beter zijn maar dan kan je geen € 9,75 vragen...
Marian K.
  • Datum van je bezoek: 14 nov. 2015
Een hipster-restaurant volgens dochter. Op zonnige dagen is het terras afgeladen vol. Goede lokatie voor een terras aan het water.
Echt eetcafe met Surinaams getinte gerechten en dat proef je (aangenaam). Ruime porties. Goed tempo van bediening, vriendelijk en attent. Geschikt voor relaxt eten na winkelen of voor theater / uitgaan.
Helemaal vol bezet met jonge mensen tot zo'n dertig jaar (behalve wij dan)
Decor was een beetje kaal en bij de ramen tochtte het behoorlijk
Mendel S.
  • Datum van je bezoek: 8 nov. 2015
Leuk eetcafé, gezellig decor. Ik vond de bediening alleen erg slecht. Het meisje liep mokkend rond en bij de bestelling was ze al weg voordat ik klaar was. Toen ik naar haar toe liep om mijn bestelling compleet te maken, zei ze 'ja' en liep ze weg. Enorm laks. Ook de bediening achter de bar vond ik jammer. Er een tijd staan zonder geholpen te worden terwijl het niet druk was om eerst de conversatie met collega af te maken vind ik niet ok. Misschien hadden ze gewoon geen goede dag, desalniettemin. Heb er geen zin meer om naar toe te gaan.
Hallo mendel, dat klinkt niet goed inderdaad en is eerlijk gezegd niet zoals wij het personeel kennen. We vinden het erg jammer dat je geen goede ervaring hebt gehad en hopen dat je het toch een tweede kans wilt geven zodat we kunnen laten zien dat het een uitzondering was.
Ilonka V.
  • Datum van je bezoek: 24 okt. 2015
een reuze mooie plek,,gewoon in oktober met je jas uit op terras onder een warmte lamp.
lekker zitten eten en drinken.
Eten is lekker.
Bediening was goed.
We hebben echt genoten,,,,,,,van het het uitzicht,het eten,en de mensen.
Echt een aanrader.
Dank je voor de fijne recensie Ilonka. We hopen je snel weer te zien!
Nick R.
  • Datum van je bezoek: 13 aug. 2015
Vorige week gegeten en het eten was beter dan verwacht, salade groot is erg groot(ik ben een goede eter).
Mijn tafel genoot had een rotti achtige kip was goed alleen voor de prijs vond ik dat hij beter mag of iets meer erbij.
Nadeel is geen service en zeker als t druk wordt dat ze overschakelen op plastic en het meest naar hun eigen hand hier gat veel minder in(je betaald t zelfde!! dit kan echt niet). Mooi plek kan t aanraden om eens te kijken.
Lau-Juul .
  • Datum van je bezoek: 6 jul. 2015
Waterkant wint alles met de plek waar ze zitten. Ze hebben een gigantisch terras aan het water, je kan onder verschillende afdakjes, aan een tafel of gewoon aan de waterkant zitten.
Je moet aan de bar bestellen en daarbij, voor het eten, je tafelnummer doorgeven. Dit systeem werkt als het zo druk is helaas minder goed dan je zou denken. De bediening is hierdoor ook zichtbaar geïrriteerd als het niet duidelijk is waar iets naar toe moet. We wilde eigenlijk de roti rol proberen, want we zitten bij een Surinaams restaurant, maar die was op. Als tweede keus hebben we de saté genomen, twee van ons vonden deze erg mals en lekker, maar de derde had een minder goede ervaring. Haar kip was een stuk droger dan die van ons en er zat te weinig saus bij. Ook de rijst was een beetje te saai, dit had beter gekund. De snacks zoals de uitgebreide nacho's en spring rolls zijn wel een aanrader voor bij de borrel of om te delen als voorgerecht.
Het Parbo bier is natuurlijk wel een aanrader en lekker voor op het terras.
Hallo Lau-Juul, ja die locatie zeker op een mooie zonnige dag, is inderdaad fantastisch. Daar zijn we zelf ook iedere dag weer blij mee. Het is dan ook vaak druk en daarom hebben we gekozen voor de self-service, zodat je niet lang contact probeert te maken met de bediening, maar zelf kan bestellen wanneer je dat wilt. Het werkt over het algemeen erg goed, ik hoop niet dat dit in jullie geval anders was. Helaas had niet iedereen een goed gevoel over de sate, maar we hopen jullie snel weer te zien en dan is de roti ook vast weer op voorraad.
Bas N.
  • Datum van je bezoek: 6 jun. 2015
Ik moet eerlijk bekennen, al van af de opening ben ik smoorverliefd op de Waterkant. Wat is het heerlijk om hier bij goed weer van de zon te genieten. Je vergeet even dat je midden in de drukte van Amsterdam zit. Afgelopen zaterdag ook een hapje gegeten. Mijn tafelgenoot had een heerlijke burger, ik ging voor de Roti rol. Een ware smaakexplosie die ontzettend goed vult. De ruime bierkaart, enthousiaste bediening en fijne setting zorgt dat ik bij goed weer, altijd recht naar de Waterkant loop.
Wat een fijne recensie! We zien je graag snel weer.
Sjoerd W.
  • Datum van je bezoek: 10 mei 2015
Leuke plek, hele vriendelijke bediening, good soul food en grote porties. En een van de beste terrassen van Amsterdam. En oh, kon ik maar in elk restaurant zelf bestellen aan de bar! Efficient en supersnel. En je hoeft nooit te wachten op je rekening zo ;-). En: Superlekker zelfgemaakt gemberbier (mag wel ietsje minder zoet trouwens).

Een van de leukste aanwinsten op horeca gebied in Amsterdam van het afgelopen jaar.
Hallo Oddbod, wat een fijne en aardige recensie van Waterkant. Kom snel nog een keer langs en dan is de (minder zoete) gemberbier van ons :)
Lok C.
  • Datum van je bezoek: 2 mei 2015
Heel mooi gelegen langs het water. Boerderij kip met zelf gemaakte frites en appelmoes was heerlijk. Bediening is ook erg vriendelijk.
SM M.
  • Datum van je bezoek: 30 apr. 2015
Ik dacht in een Surinaamse restaurant te komen met typisch Surinaamse gerechten. De Moksi Meti smaakte niet Surinaams. De setting van het restaurant is ook niet Surinaams, alleen de naam, maar hier is ook een waterkant. Teleurstellend
Beste Sjoerd, wat jammer dat je bezoek aan Waterkant een teleurstelling is geworden. Wij hebben onze inspiratie opgedaan bij familiebezoek in Suriname maar zijn inderdaad geen typisch Surinaams restaurant. De inspiratie zie je terug op de menukaart, in het assortiment dranken en de inrichting. Hopelijk geef je het met die wetenschap een tweede kans.
Peter S.
  • Datum van je bezoek: 29 apr. 2015
Als je eens wat anders wil tijdens de lunch en niet weer dat broodje rosbief, de caesarsalade of de clubsandwich met zalm. Bij Waterkant hebben ze heerlijke Surinaamse, Caraïbische en Aziatische lunchgerechten, origineel geserveerd en voor een zeer redelijke prijs. Waterkant valt misschien nog wel het best te vergelijken met Pllek in Noord. Vervang de containers door een parkeergarage en het IJ door de Singelgracht en voilà, twee zaken die uit één brein ontsproten lijken. Het interieur is eenvoudig en buiten aan het water is een ruim terras aanwezig. Binnen jazzy muziek en zeer vriendelijk personeel. We hadden de verse muntthee, een Surinaams broodje met bakkeljauw en de omelet met gemarineerde paddestoelen. De hoeveelheid groen in de thee was uitbundig. De bakkeljauw was lekker pittig door de madam jeanette en werd geserveerd met kousenband, piccalilly en groentjes in het zuur. Bij elkaar een heerlijke combinatie. De omelet was vierkant en gelegen op een mij onbekende broodsoort (tunnbröd in het Zweeds) en gedrapeerd met de enokipaddestoelen. Door de wakame, de sla en de wasabimayonaise die erbij geserveerd werden, wederom een spannend gerecht. Ik kom zeker terug bij Waterkant.
Peter N.
  • Datum van je bezoek: 22 feb. 2015
Meteen bij binnenkomst een gezellige chaos met voornamelijk jong, relaxed publiek. Uiterst vriendelijke en tevens energieke en efficiënte bediening. Je voelt je meteen helemaal op je gemak. Ruime porties heerlijk eten en lekkere bieren. Mijn vriendin vond alles een 10 waard. Bij deze. Mijn kinderen zullen het zeker ook weten te waarderen. Ik ga er binnenkort met hun naar toe. De vegetarische schotels zien er namelijk ook veelbelovend uit. Ik zie er al verlangend naar uit om in de zomer op het terras te zitten.
Wat een fijne en aardige recensie. We zien u graag deze zomer terug op het terras met uw kinderen.

Reactie van proever:

Zojuist met de kinderen afgesproken: we komen a.s. zondag rond 20.00 u met ons drieën. We verheugen er ons nu al op.

anf 2e reactie van restaurant:

Gezellig, tot zondag!
Gudu .
  • Datum van je bezoek: 1 jan. 2015
Op Nieuwjaarsdag in de namiddag aangeschoven bij Waterkant. Nu eens niet in Paramaribo, maar in Amsterdam. Dit (Surinaamse) eetcafé zal vijf jaar lang te vinden zijn onder de torens van de parkeergarage aan de Marnixstraat, naast het Stoelenproject, een nachtopvang voor daklozen. Waterkant beschikt over een groot terras aan het water, dat bij mooi weer volop zon krijgt. Bij binnenkomst werd ons door alle medewerkers Gelukkig Nieuwjaar gewenst en kregen we een feestelijk glaasje champagne aangeboden. Ook werden er smakelijke snacks uitgedeeld: roti-rol met kip. Op die manier voel je je echt welkom. Mijn partner bestelde pasteitjes. De serveerster liet weten dat dat wel even kon duren, dus stapte hij over op chicken wings. Toen die knapperig bruin werden geserveerd, zaten er als verrassing gratis een paar pasteitjes bij. Die waren namelijk toch sneller klaar dan verwacht, en zo kon hij daar bij z'n Parbo-biertje ook van genieten. Onze thee en cappuccino waren aangekleed met smeuïge mini-muffins. Al met al een horeca-ervaring vol aantrekkelijke verrassingen. Wij zullen de komende vijf jaar vaker bij Waterkant zitten. Een sfeervolle afspreekplek om te borrelen, te snacken, te lunchen of uitgebreid te eten en lang te blijven hangen.

Gudu wat een leuke recensie om te lezen en we hopen je zeker vaker te zien bij Waterkant!