Vive la Vie

Oosterstraat 39 9711 NP Groningen Nederland Kaart

Over het restaurant Vive la Vie

Celebrate life

Owner and chef Jeroen Sportel realised a dream by opening restaurant Vive la Vie -or Live the Life. His passion is transferred to the guests. The restaurant is from an epicurean to epicureans. Their motto is "no-nonsense", so don't expect any finery. Just good food and relaxation.

Meer informatie over restaurant Vive la Vie

Dinsdag t/m Zaterdag vanaf 17:30
Zondag Gesloten

• Af te huren , Wi-Fi
Stefan D.
  • Datum van je bezoek: 15 apr. 2017
Heerlijke avond gehad in dit restaurant. Ongedwongen en gezellig, dankzij vriendelijk personeel. Heel relaxed dat je alleen kunt kiezen uit het aantal gangen dat in je verrassingsmenu wilt. (En evt. persoonlijke voorkeuren uiteraard) Met het All-Inn concept ben je vervolgens direct klaar en kun je je overgeven aan de kennis en kunde van het personeel. Je hebt ook geen 'verrassing' meer als je de rekening krijgt, dat beviel ons prima zo.

Het eten is subliem. Goede afwisseling en veel lekkere smaken en kookkunsten op het bord.

Absoluut aan te raden als je in Groningen op zoek bent naar een goed restaurant.
Vergezicht .
  • Datum van je bezoek: 28 mrt. 2017
Wat vooral opviel was de bediening door de serveerster. Ik geloof dat zij degene was met de meeste "ervaring" was. Dat vertaalde zich in een snelle, instrumentele en onpersoonlijke benadering waarbij ze haast niet was te verstaan bij de uitleg van wijn of gerecht. Het enige wat we telkens verstonden was "Geniet er van". Op gegeven ogenblik werkte haar aanpak op de lachspieren, ook bij andere gasten zag ik. De kwaliteit van het eten was redelijk maar niet denderend en dat laatste zou je wel verwachten gezien de flinke prijs van de menu's en de wijn. Het voorgerecht was overigens niet lekker en smaakte zurig op de verkeerde manier (a.g.v. de combinatie met tomaten) De wijn was op zich prima maar voor de prijs hadden we veel beter verwacht. 160,- euro afgerekend voor 4 gangen en een wijnarrangement. Teleurstellend! Voor ons de laatste keer Vive la Vie.
pieterbal .
  • Datum van je bezoek: 16 mrt. 2017
Wij kozen voor vijf gangen en kregen er vijf amuses bij: werkelijk allemaal verrukkelijk. De bijbehorende wijn: de meeste erg lekker, een enkele gewoon lekker. Prettige sfeer, prima bediening. Geweldig hoor.
Joost V.
  • Datum van je bezoek: 16 feb. 2017
Uitstekende keuken, elke gang was verrassend, heerlijk en zag er prachtig uit, gewoon met een lekker flesje wijn d’r naast hadden wij een geslaagde avond. Complimenten.
Annelies K.
  • Datum van je bezoek: 26 jan. 2017
Heerlijke smaken, verrassende amuses, mooie kaart, perfecte bediening, fijne sfeer, plezierige huiswijn, komen zeker terug!!
Jelle T.
  • Datum van je bezoek: 22 nov. 2016
Een uitverkocht huis op een dinsdagavond. Dan moet het wel goed zijn. En dat was het ook!
Hoort voor mij als inwoner van 'Stad' tot de absolute top vijf. Zeer verfijnde smaken, mooie en verrassende combinaties van ingrediënten. Bediening gelukkig niet te formeel.
Esther S.
  • Datum van je bezoek: 22 okt. 2016
Na vele goede geluiden van anderen hier afgelopen zaterdag gegeten. Hoewel het verrassingsmenu lokte, toch gewoon van de kaart gekozen. Voordat de kaart kwam hadden we al een aantal heerlijke mini-gerechtjes ontvangen, waarbij de kastanje met schuim van Parmezaanse kaas wat mij betreft de topper was. Gekozen voor een voorgerecht met schelvis en garnalen, gevolgd door eend als tussen gerecht. Beide gerechten waren bijzonder lekker! Als hoofdgerecht 'dubbelkoe' genomen, ook een echte aanrader. De ambiance was prettig, het personeel vriendelijk en attent, zelfs toe het 'spitsuur' was. Een absolute aanrader voor iedereen die graag lekker eet!
Peter S.
  • Datum van je bezoek: 18 okt. 2016
Hier een paar weken geweest. Prima restaurant gelegen midden in de binnenstad. Het eten was prima en keken naar de voorkeuren van de gasten. Prima uitleg ook

De bediening kwam wat "gemaakt" over (kok kwam wel een praatje houden).

Verder was het ok, hoor en we hebben goed gegeten, waar het uiteindelijk om draait natuurlijk
Johan L.
  • Datum van je bezoek: 15 okt. 2016
De provincie Groningen is op culinair vlak een onderontwikkelde regio: de echt goede restaurants zijn met gemak op de vingers van 1 hand te tellen. Daar hoort Vive la Vie absoluut bij. Recent werden we zeer aangenaam verrast door de stuk voor stuk meer dan uitstekende gerechten die hier worden geserveerd. Daar waar in de meeste pretentieuze restaurants die veel-gangen-menu's opdienen er altijd wel 1 of 2 gangen "wat minder zijn", of geen toegevoegde waarde hebben, is bij Vive la Vie iedere gang een schot in de roos. Hoewel de basis vrij klassiek is, weet de chef met zijn creativiteit toch aan alles een originele twist te geven, zonder dat hij geforceerd experimenteert, zodat de originaliteit niet boven de smaken prevaleert. Verder is de bediening naast buitengewoon sympathiek ook zeer kundig. Ergo: toptent! 1 kritiekpunt: de inrichting ontstijgt niet het niveau van de gemiddelde middle-of-the-road lunchroom. De spijzen en de service compenseren hier echter ruimschoots voor.
Henk B.
  • Datum van je bezoek: 15 jul. 2016
De kok van Vive la Vie, Jeroen Sportel, is een smaakkunstenaar met een goede reputatie. Als hij schilder was geweest zouden zijn schilderijen waarschijnlijk felle kleuren hebben gehad. De culinaire creaties zijn spannend en creatief, met uitgesproken smaken, van de bijzonder mooie amuses tot de soepjes, de sausjes, en het snoeperige dessert.
We kozen een verrassings-viergangenmenu (met daarbij een fles frisse witte huiswijn uit Noord Italië) en werden uren lang smaakvol verrast. De bediening is ontspannen en informeel. Het restaurant zat helemaal vol maar de keuken wist er toch een prettig tempo in te houden.
Bistro Vive la Vie zit -sinds 2014- in een pand in de Oosterstraat in Groningen met een rijke horecageschiedenis. In vroegere tijden zat hier het befaamde 'La Coquille' en meer recent het restaurant 'Nescio'. Bij de laatste verbouwing zijn de binnenmuren grotendeels kaalgebikt, en de ruwe stenen vormen het nieuwe decor. Dat geeft wel een modern-alternatief sfeertje maar is niet bevorderlijk voor de akoestiek, het enige minpuntje dat wij kunnen vermelden.
Vive la Vie is zeker een aanrader en staat bij ons meteen hoog in de top-10 van Groningen. Als we nog eens iets te vieren hebben, doen we het hier.
Erik S.
  • Datum van je bezoek: 7 jul. 2016
Buitengewoon lekker gegeten bij Vive la Vie! Ik heb nog niet zo lekker gegeten in Groningen! Voorgerecht van het verrassingsmenu was schol a la Meuniere maar dan anders, en erg lekker met o.a. lamsoor, puree van bloemkool en van wortel/ pompoen.
Hoofdgerecht een heerlijke toast beef van kalf met kalfsoog in madeirasaus. Met uitstekend bijpassende wijnen en een net zo creatief nagerecht.
De service was net zo goed als de keuken: vriendelijk, professioneel en behulpzaam.
Echt aan te raden.
Peter V.
  • Datum van je bezoek: 5 jul. 2016
Prima gerechten en een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. All-in is een goede vondst waardoor je een avond 100% in de watten wordt gelegd. Wij vonden de akoustiek echter slecht. Zou het helpen om de de onderkant van de tafeltjes van schuimrubber isolatie of zoiets te voorzien? De service is geen 10 omdat wij één medewerker net even iets té vonden. Vol goede bedoelingen, maar net iets te directief. In plaats van 'Geniet ervan!' horen wij liever 'Ik hoop dat het smaakt'.
tjalling H.
  • Datum van je bezoek: 2 jul. 2016
Het restaurant was ons aangeraden. Wij hadden het verrassingsmenu en het eten was top qua smaak en opmaak.
De bediening is aardig maar niet zo professioneel als je het vergelijkt met de standaard van de keuken. Het mag net wat formeler en ook attenter, bv letten op het tafelwater, boter bij het brood. etc.
Oosterstraat is een goed bereikbare locatie met OV en te voet, in de buurt voldoende parkeergarages. Akoestiek in het restaurant is een licht aandachtspuntje.
Los van dit alles: wie goed op niveau wil eten kan hier prim terecht.
Arjen H.
  • Datum van je bezoek: 1 jul. 2016
Verrassingsmenu van 4 gangen met tussengerechten en amuses genoten. Jeroen heeft goed rekening gehouden met 'smaak-afkeuren' van gezelschap. Bijzondere combi's van smaken van vis zoals bed van makreel met pittige meloen en radijs. Hoofdgerecht was een mals kalfsvlees met tong en een volle rode Italiaanse begeleidende wijn van San Giovese en cabernet druif. Het einde vond ik wat minder geslaagd: variaties op framboos o.a. brood, saus, schuimpje dat iets te veel van hetzelfde was in verschillende structuren. Bediening werd ook wat minder (snel) naarmate de avond verstreek waardoor er iets te veel tijd tussen de gangen viel. Omgeving en ambiance vond ik sfeervol-strak en ik zat lekker. Vooraf stond Jeroen me telefonisch vriendelijk te woord over het honden beleid van VivelaVie: zijn toegestaan mits rustig onder de tafel liggend. Ik kan het aanraden als jezelf en disgenoot eens lekker wilt verrassen.
Lara S.
  • Datum van je bezoek: 22 jun. 2016
Wij waren hier met 8 personen voor het afscheid van een collega. Heerlijk eten in een relaxte sfeer. Het team, zowel keuken als bediening, zorgen vol passie en enthousiasme dat iedereen een geweldige avond heeft. Nou... dat is zeker gelukt!!! Bedankt!
hdeboer .
  • Datum van je bezoek: 17 jun. 2016
Heerlijke amuses, spannende combinaties van smaken en texturen, vriendelijke bediening. We stonden op tijd en hier werd keurig rekening mee gehouden. Echt super gegeten.
KoosSuzanne .
  • Datum van je bezoek: 17 jun. 2016
We hebben een bijzonder gezellige avond gehad in een gezellige ambiance.
Vlot enthousiaste bediening met verstand van zaken, uitstekend eten(verrassingsmenu 4 gangen inclusief wijnarrangement.
We komen hier zeker nog eens terug
Eter12 F.
  • Datum van je bezoek: 15 jun. 2016
Ontzettend lekker gegeten! Orignaliteit staat hoog hier en soms wist ik door de grote hoeveelheid verschillende ingedrienten noet eens wat ik precies at, maar het was allemaal lekker! Wij hebben gekozen voor de 5-gangen menu en er werd goed rekening gehouden met de vegetarier. Bijpassende wijnen en de bediening was keurig, maar niet te stijf. Ik kom hier graag nog een keer voor de all-in.
Bas B.
  • Datum van je bezoek: 2 jun. 2016
Zeer goede Franse keuken. Echt haute cuisine. Mooie bijpassende wijnen van goede kwaliteit. Aanrader is een all-in menu. Diverse gangen met bijpassende wijnen, amuses etc. voor 1 prijs.
Yannick9000 .
  • Datum van je bezoek: 30 apr. 2016
Alweer een tijdje geleden gegeten, maar alsnog even een recensie. Op een drukke zaterdagavond genoten van het zes gangen verrassingsmenu met de daarbij horende wijnen. Elke gang was uitstekend verzorgd. Soms kleine verwarring wat betreft de wijn in verband met onze dieetwensen (ik eet geen vlees en disgenoot geen schaal- en schelpdieren), maar dit werd steeds snel weer opgelost. Alle wijnen pasten ook uitstekend bij de gerechten overigens.

Al met al een top avond gehad, hopelijk tot binnenkort!