Visrestaurant Crabbetje

Sint Aagtenstraat 5 2312 CA Leiden Nederland Kaart

Over het restaurant Visrestaurant Crabbetje

Oesters staan bekend om hun parels, en om hun fantastische smaak. Leiden heeft met visrestaurant Crabbetje zo’n oester in huis: een verborgen pareltje waar de smaak van de zee centraal staat. De specialiteit van het Crabbetje, de “Chefs proeverij”, met dagverse vis op verschillende manieren bereid, staat garant voor een waar visavondje uit.

Chefkok en gastheer Theo en Rene Guijt heten u welkom in ons restaurant.

Meer informatie over restaurant Visrestaurant Crabbetje

Dinsdag t/m Zaterdag 17:30 - 22:00
Zondag Gesloten

Nico G.
  • Datum van je bezoek: 2 aug. 2017
De kroon op een 2 daags bezoek aan Leiden.
Gebruik gemaakt van de NS City aanbieding en 's avond gegeten in het Crabbetje. Direct bij binnenkomst was er al een heel goed gevoel dat de keus goed was. En dat gevoel bleef de gehele avond. We hebben gekozen voor het chef menu. Alleen al de uitleg die we vooraf kregen deed ons watertanden. Zichtbaar voor ons werd alles door de 2 koks klaargemaakt en in een zeer prettig tempo op tafel gezet. En alles was heerlijk. Mooie hoeveelheden zodat we aan het eind ook nog konden kiezen voor een verrukkelijk kaasplankje. We hebben genoten en kunnen dit restaurant zeker aanbevelen.

Rinie en Nico Grootenboer
Zuidhorn (Gr)
Charmain R.
  • Datum van je bezoek: 15 mei 2017
Eindelijk een visrestaurant gevonden met geweldige passie voor vis. De gebroeders Guijt hebben beide een hart voor de zaak en dat kon je tot ons genoegen terug merken in de bord opmaak tot het bijpassende wijnarrangement.
Niets is onmogelijk en dat is fijn!
Kortom, tot gauw 't Crabbetje!
M. D.
  • Datum van je bezoek: 21 apr. 2017
jammer, jammer. na een prachtige opening van de nieuwe parkeergarage Lammermarkt stonden we afgelopen woensdag om iets over 21.00 bij 't Crabbetje. Het kostte de gastheer heel veel moeite om naar ons toe te komen; hij had er duidelijk geen zin. Het restaurant zat half vol, maar de keuken was al schoon en al het eten was op. Alle begrip voor de excuses dat we er niet terecht konden, maar de manier hoe ons dit duidelijk werd gemaakt is verre van gastvrij. Dus geen kans om te eten en zijn we naar ons favoriet restaurant gegaan waar we allervriendelijkst werden begroet en geholpen. Nooit meer 't crabbetje voor deze rasechte Leidenaren.
Maurice D.
  • Datum van je bezoek: 20 apr. 2017
Erg smakelijk gegeten. Gerechten waren bijzonder mooi opgemaakt. Echte plaatjes! Goede bediening en uitleg van de gerechten.
Charmain R.
  • Datum van je bezoek: 11 apr. 2017
Hardwerkende mensen met hart voor de zaak, en passie voor koken. Prachtig en zeer smakelijk!
Helemaal top!
Ga zo door, komen nogmaals terug.
Ton V.
  • Datum van je bezoek: 6 apr. 2017
Na lange tijd geleden afscheid te hebben genomen van André (heise borden!!) en Margot weer eens ter ere van de 25ste verjaardag een bezoekje aan het toch wel vertrouwde Crabbetje gebracht. Andere sfeer, andere inrichting. Even wennen, maar dan ben je er weer.

Lekker licht. Aangepast en niet negatief bedoeld t.o.v. wat het was, maar lekker, helder en open. Ongelijkvloersheid in stand gehouden en zelfs verbeterd door met tafelhoogtes te spelen. Helemaal top.
En dat is dan nog maar de inrichting.

Theo doet nog steeds zijn uiterste best de gerechten lekker te laten zijn en te optimaliseren. En geloof me, dat lukt hem nog steeds.
Nieuwe aanwinst Rene (inmiddels ook al onderdeel van de inrichting) kan je van alles en met enthousiasme vertellen over de wijnen die geschonken worden en, het kost wat maar dan heb je ook wat, de wijnarrangementen.

Kortom, vanavond 6 april 2017, op een meer dan ouderwetse manier genoten van ons favoriete visrestaurant. Onbegrijpelijk dat we er zo lang zijn weggebleven. Maar, het is gebeurd en we gaan ons leven beteren. Een absolute aanrader in prijs/kwaliteit verhouding met een top bediening.

Chapeau Theo & Rene.
isabel F.
  • Datum van je bezoek: 19 mrt. 2017
Heerlijk gegeten bij het crabbetje. Het is een kleinschalig restaurant maar ondanks dat hebben ze een zeer uitgebreide kaart. De vissen waren vers en er wordt hoog op smaak gekookt. De keuken is flexibel, hoewel gegratineerde oesters niet op de kaart stonden was het geen probleem deze klaar te maken. We komen zeker een keer terug!
caroline D.
  • Datum van je bezoek: 26 feb. 2017
jaren getwijfeld of hier ik een keer wilde eten. Nu blijkt waarom. bij binnenkomst moesten we onze jas zelf ophangen. hier was namelijk geen tijd voor. na een lekkere fles wijn te hebben besteld, bleken er 4 hoofdgerechten niet meer te zijn. dus nog keus uit 3 ...niet best
na kijken op de menukaart koos ik voor 2 voorgerechten. waarvan 1 bleek niet meer beschikbaar te zijn . toen bestelde ik een ander voorgerecht en die bleek er ook niet meer te zijn. toen werd ik geirriteerd, want er was nog 1 keuze over. een eigenaar werd nog geïrriteerde op ons en werd boo's toen ik.hier wat vond. hier waren we niet van gecharmeerd. hij bond uiteindelijk in. het eten was goed. aan het eind vd avond wa's de bediening vooral op elkaar gericht. daardoor kon er net gedag van af en konden we onze jassen opnieuw zelf pakken. conclusie: mijn onderbuik gevoel was juist en kom niet meer terug. jammer want ik eet geregeld met mensen in leiden en dit stond van velen op hun lijstje
philippe R.
  • Datum van je bezoek: 22 jan. 2017
Veel over gehoord. Maar a la carte niet de moeite waard. Te koud voorgerecht als of het net uit de vriezer kwam. hoofd gerecht was te lang gegaard. taaie kreeft en niet goed van smaak. voor ons niet meer.
Dejan K.
  • Datum van je bezoek: 16 mrt. 2016
Op aanraden van een aantal mensen wezen eten bij het Crabbetje. Gekozen voor het vis verassings menu van de chef. Voorgerecht was lekker en bestond uit verschillende rauwe vissoorten. Hoofdgerecht was goed kwa smaak alleen de gebruikte vis was droog en na mijn mening niet dagvers. Hierdoor vond ik de prijs/kwaliteit niet goed. Toetje was niets mis mee. Zonde van het hoofgerecht als de vis dagvers was dan was het een prettige ervaring geweest. Nu vond ik het niet voor herhaling vatbaar.
JanusVDH .
  • Datum van je bezoek: 4 mrt. 2016
Onverwacht met een stel vrienden in Leiden terecht gekomen. Heerlijk gegeten bij visrestaurant Crabbetje! Proeverij van de chef erg aan te raden, je krijgt bij alles veel verschillende soorten vis. Het hoofdgerecht bestaat uit 3 soorten vis waardoor het een echte proeverij is! Al met al een top avond en wij komen zeker terug!
Moniquevk69 .
  • Datum van je bezoek: 26 feb. 2016
Gisteravond heerlijk gegeten in Crabbetje. Veel over gehoord en daarvan was geen woord gelogen. Goede sfeer in het restaurant. Gezellige open keuken. En een perfecte bediening met verstand van zaken. Voor de echte visliefhebber een must. Een persoon in het gezelschap houdt minder van vis. Ook daar was over nagedacht. Bij het reserveren was dat aangegeven en voor haar waren er heerlijke vleesgerechten klaargemaakt. Topservice dus. Echt een avondje uit!!
KoCa .
  • Datum van je bezoek: 25 feb. 2016
Al 20 jaar een begrip in Leiden maar om de een of andere manier nooit aan gedurfd te gaan eten in 't Crabbetje. Eindelijk de stoute schoenen aangedaan en het erop gewaagd. Bij binnenkomst direct de confrontatie met het opgelapte maar gedateerde interieur. Maan enfin, goed eten hoeft niet in een mooie tent. Donderavond, een drukke avond in Leiden en slechts totaal 4 tafeltje gevuld gezien. Dat was de tweede bedenking. Bediening welwillend maar niet geweldig ook vergeven. Voorgerechtje redelijk na slap brood gehad te hebben. Hoofdgerecht uit het 3 gangen menu van de chef, 3 vissoorten....eigenlijk een schande! Kon niet bepalen welke vis op mijn bord lag qua smaak en qua garing tegen zwarte korst aan, veel te ver door en dus droog vlees en last but not least slappe hap. Alsof het al een half uur heeft staat wachten in de keuken. Shame on 't Crabbetje! Dit kan echt niet. Zo verbouwereerd dat we niet eens onze eerlijke mening hebben kunnen geven! Zo wanhopig dus! Na 20 jaar twijfelen, een illusie armer! Hoe bestaat het dat ik positieve recensie lees? Heb ik pech gehad? Het zal dan wel! Voor mij nooit meer! En tot slot, ik heb mij geschaamd voor mijn gast die niet uit Leiden komt.
Nettie G.
  • Datum van je bezoek: 30 jan. 2016
Geheel per ongeluk aten we daar tijdens restaurant week. Dus voor een mooi prijsje een heerlijk driegangen menu. Vooraf vond ik het mooiste: saffraansoep, garnalensalade en couscous met tonijntartaar en zeewierschuim. Als hoofdgerecht had ik zeeduivel en rode poon met heerlijke gegrilde groenten. Als toetje kon ik voor een kaasplankje kiezen, maar kazen zijn niet echt aan mij besteed dus ging ik voor het zoete, bavarois en ijs. Alles zag er prachtig uit. De liefde voor vis is merkbaar en de service was heel professioneel en toch persoonlijk.
Carin61 W.
  • Datum van je bezoek: 29 jan. 2016
In het kader van de Leidse Restaurantweek hadden we hier gereserveerd. We werden aangenaam verrast door een heerlijk proeverijmenu van diverse visgerechtjes. Vooral het voorgerecht viel bij ons zeer in de smaak door de onverwachte combinaties en fraai verzorgde opmaak. We komen zeker nog eens terug!
Maggi M.
  • Datum van je bezoek: 6 jan. 2016
Vroeger kwam ik hier wel vaker, altijd hier lekker gegeten. Deze keer heb ik proeverij van twee gangen genomen. (tafelgenoot was beetje moeilijk en wou niet zo veel eten). Als voorgerecht kregen we verschillende hapjes om te proberen. Alles was erg lekker, verschillend van smaak, maar alles smaakvol. Van hoofdgerecht kreeg ik drie verschillende soort vissen. Gegrilde palingrol, zalm en witvis (als ik me niet vergist, was kabeljauw). Van hoofdgerecht vond ik alleen palingrol lekker, dat was goed gemarineerd en kort gegrild. Het was mooi zacht en melde op mijn tong. De andere twee soorten was beetje taai. De contrast tussen deze vissen waren daarom groot en was daarom beetje moeilijk om ze te combineren. De wijnkaart konden we op de muur achter ons bevonden, was wel grappig opgezet. Ze hebben veel wijnen dat per glas geserveerd was. Ik had chenin blanc genomen, was heel lekker. Zeker aan te raden aan iedereen.
Arthur D.
  • Datum van je bezoek: 23 jul. 2015
Als Leidenaar ken je Restaurant het Crabbetje echt wel. Een begrip in de steeg bij de Hut van ome Henne. Gek genoeg loop je er al jaren langs met het idee ik moet daar toch eens een x gaan eten, maar het komt er op 1 of andere manier niet van. Dit keer was dat anders, op Leiden Culinair weer wat vis gerechtjes geproefd, en nu moest het ervan komen. Dit hadden we toch echt wel eerder moeten doen, helemaal niets mis mee. Alle 4 een viergangen menu met diverse proeverijen van vis. Maar je kunt hier ook klassiek vis eten van slibtongetjes, scholkabeljauw etc. Menu: Amuse van rivierkreeftjes.Vooraf heerlijk stukje licht gegrilde 5spices tonijn met een crabbitterbal, een tomaat/sereh soepje in sierlijk klein glas. Tussengerecht stukje gegrilde dorade op een risotto met pecannoten ( in werkelijkheid waren dit walnoten maar dat is ze vergeven)Hoofdgerecht 3 stukjes mooi op de huid gegrilde vis( zeewolf, roodbaars en pietermanfilet) deze laatste had een wat aparte smaak en paste niet echt in het rijtje maar was een ervaring. Gecompleteerd met zeekraal, lamsoor en friet en wat sierlijke vegen met saus op het bord. Desert is keuze uit grand dessert of een kaasplank, kaasplank 5 mooie kazen opgebouwd van licht naar wat zwaardere smaak en begeleid door een port proeverij met onder andere 5 en 10 jaar oude variant. Bediening en tevens eigenaar neemt uitgebreid de tijd voor je om praatje te maken, heb je daar geen zin in dan laat hij je gepast met rust. Alles bij elkaar een dikke voldoende, locatie en inrichting is het enige wat niet top is. Ondanks het zeer frisse heel witte interieur met wat bakken met takken/sprieten tussen de tafels is het er wat saai, de locatie is in een achteraf steeg naast een taxi bedrijf en nodigd op het eerste oog niet echt uit om naar binnen te gaan. Maar voor een goed vis diner of gerecht kun je hier wel over heen stappen. Na 23 jaar bestaan hier eigenlijk voor het eerst gegeten ( als je de proeferijtjes Leiden culinair niet meerekent. Maar we gaan ongetwijfeld nog een keer terug voor stuk klassieke vis.
Don B.
  • Datum van je bezoek: 14 jul. 2015
Het 3-gangen Chef menu is een rijk gevariëerd ensemble aan gedetailleerd samengestelde gerechten, waarbij de kok zich duidelijk heeft uitgeleefd in schuimen. Op de meeste borden liggen zorgvuldig gearrangeerde toefjes in afnemende grootte de gerechten te decoreren.
De esthetica van de opmaak kan zo wedijveren met de smaak van de gerechten. Het voorgerecht bestaat uit een glaasje verrukkelijke tomaten-roomsoep, een smakelijke kleine haringsalade met een toefje rode bietenschuim, een onduidelijk smakend stukje mul, een zeer goede Coquille St. Jacques op een kletskopje van iets dat ik weer vergeten ben, en een sashimi van tonijn, die niet naar tonijn smaakte, maar volgens de bediening juist heel populair was. Misschien wel daarom.
Het hoofdgerecht met drie zacht gebakken soorten vis was zeer goed; bij de, op zich goed smakende, mul was er wel teveel zout gebruikt, en de zeebaars was langzaam gegaard en zacht als boter. Bijzonder was het garnituur met koolraap frietjes, stukjes wortel en zeekraal, waarbij ook nog licht gebakken krieltjes werden geserveerd, heel lekker, alsmede een nogal gemiddelde salade.
Voor het dessert kozen we voor de kaasplank, en daar waren originele keuzes bij, lopend van 6 weken jonge, tot een jaar oude kaas. Dus van rechts naar links (niet andersom) een jonge Hollandse kaas van nabij Delft met een prima smaak, een Limburgse grottenkaas met minder uitgesproken smaak, dan een Franse geitenkaas met as, heel goed, nog een goede Franse kaas, een ons onbekende zachte blique, afsluitend met een oranjekleurige Willem van oranjekaas, de enige oudere met een stevige nasmaak. We lieten dit vergezeld gaan van een Pinot Grigio die goed bij het menu paste.
Na enkele malen hier gegeten te hebben blijft dit restaurant door de jaren heen een echte aanrader
Annemarie S.
  • Datum van je bezoek: 3 jul. 2015
Vanavond het verrassingsmenu gegeten! Heerlijk, mooie smaken en mooi opgemaakte borden.
Bijpassende wijn werd goed geadviseerd. We hebben hier voor het eerst gegeten maar komen zeker nog een keer terug.
Edgilst .
  • Datum van je bezoek: 28 mrt. 2015
Een weekend Leiden wilden we graag van culinaire opsmuk voorzien. We zijn terecht gekomen bij deze zaak, waar men met een beetje creativiteit een plaatsje maakte voor ons. We kozen voor het verassingsmenu van de chef. De amuse was smaakvol en hoopgevend. Het voorgerecht, een proeverij bracht ons een perfect gegaarde coquille, tonijn, gerookte zalm en boullion. Niet spannend of verrassend, wel lekker. Het hoofdgerecht, dorade, rode poon en zwaardvis. Die laatste ontbeerde smaak. De dorade was zalig. Het grand dessert was een aardige poging, maar kwam niet echt vers over. Liever een mooi vers gerecht dan spullen die al een tijdje in de koeling staan.
De bediening was vriendelijk en galant alleen overijverig in het vragen of alles naar wens is. Negen keer tijdens de eerste twee gangen door twee verschillende mensen is erg veel. Dat mag beter gecoördineerd worden. Nu leek het, hoe goed bedoeld ook, op vissen naar complimenten.
Maak het verassingsmenu spannender met gerechten die niet op de kaart staan, bij een proeverij van drie vissoorten is het leuk als er een op een minder traditionele wijze bereid wordt.
Voor de kok nog een tip, vaste gasten zijn mooi voor je zaak, als je deze 5 keer aan tafel bezoekt voor een persoonlijke touch, geef dan op de heen- of terugweg ook nieuwe klanten wat aandacht.