Visrestaurant Crabbetje

Sint Aagtenstraat 5 2312 CA Leiden Nederland Kaart

Over restaurant Visrestaurant Crabbetje

Al 25 jaar staat visrestaurant Crabbetje voor kwaliteit en gezelligheid !
Ook wel de verborgen parel van Leiden genoemd, is het visrestaurant in de regio.

De chef-kok Theo Guijt bereidt vanuit de open keuken heerlijke visgerechten met als specialiteit de Chefproeverij een 2 t/m 5 gangen diner. Met klassiekers als noordzeetong, slibtong en verse kreeft, levend gehouden in het homarium, en veel dagverse vis ben je zeker van een ruime keuze in mooie gerechten.

Chefkok en gastheer Theo en Rene Guijt heten u welkom in ons restaurant.

Meer informatie over restaurant Visrestaurant Crabbetje

Dinsdag t/m Zaterdag 17:30 - 23:00
Zondag Gesloten

• Af te huren , Catering , Toegankelijk voor rolstoelen
Dejan K.
  • Datum van je bezoek: 16 mrt. 2016
Op aanraden van een aantal mensen wezen eten bij het Crabbetje. Gekozen voor het vis verassings menu van de chef. Voorgerecht was lekker en bestond uit verschillende rauwe vissoorten. Hoofdgerecht was goed kwa smaak alleen de gebruikte vis was droog en na mijn mening niet dagvers. Hierdoor vond ik de prijs/kwaliteit niet goed. Toetje was niets mis mee. Zonde van het hoofgerecht als de vis dagvers was dan was het een prettige ervaring geweest. Nu vond ik het niet voor herhaling vatbaar.
JanusVDH .
  • Datum van je bezoek: 4 mrt. 2016
Onverwacht met een stel vrienden in Leiden terecht gekomen. Heerlijk gegeten bij visrestaurant Crabbetje! Proeverij van de chef erg aan te raden, je krijgt bij alles veel verschillende soorten vis. Het hoofdgerecht bestaat uit 3 soorten vis waardoor het een echte proeverij is! Al met al een top avond en wij komen zeker terug!
Moniquevk69 .
  • Datum van je bezoek: 26 feb. 2016
Gisteravond heerlijk gegeten in Crabbetje. Veel over gehoord en daarvan was geen woord gelogen. Goede sfeer in het restaurant. Gezellige open keuken. En een perfecte bediening met verstand van zaken. Voor de echte visliefhebber een must. Een persoon in het gezelschap houdt minder van vis. Ook daar was over nagedacht. Bij het reserveren was dat aangegeven en voor haar waren er heerlijke vleesgerechten klaargemaakt. Topservice dus. Echt een avondje uit!!
KoCa .
  • Datum van je bezoek: 25 feb. 2016
Al 20 jaar een begrip in Leiden maar om de een of andere manier nooit aan gedurfd te gaan eten in 't Crabbetje. Eindelijk de stoute schoenen aangedaan en het erop gewaagd. Bij binnenkomst direct de confrontatie met het opgelapte maar gedateerde interieur. Maan enfin, goed eten hoeft niet in een mooie tent. Donderavond, een drukke avond in Leiden en slechts totaal 4 tafeltje gevuld gezien. Dat was de tweede bedenking. Bediening welwillend maar niet geweldig ook vergeven. Voorgerechtje redelijk na slap brood gehad te hebben. Hoofdgerecht uit het 3 gangen menu van de chef, 3 vissoorten....eigenlijk een schande! Kon niet bepalen welke vis op mijn bord lag qua smaak en qua garing tegen zwarte korst aan, veel te ver door en dus droog vlees en last but not least slappe hap. Alsof het al een half uur heeft staat wachten in de keuken. Shame on 't Crabbetje! Dit kan echt niet. Zo verbouwereerd dat we niet eens onze eerlijke mening hebben kunnen geven! Zo wanhopig dus! Na 20 jaar twijfelen, een illusie armer! Hoe bestaat het dat ik positieve recensie lees? Heb ik pech gehad? Het zal dan wel! Voor mij nooit meer! En tot slot, ik heb mij geschaamd voor mijn gast die niet uit Leiden komt.
Nettie G.
  • Datum van je bezoek: 30 jan. 2016
Geheel per ongeluk aten we daar tijdens restaurant week. Dus voor een mooi prijsje een heerlijk driegangen menu. Vooraf vond ik het mooiste: saffraansoep, garnalensalade en couscous met tonijntartaar en zeewierschuim. Als hoofdgerecht had ik zeeduivel en rode poon met heerlijke gegrilde groenten. Als toetje kon ik voor een kaasplankje kiezen, maar kazen zijn niet echt aan mij besteed dus ging ik voor het zoete, bavarois en ijs. Alles zag er prachtig uit. De liefde voor vis is merkbaar en de service was heel professioneel en toch persoonlijk.
Carin61 .
  • Datum van je bezoek: 29 jan. 2016
In het kader van de Leidse Restaurantweek hadden we hier gereserveerd. We werden aangenaam verrast door een heerlijk proeverijmenu van diverse visgerechtjes. Vooral het voorgerecht viel bij ons zeer in de smaak door de onverwachte combinaties en fraai verzorgde opmaak. We komen zeker nog eens terug!
malinee .
  • Datum van je bezoek: 6 jan. 2016
Vroeger kwam ik hier wel vaker, altijd hier lekker gegeten. Deze keer heb ik proeverij van twee gangen genomen. (tafelgenoot was beetje moeilijk en wou niet zo veel eten). Als voorgerecht kregen we verschillende hapjes om te proberen. Alles was erg lekker, verschillend van smaak, maar alles smaakvol. Van hoofdgerecht kreeg ik drie verschillende soort vissen. Gegrilde palingrol, zalm en witvis (als ik me niet vergist, was kabeljauw). Van hoofdgerecht vond ik alleen palingrol lekker, dat was goed gemarineerd en kort gegrild. Het was mooi zacht en melde op mijn tong. De andere twee soorten was beetje taai. De contrast tussen deze vissen waren daarom groot en was daarom beetje moeilijk om ze te combineren. De wijnkaart konden we op de muur achter ons bevonden, was wel grappig opgezet. Ze hebben veel wijnen dat per glas geserveerd was. Ik had chenin blanc genomen, was heel lekker. Zeker aan te raden aan iedereen.
Arthur D.
  • Datum van je bezoek: 23 jul. 2015
Als Leidenaar ken je Restaurant het Crabbetje echt wel. Een begrip in de steeg bij de Hut van ome Henne. Gek genoeg loop je er al jaren langs met het idee ik moet daar toch eens een x gaan eten, maar het komt er op 1 of andere manier niet van. Dit keer was dat anders, op Leiden Culinair weer wat vis gerechtjes geproefd, en nu moest het ervan komen. Dit hadden we toch echt wel eerder moeten doen, helemaal niets mis mee. Alle 4 een viergangen menu met diverse proeverijen van vis. Maar je kunt hier ook klassiek vis eten van slibtongetjes, scholkabeljauw etc. Menu: Amuse van rivierkreeftjes.Vooraf heerlijk stukje licht gegrilde 5spices tonijn met een crabbitterbal, een tomaat/sereh soepje in sierlijk klein glas. Tussengerecht stukje gegrilde dorade op een risotto met pecannoten ( in werkelijkheid waren dit walnoten maar dat is ze vergeven)Hoofdgerecht 3 stukjes mooi op de huid gegrilde vis( zeewolf, roodbaars en pietermanfilet) deze laatste had een wat aparte smaak en paste niet echt in het rijtje maar was een ervaring. Gecompleteerd met zeekraal, lamsoor en friet en wat sierlijke vegen met saus op het bord. Desert is keuze uit grand dessert of een kaasplank, kaasplank 5 mooie kazen opgebouwd van licht naar wat zwaardere smaak en begeleid door een port proeverij met onder andere 5 en 10 jaar oude variant. Bediening en tevens eigenaar neemt uitgebreid de tijd voor je om praatje te maken, heb je daar geen zin in dan laat hij je gepast met rust. Alles bij elkaar een dikke voldoende, locatie en inrichting is het enige wat niet top is. Ondanks het zeer frisse heel witte interieur met wat bakken met takken/sprieten tussen de tafels is het er wat saai, de locatie is in een achteraf steeg naast een taxi bedrijf en nodigd op het eerste oog niet echt uit om naar binnen te gaan. Maar voor een goed vis diner of gerecht kun je hier wel over heen stappen. Na 23 jaar bestaan hier eigenlijk voor het eerst gegeten ( als je de proeferijtjes Leiden culinair niet meerekent. Maar we gaan ongetwijfeld nog een keer terug voor stuk klassieke vis.
Don B.
  • Datum van je bezoek: 14 jul. 2015
Het 3-gangen Chef menu is een rijk gevariëerd ensemble aan gedetailleerd samengestelde gerechten, waarbij de kok zich duidelijk heeft uitgeleefd in schuimen. Op de meeste borden liggen zorgvuldig gearrangeerde toefjes in afnemende grootte de gerechten te decoreren.
De esthetica van de opmaak kan zo wedijveren met de smaak van de gerechten. Het voorgerecht bestaat uit een glaasje verrukkelijke tomaten-roomsoep, een smakelijke kleine haringsalade met een toefje rode bietenschuim, een onduidelijk smakend stukje mul, een zeer goede Coquille St. Jacques op een kletskopje van iets dat ik weer vergeten ben, en een sashimi van tonijn, die niet naar tonijn smaakte, maar volgens de bediening juist heel populair was. Misschien wel daarom.
Het hoofdgerecht met drie zacht gebakken soorten vis was zeer goed; bij de, op zich goed smakende, mul was er wel teveel zout gebruikt, en de zeebaars was langzaam gegaard en zacht als boter. Bijzonder was het garnituur met koolraap frietjes, stukjes wortel en zeekraal, waarbij ook nog licht gebakken krieltjes werden geserveerd, heel lekker, alsmede een nogal gemiddelde salade.
Voor het dessert kozen we voor de kaasplank, en daar waren originele keuzes bij, lopend van 6 weken jonge, tot een jaar oude kaas. Dus van rechts naar links (niet andersom) een jonge Hollandse kaas van nabij Delft met een prima smaak, een Limburgse grottenkaas met minder uitgesproken smaak, dan een Franse geitenkaas met as, heel goed, nog een goede Franse kaas, een ons onbekende zachte blique, afsluitend met een oranjekleurige Willem van oranjekaas, de enige oudere met een stevige nasmaak. We lieten dit vergezeld gaan van een Pinot Grigio die goed bij het menu paste.
Na enkele malen hier gegeten te hebben blijft dit restaurant door de jaren heen een echte aanrader
Annemarie S.
  • Datum van je bezoek: 3 jul. 2015
Vanavond het verrassingsmenu gegeten! Heerlijk, mooie smaken en mooi opgemaakte borden.
Bijpassende wijn werd goed geadviseerd. We hebben hier voor het eerst gegeten maar komen zeker nog een keer terug.
Edgilst .
  • Datum van je bezoek: 28 mrt. 2015
Een weekend Leiden wilden we graag van culinaire opsmuk voorzien. We zijn terecht gekomen bij deze zaak, waar men met een beetje creativiteit een plaatsje maakte voor ons. We kozen voor het verassingsmenu van de chef. De amuse was smaakvol en hoopgevend. Het voorgerecht, een proeverij bracht ons een perfect gegaarde coquille, tonijn, gerookte zalm en boullion. Niet spannend of verrassend, wel lekker. Het hoofdgerecht, dorade, rode poon en zwaardvis. Die laatste ontbeerde smaak. De dorade was zalig. Het grand dessert was een aardige poging, maar kwam niet echt vers over. Liever een mooi vers gerecht dan spullen die al een tijdje in de koeling staan.
De bediening was vriendelijk en galant alleen overijverig in het vragen of alles naar wens is. Negen keer tijdens de eerste twee gangen door twee verschillende mensen is erg veel. Dat mag beter gecoördineerd worden. Nu leek het, hoe goed bedoeld ook, op vissen naar complimenten.
Maak het verassingsmenu spannender met gerechten die niet op de kaart staan, bij een proeverij van drie vissoorten is het leuk als er een op een minder traditionele wijze bereid wordt.
Voor de kok nog een tip, vaste gasten zijn mooi voor je zaak, als je deze 5 keer aan tafel bezoekt voor een persoonlijke touch, geef dan op de heen- of terugweg ook nieuwe klanten wat aandacht.
Monica D.
  • Datum van je bezoek: 27 jan. 2015
In het kader van de Leidse restaurantweek hier gegeten. Ik ben een groot visliefhebber en was al een tijdje erg benieuwd naar dit restaurant. Voorgerecht met kleine verschillende gerechtjes, verfijnd en creatief. Lekker! Hoofdgerecht: drie soorten vis met een kreeftensaus. Geen echt gerecht, het vormde geen geheel. De huid van de vissen slap en ongebakken en dat voor het 'enige echte visrestaurant van Nederland'. Jammer, niet meer nemen. Toetje: smakelijk. Wijn: leuke keuze aan open wijnen! Bediening: vriendelijk en gastvrij! Maar kom ik terug? Nee, in ieder geval niet zolang de afzuiging in de open keuken niet op orde wordt gemaakt. De hele avond zaten we in een frituurwalm en mijn kleding stonk de rest van de avond, mijn jas nog meerdere dagen. Jammer...
Judith L.
  • Datum van je bezoek: 26 nov. 2014
vis eten vind ik altijd iets bijzonders en 't crabbetje heeft dat bevestigd. Niets aan toe te voegen alles klopte. Aan te raden.
Frederique V.
  • Datum van je bezoek: 18 nov. 2014
Super leuk restaurant voor de echte visliefhebber. Aanrader om of vroeger of later te komen, gedurende de piekuren/ afhankelijk of er grotere groepen aanwezig zijn, kan het erg luidruchtig zijn.
Irene T.
  • Datum van je bezoek: 15 nov. 2014
Met zijn 2-en gegeten, 1 kwam wat eerder en werd verzocht nog even te wachten voor er een tafeltje schoon zou zijn, dit duurde echter tot partner kwam, waardoor 15 minuten staan te wachten, was er ongemakkelijk met andere gasten die langs liepen en meteen naar tafel gebracht werden. Wilden voor het voorgerecht Oesters bestellen en wij begrepen dat ober dit zou gaan vragen, kregen echter voordat we dit konden bestellen al ons voorgerecht.
Eten was wel erg lekker, dus wel genoten.
HerfstJW .
  • Datum van je bezoek: 29 okt. 2014
Het is bekend dat ik geen visliefhebber ben, maar ik moest het toch een kans geven. Als dat zou slagen is het Crabbetje de aangewezen plaats!
Een mooi voorgerecht met proeverijen van paling, mul, tonijn, zalm en een lekker soepje. Erg lekker. Hoofdgerecht mooi opgemaakt, met drie vissoorten, zonvisje, roodbaars en heilbot. Goed om te proeven maar voor mij was de heilbot voldoende. Tot slot een keuze uit zoet, (proeverij ijs, chocolade etc.) of hartig, (een kaasplankje met 5 soorten kaas en een glaasje port) beiden een mooie aanvulling op al die vis. Bij het eten een glas Pinot Blanco en een glas Gruener Feltliner die goed smaakten bij de vis. Tot slot kopje koffie. En hebben we in elk geval verrassend gegeten. Als ik een volgende keer 2 dagen van te voren opgeef wat ik graag eet zal de chef zien wat hij kan doen voor mij. Dat is pas meedenken! Tot ziens, J.W. en E.V.
Dick S.
  • Datum van je bezoek: 23 okt. 2014
Het was niet de eerste keer dat we te gast waren bij het Crabbetje.
Ook nu prima service, vriendelijke bediening en naast het AH menu een mooie kaart, zowel qua gerechten als qua wijnen.
Marie-Christine G.
  • Datum van je bezoek: 17 okt. 2014
Het restaurant ligt in een onooglijke straat, maar eenmaal binnen merk je daar niets meer van. De inrichting is licht en sfeervol, wit, grijs en blauw. De ontvangst is vriendelijk. Het verbaasde me wel dat we onze jassen zelf aan een dichtbij de tafel staande kapstok 'mochten' hangen. De ober prees het Chef's proeversmenu aan, met drie soorten vis als hoofdgerecht. We namen de kleinere versie, met twee soorten. Vooraf kregen we een amuse. Er werd geen brood geserveerd. Het voorgerecht was prima: een combinatie van een vissoepje, een speciaal gegaard stukje vis en een krab bitterbal. Het hoofdgerecht bestond uit zonnevis en tongschar. Een goede combinatie op een mooi opgemaakt bord. De extra garnituur van krieltjes en groene sla was niet bijzonder. Het nagerecht was lekker, weer een combinatie: o.a. calvados-ijs en bananen-parfait. Het tempo was prima, de bediening prettig, de prijs-kwaliteitverhouding was acceptabel.
Cees S.
  • Datum van je bezoek: 15 okt. 2014
vriendelijke ontvangst. bediening zeer goed. zowel de dame als de heer wist ook leuk te vertellen wat er op je bord lag. eten zeer goed, goede sfeer. gaan er zeker nog een keer terug.
Miranda V.
  • Datum van je bezoek: 8 okt. 2014
We hebben bij 't Crabbetje gegeten naar aanleiding van een IENS-actie. Het menu was prima: het voorgerecht bestond uit een proeverij van 5 vishapjes, als hoofdgerecht kregen we 3 verschillende soorten witvis en het toetje bestond uit ofwel een kaasplankje ofwel een zoete proeverij. Wij kozen voor het laatste. De enige opmerking die wij hebben is dat het hoofdgerecht wat flauw was. Verder was alles heerlijk en goed georganiseerd!