Village Bakery - BetterBagels

Service7,6/10
Decor7,8/10
Smevanhetschip . Gastronoom (12 recensies) 5,8 /10
  • Datum van je bezoek: 9 jul. 2016
Voor het ontbijt kochten we drie bagels.
Een met jam. De bagel was taai, de jam was lekker.
De twee andere bagels waren BLT: de bagels waren zonder meer taai, de bacon werd er koud opgedaan, erbij wat mayonnaise, een blaadje sla en een mini tomaatje in tweeën plompe stukken gesneden. De € 5,90 die we hiervoor moesten betalen was werkelijk in geen verhouding tot de kwaliteit. De "slow coffee", dit was gewone filterkoffie, was wel lekker alleen ging daarbij eea mis waardoor ik een stuk langer dan de beloofde 2-3 minuten moest wachten zonder dat dit even werd verteld.
Bijna 19 euro voor 1 koffie en 3 taaie bagels waarvan bij 2 ook nog het beleg onder de maat was.......echt jammer maar dus niet voor herhaling vatbaar.
Jammer dat we jullie bezoek niet tot een succes hebben kunnen maken.
Er ging inderdaad iets mis met de koffie, waardoor de kast met servies onder aan het lopen was. We waren te druk bezig met dit te stoppen om tussendoor feedback te geven. Dat had zeker beter gekund. Vandaar dat het zeker 10 minuten geduurd heeft voordat de hele bestelling was uitgeserveerd. Onze slow-coffee is inderdaad individueel gezette opschenk koffie zoals ook op de menukaart staat vermeld. We serveren namelijk ook nog een andere 'langzame koffie': cold-drip coffee. Het maken van deze koffie duurt 12 uur en wordt met ijswater gezet in een speciale stellage.

Terug naar de bagels. Onze BetterBagels zijn steviger dan elders in Nederland, en dat komt omdat wij als enige in Nederlands bagels maken volgens het uit 8 stappen bestaande New York-style bagelbakprocess. Ze worden gekookt voordat ze worden gebakken dat maakt de bagels compacter en geeft de bagels een 'çhewy'-bite. Jullie houden hier kennelijk niet van en hebben het ervaren als taai. Dat kan natuurlijk want niet iedereen heeft dezelfde voorkeuren. We hadden echter een alternatief kunnen bieden, want we maken ook enkele soorten BetterBagels die minder 'chewy' zijn, zoals een Brioche bagel en een Focaccia bagel. Deze zijn zachter en missen de chewy bite die zo typisch is voor een New York-style bagel. Zoals ook op de kaart vermeld staat verwarmen wij op verzoek de bagels en bacon op in de oven, maar standaard wordt de bacon er inderdaad koud op gedaan. Wat betreft de tomaatjes, hebben we ervoor gekozen om te werken met biologische cherrytomaatjes. Deze zijn inderdaad kleiner, maar hebben veel meer smaak dan reguliere tomaten. Door de omvang heeft het niet veel zin om deze in meer dan twee stukjes te snijden, maar er worden er wel meerder per bagel gebruikt. Het resulaat is veel intensere tomatensmaak.

Nogmaals jammer dat het niet gelukt is om het jullie naar de zin te maken. Wij vragen standaard altijd al aan iedereeen of het naar wens is, maar kennelijk voelden jullie je niet genoeg op je gemak om deze feedback direct al te uiten. We moeten kennelijk nog een barrière wegnemen om deze feedback ter plekke al te krijgen, want dan kunnen we er nog iets aan doen.

We staan zeker open voor suggesties over hoe we dat verder kunnen verbeteren.

Reactie van proever:

Leuk dat u reageert, dat de bagels een chewy-bite hebben wist ik niet. Ik dacht dat ze allemaal knapperig hoorden te zijn. Weer wat geleerd. Meteen terugkoppeling geven lukte niet: we namen de bagels als ontbijt mee naar de boot en voeren vrijwel direct erna verder. In ieder geval weet ik dat ik deze dingen waar ik nu over viel kan voorkomen omdat er alternatieven blijken te zijn. Bedankt voor de reactie!
DeZieligeKoe . Fijnproever (6 recensies) 8,5 /10
  • Datum van je bezoek: 17 nov. 2015
Fijne plek in het centrum van Leiden. Lekkere zelfgemaakte bagels, met een gevarieerde menukaart (wel moeilijk kiezen!). We hadden een knus plekje in de hoek. Open keuken was leuk, en ook het decor leuk gedaan. Chocolademelk met marshmallows was heerlijk, en ook de bagel met zalm en ook die met roomkaas en zongedroogde tomaat smaakten erg goed.

Toevallig konden we onze bestelling doorgeven aan de vriendelijke eigenaar terwijl hij de tafel naast ons afruimde, maar normaal gesproken moet je even aan de counter bestellen, vandaar een iets lager cijfer voor service.

Vergeleken met Bagels&Beans komt de BetterBagels authentieker over, en is het zelfs wat goedkoper terwijl de bagels waarschijnlijk beter zijn. Echt een aanrader.
Tessin . Bourgondiër (3 recensies) 9,5 /10
  • Datum van je bezoek: 25 jul. 2015
Heerlijke bagels, veel keuze en interessante smaken. Mijn favoriet: de tomato garlic bagel. De bediening is altijd erg aardig en de prijzen zijn schappelijk voor de kwaliteit die je ervoor krijgt.
Annetje13 . Fijnproever (5 recensies) 9,3 /10
  • Datum van je bezoek: 15 feb. 2015
Heerlijke, verse, biologische bagels met een groot assortiment aan beleg. Daarnaast is de bakkerij heel knus, ruikt het er altijd heerlijk en is het personeel is voor een kletspraatje. Wij komen hier regelmatig, zowel voor een uitgebreide lunch onder het genot van verse koffie/sap en een krantje als om even snel wat bagels af te halen en deze thuis of onderweg op te eten. De cookies zijn overigens ook heerlijk en laten je geloven dat je verantwoord snackt, altijd een plus :)
Dit is onze favoriete bakkerij in Leiden, het is altijd fijn om hier te komen.
Evi T. Gastronoom (10 recensies) 6,8 /10
  • Datum van je bezoek: 2 jul. 2014
Na alle lovende reacties gelezen te hebben toch wat teleurgesteld. De bagels zelf waren taai en het beleg erg simpel. Ik koos pastrami en hier zat slechts wat creamchease en rucola bij. Jammer, ik had er meer van verwacht. Wel erg vriendelijk personeel en knus ingericht.
De bagel met pastrami heeft ons de prijs voor het "Lekkerste broodje van Leiden" opgeleverd. De spread was van zonnebloempitten, mierikswortel en citroensap en de sla bevatte geen rucola. Dit is allemaal echter minder belangrijk want het is niet in de smaak gevallen. Jammer! Hopelijk toch tot ziens.
CarolineW . Gastronoom (16 recensies) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 30 nov. 2013
De beste bagels van Leiden! De bagels worden voor je neus gebakken op traditionele wijze. Het ruikt dan ook heerlijk in de bakkerij. Er is veel keus in beleg en alles is duurzaam. Echt genieten!
Omnomnom . Gastronoom (31 recensies) 8,5 /10
  • Datum van je bezoek: 16 nov. 2013
Service:
goed en vriendelijk. Serveerster dacht mee en was vriendelijk. Ze gaan qua duurzaamheid verder dan alleen het eten want kraanwater staat gewoon op de kaart vermeld ( voor 0 euro). Dat vind ik altijd een goed teken!

Eten:
Erg lekker. Ik had de walnoten-honing-creamcheese bagel (euro 3,50). Daarnaast hadden ze een speciale gember-bagel met kastanjepasta en pecannoten. Die was heel winters en echt lekker. Het eten is niet heel goedkoop, maar het is wel van een goede kwaliteit.

Decor:
Decor is netjes en ziet er leuk uit. Enige nadeel is dat het nogal een kleine zaak is. Er zijn in totaal 16 zitplaatsen achterin, naast de open keuken. Op zich was het prima te doen, maar het voelt wel een klein beetje krap. Maar ik had het er uiteindelijk wel voor over, want het eten was gewoon heel lekker en de sfeer was ook gezellig.
Chantalle W. Gastronoom (18 recensies) 7,5 /10
  • Datum van je bezoek: 11 mei 2013
Heerlijke bagels, heb er al een paar keer enkele afgehaald. Wel niet enorm veel keuze, maar wel erg lekker. Niet goedkoop, maar kwalitatief wel goed.
Chris J. Fijnproever (6 recensies) 9,3 /10
  • Datum van je bezoek: 23 feb. 2013
Ik kom hier bijna ieder weekend om een bagel en muffin voor ontbijt te halen. De bagels zijn heerlijk en lekker zwaar uitgevoerd, zoals in Amerika. Ze worden een paar keer per dag achterin de zaak vers gemaakt. Vanochtend zag ik toevallig een van de tussenstappen van het bereidingsproces: het (heel kort) koken van de bagels in een pot met water, voordat ze de oven in gaan. Ik vermoed dat de bagels juist door deze tussenstap hun zware structuur krijgen. Bij de andere bagelzaken in het centrum van Leiden lijken de bagels meer op een pistolet die in een rondje loopt. Daar staat tegenover dat de keuze qua beleg bij de Village Bakery beperkter is, maar de honing-walnoot cream cheese is dan wel weer perfect (met echte honing). Er zijn een paar tafeltjes achterin de zaak met zicht op de keuken, maar het is geen plek om lang te blijven zitten. De bagel slicer die langs de hele lengte van de toonbank loopt is ook een attractie apart. Een echte aanwinst voor het centrum van Leiden!
Jeroen H. Bourgondiër (2 recensies) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 14 dec. 2012
Kom al vanaf het begin bij Better Bagels en het is iedere keer genieten. Eigenaar Frankheeft de authentieke Amerikaanse bagel naar NL willen halen (proef het verschil met Bagels en Beans!) en bakt ze iedere dag vers in zijn keuken. En dat proef je! Het aantal type bagels en beleg combinaties is beperkt maar voldoende (everything bagel is mijn favoriet). Alles biologisch en iedere week weer nieuwe verrassende beleg-combinaties. Bij ons favoriet voor de zaterdag / zondagochtend of als lunch doordeweeks. Je kunt er ook voor de absoluut lekkerste cheesecake van Nederland terecht (komt van een bakker uit Amsterdam).
Lidewei . 1e beoordeling (1 recensie) 9,5 /10
  • Datum van je bezoek: 27 okt. 2012
ontzettend lekkere bagels hier! (de humus bagel was hemels, de kaneelbagel was ook heerlijk, zou op zijn amerikaans ook met noten en cream cheese mogelijk moeten zijn).
Floor V. Fijnproever (9 recensies) 8 /10
  • Datum van je bezoek: 16 sep. 2012
Was er al eens voorbij gelopen op een zaterdag, toen zaten er wat ongeïnteresseerde mensen binnen (personeel?) en leek het donkere pijpenlaatje niet zo aantrekkelijk. Vandaag voor het eerst gegeten; service goed, binnen toch gezelliger dan gedacht, enorm lekkere koffie, volgens mij werden we geholpen door de eigenaren. Heb uiteindelijk nog een tweede bagel op. En idd, schrik niet als je bagel wordt gesneden :D . Eindoordeel: Supertop! Veel beter dan die drukke, smoezelige en trage Bagels en Beans! :)
Jelske B. 1e beoordeling (1 recensie) 7,3 /10
  • Datum van je bezoek: 5 jul. 2012
Lunchbox gehaald op zaterdag. Zalmbeleg was echt té zout. Ik werd geholpen door een jongen die erg traag was. Bagels zelf zijn wel erg lekker!
Bedankt voor de feed-back. Ter informatie: Er zit buiten de gerookte zalm (die van zichzelf zout is) geen apart zout in als ingrediënt. We zullen er echter op letten dat we er niet té veel zalm in doen. Daarnaast adviseren we er nu eventueel een bagel bij die zelf minder zout bevat.