Over restaurant Van Vlaanderen

Een begrip in culinair Amsterdam

Al meer dan 10 jaar een synoniem voor kwaliteit en een van meest gerespecteerde restaurants van de stad. Kenners van de Amsterdamse gastronomie weten inmiddels wel waar ze moeten zijn voor Frans-mediterrane gerechten van het hoogste niveau en uitgelezen wijnen. De bediening maakt het plaatje af; warm, veel kennis van zaken en ontzettend attent. Culinaire verwennerij.

Meer informatie over restaurant Van Vlaanderen

Dinsdag t/m Vrijdag 12:00 - 22:00
Zaterdag 18:00 - 22:00
Zondag Gesloten

Duur
Geert M.
  • Datum van je bezoek: 3 dec. 2016
We hebben van het 5-gangen menu van de chef genoten. Graag tot de volgende keer!
Suzanne N.
  • Datum van je bezoek: 18 nov. 2016
Wat een topavond! Eten, bediening, service, alles was goed. Wij hebben gekozen voor het vijfgangenmenu, echt een aanrader!
Ton V.
  • Datum van je bezoek: 1 nov. 2016
Heerlijk restaurant echt een aanrader. Bediening vriendelijk. Goede uitleg bij de gerechten.
Tom F.
  • Datum van je bezoek: 1 nov. 2016
Dit restaurant gekozen als verjaardagscadeau voor mijn broer, liefhebber van de Franse keuken. Ikzelf had vooraf bedenkelijke verwachtingen en die zijn, helaas, uitgekomen. Reusachtige borden met daarop
piepkleine gerechtjes waarin de meest uiteenlopende ingredienten en smaken zijn samengevoegd en, wat de dranken betreft, soms waanzinnige prijzen -10 euro voor een glas Calvados van weliswaar uitstekende kwaliteit! Niet mijn voorkeur, laten we het daarbij houden. Wist niet dat dit soort Nouvelle Cuisine Liflafjeskeuken nog gepraktiseerd werd.
Marly V.
  • Datum van je bezoek: 14 okt. 2016
De gerechten zijn smaakvol en innovatief. De kaart mag iets vaker wisselen. Personeel is geduldig, weet van wanten en vriendelijk.
Quli -.
  • Datum van je bezoek: 13 okt. 2016
Al een tijd niet zo goed gegeten: hier klopte werkelijk alles en de prijs - kwaliteitverhouding is uitstekend. Vriendelijke ontvangst, prettige ruimte met fijne wit linnen gedekte tafels waaraan je voor de verandering, in de hoofdstad, nu eens niet op schoot zit bij de buren. Maar het belangrijkste: heel goede, klassiek georienteerde gerechten die elkaar in het uitgebalanceerde menu prachtig opvolgen. De langzaam gepocheerde zeewolf als voorgerecht was verrukkelijk geraffineerd van structuur en smaak. Toen coquille met o.a. schuim van truffel en parmezaan; perfect van samenstelling en alweer veel gelaagde smaken. Het tussengerecht van kalfssukade kon zonder probleem als hoofdgerecht worden geserveerd en was met wat extra jus - op graag voldaan verzoek- een overtreffende trap. Men voldeed ook graag aan de wens om i.p.v. een zoet nagerecht nog de gang met runderlende / madeirajus op formaat tussengerecht te serveren. Het was opnieuw subliem: mooi mals vlees, verrukkelijk 'diepe' jus en een garnituur dat de hoofdingrediënten alleen nog maar beter tot hun recht liet komen. De portionering is misschien inderdaad niet overdadig maar absoluut vergelijkbaar met andere fijnproeversrestaurants. De wijn - spijs combinaties waren m.i. bij drie gangen ideaal (ze pasten niet alleen bij elkaar maar versterkten elkaar), en in één geval (chardonnay en coquille) gewoon in orde. Bediening vlot en adequaat, weet wat ze serveren, en zonder poespas. M.i. raakt men aan het sterrenniveau maar zonder de fratsen (en prijzen) die daar nog wel eens bij komen kijken. In één woord: excellent.
Meggy.streng .
  • Datum van je bezoek: 20 aug. 2016
Altijd fijn om hier te eten, alles klopt. We kozen een menu met bijpassende wijnen, dat doen we hier met een gerust hart. Zoals altijd was alles weer heerlijk en goed, en mooi verzorgd. De jonge bediening is uiterst professioneel!
Veurproever .
  • Datum van je bezoek: 14 jul. 2016
Ooit een van de betere restaurants van Amsterdam maar daar is weinig van over. Het eten kan ik alleen maar beschrijven als saai en ongeïnspireerd. We aten a la carte voor de lunch. De steak tartare was in orde maar alles was flauw en oninteressant van smaak, zoals een mosterdsaus bij de, op zich correct bereide, boerderijkip, die compleet ingekookt is en geen enkele smaak toevoegt. En dat voor een pittige prijs in verhouding tot wat er op tafel komt. Het meest teleurstellend was de bediening die als volledig ongeïnteresseerd over kwam: we worden niet welkom geheten, een glimlach kan er niet vanaf, de menuopties worden ongeïnspireerd opgesomd. Een glas wijn als aperitief (een compleet smakeloze sauvignon blanc) wordt zonder enig commentaar ingeschonken, er wordt niet gevraagd of het eten naar wens is en aan het eind moeten we op zoek naar de bediening om de rekening te vragen. Met zo weinig enthousiasme komen gasten natuurlijk niet meer terug. Jammer.
Laurence G.
  • Datum van je bezoek: 12 jul. 2016
Een heel fraai restaurant , met eten van goede kwaliteit. Een boeiende wijnkaart. Super locatie. Alle gerechten - wij namen het bib-gourmand vier-gangen menu: goed waar voor je geld.
Leen S.
  • Datum van je bezoek: 6 jul. 2016
Het eten is van goede kwaliteit. Maar, zelfs voor mij als kleine eter, echt te weinig. De borden zijn prachtig opgemaakt met veel aandacht voor details, maar het eten waar het om gaat zijn echt eenhapsgerechten. Jammer, omdat de kwaliteit echt prima is, zowel de vlees als visgerechten. De bediening is keurig, alleen jammer dat de jonge vrouw op geen enkele wijze anders dan zakelijk contact maakt met de klant. Zij draagt niet echt bij aan een welkom gevoel. Het decor is strak en zakelijk, de tafels staan niet te dicht bij elkaar. Parkeren in de omgeving is een drama.
Yvonne L.
  • Datum van je bezoek: 1 jul. 2016
Wederom hebben we heerlijk gegeven bij Van Vlaanderen. We hadden vier gangen die allemaal niet te klein en niet te groot waren. Aan het eind zat je vol maar niet te vol. Gedurfde combinaties en heerlijk vakmanschap van de kok. Echt een aanrader.
Peter Z.
  • Datum van je bezoek: 28 jun. 2016
Tweede keer bij Van Vlaanderen en wederom genoten van de perfecte combinatie in gerechten en wijn.
De sfeer is hier heel relaxed mede dankzij het kalme en vriendelijke personeel.
Super plus is ook de keuze in niet-alcoholische wijnen.

Van Vlaanderen is absoluut voor ons buurtrestaurant voor speciale gelegenheden. Hier kun je je gasten mee naar toenemen!
Niek V.
  • Datum van je bezoek: 1 jun. 2016
uitstekende keuken, mooie kaart en uitmuntende bediening. Het was nog zonnig die avond , dus hebben we buiten ( aan de achterkant aan het water) gezeten, die avond.
Heerlijk!
Mathijs V.
  • Datum van je bezoek: 27 mei 2016
Heerlijk gegeten in het kader van de "heerlijk 10-daagse”. Hoewel ik verzuimd heb te zeggen dat er 1 bij is met een schaal- en schelpdieren allergie, hoor ik geen onvertogen woord. Het menu wordt zonder morren aangepast. We kiezen voor de extra gang, een mooi stukje witvis met een jacobsschelp. Elk gerecht bestaat uit vele componenten en wordt met een heerlijk wijn begeleid. Zwaardvis met hazelnootcruble, de witvis, het lamsvlees met ras el hanout en de aardbeien parfait met rood fruit. Ik doe elk gerecht tekort met de korte beschrijving, maar wij vonden het heeerlijk. Wellicht het enige minpuntje is de akoestiek bij het begin van de avond. De muziek staat weliswaar niet hard, maar toch kunnen we elkaar moeilijk verstaan. Later op de avond is de muziek uit en gaat dat beter. Uitleg bi jde wijn en gerecht heel prettig. Brood met gurnsey butter vooraf zaaalig. Van Vlaanderen, tot de volgende keer.
RDH75 .
  • Datum van je bezoek: 21 mei 2016
Hier gegeten met de 10daagse. Het eten was heel mooi opgemaakt, maar de smaak vond ik vrij vlak. Helaas stond er geen peper op tafel. Het hoofdgerecht was heel klein. Twee lapjes vlees met alleen een miniaardappelpasteitje erbij en wat saus. Waarom geen groente?? Zelfs het dessert was groter dan het hoofdgerecht. Service was oke maar wat afstandelijk. Het interieur vond ik best gezellig.
Ilan K.
  • Datum van je bezoek: 19 mei 2016
Altijd uitstekend eten bij Van Vlaanderen. Floris maakt er echt een feestje van; een avondje uit waar je de rest van de week aan terug denkt. Het eten is altijd goed in balans en met originele bijpassende wijnen is de avond af. Wij komen weer terug voor de heerlijke amuses, de service en de gezelligheid!
Bill M.
  • Datum van je bezoek: 19 mei 2016
Een redelijk restaurant maar niets bijzonders, 3 gangen menu a 35 euro. Voorafjes van kippendij en heilbot, als hoofd lamsbout met wat bijlagen, kleine porties. Attente bediening door een enigszins slordig geklede jongeman. Interieur is neutraal maar niets op aan te merken, aan een raam zit je het beste.
Dustin D.
  • Datum van je bezoek: 18 mei 2016
Prachtige gerechten, de keuken is zijn Bib Gourmand en misschien zelfs wel een Michelin ster waard! Heerlijk huisgemaakt brood, Guernsey boter en lekkere olijfjes om mee te beginnen, daarna als amuse een hoorntje van deeg gevuld met allerlei lekkernijen.

Het menu biedt 4 gangen keuze uit vis of vlees; ik vermoed helaas dat dit restaurant voor strikte vegetariërs niet dezelfde kwaliteit kan waarmaken als voor mensen die wél vis of vlees eten. De visgerechten waren heerlijk, perfect bereid, spannende combinaties, complexe smaken, en schilderijtjes op het bord. 3 gangen voor 37 euro of 4 gangen voor 43 euro is echt een koopje voor wat je krijgt voorgeschoteld. Na afloop thee met friandises (erg leuk gepresenteerd in een wijnkist met schuifdeksel), en ik liep zeer tevreden en voldaan naar buiten. Ik heb genoten!

De gastheer was zeer vriendelijk en gastvrij, kon de gerechten mooi toelichten, maar maakte geen verpletterende indruk met zijn wijnkennis. Aankleding is erg strak en klassiek, zwaar wit damast en mooi tafelzilver, ik houd daar wel van.

Dineren op niveau voor een schappelijke prijs, op een mooie plek centraal in Amsterdam, ik vind het een aanrader!
Rupert F.
  • Datum van je bezoek: 23 apr. 2016
Dit was mijn tweede, en mijn disgenotes eerste keer. De vorige keer was ik met een vriend ingegaan op de DinnerDeal, verrassingsmenu met wijnarrangement voor € 60,-.
Nu hadden we een gewoon menu van de chef.
Het eten was ook deze keer erg lekker (vooral de noordzeekrab met venkelijs was verpletterend), maar een wijnarrangement werd ons niet aangeboden, ondanks een hint van ons in die richting. De wijnadviezen waren tamelijk vrijblijvend, zo van "de Grand Ardeche is erg lekker, maar de Picpoul is ook erg lekker." De uiteindelijk gekozen wijnen wáren trouwens ook lekker, daar niet van, maar een wat meer op het gerecht toegespitst, terzake kundig advies ware welkom geweest.
Erg onrustig en ongezellig was het feit dat de tafels rondom ons ijverig ingedekt werden voor de dag van morgen, terwijl wij nog niet eens aan onze vierde gang toe waren.
Spijtig allemaal, want van Vlaanderen is in principe een heel goed restaurant. We komen terug.
Erik.schreuders .
  • Datum van je bezoek: 20 apr. 2016
Super vriendelijke bediening, en kwaliteit en smaak van het eten echt top!
Portie grote is OK, en de bijbehorende wijnen excelent!