Utrechtsedwarstafel

Utrechtsedwarsstraat 107 1017 Amsterdam Nederland Kaart
31-206254189
Dit is het ultieme wijnspijsrestaurant van Amsterdam. Je kunt in dit ongecompliceerde restaurant kiezen voor een 3-, 4- of 5-gangen diner waarbij Hans Verbeek bijpassende Europese wijnen voor je inschenkt. Niveau 1 staat voor een menu met goede wijnen en niveau 2 betekent nog betere wijnen voor bij het menu van de dag. Uit de keuken komen met zorg opgemaakte bordjes met bijvoorbeeld coquilles, Anjou duif of hun signature meringue dessert. Lekker relaxed achterover hangen en volop genieten luidt het devies.

Geschreven door: Susam Pang van BySam.nl
Fotografie door: Susam Pang van BySam.nl

INSIDER tip

Tip van bySam: Je kunt Utrechtsedwarstafel ook afhuren voor een privédiner. Ideaal als je de tent helemaal voor jezelf wilt hebben.

Over het restaurant Utrechtsedwarstafel

Culinaire dans

Dansen met eten. Eigenaren Hans Verbeek en Igor Sens van restaurant Utrechtsedwarstafel in Amsterdam maken een ballet van wijn en spijs. Ze componeren een culinaire hoogstandjes. Als hun culinaire kunst nog niet genoeg is, kun je om de hoek nagenieten bij Theater Carré.

Glas champagne

Meer informatie over restaurant Utrechtsedwarstafel

Tram 4,10,7 of Metro 51 stoppen vrijwel voor de deur.
  • : Betaald parkeren in de buurt bij de Stopera parkeergarage.

Woensdag t/m zaterdag van 19:00 - 00:00 uur
Maandag, dinsdag en donderdag enkel open voor private dining.

Uitmuntend
9,4
9,2

Jouw recensie over het restaurant Utrechtsedwarstafel

Jan V.
  • Datum van je bezoek: 11 mei 2018
Goed en gezellig gegeten
Niels V.
  • Datum van je bezoek: 14 mrt. 2018
Bijzonder vriendelijke service. Het eten was voortreffelijk. Een relatief klein en knus restaurant waarbij de kennis over het eten en de bijbehorende wijnen de ervaring onvergetelijk maakt. Schroom niet om nader te vragen naar de achtergrond van hetgeen geserveerd of geschonken wordt; het personeel kan je er alles en meer over vertellen. Wellicht ten overvloede: het restaurant is smaakvol ingericht en de stoelen zijn erg comfortabel. Je zou er na het eten uren kunnen blijven zitten.
Louk B.
  • Datum van je bezoek: 3 nov. 2017
Met mijn zoon een fantastische avond gehad! Zelden of nooit zó lekker gegeten en gedronken. Vanaf de amuse via het kastanjesoepje, krab/garnalen, een geweldig lekker stukje paling (Pouilly Fuissé), heerlijke griet, idem korhoen en een erg lekker toetje met een voortreffelijke Eiswein. Alles even uitgebalanceerd wat wijn en spijs betreft en geen afleidende of overheersende poespas/bijgerechtjes. Kortom voortreffelijk!
Maaike V.
  • Datum van je bezoek: 11 okt. 2017
heerlijk gegeten, heerlijke wijnen en we voelden ons echt verwend. AANRADER!
Pauline V.
  • Datum van je bezoek: 19 jul. 2017
Fantastic dining experience
Chiel B.
  • Datum van je bezoek: 13 jan. 2017
Een sfeervol klein restaurant met voldoende ruimte om de tafels. Er is geen kaart: de kok bepaalt iedere dag hoe het menu (3, 4 of 5 gangen) eruit gaat zien. Igor maakt mooie smaakcombinaties en Hans zorgt voor de uitstekende bijpassende wijnen, van kleinere wijnhuizen en soms onbekende druivenrassen: met een goede uitleg daarbij. We kozen voor 4 gangen, maar kok Igor had er nog een kleine extra gang aan toegevoegd. We begonnen met tonijn met 2 pastinaakbereidingen en kokkels, gevolgd door schelvis in broodkruim.
Hierna kwam de tamme barbarie-eend: niet alleen de borst op de huis gebakken, maar ook de vleugel en een gevuld taartje lagen op het bord. Vervolgens ons extra gerechtje: warme bleu d'Auvergne met peer en als afsluiter een merengue met anijszaad, bloedsinasappel en rooibos-ijs met roze peper. Stuk voor stuk bijzondere gerechten die af en toe ook door chef Igor zelf worden uitgeserveerd. Een bijzonder avondvullend programma. Graag tot ziens!
Jeanfrere .
  • Datum van je bezoek: 14 dec. 2016
Utrechtsedwarstafel heeft een vast menu, dwz je kiest alleen het aantal gangen en de chef bepaalt het eten en de sommelier de wijn. De amuse was gevogeltebouillon met een toastje met truffelmascarpone. Voorgerecht was toast met coquilles en truffel. Tussengerecht was een heel fijn tarbot filetje met een tempura van zeevruchten, en pompoensaus. Als hoofdgerecht kreeg ik dunne plakjes van MRIJ rund met paddestoelen en een taartje van aardappelpuree en staartstuk van het rund. Voor een dessert had ik geen ruimte meer maar bij de koffie kwamen heerlijke friandises. De wijn paste perfect en kwam uit Chablis, Bourgogne en Toscane. Voortreffelijk!
Mark V.
  • Datum van je bezoek: 12 dec. 2016
Ben twee weken geleden het Truffelmenu komen proeven. Echt een fantastische ervaring! De bijpassende wijnen waren ook erg goed. Prijs was EUR 135 voor het menu incl. Wijn en water. Dat was het zeker waard! Ik heb vorige week nog even drie dozen van die wijnen opgepikt bij het restaurant!
Klaasjan K.
  • Datum van je bezoek: 2 dec. 2016
Truffelmenu, uitmuntend vooral door achterwege blijven van overdreven truffel. Timing uitstekend. Wijnen ook. Bovengemiddeld allemaal. Prijzen ook. Maar dat mag dan.
Ton T.
  • Datum van je bezoek: 27 nov. 2016
Ooit witte truffel gegeten? Wij hebben genoten van de truffelweek bij ons sinds 1997 favoriete testaurant in Amsterdam. Ivor en Hans dank je wel weer
altijd_honger .
  • Datum van je bezoek: 24 okt. 2016
Een fantastisch restaurant. Vooral de perfecte wijn- spijscombinaties zijn ons bijgebleven. De sfeer is er goed (ontspannen). Hans en Igor houden van hun vak en dat merk je.
Marne S.
  • Datum van je bezoek: 22 okt. 2016
Dit is mijn nieuwe favoriet in Amsterdam. Heb hier heel lang geleden keer gegeten en was nu, op een drukke zaterdag avond, last minute, met mijn zwangere vriendin eten. ( waar gelijk bij binnenkomst tot in de kleinste details rekening mee werd gehouden )Vliegens vlug, bescheiden, gezellig, down to earth, zeer vakbekwame, echte Amsterdamse service ( denk de eigenaren ). Tempo van gerechten doorvragen perfect. Dit alles zie ik echt heel graag. Geweldig goede akoestiek ( kaasdoeken aan plafond, slim ) . Tafels voldoende ver uit elkaar, lekker intiem en privé dineren. Wijnen top, voorgerecht met makreel perfect, Grouse/ruigpoothoen echt prachtig gegaard en heel erg lekker met kaantjes, knol selderij, mooie heldere jus, dessert met peer was lekker, maar viel beetje tegen omdat rest zo prefect was. Al met al, heel goed doorgewinterd team die het vak echt snapt en weet wat de gast wil. Hier wil je gewoon terug komen. Geschikt voor alle leeftijden. Alle soorten gasten, die zonder poespas of hip gedoe gewoon en top avond willen.
Stephen Z.
  • Datum van je bezoek: 10 jun. 2016
Bij aankomst in dit pittoreske restaurant wordt je warm ontvangen.
Een klein, knus gezellig restaurant. Eten zeer mooi gepresenteerd en als je houdt van uitgebreide achtergrond informatie waar het eten vandaan komt, hoe het smaakt, dan ben je hier aan het juiste adres. De chef komt zelfs aan tafel zijn hoofdgerecht presenteren.
Eten 10, presentatie 10, wijnen 10 en bediening met hun kennis van de gerechten en het drinken 10. Een aanrader voor de liefhebbers van culinair eten! mvg, Steve
Sabrina V.
  • Datum van je bezoek: 23 apr. 2016
Op zaterdag 23 april heb ik met mijn geliefde gegeten en gedronken bij restaurant Utrechtsedwarstafel in Amsterdam.

Het was bewonderenswaardig goed. En alle gerechten werden met zorg en heel nauwkeurig toegelicht, waardoor het ons nog beter smaakte.Niet alleen het voorgerecht was geweldig:dat bestond uit gepekelde en gerookte Lamsbout met een salade van hoekse rooie aardappel, meiknol en lamstong
Ook het vervolg groene asperges met langoustine staart in fijne deeg gebakken met roerei en beurre blanc saus.
En dan nog het hoofdgerecht
Rosé kalfslende zachtjes gebraden met zijn gestoofde wang en gebakken oesterzwammen. Gegrilde polenta en artisjok.
het dessert , complimenten!
Dit allemaal met bij elke gang een bijpassende wijn......
Bij de Utrechtsedwarstafel begint het dromen van warmte en zon
En wijn schenken, glazen vol.
De wijn is gedronken,
En slurpend waanden wij ons
in de Tuin van de Verrijzenis.
en wachten nu op een volgende keer in ons lievelingsrestaurant tot de zon weer brandt.

Joyce D.
  • Datum van je bezoek: 30 jan. 2016
Gisteravond lekker gegeten, de rilette van eend als amuse stond al klaar op de tafel, daarna een erwtensoepje wat lekker was en verder 5 gangen met mooie gerechtjes en een wijnarrangement. Jammer was alleen dat we 2 keer dezelfde wijn kregen, alhoewel deze wel lekker was. De ontvangst en bediening is erg hartelijk en iedere keer enthousiast met het uitleggen van iedere gang. Genoeg ruimte tussen de tafels zodat je met je tafelgenoten dingen kunt bespreken zonder dat de buren er van mee kunnen genieten.
Chiel B.
  • Datum van je bezoek: 8 jan. 2016
Dit restaurant stond al een tijdje op ons verlanglijstje. We worden hartelijk ontvangen en wat meteen opvalt, er is voldoende ruimte tussen de tafels (dat zie je niet zo veel in Amsterdam). Er is geen kaart, er wordt elke dag bepaald hoe het menu eruit gaat zien, geheel afhankelijk van de beschikbaarheid van kwalitatief goede en verse producten.
Na de amuse (rilette van eend) genoten we onder meer van zalm met rode rettich en huisgemaakte piccalilly, schelvis met Hollandse garnalen, prei en een gepocheerd ei, drie bereidingen van varken (nek, haas en worst met wintertruffel) en als dessert chocola, amandelen en ijs. Stuk voor stuk prachtige creaties uit de keuken van Igor, die werden vergezeld van mooie wijnen, die door Hans van deskundige uitleg werden voorzien. Bij iedere wijn een bijzonder verhaal, zelfs bij de PX en bij de VSOP naast de koffie.
Dit was echt een avond genieten en Igor nam persoonlijk afscheid van zijn gasten. Voor herhaling vatbaar.
Carlo B.
  • Datum van je bezoek: 13 nov. 2015
Dit was mijn derde keer bij de Utrechtsedwarstafel, en absoluut niet de laatste. Hands down mijn favoriet, het is telkens een prachtige ervaring geweest met gerechten en wijnen die je blijft herinneren. Daarbij komt nog dat de bediening altijd vriendelijk en attent is. Hans en Igor bedankt en tot de volgende keer.
Fred V.
  • Datum van je bezoek: 10 nov. 2015
Gisteren met een groot internationaal gezelschap heerlijk gegeten in dit kleine, intieme restaurant. Een vier gangen menu met bij elk gerecht een passende wijn. Elk gerecht en elke wijn werd uitgebreid uitgelegd. Erg knap dat ze zo'n goed eten voor ruim 40 mensen tegelijkertijd kunnen uitserveren. Prettige bediening. Ik kom hier graag nog een keer terug. Geen tienen, omdat ik die eigenlijk nooit geef.
Toncremers .
  • Datum van je bezoek: 30 okt. 2015
We eten eens per jaar bij dit populaire restaurant. Reserveren is noodzakelijk, want blijkbaar zijn wij niet de enigen die enthousiast zijn. Ook deze vrijdagavond weer alle plaatsen bezet. Niet alleen het eten en de bediening maken dit restaurant voor ons aantrekkelijk, maar ook de privacy die je hebt. Bij een uitverkocht huis zit je toch niet bovenop elkaar.
Er is geen menukaart: bij je reservering geef je aan of er voedsel is dat je niet lust en je kiest voor 3, 4, of 5 gangen. Er zijn twee wijnarrangementen: goed en heel goed. Wij kiezen altijd voor 'goed' en zijn daarmee zeer tevreden. We schoven om 19.30u aan tafel en vertrokken om 23.30u. De tijd vloog. Na ontvangst met een heerlijke rillette van eend kregen we een glas eendenbouillon. Daarna toast met verse sint jacob (alles in dit restaurant is vers - dus geen pot, pak of blik - en waar mogelijk biologisch), eekhoorntjesbrood en truffel. Dit gevolgd door een werkelijk heerlijke en heerlijk zachte patrijs (een week eerder zouden we korhoen gehad hebben..pech!). De patrijs verzachtte deze teleurstelling. Dessert en koffie met bonbons rondden deze Utrechtsedwarstafel experience weer af. Alle gerechten gaan gepaard met passende wijnen en ter afsluiting een goede PX Sherry. Een uitgebalanceerd menu. Het verbaast iedere keer weer hoe een slimme collectie kleine gerechten tot zo'n verzadigd gevoel leidt. Geen enkel nadeel? Jawel: alle hotels in de omgeving waren volgeboekt. Liefst loop je na zo'n avond heerlijk eten een blokje om naar een nabij hotel.
Petra V.
  • Datum van je bezoek: 27 aug. 2015
Wij zijn net als velen een groot fan van dit restaurant en uiteraard van Igor en Hans! We hebben hier 5 jaar geleden ook ons huwelijksdiner gedaan waar nog steeds over wordt gesproken. Heerlijk eten, fantastische wijnen en de kleinschaligheid & het intieme decor, maakt dit 1 van onze meest favoriete plekjes.