Unia 12

Kan beter

Jouw recensie over het restaurant Unia 12

Erik .
  • Datum van je bezoek: 24 nov. 2017
Je moet ervan houden. Piepklein restaurantje, wat mij erg benauwde. Eten niet bijzonder en ook zeer kleine porties! Of je nu alleen komt of met z'n vieren, je krijgt dezelfde hoeveelheid bijgerechten. Onbegrijpelijk dat dit vandaag de dag nog voorkomt. Alsof je met vier personen genoeg hebt aan een klein bakje patatjes en een klein bakje salade. Bestel dus meteen bij als je een behoorlijke trek hebt! Het lijkt in eerste instantie goedkoop, maar dat is de basisprijs (slechts 1 of 2 hoofdgerechten op de menukaart). Zodra je iets anders wilt, moet je een meerprijs gaan betalen. Hierdoor is het al gauw een stuk minder voordelig. Je wordt er vriendelijk geholpen, maar voor ons is dat niet voldoende om hier snel weer te gaan eten.
Margreet D.
  • Datum van je bezoek: 5 jul. 2016
Ben nu een paar keer aangeschoven met het aanschuifmenu. Voor 12 euro een 3 gangen menu met heerlijke eerlijke, verse en lokale producten. Allergie binnen menu's? Geen probleem. Kan het vegetarisch? Geen probleem. Echt een klein pareltje in Leeuwarden.
Jacoba M.
  • Datum van je bezoek: 27 mei 2016
Gezellig intiem huiskamerrestaurant , jaren 60 ingericht. Beetje kringloop idee , sfeervol. Ongedwongen sfeer en heel vriendelijke en accurate bediening.
Het eten was heerlijk. Vooral verse broodjes, volgranen met huisgemaakte tapenade , kruidendokter en kruidenkaas.
Hoofdgerecht, köfte, heerlijk gekruid met oa munt en komijn en daarbij yoghurtsaus.
Knapperige frietjes, smakelijk gebakken aardappeltjes , salade en verse rabarber. Alles klopte.
Kortom , genieten.
Pinapparaat is niet aanwezig ; je kunt de rekening mee krijgen of ter plekke even overmaken.
G.J. V.
  • Datum van je bezoek: 4 mrt. 2016
Erg leuk klein restaurant. Lekker warm op een kille avond. Het hors d'oeuvre menu leek ons lekker. De basis vormt één van de hoofdgerechten naar keuze met daarbij een soep, een proeverij van voorgerechten en een toetje.
Het viel ons wat tegen. De bediening was goed. De ober deed zijn uiterste best. En niet dat de kwaliteit niet goed is, maar je mist het bijzondere, wat uit eten gaan nou juist zo leuk maakt. De proeverij bestond uit drie borden met verschillende salades. De soep was een bouillon (mwah). Het hoofdgerecht was varkenshaas met spek-ui saus. Goed gebakken, maar, net als de (weinige) saus, niet bijzonder. Hierbij een wel heel erg klein bakje met gebakken aardappelen, een schaaltje bleke frietjes en........een bakje sla (nee h?). Warme groeten zaten er helaas niet bij.
Het toetje bestond uit 2 lange vingers met een dot monchou met iets wat op lemonsmaak moest lijken, een bolletje ijs, een dot slagroom en twee aardbeien. De monchou was niet lekker. Eigenlijk een slecht dessert.
In het algemeen luidt de conclusie: er is nog veel te verbeteren in dit restaurant. De gerechten zijn een optelsom van ingrediënten, maar missen samenhang en smaak. Als dit voor elkaar is en de smaak en de hoeveelheden meer Bourgondisch van aard zijn, dan heb je een ontzettend leuke bistro in hartje Leeuwarden.
Ine K.
  • Datum van je bezoek: 17 jan. 2016
Een (h)eerlijk lief klein huiskamerrestaurant. Heerlijke gerechten en lekkere wijnen.
Goed advies en kindvriendelijk.
We zijn hier al een aantal keren geweest en het was alle keren heerlijk. Alleen de laatste keer (afgelopen zondag) waren we er met 4 volwassenen en een kind. Kind kreeg op verzoek zijn maaltijd tegelijk met onze voorgerechten. Echter bij de hoofdgerechten werd er een te klein schaaltje met dus te kleine porties voor de frietjes en gebakken aardappelen geserveerd. Hierdoor moesten we vrij snel al van deze bijgerechten bij bestellen. Het zou beter passen om grotere porties van de frietjes en gebakken aardappelen direct te serveren bij een tafelgenootschap van 4 volwassenen.
Verder zeer vriendelijk personeel en een zeer vriendelijke prijs! Het aanschuifmenu ( 3 gangenmenu met keuze uit 2 voor- en 2 hoofdgerechten plus verrassing dessert voor € 12,00 !!) is zeker aan te raden. We kregen ook nog eens 12% korting op de totaalprijs omdat we er voor 17.45 waren!
Jacoba M.
  • Datum van je bezoek: 21 nov. 2015
Leuk ouderwets ingericht restaurant, alsof de tijd heeft stilgestaan.Ongeveer 20 plaatsen , intieme gezellige sfeer.Vooraf nam ik de Florentijnse salade, heerlijk met room en kaas. de varkenshaas met spekjes en Beerenburgsaus was ook voortreffelijk.
Bediening was heel vriendelijk alleen duurde het een beetje lang voordat we konden bestellen.
Prijs / kwaliteitverhouding vind ik uitstekend.
Joukje D.
  • Datum van je bezoek: 2 mei 2015
Gezellig restaurantje, huiselijke sfeer, muziek zachtjes op de achtergrond. Veel keuze op de menukaart en krijtborden. Van een uitgebreid 4 gangen diner tot het bescheiden weekmenu, of gewoon los van de kaart. Prijs/kwaliteit dik in orde. Vriendelijke bediening, de keuze voor bijpassende wijn kun je prima aan hem overlaten, je wordt aangenaam verrast.
__ .
  • Datum van je bezoek: 4 apr. 2015
Wat een aangename verrassing. Een fijne, kleine woonkamer waar je binnenstapt. Iets wat buiten je verwachting ligt. Hier kan zo +/- 20 man gefaciliteerd worden. De bediening is erg vriendelijk en op de hoogte van de gastvrijheidsindustrie en het reilen en zeilen van een horeca gelegenheid. Het voorgerecht, ze zalm was meer dan genoeg en zelfs bijna een hoofdgerecht te noemen. Het curry-vispannetje viel echter als hoofdgerecht in het niet. De smaken waren fantastisch maar de hoeveelheid vis liet te wensen over. Ik werd door de bediening geadviseerd over de wijnen die het beste zouden kunnen smaken bij het gerecht. Mijn vriend heeft ook heerlijk gegeten van zijn varkenshaasje. Bij het voorgerecht werd stokbrood geserveerd en voor de tijd werden er olijven op tafel gezet. Ook een fles koud water werd op de tafel geserveerd. Helaas is er geen pin aanwezig. Wij moesten dan ook even naar de pinautomaat lopen voor contanten. Echter doet de bediening ook niet moeilijk over het mailen van de rekening en deze in goed vertrouwen door jou als gast achteraf via internetbankieren te laten betalen.
Titia G.
  • Datum van je bezoek: 26 mrt. 2015
Ben in 2 maanden tijd 2x in dit restaurant geweest. Beide keren heel goed bediend en ontzettend lekker bereid eten gehad. De kipfilet met blauwe kaas vind ik een aanrader. Heerlijk eten en heel gezellige ambiance. Ook met een grotere groep kun je hier heel goed terecht en ze doen alles om het je naar de zin te maken. Hier ga ik nog wel vaker komen.
Bedankt, zo een leuke gast daar doen we ook extra ons best voor ,groet unia12
Ingrid N.
  • Datum van je bezoek: 1 jun. 2014
Ons laatste restaurantbezoek tijdens ons weekendje Leeuwarden had wat voeten in de aarde. We wilden naar de Vrouwenpoort, die gesloten was, dus gingen bij de Yserman kijken, maar die was vol. De laatste biologische optie was Unia 12... en wat een geluk dat we daar terecht kwamen! Een uitgebreide kaart, voor ieder (vlees, vis, vega) wat wils, ook voor elke portemonnee. Mijn man nam vooraf de Waddensoep (vissoep), niet te zout en goed gevuld, ik de salade mozzarella die bij het erg vriendelijk geprijsde 'aanschuifmenu' hoorde. Goede kaas, weinig opsmuk, simpel en lekker, mooi gegarneerd met bloemen. Als hoofdgerechten hadden we de jachtschotel (runder stoof) en de zalm met tomaat en kaas. Weer simpel en lekker, met fijne garnituur; dunne stevige frietjes, bloemkool en witlof, salade. Niets op aan te merken, alles ging op. Dat terwijl we vooraf al olijven met feta en brood met kruidenboter hadden gehad! Bij mijn aanschuifmenu hoorde vervolgens nog een verrassingsdessert: appeltaart, ook prima. Heerlijk gegeten. De service was geweldig: geregeld, maar niet storend, de vraag hoe we het eten vonden, of het genoeg was (!!!), vriendelijk en snel. En toen we niet bleken te kunnen pinnen, werd de rekening gemaild. Wat een service! Aan het interieur is veel aandacht besteed, je eet in een soort huiskamer, heel knus en gezellig, en je kunt elkaar nog steeds prima verstaan. Huiselijk, doorgevoerd in elk detail, bv. de lampjes, kleedjes, etc. Een leuke plek!!!
Sjaak P.
  • Datum van je bezoek: 17 mei 2014
Beste mensen,

wij hebben er op zaterdag 17 mei gegeten, en het was goed tot heel goed! Een echte aanrader voor iedereen die eens naar Leeuwarden gaat en naar een leuk en knus ....maar vooral betaalbaar restaurant op zoek is. Dus ga naar Unia 12 en je wordt daar op een zeer gastvrije wijze geholpen voor weinig geld. En dat in deze crisistijd, waar is dat nog.

Veel succes met de voortzetting van dit knusse restaurant, en we komen hier beslist weer terug als we Leeuwarden wederom bezoeken.

Sjaak en Maartje uit Groesbeek
Ilse S.
  • Datum van je bezoek: 11 mei 2014
Leuk restaurant, echt een heerlijke huiskamer sfeer! Eten was ook super goed en heel betaalbaar. Je kunt er niet pinnen, geen probleem, ze sturen de rekening gewoon per email! Dat maak je maar weinig mee! Een echte aanrader!
Auke En Lidewij D.
  • Datum van je bezoek: 21 sep. 2013
Wat een leuk restaurant heeft Leeuwarden er bij gekregen! Lekker eten voor een mooi prijsje. En net even anders dan anders. Je voelt je er meteen thuis. als je binnenkomt. Groot pluspunt als je kippenbouten op het menu zet!! Héérlijk! We komen snel weer!
Jan-Willem V.
  • Datum van je bezoek: 15 sep. 2013
Eetcafe met een uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding. Voor weinig geld een goede maaltijd. Jonge eigenaren met een hoge gunfactor. Gastvrij en vriendelijk. Wijn kan nog beter, mannen :-) evenals de maaltijden. Tip: maak het nog ietwat ambachtelijker en beperk de keuze om het betaalbaar te houden. Maar het neemt niet weg dat we met een voldaan gevoel huiswaarts keerden. Aanrader!
Rudi R.
  • Datum van je bezoek: 10 aug. 2013
bijzonder scherp geprijsd, maar uitstekend mosselpannetje genoten en hierbij, nog best betaalbare, uitgeselecteerde droge witte huiswijn tw. viognier van 2011, sfeer/ambiance, beetje bistroachtig bruin nu, met enkele hoge tafels achterin met zo toch leuk nog uitzicht naar buiten en mn. service/bediening bevielen me prima, vriendelijk, alert+attent+persoonlijk, zonder opdringerig te worden.. (en eindelijk weer eens 'bijtijds' een 'fingerbowl' voor de schone vingers, na het mosselfeestje..)
beetje huiverig nog na mijn vorige eetervaring alhier tw. ietwat aparte aspergeschotel niet eens zo langgeleden, maar mijn oog viel in het passeren dus op die voor L'den bodumprijs voor mossels en gunde dit eethuisje een nieuwe kans, persoonlijk altijd wel zin in mossels hebbend..
geen spijt achteraf, goedbereide prima mossels, wel heerlijk overdosis mogen verorberen.. (ik was ietwat aan de late kant en je kunt de mossels nu eenmaal niet bewaren..) daarbij fantasierijke, smakelijke salade en krokante franse frietten, betere standaard mayo en daarvan afgeleid erg lekker ravigottesausje.. (cocktailsausje heb ik niet zoveel mee, jammer dat de mayo niet zelfgemaakt was, niet zoveel werk toch, ja, wel bederfelijk, maar eten was anders dikke 9 neigend naar 10 geweest..) al met al vond ik unia 12 nu opzienbarend veel beter uitgebalanceerd+lekkerder dan tijdje terug, heren bedankt, succes+tot ziens.. (en hopelijk met dan wel een betaalbare weduwe als aperarief in assortiment aanwezig..)
Eddie D.
  • Datum van je bezoek: 21 jun. 2013
Als verrassig van mijn vriendin, voor ons 9 jarig samen zijn, hebben wij genoten van een zorgvuldig speciaal voor ons samengesteld 5 gangen menu met een heerlijk wijnarrangement.

Wij hebben mogen genieten van:

Als apperitief een Prosecco

Biefstuksalade vergezeld van een Tawny Port

Aspergesoep vergezeld van een heerlijk frisse Pouilly Fuissee

Gebakken champignons met paprika met knoflook.

Verse forel met garnituur vergezeld van een Chardonnay

En als dessert een Dame Blanche en Custard.

Na dit voortreffelijke diner nog genoten van een heerlijke kop biologische koffie met voor mij een erg smakelijke whisky erbij.

Kortom, een absolute aanrader. Zowel de kok als de gastheer van dit nieuwe restaurant in Leeuwarden zijn echte vakmensen. Wij komen zeker weer eens terug!

rosakoelhuis .
  • Datum van je bezoek: 9 jun. 2013
Samen met mijn 11 jarige dochter heb ik hier heerlijk gegeten. We kregen meteen een karaf water en brood met zelfgemaakte tapenade. De gebakken zalm met huid was precies goed! De salade had een heerlijke dressing waardoor zelfs mijn dochter er van genoot. Verder zaten er twee verschillende warme groenten, aardappelpuree en krieltjes bij. Duurzaam eten voor een lage prijs in een relaxte sfeer, we komen zeker weer!
Rudi R.
  • Datum van je bezoek: 18 mei 2013
heimwee is niet meer.. zoals ik onlangs mocht meemaken.. vorige uitbaters, creatieve chefkok+vriendin plezierig in de bediening zijn weg.. eethuisje heet nu unia 12, sfeervolle decor nog wel vrijwel gelijk, bediening+soms in de keuken nieuwe uitbater oke..
de aspergeschotel was wel zeer apart, erg lekkere gebakken aardappeltjes, grote kom verse spinazie a la creme, grote portie prima aangemaakte salade, maar op het bord naast gekookt eitje+ham slechts 4 asperges..
toen ik mijn verbazing hierover liet blijken mn de slechts 4 asperges naast overvloed aan andere etenswaren, werd me verteld, dat bij het aspergemenutje zelfs maar 3 asperges werden geserveerd, naast xtra soep+toetje, maar als ik dat wilde kon ik nog wel paar asperges erbij krijgen..
het was al wat later op de avond en ik vond het zo wel best,
maar wel wat apart, enfin, te duur beerenburgje, maar prijs kwaliteit voor gebodene verder redelijk, al met al voldoende..
(maar echt geen heimwee, beetje heimwee naar heimwee..)