Twaalf Balcken

Weverstraat 20 1791 AD Den Burg (Texel) Nederland Kaart

Meer informatie over restaurant Twaalf Balcken

aan de rand van het centrum
  • Kom je met de auto?
    gelegen in het winkelhart van Den Burg, tegenover de HEMA
  • : aan de rand van het centrum

Maandag t/m Zaterdag 10:00 - 01:30
Duur
Wandav .
  • Datum van je bezoek: 13 okt. 2016
Lekker geluncht . Altijd even hier lunchen of dineren. Kom hier al jaren en was nu ook weer even gezellig. Lekker sfeertje en mijn man is bier liefhebben en dan kan je hier je hart ophalen. Zoveel soorten ook van de tap. Bediening is ook vriendelijk en in voor een praatje. De sate en de spareribs doen het hier al jaren goed.
Rick K.
  • Datum van je bezoek: 6 okt. 2016
We zijn hier voor een lunch geweest. Typisch bruin café, gezellig ingericht en veel biersoorten. We hadden de wrap, die was heerlijk maar er had iets meer groente bij gemogen zodat het wat meer vullend is, zeker voor de prijs.
Kvic .
  • Datum van je bezoek: 23 sep. 2016
Tijdens een weekendje Texel gegeten en gezellig gezeten bij de twaalf balcken. De ontvangst was vriendelijk en het personeel deed goed zijn en haar best het ons naar de zin te maken. Hier zijn ze buitengewoon goed in geslaagd. We aten tomatensoep, die rijkelijk gevuld en smakelijk was, entrecote, getoofde lamspootjes en sate. Allen even smakelijk en goede porties. De uitgebreide bierkaart en het advies maakten ons feestje compleet. Aanrader in Den Burg, maar wel ff reserveren.
Familie Lekkerbek ..
  • Datum van je bezoek: 6 aug. 2016
Wat hadden we een geluk toen we afgelopen zaterdag, zonder reservering, toch nog terecht konden in dit gezellige eetcafé. We waren hier al eerder geweest en dit was heel goed bevallen. Met vriendelijke medewerkers, lekkere speciaalbieren van de tap en supervers, veelal Texels eten, zaten we weer goed. We kozen het vispannetje en dit werd geserveerd met goede frieten, zelfgemaakte mayonaise een een smakelijke salade. Helaas moesten we weer naar de boot, maar anders waren we nog wel langer gebleven! Volgende keer als we in Den Burg zijn, komen we hier weer graag drinken en eten :-)
Rick V.
  • Datum van je bezoek: 29 apr. 2016
We zijn hier gaan eten met een gezelschap en het was er druk toen we gingen zitten om half 7. Het duurde daarna wel heel lang voordat we überhaupt de kaart kregen en nog langer voordat we konden bestellen. Ook moet je hier niet heengaan met een gezelschap waar mensen inzitten die vegetarisch zijn. Er is weinig keus aan vegetarische voor en hoofdgerechten.
Als voorgerecht had een van ons een uiensoep genomen die lekker gevuld was. Helaas heeft dit restaurant maar 1 vegetarisch hoofdgerecht op de kaart staan, want wij vonden kaasfondue geen serieuze optie als hoofdgerecht. Dus het enige wat toen overbleef was de curry deze kregen we pas om kwart voor 9 geserveerd, wat erg laat is als je geen voorgerecht hebt genomen. De curry was goed van smaak, maar waarom sommige restaurants alleen maar aan tofu denken als ze een vegetarische optie maken is ons een raadsel. Er stond ook niet in de omschrijving dat er tofu inzat het lijkt ons wel handig om dit erbij te zetten aangezien het gerecht er voor 80% uit bestaat. Wij hebben dit eruit gehaald en dan bleef er weinig groente vulling over.
Als toetje had een van ons de Kwark van Novalis met (biodynamische) honing deze was lekker. Kortom niet een restaurant waar we nog een keer zouden gaan eten
Vin V.
  • Datum van je bezoek: 28 apr. 2016
Dit is Texel op zijn best. Het personeel werkt keihard om het iedereen naar zijn zin te maken en is altijd vriendelijk. De keuken is voortreffelijk en de kok weet wat hij met de Josper houtskool oven moet doen: grillen en bbq dus! Voortreffelijk! Wij hadden de huisgemarineerde saté (saus apart heel fijn), de kaasfondue en het vispannetje. Alledrie top van smaak en bereiding. De hoofdgerechten worden geserveerd met Franse friet wn een een frisse versbereidde salade. Als voorgerecht hadden we de tomatensoep (heel vers en lekker) en een mandje vers brood net smeersels.
Hadden we al gezegd dat het ook een biercafé is. Nou dat is het met wel honderd bieren ATB-aangesloten en veel op tap. Gewoon gaan en genieten van de sfeer in de deze onvervalste bruine kroeg annex top eetcaffé.
Lekkereten23344 .
  • Datum van je bezoek: 26 apr. 2016
Eten was lekker.
De bediening kon het aantal gasten niet aan. Als je bediend werd was het prima maar een drankje bestellen bij een langslopende serveerster was een hele uitdaging.
Yves F.
  • Datum van je bezoek: 22 mrt. 2016
Tijdens een dagje in Texel, op aanraden van een buurtbewoner hier gegeten.
We moesten in de serre zitten omdat er binnen geen tafels meer beschikbaar waren.
We werden goed geholpen door een gezellig jong team.
Vooraf een soep genomen, en brood met kruidenboter.
De soep was lekker, maar had misschien iets warmer gekund.
Als hoofdgerecht de saté. Die was heerlijk!
Ruime porties met ieder een gevarieerde salade en een grote kom friet erbij.
We konden helaas niet wat langer blijven voor een nagerecht/koffie omdat wij de laatste boot terug moesten hebben.

Onderweg naar huis kwam ik erachter dat ik nog spullen had laten liggen, en kon helaas niet terug.
Na wat contact te hebben gehad, werden mijn spullen opgestuurd. Super service.

Erg tevreden, super service/eten en lekkere biertjes. Leuke afsluiting van ons dagje Texel, bedankt!
Peter L.
  • Datum van je bezoek: 27 nov. 2015
In dit zeer gastvrije bruine eetcafe spontaan naar binnen gelopen.
Alles zat vol maar volgens de barman zou er zo een tafeltje vrij komen.
Aan de bar plaatsgenomen waar spontaan de mensen naast mij tegen ons begonnen te praten (erg gezellig), na 10 minuten was er inderdaad een tafeltje vrij.
De gerookte spareribs waren op, dus maar de gemarineerde besteld.
Zelden zulke heerlijk spare ribs gegeten.. veel vlees, heerlijk gaar.
Bediening meer dan vriendelijk.
een echte aanrader....
Kom hier zeker terug (voor de gerookte spare ribs.)
Meesje6 .
  • Datum van je bezoek: 23 okt. 2015
Ruim van te voren gereserveerd, had al gehoord dat het snel vol zit.
Een echt Texels bruincafé waar ik nooit naar binnen was gegaan als ik er langs was gelopen en er niets over had gehoord en gelezen.
Dit eetcafé is een echte aanrader. Al het vlees gaat op/in de houtskool grill/ oven. De kok weet er heel goed mee te werken en alles komt heet, mals en goed op smaak op tafel.
De pompoensoep was pittig en anders dan verwacht maar wel erg lekker. Het blikje tonijn met parmesan werd verkeerd geserveerd. Dit werd tonijn in tomatensaus, ook lekker en mijn tafelgenoot vond het niet nodig om er iets van te zeggen.
De saté was heerlijk mals en de saus apart en goed op smaak. Het lamsstoofpotje (waar we voor kwamen) was echt heerlijk en raad ik iedereen aan die van lamsvlees houdt. Texels biertje van de tap erbij of een lekker wijn en je hebt een zeer geslaagde avond.
Als je in Den Burg bent, gewoon doen.
Vincent C.
  • Datum van je bezoek: 27 aug. 2015
Leuk en erg gezellig bruin (eet)café. Bediening zeer vriendelijk en ondanks de drukte stond het door ons gevraagde tafeltje bij het raam klaar. Brood met kruidenboter en (pompoen?)humus vooraf, beiden prima al was de humus wat droog. Kruidenboter heerlijk en een grote portie brood. Daarna kregen we als hoofdgerecht de gemixte spareribs (gemarineerd/gerookt). Zowel mijn vrouw als ik hebben nog nooit zulke fantastische spareribs gegeten. Heerlijk gekruid, en get vlees viel van het bot af als je ernaar keek. Het vlees wordt in een speciale oven klaargemaakt en dit proef je meteen! Gerookte spareribs iets minder. Goed van smaak maar beetje weinig vlees op de botten en meer ham/speksmaak dan spareribsmaak. Lamsstoofpotje was prima maar te veel tomatensmaak waardoor je het lam niet meer goed proefde. Was nu een beetje goulash achtig. Beter in eigen jus stoven lijkt mij!
Al met al een top ervaring en we komen zeker terug voor de beste spareribs ooit!!!!
Jos H.
  • Datum van je bezoek: 14 aug. 2015
Zo maar op de bonnefooi dit eetcafé binnengelopen om een lekker hapje te gaan eten, en daar zijn we zeker niet in teleurgesteld, integendeel, het werd een aangename culinaire verrassing.
Allereerst als voorgerecht een gevarieerde tapasschotel voor 2 personen. Alleen de humus was nogal smaakloos.
Voor het hoofdgerecht hadden we gekozen voor een lamsstoofpotje met een ratatouille van diverse groenten, en een heerlijke saus. Een van de lekkerste stoofpotjes die ik ooit gegeten heb, en dat zijn er veel, ook uit België, en Zuid-Limburg. Natuurlijk van Texel's lamsvlees. Des te vreemder dat de gegrilde lamshaasjes uit Nieuw Zeeland komen. Vreemd met zoveel heerlijk Texel's lamsvlees op het eiland. Die hoef je echt niet uit Nieuw Zeeland te importeren. Nog CO2-onvriendelijk ook. De smaak was er niet minder om. Overheerlijk gegrilde lamshaasjes.
Aangezien de 12 Balcken ook een gerenommeerd biercafé is, met meer dan 90 biersoorten, hebben we niet voor wijn, maar bier gekozen bij de gerechten. Een Maximus-bier van de tap (een pittig extra hoppig biertje), en een donker biertje van Texel's eigen brouwerij. Ze harmonieerden prima bij de hoofdgerechten.
Komen we hier nog eens terug? We zijn er heel toevallig op ons culinaire voorgevoel binnengestapt, maar als we weer eens terugkomen op Texel, gaan we hier zeker weer een hapje eten.
Sietze D.
  • Datum van je bezoek: 13 aug. 2015
Elk jaar minimaal 1 keer naar Texel en dus minimaal 1 keer naar de 12 Balcken.
Al jaren de afsluiter van of een dagje Texel of een langer verblijf.
Gezellig, informeel en met heerlijke gerookte spareribs waar niemand in Nederland eo tegen op kan. Verheug me alweer op het volgende bezoekje.
Sietze Heerenveen :)
Karina71 .
  • Datum van je bezoek: 18 jul. 2015
De Balcken hoort bij mijn bezoek aan Texel; ik kom er al jaren. De lekkerste spare-ribs die ik op heb. De bediening is informeel, vriendelijk. Eten en drinken is heerlijk; ook de koffie met nougat. Altijd gezellig.
Elmotx .
  • Datum van je bezoek: 21 mei 2015
Na jaren weer eens in de Balcken geweest. Nog steeds een top eetcafe ! Kwaliteit, service en sfeer als vanouds.

Bij binnenkomst op donderdag avond bleken ze vol geboekt maar gelukkig kon ik aan de bar eten.

Sateh is al jarenlang een blijvertje op de kaart, en dat is meer dan terecht. In de open keuken bereid op de grill. Ruime portie, ook qua patat en salade.

Vriendelijke medewerkers, goede prijzen. Een must visit voor iedereen die Texel aandoet !
Mark B.
  • Datum van je bezoek: 9 mei 2015
Op aanraden van vrienden naar de twaalf balcken gegaan, voornamelijk vanwege de bierkaart, maar het eten zou ook erg lekker zijn was ons vertelt. Bij de lunck klopte dat zeker; alle gerechten werden in stilte verorberd en werden weg gespoelt met heerlijke biertjes. Bij het diner vonden we allemaal de gerookte en gezoute spare ribs erg zout, maar dat hoorde zo volgens het personeel. De rest van de spare ribs helaas laten liggen, maar een paar dorstlessende biertjes maakte een hoop goed. De rekening viel mee en de sfeer was erg goed. Als we weer eens op Texel zijn komen we hier zeker terug.
Mamamaartje .
  • Datum van je bezoek: 21 mrt. 2015
Gelunched bij 'de Balcken'. We aten een hamburger (precies goed en genoeg voor de lunch) eigen gemaakt brood met kipfilet (een aanrader, lekker vers) en een tostie voor dochter (prima). De sfeer is hier altijd goed, je voelt je thuis. Je kan meekijken in de keuken en het eten is lekker. Eén van onze favorieten op Texel!
Altijdwat01 .
  • Datum van je bezoek: 7 dec. 2014
Super goed gegeten bij de twaal Balcken! Gezellig oud bruin eetcafe (restaurant) met mooie bierkaart vriendelijk en professioneel personeel. Keuken werkt met eerlijke en verse producten super mooie en goed gebakken rib eye ( komen nog een keer extra vragen of het goed gebakken is Top!) vegetarisch gevulde wraps heerlijk met diverse zaden en peulvruchten, spare Ribs voor de kids waren goed met frites uit schoon frituurvet. Kortom leuk en lekker eetcafe ( en niet duur)
Ps de twaalf Balcken het klopt tel ze zelf ook maar eens.
Sterk1 .
  • Datum van je bezoek: 27 nov. 2014
Leuke oud bruine kroeg. Van de week voor zowel een borrel als een lunch bij de twaalf balcken geweest. Veel verschillende soorten speciaal bieren waaruit gekozen kon worden.
Yvonne S.
  • Datum van je bezoek: 12 okt. 2014
Met gezin op bonnefooi naar binnen gelopen. Alle tafels al gereserveerd maar het puzzelen van de gastvrouw leverde ons een tafeltje. Als aperitief een Texels Skuumkoppe gedronken. Heerlijk Texels witbier. Voor onze kinderen gekozen voor kaasfondue. Wij aan de saté. Alles prima verzorgd. Franse frietjes en verse sla bij het gerecht. Kaasfondue was dun, daardoor bleef het niet aan het gesneden stokbrood hangen en ging het pannetje meer dan halfvol terug. Iets teveel vocht toegevoegd naar onze smaak. Vriendelijke ontvangst en daardoor hangt er ook een gemoedelijke sfeer. Na ons moesten er helaas flink wat gasten op zoek naar een ander eetcafé. Als afsluiting koffie.