Tollius

Utrechtseweg 42 3818 EM Amersfoort Nederland Kaart

Over restaurant Tollius

Lekker dineren in Amersfoort

Tollius is een plek met een fijne eigen sfeer: mondiaal en karaktervol. In het knusse en sfeervolle restaurant serveren zij internationale gerechten uit hun moderne keuken. De chef zoekt graag naar bijzondere combinaties, inspiratie die ze van overal ter wereld verzamelen. Naast hun gevarieerde en uitgebreide menu kun je hier met kleine maar ook grote gezelschappen genieten van heerlijke wijnen en een fijne natuurlijke omgeving.

Meer informatie over restaurant Tollius

• : Gratis parkeren in de buurt & Betaald parkeren in de buurt

Dinsdag t/m Zaterdag 16:00 - 21:00
Zondag Gesloten

Louis P.
  • Datum van je bezoek: 20 nov. 2016
Een fantastisch restaurant met hoogstaande verrassende gerechten en kwalitatief personeel.
Een aanrader.
Een jonge ondernemer kookt op hoog niveau.
Daar gaan wij nog veel van horen.
Ruvio2 .
  • Datum van je bezoek: 5 nov. 2016
Sfeervol restaurant met prettige bediening. Het eten was goed, evenals de wijnen. We worden wel op het verkeerde been gezet door het concept dat we een verrassingsmenu zouden krijgen, bestaande uit allerlei kleinere hapjes, die we met z'n allen konden delen. Uiteindelijk bleek iedereen gewoon dezelfde gerechten te krijgen.
Wietske277 .
  • Datum van je bezoek: 4 nov. 2016
Genoten van ons bezoek aan Tollius. Verliefd op het zondagmiddagconcept waarin je lekker lang tafelt en kleine hapjes voorgeschoteld krijgt, voor een aangename prijs. Fijn wanneer je het niet laat wilt maken. Dat met dit concept de 'kliekjes' van de week opgemaakt worden (omgetoverd tot de meest heerlijke gerechten) zorgt ervoor dat Tollius nóg meer aanspreekt. Zeker een aanrader.
Het chocoladedessert was meesterlijk, alleen al daarvoor kom ik nog een keer terug.
Philippa W.
  • Datum van je bezoek: 21 okt. 2016
Vrijdag aten we met 4 man bij Tollius. De ontvangst was warm en de sfeer goed. Het is een prettig verlicht, stijlvol ingericht restaurant met een verdieping lager een mooie wijnkelder.

Tollius houdt van Shared Dining en wij sinds vrijdag van Tollius.
We begonnen met cava, oesters en prachtige amuses, die werden gevolgd door gerechten als blini met gerookte zalm en haringkaviaar, gnocchi met vacherin mont d'or en, omdat ik geen zoet dessert koos, rolde hun waanzinnige kaastrolley naar onze tafel. Een enorme fles cognac achtige port viel in onze glazen.
Het was een avond vol genot, met zeer attente en vlotte bediening.
Een leuke touch vond ik de ibuprofen in een pot op de wc. Gelukkig hadden we die niet nodig. Ook niet 'the morning after'.
Een absolute aanrader, dit restaurant, waar je, met wat geluk ook nog voor de deur parkeren kunt.
Peter M.
  • Datum van je bezoek: 25 sep. 2016
Zondag 25 september gegeten met vier personen. Erg sympathiek idee dat ze op zondag kliekjesdag hebben. Dan koken ze met geweldige ingrediënten een heerlijk 8gangen diner. Wat hebben we heerlijk gegeten! Als aperitief een heerlijke champagne blanc de noir. Super! Alle gerechten beschrijven gaat te ver, maar van begin tot eind heerlijk! Om maar eens wat te noemen: rilette met vers brood, misosoepje met zalm, zacht gegaarde heilbotfilet, slowcooked lamscarree, cheesecake. Alles perfect geserveerd. Bediening is top, wijnen top en entourage ook. Wij komen zeker terug op zo'n relaxte zondag voor een sympathiek menu voor een symphatieke prijs.
AFI .
  • Datum van je bezoek: 9 sep. 2016
Ik ben op 8 september samen met vrienden (totaal 4 personen) in dit restaurant geweest. Het restaurant heeft een mooie, sfeervolle inrichting en voor de warme dagen is er de tuin. Het eten is lekker; wij hebben ons met 4 (kleine) gangen laten verrassen door de kok en stuk voor stuk waren het lekkere gerechten. Ook hebben wij een mix van diverse desserts genomen en wat ons betreft was dat het hoogtepunt. Wij adviseren dan ook om wat ruimte te bewaren voor het toetje. Minder blij werden wij van de prijs (+ 300 EUR). Dat vonden wij aan de hoge kant, zeker in vergelijking met andere restaurants van dit type. Wellicht komt het ook omdat de bediening te wensen overliet: geen glas bij een biertje, 2x om water moeten vragen, moeten vragen om een van de glazen prosecco bij te vullen waar te weinig in ging omdat de fles leeg was. De uitleg van de gerechten en wijn kwam als een goed ingestudeerde waterval uit, maar wij misten de passie en bezieling.
Louis P.
  • Datum van je bezoek: 6 aug. 2016
Wij hebben heerlijk gegeten in de knusse en intieme tuin van Tollius.
Barry, de nieuwe eigenaar van dit prachtige restaurant , heeft het meer dan goed voor elkaar.
Hij verstaat zijn vak uitstekend is een meester met zijn gerechten om deze dusdanig op elkaar af te stemmen dat je smaakpapillen overuren moeten maken.
Het team doet er alles aan om je thuis te voelen.
Fantastische tent.
Fantastische tent.
Henk V.
  • Datum van je bezoek: 30 jul. 2016
Tollius heeft een nieuwe eigenaar. Barry Hamstra, die al een tijdje in dit restaurant werkte, heeft de zaak op 1 juli van de oude eigenaren overgenomen. Veel is er nog niet veranderd: het interieur is hetzelfde en je kunt bij mooi weer nog steeds lekker in de tuin zitten. Alleen de huisstijl zal veranderen en de website geeft verouderde informatie, dus die zal binnenkort wel worden aangepast. Gelukkig staat de keuken nog altijd op een hoog niveau en de bediening is, als altijd, vriendelijk en ongedwongen.
De avond begint met een kleine valse start. Voor ons op tafel ligt het kreeftenmenu, maar op het moment dat we een keus willen maken wordt het voor onze neus weggegrist: de kreeft is op. En de Franse witte wijn die we willen bestellen is ook al op. Gelukkig krijgen we een uitstekend Duits alternatief aangeboden.
Na deze schoonheidsfoutjes loopt alles op rolletjes. We nemen een menu van vier gerechtjes. Dat is om met z'n tweeën te delen, wat betekent dat je allebei dezelfde gerechten eet. Over ons voorgerecht, pastrami van Hollands lam met gefrituurd ei en verschillende groenten, zijn we enthousiast. Een lekkere frisse combinatie, met een verrassend ei in een knapperig korstje. Ook het volgende gerecht, gefrituurde bloemkool met truffel, is heerlijk. Iets minder te spreken zijn we over de zeebaars met mosselen. Er zit een te krachtige tomatensaus bij die de delicate smaak van de vis wegvaagt. Met de Harderwijkse eend en een kleine maar fijne pastilla, kers, biet en chocolade revancheert de keuken zich prima. Aparte vermelding verdient ook het stokbrood met een boter die is bestrooid met een zeer smakelijke mix van zaden en kruiden.
Klein minpuntje: vroeg kreeg je gewoon lekker Amersfoorts kraanwater bij het eten, nu staat er voor 4 euro een fles acqua op tafel.
Al met al blijft Tollius ook met de nieuwe eigenaar een van de betere restaurants in Amersfoort.
Jan D.
  • Datum van je bezoek: 13 jul. 2016
Restaurant moest dichtbij station zijn, ik ging er eten met een vriend, hij Deventer en ik Leiden. En het moest goed zijn. Via Iens had ik Tollius gevonden. En het was goed! Sterker nog, geweldig. Ganzenlever bijvoorbeeld, a guilty pleasure. De amuses, goddelijke creativiteit uit de keuken. Perfect eten hier. Leuke mensen in de bediening en ook nog iemand die er de juiste wijn bij wist te vinden.
Dave S.
  • Datum van je bezoek: 24 jun. 2016
charmante en gezellige bediening; heerlijke amuses vooraf. smaakvolle voorgerechten (pastrami hollands lam en formidabele hoofdgerechten "harderwijkse eend" ook de proeverij en kaastafel als dessert waren prima. enige aanbeveling: iets meer kwantiteit bij hoofdgerecht (frietjes?) anders overheerst de wijn nogal.
zeker een aanrader; bij mooie weer kies voor de tuin!
MPijnappel .
  • Datum van je bezoek: 18 mei 2016
Heerlijk gegeten. Leuke verrassing was dat we twee extra gerechtjes kregen. Dit doen ze iedere woensdag blijkbaar. Onder het mom van iets nieuws uitproberen in de keuken.
Will.bon .
  • Datum van je bezoek: 29 apr. 2016
Het was leuk en gezellig, goed sfeer en eigenlijk waren alle gerechtjes een negen behalve 1 gerecht wat echt te zout was en niet door ons opgegeten. Maar dat hoefde we niet te betalen.Daardoor kreeg het eten een 8. maar service een 9
Annemarie1965 .
  • Datum van je bezoek: 22 apr. 2016
Bij Tollius staat liefde en passie voor het vak voorop. Al jaren op mijn lijstje van favorieten. Pure smaakbeleving waarbij de keuken zich blijft ontwikkelen met spannende gerechten. Elk gerecht scoorde hoog. Prima prijs, kwaliteit verhouding. Gezellige en ontspannen sfeer. Hoort wat mij betreft bij de beste restaurants van Amersfoort.
R V.
  • Datum van je bezoek: 19 apr. 2016
In Amersfoort kun je meer dan gemiddeld lekker eten. Met name in de betere restaurants die hier zeker over vertegenwoordigd zijn. Een ervan is Tollius. Samen met mijn collega hebben we goed gegeten van een 3 gangen menu To Share. een leuk concept waarbij je zelf drie gerechten uitkiest die je op een bord geserveerd krijgt en gezamenlijk kan en mag delen. Daarmee een heerlijk menu gegeten uit de goede keuken van dit restaurant. Makreel, eend en lam in heerlijke samenstelling en mooi opgemaakt.
Het is zeker niet goedkoop maar dan heb je wel een stukje echte eerlijke kookkunst die er toe doet en daarmee de prijs waard is. Verbazing wekkend blijft de somberen inrichting van het restaurant. Met als hoofdkleur zwart en grijs zou zelfs een opgewekte persoonlijkheid een sombere blik kunnen krijgen op het leven. Zeker een schilderbeurt waard.
Verder kan ik er niets op aanmerken!
Saskia K.
  • Datum van je bezoek: 19 apr. 2016
Heerlijk eten. We deelden gerechten. Makreel, eend en lam. De lam werd als derde gerecht geserveerd en kregen we beiden op een eigen bord. Een lekkere amuse met verschillende gerechtjes kregen we vooraf als ontvangst.
Goede en vriendelijke bediening. Soms duurde het net te lang voordat ze merkten dat we een vraag hadden etc.
De ambiance blijft (al eerder hier gegeten) prettig alleen vind ik persoonlijk het interieur te donker en de stoelen te laag voor de tafels als je wat kleiner bent. Maar deze kritische kanttekening maakte ons diner niet minder geslaagd.
Genoten.
Mac3 .
  • Datum van je bezoek: 14 apr. 2016
Wij wisten niet wat we konden verwachten, want van buiten ziet het er somber uit. Maar binnen was het een hele fijne sfeer en een mooi interieur. Het eten vanden wij ook super. We hebben echt genoten.
Tiggeleraf .
  • Datum van je bezoek: 13 apr. 2016
Heerlijk gegeten voor onze 35 jarig samen zijn. Het was verrassend het aantal gangen wat we kregen. We hebben er drie besteld en kregen daar nog twee gangen bij omdat het woensdag was. Heel leuk en zeker heel lekker.
Astmabestrijding .
  • Datum van je bezoek: 12 apr. 2016
Wij kwamen op afspraak met bestuur van een goede doelen stichting en namen afscheid van één van de bestuursleden. Hoewel april was het aangenaam eerst buiten in de tuin een borrel te nemen waarbij een prima en lekkere knabbel zonder daarom gevraagd te hebben werd geserveerd. Daar werd ook uit een keurig uitgeprint 4-gangen keuze menu de bestelling opgenomen. Na korte tijd werden het gezelschap verzocht naar de wijnkelder af te dalen om daar met z'n achten in alle beslotenheid te dineren en te speechen. Alle vier de gangen werden in een keurig aansluitend tempo geserveerd; de borden zagen er uitdagend goed opgemaakt uit, de gerechten streelden de tongen (zelf genoot ik o.a. van een heerlijk gestoofd lamsvlees); er werden aansprekende en betaalbare wijnen bijgeschonken naast het water op tafel. Het was ons eerste bezoek en een ieder was zeer te spreken over deze prettige culinaire ervaring en vriendelijke, attente bediening. Zij zullen ons terugzien!
Alexandra71 .
  • Datum van je bezoek: 9 apr. 2016
het was in 1 woord top! ik ga er graag nog een keer heen. decor lijkt van de buitenkant vrij donker maar binnen is het juist heel sfeervol en klopt het helemaal. Eten is origineel en super lekker. De bediening is zeer vriendelijk en persoonlijk.
JittyenBert .
  • Datum van je bezoek: 8 apr. 2016
Eten was goed, niet heel bijzonder. Een stuk vlees was erg zout. Bediening reageerde niet op opmerking hierover. Bediening niet attent: we moesten vragen om een servet en om een broodje. Het gevraagde wijnarrangement gold blijkbaar niet voor het dessert. De ruimte tussen de tafeltjes was zo klein dat andere gesprekken letterlijk te horen waren.