The White Room (NH Collection Grand Hotel Krasnapolsky)

Dam 9 1012 JS Amsterdam Nederland Kaart
31-205549454

Meer informatie over restaurant The White Room (NH Collection Grand Hotel Krasnapolsky)

Diner op dinsdag tot en met zaterdag van18:30 - 22:00
Lunch op donderdag tot en met zaterdag van 12:00 - 22:00
Zondag en maandag gesloten
Uitmuntend
9,6
9,1
9,1

Jouw recensie over het restaurant The White Room (NH Collection Grand Hotel Krasnapolsky)

frank1711 .
  • Datum van je bezoek: 3 sep. 2017
heerlijk gegeten in een mooi plek, prachtig opgemaakte borden, mooi amuses, de bediening was ook erg vriendelijk en atten. een aanrader voor een speciale gelegenheid,
Koen V.
  • Datum van je bezoek: 26 aug. 2017
The Cream heeft er al een nummer voor gemaakt " in my white room "
Dat was een fantastisch nummer die op dit restaurant van toepassing is. Aturo we zullen nog veel van hem horen, en de zwarte ( witte ) brigade een verademing !!
EdenSus .
  • Datum van je bezoek: 13 mei 2017
Genoten van een geweldige 5 gangen lunch, waarbij de rijkelijk gepresenteerde amuses al veel goeds beloofden. Of de chef Arturo Dalhuizen nu wel of niet wordt beïnvloed door Jacob Jan Boerma; hij kookt de sterren van de wereld, waarbij de smaken en texturen geweldig gecombineerd worden en in balans zijn. Maitre Richard Eerhardt verzorgt zijn gasten met een natuurlijke gastvrijheid en heeft samen met sommelier Isabel van Buren alles perfect onder controle. Heel speciaal is de - weliswaar niet al te uitgebreide wijnkaart - maar met ca. 15 verschillende Meursault wijnen wel bijzonder te noemen. Het interieur geeft nog een extra waardetoevoeging aan deze geweldige lunch. Wij komen hier met zekerheid terug om opnieuw te genieten.
Jan V.
  • Datum van je bezoek: 4 mei 2017
Je wordt zeer goed in de watten gelegd in dit restaurant: een imposante parade van amuses en prachtig opgemaakte gerechten tot en met een ietwat over the top vogelnestje in een wolk van CO2-damp met twee subtiele rolletjes vismousse er in genesteld. Het wijnarrangement combineert zeer prettig. De bedieing is uitermate alert, af en toe op het overijverige af. En de entourage van dit uit 1885 stammende restaurant heeft een grote allure. Jammer alleen van de muzakkerig jazzy begeleiding van ons etentje, net iets te pregnant aanwezig. En toen we een opmerking maakten over het wel heel erg prijzige Amsterdamse kraanwater (4,50€ per glas, ja want we hebben een heel speciale filterinstallatie) werd het direct van de rekening afgepoetst.
L W.
  • Datum van je bezoek: 5 apr. 2017
Heerlijk gegeten tijdens de restaurantweek. Geweldig 5 gangen menu met 4 amuses en ook nog een amuse voor het dessert. Uitstekend bedienend personeel!
G. M.
  • Datum van je bezoek: 5 apr. 2017
Prachtig menu met mooie amuses als begin en voor het dessert, en wine-pairing werkelijk fantastisch. Gerechten zagen er verzorgd uit en smaken waren mooi in balans. De gerechten volgden elkaar in een prettig tempo op.
Wij hebben gegeten met een gezelschap van 7 en er werd goed omgegaan met allergieën. Bediening was erg prettig en voelden alles perfect aan. Inspirerende locatie, alleen het restaurant zelf is al een feestje om te mogen zijn. Wij komen hier zeker snel weer eens terug.
Ad W.
  • Datum van je bezoek: 26 feb. 2017
Het oudste restaurant van Amsterdam (1885) gelegen in het Grand Hotel Krasnapolsky waar de originele stijlen nog altijd behouden zijn (monument). Romantisch chique met als basiskleur uiteraard wit, royaal voorzien van vergulde ornamenten verder grote spiegels boven de haarden, geïntegreerde schilderijen, gecanneleerde zuilen en grote kristallen kroonluchters, helemaal ons ding. De gerenommeerde Jacob Jan Boerma (de Leest ***) heeft er vanaf vorig jaar zijn naam aan verbonden. Mijn belangstelling was gewekt.

Het is nog even zoeken als je het Krasnapolsky binnenloopt (links achterin). We werden begeleid naar een tafel aan het raam, fijn. Als aperitief een droge Gutedel 2015 van het huis Zähringer die erg goed beviel. Het eerste hapje was een gerookte makaron met plakje gemarineerde zalm, foreleitjes en een takje dille, erg lekker.

De amuse, gerookte paling bedekt met een aardappel mousseline afgewerkt met druppels vinaigrette en vadouvan. Een heerlijk lepelgerecht waarnaast de wijn keurig aansloot, mooi.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd. Een Bacchus Kabinett 2014 Trocken uit de Franken, biodynamisch gemaakt door het huis Christ. Een fris bloemig aroma met verfijnde zuren en subtiele mineraliteit. Op het bord drie stukken tartaar van Corvina gemarineerd in limoen en olijfolie, ernaast lichte groente structuurtjes, frisse ijspastille, crème van mierikswortel, crème van aardpeer en een vinaigrette op basis van yuzu. Verfijnde pure smaken met aangename zuurtjes die mooi combineren met de wijn. (9.5)

Uit Portugal een Cabriz Reserva 2015 gemaakt van de inheemse Encruzado, mooi aroma met tonen van fris tropisch fruit en een vleugje toast. Op het bord een stuk kabeljauwfilet langzaam gegaard in de salamander gril (12 minuten op 40 graden) met twee toefjes puree van knolselderie, brunoise van knolselderie, chips van meloeskes, krokante ui en een saus op basis van ui. Cuisson was top, klein beetje glazig nog en lekker sappig. Voldoende afwisseling met het garnituur en een goede balans met de wijn. (9.5)

De dessertwijn was een klassiek gemaakte Riesling Spätlese 2007 uit de Mosel van het huis Karthäuserhof, licht en verfijnd met een prima zoetzuur balans. Op het bord een mooie presentatie. Structuren van zwarte bes en basilicum. Een mooie smakencombinatie die door de wijn werd aangevuld, een keurige afsluiter. (9.4)

Bediening was uitstekend verzorgd, heel vriendelijke en correct met kennis van zaken. Keurige presentaties van de gerechten.

Prijs-kwaliteitverhouding was uitstekend (de lunch is zeer aantrekkelijk geprijsd).
Kortom een hele aangename kennismaking. Gerechten waarbij de signature van chef Jacob Jan Boerma herkenbaar was. Prachtige ambiance en uitstekende bediening voor een hele betaalbare prijs, wat wil je nog meer?
Anna C.
  • Datum van je bezoek: 25 feb. 2017
Op een zaterdagavond bij The White Room gegeten. In het weekend wordt er enkel een vast menu geserveerd. Hierbij is de keuze uit 4, 6 of 8 gangen. Er werd erg flexibel omgesprongen met onze wens om bij het menu van 6 gangen, niet twee desserts, maar 1 dessert en 1 keer kaas te krijgen. De service bleef de gehele avond van hoog niveau, zonder stijfheid.

Ook het eten was goed, met als hoogtepunt de kabeljauw. Werkelijk perfect uitgevoerd. Verder was het menu hier en daar wat hoog op smaak, maar bestond het vooral uit interessante combinaties en telkens een perfecte bereiding.

Het goede eten en de uitstekende service in combinatie met een indrukwekkende, on-Hollandse inrichting maakt The White Room een ware aanwinst voor Amsterdam.
tabitha K.
  • Datum van je bezoek: 28 jan. 2017
The White Room is perfect wanneer je iets te vieren hebt! De entree van het Krasnapolsky is allerminst inspirerend, maar eenmaal binnen waan je je een prinses op de roomwit met gouden erwt. De ontvangst en service is allervriendelijkst, correct en attent zonder stijf te zijn. De muziek is wel van een hoog lift-gehalte, wat ietwat afbreuk doet aan de stijlvolle entourage. Over het eten niets dan goeds. Wij kozen voor het 6-gangen menu. Zeker niet te veel, aangezien elk gerechtje licht, fris en delicaat was, mede dankzij het zuurtje dat overal aanwezig was. Alle borden worden met zorg en liefde opgemaakt, en dat proef je. The White Room is een mooie combinatie van klassiek en modern, van elegant en ontspannen. Daar zit een prijskaartje aan, ja. Maar voor een speciale gelegenheid is dat het zeker waard.
Bram K.
  • Datum van je bezoek: 29 dec. 2016
Geweldige toevoeging aan de hoofdstad. De smaken in de gerechten en wijnen zijn heerlijk, weloverwogen en gebalanceerd, mooi om verschillende thema's terug te zien komen, zonder dat het geforceerd is. Creatief, voorkomend en heel service gericht. Hier gaat het om jouw avond uit en jouw plezier. Heerlijk!
Diederik H.
  • Datum van je bezoek: 21 nov. 2016
Topeten, helemaal goed. Tweesterrenniveau, entourage kan nog beter, het toilet is end lopen door kale hal in hotel en dan nivrau benzinepomp
sentauer .
  • Datum van je bezoek: 20 nov. 2016
Laat ik beginnen met het liefst zouden we meer dan een 10 geven in vergelijking met wat we tot nu toe hebben geschreven!
Enige tijd geleden gereserveerd en daarna pas recensies gelezen waar enige kritiek kwam op de nadruk van de signatuur van jan jacob boerma, de onvindbare ingang en het als kitsch ervaren interieur.
Voor ons niets van dit alles. Zeer gastvrije bediening begint met; wij hadden deze tafel voor u in gedachten, met andere woorden een andere tafel mag ook. Onze dieetwensen waren bekend en geen woord over de Leest. Een onvindbare ingang is onzin en het interieur is prachtig decoratief en smaakvol in combinatie met de sobere kleurstelling van tapijt, linnen en servies.
De keuken is meer dan perfect, en inderdaad komen fris, zuren en specerijen steeds terug, maar dat is de stijl en die is heerlijk en uitgebalanceerd. Prachtige amuses, zes gangen met wijnarrangement, mooie wijnen en vooral passend bij de gerechten. Daar kunnen we lyrisch over zijn maar om het niet te lang te maken willen we nog zeggen dat een bediening die als een geoliede machine loopt maar ontspannen en vriendelijk is, en als normale mensen acteren, een bijdrage is in de beleving van een heerlijke avond.
En was de avond voor ons meer dan een tien!
Arie N.
  • Datum van je bezoek: 8 okt. 2016
Een hele dikke 9! Wij voelden ons bijzonder welkom, tijdens een lunch afgelopen zaterdag. In een weelderig decor, op comfortabele stoelen/bank hebben wij ons urenlang Koning en Koningin gevoeld. De maaltijd wordt goed begonnen met enkele prachtige amuses, waarmee de chef al verklapt dat het fraai gaat worden. Voor het heerlijke verse brood (enkel met olijfolie, dat past het best bij de 'keuken', zo werd ons verteld) en de amuses zou ik al een uur in de auto willen zitten, zo lekker en verfijnd. In een mooi tempo kwamen de gerechten voorbij. Ontspannen en professionele bediening, met verstand van de bijpassende wijnen. Welkom in mijn persoonlijke top-3, White Room! Waarom geen 10 dan? Nou, komende door de hotel-ingang moet je echt even goed zoeken om het restaurant te vinden. Ook het toilet is 'op de gang' (in het hotel dus), waar je tussen de congresgasten mag plassen, dit vind ik dan toch de 'betovering' van de White Room onaangenaam verbreken.
CharlesHuijskens .
  • Datum van je bezoek: 8 sep. 2016
Heel moeilijk om te beoordelen. Entree via het hotel is niet goed, lastig te vinden en zonder allure. Het restaurant was verrassend slecht bezet, daar gaat iets niet goed. Interieur doet denken aan het oude Excelsior in De l'Europe, toch wel erg oubollig in hartje Amsterdam, past ook niet in het verbouwde Krasnapolsky. Ik mis echt de aanwezigheid van de chef. Die moet er gewoon zelf zijn op dit niveau. OK, het eten: fantastisch. We namen 6 gangen want ik vond de kaart erg onduidelijk, lastig te begrijpen. Maar neem vooral een menu van 6 of 8 gangen, absoluut top. Wijn was eveneens dik in orde. Muziek iets te hard, bediening krijgt een 8. Na een uur of 10, half 11 was het restaurant compleet verlaten. Dat is niet wat mensen zoeken in Amsterdam, vrees ik. Hoe dan ook, dit restaurant verdient veel meer bezoekers, dus boek snel een tafel!
David R.
  • Datum van je bezoek: 20 aug. 2016
Alles klopt aan dit restaurant. mooie gebalanceerde gerechten die uitermate goed op smaak zijn en er wordt overduidelijk gebruik gemaakt van de mooite producten, vooral nederlands wat ook mooi is. rund van de veluwe, kazen uit nederland etc. Verder is de bediening geweldig, top sevice. Ik kan hier lang over doorgaan maar dit is gewoon perfect, kan niets negatiefs bedenken. Ga hier heen.
Jan V.
  • Datum van je bezoek: 18 aug. 2016
Wat een onhollands formidabel interieur! Je kan er helemaal weg van zijn, of het haten (kitsch). Wat ons (2) betreft was het een geweldige belevenis: de naam van het restaurant suggereerde dat we een strak, wit, "urban" interieur konden verwachten. Maar het was een prachtig gedecoreerde ruimte, een revisie van de monumentale kamer (1885), vermoedelijk geïnspireerd door interieurs van paleizen uit de 18de eeuw. Het zou ons niet verbazen dat de interieurarchitect goed gekeken heeft naar de Hermitage in Sint-Petersburg.
Aanvankelijk was het er stil, uiteindelijk waren er toch een zevental tafels bezet. Zeer vriendelijk en efficiënt personeel, wachtte niet te lang met het aanreiken van de menukaart. Goed begin, we hadden helaas niet veel tijd, een concert in Krasnapolski begon 2 uur later. Zonde om in zo'n kort tijdsbestek een toprestaurant te willen bezoeken, maar we konden niet langer wachten.
In tegenstelling tot het decor van het restaurant excelleerde de menukaart in een soort minimalistisch getwitter, zonder enige uitleg. De chef wil je verrassen met een arrangement (4 tot 7 gangen). Om nadere uitleg vragen is eigenlijk not done, maar werd toch vriendelijk verstrekt. Gelukkig was het toch mogelijk om ook à la carte te dineren, 3 gangen, vermoedelijk dezelfde gerechten als van het arrangement. Wat een verrukking: begonnen met heel mooi gegaarde langoustine, een combinatie van krab en rund, daarna perfecte zwezerik. Lekker dessert (frambozencombinatie). De Pouilly Fuissé (Domaine Ferret) was hemels. We zouden graag heel snel terug willen, maar de prijzen vonden we excessief. Kleine voorgerechtjes 25€ pp, zwezerik 45€ pp, de wijn 4x over de kop (in NL gebruikelijk), onderaan de streep 300€ voor een 2pp driegangenmenu + espresso. Vermoedelijk moet de naam van topkok Jacob Jan Boerma op de site van The White Room dit rechtvaardigen. Pas verderop vind je na wat zoeken dat Jacob Jan Boerma vanuit zijn restaurant De Leest in Vaassen de regie voert en de koks inspireert en aanstuurt, maar in de keuken in Amsterdam staat hij niet. Wat de kwaliteit betreft hebben daar eigenlijk niets van gemerkt. We eten dan maar een paar maanden boterhammen met kaas om weer eens terug te kunnen keren naar the White Room.
Halowo H.
  • Datum van je bezoek: 12 aug. 2016
The white room in het Krasnapolsky is mooi, stijlvol ingericht, als een Michelinsterrenrestaurant in Parijs. Er klinkt easylistening music (wel een minpuntje, dat hoor je niet in serieuze zaken in Frankrijk). Op vrijdag- en zaterdagavonden kun je kiezen uit een vier-, zes-, of achtgangenmenu. Een van ons koos voor een vegetarisch menu, de anderen gaven zich over aan de keuze van de chef en kregen daar geen spijt van (de vegetariër ook niet!).
Eerst drie prachtige amuses, maar ook daarna vielen we van de ene vreugde in de andere. Alles zag er prachtig uit en smaakte overheerlijk. Het is ondoenlijk om de gerechten gedetailleerder te beschrijven (nu vooruit: frisverse forel gegaard op een temperatuur van 37 graden; verrukkelijk rundvlees op eveneens bijzondere wijze bereid); zoveel ingedriënten die ze wisten te combineren tot een subtiele, geraffineerde belevenis. Aarzel geen moment en ijl naar deze geweldige aanwinst voor Amsterdam.
Paul V.
  • Datum van je bezoek: 12 aug. 2016
Tot nu toe mijn moeilijkste recensie. Het initiatief van The White Room is een schoolvoorbeeld hoe een marketing van uiterlijk vertoon verwarring schept tussen imago en identiteit. Verwarring begon al bij entree hotel waarbij wij 10 minuten gezocht hebben naar het restaurant. De presentatie van het menu door de hoofdgerant was gelijk aan de website van het restaurant: het ging uitsluitend over de fantastische kwaliteiten van chef-kok Jacob Jan Boerma, bekend van De Leest. Groot was dus de verwarring toen plots bleek dat Jacob Jan Boerma zelf in dit restaurant helemaal niet kookte, maar alleen zijn naam had gegeven aan het initiatief. Na bekomen te zijn van deze duidelijk opzettelijke misleiding bestelden wij een fles Riesling die gewoon veel te zuur was door het overheersende citrus karakter. De verklaring van de 'sommeliere' was al hun witte wijnen afgestemd waren op het hoge citrus karakter van de gerechten. Nadat wij de wijnkaart nogmaals inspecteerden, bleek daar niets van te kloppen. Daarbij ontdekten wij ook de hoge prijzen van de wijnen. (gemiddeld 4 1/2 keer de inkoop; daarom is er ook onder de 65 Euro niets te krijgen) Bij het ontvangen van de menukaart werd vermeld dat wij niet a la carte konden bestellen, maar alleen de keuze hadden tussen drie menu's. Op de vraag wat die menu's dan inhielden, was de reactie de hoofdgerant dat wij dat moesten overlaten aan de chef-kok wiens identiteit wij nog steeds niet kenden. Daarop vroeg ik de gerant of het ook mogelijk was voor hem om mijn vraag te beantwoorden, namelijk waaruit bestaat het menu. Toen liet hij ons het a la carte menu zien en zei: het menu bestaat uit een proeverij van deze kaart. Op die kaart stonden alleen woorden als dorade, rund, schol, duif, forel, etc. Verder geen enkele informatie bij die gerechten. Toen ik daarop vroeg welke gerechten daarvan dan in het menu gebruikt werd, verviel de gerant weer in het volkomen nietszeggende: 'dat moet u overlaten aan de chef-kok'. Na dit antwoord hebben wij het opgegeven nog verder vragen te stellen.

Door al deze verwarrende en negatieve ervaringen was het niet makkelijk om de kwaliteit van het eten neutraal te beoordelen. Toch vonden wij de kwaliteiten van de gerechten over het algemeen goed, behoudens de in Nederland gefokte forel, die letterlijk totaal geen smaak had.

De vroeger zo mooie en karakteristieke eetzaal is veranderd in een wat nietszeggende ruimte, waarbij de muurschilderingen een eenduidige, fletse monotonie kennen.

Zoals gezegd staat veel bij dit restaurant in het teken van een gepretendeerd kwalitatief imago dat je echter in de praktische uitwerking, met name bij personeel en het overheersende gebruik van de naam Jacob Jan Boerma, niet terugziet.
Eveline S.
  • Datum van je bezoek: 9 jul. 2016
2 maanden na de opening gegeten. Aan het uiterlijk en de locatie te zien kan het 2 kanten op gaan: of het is heel goed, of het wordt kitsch en pretentieus.
Gelukkig was het absoluut het eerste. Wat hebben wij hier heerlijk gegeten. We gingen voor het 8 gangen menu, ervoor kregen we 4 amuses. Het is een mengeling van vlees, vis en schaaldieren. De rode draad door de gerechten is wel de citrus. In heel veel gerechten was dit lekker, andere gerechten was het too much of onnodig. Nog een pluspunt: de wijn-spijs combinatie was geweldig! We gingen voor een wijnarrangement en het waren heerlijke wijnen die perfect bij de gerechten pasten.
Dan het decor: of je haat het of je houdt ervan. Ik vond het prachtig. Het is erg chique ingericht, maar niet te. Door zoveel wit te gebruiken ziet het er clean uit en niet te kitsch. De ruimte zelf is niet erg groot, maar is goed ingericht door de plaatsing van tafels en stoelen.
Dan de bediening: niets op aan te merken. Allen vriendelijk, fijne ontvangst en kundig.

Het zou mij niets verbazen als hier een Michelin-ster voor wordt gegeven. Ik denk dat ze die intentie ook hebben en wat mij betreft welverdiend. Prijs-kwaliteit verhouding was goed. Kortom, een aanrader voor een avondje uit met heerlijk eten!
Vincent T.
  • Datum van je bezoek: 24 jun. 2016
Heerlijk gegeten, prachtig wijn arrangement en fijne bediening. Het was niet druk en de chef serveerde een extra gang op het mooie menu. Absolute aanrader!