The White Room (NH Collection Grand Hotel Krasnapolsky)

Dam 9 1012 JS Amsterdam Nederland Kaart
31-205549454

Meer informatie over restaurant The White Room (NH Collection Grand Hotel Krasnapolsky)

Diner op dinsdag tot en met zaterdag van18:30 - 22:00
Lunch op donderdag tot en met zaterdag van 12:00 - 22:00
Zondag en maandag gesloten
Uitmuntend
9,4
Diederik H.
  • Datum van je bezoek: 21 nov. 2016
Topeten, helemaal goed. Tweesterrenniveau, entourage kan nog beter, het toilet is end lopen door kale hal in hotel en dan nivrau benzinepomp
Sentauer .
  • Datum van je bezoek: 20 nov. 2016
Laat ik beginnen met het liefst zouden we meer dan een 10 geven in vergelijking met wat we tot nu toe hebben geschreven!
Enige tijd geleden gereserveerd en daarna pas recensies gelezen waar enige kritiek kwam op de nadruk van de signatuur van jan jacob boerma, de onvindbare ingang en het als kitsch ervaren interieur.
Voor ons niets van dit alles. Zeer gastvrije bediening begint met; wij hadden deze tafel voor u in gedachten, met andere woorden een andere tafel mag ook. Onze dieetwensen waren bekend en geen woord over de Leest. Een onvindbare ingang is onzin en het interieur is prachtig decoratief en smaakvol in combinatie met de sobere kleurstelling van tapijt, linnen en servies.
De keuken is meer dan perfect, en inderdaad komen fris, zuren en specerijen steeds terug, maar dat is de stijl en die is heerlijk en uitgebalanceerd. Prachtige amuses, zes gangen met wijnarrangement, mooie wijnen en vooral passend bij de gerechten. Daar kunnen we lyrisch over zijn maar om het niet te lang te maken willen we nog zeggen dat een bediening die als een geoliede machine loopt maar ontspannen en vriendelijk is, en als normale mensen acteren, een bijdrage is in de beleving van een heerlijke avond.
En was de avond voor ons meer dan een tien!
Arie N.
  • Datum van je bezoek: 8 okt. 2016
Een hele dikke 9! Wij voelden ons bijzonder welkom, tijdens een lunch afgelopen zaterdag. In een weelderig decor, op comfortabele stoelen/bank hebben wij ons urenlang Koning en Koningin gevoeld. De maaltijd wordt goed begonnen met enkele prachtige amuses, waarmee de chef al verklapt dat het fraai gaat worden. Voor het heerlijke verse brood (enkel met olijfolie, dat past het best bij de 'keuken', zo werd ons verteld) en de amuses zou ik al een uur in de auto willen zitten, zo lekker en verfijnd. In een mooi tempo kwamen de gerechten voorbij. Ontspannen en professionele bediening, met verstand van de bijpassende wijnen. Welkom in mijn persoonlijke top-3, White Room! Waarom geen 10 dan? Nou, komende door de hotel-ingang moet je echt even goed zoeken om het restaurant te vinden. Ook het toilet is 'op de gang' (in het hotel dus), waar je tussen de congresgasten mag plassen, dit vind ik dan toch de 'betovering' van de White Room onaangenaam verbreken.
CharlesHuijskens .
  • Datum van je bezoek: 8 sep. 2016
Heel moeilijk om te beoordelen. Entree via het hotel is niet goed, lastig te vinden en zonder allure. Het restaurant was verrassend slecht bezet, daar gaat iets niet goed. Interieur doet denken aan het oude Excelsior in De l'Europe, toch wel erg oubollig in hartje Amsterdam, past ook niet in het verbouwde Krasnapolsky. Ik mis echt de aanwezigheid van de chef. Die moet er gewoon zelf zijn op dit niveau. OK, het eten: fantastisch. We namen 6 gangen want ik vond de kaart erg onduidelijk, lastig te begrijpen. Maar neem vooral een menu van 6 of 8 gangen, absoluut top. Wijn was eveneens dik in orde. Muziek iets te hard, bediening krijgt een 8. Na een uur of 10, half 11 was het restaurant compleet verlaten. Dat is niet wat mensen zoeken in Amsterdam, vrees ik. Hoe dan ook, dit restaurant verdient veel meer bezoekers, dus boek snel een tafel!
David R.
  • Datum van je bezoek: 20 aug. 2016
Alles klopt aan dit restaurant. mooie gebalanceerde gerechten die uitermate goed op smaak zijn en er wordt overduidelijk gebruik gemaakt van de mooite producten, vooral nederlands wat ook mooi is. rund van de veluwe, kazen uit nederland etc. Verder is de bediening geweldig, top sevice. Ik kan hier lang over doorgaan maar dit is gewoon perfect, kan niets negatiefs bedenken. Ga hier heen.
Jan V.
  • Datum van je bezoek: 18 aug. 2016
Wat een onhollands formidabel interieur! Je kan er helemaal weg van zijn, of het haten (kitsch). Wat ons (2) betreft was het een geweldige belevenis: de naam van het restaurant suggereerde dat we een strak, wit, "urban" interieur konden verwachten. Maar het was een prachtig gedecoreerde ruimte, een revisie van de monumentale kamer (1885), vermoedelijk geïnspireerd door interieurs van paleizen uit de 18de eeuw. Het zou ons niet verbazen dat de interieurarchitect goed gekeken heeft naar de Hermitage in Sint-Petersburg.
Aanvankelijk was het er stil, uiteindelijk waren er toch een zevental tafels bezet. Zeer vriendelijk en efficiënt personeel, wachtte niet te lang met het aanreiken van de menukaart. Goed begin, we hadden helaas niet veel tijd, een concert in Krasnapolski begon 2 uur later. Zonde om in zo'n kort tijdsbestek een toprestaurant te willen bezoeken, maar we konden niet langer wachten.
In tegenstelling tot het decor van het restaurant excelleerde de menukaart in een soort minimalistisch getwitter, zonder enige uitleg. De chef wil je verrassen met een arrangement (4 tot 7 gangen). Om nadere uitleg vragen is eigenlijk not done, maar werd toch vriendelijk verstrekt. Gelukkig was het toch mogelijk om ook à la carte te dineren, 3 gangen, vermoedelijk dezelfde gerechten als van het arrangement. Wat een verrukking: begonnen met heel mooi gegaarde langoustine, een combinatie van krab en rund, daarna perfecte zwezerik. Lekker dessert (frambozencombinatie). De Pouilly Fuissé (Domaine Ferret) was hemels. We zouden graag heel snel terug willen, maar de prijzen vonden we excessief. Kleine voorgerechtjes 25€ pp, zwezerik 45€ pp, de wijn 4x over de kop (in NL gebruikelijk), onderaan de streep 300€ voor een 2pp driegangenmenu + espresso. Vermoedelijk moet de naam van topkok Jacob Jan Boerma op de site van The White Room dit rechtvaardigen. Pas verderop vind je na wat zoeken dat Jacob Jan Boerma vanuit zijn restaurant De Leest in Vaassen de regie voert en de koks inspireert en aanstuurt, maar in de keuken in Amsterdam staat hij niet. Wat de kwaliteit betreft hebben daar eigenlijk niets van gemerkt. We eten dan maar een paar maanden boterhammen met kaas om weer eens terug te kunnen keren naar the White Room.
Halowo H.
  • Datum van je bezoek: 12 aug. 2016
The white room in het Krasnapolsky is mooi, stijlvol ingericht, als een Michelinsterrenrestaurant in Parijs. Er klinkt easylistening music (wel een minpuntje, dat hoor je niet in serieuze zaken in Frankrijk). Op vrijdag- en zaterdagavonden kun je kiezen uit een vier-, zes-, of achtgangenmenu. Een van ons koos voor een vegetarisch menu, de anderen gaven zich over aan de keuze van de chef en kregen daar geen spijt van (de vegetariër ook niet!).
Eerst drie prachtige amuses, maar ook daarna vielen we van de ene vreugde in de andere. Alles zag er prachtig uit en smaakte overheerlijk. Het is ondoenlijk om de gerechten gedetailleerder te beschrijven (nu vooruit: frisverse forel gegaard op een temperatuur van 37 graden; verrukkelijk rundvlees op eveneens bijzondere wijze bereid); zoveel ingedriënten die ze wisten te combineren tot een subtiele, geraffineerde belevenis. Aarzel geen moment en ijl naar deze geweldige aanwinst voor Amsterdam.
Paul V.
  • Datum van je bezoek: 12 aug. 2016
Tot nu toe mijn moeilijkste recensie. Het initiatief van The White Room is een schoolvoorbeeld hoe een marketing van uiterlijk vertoon verwarring schept tussen imago en identiteit. Verwarring begon al bij entree hotel waarbij wij 10 minuten gezocht hebben naar het restaurant. De presentatie van het menu door de hoofdgerant was gelijk aan de website van het restaurant: het ging uitsluitend over de fantastische kwaliteiten van chef-kok Jacob Jan Boerma, bekend van De Leest. Groot was dus de verwarring toen plots bleek dat Jacob Jan Boerma zelf in dit restaurant helemaal niet kookte, maar alleen zijn naam had gegeven aan het initiatief. Na bekomen te zijn van deze duidelijk opzettelijke misleiding bestelden wij een fles Riesling die gewoon veel te zuur was door het overheersende citrus karakter. De verklaring van de 'sommeliere' was al hun witte wijnen afgestemd waren op het hoge citrus karakter van de gerechten. Nadat wij de wijnkaart nogmaals inspecteerden, bleek daar niets van te kloppen. Daarbij ontdekten wij ook de hoge prijzen van de wijnen. (gemiddeld 4 1/2 keer de inkoop; daarom is er ook onder de 65 Euro niets te krijgen) Bij het ontvangen van de menukaart werd vermeld dat wij niet a la carte konden bestellen, maar alleen de keuze hadden tussen drie menu's. Op de vraag wat die menu's dan inhielden, was de reactie de hoofdgerant dat wij dat moesten overlaten aan de chef-kok wiens identiteit wij nog steeds niet kenden. Daarop vroeg ik de gerant of het ook mogelijk was voor hem om mijn vraag te beantwoorden, namelijk waaruit bestaat het menu. Toen liet hij ons het a la carte menu zien en zei: het menu bestaat uit een proeverij van deze kaart. Op die kaart stonden alleen woorden als dorade, rund, schol, duif, forel, etc. Verder geen enkele informatie bij die gerechten. Toen ik daarop vroeg welke gerechten daarvan dan in het menu gebruikt werd, verviel de gerant weer in het volkomen nietszeggende: 'dat moet u overlaten aan de chef-kok'. Na dit antwoord hebben wij het opgegeven nog verder vragen te stellen.

Door al deze verwarrende en negatieve ervaringen was het niet makkelijk om de kwaliteit van het eten neutraal te beoordelen. Toch vonden wij de kwaliteiten van de gerechten over het algemeen goed, behoudens de in Nederland gefokte forel, die letterlijk totaal geen smaak had.

De vroeger zo mooie en karakteristieke eetzaal is veranderd in een wat nietszeggende ruimte, waarbij de muurschilderingen een eenduidige, fletse monotonie kennen.

Zoals gezegd staat veel bij dit restaurant in het teken van een gepretendeerd kwalitatief imago dat je echter in de praktische uitwerking, met name bij personeel en het overheersende gebruik van de naam Jacob Jan Boerma, niet terugziet.
Eveline S.
  • Datum van je bezoek: 9 jul. 2016
2 maanden na de opening gegeten. Aan het uiterlijk en de locatie te zien kan het 2 kanten op gaan: of het is heel goed, of het wordt kitsch en pretentieus.
Gelukkig was het absoluut het eerste. Wat hebben wij hier heerlijk gegeten. We gingen voor het 8 gangen menu, ervoor kregen we 4 amuses. Het is een mengeling van vlees, vis en schaaldieren. De rode draad door de gerechten is wel de citrus. In heel veel gerechten was dit lekker, andere gerechten was het too much of onnodig. Nog een pluspunt: de wijn-spijs combinatie was geweldig! We gingen voor een wijnarrangement en het waren heerlijke wijnen die perfect bij de gerechten pasten.
Dan het decor: of je haat het of je houdt ervan. Ik vond het prachtig. Het is erg chique ingericht, maar niet te. Door zoveel wit te gebruiken ziet het er clean uit en niet te kitsch. De ruimte zelf is niet erg groot, maar is goed ingericht door de plaatsing van tafels en stoelen.
Dan de bediening: niets op aan te merken. Allen vriendelijk, fijne ontvangst en kundig.

Het zou mij niets verbazen als hier een Michelin-ster voor wordt gegeven. Ik denk dat ze die intentie ook hebben en wat mij betreft welverdiend. Prijs-kwaliteit verhouding was goed. Kortom, een aanrader voor een avondje uit met heerlijk eten!
Vincent T.
  • Datum van je bezoek: 24 jun. 2016
Heerlijk gegeten, prachtig wijn arrangement en fijne bediening. Het was niet druk en de chef serveerde een extra gang op het mooie menu. Absolute aanrader!
Marianne E.
  • Datum van je bezoek: 17 jun. 2016
Subliem eten, prachtig decor en excellente service. Hotel Krasnapolsky is verbouwd en ziet er heel mooi uit. Zo ook The White Room dat een mooie combinatie is van historisch decor met moderne aankleding en muziek.
Na een aantal zeer goede amuses, waarvan de yoghurt met een sorbet van biet met basilicum olie het toppunt was, kwam het eerste gerecht, makreel. Erg lekker. Dit werd gevolgd door gerookte forel, die echt super was. Hoofdgerecht was duif, zacht en lang gegaard en ook bijzonder lekker. Kazen van Nederlandse bodem waren verrassend en goed. Het dessert was ook uitstekend. In alle gerechten zit een (lichte) citrus smaak die gecombineerd wordt met mooie specerij smaken. In het weekend serveren ze alleen het tasting menu, maar er is keuze uit het aantal gangen.
Het wijnarrangement was prima, alle wijnen pasten stuk voor stuk goed. De service was goed, buitengewoon oplettend en vriendelijk. Dit is een prachtige aanwinst voor Amsterdam. Niet goedkoop, maar zijn geld helemaal waard. Dikke aanrader.
Michel B.
  • Datum van je bezoek: 4 jun. 2016
Het interieur is apart maar mooi. Een goede balans tussen de geschiedenis van de ruimte en een modern meubilair. Het eten is erg lekker en heeft de typische smaken van Jacob Boerma. De wijnkaart heeft een mooie keuze maar is wel erg prijzig.
De bediening was erg vriendelijk maar kan wel wat oplettender, dat zijn waarschijnlijk wat op start problemen.
Het enige nadeel vind ik dat het restaurant aan de Warmoestraat ligt, er lopen hordes toeristen langs die voor het raam gaan staan om rustig naar binnen te kijken. Gelukkig zaten wij niet aan het raam.
Paul B.
  • Datum van je bezoek: 27 mei 2016
Er werd ons nog tijdens de lunch verteld; "We beginnen rustig, niet in één keer alle registers open." Ik kan me alleen maar voorstellen dat ze gelogen hebben, want in mijn beleving wat het gelijk volle bak aan met smaak, beleving, verzorging en entourage. Wat een ervaring! We zijn geweest tijdens de lunch en namen vier gangen. Waarbij de forel (waar ik normaal met een grote boog omheen wens te eten) mij in enen van mening deed veranderen. Waarom niet de perfectie tien? Het dessert was wat vlak na alles wat we ervoor hebben gehad en de setup van de zaal aan de andere kant van gang was wel heel erg luidruchtig. Waarschijnlijk weten nog niet alle collega's wat voor een geweldig restaurant ze erbij hebben gekregen.
Labeldop V.
  • Datum van je bezoek: 26 mei 2016
Om er zsm bij te zijn ben ik gisteravond 26 mei gaan dineren in The White Room.
We waren vroeg en er waren nog geen gasten maar wat is dit mooi geworden !
Het 6 gangen tastingmenu leek ons genoeg en dat bleek ook zo te zijn, maar wat
een mooie frisse smaken weer, echt bijna perfect . De bereiding van de langoustine
heb ik nooit beter gehad .
Service top, klein foutje in de rekening , dat dan weer wel.
Maar ja dat zal een opstartfoutje zijn nemen we aan maar we komen zeker terug.
Chef kwam nog even "buurten" wat altijd leuk is en heeft volgens ons een grote
toekomst hier met dit fantastisch nieuwe restaurant.
Wat een aanwinst voor de stad !
Dennis P.
  • Datum van je bezoek: 25 mei 2016
Een beetje vreemde ervaring om in te dineren in zo'n prachtig maar vrijwel leeg restaurant. We opteerden voor een wandeling door de kaart maar beperkten ons tot 6 gangen, met wijn. Uiteraard werd ons gevraagd of er allergieën waren, zaken waar we niet van hielden maar dat betrof het eten. Toen we aangaven niet zo'n fan te zijn van Oostenrijkse wijnen leek alles een beetje vast te lopen. Allereerst werd geopperd dat we dan maar zelf de wijn moesten selecteren. Gelukkig werd dat uiteindelijk opgelost en dronken we prima wijnen. Enige flexibiliteit going forward lijkt ons een pré. Over het eten niets dan goed, klassiekers (tonijn tartaar), interessante combinaties maar ook originele bereidingen (aan één kant, langzaam (37 graden) gegaarde langoustines). Het bedienend personeel is uiterst vriendelijk maar kan wellicht nog iets meer informatie verschaffen (niet alleen aangeven wat op je bord ligt maar ook waarom bepaalde zaken zijn gecombineerd). Tenslotte toch iets over de borden, allemaal diep en dat betekent dat het bestek er, als je niet oplet, zo inglijdt... Het zou mij verbazen als dit restaurant geen topper wordt.
Mike D.
  • Datum van je bezoek: 21 mei 2016
Citrus smaakexplosie met zeer verrassende gerechten. Ze zijn nog aan het "warmdraaien" maar daar was weinig van te merken. We hebben genoten van een sublieme 6-gangen Sensation menu. Amsterdam is een top restaurant rijker!
Jaap B.
  • Datum van je bezoek: 21 mei 2016
Is het kunst of is het kitsch? Dat is de eerste vraag die in je opkomt als je The White Room binnentreedt. Het is een prachtig paleisje met ruim bemeten tafels waar alles draait om comfort en liefde voor lekker eten. We kozen voor het viergangenmenu (zes of acht had ook gekund) en het wijnarrangement. Na een aantal verfijnde amuses (variërend van pittig zuur tot kazig zout) kregen we vervolgens twee gangen vis - waarvan met name de makreel subliem was. Daarna volgde perfect gegaarde ossenhaas. De garnering bij de gerechten was subtiel en fris: veel 'gevonden' groenten en alles uit de buurt van Amsterdam. Op de een of andere manier deed dat ons aan restaurant Choux denken. Dessert sla ik meestal over, maar dit was een cadeautje: lekker lekker. Tot slot kwam chef Arturo Dalhuisen nog even een praatje maken en heeft de sommelier een heerlijke gevoel voor humor: 'Die duif op de kaart? Vangen we gewoon zelf op de Dam.' Niet waar natuurlijk. The White Room is een aanwinst voor de stad.
Jeroen S.
  • Datum van je bezoek: 6 mei 2016
In de eerste week na opening reeds gegeten. Wat een geweldige ervaring! Het begon al bij de verrassende amuses met mooie smaakcombinaties, waarna het ene na het andere verrassende gerecht de revue passeerde. Bereiding uitstekend (perfect gegaarde ossenhaas) en gerechten zonder meer verrassend. Dit alles begeleid door mooie wijnen en uitstekende service.

Als er dan toch nog een verbeterpuntje genoemd moet worden: de porties waren misschien een tikkeltje aan de kleine kant, en het interieur kon nog wat fine-tuning gebruiken. Echter, in week 1 mag dit eigenlijk geen negatief punt zijn, ik ben er van overtuigd dat dit inmiddels dik in orde is!

Kiki F.
  • Datum van je bezoek: 6 mei 2016
Heerlijk gegeten, een avond uit met verrassende smaakcombinaties, amuses die variëren van aardig tot subliem, prachtige producten en een uiterst vriendelijke bediening die de kunst verstaat om aan te voelen of de gast behoefte heeft aan een 'wat lossere' benadering. De compleet geïsoleerde White Room voelt wat claustrofobisch aan in het begin maar de ambiance en aankleding maakt het tot een bijna magische locatie in hartje Amsterdam.