"Dineren bij één van de knuste en mooiste souterrains aan de grachten van Amsterdam doe je bij restaurant The French Connection. Zacht licht en veel hout zorgen voor een knusse sfeer. Chef en eigenaar Jef van den Hout kookt met zijn keukenteam Franse klassieke gerechten met een Aziatische touch. Hij is namelijk gek op de Aziatische keuken. Chef Jef heeft vijf jaar bij Bord’Eau (destijds twee sterren) onder de vleugel van Richard van Oostenbrugge gekookt en dat zie je terug in het gebruik van bijzondere kooktechnieken. Jef maakt bijna alles zelf. Hij maakt zelfs zijn eigen azijn en ponzu."

Geschreven door: Susam Pang van BySam.nl
Fotografie door: Susam Pang van BySam.nl

INSIDER tip

Tip van bySam: Zorg dat je een tafeltje achterin de zaak bemachtigd. Dan kun je stiekem de open keuken ingluren.

Over het restaurant The French Connection

In Franse sferen

The French Connection is zijn naam meer dan waardig. Dit restaurant heeft alle ingrediënten voor een Franse beleving. Het interieur doet je denken aan een wijnkelder met veel sfeer en veel uitstekende smaakbelevingen op voorraad. Chef Jef van den Hout serveert een divers menu met invloeden uit Frankrijk maar ook uit andere windstreken. Natuurlijk ontbreken de Franse wijnen niet en zelfs Franse cocktail! Encore!

Glas champagne

Meer informatie over restaurant The French Connection

• Mastercard , Pin , Visa
  • Af te huren , Airconditioning , Engels gesproken , Nederlands gesproken , Open op zondag , Per boot te bereiken , Wi-Fi

Jouw recensie over het restaurant The French Connection

Michel G.
  • Datum van je bezoek: 14 nov. 2018
In juni hadden we gereserveerd voor de jazznacht van TFC op 1 juli. Het was eigenlijk veel te warm die zondag en we wilde eigenlijk naar het strand. We besloten toch te gaan want we hadden vooraf al betaald en konden niet afzeggen (restaurant niet bereikbaar). Toen we die avond eenmaal aankwamen bij het restaurant was het echter gesloten! Kennelijk was (mogelijk ook vanwege het warme weer) de avond geannuleerd.

Wat volgde was een reeks telefoontjes en e-mails waarin we geen directe verontschuldiging kregen, maar alleen excuses waarom ze echt niet konden helpen dat we in deze situatie terecht kwamen. Ze namen geen verantwoordelijkheid voor de situatie of deden geen moeite om ons enige vorm van compensatie te geven. Uiteindelijk kregen we (na veel tijd en moeite) meer dan 7 weken later in ieder geval ons geld terug. Enige compensatie (in de vorm van de fles champagne die ons was beloofd) hebben wij ondanks talloze e-mails met toezeggingen, nu bijna 5 maanden later, nooit mogen ontvangen. Een bijzondere manier van omgaan met je klanten.
Vincent J.
  • Datum van je bezoek: 2 nov. 2018
Het moge duidelijk zijn dat degene die in de keuken van The French Connection de scepter zwaait een indrukwekkende staat van dienst heeft. De Chef onderscheidt zich door zijn verrassende kijk op combinaties van smaken, texturen en warm/koud bereidingen. Het resultaat is een veelzijdige culinaire partituur, zonder ook maar één dissonant uitgevoerd in een onvergetelijke symfonie.
Gerco V.
  • Datum van je bezoek: 27 sep. 2018
Onlangs in dit leuke restaurant gegeten. Je kunt bij dit restaurant kiezen uit een 4, 5, 6 of 7-gangen menu. Met eventuele wensen wordt rekening gehouden. De bediening is vriendelijk. Het eten voortreffelijk. Wij vonden ons toetje helaas niet zo geslaagd (combinatie van o.a. paddenstoelen, truffel en chocolade). Dit restaurant is zeker een aanrader en de wijnen die hierbij worden geserveerd zijn verrassend.
Martijn K.
  • Datum van je bezoek: 10 aug. 2018
Vaker geweest. Meestal lekker eten. Dit maal iets minder. "The french connection", waarom dan gang 4, kip tandoori neerzetten? Jus met 5 spices in gang 3 ook niet geplaatst in dit restaurant. Verder gang 6, eend lekker, maar rode biet te zoet. Gang 1,2,7 goed. Een gang met vlees (ossenhaas) hoort wel bij het concept. Was geloof ik ook in het verleden zo? Aub weer oude amuse invoWijn/bediening/kaasplank/setting heel goed. Dit restaurant kan bij de top 5 Amsterdam horen.
Karen K.
  • Datum van je bezoek: 22 jun. 2018
Leuke afwisselende gerechten met leuke verrassingen er tussen.
Annemijn D.
  • Datum van je bezoek: 13 mei 2018
Toen wij binnenkwamen bij the French Connection werden we gelijk vriendelijk ontvangen. De sfeer in het restaurant is zeer prettig en heeft iets intiems en romantisch’. Wij hadden beide het 7-gangen menu. Bij de amuse werd de toon voor de avond gelijk gezet: een heerlijk gerechtje dat ons verraste op verschillende manieren. De gerechten die volgenden waren allen goed gedoseerd en deed je echt even doen concentreren op alle verschillende smaken. Als laatste gang hadden wij kaas van de kaastrolley wat de perfecte afsluiting was van de avond. De hele avond zijn we uitstekend geholpen door het vriendelijke personeel en hebben leuke gesprekken gevoerd. Toen wij vroegen of de gerechten op een iets rustiger tempo konden worden geserveerd was dit geen probleem en waren ze de rest van de avond perfect getimed. Al met al zou ik dit restaurant zeker aanraden!
Joke B.
  • Datum van je bezoek: 25 mrt. 2018
De gerechten is goed over na gedacht, uitzonderlijke combi's met een zoetje een zoutje en/of een zuurtje. Zeer goede uitleg bij de keuze van de wijnen. Komen hiier zeker weer terug.
Farieda R.
  • Datum van je bezoek: 17 mrt. 2018
Erg mooi ingericht, service was goed, eten was lekker echter porties vond ik een beetje aan de kleine kant en ik vond het ook een beetje prijzig voor wat je krijgt.
Eveline S.
  • Datum van je bezoek: 19 jan. 2018
Dit restaurant stond al een langere tijd om mijn lijstje om eens te gaan eten. Het is een restaurant wat ook vaak even van tevoren geboekt moet worden. We waren hier op een vrijdagavond, maar het restaurant zat helemaal niet vol. Wellicht kwam dit omdat het net na de feestdagen was in januari.
De ontvangst was netjes, we werden naar onze tafel geleid. Er is van alles mogelijk. We kozen het menu van de chef met daarbij passende wijnen, maar ik wist niet of ik zoveel wijn wilde. Het was mogelijk soms wel mee te drinken en soms niet. De bediening is vriendelijk en kundig.
De inrichting is mooi. Het zit een beetje onder de grond en heeft een "Franse wijnkelder gevoel" door de bakstenen overal. Het is ruim opgezet, mooi licht en een prettige sfeer.
Dan het belangrijkste, het eten. Het eten was erg goed. We gingen voor het chefs tasting menu met 8 gangen. Eerlijke, Franse gerechten welke goed bij elkaar passen met goede bijpassende wijnen.
Het is leuk om hier te eten met vrienden, partner en/of familie.
Tiny G.
  • Datum van je bezoek: 25 dec. 2017
Voor herhaling vatbaar.
Nels B.
  • Datum van je bezoek: 17 dec. 2017
Willen geen ster. Verdienen er wel een. Bediening, gerechten en aankleding is allemaal gericht om er voor te zorgen dat je echt een avondje ui bent. We hebben ervan genoten. Absolute aanrader!
michel T.
  • Datum van je bezoek: 17 dec. 2017
Het was een geslaagde avond. De restaurant was vol bezet. In mijn oogveld zag 5 man bediening. De service was vlot, soepel en attent. Ik liet weten dat ik geen zoete dessert mocht en kreeg een kaasplankje als alternatief voorgezet. Omdat je in een kelder met gewelven zit kan het geluid vrij rumoerig overkomen op een volle avond. De opstellin van de tafels achterin is ruim, dat vond ik wel prettig. Wij hebben beiden voor een 5 gangen menu gekozen, de keuze van de inhoud lieten we aan de chef over. De porties die we voorgeschoteld kregen waren licht en vullend. Ik moet opmerken dat ik 1,5 jaar geleden hier eerde fantastisch had gegeten en dat de kleine gerechtjes (franse tapas??) toen heel kunstig en fijnjes waren opgemaakt en gepresenteerd. Deze keer leek het alsof de geserveerde porties groter waren en iets minder kunstzinnig of verfijnder was opgemaakt. Het heeft echter niet aan smaak ingeboet. Het is zeker de bedoeling om weer terug te komen.
Guido H.
  • Datum van je bezoek: 16 dec. 2017
Heerlijke gerechten, rommelige bediening laat teveel steken vallen. We moeten de hele avond zelf herhaaldelijk om water en wijn vragen, om vervolgens weer vergeten te serveren. Probleem aangekaart en drankje van t huis gekregen.
Kaasselectie is saai en laf. Jammer. Mooie inrichting, vriendelijke mensen.
Jim S.
  • Datum van je bezoek: 30 nov. 2017
Verrassende gerechten. Misschien soms iets te ingewikkeld maar de smaken waren vurrukkulluk. Soms misschien iets minder haast tussen de gangen geboden....
Th.J.G. D.
  • Datum van je bezoek: 26 nov. 2017
Fijne avond gehad in een goede zaak. Prima.
Hans V.
  • Datum van je bezoek: 25 nov. 2017
Heerlijk gegeten.
Nadine H.
  • Datum van je bezoek: 16 nov. 2017
Heerlijk gegeten, goede service. Borden waren prachtig opgemaakt en er waren leuke verassingselementen.
Ria R.
  • Datum van je bezoek: 10 nov. 2017
Jammer het was te druk
Het duurde heel lang voor het eten kwam terwijl we het menu hadden besteld !!
De dessert wijn was troebel en smaakte naar Appelsap
Verder teleurgesteld in de deal van 20% korting op de rekening die korting kregen we niet!!!
Erg jammer!!
Jeroen P.
  • Datum van je bezoek: 9 nov. 2017
Goed gegeten en gedronjen
Aparte maar lekkere gerechten. Jammer dat we de beloofde 20% korting niet hebben gekregen
Gail H.
  • Datum van je bezoek: 29 okt. 2017
Heel lekker gegeten en mooie wijnen erbij! Service is ook heel goed.