't Praethuys

• Af te huren , Huisdieren welkom , Per boot te bereiken , Terras , Wi-Fi
6,8
Dinnerbabe ..
  • Datum van je bezoek: 3 feb. 2016
Vooraf een heerlijke tomatensoep. Tafelgenoot de prima, iets te prijzige carpaccio. Huiswijn (merlot) hier lekker, en ook radler in alle soorten te verkrijgen. Daarna allebei een schnitzel. Vond ik iets te zwart en stevig. Tafelgenoot tevreden erover. Lekkere eenvoudige maaltijden in gezellige ambiance. Zeer vriendelijke dame in de bediening. Rekening weer iets te hoog voor een eetcafé. Eerder een lunch met lekkere zalm alhier gehad.
Avveer .
  • Datum van je bezoek: 3 feb. 2016
Eten zeer slecht. Trio van Tarbot, schelvis en gambas. Droog, smaakloos, de 2 gambas stonken. Onze opmerkingen hierover werden niet serieus genomen. Antwoord was dat de chef kok het had gemaakt. Zelden zo slecht gegeten.
Jochem J.
  • Datum van je bezoek: 18 okt. 2015
Met zijn tweeën gegeten. Niet heel erg lastige gerechten. Entrecote en een saté. Entrecote gevraagd medium RAW maar kwam medium well en de satésaus bij de saté was niet heel erg op smaak. Bediening wel super attent
Reitse .
  • Datum van je bezoek: 7 aug. 2015
Eten op een terras midden in de Dorpsstraat, heerlijk!

De bediening die er duidelijk plezier in heeft en een kok die, in tegenstelling tot vorig jaar, geleerd heeft om met het zoutpotje om te gaan.

Het voorgerecht van waddenbrood was precies genoeg om niet al te vullend te zijn. De ongezouten boter smaakt goed, de olie die aangeboden wordt is lekker zacht.

De vis was goed op smaak, de geserveerde wijn paste er goed bij en de bijgerechten waren prima op smaak.
Keeseet1969 .
  • Datum van je bezoek: 31 mei 2015
Goed gegeten, fijne entourage. Bediening redelijk, maar te afwezig. Maar prijs verhouding was goed voor een bistro. Wat erg jammer is dat de bar vol zat met luid pratende gasten, niet erg gezellig als je met z'n tweeën hier eet. Wij waren met een groep dus valt het iets minder op.
GeesKors .
  • Datum van je bezoek: 12 apr. 2015
De eerste dag op het eiland hebben we er een borrel gedronken > heerlijke rosé. De tweede dag gegeten > vangst van de dag > sliptong. Lekker en goede prijs kwaliteit verhouding. De bediening was zeer correct en alert. Degene die ons hielp ( kort haar ene kant, lok andere ????) is echt een aanwinst voor de horeca, top! Wij komen zeker weer terug in deze prettige ambiance
Lucton2 .
  • Datum van je bezoek: 7 mrt. 2015
Twee weken geleden hier een plankje van alles Wad bestelt omdat we geen echte grote honger hadden. Prachtig opgemaakte plank met heerlijke proeverijtjes waar je met z'n tweetjes gezellig van kunt eten. Alles wat op de plank lag was met liefde bereid. Het flinterdunne geroosterde brood was zalig en konden dat gewoon nog bijbestellen. De bediening was zelf ook super enthousiast. Een paar weken daarvoor ook een heerlijke bospaddenstoelen genomen. Ook deze was met veel liefde bereid. Vanavond gaan we bij de Wadden dineren. Kan niet anders of dat gaat ook een feestje worden aangezien het dezelfde keukenbrigade betreft! Complimenten aan Jan en zijn team!!!
JohanVoog .
  • Datum van je bezoek: 11 okt. 2014
Toen we aankwamen verlieten ontstemde klanten de zaak. Hier konden we verder niets van merken dus we namen gewoon plaats. Wat kan er misgaan met een hele simpele lunch.
Lunch gebruikt op het terras buiten. Warmtestralertje aan en plaatsgenomen op een schapenvachtje. Lekker warm. 2 kroketten op bruine boterhammen en metgezel brood met tapenade en kruidenboter. Muntthee en koffie verkeerd maakten het compleet.
Kroketten en brood vergezeld met wat garnituur. Prima van smaak en geleverd met mosterd. Kleine tip: doe garnituur apart in bakje want broodsneetjes worden nat!
Bruine sneetjes en witte sneetjes (stok) brood met tapenade en kruidenboter wat karig en eenvoudig maar vers. Hier zou een brokje goed bruin brood met mesje volstaan.
Prijzen gemiddeld maar de koffie verkeerd en muntthee moeten echt groter van formaat voor deze prijzen. Zo ook het glas wijn van mijn buurvrouw.
X V.
  • Datum van je bezoek: 15 sep. 2014
Net als vorig jaar nu ook weer gegeten bij 't Praethuys, we hadden beide kabeljauwfilet, de vis van de dag, heel smakelijk maar de saus was zeer karig en niet zo lekker. Verder friet en een bietensalade erbij welke wel oké waren maar niet bijzonder. De sfeer is heel gezellig gewoon een leuke bruine kroeg. De bediening is vriendelijk zeker leuk om een keer te gaan eten als je op Vlieland bent.
Reitse .
  • Datum van je bezoek: 8 aug. 2014
Het eten bij het Praethuys was 'een vluggertje'.
We logeerden in het bijbehorende hotel en hadden zin een snelle hap.
Heerlijk zitten op het terras, uitzicht over de dorpsstraat en vlotte bediening maakten het een erg aangename ervaring.
Het eten was goed, al was de vis iets aan de zoute kant. Wellicht dat er gebruik gemaakt wordt van gezouten boter om de vis in te bakken. Voor andere gasten was het te zout, ik vond het nog net goed te doen. Kwestie van smaak wellicht. Voor andere gasten werd overigens direct een vers bord aangeleverd met nieuwe, warme bijgerechten. Het doel is dat elke gast lekker kan eten, laat dat vooral duidelijk gezegd zijn.
De bediening bij 't Praethuys is er goed, ze doen enorm hun best om het jou als gast naar de zin te maken.
Alastair .
  • Datum van je bezoek: 6 aug. 2014
Wachten en wachten maar, trage wat norse bediening na 45 minuten staan de tosti's en de soepjes op tafel. Tosti's waren heerlijk volgens de kinderen, de soepjes beneden de maat, gelukkig hadden we voor € 3,50 extra brood besteld want de soep komt zonder brood. Al met al geen aanrader voor een goede vlotte lunch!
Peter J.
  • Datum van je bezoek: 5 jul. 2014
We hebben geluncht met bouillabaisse, daar deze zonder bijbehoren werd geserveerd hebben we daar 1 waddenbroodje bijbesteld. De bouillabaisse was voortreffelijk en rijkelijk gevuld, het waddenbroodje bestaat uit een mand met verschillende broodsoorten, daarbij tapenade en kruidenboter. Meer dan voldoende voor 2 personen (we hielden over). De bediening was zeer vlot en attent, elke bestelling stond binnen "no time" op tafel
A. H.
  • Datum van je bezoek: 25 apr. 2014
Heerlijk gegeten met hele gezin. Bediening zeer vriendelijk en correct. Eten eerlijk: lady steak met pepersaus perfect gegrild, saté mals met lekker pittige saus. Ook de goed afgestemde kinderportie spare ribs viel in de smaak. Alles geserveerd met aardappelgarniture, frietjes en sla. Sfeer zoals een eetcafé betaamt, gemoedelijk. Aanrader!
Heleen F.
  • Datum van je bezoek: 10 dec. 2013
Lang weekend op Vlieland geweest en heerlijk uitgewaaid. Zondag gegeten in het Praethuys in de dorpsstraat. Het is een klein gezellig eetcafé waar je lekker kunt eten en drinken. Als je de lokale bevolking wilt ontmoeten dan moet je hier zijn. Voorgerecht Carpaccio en hoofdgerecht spare ribs, geserveerd met friet en sla. Helemaal niks mis mee en een leuke avond beleefd met een aantal eilanders.
Mo M.
  • Datum van je bezoek: 30 okt. 2013
Gezellig eetcafé met vriendelijke en goede bediening. We kozen voor de Saté, die lekker mals was en goed gebakken. Met pittige satésaus, frieten, sla en mayo prima gegeten. Als toetje een dame blanche, waarvan de chocoladesaus op de chocoladedip van een ijshoorn leek. Dat was minder, maar gezellig gezeten en goed gegeten.
Aljmvr .
  • Datum van je bezoek: 16 okt. 2013
Dit eetcafé heeft een aparte ruimte voor het diner maar was op de avond dat wij er waren niet in gebruik vanwege het kleine aantal eters. Het gevolg is dat je in het gezellige café je maaltijd opgediend krijgt. Niets mis mee behalve als er een dame aan de stamtafel zit die luidkeels haar belevenissen, ervaringen en meningen aan haar tafelgenoten verkondigt. Op zo'n moment zou de overigens vriendelijke bediening moeten ingrijpen.
Ondanks het verbale geweld van deze bezoekster hebben we hier toch met plezier gegeten. Vooraf gerookte zalm en carpaccio, mooie porties. netjes opgediend. Mijn tafelgenote en ik kozen voor de kabeljauw, goed gebakken, lekker van smaak met goede frieten en een zeer verse sla.
Op het kaasplankje was op zich niets aan te merken, voor die prijs verwacht je echter wel wat exclusievere kazen. Daarentegen was de prima fles chardonnay redelijk geprijsd.
Dit is geen eetcafé waar je culinaire hoogstandjes mag verwachten maar wel gerechten met een acceptabele prijs/kwaliteitverhouding.
Mus .
  • Datum van je bezoek: 4 jun. 2013
Keus van dit restaurant was een duidelijke vergissing. Bediening die meer aandacht voor elkaar dan de gasten had. Bij binnenkomst werd geen drankje aangeboden, we moesten nota bene vragen om de kaart en hebben zeker een kwartier zitten molenwieken om aandacht te krijgen om glazen bij te vullen. eten hield ook al niet over. De stoofpot was veel te gaar, de frieten veel te gekruid, kortom niet geslaagd. Geen nagerecht genomen maar elders een ijsje gescoord. Jammer!
Mies D.
  • Datum van je bezoek: 29 dec. 2012
Gezellig eetcafe met vriendelijke en attente bediening.
Mijn vriend ging voor de schnitzel - goed mals, krokant jasje, lekker dikke frieten erbij, aardappelsalade, onionrings en een fijne (extra bijbestelde) pepersaus. Hij was blij!
Ik koos voor het enige vegetarische hoofdgerecht op de kaart: een wrap gevuld met groende, geserveerd met rijst en overbakken met kaas. Klonk goed, maar wat ik kreeg viel enorm tegen. Een kleffe wrap gevuld met rijst en slappe, vreemd gekruide groente (moet het nou mexicaans of italiaans aandoen?) die hun eigen smaakt totaal verloren hadden, met daar overheen tomatenprut en smakeloze kaas. Als geheel zompig, klef en niet lekker (zou de kok dit zelf geproefd hebben?).
Gelukkig kreeg ik er net als vriendlief ook de lekkere frieten bij geserveerd dus was er toch nog iets te knabbelen. Daarbij nog de aardappelsalade en de onionrings, en als saus een bak met creme fraiche. Die laatste heb ik niet aangeraakt - mijn wrap was zelf al zompig genoeg en totaal niet pittig, dus geen behoefte om te blussen met de creme fraiche.
Als tip zou ik de aardappelsalade vervangen door een groene salade als 'ie geserveerd wordt met frieten, want zo is het aardappel + aardappel. Verder iets meer moeite doen om van de wrap echt iets lekkers te maken - alle ingrediënten zijn er, het hoeft echt niet zo klef! Het schaaltje was erg heet dus blijkbaar kwam het uit de oven, maar het had qua smaak net zo goed uit de magnetron kunnen komen. Eetcafe blijft natuurlijk een eetcafe, maar dit was zonde, en kan echt beter!