't Amsterdammertje

• Tuin
  • Vegetarisch
  • ...

Over het restaurant 't Amsterdammertje

Restaurant 't Amsterdammertje brengt internationale culinaire werelden samen in de prachtige monumentale oud-Hollandse boerderij welke gelegen is in het Utrechtse Loenen aan de Vecht. In 2010 werd het met een Michelinster bekroond.

't Amsterdammertje staat voor het prikkelen van alle zintuigen en zorgt voor een totaal ontspannen beleving; naast een sfeervolle, warme design inrichting is er bovenal oog voor gastronomie en vakmanschap. Na een hartelijke, Hollandse ontvangst, worden vernieuwende culinaire gerechten uit de internationale keuken geserveerd.

Het restaurant is hip, vlot en voor iedereen toegankelijk. De sfeervolle, warme inrichting en de bijzondere selectie aan gerechten, brengen je snel in een ontspannen sfeer.

In 't Amsterdammertje in Loenen aan de Vecht is het genieten met alle zintuigen, dus reserveer er snel.

Meer informatie over restaurant 't Amsterdammertje

Dinsdag t/m Vrijdag 12:00 - 22:00
Zaterdag 18:00 - 22:00
Zondag Gesloten

• Amex , Mastercard , Pin , Visa
  • Af te huren , Airconditioning , Huisdieren welkom , Toegankelijk voor rolstoelen

Jouw recensie over het restaurant 't Amsterdammertje

Manuela R.
  • Datum van je bezoek: 21 jul. 2018
Dit was de tweede keer bij ‘t Amsterdammertje. Sfeer is informeel en gastvrij. Bediening relatief jong, maar vriendelijk, professioneel en met verstand van zaken. Eten was uitmuntend. Álles was even lekker. Gestart met 4 amuses reis rond de wereld; het ei was favoriet. Daarna makreel, inktvis, lam en aardbei. Afgesloten met koffie en friandises. Herken ik de kritische noten uit de minder goede recensies op Iens? Nee eigenlijk niet. De eigenaar komt zich voorstellen en stuurt aan op een 5 of 6 gangen menu. Dat het 4 gangen en a la carte niet genoemd zijn hebben wij niet als vervelend ervaren (uit commercieel oogpunt ook wel slim). Over de friandises; wat een feestje. Als 7 euro teveel is moet je misschien sowieso niet uiteten gaan. Het enige waar ze in het vervolg voor zouden kiezen is gasten op subtiele wijze attent maken dat koffie en friandises samen gaan en dat er een bepaald bedrag voor gerekend wordt. Wij hebben genoten en komen zeker weer een keer terug!
Rene M. V.
  • Datum van je bezoek: 20 jun. 2018
Gisteren weer genoten bij het Amsterdammertje. Ontvangst was prettig en gastvrij. Na een heerlijk glas Moet kozen wij voor een vier gangen diner met bijpassend wijn arrangement.
Na de bekende maar niet te versmaden wereldreis van amuses, blonken alle gerechten uit door smaak sensaties op een mooi vormgegeven bordje. Het voorgerechtje met makreel, de inktvis als tussengerecht top. De drie bereiding van vlees, geweldig. De geserveerde wijnen waren verrassend en zeer kloppend wij de gerechten. Uitstekende wijn spijs combinaties. De bediening is los, vakbekwaam en heel plezierig. Wij zijn fan van Andre en zijn crew. Het Amsterdammertje verdient zeker een tweede ster.
Ellen V.
  • Datum van je bezoek: 10 jun. 2018
Mooi restaurant, we hadden een 5 gangen menu met wijn arrangement. De eerste twee wijnen kwamen uit niet specifieke wijnlanden en scoorden niet bij ons gezelschap. Het eten werd mooi opgediend. Fraaie en zeer smakelijke amuses. Voorgerecht makreel erg lekker. Gerecht met rode poon prima maar hoeveelheid vis was zeer gering. Gerecht met inktvis, smakelijk maar ipv inktvis was een andere vis lekkerder geweest. Lamsvlees gerecht was erg lekker en de bijpassende rode wijn uitstekend. Hoeveelheid vlees was weer zeer minimaal. Dessert met rabarber prima. Bediening was matig omdat er te weinig rondgekeken werd of we aandacht wilden en zij vaak niet reageerden als we hen aanspraken bij langslopen. Zij vergaten de eerste amuses uit te leggen en reageerden ietwat verbolgen toen wij aangaven dat we niet mee wilden in hun bijzondere wijn keuze.
W S.
  • Datum van je bezoek: 12 mei 2018
Heerlijk we gegeten, arrangement 1,
Wereldreis, 4 gangenmenu incl. wijnen, bubbels en aangeklede koffie. We wilde een taxi bestellen maar Andre, de eigenaar, heeft ons thuis gebracht. Dat is service. Hebben we nog nooit meegemaakt. Compliment
M.C. K.
  • Datum van je bezoek: 22 mrt. 2018
Wij hebben hier een prachtige avond gehad. Bij binnenkomst door André en zijn vrouw welkom geheten en ook ander personeel dat in de buurt is begroette ons hartelijk. De zaak ziet er sfeervol uit en geeft je een prettig gevoel.
Aan tafel wordt al snel het eerste glas wijn ingeschonken, een heerlijke Pinot Grigio vergezeld van water, een olijf en een stengeltje.
Vooraf de gado gado, verrassend en lekker pittig. De skrei die volgde had een werkelijk geweldige beurre blanc van gekaramaliseerde ui. Na de voor- en tussengerechten en verrassende amuses viel de runderlende iets tegen. Deze smaakte prima maar maakte geen indruk tussen alle andere smaakexplosies. De opmaak van de borden is prachtig. De bediening is enthousiast en praat vol passie over de gerechten en wijnen en is casual gekleed op sneakers. Glazen worden tijdig bijgeschonken.
Afgesloten met een kopje koffie maar waar wij moeite mee hebben is dat er ongevraagd friandises op tafel worden gezet en ook in rekening worden gebracht. Voor ons was de koffie alleen voldoende geweest en waren de friandises bovendien het minste van de avond.
We hebben verder een hele mooie avond gehad en keren zeker terug.
Joram H.
  • Datum van je bezoek: 27 jan. 2018
Tja, wat is hier nog op aan te merken. Een van de plekjes waar je uitstekende kwaliteit eten kan combineren met een informele sfeer. Heerlijk genenieten zonder "opgeprikt" te zitten.
Georgevanirsen .
  • Datum van je bezoek: 24 jan. 2018
Een prima keuken en mooie gerechten, uiterst kleine hoeveelheden.
Goede uitleg bij de gerechten. Bedroevende vaststelling dat het klaarblijkelijk niet mogelijk was de aandacht van het personeel te trekken voor het bestellen van koffie,15 minuten lang, ook handengebarend, het lukte niet. Amper 20 gasten met 4 man in de bediening, het zou toch moeten kunnen! Toen maar snel naar de kassa gelopen on af te rekenen.
André T.
  • Datum van je bezoek: 11 jan. 2018
De gerechten en amuses waren heel lekker en verfijnd van smaak en mooi gepresenteerd. Verschillende en toch gebalanceerde smaken, dus ervaren we heel lekker. De amuses zijn heel origineel en zijn al een gerecht op zich en het creative dessert was ook echt een beleving. Vriendelijke bediening en prima sfeer.
Ad W.
  • Datum van je bezoek: 8 dec. 2017
We kwamen in de top 300 van de wereld opgesteld door 'the best chef awards' een voor ons nog onbekende Nederlandse chef tegen. Dat maakt nieuwsgierig dus maar gelijk geboekt voor een lunch op donderdag.
Het restaurant is goed bereikbaar, ligt in het centrum en parkeren kan in het straatje tegenover. Als je binnen stapt dan is het verrassend groot, het hele pand word gebruikt. Links de lounge, centraal de grote open keuken en rechts het restaurant verdeeld over twee etages. Weinig daglicht binnen, dat vind ik een minpuntje.
We kregen een keurig ingedekte tafel langs de wand. Als aperitief een Spaanse witte, de Synera Blanco gemaakt van Macabeo en Chardonnay, die goed beviel. Ernaast de knabbel. Een gemarineerde olijf, mooi hoog op smaak met hartige toets. En broodsoldaatjes in een heerlijk frisse dip.
De maître stelde zich voor en stemde onze wensen nauwkeurig af, complimenten.

De amuse ronde was een vierluik met als thema een wereldreis. We starten met een ijshoorntje geïnspireerd op China. De vulling was met soja en sorbetijs van oester. Wow een uitbundige smaakbeleving.
In een vogelkooitje gevulde eitjes, als ode aan de Franse chef Alain Passard. Een gestoomde eidooier met fris schuim van appel afgewerkt met broodcroutons, bieslook en haringkuit. Dat lepelde heerlijk weg.
Hertenworstje in een krokante cannelloni afgewerkt met Amsterdamse tafelzuren.
Uit Bonaire, pasteitjes gevuld met tonijn afgewerkt met piccalilly, prima textuur en goede smaak. De mond was inmiddels helemaal op smaak en de toon was gezet.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd, Sauvignon Blanc Gran Reserva 2015 uit Chili van Tabali Pedregoso, knisperend fris. Uit de keuken een mooie presentatie op een zwart bord. Als basis een crème van jalapeno, centraal erop een marbre van geroosterde paprika waarop een quenelle ijs van geitenkaas en een krokantje van de huid waarin wat Anna kaviaar. Eromheen stukjes gepekelde en geschroeide forelfilet. Een verrassende smakencombinatie, heel speciaal maar goed uitgevoerd met goede texturen. De wijn bleef verrassend overeind, keurig. (9,6)

Verder met een Italiaanse Gewürztraminer 2016 van Terlan, mooi aroma, strak droog met een stevige licht gekruide afdronk. Op een diep bruin bord een grote ravioli gevuld met kreeft op een bedje van gepofte zaden, gekruid met zoete sambal en gel van citroen, die in een crème van pompoen lagen. Het geheel was afgewerkt met een Thaise saus en een takje bimi (jonge broccoli). Wederom een verrassende smakencombinatie, een goede bite door de gepofte zaden, mooi zoetzure toets en licht pikant. De wijnsloot naadloos aan, genieten! (9,7)

Voor bij het pièce een Chileense Chardonnay Gran Reserva 2014 van het huis Carmen, beetje stoer aroma, in de mond verrassend fris met bescheiden houttoets. Op het bord een krokant gebakken kabeljauwfilet in een beurreblanc met champagne, ernaast pommes duchesse, toefjes crème van kweepeer, amandelen en een krokante cannelloni van kruidkoek gevuld met gefermenteerde rode kool. Er werd aan tafel nog wat gemalen peper toegevoegd uit een hele grote pepermolen, leuk. De kabeljauw had een prima cuisson. In het garnituur mooie smaken, lekker frisse gefermenteerde rode kool, de pommes duchesse was mooi krokant met toets van kaas. De wijn combineerde erg goed. (9,5)

De dessertwijn was een Riesling Pfedders Heimer auslese 2015 van Pfannebecker, mooi aroma en prima zoet zuur balans, lekker. Als overgang een shot van duindoornbes gepresenteerd als kleine sinaasappel die we uit een boompje moesten plukken. Leuk en lekker verfrissend.
Het dessert werd gepresenteerd in een cocktailglas. Onderin een schuim van kardemom, erop een platte cilinder custard van sinaasappel en ijs van zwarte thee afgewerkt met een merengue van duindoorn, crème van sinaasappel (in de vorm van een partje) en zeste van kaffir. Heerlijk aroma, veel smaakbeleving met veel verschillende texturen. Voor mij de topper van de middag. (9,75)

Bediening was zeer goed tot uitstekend verzorgd. Goede presentaties op een correcte, joviale wijze.

Prijs-kwaliteitverhouding was uitstekend.

Samengevat wat ik verrast door de originele en soms zelfs gedurfde smaken combinaties van de gerechten. De chef houd er een heel eigen stijl op na, complimenten. Veel smaakbeleving met als rode draad de zoetzure toets. Ernaast goede wijnen die prima aansluiten en een fijne bediening. Een aanrader voor de smaakavonturier en levensgenieter, bedankt!
Gi M.
  • Datum van je bezoek: 8 dec. 2017
Top en zeer verrassend gegeten, erg toffe kok “de eigenaar” en super gaaf menu. Komen zeker terug alleen al voor de amuses ;) mooie zaak en makkelijk parkeren.
Eric G.
  • Datum van je bezoek: 2 dec. 2017
Samen met vrienden hebben we een prima avond gehad, met heerlijke gerechten! Absolute aanrader!!
De gastvrijheid met de proffesionaliteit, maar toch ook de informele sfeer zijn een verademing.
Anouk V.
  • Datum van je bezoek: 24 nov. 2017
Hier met partner op een herfstige zaterdagavond gedineerd. Ontvangst een beetje rommelig (het was dringen om 19:00 uur), jassen keurig aangenomen en weggevallen. Eten is hier een belevenis. Originele amuses, de borden opgemaakt als schilderijtjes, verrassende smaakcombinaties c.q. -sensaties en voldoende tijd tussen de gangen: je bent echt een avondje uit. Dan nu de verbeterpunten: je geeft bij je online reservering aan dat je geen wild eet, als de chef aan tafel komt en je vraagt of er zaken zijn waarmee rekening gehouden moet worden herhaal je dat, en als er vervolgens een gastvrouw met dezelfde vraag nogmaals verschijnt en met hetzelfde antwoord op zak vertrekt, verwacht je niet dat er in de eerste amuse een worstje gemaakt van ree zit... Ook vreemd was dat de ravioli van krab in het viergangen menu 2 exemplaren bevatte, terwijl de ravioli in het vijfgangen menu 1 exemplaar bevatte; m.a.w. de portie was de helft zo groot (of twee keer zo groot, afhankelijk van je perspectief). Ten derde: waarom staan de 'open' wijnen niet per fles op de kaart? Het blijkt overigens wel degelijk mogelijk deze per fles te bestellen (maar de prijs blijft een verrassing tot je de rekening krijgt). Met de wijn en de prijs (t.o.v. de prijs per glas) was niks mis overigens. Een laatste minpunt, en het komt vaker voor en blijkt moeilijk uit te roeien, zijn de vermaledijde friandises. Waarom krijg je die toch ongevraagd bij je koffie, als ze ook nog eens in rekening worden gebracht? Het is dan helaas ook weer zo, dat ik ze niet kan laten staan :-) ...
Marcel V.
  • Datum van je bezoek: 22 nov. 2017
Gisteren 22 nov. met mijn vrouw gegeten.
Uitstekend gegeten, heerlijke verschillende smaken uit diverse landen/keukens. Prettige losse sfeer, bediening. Prima wijn en bob arrangement. Altijd belangrijk, goed brood, boter, olie en zout. Komen graag nog eens terug.
Jan Dre D.
  • Datum van je bezoek: 3 nov. 2017
Eten goed van kwaliteit en de creativiteit van de chef is duidelijk te zien en te proeven. Wij hadden er een wijn arrangement bij genomen. Er waren een paar wijnen heel erg lekker, maar een paar ook matig/zwak. Wij zouden niet nog een keer kiezen voor het arrangement. Wijn overigens erg prijzig, daar moet men het duidelijk op verdienen.
Aan het einde (klaar met hoofdgerecht) hebben we te lang moeten wachten tot er uitgehaald werd. Jammer want het tempo van de bediening was goed. Bij de koffie kregen we ongevraagd zoetigheden erbij, die wel op de rekening stonden. Dat was wat vreemd.
Leuke ervaring al met al, maar we zouden zelf toch niet snel weer eens gaan.
Rodne T.
  • Datum van je bezoek: 6 sep. 2017
Prima ervaring bij 't Amsterdammertje. Ons laatste bezoek dateerde van een paar jaar geleden en intussen is de ambiance gemoderniseerd en de kwaliteit even hoog gebleven. Nog steeds komt de chef aan het begin van de maaltijd langs om suggesties te doen of de kaart te geven en die persoonlijke touch maakt een positief verschil. We kozen het 5 gangen Michelin menu met wijnarrangement en waren onder de indruk. Het begon al met de serieuze hoeveelheid amuses die creatief waren bereid, spannend werden opgediend en bijzonder goed smaakten. De vijf gangen erna waren feilloos, zeer smaakvol en fraai opgediend. Service is goed, met name de sommelier neemt de tijd om een en ander uit te leggen, voor de rest kan het soms net iets klantgerichter. De verbluffende snelheid waarmee nauwelijks geleegde borden en glazen van tafel verdwenen was een tikje overdreven. Dat zou relaxter kunnen. De ambiance is volledig up to date en draagt ertoe bij dat dit zeer grote restaurant toch voldoende intiem overkomt. Kortom, een geslaagde avond, een herhaling waardig.
Joost D.
  • Datum van je bezoek: 11 jul. 2017
Voor de tweede keer bij 't amsterdammertje gegeten en het was wederom een feestje. Leuke amuses, heerlijke gangen en mooie wijnen!
Rodney I.
  • Datum van je bezoek: 8 jul. 2017
Wow!!! Wat hebben we weer lekker gegeten bij 't Amsterdammertje!!

We namen het 5 gangen menu van de chef.... Het diner begon met diverse amuses..... allemaal smaak explosies! Daarna begon het 5 gangen menu.... Iedere gang was verassend en perfect op smaak!

Mooie uitgebreide wijnkaart, zeer vriendelijke bediening, in een super relaxte sfeer!!

Dit is absoluut een van mijn favoriete sterren restaurants in Nederland! We komen zeker snel weer terug!
hendrik P.
  • Datum van je bezoek: 14 jun. 2017
De kaart is onduidelijk personeel dramt door dat het verrassings menu moet worden besteld. Dit willen wij niet en proberen uit de andere gerechten iets besteld krijgen wat stuit op aardig wat weerstand.
rommelige bediening te populair gedrag voor een sterren restaurant?
smaak gerechten zeker niet slecht.
Dit restaurant is niet michelin ster waardig
Ynge T.
  • Datum van je bezoek: 26 mrt. 2017
Ontvangst en service is zeer goed: hartelijk en oplettend personeel, glazen werden netjes bijgevuld, chef kwam nog even langs onze tafel lopen. Mooi, open decor. Wel tafellakens, maar niet stijf. We hadden het 5 gangen chef's menu en bijpassend wijnarrangement. Amuses waren heerlijk met een internationale twist (o.a. pasteitje, sticky chicken, burrito met rauwe vis, etc). We hadden hoge verwachtingen voor de gangen zelf, deze waren echter meer Frans/klassiek georienteerd. De tarbot met asperge en octopus carpaccio met grapefruit en papaya waren heerlijk. De overige gangen vonden wij weinig verrassend. Het dessert met zuurstokkenijs vond ik niet geslaagd, het smaakte naar luchtverfrisser. Wijjnarrangement: wijnen waren niet verkeerd voor bij de gangen, maar weinig bijzonder en vond ik eigenlijk beneden mijn verwachtingen. Onze conclusie: leuk om een keer te proberen maar maar wij zouden niet gelijk weer terug keren. Prijsniveau is prima en uiteindelijke kwaliteit van het eten zeker Michelinwaardig. Het zuurstokkenijs en wijnarrangement zou ik laten voor wat het is.
Freek B.
  • Datum van je bezoek: 29 jan. 2017
Werkelijk fantastisch gegeten! Vertroeteld door zowel de bediening als de chefs in een heerlijke ambiance, kortom , een waar feest! Merci bien!