't Amsterdammertje

• Tuin
  • Vegetarische gerechten
  • ...

Over het restaurant 't Amsterdammertje

Proef de liefde en kennis

Amsterdam, maar dan in Utrecht. In een monumentale oud-Hollandse boerderij komen internationale smaken samen. Chef-kok André Gerrits neemt je mee in zijn wereld van vakmanschap, gastronomie en design, die hem een Michelinster opleverde. Het restaurant is vlot, hip, ontspannen en voor iedereen toegankelijk.

Meer informatie over restaurant 't Amsterdammertje

Dinsdag t/m Vrijdag 12:00 - 22:00
Zaterdag 18:00 - 22:00
Zondag Gesloten

• Amex , MasterCard , Pin , Visa
  • Af te huren , Airconditioning , Huisdieren welkom , Terras , Toegankelijk voor rolstoelen
Uitmuntend
9,2

Jouw recensie over het restaurant 't Amsterdammertje

Ad W.
  • Datum van je bezoek: 8 dec. 2017
We kwamen in de top 300 van de wereld opgesteld door 'the best chef awards' een voor ons nog onbekende Nederlandse chef tegen. Dat maakt nieuwsgierig dus maar gelijk geboekt voor een lunch op donderdag.
Het restaurant is goed bereikbaar, ligt in het centrum en parkeren kan in het straatje tegenover. Als je binnen stapt dan is het verrassend groot, het hele pand word gebruikt. Links de lounge, centraal de grote open keuken en rechts het restaurant verdeeld over twee etages. Weinig daglicht binnen, dat vind ik een minpuntje.
We kregen een keurig ingedekte tafel langs de wand. Als aperitief een Spaanse witte, de Synera Blanco gemaakt van Macabeo en Chardonnay, die goed beviel. Ernaast de knabbel. Een gemarineerde olijf, mooi hoog op smaak met hartige toets. En broodsoldaatjes in een heerlijk frisse dip.
De maître stelde zich voor en stemde onze wensen nauwkeurig af, complimenten.

De amuse ronde was een vierluik met als thema een wereldreis. We starten met een ijshoorntje geïnspireerd op China. De vulling was met soja en sorbetijs van oester. Wow een uitbundige smaakbeleving.
In een vogelkooitje gevulde eitjes, als ode aan de Franse chef Alain Passard. Een gestoomde eidooier met fris schuim van appel afgewerkt met broodcroutons, bieslook en haringkuit. Dat lepelde heerlijk weg.
Hertenworstje in een krokante cannelloni afgewerkt met Amsterdamse tafelzuren.
Uit Bonaire, pasteitjes gevuld met tonijn afgewerkt met piccalilly, prima textuur en goede smaak. De mond was inmiddels helemaal op smaak en de toon was gezet.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd, Sauvignon Blanc Gran Reserva 2015 uit Chili van Tabali Pedregoso, knisperend fris. Uit de keuken een mooie presentatie op een zwart bord. Als basis een crème van jalapeno, centraal erop een marbre van geroosterde paprika waarop een quenelle ijs van geitenkaas en een krokantje van de huid waarin wat Anna kaviaar. Eromheen stukjes gepekelde en geschroeide forelfilet. Een verrassende smakencombinatie, heel speciaal maar goed uitgevoerd met goede texturen. De wijn bleef verrassend overeind, keurig. (9,6)

Verder met een Italiaanse Gewürztraminer 2016 van Terlan, mooi aroma, strak droog met een stevige licht gekruide afdronk. Op een diep bruin bord een grote ravioli gevuld met kreeft op een bedje van gepofte zaden, gekruid met zoete sambal en gel van citroen, die in een crème van pompoen lagen. Het geheel was afgewerkt met een Thaise saus en een takje bimi (jonge broccoli). Wederom een verrassende smakencombinatie, een goede bite door de gepofte zaden, mooi zoetzure toets en licht pikant. De wijnsloot naadloos aan, genieten! (9,7)

Voor bij het pièce een Chileense Chardonnay Gran Reserva 2014 van het huis Carmen, beetje stoer aroma, in de mond verrassend fris met bescheiden houttoets. Op het bord een krokant gebakken kabeljauwfilet in een beurreblanc met champagne, ernaast pommes duchesse, toefjes crème van kweepeer, amandelen en een krokante cannelloni van kruidkoek gevuld met gefermenteerde rode kool. Er werd aan tafel nog wat gemalen peper toegevoegd uit een hele grote pepermolen, leuk. De kabeljauw had een prima cuisson. In het garnituur mooie smaken, lekker frisse gefermenteerde rode kool, de pommes duchesse was mooi krokant met toets van kaas. De wijn combineerde erg goed. (9,5)

De dessertwijn was een Riesling Pfedders Heimer auslese 2015 van Pfannebecker, mooi aroma en prima zoet zuur balans, lekker. Als overgang een shot van duindoornbes gepresenteerd als kleine sinaasappel die we uit een boompje moesten plukken. Leuk en lekker verfrissend.
Het dessert werd gepresenteerd in een cocktailglas. Onderin een schuim van kardemom, erop een platte cilinder custard van sinaasappel en ijs van zwarte thee afgewerkt met een merengue van duindoorn, crème van sinaasappel (in de vorm van een partje) en zeste van kaffir. Heerlijk aroma, veel smaakbeleving met veel verschillende texturen. Voor mij de topper van de middag. (9,75)

Bediening was zeer goed tot uitstekend verzorgd. Goede presentaties op een correcte, joviale wijze.

Prijs-kwaliteitverhouding was uitstekend.

Samengevat wat ik verrast door de originele en soms zelfs gedurfde smaken combinaties van de gerechten. De chef houd er een heel eigen stijl op na, complimenten. Veel smaakbeleving met als rode draad de zoetzure toets. Ernaast goede wijnen die prima aansluiten en een fijne bediening. Een aanrader voor de smaakavonturier en levensgenieter, bedankt!
Gi M.
  • Datum van je bezoek: 8 dec. 2017
Top en zeer verrassend gegeten, erg toffe kok “de eigenaar” en super gaaf menu. Komen zeker terug alleen al voor de amuses ;) mooie zaak en makkelijk parkeren.
Eric G.
  • Datum van je bezoek: 2 dec. 2017
Samen met vrienden hebben we een prima avond gehad, met heerlijke gerechten! Absolute aanrader!!
De gastvrijheid met de proffesionaliteit, maar toch ook de informele sfeer zijn een verademing.
Anouk V.
  • Datum van je bezoek: 24 nov. 2017
Hier met partner op een herfstige zaterdagavond gedineerd. Ontvangst een beetje rommelig (het was dringen om 19:00 uur), jassen keurig aangenomen en weggevallen. Eten is hier een belevenis. Originele amuses, de borden opgemaakt als schilderijtjes, verrassende smaakcombinaties c.q. -sensaties en voldoende tijd tussen de gangen: je bent echt een avondje uit. Dan nu de verbeterpunten: je geeft bij je online reservering aan dat je geen wild eet, als de chef aan tafel komt en je vraagt of er zaken zijn waarmee rekening gehouden moet worden herhaal je dat, en als er vervolgens een gastvrouw met dezelfde vraag nogmaals verschijnt en met hetzelfde antwoord op zak vertrekt, verwacht je niet dat er in de eerste amuse een worstje gemaakt van ree zit... Ook vreemd was dat de ravioli van krab in het viergangen menu 2 exemplaren bevatte, terwijl de ravioli in het vijfgangen menu 1 exemplaar bevatte; m.a.w. de portie was de helft zo groot (of twee keer zo groot, afhankelijk van je perspectief). Ten derde: waarom staan de 'open' wijnen niet per fles op de kaart? Het blijkt overigens wel degelijk mogelijk deze per fles te bestellen (maar de prijs blijft een verrassing tot je de rekening krijgt). Met de wijn en de prijs (t.o.v. de prijs per glas) was niks mis overigens. Een laatste minpunt, en het komt vaker voor en blijkt moeilijk uit te roeien, zijn de vermaledijde friandises. Waarom krijg je die toch ongevraagd bij je koffie, als ze ook nog eens in rekening worden gebracht? Het is dan helaas ook weer zo, dat ik ze niet kan laten staan :-) ...
Marcel V.
  • Datum van je bezoek: 22 nov. 2017
Gisteren 22 nov. met mijn vrouw gegeten.
Uitstekend gegeten, heerlijke verschillende smaken uit diverse landen/keukens. Prettige losse sfeer, bediening. Prima wijn en bob arrangement. Altijd belangrijk, goed brood, boter, olie en zout. Komen graag nog eens terug.
Jan Dre D.
  • Datum van je bezoek: 3 nov. 2017
Eten goed van kwaliteit en de creativiteit van de chef is duidelijk te zien en te proeven. Wij hadden er een wijn arrangement bij genomen. Er waren een paar wijnen heel erg lekker, maar een paar ook matig/zwak. Wij zouden niet nog een keer kiezen voor het arrangement. Wijn overigens erg prijzig, daar moet men het duidelijk op verdienen.
Aan het einde (klaar met hoofdgerecht) hebben we te lang moeten wachten tot er uitgehaald werd. Jammer want het tempo van de bediening was goed. Bij de koffie kregen we ongevraagd zoetigheden erbij, die wel op de rekening stonden. Dat was wat vreemd.
Leuke ervaring al met al, maar we zouden zelf toch niet snel weer eens gaan.
Rodne T.
  • Datum van je bezoek: 6 sep. 2017
Prima ervaring bij 't Amsterdammertje. Ons laatste bezoek dateerde van een paar jaar geleden en intussen is de ambiance gemoderniseerd en de kwaliteit even hoog gebleven. Nog steeds komt de chef aan het begin van de maaltijd langs om suggesties te doen of de kaart te geven en die persoonlijke touch maakt een positief verschil. We kozen het 5 gangen Michelin menu met wijnarrangement en waren onder de indruk. Het begon al met de serieuze hoeveelheid amuses die creatief waren bereid, spannend werden opgediend en bijzonder goed smaakten. De vijf gangen erna waren feilloos, zeer smaakvol en fraai opgediend. Service is goed, met name de sommelier neemt de tijd om een en ander uit te leggen, voor de rest kan het soms net iets klantgerichter. De verbluffende snelheid waarmee nauwelijks geleegde borden en glazen van tafel verdwenen was een tikje overdreven. Dat zou relaxter kunnen. De ambiance is volledig up to date en draagt ertoe bij dat dit zeer grote restaurant toch voldoende intiem overkomt. Kortom, een geslaagde avond, een herhaling waardig.
Joost D.
  • Datum van je bezoek: 11 jul. 2017
Voor de tweede keer bij 't amsterdammertje gegeten en het was wederom een feestje. Leuke amuses, heerlijke gangen en mooie wijnen!
Rodney I.
  • Datum van je bezoek: 8 jul. 2017
Wow!!! Wat hebben we weer lekker gegeten bij 't Amsterdammertje!!

We namen het 5 gangen menu van de chef.... Het diner begon met diverse amuses..... allemaal smaak explosies! Daarna begon het 5 gangen menu.... Iedere gang was verassend en perfect op smaak!

Mooie uitgebreide wijnkaart, zeer vriendelijke bediening, in een super relaxte sfeer!!

Dit is absoluut een van mijn favoriete sterren restaurants in Nederland! We komen zeker snel weer terug!
Ying T.
  • Datum van je bezoek: 26 mrt. 2017
Ontvangst en service is zeer goed: hartelijk en oplettend personeel, glazen werden netjes bijgevuld, chef kwam nog even langs onze tafel lopen. Mooi, open decor. Wel tafellakens, maar niet stijf. We hadden het 5 gangen chef's menu en bijpassend wijnarrangement. Amuses waren heerlijk met een internationale twist (o.a. pasteitje, sticky chicken, burrito met rauwe vis, etc). We hadden hoge verwachtingen voor de gangen zelf, deze waren echter meer Frans/klassiek georienteerd. De tarbot met asperge en octopus carpaccio met grapefruit en papaya waren heerlijk. De overige gangen vonden wij weinig verrassend. Het dessert met zuurstokkenijs vond ik niet geslaagd, het smaakte naar luchtverfrisser. Wijjnarrangement: wijnen waren niet verkeerd voor bij de gangen, maar weinig bijzonder en vond ik eigenlijk beneden mijn verwachtingen. Onze conclusie: leuk om een keer te proberen maar maar wij zouden niet gelijk weer terug keren. Prijsniveau is prima en uiteindelijke kwaliteit van het eten zeker Michelinwaardig. Het zuurstokkenijs en wijnarrangement zou ik laten voor wat het is.
Freek B.
  • Datum van je bezoek: 29 jan. 2017
Werkelijk fantastisch gegeten! Vertroeteld door zowel de bediening als de chefs in een heerlijke ambiance, kortom , een waar feest! Merci bien!
Freek B.
  • Datum van je bezoek: 29 jan. 2017
Werkelijk een fantastische avond beleefd! Vertroeteld door zowel de bediening als de chefs, wat een genot! Merci bien voor een waar feest!
Jorrit K.
  • Datum van je bezoek: 11 jan. 2017
Voor mijn verjaardag met mijn vrouw voor het eerst mogen genieten van een zaligmakende lunch bij 't Amsterdammetje. De verwachting lag al hoog, en toch werd deze vervolgens overtroffen. Na leuk door de chefkok/eigenaar Andre Gerrits ontvangen te zijn hebben wij ons volledig laten verrassen. Diverse amuses die ons een tocht rond de wereld lieten ondervinden zetten de toon. Vooral het kippendijtje Chinese stijl was voortreffelijk.

Het voorgerecht, krokante ravioli met gamba, was voortreffelijk met mooie smaakaccenten. Het tussengerecht, zacht gegaarde iberico met gepocheerde oester en schuim van oester was een van de hoogtepunten van de middag, gevolgd door een fantastisch hoofgerecht van hert met verschillende bereidingen van rode biet. De wijnpairing was zeer goed, al was de dessertwijn erg overheersend in relatie tot het nagerecht.

De bediening was erg vriendelijk en totaal niet stijf, dat kan ik erg waarderen. Prachtige locatie ook. Al met al een fantastische ervaring, hartelijk dank Andre en het personeel. Hier gaan wij absoluut nog eens terugkomen.
Biefstuk2015 .
  • Datum van je bezoek: 24 dec. 2016
Voor het tweede opeenvolgende jaar hebben we met de familie op kerstavond gedineerd bij 't Amsterdammertje. De verwachtingen werden ook deze tweede keer weer helemaal waargemaakt. Alles was weer tot in de puntjes geregeld en georganiseerd en begon al bij de ontvangst en vriendelijke bediening. Toen bleek dat de tafel waar we aanvankelijk naartoe werden gedirigeerd niet zo geschikt was voor twee senioren in ons gezelschap (te hoge stoelen en tafel), werd dat direct heel netjes opgelost en konden we plaatsnemen aan een andere tafel. Daarna kon de culinaire reis beginnen. Elk gerecht en wijn (wijnarrangement) waren een echte beleving, zowel in opdienen, presentatie, visueel en smaak. Het restaurant zat helemaal vol en was zeer gezellig, maar niet overdreven versierd met kerstversiering. We hebben een fantastische avond gehad en overwegen om ook weer de volgende kerst hier te gaan eten.
Paul&Karin .
  • Datum van je bezoek: 12 dec. 2016
Afgelopen weekend zakelijke kerstviering in 't Amsterdammertjes met total ca. 80 personen. Verrast door de zeer mooie sfeervolle locatie met grote open keuken. We zaten boven op de eerste verdieping en hadden direct zicht op de keuken en de uitgifte (en completering) van de gerechten, echt leuk om te zien, de aandacht en vakmanschap voor elk gerecht en dat voor 80 man steeds hetzelfde, echt complimenten voor de keuken, eten was helemaal top, verrassend, lekker, en ook steeds de goede wijnen er bij. Waar ik zelf niet vanaf kon blijven was het heerlijke verse brood bij de voorgerechten wat ook steeds werd aangevuld, super. Als men voor zo'n groot gezelschap als zo mooi kan koken, dan kom ik graag nog eens terug voor een a la carte belevenis.
Philippa W.
  • Datum van je bezoek: 26 nov. 2016
Hier krijg je eten, dat zeer zeker ster waardig is.
We werden hartelijk ontvangen en kregen rap een heerlijk aperitief uitgeschonken, met een paar lekkere amuses.
We zagen allerlei waanzinnige amuses voorbij komen bij de tafels om ons heen en na wat wachten, proefden wij ook deze wereldreis aan smaken.
Er loopt veel personeel in dit dynamische restaurant; heel jong en attent.

Het menu was zalig. De bijpassende wijnen ook. Enige dissonant vond ik het koekje bij het dessert, dat iets te hard was. En in de wc miste ik wat crème en lekkere zeepjes. Van die details, die in een sterrentent niet mogen ontbreken. Maar misschien ben ik verwend.
Wat ik een dikke plus vindt is, dat je de wijnen, die je bij het eten drinkt, per fles kopen kunt. Slim!
Eric V.
  • Datum van je bezoek: 25 nov. 2016
Aangenaam verrast, mooie gerechten en leuke ambiance. Er heerst een ongedwongen sfeer en de bediening is attent. Er wordt mooi op smaak gekookt en de gerechten zijn niet te groot.De patton / chefkok komt zelf je ook even begroeten. Nu een menu gegeten met o.a een gerecht met tonijn, een een gerecht met kabeljauw, de volgende keer a la carte. Een restaurant met potentie.
Gabi L.
  • Datum van je bezoek: 29 okt. 2016
Tijdens de restaurantweek hier gedineerd, een fijne ervaring.
De bediening was zeer voorkomend, de inrichting modern rustiek. De sfeer vonden we met het vele druk werkende personeel en het zicht op de grote half-open keuken wat onrustig.
Ongevraagd bijgevulde karaf water en Bob-arrangement scoren goed bij ons. Koffie met ongevraagde friandises niet.
Het menu was zeer verzorgd, met mogelijkheid tot uitbreiding (geen overbodige luxe voor normale/grote eters). De amuses van het huis werden spectaculair gepresenteerd en waren voortreffelijk van smaak. Zeer goed brood en olijfolie. Alle gerechten werden mooi gepresenteerd en waren goed van smaak. Een aanrader!
Marco J.
  • Datum van je bezoek: 18 aug. 2016
Mijn eerste bezoek bij 't Amsterdammetje. Ontvangst was netjes en vriendelijk. Buiten heerlijk even in het zonnetje kunnen genieten van ons aperitief en amuses. Leuk en origineel geserveerd en smaakvol.

Voor het voorgerecht werden we naar binnen begeleid en stond er voor ons een net opgedekte tafel klaar en heerlijk brood.
Eerste gerecht was tartaar van yellowfin, ingelegde venkel, crème van kaviaar en kruiden olie. Ook een lekker krokantje van wonton deeg. Volgende gerecht een mooi stukje scholfilet, met chorizo, olie van ansjovis, tomaat en waterkers. Goede afgestemde smaken en structuren. Omdat ik een allergie heb was bij mij de amandel weggelaten. Miste wel een klein knappertje. Maar dat is maar een klein detail.

Vervolgens gingen we naar 't hoofdgerecht; rouleau van Bresse kip gevuld met paddenstoelen, saus van truffel en donkere chocolade. Goede combinatie, alleen bij het eten ervan een stuk dat nog echt rauw.. Dit netjes aangegeven bij de gastvrouw en prima opgelost en voorzien van een nieuw stuk. Rouleau maken en bereiden blijft lastig, zeker om de sappigheid te bewaren.. Vind alleen niet dat je op dit niveau rauwe kip mag serveren.

Tot slot een kleine dessert amuse wat verfrissend was en ons dessert dat bestond uit een gevulde eclair, yoghurt basilicum ijs, en een koekje van zoethout.

We bestelde koffie en thee en kregen hierbij wat zoete lekkernijen.

Bij de rekening ontdekte ik dat er 2x koffie/thee en friandises van €6,50 p.p was aangeslagen. Terwijl we dat niet besteld hadden. Dat deed samen met het hoofdgerecht toch wel een beetje afbreuk aan de gehele eet-ervaring.
Bediening was uiterst vriendelijk, met bijpassend enthousiasme.
John F.
  • Datum van je bezoek: 13 aug. 2016
Zaterdag 13 augustus zijn wij wezen dineren bij Het Amsterdammertje. Eigenlijk kunnen we kort zijn, hier klopt gewoonweg alles. De chef heette ons welkom en informeerde nog even naar onze speciale wensen of mogelijke allergieën. Een uitgebreid 7 gangenmenu, waarbij vooraf verrast werden met een ruim aantal amuses, heerlijk van smaak, met als motto een wereldreis. Heel origineel en met veel aandacht bereid. Daarna volgde de gangen die keer op keer fantastisch waren, veel variatie en ruim voldoende. De gekozen een chardonnay was eveneens heerlijk. Een toprestaurant met zeer vriendelijke en correcte bediening. Als je echt van je partner houdt, ga hier dan maar naartoe, je bent verzekerd van een geweldige romantische, culinaire topavond, tja de rest moet jezelf doen. Chef en overige crew bedankt, het was fantastisch. We komen snel weer terug..! Ja de cijfers zijn zoals mijn leidinggevende ooit sprak, een 10 is voor onze lieve heer, de 9 is dus voor mij, dus krijg jij automatisch een 8, welnu ik sta mijn 9 af aan jullie.! Proficiat..!