Streekrestaurant de Hofkaemer

Donderdag t/m Zondag vanaf 10:00
- Diner vanaf 12:00

Anne M.
  • Datum van je bezoek: 23 jul. 2016
Heerlijk eten! De beste producten uit de omgeving op een heerlijke manier klaargemaakt! De verrassingsmenu's ( streekproevererijtje of streekverwennerijtje) zijn aanraders. Bij elk gerecht een mooie uitleg van de eigenaren van de producten en de bereidingswijze waardoor je echt het gevoel hebt dat je verwend wordt!
44Hugo .
  • Datum van je bezoek: 22 aug. 2015
Bij teut(en) dacht ik altijd alleen aan dronkenschap of het langzaam aan doen. maar de Teuten waren ook handelsreizigers die vanuit de Kempen Europa introkken. Een 'HaarTeut' (die oa haren verkocht aan het Weense Hof), stichtte een boerderij in Bergeijk de Hofkaemer, waar nu een streekrestaurant 'huist onder dezelfde naam. De Hofkaemer ligt aan een plein in het centrum met een muziektent in het midden. Het is tegen de 30 graden, maar het is heerlijk koel op het terras onder het zonnescherm en met de afgeschutte zijkanten.
De eigenaren,Marnetta en Geert Braks, verwerken zoveel mogelijk streekproducten in hun menu's. Zo zitten in de vis salade uit de buurt afkomstige gerookte meerval, paling en zalmtorel. Samen met de Hollandse garnalen en cocktailsaus een fijn, licht gerecht. We eten daarbij verse en nog warme Bergeijkse Bol met tapenades en knoflookboter. Hierna volgt een koffie met een plaatselijk likeurtje en als echt dessert een Trio Rood Fruit, bestaande uit een rode vruuchten bavarois, aardbeien mousse en ijs met slagroom. Net als de vissalade en de bol, gepresenteerd op een smaakvol en origineel servies.
Het is er buitengewoon vredig en rustig, dus heeft de bediening het gemakkelijk. Niettemin is de service buitengewoon vriendelijk en attent, de wachttijden zijn miniem. Een in een glas gevangen wesp wordt snel (en enigszins angstig) afgevoerd.
Valt er helemaal niets aan te merken. We vonden de enigszins databaseachtige rekeningen niet echt passen bij de sfeer van het restaurant.
Bedankt voor u positieve reactie. We proberen streekproducten op eigentijdse wijze te presenteren en zo te merken is dit goed gelukt. De meeste gasten willen op hun gemak genieten van de door Marnetta bereide over(h)eerlijke streekproducten. Indien gewenst kunnen we het ook in een korter tijdsbestek uitserveren. We maken natuurlijk wel gebruik van moderne technieken en inderdaad de rekening is een verkleinde vorm van onze menukaart.
Nienke .
  • Datum van je bezoek: 16 mei 2015
Ik heb met mijn man en 2 kinderen bij de Hofkaemer gegeten. We kwamen er 's ochtends langs en kregen toen zoiets lekkers bij de koffie dat we 's avonds er naartoe zijn gegaan om te eten. De kinderen hebben zich prima vermaakt. We kregen eerst olijven in een kruidige olie, erg lekker. De rode wijn (Merlot) vond ik heerlijk, een aanrader! Ik had als hoofdgerecht een vis salade met lokale vis, ook heerlijk. Als dessert had ik de trio van rabarber, heel smaakvol. Daarna kreeg ik bij mijn thee een bakje met chocolaatjes en een (teuten)koffielikeurtje. Jammer dat ik niet in de buurt woon, want ik wilde nog veel meer gerechten uitproberen.
De bediening was zeer vriendelijk en de sfeer gemoedelijk. Ik kan geen verbeterpunten bedenken, ga zo door!
Fijn te vernemen dat de gemoedelijke huiselijke sfeer gewaardeerd wordt. Ook kinderen zijn bij ons van harte welkom (kinderspeelhoek aanwezig) en proberen de kinderen mee te laten genieten door halve porties voor halve prijzen aan te bieden voor onze kleine genieters.
Jenny K.
  • Datum van je bezoek: 27 jan. 2015
Een heerlijk warm onthaal met een brandende kachel, dat wil toch iedereen wel? Al eens eerder genoot ik er van de High Tea, gisteravond samen met mijn vriend van het Streekproeverijtje. Nou, laat het 'tje' maar weg hoor! De producten zijn allemaal van hoge kwaliteit en de gastheer en -vrouw, Geert en Marnetta, hebben alle kennis in huis om van het diner een ware belevenis te maken! Zo wordt bij ieder gerecht met veel enthousiasme verteld waar het vandaan komt en wordt je uitgebreid geadviseerd over de vele verschillende bieren die ze in huis hebben. Het was echt ronduit genieten, in heerlijke huiselijke sfeer!
Jenny bedankt voor je reactie. Binnenkort komt er een tweede houtkachel bij zodat ons complete Streekrestaurant kan genieten van deze aangename en gezellige warmte. Ook onze bierkaart is uitgebreid met bijzondere 75 cl bierflessen oftewel samen genieten van over(h)eerlijke bieren.
Henk A.
  • Datum van je bezoek: 6 aug. 2014
Leuk restaurant waar men authentieke streekgerechten serveert. Met het mooie weer hebben we op het terras gegeten. Wij hebben het 4 gangen verwennerij menu genomen. De gastheer gaf bij ieder gerecht enthousiast de herkomst van de diverse ingrediënten aan die door de kok overigens voortreffelijk waren bereid. Met een heerlijk glas wijn hebben we een prima avond gehad. De bediening was attent en vriendelijk
Jeroen L.
  • Datum van je bezoek: 19 jun. 2014
Na een jaar weer eens de kans gehad om lekker te eten bij het streekrestaurant de hofkaemer.

We waren met zijn 5-en, inclusief onze peuter. Daardoor stelde de bediening voor om helemaal achterin de zaak te gaan zitten, dicht in de buurt van een speelhoek. Voor de kleine meid ideaal. Voor ons iets minder. Kort daarvoor was het gaan regenen, en was men iets te laat met het terras opruimen. Achterin de zaak lagen er daardoor allerlei kussens te drogen.

Vorig jaar hadden we met heel de tafel een 4 gangen streekproeverij genomen. Dit keer hebben we de 6 gangen streek verwennerij besteld met heel de tafel. Onze jonge dochter heeft lekker een vorkje mee geprikt. We hebben wel verzocht om de gangen elkaar snel op te laten volgen, ivm de tijd. Ook hebben we gevraagd om asperges, aangezien het daar nog mooi het seizoen voor is.

Als start hadden we een exclusief voor de hofkaemer gebakken brood uit het dorp met een soort tapenade, kruidenboter en een smeersel met broccoli. De soort tapenade was mijn favoriet, wellicht wat anders dan je verwacht van een tapenade maar ik vond het geweldig.

Het voorgerecht leek op carpaccio, maar was het niet. Het was rookvlees met een geweldige gezouten smaak. Echt een toppertje, die me deed denken aan sommige Spaanse vleeswaren.

Het volgende gerecht waren regionale gamba's, die prima waren.

Aansluitend een aspergesoepje, die ook weer geweldig smaakte. Ik kan me herinneren dat we die vorig jaar ook hadden, en toen waren we er ook al erg over te spreken.

Het volgende gerecht was het hoofdgerecht. Asperges, met lamsvlees, frieten en aardappel gratin. Helaas had ik de gratin voor de patat geproefd, en dat is een compliment naar de gratin toe! De asperges smaakten uitstekend. Van de kokkin begreep ik dat ze eea stoomde, en dat kwam ongetwijfeld de smaak ten goede. Ook het lamsvlees smaakte geweldig. Bij de patat werd mayo geserveerd, en waar ik erg van houd is dat dit niet zo'n standaard zoetige mayo was maar juist de wat meer zurige variant (eigenlijk zoals het hoort!)

Daarna een tussengerecht, met pasta, geitenkaas en champignons. Een eenvoudig gerecht, waardoor je echt de pasta proeft. De pasta is anders dan de pasta die je normaal gewend bent. De meningen waren hier over verdeeld.

Tot slot het dessert met 2 soorten ijs, in een soort dunne cake rand verpakt. De cake rand waren we niet overtuigd van, ondanks dat ik het potentieel er in proefde. Het ijs was geweldig, en de venlo'se zomerkoninkjes die er bij werden geserveerd waren erg goed (bijna even lekker als die uit eigen tuin).

Als extratje zijn we nog voor een koffie gang gegaan. Die was redelijk. De doppio was erg warm, wellicht iets te heet. Lovende verhalen hoorde ik over de teuten chocomel, en de teuten koffie (een soort Irish coffee maar dan met teuten likeur).

Al met al was het weer een geslaagde avond, en hebben we heerlijk gegeten. Onze dochter had meer dan voldoende afleiding. De open keuken droeg daar ook aan bij, altijd leuk om te zien wat er gebeurt!

Jammer dat het vanavond niet zo druk was. Het restaurant verdient het om elke avond druk bezet te zijn. Het personeel is enthousiast over alle streekproducten die men verkoopt, en gaat er ook prat op dat ze met alle leveranciers goede relaties hebben. Dat komt ongetwijfeld de ervaring ten goede! Wij zouden het wel weten als we in de buurt zouden wonen ;-)
Jeroen L.
  • Datum van je bezoek: 20 jun. 2013
Afgelopen dinsdag met zijn 5-en waaronder een dreumes Bergeijk ingereden om een hapje te eten. Dit adres waren we in het verleden eerder geweest (jaren geleden) maar dat was onder een andere formule.

Het restaurant gaat er nu prat op dat het streek producten gebruikt, het meeste uit Brabant maar sommige producten van iets verder weg. Goede insteek op het eerste gezicht.

Het was lekker weer, dus we konden op het terras zitten in de schaduw. Na een leuke introductie van de gastvrouw, vroegen we wat ze zelf zou aanbevelen. Haar suggestie was de streek proeverij. Een vier gangen menu met allerlei kleinere gerechtjes bij elkaar. Dit leek ons een goede suggestie.

Behalve een kinderstoel werd er ook wat speelgoed en een knuffel gebracht voor de dreumes, attent!

De start waren 3 plateaus, een plateau met o.a. geitenkaas en een escargot, het 2e plateau met vis waaronder paling en een stukje meerval en het 3e plateau met vleeswaren. Heel diverse smaken, maar echt een streling voor de smaak papillen.

Ondertussen was er ook een stukje exclusief voor het restaurant gebakken brood geserveerd, met aioli, tapenade en een kruidenboter.

De 2e gang was een 'traditionele' asperge soep met een beschuitje. Lekker licht soepje, en de smaak was uitstekend. Leuk dat er een klein soepkommetje voor de dreumes mee kwam.

De 3e gang waren diverse stukken vlees en vis, en een klein stoofpotje met lamsvlees. Daarbij wat frietjes en wat gegratineerde aardappeltjes. De dames in het gezelschap vonden deze gegratineerde aardappeltjes wat te sterk gekruid. Ik zelf heb ze geproefd in de combinatie met het stoofpotje met lamsvlees, daar was een en ander een stuk beter op elkaar afgestemd.

Tot slot het dessert. Dit was op een metalen frame, een aantal heerlijke smaken bij elkaar. Een stukje wortelcake, bosvruchten mousse, goudreinetten ijs, een stukje rode vruchten taart, advocaat gecombineerd met chocola. Geweldige smaken, en zoals altijd vond onze dreumes het toetje geweldig!

Hierna hebben we nog een koffie op, en zijn we afgetaaid aangezien het al even bedtijd voor de dreumes was.

Ook de rekening werd weer origineel gepresenteerd, en voor de afwisseling eens geen pepermunt maar oud hollandse snoepjes.

Resumerend was het eten geweldig, de presentatie goed en bij elk gerecht een leuk verhaaltje ook met betrekking tot de herkomst van de producten. Een beetje een toevalstreffer voor ons. Jammer dat we hier niet in de buurt wonen, anders had dit restaurants potentieel om een van onze favoriete restaurants te worden.
Henk R.
  • Datum van je bezoek: 20 mei 2013
Leuke tent met streekgerechten. De zaak zelf heeft meer een kroeg uitstraling welke met weinig tafels als restaurant is ingericht.
Wij gingen voor de 6 gangen proeverij of verwennerij en werden goed bediend, waarbij telkens met passie de uitleg bij welke boer, bakker, slager enz de diverse ingrediënten vandaan kwamen. Dan ook nog eens goed klaar gemaakt en een leuke prijs. Een aanrader.
Anne B.
  • Datum van je bezoek: 4 mei 2013
Heerlijk gegeten in de Hofkaemer. Omdat het restaurant werkt met streekproducten zijn wij juist hier gaan eten. We werden vriendelijk ontvangen door de gastheer. Het interieur is inderdaad meer kroeg dan restaurant, maar voor ons paste dit.
We kregen een kaart met zeer veel keus! De oorsprong van de producten werd allemaal benoemd en waren ook terug te vinden op het placemat.
Aangezien wij hier midden in de aspergetijd zaten, hebben veel van ons asperges genomen. Als voorgerecht de carpaccio, die heerlijk mals was. Niet gekoeld weggezet, maar je merkte dat deze vers op het bord was gelegd.
Als hoofdgerecht hadden we de asperges met gebakken zeebaars. De asperges waren voor mij iets te zoet, maar de zeebaars was heerlijk gebakken; nog vlokkig en sappig. Erbij saffraanschuim, wat goed combineerde met de asperges en vis.
Een groot voordeel vonden wij was dat sommige voorgerechten ook als hoofdgerecht te bestellen waren. Ook konden de hoofdgerechten door de helft, wat voor mij als kleine eter erg prettig was. Daardoor paste ook nog een dessert: ambachtelijk ijs, ook weer uit de regio in heerlijke smaken.

Wat opvalt zijn de gastheer- en vrouw. Hij is een fervent biertapper, hij staat het liefst allerlei biertjes te tappen en kan ook een goed advies geven over bier-spijscombinaties. De gastvrouw is de chef en komt na de laatste gerechten ook de zaak in. Heel prettig dat zij (ook nog eens) extra uitleg gaf over het voordeel van werken met leveranciers dicht in de buurt.

Voor ons was dit een aanrader. Jammer genoeg wonen wij niet dicht in de buurt, maar dit adresje zullen we onthouden.
H.C.A. A.
  • Datum van je bezoek: 18 sep. 2012
Heerlijke mosseltjes gegeten in een sfeervol restaurant waar vooral verse en streekprodukten worden geserveerd. Bediening is vriendelijk, en uitgebreid wordt er verteld waar alle produkten vandaan komen uit de omgeving. Wat opvalt is het rijke assortiment aan bieren.
Gourmet Of Gourmand? .
  • Datum van je bezoek: 15 sep. 2012
Gek zij we op rundercarpaccio's: gedurende ons uitje van afgelopen lang weekend eten we hier onze derde! Ze zeggen hier dat de meeste produkten uit de streek komen; of dat waar is weet ik niet maar ze waren kakelvers. Vooral de kaas en de pestodressing waren van prima kwaliteit. De bediening was goed, tijdig genoeg en men was vriendelijk. De inrichting is eenvoudig en langs de muren staan boeken op schappen over de streek maar vooral over de Teuten. Wat dat waren moet de lezer zelf even op google zoeken. Maar de teutenkoffie smaakte prima.