Stadskombuis Harboury

Havendijk 75 5017 Tilburg Nederland Kaart
31-132070065

Over restaurant Stadskombuis Harboury

Even de tijd vergeten

In de Stadskombuis Harboury werkt chefkok Hein Schlahmilch volgens oorspronkelijke kooktechnieken en maakt er creatieve smaakcombinaties mee. Soms plukt hij de ingrediënten zelf in het bos. Er is dus geen stempel te plakken op de soort keuken, het is gewoon lekker. Aan de waterkant van de Piushaven in Tilburg is er een ruim terras.

Glas champagne

Meer informatie over restaurant Stadskombuis Harboury

op loopafstand van bus en 15 minuten vanaf het station
  • : zowel betaald als onbetaald op loopafstand

Maandag en dinsdag gesloten
Woensdag t/m zondag 11:00 - 23:00

• Bar , Engels gesproken , Terras , Wi-Fi
Jeroen S.
  • Datum van je bezoek: 24 nov. 2016
met 6-en het samen delen menu gekozen. 4 heerlijke, verrassende gangen! heerlijk avondvullend getafeld met lekkere alcoholische omlijsting..
Lidewijde B.
  • Datum van je bezoek: 5 nov. 2016
Lekker gegeten en een gezellige avond gehad
René J.
  • Datum van je bezoek: 28 okt. 2016
Met z'n vieren een lekker hapje eten, dat was het idee. De Stadskombuis was nieuw voor ons. We waren nieuwsgierig door de goede verhalen van vrienden. En al snel bleek het een goede tip. Gastvrij ontvangst en een verrassende niet alledaagse kaart. Altijd weer lastig om een goede wijn te kiezen daarom was de suggestie om per gang een bijpassend glas te serveren helemaal goed. We hebben een gezellige avond gehad en heerlijk gegeten!
Annemarie U.
  • Datum van je bezoek: 4 aug. 2016
We waren eigenlijk van plan op bij de Visserij te gaan eten, maar die bleek gesloten te zijn. Zodoende moesten we op zoek naar een alternatief in het Piushaven gebied. Harboury bleek een prima keuze te zijn! Gevarieerde kaart met originele gerechten, keuze in grote of kleinere porties (geen tapas) zodat je meerdere gerechten kan proberen. Wij kozen voor het "samen delen" menu met een wandeling door de kaart. Bovenkant van het midden segment zou ik zeggen. Super fijn klaar gemaakte gerechten, goed/hoog op smaak en ook "echt" eten (geen lif-lafjes). Oplettende en aardige, gastvrije bediening. Als we iets van een min-puntje moeten noemen, dan is het dat de tafle/stoelen wat krap op elkaar komen te staan. Door de ruime stoelen waarvan de leuning wat naar achteren helt, kom je sneller tegen elkaar aan of tegen de muur. Bij Harboury komen we zeker nog vaker terug en zijn benieuwd naar de rest van de kaart.
Ad W.
  • Datum van je bezoek: 27 jul. 2016
Ik kwam er wat later achter dat er in de Piushaven een goed restaurant was geopend. Chef Hein Schlahmilch had Cas Spijkers, in zijn hoogtijdagen bij de Swaen in Oisterwijk, als leermeester gehad. Hierdoor waren mijn verwachtingen (ik verklap t vast) te hoog. De bedoeling van Hein is niet het topniveau maar wel de bovenkant van het midden segment.

Reserveren voor de lunch ging helaas niet daar de dinerkaart allen s'avonds wordt uitgeserveerd. Het menu is normaliter een “shared dining” menu, gelukkig kon dit wel aangepast worden, met voor ieder een eigen portie.

Het restaurant ligt op de hoek van de straat aan de haven met voor de deur een terras en een terras aan de waterkant. De inrichting is redelijk basic met een industriële look. De vierkanten tafels zijn niet gedekt, de stoelen zitten comfortabel.

Als aperitief ditmaal eens gegaan voor de champagne, een schappelijk geprijsde Brut van Pol Roger die erg goed beviel. Als amuse een Slow-escargot op een bedje van zoete aardappelpuree, erover een zachte aioli. Aan tafel afgewerkt met een vleugje truffelolie uit een verstuiver, wat een lekker aroma veroorzaakte. De verrassend, grote slak was keurig gegaard en smaakte goed.

De eerste begeleider werd beknopt gepresenteerd door Debby Wild. Een Grüner Veltliner van Steininger uit Kamptal, in het aroma tonen van lentebloesem in de mond subtiel rond met tonen van appel. Uit de keuken een salade met huisgerookte vissoorten, (zalm, forel en makreel) stukjes tomaat, kappertjes en rode ui, en afgewerkt met een walnoten dressing. Ernaast een lekker warm maisbroodje met wakame boter. De zalm was erg goed, de forel oké en de makreel was wat te ver en ietsje aan de zoute kant. De rucola en mogelijk de walnoten Dessing verstoorde de combinatie met de wijn die een bittertje in de afdronk kreeg, jammer. (7)

In een mooi groot glas een Italiaanse Vermentino 2015 van Trastella, aangenaam fris met tonen van citrus en perzik, lekker. In het schaaltje, garnituur voor de bisque van strandkrabbetjes. Zalm, witvis, garnalen, kokkels en doperwten. Ernaast een sneetje stokbrood met rode currypasta en haringkuit. De bisque werd aan tafel uit een glazen kannetje geschonken. Hij was mooi hoog op smaak met, voor mij, net wat teveel peper. Hierdoor werden de lekkere smaken van het garnituur wat overschaduwd. De currypasta was verrassend lekker. De wijn vulde het gerecht keurig aan met zijn mooie zuren. (7.5)

Voor het hoofdgerecht was een Rioja crianza 2013 van Ramon Bilbao geselecteerd, een echte allemans-vriend, wel ietsje te warm geschonken. Het hoofdgerecht was eigenlijk meer een proeverij van verschillende bereidingen die allemaal, in mijn beleving, niet zo goed bij elkaar passen. De Gekonfijte eendenbout gelakt met een wijnsaus was lekker. In het schaaltje stukjes gestoofde kwartel in een kruidige saus. De kwartel was voor mij niet meer te herkennen helaas, het eindproduct was oké. De derde bereiding was een Lamskotelet met een krokant jasje wat me aan een snack deed denken. Het garnituur bestond uit Frekeeh gekruid met Ras el Hanout, paaltjes van rode paprika, peultjes en balletjes pomme duchesse. De wijn combineerde goed. (6)

De dessertwijn was een versterkte, Grenat Rivesaltes 2012 van het huis Cazes. In het aroma tonen van donker fruit in de mond redelijk geconcentreerd met een zachte afdronk. Op het bord verschillende soorten vers fruit, aardbeien, kersen, rode bessen en Inca bessen. Verder een mousse van kers en een erg lekkere sorbet van bloed sinaasappel. De wijn sloot keurig aan. (7)

Als afsluiter nog een lekkere espresso van Catunambu en een drietal lekkere pralines.

Bediening was goed verzorgd door een tweetal vriendelijke dames. Goede uitleg bij de gerechten en beknopte uitleg bij de wijnen.

Prijs-kwaliteitverhouding was goed, viergangenmenu €27,50 (aanbieding, normaal €45,- incl. champagne), wijnarrangement €22,50, champagne €9,50 en koffiearrangement €2,30.

Samengevat kan ik stellen dat het menu voor een culinaire fijnproever niet helemaal aan de wat hogere verwachtingen voldoet. Neemt niet weg dat het zeker wel zeker een plaats is waar de gemiddelde voorbijganger met veel plezier eet. Het was deze woensdagavond dan ook bijna helemaal uitverkocht.
WahKet .
  • Datum van je bezoek: 19 jun. 2016
Gezien de goede recensies leek het ons een perfecte restaurant voor vaderdag. Helaas viel het een beetje tegen. De wachttijden waren erg lang , pas na anderhalf uur het voorgerecht en daarna duurde het iets meer dan een uur voor het hoofdgerecht kwam. De voorgerechten waren klein en ik had gezien de prijzen er veel meer van verwacht. Niet een simpele salade met een paar plakjes gerookte eend.Ik had daarna het lamsvlees op 2 manieren en mijn disgenoten pluma. Beide vleessoorten waren te doorbakken. Het decor was modern, industrieel. Verlepte bloemetjes op tafel. Aardige gastvrouw. Door de lange wachttijden (om 18.00 uur aan tafel, om 21.45 uur klaar, zonder nagerecht) hadden we de wijn behorende bij de gerechten al op voor we konden eten . Daar had de gastvrouw meer aandacht aan mogen besteden.
Frans0308 .
  • Datum van je bezoek: 11 jun. 2016
We hebben met vijven genoten van een sharing menu, alle gangen waren heerlijk. Voor de een sprongen de gerookte visjes eruit, voor de ander de eendenboutjes en voor allemaal het superlekkere dessert met vers fruit, sabayon en merengue. We hebben genoten van de service en persoonlijke aandacht, en zeker ook van de prima wijnen die Marli en Hein in huis hebben. Kortom: een aanwinst voor Tilburg.
Laura W.
  • Datum van je bezoek: 26 mrt. 2016
Heel lekker gegeten in dit mooie restaurant. Bediening is vriendelijk en de sfeer is goed. Super dat er standaard een karaf water op tafel wordt gezet. Voor een desert met special effect, zou je de Dome Blanche moeten proberen!
Mystery-guests .
  • Datum van je bezoek: 26 mrt. 2016
Goede verhalen gehoord over Harboury, gisteren zelf samen met mijn vriendin uitgeprobeerd. De kaart heeft een gevarieerde keuze met voldoende gerechten. Het eten heeft een goede smaak, de bediening is zeer vriendelijk en behulpzaam en de sfeer is zeer prettig. Zeker een aanrader!
Franita V.
  • Datum van je bezoek: 19 mrt. 2016
Heerlijk gegeten. Net open. Originele, lekkere gerechten. Leuke menukaart, concept van grote en kleine porties per gerecht. Bijpassende wijnen per glas mogelijk. Vrolijke meedenkende bediening.
Peter W.
  • Datum van je bezoek: 19 mrt. 2016
Restaurant is nog maar net geopend. Hein kookt de sterren van de hemel en is ook wijnkenner. Onverwachte combinaties, bijv. prima biefstuk, smelt op je tong, met kreeftensaus. En daarbij een prachtige rode wijn uit Australië.
Bediening is informeel en oplettend. Gastvrouw Marly zorgt voor een gezellige sfeer. Hier komt nog gewoon water op tafel zonder erom te vragen! Waar vind je dat nog? Wijnadvies bij de gerechten is in orde.
Inrichting is eenvoudig, met als basis industrie-look, passend bij de havenomgeving. Maar toch warm en gezellig ingericht met gedempt licht. Er is “zicht” op de kok. Restaurant heeft zicht op de haven en heeft een buitenterras (ook aan het water). Als het zonnetje zich laat zien, is het daar zeker goed toeven.