Spanjer & Van Twist

Maandag t/m Zondag

• Huisdieren welkom , Per boot te bereiken , Terras
Jackvanlieshout .
  • Datum van je bezoek: 17 aug. 2016
zitten hier vaker om wat te drinken op een heerlijk zonovergoten terras met vriendelijk personeel. vanmiddag een bruine boterham(twee) met boerenkaas besteld. Brood was of oud of uit de diepvries maar in ieder geval niet vers, een mager plakje kaas, een stukje tomaat en een schijfje komkommer. Karig en niet vers, door de boter nog weg te krijgen maar niet aan te raden. Advies: vers brood dikker belegd met kaas, tomaat en komkommer. Als dat voor de prijs van €4,- niet lukt dan liever iets meer betalen om een goed resultaat te krijgen op deze mooie locatie.
Window .
  • Datum van je bezoek: 25 jul. 2016
Een 10 voor het decor - niet omdat we de binnenkant hebben gezien (uit eerdere ervaringen weten we dat die niet zo bijzonder is) maar omdat het terras zo fantastisch is. Wat zie je daar heerlijk. We werden ook nog vriendelijk en redelijk vlot bediend. Wijntjes prima, en vanwege de zon ook nog een hapje gegeten. Zeer schappelijk geprijsd en die centen meer dan waard, maar verwacht geen hoogstandjes: die burrito kan je thuis ook maken (en vermoedelijk ook gezonder) en ze zijn niet heel gul met de guacamole en zure room, maar dat hindert helemaal niks - gewoon goed toeven op terras.
Lekkere_eetster R.
  • Datum van je bezoek: 11 jul. 2016
Italiaanse vrienden van ons waren 1 avond in Amsterdam en dus wilden we ze een echte Amsterdamse avond bezorgen. Dat is gelukt! De locatie aan de Leliegracht is natuurlijk al Amsterdam op z'n best. Verder werden we erg vriendelijk en gezellig bediend. De bitterballen vielen in de smaak bij de Italianen. Het Amsterdamse plankje met kaas, osseworst en uitjes etc. was minder lekker. Het zag eruit alsof het al een paar uur op het plankje had gelegen. MAAR de baklava en de Ceasar salad waren daarentegen wel erg lekker en vers.
Bill M.
  • Datum van je bezoek: 4 jul. 2016
Een erg matige keuken, ik had b.v. een 'vissoep' maar dat was een scherpe tomaten/uien/groente -soep met 2 stukjes vis die daardoor geen smaak hadden. Een vissoep hoort zacht van smaak te zijn met uiteraard voldoende vis. Ook andere gerechten vallen hier niet mee. Binnen is het matig vertoeven, maar met mooi weer zit je buiten uitstekend voor een drankje aan de Leliegracht.
M Z.
  • Datum van je bezoek: 21 apr. 2016
heerlijk geborreld op terras bij Spanjer en Van Twist. Geen punt natuurlijk dat de serveerster een van onze 6 vegetarische bitterballen liet vallen, wel opvallend dat die niet meer werd aangevuld. toen we ernaar vroegen kregen we een 'praline' aangeboden omdat de bitterballen klaarblijkelijk alleen per 6 de frituur in konden. nogmaals, heerlijk gezeten en vriendelijk
maar behoorlijk opmerkelijk bediend.
Joep V.
  • Datum van je bezoek: 18 mrt. 2016
Een dagje Amsterdam en dan op zoek naar een plaats voor te lunchen leidde ons naar Spanjer & Van Twist. De plaats was keurig gereserveerd en op de eerste verdieping hadden we bij het raam een prachtig uitzicht over de gracht en de passerende boten en passanten. We kregen een uitgebreide kaart voorgeschoteld en uit de overvloedige keuze namen we een kipsaté en boordje warme brie met van alles erbij. Het smaakte heerlijk, werd ook allervriendelijkst opgediend, en lieten het eten vergezellen van een heerlijke karaf witte wijn. We misten een beetje het uitbundige Bourgondische bij het eten (zoals gebakken uitjes, kroepoek, zuur, et cetera), maar dat komt omdat we in de stad waar we vandaan komen ('s-Hertogenbosch) wel erg verwend worden als we een zelfde soort lunch zouden nemen. Kortom: het was er zeer goed toeven en bij een volgend bezoek aan Amsterdam staan Spanjer & Van Twist weer op onze wensenlijst.
Huib T.
  • Datum van je bezoek: 23 dec. 2015
Omdat ik er al tig jaar niet was geweest, Spanjer en van Twist gebeld voor een tafel.

Bleek wederom een goede keuze: gastvrij ontvangen, vlot en vriendelijk bediend, karaf water, overzichtelijke kaart met een aantal net-even-anders gerechtjes. En vriendelijk geprijsd.

We kozen de garnalenkroketjes, de vegetarische bitterballen en de nachos uit de oven. Geen punt dat we drie gerechtjes met z’n vieren wilde delen, er kwam vanzelfsprekend een vierde bordje bij.
Aantrekkelijke smaakcombinaties, merkbaar met liefde klaargemaakt.

Als hoofdgerechten kozen we de Burrito, de entrecotes en de Terrine van pompoen. Ook weer gewoon goed! De terrine benadrukte de passie van de kok.

Als toegift – december actie - het dessert van het huis: panna cotta met frambozen saus.
Ti_ti .
  • Datum van je bezoek: 4 okt. 2015
Samen met mijn vriend heb ik vanmiddag geluncht op het terras bij Spanjer & Van Twist. Ik besloot garnalenkroketjes met een smoothie en latte te nemen en mijn vriend de mozzarella met brood en een muntthee. Het broodje mozzarella bleek een klein sneetje brood met wat mozzarella erop. Mijn vriend besloot te vragen of dit altijd de normale portie was en of hier iets aan gedaan kon worden. Het broodje kostte 6,50 en dan verwacht je minstens een broodje of 2 kleine sneetjes brood. De serveerster reageerde nogal verontwaardigd en zei dat zij hier niets aan kon doen. Mijn vriend vroeg of zij dit binnen in de keuken kon vragen en of hij tegen betaling er een boterham bij mocht hebben. Na enig gemorrel zou ze dit navragen. Er kon een boterham bij worden gemaakt.
We hadden het er even over en bedachten toen dat we dan straks 2 broodjes mozzarella van 6,50 moesten betalen en hadden daar eigenlijk geen zin in. Mijn vriend ging weer naar binnen om dit na te vragen. Een ander meisje achter de bar binnen reageerde meteen "dat ze dit nog nooit had gehoord". Mijn vriend legde uit dat hij het weinig vond voor € 6,50. Daarop reageerde het meisje met "Welkom in het centrum van Amsterdam". Mijn vriend besloot verder geen discussie meer aan te gaan en zei dat hij de boterham niet meer hoefde. Het meisje zei daarop op agressieve toon " maar je gaat nog wel betalen he..."

Uiteindelijk kwam de serveerster toch met de boterham met mozzarella naar buiten en zei nu moet je hem ook op eten. Totaal verbouwereerd besloten we hier verder geen probleem van te maken.
Bij het afrekenen zei het meisje achter de bar dat hij toch wel erg veel aan het zeuren was. Mijn vriend zei dat hij zich er over verbaasde dat een lunchgerecht zo klein was en dat het een normale vraag was. Het meisje achter de bar vond het toen nodig om te zeggen "ik vind dat je teveel zeurt en je hoeft hier niet meer te komen". Mijn vriend (redelijk wat horeca-ervaring) zei toen terug dat zij als ze zoveel horeca- ervaring had, ook wist dat ze altijd klantvriendelijk moest blijven. Vervolgens zei ze dat hij nooit meer welkom was in Spanjer & Van Twist.

Ongelooflijk! Wij, allebei geboren en getogen Amsterdammers en 30 jaar woonachtig in het centrum van Amsterdam, waren totaal ondersteboven van deze benadering en hebben zoiets onbeleefds nog niet eerder meegemaakt. Ik schaam me er persoonlijk voor dat een tent met zulk personeel op één van de mooiste plekjes van mijn Amsterdam zit.
Astrid W.
  • Datum van je bezoek: 4 mrt. 2015
Omdat we niet veel tijd hadden, besloten we te kiezen voor een snelle hap bij Spanjer & Van Twist, waar we in het verleden - en in een heel ver verleden toen het café nog Het Werck heette - wel eens hadden gegeten. De entourage was nog hetzelfde, het personeel vriendelijk en snel, maar het eten kon wel iets beter. De zeewolf in parmaham leek mij niet helemaal vers, de boeuf bourgignon van mijn disgenoot was goed. Het toetje, citroen merengue taartje, was heerlijk. Voor een snelle, niet al te dure, hap kun je hier goed terecht, maar stel je verwachtingen niet te hoog.
WJPW P.
  • Datum van je bezoek: 19 nov. 2014
Na een bezoek aan het om de hoek gelegen Anne Frankhuis leek ons (op internet) dit wel een geschikt restaurantje voor een niet al te uitgebreid diner voor een leuke prijs.

Het restaurant is mooi gelegen aan de Leliegracht. Binnen is het een echt eetcafe: grote leestafel, ongemakkelijke stoeltjes, beetje smoezelig, losse bediening, prettige prijzen.

Jammer dat de menukaart van internet niet gelijk is aan de menukaart in het restaurant. De mosselen waren er dus niet.

Als voorgerecht koos ik garnalenkroketten. Jammer dat er niet zoveel garnaal te proeven was. De zeeduivel (hoofdgerecht) werd in zeer zout spek gewikkeld. Opvallend dat exact hetzelfde bakje saus met peterselie geserveerd werd als bij het voorgerecht. Overigens werd ook bij de rib-eye deze saus geleverd. De lemon cheesecake was wat droog.

Ik rekende iets meer dan 40 euro af voor 3 gangen en 3 drankjes.

Kortom, geen hoge kwaliteit, maar daar is de prijs ook naar.
Marijke F.
  • Datum van je bezoek: 20 mei 2014
Het eten was ronduit slecht. De ribeye was heel rare en veel vet. De saus was waterig en de salade zag er zeer griezelig uit. Ikzelf had kabeljauw met pesto. De kabeljauw was niet gaar. Er lag een kwak pesto op...en daaronder lag iets van aardappelkoekjes. De beloofde crunch heb ik totaal niet herkend. Zowel de heren als dames toilet waren echt vies....Jammer op z`on mooie dag.....
Zajoto .
  • Datum van je bezoek: 1 okt. 2013
Heerlijk gegeten in dit gezellige etablissement. Grote verrassing was het Zuidlimburgse Zuurvlees op de net nieuwe kaart., een traditioneel limburgs stoofpotje. Een topper! Als dessert een overheerlijk citroen merengue taartje en ter afsluiting nog een strakke espresso voor on the road. Aanrader deze plek!
Ypsilon .
  • Datum van je bezoek: 27 feb. 2013
De ambiance in het restaurant is zeer goed...knus en gezellig. Prachtige barinrichting die een beetje art deco aandoet. Wel erg kleine 2 persoonstafeltje (ik hou van een beetje ruimte). Gelukkig konden wij aan een wat langere tafel zitten.
Het personeel is vriendelijk en heeft oog voor de klanten. Je hoeft maar naar je lege glas te kijken en ze hebben het meteen door. Het personeel is ook zichtbaar enthousiast over het eten.
Minpuntje is de menukaart die door de hoes slecht te lezen is.

Als voorgerecht had ik garnalenkroketjes met gefrituurde peterselie. Heerlijke combinatie, een absoluut lekker en een aanrader. Als hoofdgerecht had ik de Indiaase Hofschotel. Zelf ben ik dol op Indiaas eten. Wetende dat het Spanjer & Van Twist geen Indiaas restaurant is had ik mijn verwachtingen niet te hoog ingesteld. Het gerecht zag er op het bord mooi verzorgd uit. De smaak vond ik iets te flauw voor de Indiase titel. De chutney had van mij wat pittiger gemogen en de wortelkroketjes waren te droog. Al met al mag dit gerecht wat meer 'body' krijgen.
Mijn vriend had vooraf ravioli gevulde met brie en pijnboompitten. Erg lekker. Alleen een waarschuwing vooraf dat de kaas mogelijk erg heet kan zijn, is een tip.
Zijn hoofdgerecht was Marokkaanse Tajine. De vis was heerlijk sappig en vol van smaak. De opmaak van het gerecht was zeer smakelijk.

Als dessert heb ik gekozen voor een lekker eigengemaakte bonbon met honing en Thijm. Fijn om de keuze voor iets kleins te hebben in plaats van een zwaar dessert. Ik kom zeker terug om de andere gerechten uit te proberen.
VanRiemsdijk .
  • Datum van je bezoek: 8 jan. 2013
Was niet zo druk binnen (was 12:00 uur).
Decor was erg modern en kaal. Terwijl het buiten op een gezellige oude luchroom lijkt.
Ik bestelde 2 koffie en 2 broodjes oude kaas.
De koffie werd snel gebracht.
Maar toen de broodjes. Na een 15min. vroegen we ober wanneer komen de broodjes met oude kaas nu.
"Jah zij hij een beetje geïrriteerd ze zijn zo klaar."
30 min. later wij vroegen nog eens ober waar blijven de broodjes nu (ondertussen hadden mensen die na ons binnen kwamen hun eten al.) "Jah" nog geïrriteerder "ik weet het wel" zei de ober.
45min later Wij ondertussen ook een beetje boos. Ober! waar blijven die broodjes nou! Hij reageerde nu helemaal niet. (was ondertussen erg druk geworden.) Na een uur zijn we maar weg gegaan. We komen hier dus nooit meer.
Angela V.
  • Datum van je bezoek: 6 jul. 2012
Vorige week donderdag geluncht bij Spanjer & Van Twist. Lekker beneden bij de gracht gezeten. De bediening was snel en bracht ons een heerlijk glaasje witte huiswijn. Die was al heel prima. Daarna de quiche van de dag genomen. Een groentequiche met taleggiokaas.
Erg lekker. Erbij werd sla geserveerd die lekker aangemaakt was. Dat komt je ook niet veel tegen. Ook namen we een broodje vitello tonnato. Heerlijk. De saus was precies goed, niet te zout, het broodje een beetje gegrild en warm. Je zag dat er aandacht aan besteed is. Omdat het zo lekker smaakte hebben we maar een extra glaasje wijn besteld. Spanjer en Van Twist is al jarenlang een uitstekende lunchplek met een unieke locatie.