Songkran

9,3
9,1
vianova .
  • Datum van je bezoek: 15 mrt. 2013
Geweldig Thai's eten voor mensen die echt thai's willen eten, eerlijke gerechten, bv thaise beefsalade echt een topper!
Voor ons echt een vondst.
De gastheer is zeer vriendelijk en attent, familiaire sfeer.
Interieur is ok maar simpel, zeker geen bezwaar, past perfect bij de setting. Thai's eten zoals het hoort.
Niels J.
  • Datum van je bezoek: 3 mrt. 2013
Afgelopen zondag hier gegeten met een aantal vrienden en aanhang. De ontvangst was uitermate vriendelijk door zowel de eigenaar als onze thaise serveerster.
Ondanks onze, na een zondagmiddag borrel, toch luidruchtige aanwezigheid werd hier erg leuk en professioneel mee omgegaan.
Het eten was werkelijk heerlijk en genoeg en echt een 9 waard. Aangezien we een varieteit aan gerechten hadden besteld konden van alles wat proeven waardoor we een compleet beeld hebben kunnen vormen.
Naarmate de avond vorderde werd er met ons beperkt thais vocabulair een lied aan tafel ingezet waarop de serveester een sterk staaltje zangkunsten uit haar gouden keeltje toverde ;)!

Kortom een heerlijke avond en voor herhaling vatbaar.

p.s. als je van extra extra pittig eten houdt dan kun je de eigenaar om een heel speciaal bakje sambal vragen, die je op autentieke wijze dient te nuttigen. Een aanrader.
FoodAMS .
  • Datum van je bezoek: 14 feb. 2013
Ik heb daadwerkelijk geen idee waarom de recensies hier zo lovend zijn.

De belofte van dit restaurant is: Authentiek Thais. Ondanks dat het eten lekker was, was het 1) zeker geen 8,9 iens-cijfer waard en 2) bij verre na niet authentiek.

Als zoetekauwer vind ik het helemaal niet erg als eten aan de zoete kant is, maar mierzoet dineren? Ik dacht dat juist het toetje voor de zoetigheid moet zorgen.

SERVICE:
Een erg goede gastheer. Bij binnenkomst goed ontvangen en erg attent. Jammer dat we 35 minuten moesten wachten voordat het eten kwam terwijl er maar 8 mensen in de zaak waren. Het was erg koud in het restaurant, zodanig dat 2 dames van verschillende tafels met hun jassen aan zaten te dineren. En jammer dat er op een gegeven moment een duidelijke woordenwisseling ontstond tussen de keuken en gastheer, waarbij geschreeuwd werd. In een restaurant zo klein als deze kon je elk woord letterlijk verstaan. Het restaurant doet tevens aan afhalen. Jammer dat als je rustig aan het dineren bent een bezorgjongen elke 10 minuten met keihard muziek op door de zaak loopt.

ETEN:
Begrijp me niet verkeerd. Het eten was lekker, maar als je de soep klassieker Tom Ka Kai zodanig zoet maakt dat het lijkt alsof je pittige kokosmelk aan het drinken bent, dan klopt het simpelweg niet. Viskoekjes waren goed van smaak, beetje doordrengt met olie. De gastheer zag het en bood me direct een tweede servet aan.

De klassieker Thaise omelet. Mocht je ooit in Thailand zijn geweest of gewoon heel vaak Thais dineert, dan weet je dat deze een beetje pittig hoort te zijn, met een zoetig randje. Ondanks dat op de kaart 2 pepertjes naast het gerecht stonden afgebeeld was dit gerecht lekker, maar wederom mierzoet. Jammer, want dan proef je de kruiden niet.

Klassieker Thaise curry met cashewnoten. Lekker en aan de zoete kant. Toen we dit gerecht kregen was het een verademing, omdat het simpelweg minder zoet was dan de rest. Desondanks wederom te zoet voor een curry.

DECOR:
Valt weinig over op te merken.

Kortom: gezien de prijzen die ze hanteren (iets boven gemiddeld) en het mierzoete eten kan ik uit mijn hoofd 3 Amsterdams Thaise restaurants in dezelfde of lagere prijsklasse opnoemen die authentieker en lekkerder Thais serveren.
eddy P.
  • Datum van je bezoek: 13 feb. 2013
Ik was laatst ( afgelopen zaterdag ) bij restaurant songkran geweest in amsterdam gelegen in de marnixstraat. Ik heb aan de gastheer gevraagd of zijn vrouw voor mij een Thaise gevulde omelet kon maken op authentieke manier. Wat ik kreeg was gewoon super, echt een aanrader. Wat ik ook kwijt wil is dat je zéér goed ontvangen wordt door een gastheer die ja graag een goede avond wilt geven.
Natalie S.
  • Datum van je bezoek: 12 feb. 2013
Afgelopen dinsdag hebben we hier gegeten. Bij binnenkomst werden meteen enthousiast ontvangen met een Thaise glimlach. Het restaurant is gezellig ingericht. Het eten was heerlijk. Vooraf hadden wij de schotel met diverse voorgerechten, met name het viskoekje was top. Heerlijke smaken en sappig. Als hoofdgerecht deelden we de rode curry met eend en de salade met gehakte kip. Vooral de curry is een aanrader. Ik waande mij weer even in Thailand! D bediening is enthousiast, hoewel soms niet altijd even geoefend. Dat heeft ook zo zijn charme. Hier kom ik zeker terug.
Astrid V.
  • Datum van je bezoek: 12 feb. 2013
Afgelopen dinsdag bij Songkran gegeten. Zoals uit eerdere recensies blijkt, werden ook wij hartelijk ontvangen. De gastheer en de serveerster doen enorm hun best om het je naar de zin te maken. Het voorafje, verschillende hapjes, was heerlijk en echt gevarieerd. De dorade was precies goed klaargemaakt, goed gegaard en gekruid met een knapperige korst en ook de eend in rode curry was heerlijk. De toetjeskaart is heel summier. We gingen met een zeer tevreden gevoel naar huis.
Frank V.
  • Datum van je bezoek: 10 feb. 2013
De volgende ochtend wakker worden en denken: wat hebben we gisteren heerlijk gegeten. En wat was de service goed, enthousiast en lief. Er zijn veel Thaise restaurants maar de smaak hier overtreft vele. De keuken weet hier de typisch thaise gerechten in een perfecte balans te brengen. Wij houden van spicy maar niet zonder de smaak van het gerecht te verliezen. Hier wordt met liefde uit het hart gekookt en vervolgens enthousiast geserveerd. De specialiteit van de kok is dorade. Met de spicy saus erbij was het genieten. De groene curry met kip en de papaya salade maakte het compleet. Proosten met chang beer en een gezellig contact met de bediening, eigenaar en keuken. De mensen die hier werken doen het ook echt met plezier. Ambiance is prima, eenvoudig maar goed passend bij dit thaise restaurant en de big smiles vanuit de keuken zijn een toegevoegde waarde aan de hele beleving hier bij Songkran. Voor ons vlakbij maar anders zeker het rijden naar de Marnixstraat waard. We komen zeker terug of laten thuis bezorgen want dat doen ze namelijk ook. Kapunkaa Songkran!
gerretje .
  • Datum van je bezoek: 3 feb. 2013
Wij aten viskoekjes en vissoep vooraf: zalig. Goed van smaak, textuur, porties precies goed.
Daarna als hoofdgerecht een vegetarische schotel en pittige inktvis. Uitmuntend.
Daar komt bij dat we ons werkelijk welkom voelden, door de zeer vriendelijke gastvrouw en - heer, die oog hadden voor detail. Je merkt aan alles dat hier met groot plezier gewerkt wordt. Wij komen zeer zeker nog eens terug.
Alexander V.
  • Datum van je bezoek: 30 jan. 2013
Een verrassende ontdekking! We aten met een groep van 7 mannen en één vrouw. De eigenaar Bobby van Oorschot, die deze zaak 5 maanden geleden had opgezet,betoonde zich een uitmuntende betrokken gastheer, zonder opdringerig te worden. Het restaurant is strak ingericht zonder de tierlantijnen, die je vaak in Thaïse restaurants aantreft, maar toch intiem met prima zittend meubilair. Het is knap om in de zeer beperkte ruimte van de keuken allemaal verschillende gerechten klaar te maken en dan uitsluitend hierbij gebruik te maken van verse ingredienten. Er moest behoorlijk lang op de hoofdgerechten worden gewacht; dat zal ongetwijfeld sneller gaan met kruidenmengsels en poeders. Maar het wachten loont. Bobby bood tijdens dit wachten een drankje van het huis aan. De smaaksensaties volgden elkaar daarna snel op. Eén van de gerechten was een hele dorade; heerlijk gekruid. Bobby vertelde me desgevraagd, dat een Red Snapper ook op bestelling kon worden bereid. Daar komen we graag nog eens voor terug! De totale prijs van €200 was een prettige verrassing. We bevelen deze zaak aan.
Plantinga .
  • Datum van je bezoek: 24 jan. 2013
Een van de beste thaise restaurants in Amsterdam in een doodsaaie straat. At er Thaise beef salad met wiite rijst. Lekker, gezond en zeker niet duur. Zeer vriendelijke en correcte bediening.
resas10 .
  • Datum van je bezoek: 13 jan. 2013
Voor het eerst afgehaald bij het restaurant na alle goede recensies.

We hadden de
- heldere glasnoedelsoep: uitstekend, lekker gekruid en niet te machtig.
- spare ribs: lekker mals, lekkere marinade, prima voorgerecht
- gele curry vegetarisch: uitstekend, lekkere plakrijst erbij en was zo n grote portie dat ik er nog 2 dagen van heb kunnen eten
- beef met chili, koriander, citroengras en munt: de munt was iets te overheersend. Had er iets anders van verwacht. Niet slecht, maar van de gerechten was deze een kleine tegenvaller.

Wij zullen hier nog zeker vaker iets halen.
Jeroen W.
  • Datum van je bezoek: 11 jan. 2013
Als je hier een half jaar geleden op ’Thaise keuken’ zou zoeken krijg je 90 restaurants voorgeschoteld. Een tiental, van casual tot chic, heb ik bezocht. Songkram, sinds 5 maanden de 91-ste telg binnen deze ogenschijnlijk verzadigde categorie, durft het aan in economisch zwaar weer haar deuren te openen in de ’toeristenvrije’ Marnixstraat. De nadruk ligt op de authentiek Thaise keuken.

Bij binnenkomst valt de mooie bruin-rode houten vloer op. Tafels staan ruim genoeg uit elkaar en 2 kroonluchters geven aangenaam licht. Alle Thaise tradities ten spijt prijkt haar koninklijk paar hier niet aan de wand, ik zal het zonder hun wakend oog moeten stellen.

Kaeng Jued Woensen (€ 6,50), is een soep van kool, koriander, bos-ui, kip en glasnoedels die je zelden op de kaart ziet. De eerste hap smaakt iets vlak, maar direct daarna ontpopt deze soep zich tot de laatste druppel in een heerlijke, puur smakende Thaise traktatie. Klasse! De Tom Yam Kai (€ 6), een 'klassieker', smaakt eveneens voor-tref-fe-lijk!

Er zijn Thaise restaurants die diepvries-talapia simpelweg als ’vis’ voor € 20+ op de kaart durven te zetten. Hier niet, ik bestel een hele dorade, subliem bereid op een nota bene drukke avond. Niet eerder at ik zulke goed bereidde vis bij een Thai! Een andere verrassing op de kaart blijkt Moe Yang (€ 16) te zijn, ook weer een gerecht dat je niet vaak tegenkomt. Het varkensvlees is gemarineerd, vermoedelijk geroosterd en wordt geserveerd op een spaarzaam bedje van kool met een schaaltje heerlijke fris-pittige saus.

Goed eten weet Songkram aan een minstens zo goede service te koppelen. Haar Thaise serveersters zijn vriendelijk en spontaan: zo hoef je niet om een karaf water te vragen, het huis biedt dit gewoon aan. Als de drukte het toelaat, vraagt de klantgerichte, oprechte en meedenkende Hollandse eigenaar ongedwongen naar je indruk. Songkram blijkt inderdaad geen koninklijk, wakend oog aan de wand nodig te hebben om goed eten voor te schotelen en is een regelrechte aanrader!

(samenvatting van 2 bezoeken en 1 thuisbezorging).

Songkram bezorgt ook, ik laat 2 gerechten aanrukken: Yam Neua (€ 9), een heerlijk fris-zure, pittige salade. Buitengewoon goede biefstuk, rode ui, munt, ze zijn allemaal in de juiste grootte gesneden waardoor de smaken goed harmoniëren. Pla Muk Prid Sod (€ 13,50) bevalt minder. Ondanks verse groente met een perfecte beet, is het de wat taaie inktvis die roet in het eten gooit.
Edwin D.
  • Datum van je bezoek: 11 jan. 2013
Gezellig, klein restaurant. Vriendelijke en keurige Amsterdams-Thaise bediening. Dat is allemaal prima; het hoogtepunt is echter het eten. De gele vegetarische curry en de gebakken noedels met tahoe geprobeerd. Allebei heerlijk! En dat voor een schappelijke prijs. Hier kom ik zeker nog eens terug.
Jackie M.
  • Datum van je bezoek: 11 jan. 2013
We hebben heerlijk gegeten in dit sympathieke restaurantje. We vroegen naar wat speciale gerechten zonder de kaart in te zien. Allerlei lekkers werd op tafel gezet, smullen! We komen zeker een keer terug.
AmsterdamTigers .
  • Datum van je bezoek: 5 jan. 2013
Met een grote groep heel goed gegeten bij Songkran. Dertien personen mochten een eigen keuze maken. Het duurde even voordat alles gereed was, maar het resultaat was voortreffelijk. De smaken en ook de temperatuur van de gerechten. De kok was duidelijk trots op haar prestatie. De liefde voor haar werk was in de gerechten te proeven. Kom er maar eens om.
astrid_blom .
  • Datum van je bezoek: 2 jan. 2013
Wij hebben afgelopen week gegeten bij Songkran. Het was heerlijk. Het is een klein, redelijk eenvoudig restaurant maar het eten is echt geweldig lekker. We hadden 2 kipgerechten met oestersaus en met zoetzure saus. Vooral het gerecht met oestersaus is een echte aanrader. Enige minpuntje is dat de serveerster matig nederlands spreekt. Maar daardoor waan je je ook meteen in thailand... ;-)
jvseters .
  • Datum van je bezoek: 29 dec. 2012
Heerlijk gegeten bij Songkran. Echte Thaise smaken. Van de vele, vele Thaise restaurants in Amsterdam is dit het beste. Garnalen in pittige saus met 2 pepertjes gegeten en kip met groenten in oestersaus zonder een enkel pepertje. Allebei fantatsisch.
ArnoTijnagel .
  • Datum van je bezoek: 28 dec. 2012
Dit is volgens mij een van de beste Thaise restaurants is Amsterdam, en dat klopt ook wel als Johannes van Dam een 8,5 als waardering geeft! Uitstekend biefstukgerecht maar er is nog veel meer keuze. Gelukkig maar, want ik kom zeker nog eens terug. Echt een aanrader!
Bas N.
  • Datum van je bezoek: 24 dec. 2012
Ongelofelijk lekker gegeten bij Songkran, nieuw op de Marnixstraat! Het begon direct al met de beste pindasaus die we ooit proefden, bij het welkomstgerecht van het huis. Daarna huismix van voorgerechten, tom kha kai en vervolgens verschillende vlees-, eend- en visschotels. Wat opvalt: per gerecht meerdere, verfijnde smaken in heerlijke combinaties. Niets smaakt hetzelfde. Prettige, gastvrije bediening met een charmant-slecht verstaanbare Thaise en een duidelijke kaart. Goede witte Spaanse wijn erbij. Allemaal zeer betaalbaar! Bas en Jeannete
pan_p .
  • Datum van je bezoek: 19 dec. 2012
Vanavond met z'n vieren bij Songkran gegeten. Het eten was gewoon heerlijk: grote porties, goede smakenbalans en goede kwaliteit. De prijzen zijn redelijk voor wat je krijgt. Ook de bediening was zeer hulpzaam en vriendelijk. Kortom een aanrader. Ik kom zeker terug.