Sense Restaurant

Jeroen Boschplein 6 5211 NL Den Bosch Nederland Kaart

Over het restaurant Sense Restaurant

Culinaire belevenis voor alle zintuigen

Bij restaurant Sense kom je voor een totaalervaring. Kies iets lekkers uit van de uitgebreide menukaart of ga voor de Chef's Challenge, waarbij je de chef de vrije teugel laat. Natuurlijk kun je wel aangeven wat je echt niet lust of juist heel erg lekker vindt. Maak het zo gek als je zelf wilt, met tot wel zeven gangen culinaire sensatie! Een aparte vermelding voor de wijn-spijs combinaties: zeer goed gekozen en ingeschonken door een sommelier die er met passie over vertelt. Die Michelinster verdient Sense dubbel en dwars!

Meer informatie over restaurant Sense Restaurant

9,5
9,1
Ad W.
  • Datum van je bezoek: 7 apr. 2016
Ook weer een bezoek bij onze topper van Den Bosch gepland in een periode waarin het hier vanwege de museumbezoekers (Jeroen Bosch-tentoonstelling) erg druk is. Vandaag viel het met de lunch reuze mee en was er tijd voor verwennerij. Ron Verhage heeft inmiddels de maître sommeliers functie met verve overgenomen.

We mochten een tafel uitzoeken en dit werd onze favoriet aan het raam, fijn. We gaan uiteraard weer voor de chef's challenge en partner maakte deze nog wat groter door te kiezen voor een geheel vegetarisch menu. Door een goede manier van prijzen wordt je verleid tet het nemen van meerdere gangen, slim. We gaan voor zes. Normaal kies ik er halve glazen bij maar Ron stelde de proeverij voor (zoals vroeger bij Linnen Oisterwijk gebruikelijk was), leuk.

Ik ga ditmaal niet de complete beleving uitschrijven en hoop dat de foto's voldoende informatie geven. Opgevallen is dat de stijl van de chef ietsje verfijnder en ietsje minder bourgondisch is geworden. Keurige bereidingen en prima smaak balansen. Ernaast wijnproeven en hierdoor wat extra gezelligheid aan tafel, leuk.

De leukste gang van deze middag vond ik toch wel de kaaswagen, die we normaal eigenlijk zelden nemen. Dit natuurlijk vanwege de voorliefde van de chef voor deze producten en mede omdat de kaastrolley was ingericht met vele exclusieve producten van Kaasmeester van Tricht, voor mij veelal onbekende kazen. Er werd van de bovenste plank en van de onderste plank een aparte plank gemaakt die we dan samen konden delen, een prima keuze. Ernaast een uitstekende chardonnay, een Blanc de Blancs van Ruinart die negen van de elf kazen keurig ondersteunde met zijn mooie zuren. Bij de blauwe kazen en het garnituur was de Madeira van het huis Barbeito de betere begeleider, waarmee we de uitbundige proeverij afsloten.

Partner was erg te spreken over de kwaliteit van de vegetarische gerechten die voor haar zeker niet onderdeden voor de bereidingen met vis, complimenten!

Bediening was uitstekend verzorgd met Ron Verhage in de hoofdrol, met veel passie voor het vak, ondersteund door een jonge dame.

Prijs-kwaliteitsverhouding was zeer goed tot uitstekend. Vijf gangen “Chef's challenge” €55,50, kaasgang €10,- en begeleidende wijnen €45,50, aperitief en koffiearrangement waren van het huis, super bedankt nog!

Het was een middag vullend, bourgondisch programma waar we met volle teugen van hebben genoten.
maria V.
  • Datum van je bezoek: 6 apr. 2016
Voortreffelijk gegeten, fantasierijk met niet alledaagse smaken. Vriendelijk-gezellig-bistroatmosfeer. Ga vooral geen design aan het decor doen, dat hoeft geen 10 te zijn. Mooie wijnen met prima uitleg. Een zaak om vaak te gaan eten en niet alleen omdat er een ster is gegeven
Monique M.
  • Datum van je bezoek: 4 apr. 2016
Dit is een goede plek om een sterrenrestaurant te ontdekken. Wij lieten ons met vier gangen verrassen maar daarbuiten waren er nog twee gangen amuses waardoor we echt de uitgebreide toetjesgang niet meer aankonden. Ondanks de kleine gerechten raak je dus toch vol. Erg lekker was de kabeljauw, wat hij daarmee had gedaan ben ik vergeten maar het was heerlijk. Personeel goed opgeleid maar verwacht ook wel wat van de gasten. Naar mijn smaak was het eten te experimenteel maar zeker de ster waard.
ClaudineK .
  • Datum van je bezoek: 1 apr. 2016
Voor mijn verjaardag hier met mijn vriend wezen eten. Dit was mijn eerste keer in een sterrenzaak. Wij hadden gekozen voor de 6 gangen menu van de chef's met een half wijn arrangement (wat ik erg fijn vind dat ze dat aanbieden). Het was echt een smaakbeleving! Ik ben geen vis liefhebber maar heb gezegd dat ik alles wil proeven en het was ook allemaal overheerlijk! Plaatjes van gerechten en heerlijke bijpassende wijnen die goed werden uitgelegd door de sommelier! Ook leuk dat de chef zijn gezicht laat zien aan de tafels van de gasten en dat hij een praatje komt maken. Fijne en rustige sfeer! Hier gaan wij zeker nog een keer heen!
ham.peters.oss .
  • Datum van je bezoek: 1 apr. 2016
Het is een aangename belevenis bij Sense, wordt volop rekening gehouden met je wensen. Eten is perfect, wijn erbij helemaal goed en leuk hoe dat allemaal uitgelegd wordt door de sommelier. Zeer prettige bediening. Echt een aanrader
luc.ide .
  • Datum van je bezoek: 31 mrt. 2016
Het bord me de vleesschelletjes was goed maar er ontbrak wat groeten en een saus

De oesters waren perfect.

Het bord met de zeer kleine tong reepjes was meer een voorgerecht dan een hoofdgerecht.
Wij verwachten ons aan een mooie grote tong.
Geachte heer Ide,

Jammer dat wij uw avond niet compleet hebben kunnen maken, zeker ook de indruk die u bij mij achterliet door te zeggen dat u graag terug komt vrienden?!? Graag wil ik wel reageren op uw recensie.

De besproken "vleesschelletjes" waar u over praat wordt inderdaad geserveerd zonder saus en/of groenten. U heeft 24mnd gerijpt Jamon Iberico Bellota besteld wat naar mijn inziens puur gegeten dient te worden, of, wat u ook geserveerd heeft gekregen, met goed brood en olijfolie. De ham en de oester worden besteld als appetizers, wat zo ook op de kaart staat en worden besteld als hapje bij het aperitief en Niet als zelfstandig gerecht!! Had u er groenten en of saus bij gewenst, natuurlijk geen probleem, wij zijn er immers om het u naar uw zin te maken.

Hartelijk dank voor het compliment betreft de oesters, wij en menigeen vinden dit perfecte oesters voor bij het aperitief!

De grootte van het gerecht van de zeetong was niet in uw lijn der verwachtingen en was meer een voorgerecht?!? Dit heb ik bij de uitleg van de kaart heel duidelijk aan u verteld dat de basis van onze keuken uit kleinere gerechten bestaat. Wij hebben daardoor geen voorgerechten en hoofdgerechten op de kaart staan, wel warme en koude gerechten. Als deze info, wat ik overigens altijd vertel bij nieuwe gasten en zo ook bij u en uw tafelgenoten, naast de tekst op de kaart "Kleinere gerechten voor een optimale smaakbeleving" is ontgaan kan ik mij de deceptie innig voorstellen echter heeft dit dan niks te maken met onze kwaliteit die wij hanteren. Daarnaast mag u er ook best van uitgaan dat een hele zeetong voor € 19,00 niet reëel is, sterker nog dit is zelfs onder inkoopprijs.

Wanneer u het op de avond zelf had gezegd hadden wij wellicht elkaar nog kunnen treffen in de toekomst, want mijn gasten zijn mij heilig en wil graag zo goed mogelijk voor hen zorgen, mits ik hier de kans voor krijg!
Musette G.
  • Datum van je bezoek: 26 mrt. 2016
Fantastisch gegeten, elk gerecht een genot. Heerlijke wijnen gedronken. Prettige ambiance en vriendelijke bediening. Echt een aanrader!
Esther V.
  • Datum van je bezoek: 25 mrt. 2016
We hadden voor de 5 gangen gekozen met wijnarrangement. Het eten en de wijnen waren echt super. De hoeveelheid was voor iedereen voldoende. Leuke bediening echt een hele leuke avond gehad!
Pieter S.
  • Datum van je bezoek: 25 mrt. 2016
De ontvangst en de bediening waren zeer correct.
De gerechten waren van een goede kwaliteit, technisch was het allemaal in orde!
Wat ik echter miste in de meeste schotels was wat balans, de meeste gerechten waren wat aan de zoete kant, er miste wat fraîcheur, een zuurtje om wat tegengewicht tegen te bieden tegen het overwegend zoete karakter van de bereidingen.
In detail: de gom van wortel mocht wat kleiner (om zo meer in balans te zijn met de creme van geitenkaas), de radijs mocht gemarineerd in zuur, op de entree niets op aan te merken (alhoewel de tapenade van zwarte olijven de subtiele smaak van de tonijn wat overheerste), het hoofdgerecht miste echt balans tegen het aardse-zoete van de rode biet, het vlees miste wat punch (maar dit kan natuurlijk aan de koe zelf liggen), het ijs bij het dessert was misschien beter gemaakt van yoghurt.
De champagne en de aangepaste wijnen waren evenals de koffie uitstekend.
Al bij al lekker gegeten hoor... zeker een aanrader!
Marlies L.
  • Datum van je bezoek: 24 mrt. 2016
Wat is onze beleving geweest bij Sense:
Welnu, we hebben bewust bij restaurant Sense besproken omdat de ambiance en de gerechten zo buitengewoon verfijnd bereid zijn. We kijken met plezier terug naar een bijzonder fijne avond met ons gezin. Onze dochter was jarig en daar is oprecht en op gepaste wijze aandacht aan besteed.
De service was vriendelijk, professioneel met een touch van de welbekende Brabantse toegankelijkheid.
De gerechten waren telkens weer een belevenis op zich; fantastisch!
tilatour .
  • Datum van je bezoek: 23 mrt. 2016
De gerechten waren over de gehele lijn uitstekend; zij waren origineel in samenstelling en presentatie. Elke gang hield een verrassing in. In vergelijking met één-sterrenrestaurants was dit ook een bovengemiddelde tafel.

Eén aanmerking: één medewerkster spoorde ons - goedbedoeld wellicht - aan om te genieten ("Geniet U ervan!"), doch een dergelijke aansporing heeft naar onze smaak te zeer het appèl op eten als een driftmatige akt. Wij geven de voorkeur aan termen als: " Hebt U een genoeglijke tafel" of "Een aangename maaltijd toegewenst" e.d.
charlottevb .
  • Datum van je bezoek: 22 mrt. 2016
We hebben heerlijk gelucht hier. We hadden het vier gangen verrassingsmenu. Het smaakte heerlijk en zag er prachtig uit. De wijnen en de uitleg waren ook geweldig!
Teub O.
  • Datum van je bezoek: 21 mrt. 2016
Bij binnenkomst werden we hartelijk begroet en werden onze jassen aangenomen. De keukenchef kwam vrij snel even overleggen over mijn vooraf aangegeven dieetwens. Op aanraden van de sommelier begonnen we met een lekker glas champagne. We besloten het 5 gangen verrassingsmenu te kiezen waarbij we konden aangeven wat we liever niet wilden eten.
Vervolgens kregen we 5 prachtige gerechten. Stuk voor stuk een streling voor de tong en het oog. Het wijnarrangement sloot daar prima op aan. Mijn aangepaste gerechten deden in niets onder voor de originele.De bediening was deskundig en hartelijk.
De inrichting van de zaak is sfeervol en omdat het restaurant niet te groot is, voelde het huiselijk aan. We hebben een heerlijk avondje uit beleefd en de kwaliteit/prijsverhouding is heel goed. Wij komen zeer zeker terug!
Aad D.
  • Datum van je bezoek: 21 mrt. 2016
We waren eerder bij dit restaurant langsgelopen; van buiten lijkt het smal met tafeltjes heel dicht op elkaar en dat had ons weerhouden om het te bezoeken. Foto’s op de website hadden ons overtuigd dat dat wel meeviel. Het is inderdaad geen groot restaurant maar er is voldoende afstand tussen de tafeltjes. Het restaurant liep helemaal vol op deze maandag, mede door de Jeroen Bosch tentoonstelling in het Noordbrabants museum dat er schuin tegenover ligt.

Met een heerlijke Ruinart Blanc de Blanc champagne in de hand, bekeken we de kaart. Wij kozen voor de 5 gangen Chef’s challenge, uitgebreid met een extra gang met kaas en bijpassende wijnen; hetgeen we bespraken met Chef Dennis Middeldorp die de mogelijkheden en wensen met ons doornam.

Een mooie verzameling van amuses, gerechten en wijnen werd ons vervolgens geserveerd. Allen vol van smaak en met verrassende combinaties. Om witvis met een chorizo-achtig stukje worst te combineren, zonder dat de afzonderlijke smaken verdwijnen is daar een voorbeeld van. In een aantal gerechten duiken licht pittige accenten van bijvoorbeeld wasabi op, die het net weer even verrassender maken. Het dessert was ook mooi in balans.

De bediening was prettig ontspannen met veel aandacht voor de gasten en dat gaf een goede sfeer. Die complimenten hebben we ook aan de Chef overgebracht die aan het einde langs kwam om te vragen of alles naar wens was. De kwaliteit en sfeer zijn natuurlijk al meer dan voldoende om hier vaker terug te komen (wat jammer dat we dat niet eerder ontdekt hebben) maar ook de prijs is zeker niet hoog te noemen in vergelijking met andere sterrenrestaurants. Top!
Geert C.
  • Datum van je bezoek: 19 mrt. 2016
Heel lekkere gerechten, met subtiele smaakcombinaties, opgediend in een mooie en originele presentatie, begeleid door voortreffelijke bijpassende wijnen, en dit aan een voor dit niveau vrij schappelijke prijs.
Youp S.
  • Datum van je bezoek: 18 mrt. 2016
Alles hier klopt!! Van het ontvangst bij de deur met een glimlach en een leuk grapje, het moment dat de chef zijn winegum van wortel met gintonic komt brengen, alle 7 gangen met als uitblinker het eerste tussengerecht met kabeljauw tot de koffie met friandises en het praatje met tevens weer de chef!! Een aanrader voor iedereen die voor het eerst bij een sterrenzaak gaat eten en voor iedereen die al lang bekend is met dit ongekende niveau!!

Dennis en Team nogmaals super bedankt voor de geweldige avond!

Tot snel

Leo ;-)
guido.denissen .
  • Datum van je bezoek: 17 mrt. 2016
Bijzonder attente en vriendelijke ontvangst en service. Mooie persoonlijke keuze van kleine gerechtjes. Interessante wijnkaart met enkele erg prijsgunstige uitschieters. En het belangrijkste: alles even fijn en lekker. Correcte afrekening.
Michiel A.
  • Datum van je bezoek: 16 mrt. 2016
"Noblesse oblige", adeldom verplicht. Restaurant Sense heeft een uitstekende naam in Den Bosch en tevens een Michelinster. We waren dus vol verwachting en we zijn gelukkig niet teleurgesteld. We kozen voor een 5 gangen verrassingsmenu van de chef. Dat was geweldig goed. Een prachtige, harmonieuze combinatie van smaken. Alles was fraai in balans. Het wijnarrangement was van hoge klasse en met veel passie en kennis kon de sommelier ons het een en ander over de wijnen vertellen. Jeroen Bosch is op dit moment overal in Den Bosch met grote nadruk aanwezig. Zo ook, op een originele wijze, in dit restaurant. Combineer dit alles met de vanzelfsprekende Brabantse gastvrijheid en je hebt alle ingrediënten voor een fantastisch culinair en vineus avontuur.
RobdeW R.
  • Datum van je bezoek: 16 mrt. 2016
Dit restaurant maakt het bezit van 1 Michelinster alleszins waar, zowel met de kwaliteit van het diner, als met de bediening en het interieur, vooral met de comfortabel zittende fauteuiltjes.
We bestelden het 4-gangen verrassingsmenu. Bij het aperitief, een mooie fruitige Verdejo, kwamen 2 originele amuses, een wijngum, maar dan van wortel gemaakt met een klein toefje saus van geitenkaas. De 2e amuse was een fantasie rondom een tartaar van gamba, ook heel apart. Het eerste voorgerecht was een heerlijke creatie van tonijn in diverse bereidingen, begeleid door diverse frisse en aardse smaakcombinaties. Als tussengerecht kwam een perfect stuk kabeljauw met zwarte knoflook, ook weer met diverse creatieve bijgerechten; de wangetjes van de kabeljauw origineel verpakt in een ravioli, welke weliswaar iets te taai was. Hierbij werd een witte bourgogne geschonken met een mooie volle smaak en een rijk bouquet. Het hoofdgerecht was entrecôte, mooi rosé bereid in de green egg met diverse garnituren en als bijpassende wijn een mooie krachtige Malbec uit Argentinië. Tafelgenote bestelde als dessert een kaasplankje met 5 verschillende Franse en Hollandse kazen en het zoete dessert bestond uit een mango-fantasie met o.a. macadamia-ijs. Koffie met huisgemaakte friandises tot besluit. Al met al een uitstekend diner waarbij de rekening ook niet tegenviel.
eddyvanderlinden .
  • Datum van je bezoek: 15 mrt. 2016
Mooi, gezellig restaurant.
Zeer vriendelijke en professionele bediening.
Lekker gegeten, wij komen zéker terug!
Cecile en Paul Cantens