Schots Restaurant Hielander

Ridderstraat 15 1811 EX Alkmaar Nederland Kaart
31-725120015

Meer informatie over restaurant Schots Restaurant Hielander

• Pin , Visa card
  • Catering , Huisdieren welkom , Per boot te bereiken , Toegankelijk voor rolstoelen
Value .
  • Datum van je bezoek: 26 jun. 2016
Heel vriendelijke bediening door Wullie en zijn echtgenote Gerie.
Het restaurant specialiseert in whisky en voornamelijk schotse gerechten.
Heel veel keuze in whiskies - het whisky menu is een heel boekwerk.
Ik heb hier de huisgemaakte (wel wat grove) pate gegeten als voorgerecht, en daarna een van hun signature dishes, de Highland Chicken - een grote kipfilet gevuld met huisgerookte zalm en voorzien van een haverkorst - erg lekker allebei.
Samenvattend - een leuke avond en heel goed gegeten.
Jeroen W.
  • Datum van je bezoek: 26 jun. 2016
In Alkmaar centrum op een paar minuten lopen van 2 moderne parkeergarages zit dit charmante restaurant. Decor bestaat uit veel Whiskey en allerlei Schotse decoratie, voor muziek kiezen ze voor traditionele Schotse muziek, hard genoeg voor achtergrond, zacht genoeg om niet te storen.

Service is informeel maar wel heel warm en hartelijk.

We konden niet kiezen en dus maar voor een vier gangen menu gegaan.
Vooraf een kalfs carpaccio, prima vlees, fijne saus erbij. Lekker! Daarna een stevig mostersoepje, prima op smaak. Als hoofdgerecht een gegrilde zee baars met groenten en gebakken aardappeltjes. Voor dessert rabarber crumble, vanille ijs en drambuie bavarois. De laatste was ook meteen het enige wat er echt aan het eten schortte, bavarois was slecht op smaak. Al met al is het gelukkig geen michelin sterren eten en mist het de verfijning voor een bib gourmand. Wat het wel is is eerlijk eten voor een eerlijke prijs.

Wullie kan je bij elke gang een passende whisky schenken of je kan, zoals ik deed, genieten van de uitstekende porter ale die ze op tap hebben en die helaas nergens anders te koop is.

Verder is dit gewoon een heerlijke zaak. Hele ruime porties van eerlijk en smaakvol eten. Ontspannen sfeer om lekker te zitten zonder gestoord te worden door een slechte akoestiek of opdringerige muziek.
T P.
  • Datum van je bezoek: 18 jun. 2016
We hebben allebei voor een drie-gangenverrassingsmenu gekozen.
Een van ons wilde geen nagerecht, maar graag twee voorgerechten en dat was geen enkel probleem.
Eerst een (wel heel grote) zalmbonbon van gerookte zalm gevuld met zalmmousse. Daarna mosterdsoep met uiteraard whisky.
Het hoofdgerecht van vis bestond uit een gebakken zeebaars met honingsaus met citroengras en whisky en het vleesgerecht was varkenshaas met parelhoen en stukjes zalmfilet. Een bijzondere en smaakvolle combinatie.
Het nagerecht was een voortreffelijke chocolademousse met rood fruit en flinterdunne chocolade. Fantastisch!
Daarbij bijpassende whisky's (en helaas voor mijn partner alleen maar water) en het is een perfecte avond.
En natuurlijk niet te vergeten de bediening van Wullie en Gerie en dan weet je weer waarom je iedere keer zo'n eind gaat rijden.
Lisette V.
  • Datum van je bezoek: 21 mei 2016
We hebben ons laten verrassen met een viergangmenu met bijpassende wijn- en whisky arrangementen. Het eten smaakte prima, al waren de porties aan de ruime kant. Ze zijn goed voorbereid op gasten met allergenen!
De bijpassende wijnen waren niet bijzonder. Daarentegen was de whisky/spijs combinatie verrassend en erg lekker. Daarnaast voldoende keuze in andere whisky's :-).
Prijs-kwaliteit verhouding is prima.
Met het vriendelijke en gastvrije personeel was het een gezellig en geslaagde avond.
SimonWillig .
  • Datum van je bezoek: 20 mei 2016
Dit restaurant in het centrum van Alkmaar wordt gerund door een Schot en zijn Nederlandse vrouw. Ze beroemen zich op een traditionele schotse keuken en een whisky assortiment van meer dan 1500 soorten. Waar laat je die - nou, overal! Elk vrij plekje in het restaurant is ingenomen door flessen whisky (en andere parafernalia zoals reclame en oorkondes) en dat is ook gelijk de voorraad.
Wij hadden een driegangenverrassingsmenu met een whisky-arrangement. Het verrassingsmenu wisselt elke dag, en de whisky wordt daar speciaal bij gezocht. Gelukkig in bescheiden hoeveelheden (2 cl) zodat je na de maaltijd nog redelijk fris bent.
Over de kwaliteit van het gebodene kan ik kort zijn: gewéldig! Heerlijk eten: perfect bereid en mooi opgediend. En het enthousiasme van de eigenaar (die er af en toe door zijn vrouw fijntjes aan herinnerd wordt dat er ook nog gewerkt moet worden) draagt zeker bij aan de algehele beleving van een heerlijk avondje uit.
Kortom: een absolute aanrader. Wij zullen hier zeker nog eens terugkomen.
Femmex .
  • Datum van je bezoek: 12 dec. 2015
Wat was ik aangenaam verrast toen ik dit restaurant binnenliep. Werkelijk een fantastisch decor met de honderden whiskey's, schotse boeken en de donkere sfeervolle uitstraling.
Je kijkt je ogen uit!
Bij binnenkomst kregen wij een aperitief van het huis en bestelde wij een heerlijk glaasje wijn. Omdat mijn vriend graag verrast wilde worden bestelde hij het 3 gangen verrassingsmenu. Ik ga vaak a la carte omdat ik de menu's soms niet helemaal op elkaar afgestemd vind qua smaken.
Wel uiteraard allebei het whiskey arrangement erbij.

Voorgerecht de scottisch egg; simpel maar lekker. De sla die erbij ligt is voor mij geen toegevoegde waarde en ik zou daar persoonlijk iets anders voor verzinnen.
Hoofdgerecht de langzaam gegaarde lamsschenkel; ik heb dit vaker gegeten en dit was naar mijn idee niet goed bereid. Het vlees hoort mals en zacht te zijn en wellicht wat van het bot te vallen, maar dit was niet het geval. Hard en taaiig waardoor ik er geen trek meer in had en een groot stuk heb laten staan. Dit vlees moet je heel langzaam garen tot het mals en zacht word en ik denk dat dit of te kort is gedaan, of te snel is aangebakken en daarna op een laag pitje. Dit wel doorgegeven maar hier werd niks mee gedaan behalve tegengesproken, jammer.
Dessert met sticky toffee was werkelijk heerlijk. Ook mijn vriend heeft van zijn 3 gangen diner genoten en ondanks mijn hoofdgerecht komen wij toch terug om de rest van de kaart te proeven.

Kevin V.
  • Datum van je bezoek: 22 nov. 2015
In mijn optiek geef je drie tienen als het restaurant meer bracht dan je had verwacht. Nou, dat deed het. Voorafgaand aan het bezoek bij de Hielander vroegen wij, 6 vrienden, ons af wat we konden verwachten van de Schotse keuken. We kwamen toen niet heel veel verder dan Haggis, zalm, Schots ei en een steak. De kaart was wat dat betreft al een eye opener. Zo'n diversiteit aan gerechten hadden we niet verwacht. Het verhaal bij de Haggis was trouwens om te gieren. Nooit gedacht dat het een vogel was ;). Omdat we ons wilden laten verrassen namen we het 4-gangen verrassingsmenu. Voor 3 van ons met bijpassende Whisky's. Wat een goede keuze was dat. In royale en smaakvolle porties kwamen voorbij steak tartare van kalf, kreeftensoep met mosselen, roodbaars en eend en als toetje een muffin met gedroogde brownie en kaneelijs. De Whisky's brachten de smaken nog eens naar een hoger niveau. Tel daar bij op een uiterst gastvrije, grappige en attente bediening; een interieur waarbij je je in een andere wereld waant en een sfeer die je echt meeneemt naar Schotland. Dat alles bij elkaar maakt de avond niet minder dan werkelijk fantastisch en geslaagd. Wully bedankt!
Edwinalkmaar .
  • Datum van je bezoek: 14 nov. 2015
Zoals altijd reuzegezellig en heerlijk eten. Ik heb nog nooit zulke lekkere mosselen gegeten. Hoofdgerecht gans was ook erg goed.
Marnix.grobben .
  • Datum van je bezoek: 16 okt. 2015
16 oktober 2015 Het heeft onze verwachting overtroffen. De reis van Norg naar Alkmaar om te eten bij Hielander is zeker de laatste niet geweest. De ambiance van het restaurant; je kijkt je ogen uit en zwijmelt tijdens het eten over Schotland en zijn Whisky. De bediening altijd vriendelijk en bereid met deskundige adviezen jou de juiste keuze laat maken. De gerechten die wij hebben geproefd waren perfect. Wij zijn dan ook van mening ga zo door, verander niet te veel.
Scodie .
  • Datum van je bezoek: 29 aug. 2015
Niet wetende wat ik mij bij een Schots restaurant zou moeten voorstellen zijn wij hier totaal verrast. Hier voelt de gast zich echt welkom, de gastheer die je met liefde over de gerechten verteld en met nog meer plezier je adviseert over de whiskey. De gerechten waren voortreffelijk.

Wat ons betreft een restaurant om te onhouden en snel nog eens te bezoeken.
Boogschutter1812 .
  • Datum van je bezoek: 7 aug. 2015
Zo'n 25 jaar geleden voor de eerste keer bij Hielander gegeten, destijds met mijn toenmalig vriendje en zijn oma die in Alkmaar woonde, het was een ervaring om nooit te vergeten.
Zo'n 10 jaar geleden was ik met man en kinderen met de trein in Alkmaar en ging op zoek naar Hielander want daar moesten we gaan eten, helaas was dit op een dinsdag en was de zaak gesloten. In augustus 2013 Hielander liet me niet los en ik heb op internet gekeken of ze nog bestonden en ja hoor, ik had geluk. Gebeld en gesproken met Wully en een tafel voor mij en mijn gezin gereserveerd voor de vrijdagavond want we moesten uit Noord-Limburg komen en dan rij je niet even op de bonnefooi naar Alkmaar. We hebben alle vier compleet ander eten maar iedereen heeft heerlijk gegeten en de sfeer en bediening nog steeds geweldig. Echt een restaurant wat mijn hart gestolen heeft want ik weet niet wanneer maar teruggaan doen we zeker.
Jodie S.
  • Datum van je bezoek: 11 apr. 2015
11 april hebben we heerlijk gegeten bij Hielander met z'n 5-en. We hadden allen het verrassingsmenu met de keuze tussen vlees of vis bij het hoofdgerecht. Ook kun je vooraf doorgeven wat je echt niet lust. Het is een aanrader omdat je verrast wordt door verse produkten en goede smaken. Als voorgerecht gerookte rib-eye, hoofdgerecht zeer smakelijke vis en als nagerecht cheesecake! Het personeel is erg vriendelijk en de eigenaar loopt natuurlijk in een kilt rond. En natuurlijk de whiskey niet te vergeten, een aanrader voor iedereen die een avondje lekker uit eten wil gaan en zich wil laten verrassen!
Randy E.
  • Datum van je bezoek: 28 feb. 2015
Eten bij Hielander was een echte belevenis, zeker voor een whiskyliefhebber! We kozen voor een 3-gangen verrassingsmenu aangevuld met een wijn- en een whiskyarrangement. Dit is ons beiden super goed bevallen. Verse ingredienten, prima kruiding, maar geen enorm aangezette gerechten. De whiskies en wijnen sloten prima aan. Qua bediening niets dan lof! Betrokken, geinteresseerd! Absolute aanrader
Barber U.
  • Datum van je bezoek: 6 sep. 2014
Ontzettend leuk om de sfeer hier te proeven! Gezellig restaurant met Schotse gerechten. Wij kozen het verrassingsmenu en hebben genoten van de carpaccio van Schotse Hooglanders, de wortel koriander soep en verrukkelijk livar varken. Het enige nadeel vonden wij de wachttijd tussen de gerechten, die was steeds zo’n 45 minuten. Gelukkig maakt de sfeer en kwaliteit veel goed.
Dieuwertje J.
  • Datum van je bezoek: 11 jul. 2014
Na een aantal jaar niet meer te zijn geweest, eindelijk weer eens wezen eten bij 'de schot'. Was wederom heerlijk, goede bediening en lekker getafeld.
We hadden gekozen voor een verrassingsmenu van 4 gangen met daarbij een wijn arrangement. Lekkere groentes, mooi stuk vlees en een overheerlijk toetje.
Dit keer geen wiskey maar pfff je kijkt je ogen uit, wat veel soorten!
We komen snel weer een keer langs!
Jan S.
  • Datum van je bezoek: 14 jun. 2014
Leuk restaurant. De zaak staat helemaal vol met allerlei schotse (whisky) attributen. Rommelig maar daardoor zeer gezellig ingericht. De eigenaar is gastheer en doet de bediening. Erg persoonlijk. Hij weet precies wat er geserveerd wordt. We hadden het 4-gangen verrassingsmenu. Vooraf carpaccio van coquilles. Daarna een aardappelsoep. Hoofdgerecht was kalfstournedos met daarop een plak bloedworst. Dessert vanilleijs met cheesecake. De eerst 2 gangen waren bijzonder en erg lekker. Het vlees van het hoofdgerecht was erg gaar en beetje droog. Van bloedworst moet je houden. Ik vond het lekker, maar na een paar hapjes wel genoeg gehad. Cheesecake was niet zo bijzonder. Vanilleijs was erg lekker. Leuke toevoeging aan het geheel was het whisky arrangement. Bij elke gerecht kregen we een bijpassende whisky. Vooral bij het dessert versterkte de whisky de smaak van het ijs. Al met al een hele leuke ervaring. We gaan zeker nog een keer terug.
Ad O.
  • Datum van je bezoek: 20 apr. 2014
Verrassend om op 1e Paasdag , als whisky liefhebber, zonder dat je het weet, meegenomen te worden naar een Schots restaurant met een whiskyvoorraad van 1200 flessen. Binnenkomst voelde direct goed en vertrouwd. Werden met een handdruk (waar zie je dat nog?) door de eigenaar in traditionele kilt, begroet. Voorgerechten. de Oban Scomber (gegrilde makreel) en de Hebridean Salmon (met dillesaus en kaviaar) waren heerlijk. Goed van smaak en mooi opgemaakt. Als hoofdgerechten de Lowland Lamb en de Balmoral Steak (haasbiefstuk). Op de menukaart stond vermeld dat het lamsboutjes uit de oven zou betreffen. Ik kreeg echter 1 grote lamsbout die , volgens de eigenaar, 18 uur was gegaard. Bereid in een saus van whisky,honing en tijm. Bout was helemaal gaar, lekkere saus, maar het vlees wat flauwtjes qua smaak. De haasbiefstuk was afgedekt met haggis. Van tevoren wat argwanend hierover, maar smaak viel reuze mee. wel erg machtig. De haasbiefstuk was verder prima. Tussen de gerechten door een drietal, in smaak opgebouwde, whisky's gedronken. Heerlijk. Eigenaar nam ruim de tijd voor een praatje, uitleg over het eten, de whisky en de zaak. Ontspannen sfeer waar de klanten bij betrokken zijn. Zaten te vol voor een nagerecht. Al met al een mooie ervaring en zeker de moeite waard om er te gaan eten. De volgende keer ga ik voor een verrassingsmenu met een whisky arrangement, dat weet ik nu al.
Manoni .
  • Datum van je bezoek: 29 mrt. 2014
Eigenaar Wully is al een belevenis op zich! In zijn kilt verzorgt hij zijn gasten met een brede lach en heerlijk Schots accent. Het eten is typisch Schots. Je moet niet denken aan kleine lif lafjes of een met rode coulis geverfd bord maar aan eerlijk eten. Een bijzonder gerecht dat je niet in een doorsnee restaurant krijgt. En dat tussen de whiskey flessen op het richeltje aan de muur. Wij houden ervan!
Casper H.
  • Datum van je bezoek: 30 nov. 2013
Samen met mijn moeder hier op een zaterdagavond gedineerd. Er zou live muziek zijn deze avond, een van de redenen om hier te gaan eten. Vanwege de drukte was er een 3 gangen keuze menu. We werden prima ontvangen. Wat gelijk opviel was de te felle verlichting, bijna tl-achtig. Zonde, want het restaurant had verder een erg leuk decor, over whisky flessen en kokers en leuke schotse attributen. Als voor gerecht namen wij de kalfscaparccio, prima gemaakt, maar er zat te weinig smaak aan. Als hoofdgerecht namen wij beide de angus steak (300gr) nadat we die gerechten op hadden genoemd melde hij ons dat hij het dessert later bij ons op zou nemen, en liep weg zonder ons te vragen of wij allicht nog een voorkeur hadden voor onze vleesbereiding. Ik kreeg mijn steak bijna well done, terwijl mijn moeder hem meer rare kreeg. We wisselden borden omdat dat ons qua smaak beter uit kwam. Toch bleef de smaak ook dit keer weer achterwegen. Gelukkig smaakte het desert, caramel cake, wel goed en waren de whisky's ook erg lekker. Verder werd er heel erg leuk gezongen en gespeeld wat de avond erg opfleurde en het toch nog geslaagd was.
Erik V.
  • Datum van je bezoek: 25 okt. 2013
Wij, 2 whisky liefhebbers, hebben bij de Hielander van een whisky arrangement mogen genieten. Wat een ontzettende leuke belevenis. Wullie Mcmorland is de naam gastheer zonder meer waardig en je beleeft zijn passie voor mooie whiskies. Alle tijd neemt hij om het eten en de bijpassende whisky te presenteren. Een aanrader voor zij die eens iets anders willen. Het eten was heerlijk!

Aanrader: blijf in de buurt overnachten. De hoeveelheid whisky stelt je niet meer in staat om auto te rijden.