Scheepskameel

31-203379680

Meer informatie over restaurant Scheepskameel

Dammetje .
  • Datum van je bezoek: 2 dec. 2016
Met een grote groep gegeten in de Scheepskameel. Het uitzicht buiten is mooi al is daar in het donker weinig van te zien. Het eten viel ronduit tegen. De voorgerechten waren flauw en de groenten in deze gerechten doorgekookt. Snoekbaars als hoofdgerecht. 2 kleine stukjes vis op een bedje en verder geen groenten, frites etc. Hetzelfde bij de entrecote. Kleine porties en kaal geserveerd. De smaken zijn vlak en vallen tegen. O.a brownie met ijs als dessert. Brownie is koud, keihard en vraagt een mes in plaats van een vork. Het. Bolletje ijs kost 1.50 euro extra en dan verwacht je goed ijs. Geen ambachtelijk ijs maar helaas bedenkelijke kwaliteit . Dranken en wijnen zijn aan de prijs en jagen de prijs van het diner omhoog. Door de zeer open keuken kan je de brigade goed aan het werk zien.
Personeel heeft moeite om het overzicht te houden en geregeld loopt men te zoeken voor welke tafel de gerechten bestemd zijn. Je bestel koffie en krijgt espresso etc.
Klapstuk was voor ons een van de koks die met zijn blote handen een salade en dressing Mengde. Hij proefde vanaf vingers en ging vrolijk door met mengen.....
Wij kunnen in ieder geval zeggen dat wij er een keer hebben gegeten.
Marcel H.
  • Datum van je bezoek: 30 nov. 2016
29-11-2016
zeldzaam fijne bediening
waanzinnige wijnen, Robert Weil en Huber (zowel weiser burgunder als spatburgunder) hadden mijn voorkeur , wat een feest om dit te drinke - tranentrekkend mooi.
we hebben genoten
dank voor de fijne avond
Natalie V.
  • Datum van je bezoek: 21 nov. 2016
Mooie locatie, leuke bediening en goede wijn. Eten bedroevend slecht... Kwaliteit, keuze, en dan te duur voor wat het is.
Toliens .
  • Datum van je bezoek: 6 nov. 2016
Hoge verwachting werd grote teleurstelling. Bediening prima, erg licht, erg op elkaar gestapeld en geen privacy, erg druk.

Echt....Shnitzel.....bord......gefrituurd??? Keurslager of Damrak???
wilde eend......bonk gekookte spinazie geen smaak, saus slecht????
wat een tegenvaller.....
Frank V.
  • Datum van je bezoek: 5 nov. 2016
Wow, dit is een uitstekend restaurant. We kwamen vroeg dus konden we kiezen waar we wilden zitten en we kozen een tafeltje aan het raam met uitzicht op het IJ. De formule was nieuw voor ons, maar we gingen het avontuur aan. Het voorgerecht (coquille) was zeer goed. Het kool tussen gerecht was perfect. Het hoofdgerecht (poon) was weer zeer goed. Alleen het nagerecht (de gepocheerde peer) was wat minder maar nog steeds goed. Verder waren de Duitse wijnen ook uitstekend. En de bediening niet alleen snel en attent, ook de persoonlijke touch is aanwezig. Kortom hier komen we zeker terug.
Swie Swat O.
  • Datum van je bezoek: 21 okt. 2016
Veel goede verhalen over gehoord, leuk, maar iets te prijzig concept o.i. Smakelijke voor- en groenten gerechtjes, ook goede hoofdgerechten, maar toch iets minder spannend als wij hadden gehoopt. Vriendelijke service, mooie lokatie, eenvoudige inrichting.
Jeroen B.
  • Datum van je bezoek: 19 okt. 2016
Eindelijk een restaurant in Amsterdam met veel, ja zelfs uitsluitend, Duitse wijnen en wat voor: van eenvoudig tot top! De wijnlijst is een duidelijke signatuur, maar wat het eten betreft onderscheidt dit restaurant zich met simpele hippige happen in geen enkel opzicht van vele andere restaurants die dit ook bieden.
Kimmik .
  • Datum van je bezoek: 5 okt. 2016
Op een toplocatie in Amsterdam uitkijkend over het water in een mooi pand kun je hier heerlijk eten. Persoonlijk vind ik de inrichting geweldig en ook alle kleine details (zoals de zilveren schalen) die naar Duitsland verwijzen. Ook de open keuken is een leuk element. De akoestiek is prima, met 5 personen konden wij elkaar prima verstaan.

De menukaart is iets wat anders dan we gewend zijn maar wel erg leuk opgezet. We zijn begonnen met de rauwe gerechten. Zelf had ik de kabeljauw, goed van smaak. Ook de andere gerechten zagen er goed uit en van mijn tafelgenoten begreep ik dat het goed smaakten. We dronken een droge riesling die erg goed beviel. Bij de groentegang koos ik voor de venkel. ook deze was mooi van smaak maar niet mijn favoriet van de avond. De venkel werd opgevolgd door de wilde eend. Heerlijk! Uiteindelijk afgesloten met een citroentaartje maar na een hapje van de linzertorte te hebben geproefd zou ik die aan iedereen willen aanraden, geweldig.

De service is geweldig, alles is top geregeld en keurig zonder dat je je ongemakkelijk voelt. Je krijgt direct water (dat continue wordt aangevuld) op tafel wat ook erg prettig is. En er is een gedegen kennis van de wijnkaart.
John V.
  • Datum van je bezoek: 14 sep. 2016
Ik heb superlatieven te kort voor dit restaurant ! Wat hebben wij er lekker gegeten. De bediening is helemaal top, het eten geweldig, de locatie prachtig, de sfeer super. Het enige (piepkleine) minpuntje: het is moeilijk te vinden ! Volgens het personeel wordt de route op het voormalige marine terrein naar de Scheepskameel wel degelijk met bordjes aangegeven, maar wij hebben er (ook op de terugweg) geen gevonden. Dit wordt mijn favoriete restaurant !!Echt helemaal TOP !!!
Casper V.
  • Datum van je bezoek: 13 sep. 2016
Heel bijzonder restaurant! Geweldige locatie met prachtig uitzicht. De locatie is uiteraard veel mooier dan Rijsel, en de gastvrijheid is net zo onovertroffen als Rijsel, van handdruk bij aankomst tot en met de briljante espresso aan het eind. We kozen voor een plateau fruits de mer als voorgerecht. De rauwe garnalen waren hier echt de ster. Verrukkelijk en volgens mij echt dagvers. Tonijn en oesters eveneens top! Vervolgens hadden we (met drie personen) drie groentegerechten en drie vleesgerechten. Die groentegerechten zijn overigens niet helemaal vegetarisch, je treft er wel eens een ansjovisje of een stukje chorizo in aan. Tant mieux zou ik zeggen! De vleesgerechten zijn super: we hadden van de kaart het varkens- en het kalfsgerecht. Beide helemaal goed, bij het kalf kwam ook zwezerik en tong! Buiten de kaart om was er een echt tranentrekkend goede pied de cochon, oftewel varkenspoot. Smeuïg, zacht, diep van smaak. Kortom top! Je komt hier, net als bij Rijsel, zeker ook vanwege de wijnen. De wijnkaart is 100 procent Duits. Ik had wat wijnen aangekruisd op de kaart, maar Pieter (de maitre) overtuigde me toch om voor wat andere wijnen te gaan. En hoe goed was zijn keuze!! Een prachtige Silvaner uit Franken, in zo'n mooie Bocksbeutel, bij de fruits de mer. Bij het hoofdgerecht een Spätburgunder (pinot noir) van Meyer-Näkel, uit de Ahr, één van de beste gebieden ter wereld voor pinot noir! De kaas en de toetjes zijn voorbeeldig, waarbij de Riesling Spätlese uitstekend was bij de kaas! Ik zeg, gaat allen eten bij de Scheepskameel!
Enrico H.
  • Datum van je bezoek: 13 sep. 2016
Mooie locatie aan het water met volledig open keuken. Prima service, vriendelijke bediening, keurig.

De kaart is even wennen qua opzet. Wij hadden aan drie gerechtjes p.p. (geen hoofdgerecht) voldoende.

Het eten was lekker, maar vond de prijs/kwaliteit niet helemaal in verhouding. 3,50 voor een stukje kaas vond ik bijv. overdreven.

Ik sluit me aan bij een eerdere recensie: voor dit geld kun je elders beter tafelen.

Linette B.
  • Datum van je bezoek: 26 jul. 2016
Het was inderdaad wat lastig vinden, maar dat maakt het misschien ook extra spannend...de locatie is prachtig en ook de inrichting spreekt ons zeer aan.
De ontvangst is prima en ook de geschonken apperetieven. Op de kaart staan lekkere dingen en daar wij niet zo thuis zijn in Duitse wijnen, vragen wij om wat hulp.
Wat ik echter altijd vervelend vind, is als ik nog zit te genieten van mijn aperitief, de wijn al op tafel komt en wordt ingeschonken. Ik zeg daar ook wat van en de gastheer antwoord, ik schenk het alleen vast in....tja is ook een antwoord. Vervolgens vinden wij de witte wijn niet op de juiste temperatuur, veel te warm en daar het ook een warme avond is, is op de juiste temperatuurde gekoelde witte wijn toch fijn. Het antwoord van onze gastheer, is dat de wijn al even stond omdat ik hem niet direct wilde proeven...dat zijn tenenkrommende antwoorden, daar de fles zelf ook niet koud aanvoelde. Na wat getouwtrek en proberen de fles wijn geforceerd te koelen, kregen we een nieuwe, ook deze was niet veel beter, maar ik had niet zo'n zin meer om hier een heel ding van te maken, daar de wijn toch in een koeler ging... Volgens de gastheer was dit de temperatuur waarop de wijn geschonken diende te worden, maar waarom dan in een koeler met ijs plaatsen, waarin hij echt wel kouder wordt....jammer dat het zo begon..
Ik vond de tartaar lekker, maar miste echt pit, de mayo was lekker en de kappertjes erbij deden nog wel wat en het was echt prachtig vlees...maar er ontbrak iets. De sardientjes waren heerlijk, maar echt een minimale portie...op zo'n groot bord..de doperwtjes op toast met hollandaise waren heerlijk, hier had ik wel een bord van opgekund, visueel was het aardappelgerecht met eitje.....grauwig...
Lam was prima bereid en ook de harder was smakelijk en sappig..2 stukjes kaas na en ter afsluiting nog een lekker biertje..
De geschonken wijnen per glas zijn lekker, maar prijzig, kies een fles die de hele avond door kan zou mijn advies zijn.
Al met al een oké avond gehad, maar nergens van m'n stoel geblazen...
Veurproever .
  • Datum van je bezoek: 21 jul. 2016
De locatie op het oude Marineterrein is heel bijzonder: eerst borrelen langs de kade (met heerlijke gegrilde sardientjes, kaaskroketjes en prachtige ham met een 'frisje' door de verse meiraapjes) met daarbij een frisse Sekt Rosé en dan eten in het lichte en ruime restaurant. De menuformule werkt. Perfect gemaakte coquilles met bloemkool, bavette met paddestoelen (het vlees vers gesneden als steak tartare), mooie seizoensgroentjes en als hoofdgerecht botermals lamsvlees en voor onze tafelgenoten gegrilde harder en buikspek. Alles is puur, zuiver en met veel zorg bereid en de mooie ingrediënten komen volledig tot hun recht. Uitstekend wijnadvies van (uitsluitend Duitse) wijnen. Van de witte "Brot und Butter"-Weine een heerlijk frisse Scheurebe en als rode een krachtige Kreuzberg die iedereen zou moeten proberen die denkt dat Duitsers geen rode wijn kunnen maken. Karaffen water komen ongevraagd op tafel en zo hoort het ook. Een mooie les voor restaurateurs die denken dat ze hun marges moeten oppoetsen met overgeprijsde flessen mineraalwater: iedereen die in een restaurant wijn bestelt, zou moeten eisen dat er -desgewenst- water per karaf op tafel komt en als dat niet kan: opstaan en weglopen. Maar hier is de bediening professioneel, warm en enthousiast. Geen wonder dat het iedere avond vol zit. Desondanks is er alle aandacht voor de gasten en heeft het team er merkbaar plezier in. De vrouwelijke gast in een voor haar leeftijd veel te kort broekje en topje op plastic teenslippers nemen we dan maar op de koop toe...het was tenslotte zomer.
Menno K.
  • Datum van je bezoek: 19 jul. 2016
Echt heel erg lekker gegeten hier. We kwamen al graag bij Rijsel dus de verwachtingen waren hoog maar die zijn zeker waar gemaakt. Mooie wijnkaart ook. Bediening zeer goed en de locatie is geweldig. Aanrader!
Silvia .
  • Datum van je bezoek: 19 jul. 2016
Op een zwoele zomeravond ons hier heerlijk laten verwennen. Eerst lekker geborreld langs de kade. Daarna hadden we een tafel met uitzicht op de keuken. Uit die keuken komen de heerlijkste gerechten. Wat wij erg leuk vonden is dat er op de kaart ook niet alledaagse producten staan, zoals bloedworst (neem de bijbehorende wijn er bij!), buikspek en kartoffelkuche. De charmante bediening straalt plezier uit en adviseert over goede passende wijnen. Wij komen zeker terug.
Schravendeel .
  • Datum van je bezoek: 19 jul. 2016
Leuke ruimte en prima bediening. Ondanks de warmte en drukte werd snel geserveerd.
De kaart is onhandig opgezet in categorieën waarin de klant niet denkt (rauw, groente, vlees/vis). Een hoofdgerecht liet zich moeilijk kiezen. Een van ons was vegetariër en daarop is de kaart eigenlijk niet afgestemd. Gelukkig at deze vegetariër wel vis en nam hij de schol. Ik eet wel vlees maar vond het ook moeilijk kiezen. Geen zin in vis of lam of het peperdure rund. Dan maar buikspek. Goed gebakken maar geen bijzondere smaak. De kartoffelkuche was zeker een leuk gerecht.

Erik-Jan H.
  • Datum van je bezoek: 15 jul. 2016
Het is even zoeken, maar de moeite meer dan waard. Op het oude, tot voor kort ontoegankelijke, marineterrein naast het Scheepvaartmuseum is nu het zusje van Rijsel gevestigd. Wanneer je van Rijsel houdt dan vind je dit ook geweldig. Geen moleculaire gerechten met liflafjes en smaakexplosies, maar recht-toe-recht-aan met zorg bereid eerlijk eten in een no-nonsense ambiance. De carnivoren komen net als bij Rijsel goed aan hun trekken met bijvoorbeeld de Runder bavette met cantharel en kappertjes en de onvolprezen Côte de Boeuf. Maar in tegenstelling tot Rijsel worden ook de visliefhebbers op hun wekken bediend. Verder heerlijke sla en groenten. De wijnkaart is lastig. Er worden nl. alleen Duitse wijnen geschonken. Niet eenvoudig om te kiezen tussen de Schneiders en de Winterlings. Vereiste is dan ook dat het personeel goed kan adviseren. En dat kunnen ze. Nooit geweten dat in Duitsland zulke lekkere wijnen werden geproduceerd. Toch zouden de wat meer courante wijnlanden wat mij betreft ook wel vertegenwoordigd mogen zijn.
Taco T.
  • Datum van je bezoek: 13 jul. 2016
Typisch' you love it or you hate it'

Scheepskameel zit in een schitterend historisch pand op het Marine terrein en heeft een stoere grove uitstraling met een leuke open keuken dus is de brigade daar goed te bekijken. Nadeel is dat de restaurant ruimte hierdoor lang is - gelukkig met voldoende ruimte tussen de tafels - met nadeel dat als je achterin zit je moeite hebt de zwarte brigade aan de voorzijde te bereiken. Ook jammer er is geen zicht naar buiten: doordat de raampartijen op sta hoogte zitten had men wellicht iets met de hoogte kunnen doen voor een beetje extra zicht.

Ontvangst door Bob, hij geeft iedereen een hand maar verder zien we hem niet meer. Gelukkig hebben we een aardige andere ober die ons van prima wijnen voorziet.

Dan de entrees (a 9,50 p.s.): de runder bavette is een soort van steak tartare met kappertjes, rucola en mayo, smakelijk maar mist elke vorm van spanning die een echte steak tartare bijzonder maakt maar met flink wat pepper en een beetje zout maak je er zelf nog wel iets van. Tafelgenoot vindt de makreel smakeloos, die is waarschijnlijk te jong.

De groente gerechtjes (a 8,00 p.s.): de Kartoffel kuche met een 63 graden (of was het 64) eitje is een spätzle op een bedje van een rommelige uiencompote met het genoemde eitje. De smaken werken nog wel maar ja: het oog wil ook wat en de compote is niet aantrekkelijk. De prei met mierikswortel en spekbokking zag er wel mooi uit maar was (voor 8 euro) nogal karig.

Hoofdgerechten (13,50/15,50): de bloedworst met couscous is volgens tafelgenoot ok... De buikspek met octopus daarentegen: ik weet niet welk varken gebruikt wordt maar in ieder geval geen Livar varken. Persoonlijk hou ik van een mooi stuk op Engelse of Italiaanse manier bereidt (dus met een krackling) maar dat is het niet. Ook hier mis ik een verdere toevoeging van kruiden, zout en pepper. De octopus is nogal rubber-achtig dus kan ook niet echt bekoren. Al met al helaas een tegenvaller dus moet ik de enthousiaste ober toch weer teleurstellen.

Bij de kazen (3,50 p.s.) vragen we uitdrukkelijk de geitenkaas op een apart bord te serveren: poging 1 komt met alles op een bord, poging 2 hetzelfde bord met de geitenkaas tussen de andere kaas uitgevist. Bij poging drie komt een nieuw bord met de geitenkaas apart. De 6 verschillende kazen (Twente hooikaas, Couronne Lochoise, Lucullus, Tynjetaler, Blue d'Auvergne en de Crayeux de Roncq) zijn prima en genoeg voor 3 personen.

Ga vooral eens naar de Scheepskameel voor de lokatie en de bediening, voor het menu is in deze prijs/kwaliteit klasse in Amsterdam veel beter te vinden.

Halowo H.
  • Datum van je bezoek: 8 jul. 2016
De korte versie: De ontvangst door Bob was allerhartelijkst, de inrichting fijn en het eten was top. De langere versie: Een ruime keuze tussen groente, vis- en vleesgerechten. Na een heerlijke amuse van grove leverworst met wat groenten in het zuur, begeleid door een glas Duitse 'champagne' hadden we bij wijze van voorgerecht de makreel en de tomaat/sperziebonen/ricotta. Vervolgens de kartoffelkuche voor de een en de biet met veldsla en ansjovis voor ander. Als hoofdgerecht allebei scholfilet, die iets te gaar was. Erbij een klein stukje venkel dus zorg dat je je vitaminen bij de voorgerechten binnenkrijgt. Dit alles begeleid door een geweldige rode Spätburgunder. Ons dessert: heerlijk vers fruit met yoghurtijs. We noemden hiervoor Bob al, maar ook voor de andere mensen van de bediening geldt: niets dan lof!
Gezond en gemütlich, we komen absoluut terug.
Nicolette V.
  • Datum van je bezoek: 5 jul. 2016
Het is even zoeken naar de Scheepskameel en wat richtingborden op het Marineterrein zouden handig zijn maar dan héb je ook wat!. Wat een sublieme locatie, wat een uitzicht!
En dan het eten: handig verdeeld in verschillende categorieën is er een keur aan de heerlijkste verfijnde gerechten die als schilderijtjes worden opgediend. Het hoogtepunt van onze avond was echter de voortreffelijke en charmante bediening door Chanan Wisse die iedere wens van je lippen leest en bovendien de heerlijkste wijnen weet te schenken bij alle gerechten. In augustus weer. Ik verheug me nu al!