Schatull

Akenerstraat 31 6291 BA Vaals Nederland Kaart

Over restaurant Schatull

Italiaanse passie

Een Italiaanse Gastronomische topper in hartje Vaals waar je van de lekkerste seizoensgebonden gerechten geniet. Toscaanse tradities en ambacht staan centraal in de keuken en belanden uiteindelijk op je bord. Neem de tijd, geniet en laat het allemaal over je heen komen.

Meer informatie over restaurant Schatull

Maandag en Dinsdag Gesloten
Woensdag t/m Zondag 18:30 - 20:30
RESERVERING AANBEVOLEN

• Wi-Fi
9,2
Zuidlimburgse .
  • Datum van je bezoek: 23 jul. 2016
Gisteravond genoten van een voortreffelijk 6 gangenmenu en met heerlijke amuses en verrassingen tussendoor bij dit restaurant dat qua prijs /kwaliteitsverhouding moeilijk te overtreffen is, door de geweldige ingrediënten, de heerlijke smaken, de uitleg bij de gerechten en manier hoe je er 3 uur doorbrengt zonder het te merken.
Zoals de vorige recensent ook al opmerkte is de eend voortreffelijk maar er zijn veel meer hoogtepunten.
Dit is zeker niet mijn laatste bezoek aan dit restaurant.

Emiel D.
  • Datum van je bezoek: 20 jul. 2016
Hier gegeten toen het snikheet was. Schatull heeft geen terras, das geen probleem, maar ook geen airco of iets van een ventilatie wat je toch wel bij deze prijsklasse verwacht. Binnen een ook wat gedateerd interieur. De bediening professioneel, voldoende toelichting bij de gerechten. Enig enthousiasme ontbrak bij de gastheer (wellicht door de warmte), bij de gastvrouw was dit wel goed.
Wijn zonder meer goed. Amuses qua smaak wisselend maar wel bijzonder.
De 5 gangen waren echter perfect, fraai opgediende borden. Wat echt top was: asperges met truffel en gorgonzola . En de eend was ook van uitzonderlijke kwaliteit.
Marina V.
  • Datum van je bezoek: 30 apr. 2016
We hebben het geluk gehad dat we 2 avonden achter elkaar bij Schatull mochten reserveren tijdens onze verblijf in Zuid Limburg. De tweede dag, een zaterdag, mocht eigenlijk niet (restaurant zat vol met een groep), maar met een beetje aandringen kregen we wel een fijne tafel voor ons tweetjes.
De zaak is niet al te groot, alleen 6 tafels ruim opgezet. Dat geeft de mogelijkheid aan de eigenaren om de klanten persoonlijk te verwennen. De wijnkennis van Dario Troc is ongelooflijk groot, hij weet allerlei verhalen over de wijn en de producent te vertellen. Zo proefden we een witte wijn waarvan hij mij een glas uit een fles schonk en voor zichzelf uit een andere fles: de wijn smaakte heel anders, bij mijn heel mineraal, bij hem erg floreaal.
En zo waren onze twee avonden bij Schatull een geweldige sensoriele ervaring.
Wat Monique uit de keuken toverde, was ook fantastisch: de olijven(olie)proeverij, het caviaar van zwarte linzen in een schelpje, een slakje van biscuit gevuld met rode biet en truffelsaus, het voorgerecht van tong en foi gras met bittere cacao en uien in drie manier, een tuintje van Limburgse, krakende witte asperges met een mayo van koffie, een lasagna van tuinbonenmeel en zachtgegaard kalfswangen, linguine met kreeft op drie manier bereid, lichtgerookte boterzachte lamskoteletjes met parelgort, entrecote met een proeverijtje van aubergines, de mosterd na de maaltijd, een mosterdmousse met knettersuiker, net zo grappig als fijn voor de mond om zich op het dessert te voorbereiden: een grote ganzenei van chocolade met een dooier van mango en passievrucht, en een tiramisù uit elkaar gehaald in heerlijke aparte onderdelen.
Elk gerecht is goed nagedacht, over elke smaak is men lang in conclaaf geweest, het kan niet anders.
Wat me verbaast is dat ze nog geen ster hebben van de beroemde Franse gids. De Nederlandse Italië Magazine heeft Schatull wel als Restaurant van het jaar 2015 uitgeroepen.
Terecht.
Dit wordt mijn restaurant als ik weer in zuid Limburg kom.
Joed E.
  • Datum van je bezoek: 26 mrt. 2016
Wat een verrassing: fantasierijke gerechten, een proeverij van olijven, heerlijke kalfstong, lamszwezerik, chocola met olijfolie. Het tempo was helemaal goed, de wijnvoorstellen klopten, zelfs in jaren weer een goeie Soave gedronken. Een zeer aangenaam diner! De buitenkant en de aankleding zijn wat ouderwets, maar bij zulk eten let je daar niet meer op. Zaterdag is het eten wat de pot schaft, door de week is er a la carte.
Jan R.
  • Datum van je bezoek: 21 mrt. 2016
Fantastisch eten, klassieke Italiaanse keuken met de Italiaanse verschijdenheid good reflectered.
Bediening erg kundig, maar je moet er wel even aan wennen ;-) ga er heen en je begrijpt wat ik bedoel. Decor valt een beetje tegen maar daar ga je hopenlijk niet voor uit eten. Mevrouw staat in de keuken en klinkt erg Limburgs ipv Italiaans, maar haar eten zeker niet
Michelinke .
  • Datum van je bezoek: 8 jan. 2016
Dit restaurant is wel het meest onvriendelijke restaurant dat we ooit hebben bezocht.
We mochten geen cappuccino bestellen want volgens de eigenaar was dit een drank die 's ochtends genuttigd moest worden.
Toen ik rode wijn bestelde werd mij niet gevraagd of ik de wijnkaart wilde inzien, ik kreeg ongevraagd de huiswijn. Verder kreeg ik een opmerking die verwees naar het sturen van een sms! We waren met stomheid geslagen en besloten te blijven omdat we dit wel heel apart vonden.
Het eten was goed maar niet uitzonderlijk. Het dessert leek door een kind van 14 te zijn gemaakt en was zeer flauw van smaak. Om positief te eindigen kan ik u melden dat de huiswijn, een Nero d' Avola Sicilië wel heel lekker was en veel heeft goed gemaakt. Dit restaurant kunnen we niet aanbevelen.
Jetty D.
  • Datum van je bezoek: 7 nov. 2015
Ik aarzelde om een recensie te schrijven, want dit is een geheimtip en dat zou zo moeten blijven! Maar vooruit, ik kan ook niet elke dag en Schatull van Monique en Dario Troc verdient het ten volle onder de aandacht gebracht te woren. Dus allereerst: trek er een avond voor uit, want dit is een feestje. Festina lente is het uitgangspunt, de gerechten, amuses en tussendoortjes (we zijn ergens de tel kwijt geraakt) rijen zich in een passend tempo aaneen, om aandachtig genoten te worden. En dat verdienden ze ten volle! Alles origineel, zeer smaakvol en afwisselend. En geserveerd met vakmanschap, toelichting over de ingredienten en gebruikte techniek bij elk gerecht met bovendien humor. Toen ik voor de derde keer zei dat het zo lekker was, was het antwoord: " Ja saai he". Nou dat was het allerminst, wat een positieve verrassing. Begeleid door een prima uitgekozen wijn arrangement was dit een top avond voor een zeer betaalbare prijs. Weliswaar is de menuprijs iets hoger dan vermeld op de Iens site maar alles bijeen was het de 160 all in die ik voor ons twee betaalde dubbel en dwars waard. Gaan dus.
Bas H.
  • Datum van je bezoek: 30 jul. 2015
Wat een beleving! Het begon al direct met de nodige grappen van de eigenaar. Op mijn vraag hoe lang hij hier al was antwoordde hij "Sinds half 12":-) Lekker droog en zonder poespas. Het aperitief mocht je kiezen. Er kwam zelfs een wagentje voorrijden met veel keus. Nog nooit gezien! Meestal krijg je een champgne met kir ofzo, hier keuze uit 5 , van wit tot mousserend rood. De avond was één lange proeverij met goede uitleg en diverse smaak explosies. Veel schilderijtjes, mooi opgemaakt en vooral zeer smaakvol. We namen het 6 gangen menu. (gewoon ook doen!!) met bijpassend wijnarrangement. Een avondvullend programma in zeer goed gezelschap. We vonden het een absolute ontdekking en zeer verrassend allemaal. Gewoon een topzaak waar je vroegtijdig moet reserveren en waarvoor ze van heinde en verre komen! We komen terug, zijn zeer enthousiast dat dit in Vaals te vinden is en een aanwinst voor onze gasten van De Heerlijkheid Vijlen!
Joan M.
  • Datum van je bezoek: 25 jul. 2015
Het 4-gangen menu mogen genieten waarbij elke gang een waar smaakfestijn was met als topper de kalfswang. 2 Personen hadden het 4- gangen vegetarisch menu, als echte vegetariërs hebben zij aangegeven nog nooit zo gevarieerd en smaakvol gegeten te hebben. Bediening is een topper evenals de ambiance. Zeker herhalen wij dit.
Zuidlimburgse .
  • Datum van je bezoek: 3 jan. 2015
Ik heb gisteravond gegeten bij restaurant Schatull met mijn zoon van 13, het menu van 32,50
euro.
De ontvangst was prima, we konden snel bestellen, kregen meteen onze fles water en toen begonnen de amuses te komen, eerst een proeverij van olijven, een schuim van rode biet, heerlijk notenbrood met 2 soorten olijfolie en zeezout, 2 andere amuses, 1 met gorgonzola creme en viskuit, 1 met uiencompote.
daarna de voorgerechten, canneloni met zuurkool en vis en carpaccio,die waren allebei heerlijk en niet te veel.
het hoofdgerecht bestond uit in mijn geval uit kabeljauw met diverse bijlagen en voor zoon uit 2 bereidingen van patrijs.
als verrassing kregen we tussen hoofdgerecht en nagerecht een ijsje met gorgonzola / mosterdsmaak met knettersnoep erop, erg speciaal en lekker.
als nagerecht had ik voor het nagerecht met vruchten gekozen, je kon kiezen uit vruchten of chocolade, verder was het een verrassing.
zoon had gekozen voor een taartje van gorgonzola, dat erg lekker was.
ik kreeg gedeconstrueerde appeltaart, bestaande uit allerlei onderdelen, waaronder appelpudding, appelgelei, appelsuikerspin en kaneelmousse, een erg aangename verrassing.
ik sloot zelf af met een espresso, vergezeld van een aantal heerlijke visser bonbons en 2 biscotti.
voor dat alles betaalde ik 78 euro ( inclusief 2 flessen tafelwater ), we hebben bijna 3 uur genietend doorgebracht en we voelden ons echt verwend.
we zullen er zeker nog eens terug komen.
ook nog leuk om te vermelden: ik woon er behoorlijk dichtbij en heb eerst mijn zoon naar huis gebracht en daarna elders gepind om te betalen, de pinautomaat deed het namelijk niet, het was fijn dat ze zoveel vertrouwen in mij stelden.
kortom ik raad dit restaurant zeker aan.
HarryVermeulen .
  • Datum van je bezoek: 21 nov. 2014
Schatull, Vaals dialect voor ''kasteel'' biedt in een oubollige decor(da's persoonlijk) aan slechts 6 tafels een voortreffelijke menu kaart met uitstekende passende Italiaans wijnen. De gastheer, Italiaan uit Florences, waarvan we dachten dat hij voor de afwas zorg droeg had tijd nodig om klik te maken. Was even wennen maar zijn voortreffelijke uitleg over herkomst van wijnen met daarbij het passend gerecht die vooral piatti tipici waren.
Op en top Italiaan, de moeite waard met streekgerecht keuze uit alle hoeken van Italia.
Tweede bezoek schiet in verschiet.
Knightrider .
  • Datum van je bezoek: 20 nov. 2014
Leuke ervaring opgedaan in dit restaurant.
Bediening doet goed zij best en maakt een aardige babbel aan tafel. We hebben genoten van de pasta al (is onze mening) was te pasta telang gekookt en smaakte hij daardoor erg papperig. Wel een ruime portie gekregen.
Gerard T.
  • Datum van je bezoek: 22 okt. 2014
Gisteravond een topavond gehad in Schatull. Gekozen voor het zesgangen menu dat vooraf gegaan werd door een aantal heerlijke amuses. Elk gerecht was prima qua smaakcombinaties en de bijgekozen wijnen waren een schitterende aanvulling op het geheel.
Het decor was prima en de vriendelijke wijze waarop alles geserveerd en opgedient werd maakt dat we het
prima naar onze zin hadden. Een zekere aanrader voor een ieder die van lekker eten houdt.
Mebius .
  • Datum van je bezoek: 31 aug. 2014
We aten afgelopen zondag voor de tweede keer bij dit restaurant, na een prima ervaring in juli.
Deze keer was het zelfs nog beter. Omdat we geen vlees eten en een beetje vis is het voor ons vaak moeilijk om iets echt lekkers in de Limburgse regio te vinden. Om man en paard te noemen ; van vegetariërs begrijpt men vaak helemaal niets. Schatull maakt verrukkelijke gerechten klaar die ons nu twee keer hebben laten watertanden. Subtiele smaken, veel afwisseling, en koken op hoog niveau garanderen een geweldige avond. We hadden een viergangen menu met een perfect daarbij passend wijnarrangement, en diverse amuses. De gastheer heeft een aparte stijl en legt uit wat er op tafel komt. Omdat hij echt verstand van zaken heeft is dat erg leuk en verhelderend. De prijs /kwaliteit is groots. Eigenlijk begrijpen we niet hoe men het voor deze prijzen kan doen. 2 x 4 gangen, 11 glazen wijn, koffie met geweldige lekkernijen ( o.a. visser bonbons) een fleswater en 4 amuses en tussendoortjes.
Dit alles kostte 125 euro. Even een dagje van tevoren voor vegetariërs is geen must maar wordt wel op prijs gesteld, want alles is kraak vers.

Miquette V.
  • Datum van je bezoek: 10 aug. 2014
Superorginieel. Vooral de combi van gerechten en aanbevolen wijnen. Je krijgt ook mooie verhalen over de Italiaanse wijnen. Nooit geweten dat er zoveel verschillende druivensoorten zijn in Italie.
Eten top! Ietwat teveel smaken soms bij elkaar, maar wel heel smakelijk. Leuke manier van presenteren, onderkoelde humor van de ober. Hele fijne avond gehad.
Lekker007eten .
  • Datum van je bezoek: 28 jun. 2014
Hier hebben we een aantal keer eerder gegeten maar dit keer was ons eten niet goed bevallen. De gnocchi was veel te zout. Liever iets minder zout gebruiken waar de gast zelf kan nazouten. De bediening kon onze klacht begrijpen ze hadden dit al eerder gehoord maar de keuken kookt juist hoog op smaak zei ze. De vorige keer was het perfect deze keer minder maar we zullen zeker nog een keertje gaan. Dan geven we wel aan minder zout te gebruiken. Bediening was uitstekend zelfs na de klacht heel vriendelijk.
Hautbages .
  • Datum van je bezoek: 1 jun. 2014
Hier hoef je niet lang te twijfelen. Neem het vier-gangen keuze menu van 34,50 euro en u zult versteld staan van de originaliteit en de smaakexplosies van de gerechten. En dan te bedenken dat in het menu ook gewerkt wordt met exclusieve ingrediënten ( kreeft, coquilles, lam).
Maar eerst heerlijke amuses vooraf.
Goede wijnen per glas te bestellen en een uitgebreide wijnkaart ( al waren nogal wat wijnen niet meer in voorraad).
De tafels zijn mooi verzorgd met tafellinnen en goede servetten
Een restaurant om lief te hebben!
Highertree .
  • Datum van je bezoek: 23 mei 2014
Sensationeel restaurant daar waar je het niet direct zou verwachten. Prachtige kaart met zeer bijzondere en verrassende combinaties, door de gastheer een bijpassend wijnarrangement laten aanmeten wat de stoutste verwachtingen overtrof. Met heel veel passie, enthousiasme en vakkennis gebracht. Absolute aanrader, een volgend bezoek aan de wijde omgeving van Vaals gaat zeer zeker vergezeld met een bezoek aan Schatull.
Jdonselaar .
  • Datum van je bezoek: 18 mei 2014
toen we bij het bestellen van het menu al moesten aangeven of we voor de kaas of een zoet nagerecht opteerden, vroegen we wat het zoete nagerecht inhield. De patron gaf als antwoord: ''lekker en dat is een verrassing". Ik hou niet zou van ''verrassingen'', zeker niet wat het nagerecht betreft, maar vreemd vonden we het wel dat de bediening op geen enkele manier wilde zeggen wat het zoete nagerecht was. De gerechten waren matig bereid, maar vooral veel te zout. Het lamskoteletje was te taai en de lamszwezerik te droog. En jammer dat de eigenaar nogal Italiaans/arrogant was. Het was niet druk er was nog een tafeltje met 2 gasten, dus in totaal 4 personen aanwezig, maar echt enthousiast leek ons de bediening niet. Nagerecht was overigens wel goed, ondanks het feit dat we van te voren niet wisten wat we konden verwachten.
Lilianne V.
  • Datum van je bezoek: 8 jan. 2014
De houtkachel brand en er klinken Italiaanse aria's. De sfeer is goed en de kaart is klassiek Italiaans met eigenwijze details zoals het konijn met garnalen, of de carpaccio met truffel. Alles is zeer goed op smaak en wordt met flair en humor opgediend door de eigenaar. De kokkin staat met een glimlach te koken. De wijnkaart is op streek gerangschikt. Dit alles tegen een zeer redelijke prijs. Eenmaal buiten helemaal voldaan en ontspannen. Een topper.