Sari Djawa

Gouwsluisseweg 48 2405 XS Alphen aan den Rijn Nederland Kaart

Meer informatie over restaurant Sari Djawa

Jan-Willem H.
  • Datum van je bezoek: 5 nov. 2016
Nu woon ik al zo lang in Alphen en was nog nooit in dit restaurant geweest..
"Weer zo'n Aziatisch ding". Dácht ik!
Wat een totale verrassing!
Ik was met een zeer kieskeurige disgenoot, maar samen kwamen we tot de conclusie dat werkelijk alles klopte.
Al bij binnenkomst in de eeuwenoude molen vielen we als een warm bad in een ongelofelijk sfeervol ingericht restaurant.
Geen kitsch , maar klasse sfeer.
En dan het eten: wat een verschil met anderen.
Aan elk van de vele gerechten was aandacht besteed. Met finesse en passie bereid en op een verrassende en fraaie manier geserveerd zodat je er eerst even naar wil kijken.
Als verwende vent en na vele rondreizen door Indonesië zelf kwamen de oooh's en aaah's vanzelf.
Dit restaurant verdient het om avond aan avond vol te zitten.
De prijzen zijn zeer acceptabel.
Wat een absolute aanrader!
Ron B.
  • Datum van je bezoek: 20 okt. 2016
Gisteren met de hele familie genoten van de rijstschotel Sari Djawa! Heel veel smaak en diversiteit, dus zelf voor de kinderen was het lekker. Echte Indonesische keuken en het personeel was zeer vriendelijk en enthousiast. Prijs was ook meer dan prima (22.50€) dus zeker een aanrader!
Ingrid V.
  • Datum van je bezoek: 25 sep. 2016
Gisteren een vegetarische rijsttafel besteld.
Als je enigszins weet hoe Indisch eten behoort te smaken: GA HIER DAN VOORAL NIET ETEN!!!!!!
De soep was bouillon met wat groenten. Aan de smaak was niets Indisch of enigszins Aziatisch te bespeuren, maar vooral heet door de chilipepers. Met enkele sliertjes taugé, so-oen en een ronddobberde dumpling werd de suggestie gewekt dat het om een Aziatisch soepje gaat.
De gele rijst had alleen de kleur, maar niet de smaak van nasi kuning, Het lijkt verdacht veel op de gele snelkookrijst van lassie.
De Tahoe was waterig en smakeloos. Pindasaus smaakte naar de Wijko pindasaus.
De pisang goreng was een gefrituurde oliebol met snotterige bananenpulp.
De tahoe, Timpeh en groeten gerechten eveneens niets van de verfijnde Indische keuken. Bamboescheuten uit blik, geen verse kruiden te bespeuren of te proeven. Lijkt en smaakt erg veel op de kant en klare kruiden die je in zakjes bij elke toko kunt krijgen.
Verder veel kleine hapjes uit de frituur.
Als je niets van Indisch eten weet kan je veel mensen voor de gek houden, maar geloof me dit heeft niets te maken met de verfijnde Indische keuken.
Onbegrijpelijk dat er lovende recensies zijn. Waarschijnlijk heeft de eigenaar een grote vriendenkring.
Toch even afsluiten met iets positiefs: schitterende locatie. Mooi en sfeervol interieur. En een lief vriendelijk meisje in de bediening.
Frank D.
  • Datum van je bezoek: 24 sep. 2016
Indisch, Indonesisch, Aziatisch? Lijkt er in de verste verte niet op en geloof me, ik kan het weten. Het was bovendien niet eens lekker (is understatement). Heb hierover nog geklaagd. Ik wacht nog steeds op een reactie. Kortom, een totale deceptie. Begrijp gewoonweg niet dat er nog zoveel positieve recensies te lezen zijn. Je zou bijna denken dat het doorgestoken kaart is.
Prosper B.
  • Datum van je bezoek: 2 jul. 2016
Gisteren a la carte gegeten. De satémix bestond uit Ajam, Babi, Udang en Kambing. Kortom, heerlijke mix van kip, varken, garnalen en geitenvlees met bijpassende sauzen. Zag er allemaal ook erg mooi en verzorgd uit.
Als hoofdgerecht kozen we voor Daging Tipan (geflambeerde ossenhaas), vlees was zeer mals en had een volle smaak. Als laatste hebben we mogen genieten van Udang Goreng Pedis (gebakken garnalen met knoflook). We hebben heerlijk buiten op het terras gezeten aan het water, kijken naar de boten die voorbij kwamen. De bediening was uitstekend en vooral erg gastvrij en dat laatste vinden we erg belangrijk. Het maakte de hele middag/avond erg gemoedelijk en relaxed. We komen hier zeker snel weer terug!
Korteraar ..
  • Datum van je bezoek: 9 mrt. 2016
een aantal malen per jaar hier eten, is een voorrecht. toch was het gisteren eventjes wat minder.
te lang wachten op de drankjes. wat is dat toch....... hoe moeilijk is het om even snel een drankje op tafel te zetten als je als enige in het restaurant zit (wij waren de eersten die avond).

ook jammer... de soep was weliswaar heerlijk, maar niet warm genoeg. de manier van serveren is leuk via een theepotje in de kom gieten, maar dan moet het kommetje en het potje echt kokendheet zijn, dan krijg je het warm op tafel...verbeterpuntje dus !

het eten is trouwens heerlijk, maar het zou leuk zijn om ook eens iets 'anders" te serveren in de heerlijke uitgebreide rijsttafel, dus laat de kok eventjes out of the box denken en de samenstelling aanpassen.
Joost V.
  • Datum van je bezoek: 13 feb. 2016
Leuke entourage bij/in de molen. Gratis parkeren. Lieve bediening. Voorgerechtjes heerlijk.
Rijsttafel prima, niet echt verrassend. Nagerecht lekker. Prijskwaliteit verhouding goed.
Was 100% bezet, niet storend. Prettig getafeld en voldoende aandacht.
Sigrid V.
  • Datum van je bezoek: 3 jan. 2016
Een Indonesisch restaurant in een oer-Hollandse oude molen. (het pakhuis) Ik kom hier regelmatig en je kunt mij geen groter plezier doen! Heerlijke vegetarische rijsttafel en een dessert buffet waar je je niet kunt inhouden. Zeer vriendelijke bediening. Mooie lokatie en heerlijk eten...
Hans En Dona H.
  • Datum van je bezoek: 25 dec. 2015
Fantastisch eten, fantastische bediening tijdens de drukke kerstdagen verliep alles op rolletjes, het menu was mooi gebalanceerd uitgekozen, verrukkelijke smaken, met allergieën en voorkeuren werd prima rekening gehouden. Roy, Wendy en rest van de staf: Chapeau!!
Rijn1982 .
  • Datum van je bezoek: 4 dec. 2015
Op een vrijdag het afhaalmenu 'Sari Djawa' gehaald voor 2 personen.
Bij binnenkomst zag het er nog bijna net zo uit als toen ik hier 15 jaar geleden voor het laatst was en zo rook het er trouwens ook.

Eigenlijk had ik al een slecht gevoel toen ik op deze vrijdagavond maar een tafel bezet zag.
Alle alarmbellen rinkelden pas echt goed toen ik uit de keuken geen Bahasa hoorde komen maar Chinees.

Zo en dan nu de maaltijd zelf, om te beginnen met de rijst; de nasi kuning was alleen geel maar smaakt nergens naar. De daging smoor lag in een waterig saus waarop olie dreef en kruidnagel overheerste als enige smaak, de rendang was een zelfde lot beschoren.
De sambal goreng boontjes waren kapot gekookt, de satesaus die bij de saté werd geserveerd leek verdacht veel op de overbekende Wijko pindasaus. De babi ketjap was gefrituurd zoals de chinezen babi pangang maken.
De atjar was in geen velden of wegen te bekennen evenals de sambal goreng kentang.

Dit had niets met de Indonesische keuken te maken en was de laatste keer dat wij hier iets bestellen à €35 , volgende keer halen we weer bij Rasa Baru ondanks het beperktere aanbod.
Theo B.
  • Datum van je bezoek: 26 aug. 2015
Wij komen al 20 jaar met enige regelmaat. Dan weer gewoon met z'n tweeën en dan weer met vrienden. Soms ook gewoon een jaartje helemaal niet. Toch was het een bewuste keus om gisteravond het afscheidsdiner t.g.v. mijn pensionering aldaar te willen vieren.

Met een club van ongeveer twintig man was ik (en daarmee mijn gasten) verzekerd van een hartelijk welkom bij binnenkomst van het restaurant gevolgd door een eerste drankje. De gastvrouw (Wendy) koppelde regelmatig terug met mij om alles op het juiste moment te kunnen verzorgen.

We begonnen met de heerlijke soto waarna we even een korte pauze hadden om wat te zeggen waarna een sortering van saté werd uit geserveerd. De gasten vonden het heerlijk en de saté kambing was boterzacht en heerlijk gekruid.!

Daarna hadden we gekozen voor het lopend buffet om de sfeer wat informeel te houden. Er was genoeg keus en voor ieder wat wils. Zelfs Halal was geen probleem.

Ik heb genoten van alle duimen die omhoog gingen de de complimenten welke over het eten gegeven werden. Men heeft zitten smullen en er werden vele kaartjes van het restaurant meegenomen.

Kortom, het was een grandioze verzorging van een diner gisteravond welke ter gelegenheid van mijn pensionering gehouden werd. Het heeft er toe bijgedragen dat ik met een goed gevoel op deze onvergetelijke dag kan terug kijken.

Wendy en je man die al dat lekkers klaar maakt, ontzettend bedankt. Klasse!
Silvanana .
  • Datum van je bezoek: 18 jun. 2015
zojuist rendang en tahoe gehaald. Wat vies. Rendangsaus was niet gebonden, gewoon waterig, de tahoe was niet gaar van binnen. Nooit meer. Voortaan weer lekker naar een ander restaurant in de hooftstraat.
Leon654321 .
  • Datum van je bezoek: 18 apr. 2015
Na de recensies gelezen te hebben wilde we dit restaurant graag een keer uitproberen. We hebben het buffet genomen en wat een teleurstelling was dat. De diversiteit was matig; zo zit er standaard geen sate bij maar ook niets van rundvlees. Het was ook niet even op of zo....het was er gewoon niet.

Maar het vlees dat er dan wel was....sorry ik had gewoon het gevoel afvalvlees te eten. De verfijning die je zou verwachten ontbrak geheel. Helaas bleek bij de rekening ook nog dat het onderste uit de kan werd gehaald; We hadden een voorgerecht van het menu omgewisseld voor wat anders; dat mocht eerst gewoon. Vervolgens kwam een mevrouw vertellen dat toch een toeslag zou worden berrekend, prima natuurlijk. Maar bij de rekening bleek de volle prijs gerekend. Dat lijkt me geen toeslag....maar een opmerking hierover werd weggewuifd.

Wij komen regelmatig in indonesische restaurants, maar dit buffet was naar onze mening echt ver beneden de maat. Wellicht dat a la carte beter is, maar dat gaan wij helaas niet meer proberen.
Michiel A.
  • Datum van je bezoek: 26 mrt. 2015
We waren hier al jaren niet meer geweest. Op advies van een collega er toch maar weer eens naar toegegaan. Het restaurant had een ware facelift ondergaan. Maar ook de keuken was in kwaliteit er duidelijk op vooruit gegaan. Verwacht geen loeihete Indonesische gerechten. Het is gelukkig allemaal niet te "pedis" en dat maakt dat de geraffineerde smaken veel beter tot hun recht komen. Het voorgerecht bestond uit allemaal heerlijke kleine Indonesische hapjes. Bijzonder en smakelijk! Als tweede gang fantastische saté. Eindelijk weer eens onberispelijke saté Kambing gegeten! De "kleine" rijsttafel, als hoofdgerecht, was eveneens heerlijk en gevarieerd. Tot slot (het was immers een menu) een smakelijk dessert. Opmerkelijk goed en dat zijn we niet zo gewend in Aziatische restaurants. Keurige prijs/kwaliteits verhouding. Goede witte huiswijn en natuurlijk Bintang bier. Prettige bediening. Wij bevelen dit restaurant van harte aan!
Korteraar ..
  • Datum van je bezoek: 14 feb. 2015
Daar zijn we weer, eerder dan verwacht maar ook nu weer was het eten heerlijk. We hebben weer gekozen voor het 4-gangen-menu, en de chardonnay. Het was...evenals de vorige keer, weer erg lekker en de bediening is natuurlijk weer even vriendelijk.

Wel was het qua bediening een "rommeltje" , want er was deze dag (14 feb.) gewoon te weinig bediening (of te veel, maar wel erg jong en onervaren). Dit resulteerde in lange wachttijden (plm 30 minuten voor een kop munt-thee, en na 40 minuten pas het voorgerecht). maar het wachten werd, evenals vorige keren weer beloond met een zalige maaltijd
Fijneter .
  • Datum van je bezoek: 28 dec. 2014
Het is alweer een paar jaar geleden dat wij hier waren. Op aanraden van vrienden teruggekomen omdat het verbeterd zou zijn. De gastvrouw had bij binnenkomst een Aziatisch accent, toen ze iets later boos was op haar collega was dat accent ineens weg.
Bij binnenkomst vroegen wij een fles plat water en de (kleine) wijnkaart. Plat water hadden ze niet meer. Nadat wij de wijn gekozen hadden (sauvignon) kwam ze vertellen dat ze die wijn niet meer hadden, wel de huiswijn sauvignon die ook op de kaart stond. Toen ze met die wijn kwam aanlopen maakte ze deze snel open, schonk deze bij mij (vrouw aan tafel) in met haar hand op het etiket. O meneer ik vergeet dat u misschien wilt proeven, waarna ze hem mijn man liet proeven. Het bleek dat het wederom een andere wijn was dan we besteld hadden.
Hierna kregen wij de menukaart, ik was inmiddels een beetje sceptisch geworden. We kozen voor het 4-gangen rijsttafelmenu. Het voorgerecht was leuk gepresenteerd maar de smaken vlak en van de 4 gerechtjes hetzelfde. De Lumpur (gestoomde rijst) was een smakeloze hap kleffe rijst. Het tussengerecht bestaande uit 3 soorten sate waren alleen met een lichte marinade een beetje op smaak gebracht. Het hoofdgerecht bestond uit 16 soorten gerechtjes waarvan we er 14 kregen. Ik ben geen grote eter, maar het was niet genoeg. Rijst wilde de gastvrouw wel extra serveren, maar dat is niet zo lekker als de rest al op is. Ook hier waren de smaken niet Indonesisch, het leek meer op Chinees. Een van de gerechtjes was rundvlees, maar helaas tot het binnenste krokant.
Het nagerecht "een parade van Indonesische zoetigheden" hebben we overgeslagen toen we merkten dat het een buffet was waar wij als een van de laatste gasten gebruik van mochten maken, het zag er niet fris meer uit.
Wij zijn menigmaal in Indonesie geweest en zijn gek op het land. Het zou voor deze mensen goed zijn daar ook eens naartoe te gaan om te ervaren van Indonisische gastvrijheid en Indonesisch eten is. Zonde!
Loek-yvonne .
  • Datum van je bezoek: 17 dec. 2014
Wij hebben afgelopen woensdag, na telefonische reservering, onverwacht bij Sari Djawa gegeten.
Het restaurant was al geheel in kerstsfeer en dat was een warm onthaal.
In overleg met onze gastvrouw hebben we voor het verrassingsmenu, dat uit zes gangen bestaat, gekozen.
We konden aangeven wat niet onze voorkeur had, of waar wij misschien allergisch voor waren.
Ons aperitief bestond uit een lekkere huiswijn, te weten een Merlot en Sauvignon blanc.
Voordat het verrassingsmenu begon zijn we gestart met een heerlijke amuse.
De overige zes gangen waren één en al een grote verrassing.
Inhoudelijk zal ik niet aangeven waar de gerechten uit bestonden (verrassingsmenu), maar we vielen van de ene in de andere verbazing.
Zeer originele presentatie, waarbij ieder gang weer op een andere manier werd gepresenteerd.
Bij iedere gang werd een duidelijke toelichting gegeven.
De kwaliteit van de gerechten waren uitstekend en in combinatie met de gekozen specerijen en kruiden was het een uitstekend geheel.
Indonesisch eten op een verrassende manier!
De opvolging van de gangen was in tijd goed op elkaar afgestemd.
Bij de laatste gang, ons dessert hebben we een heerlijke dessertwijn gedronken.
De prijs voor dit verrassingsmenu is € 42,50, exclusief de gebruikte drankjes.
Het onverwachte bezoek aan Sari Djawa was een avond vol van positieve verrassingen.
Wij komen daar graag terug.

Loek en Yvonne Zimmermann

Ton M.
  • Datum van je bezoek: 13 dec. 2014
In een lang vervlogen verleden heb ik hier eens gegeten; mijn herinnering was niet heel erg positief. Het eten was goed maar de service en de inrichting lieten echt te wensen over.
Gisterenavond zijn mijn vrouw en ik samen met mijn schoonouders hier weer wezen eten. Wat een aangename verrassing!! Het restaurant is helemaal opnieuw ingericht: mooi meubilair met een oosterse uitstraling (hout, riet), een attente en vriendelijke bediening en werkelijk geweldig eten. Op een onze vraag of er een nieuwe eigenaar of kok was werd trots geantwoord dat dit niet zo was. En terecht trots, want men heeft zichzelf en het restaurant op een ander niveau gezet.
Wij kozen allen voor een vier gangen menu en dat was in één woord fantastisch. Het begon met een viertal amuses (loempia'tje, rijst in bananenblad, king prawn en een wolton-pasteitje) uitgeserveerd op een langwerpig bord. Daarna volgende een klein bord met drie kleine saté'tjes van geit, garnaal en varkensvlees. Het hoofdgerecht bestond uit een Indonesische rijsttafel met twaalf verschillende gerechten, allen zeer authentiek van smaak. Tot slot hoort er als dessert ijs bij, maar ons werd aangeboden gebruik te maken van het dessertbuffet. Altijd doen! Het buffet is rijkelijk voorzien van chocolade-gerechten, mouses, taartjes etc etc.
Kortom, voor een zeer redelijke prijs hebben we hier een geweldige maaltijd genoten. Ik beveel dit restaurant van harte aan!
Hans En Dona H.
  • Datum van je bezoek: 28 nov. 2014
Met 26 man hier van het verrassingsmenu genoten vanwege mijn 25 jarig jubileum. Heerlijk in een prima sfeer gedineerd en wonder boven wonder, IEDEREEN vond het heerlijk. Geen recht toe recht aan rijsttafel, maar een zeer specialistisch menu, en zo prachtig geserveerd! Foto's waard. Naast de verrukkelijk smaak, ook een perfecte bediening, het liep allemaal op rolletjes. De hele avond stond iedereen voor ons klaar, een klasse apart. De gehele benedenruimte was voor ons gereserveerd. Terima kasih voor een perfecte avond, Roy is een fantastische chef-kok, Wendy de perfecte gastvrouw, samen zijn ze Sari Djawa. Een bezoek is meer dan de moeite waard.
Eciruam .
  • Datum van je bezoek: 25 okt. 2014
Buffet gegeten bij Sari Djawa. Eten was zeker goed, maar miste wel sate bij het buffet. Desertbuffet mag wel aagevuld worden met ijs.
Ondanks het goede eten toch geen topavond gehad. De service is namelijk dramatisch te noemen. Buffet was niet klaar terwijl er al heel veel mensen aanwezig waren. Er wordt nauwelijks gevraagd of je drinken wilt en je moet zelf vragen om het buffet aangevuld kan worden. Doe wat aan de service en je hebt een gouden tent