Rikus

Hoofdstraat 10 9463 PC Eext Nederland Kaart
31-592481967

Over restaurant Rikus

Rikus is een thuis voor iedereen die van rust, natuur en culinair genieten houdt. In het voorhuis is het restaurant gesitueerd. In de schuur het hotel en de lounge. Rikus is letterlijk verbonden met buiten. Waar u ook bent. Genietend van de lange zomeravond of de najaarszon. Of 's winters gezellig met z'n allen bij de houtkachel met een maaltijd en een drankje. Veel glas en een prachtig uitzicht. Buiten wordt als het ware naar binnen gehaald.
Bij Rikus trachten we de warmte van het platteland te combineren met de stijl van de stad. De warmte vind je onder andere terug in de oude elementen in het voorhuis uit 1922. Maar ook in de directe omgeving. En natuurlijk in de ingrediënten. De streekproducten. De groenten en kruiden uit onze eigen tuin. Maar ook in de manier van koken en het tempo van de mensen.

Meer informatie over restaurant Rikus

JandL .
  • Datum van je bezoek: 21 sep. 2016
Met vier personen bij Rikus gegeten. Uitstekend. Vooraf kon een drankje op het terras genuttigd worden. De zaal is zo ruim dat er weinig hinder is van de medegasten en die waren er op deze doordeweekse avond zeker. De keuze was vervolgens een drie, vier, vijf of zes gangendiner. Twee van ons kozen voor het drie gangenmenu en twee voor het vier gangenmenu. In overleg kon er afgeweken worden van de voorgestelde samenstelling van het menu. De binnenkomer was een voortreffelijke proeverij. Ook de volgende gangen stelden niet teleur. Rikus is een aanwinst voor de streek. De bediening was vriendelijk. Een restaurant om te noteren!
KdVries .
  • Datum van je bezoek: 2 aug. 2016
Paar dagen geleden hier gegeten en het drie gangen menu gegeten. Het restaurant is landelijk gelegen met erboven een hotel. Eenvoudige inrichting maar wel heel knus en echt een huiskamer gevoel. We waren er met een groepje met een aantal moeilijke eters er tussen. Al bij het opnemen van de bestelling gingen ze er bij Rikus er erg flexibel mee om, waardoor we meteen het gevoel kregen dat het wel goed zat. En dat was het ook. Alle gerechten waren zeer smaakvol. De groentes uit eigen tuin droegen daar zeker bij aan. Zeer verrassende ervaring gehad tegen een zeer schappelijke prijs
M W.
  • Datum van je bezoek: 6 jul. 2016
Prachtig verbouwde boerderij met uitbreiding en tal van mogelijkheden voor groepen en vergaderen. Eigen parking en mooi terras, schitterend uitzicht over het Drentse land in de avondzon.
Groenten uit eigen tuin en eigen vlees. Creatieve keuken, professionele vriendelijke bediening, formule vaste menu's variërend van 3 tot 6 gangen, met bijpassend wijnarrangement. Uitstekend allemaal. Je zit er ook prettig.
Brigitte R.
  • Datum van je bezoek: 27 jun. 2016
2 weken terug hier heerlijk gegeten. Vast menu, maar wel met keuze opties.
Vers, lokaal en mooie opmaak.
Authentiek decor in prachtige omgeving.
Herrdocter .
  • Datum van je bezoek: 19 jun. 2016
Rikus is leuk verbouwd maar de afwerking laat nogal wat te wensen over ,locatie is leuk vooral als je op het terras in de zon van een drankje kunt genieten . Het eten was matig een beetje te vlak van smaak geen uitgesproken culinaire hoogstandjes en als afzakkertje en irisch koffie wat geen irisch koffie was maar een beetje whiskey en koffie en iets wat moest doorgaan voor slagroom ,kortom wat mij betreft is Rikus geen aanrader
Marleenvanminnen .
  • Datum van je bezoek: 4 jun. 2016
We waren het afgelopen weekend met een gezelschap van 8 mensen bij Rikusom om te eten en te slapen. In een woord: geweldig! Het weer hielp daar uiteraard een handje bij, want eten in de buitenlucht geeft net dat beetje extra. Restaurant en hotel zijn zeer smaakvol ingericht, uitzicht vanaf terras is prachtig. Er is geen menukaart om uit te kiezen, maar aangeven wat je niet wilt is mogelijk. Wij kozen voor een vijf gangen diner en elke gang was uitstekend. Proeverijtje van allerlei voorgerechten en daarna mooie afwisseling van vis, vlees en kaasplankje toe. En vergeet vooral de heerlijke verse groenten niet. Bediening was prima, voelde het gezelschap goed aan. Kortom, top en voor herhaling vatbaar!
DeGenieter2 .
  • Datum van je bezoek: 15 mei 2016
Heerlijk gezeten op het terras, lekker gegeten met producten uit eigen tuin. De gastheer is erg gastvrij en kundig. De locatie is werkelijk prachtig zeker in de zomer! Wij komen zeker nog eens terug.
Marianne V.
  • Datum van je bezoek: 2 jan. 2016
Wat hebben we afgelopen weekend heerlijk gegeten in Eext. In het mooi ingerichte ruime pand was het een warm welkom. Een drankje bij de houtkachel, hierbij een lekker hapje met garnalen. Als voorgerecht een plankje lekkers om te delen. Vis met een spannende koolsaus en vervolgens een goed gebakken stukje rood vlees. Als topafsluiter een chocoladeproeverij waar het straciatella ijs de absolute topper was. Goede bijpassende wijnen. We waren de enige gasten maar dat voelde zeker niet vervelend. Snel weer een gelegenheid bedenken om hier te mogen eten.
Caroliencoerts .
  • Datum van je bezoek: 20 nov. 2015
In de sfeervol ingerichte lounge genoten we van een goed glas witte wijn en een wildamuse met een verrassende smaakcombinatie. Aan tafel kwam brood met boter en lekkere tapenade. De hapjes van de eerste gang zagen er heel verschillend uit en waren heerlijk, net als de salade. De rode wijn paste goed bij het hert. Het chocolade nagerecht was deels bescuitachtig,, deels romig en deels krokant: zalig! Bij de thee verraste men ons ook nog met een stuk zachte, volle chocolade. De bediening was wat voorzichtig, maar dat had wel charme. Een aanwinst voor Drenthe!
Lilian V.
  • Datum van je bezoek: 14 nov. 2015
Afgelopen weekend voor het eerst gegeten bij Rikus in Eext, een relatief nieuwe restaurant dus benieuwd wat we zouden krijgen. De entree voor het restaurant is erg ongezellig en nodigt niet uit om binnen te komen (we vroegen ons zelfs af of het wellicht de nooduitgang was). Ook de rest van het restaurant vind ik niet heel gezellig ingericht (betonnen vloer), maar dat is iets heel persoonlijks natuurlijk. Uiteindelijk kwamen we uiteraard om te zien wat de keuken te bieden had. Het begon heel goed, lekkere amuse, bij het aperitief, helaas wist de serveerster niet wat Kir is, maar nou ja, waarschijnlijk nog maar net begonnen. Het diner begon met een leuke proeverij van voorgerechten, met daarbij een heel smaakvolle salade. Het tussengerecht van schol was niet helemaal in orde, de vis was te droog. Jammer genoeg was het hoofdgerecht van runderlende ook niet goed, het vlees was heel erg taai. Als nagerecht kozen we voor een kaasplankje, prima geselecteerde kazen, voornamelijk uit de regio. Heel erg jammer dat terugkijkend op de avond het tegenvallende hoofdgerecht in herinnering blijft, terwijl de rest eigenlijk prima was. De wijnkaart is uitgebreid, maar wel prijzige wijnen. Een karaf kraanwater werd wel zonder problemen geserveerd.
Bij het vertrekken nog een teleurstelling: we vroegen ons af waar onze jassen waren opgehangen, we werden niet begeleid naar de garderobe en met een nonchalant : "om de hoek hangen de jassen en tot ziens" vertrokken we de stormachtige avond in.
Een restaurant met voldoende mogelijkheden volgens mij, maar prijs/kwaliteit is wat mij betreft niet in orde en over gastvrijheid valt ook nog wel het een en ander te leren.
Roadrats .
  • Datum van je bezoek: 3 okt. 2015
Elk jaar hebben we een speciaal weekend met onze kinderen die in het buitenland wonen (Engeland en Finland) en daar maakt een avond tafelen in een uitstekend restaurant deel van uit. We bereiden dat altijd zorgvuldig voor en zo waren we 2 maanden geleden al eens gaan "proef" eten bij Rikus, zie onze eerder recensie. Naar aanleiding van onze uitstekende ervaring direct gereserveerd voor het weekend met onze kinderen. Toen we zaterdagavond arriveerden bleek er ook een gezelschap te zijn van meer dan 100 personen en dan loopt het natuurlijk allemaal wat anders. Een heerlijke nazomerse avond met een drankje vooraf op het mooie terras zat er nu niet in, wie zou zich prettig voelen in zo'n grote onbekende groep die uiteraard bezit hadden genomen van deze mooie plek buiten. De leuke zitjes binnen bleken ook allemaal opgeofferd te zijn aan de tafels voor dit gezelschap dus mochten wij het doen met een wat rommelig aandoende ruimte op de eerste etage. Het serveren van een drankje vooraf ging zonder een viltje onder het bierglas, gevolg natuurlijk wat koude condensdruppels op de kleding. Onze tafel stond in een afgesloten ruimte, op zich niet verkeerd maar je mist dan toch de ambiance die Rikus nu juist zo speciaal maakt. Gelukkig heeft de keuken zich van haar beste kant laten zien en was het eten voortreffelijk. (6 gangen diner). De uitleg bij de diverse wijnen van het bijbehorende wijn arrangement schoot helaas schromelijk tekort, waarschijnlijk doordat de sommelier al zijn tijd gebruikte bij het grote gezelschap en wij het, met een overigens allervriendelijkste dame, moesten doen die niet verder kwam dan de aankondiging van de naam van de wijn en het jaartal, jammer. Maar de doodsteek kwam voor ons bij het vertrek, toen we aan de medewerkers(sters) vroegen waar onze eerder op de avond galant aangenomen jassen hingen kregen we te horen: "de gang door en dan rechts, daar ziet u ze". We hadden verwacht dat er even iemand mee zou lopen om ons uitgeleide te doen !. Ben ik nu te kritisch, nee ik denk het niet. Rikus heeft de pretentie naam te maken in het hogere segment, daar is de prijs naar en daar mag je ook je verwachtingspatroon op instellen. Het had hun naar onze mening gesierd als ze bij het boeken van het grote gezelschap even contact hadden opgenomen met hun eerdere reserveringen, wij hadden bij het maken van de afspraak aangeven hoe we graag de tafelschikking wilden hebben en wat voor ons de feestelijke aanleiding was bij Rikus te komen genieten van een mooie avond. Nee, Rikus staat even niet meer op onze short list.

Andries V.
  • Datum van je bezoek: 18 aug. 2015
Een meer dan aangename verrassing in Eext. Nieuw, uniek, uitzicht, lekker. Heerlijk gegeten in een prachtige setting, oud en nieuw in een prachtige combinatie. De versheid spat van je bord, vis, vlees, mooie groenten. Vriendelijke, deskundige, bediening. Ik kan niet iets bedenken waarom je hier niet zou gaan dineren.
JBeugeling .
  • Datum van je bezoek: 14 aug. 2015
Nieuw restaurant in een geheel verbouwde boerderij. Fantastische ligging.
Zeer enthousiast personeel. Eerste 3 gangen op het terras met mooi uitzicht op de landerijen en de eigen moestuin, daarna naar binnen voor het nagerecht.
Ze hebben geen keuze menu, echter gaan uit van 3 gangen menu die uitgebreid kan worden met meerdere gangen. Geen kaart dus, wordt aan tafel uitgebreid uitgelegd wat die dag geserveerd wordt. Hebben uiteindelijk gekozen voor 1 extra tussengerecht.
Kwaliteit van het eten op hoog niveau. Voorgerecht een plankje met proeverijen van vis, vlees en vegetarisch. Tussengerecht stukje vis met safraansaus, hoofdgerecht verschillende stukjes kafsvlees. Alles met mooie groente uit eigen tuin. Hebben tussen de gangen door even rondgekeken in de moestuin. Elke gang was weer een zeer aangename verrassing en onderling heel goed op elkaar afgestemd. Al met al genoten in een heel ontspannen sfeer. Een aanwinst voor de omgeving.

Trein .
  • Datum van je bezoek: 8 jul. 2015
Op 8 juli een warme lunch gebruikt in Rikus,
Met 3 personen.
De kwaliteit van het menu was uitstekend, op een leuke manier opgediend. Personeel zeer vriendelijk.
Vooral de kaasplank is een aanrader, we hebben zeer genoten.
De locatie is erg groot en het zou het wat huiselijker maken als er grote vazen met bloemen worden neergezet.
Hoop nog eens terug te komen. H.G. van Berkel Pattje
EterD .
  • Datum van je bezoek: 26 jun. 2015
Wat een geweldig restaurant! Op zoek naar een leuke B&B voor een weekendje weg in Drenthe vonden we Rikus in Eext. Bij aankomt bleek het een geweldig klein hotelletje in een mooie oude boerderij. We hebben er twee avonden gegeten tot grote tevredenheid. De groente komen uit de enorme moestuin achter de boerderij, dus verser kan niet. Het vier- en drie gangenmenu waren verassend en heerlijk. Zowel de vegetariers als de vleeseters in het gezelschap hebben genoten en ook de vis viel in goede aarde.

Het is jammer dat we een flink eind weg wonen anders zouden we veel vaker lekker gaan eten bij Rikus. Van harte aanbevolen.
Knarf E.
  • Datum van je bezoek: 19 jun. 2015
Wij hebben op een vrijdagavond met 4 personen gegeten bij Rikus. Het restaurant was helaas ook zo goed als leeg. Het was echt niet bijzonder. Het bijpassende wijnarrangement was niet passend en de deskundigheid van de gastvrouwen liet te wensen over. Alle gerechten van het verrassingsmenu waren zeker niet bijzonder (op het dessert na). Al met al een dure avond (285 euro) voor 4 gangen met 3 maal het wijnarrangement. Rikus heeft ongetwijfeld potentie op deze mooie locatie maar heeft onze verwachtingen zeker niet overtroffen.
Inge D.
  • Datum van je bezoek: 26 apr. 2015
Op 26 april j.l hebben wij hier met twintig personen gegeten vanwege het 55- jarig huwelijksfeest van mijn ouders. We hadden de beschikking over een eigen ruimte in het restaurant waar we heel privé met onze familie het feestje konden vieren. Wat hebben we het allemaal naar onze zin gehad deze namiddag en avond. Wij zijn qua eten een hele kritische familie ( echte gezondheids freaks zeg maar) maar we hadden geen enkele kritische noot te kraken, het eten is absolute top. Deze prachtige locatie gaat alleen maar mooier worden naarmate er een paar seizoenen verstrijken. Vanuit het restaurant kijk je uit over hun enorme biologische moestuin. Als inwoner van Eext zeg ik; Nooit meer weggaan uit Eext Rikus!
Jark .
  • Datum van je bezoek: 24 apr. 2015
Heel goed eten in een mooi oud Drents voorhuis. De sfeer is ongedwongen, het personeel maakt gepast een grapje.

Het bij het menu passend wijnarrangement hoeft niet, maar is wel heel lekker. De proeverij is een heerlijke compositie van kleuren en smaken. Groentes komen, als het kan uit de eigen moestuin, die je vanuit het restaurant kunt zien. Wij hadden het vlees van de kudde van Anloo, een Angusrund wat je hier net buiten Eext kan zien rondlopen.
(kraan)Water wordt aangeboden, wat ons betreft een plus. Zeker een aanrader voor een goed diner.
HePi .
  • Datum van je bezoek: 11 apr. 2015
Prima eten en service. Prachtig borrelplankje en daarna een mooi menu met heerlijke gerechten. Er is nog wel ruimte voor verbetering (had de kok bijvoorbeeld niet even de bodem van het desserttaartje kunnen proeven?), maar over het algemeen een aanwinst voor de regio. Uitstekend wijnarrangement. De zaak mag nog wel iets meer aankleding krijgen, de akoestiek is nu matig en de vloer in het restaurantgedeelte is beweeglijk en lawaaierig.
Namine .
  • Datum van je bezoek: 24 mrt. 2015
Wij hebben hier 24 maart gegeten met 4 personen. We waren geprikkeld door een Facebookbericht met foto's. Het ontvangst was professioneel maar we voelden ons toch een beetje opgelaten bij de vraag of we bubbels wilden als aperitief. Dit hebben we de hele avond gehouden. De bediening was aardig en hij liet veel vakkennis zien maar van ons hoefde dit niet. We hebben lekker gegeten maar wij ontvangen graag een kaart en kiezen graag zelf wat we lekker vinden. Thuis eten we wat er wordt geserveerd maar niet in een restaurant. Het hoofdgerecht,lam, was goed maar de portie klein.
Al met al waren de verwachtingen door Facebook groter dan de werkelijkheid.