RIJKS

- Bar 15:00 - 17:00

Duur
Henk D.
  • Datum van je bezoek: 2 dec. 2016
Op vrijdagavond om een uur of zeven, het is nog rustig, maar het loopt snel vol. Internationaal publiek, gegoede toeristen en enige Amsterdammers. Ondanks de grote ruimte toch knus, donkere wanden goede verlichting, en de akoestiek is ook prima. Leuke amuses, blaadjes met iets, fijne hartige balletjes. Veel mensen in de bediening, vlot en aardig (dat was voorheen minder), ah Lex Gasselink is de gastheer, die kenden we nog van Fris in Haarlem.
Mooie wijnkaart, sjiek en ook lekker per glas. Een beetje de formule van een gastrobar in Zuid, kleine hapjes om te delen, een paar hoofdgerechten. Alles is heel goed: vooraf kokosbisque, geweldige ceviche jacobsschelp, prachtig stukje griet, fijne forel met schelpen.. het hoofdgerechtje duif in zoutkorst, gaart met zandloper door op tafel (leuk!), 53 euro dat dan wel.. mooie toetjes.
Totaal 170 euro incl 3 glazen wijn...
Rijks is net zo duur als sommige van onze favorieten, en misschien net zo goed. Value for money? Nog maar eens proberen.
Ron B.
  • Datum van je bezoek: 25 nov. 2016
Wij gingen voor het shared dining concept en daar werd mooi rekening mee gehouden. Per persoon kozen we voor drie kleine gerechtjes en een dessert. Dit was voor ons voldoende. Elk gerecht was zeer fijn gebalanceerd in smaken en verrassend. We hebben heel lekker gegeten! Gerechtjes zijn wel wat aan de prijzige kant, maar daar staat veel kwaliteit tegenover. Qua opzet mogen van ons de tafeltjes iets verder uit elkaar. Dat geeft een meer intieme sfeer en dan hoeft er niet met tafels geschoven worden om er uit te komen.
Proevertje83 8.
  • Datum van je bezoek: 23 nov. 2016
Hier genoten van een heerlijk 4 gangen lunch met bijpassende wijnen.
Mooi restaurant, alleen de tafels staan wel erg dicht op elkaar.
We hebben ontzettend lekker gegeten en onze gastheer was zeer vriendelijk.
Wel jammer van een paar min- puntjes; keiharde boter, 5 stukjes brood voor 3 personen, eerst amuses en brood op tafel voordat we een aperitief en water hadden, verkeerde wijn terwijl het aperitief nog niet op was en het voorgerecht al wel uitgeserveerd was. Een gehaaste indruk, jammer.
Jessica P.
  • Datum van je bezoek: 12 nov. 2016
Afgelopen zondag heerlijk gegeten bij Rijks om het 2-jarig bestaan te vieren. Een unieke gelegenheid om de wijnmakers van het Rijks te ontmoeten die meteen uitleg gaven over de wijnen in combinatie met de
bijzondere menukaart. We hebben heerlijk gegeten, echt genoten en de gastvrijheid was subliem.
Michael B.
  • Datum van je bezoek: 12 nov. 2016
Weer eens in Rijks gegeten, en beter dan ooit. Het lijkt of ze zich steeds meer verfijnen in smaken en combinaties. Een belevenis. Fijn en adekwaat personeel, aangename ambiance. Inderdaad kan het akoestisch beter, maar met vier valt er nog prima te communiceren. Superlekkere gerechten, waarvan de gerookte biet, de langoustinestaart en het eekhoorntjesbrood de hoogtepunten vormden, en het toetje van pure chocola met duindoornsorbetijs en aardpeercreme een zalige afsluiting was. Kan een ster nog lang uitblijven?
Moppie50 D.
  • Datum van je bezoek: 8 nov. 2016
Onlangs in Rijks gegeten met partner en een vriendin. In alle opzichten een heerlijke avond! Soepje met eekhoorntjesbrood en een stukje forel waren verrukkelijk, goede wijnkaart, op verzoek gewoon een karaf water op tafel en attente en aardige bediening. Bij de borrel hele spannende gekruide en gefrituurde 'blaadjes" en als toetje een fantastische bannoffee. Aanrader!
Eylard H.
  • Datum van je bezoek: 14 okt. 2016
Begrijp niets van sommige oudere recensies, perfecte bediening, alles in goed temp, karaf water zonder probleem. Bij binnenkomst prachtige gefrituurde koolrabibladeren met wasabi, heel speciaal. Keurige wijnkaart vanaf 27,50 per fles, 5 Euro per glas.En dan het eten,wij kozen uitbundig voor losse kleine gerechten en deelden alles, keurig bij elke hapje nieuwe borden en bestek, uitstekend! Eerste goede oesters maar dat bepaald natuurlijk niet de kwaliteit van de kok, maar dan Ceviche van coquille st Jacques, verrukkelijk. Lekkere tartaar mooie langoustinestaart, en delicieuze kokosbisque met lekkere krokantjes, lekker brood met zoute boter erbij.eekhoorntjesbrood en eend om van te smullen. Je kan ook hoofdgerecht eyerib nemen 12 Euro per ons met frieten zag er bij de buren goed uit. Chocolade met aardpeer chips als dessert . Alles prima, ik geeft nooit een 10, want anders is beter nooit mogelijk , maar een dikke 9. Sfeer in het restaurant zeer ontspannen
ArtB .
  • Datum van je bezoek: 3 okt. 2016
Vandaag gegeten bij Rijks, mooie ambiance, mooie rustige plek bij het drukke museum. Mijn (jonge) tafeldame was inmiddels voorzien van een mooi glas wijn, wel moest ze hiernaar vragen. Misschien worden jonge bezoekers over het hoofd gezien?
De oesters, geweldig, en dan lekker de gefrituurde, op een tak, gepresenteerd chips erbij, mooi!
Toen het menu, over het algemeen goed, de geitenkaas erg zoet met de dressing, de presentatie erg smaakvol qua kleuren en servies.
Het restaurant is wat gehorig, veel gekletter van borden en bestek.
Bediening niet gepassioneerd, maar voldoende.
Pascale D.
  • Datum van je bezoek: 1 okt. 2016
Prachtige gerechten, rijk en vol van smaak. De saus bij de ingelegde bieten ga ik nooit meer vergeten. Profi bediening op een losse manier. Zeker voor herhaling vatbaar!
Jhavermans .
  • Datum van je bezoek: 13 sep. 2016
Heerlijk gegeten met een aantal zakelijke relaties. Voor een grotere groep heeft RIJKS een speciale kaart/menu.
De bediening is prima en spreekt ook allemaal goed Engels (handig voor internationale klanten) en zelfs wat Duits.
Behalve het eten heeft men ook een goede kaart met bieren, wijnen en andere dranken.
Dirk-2015 .
  • Datum van je bezoek: 10 sep. 2016
Een samenwerking met The Jane. Wat een absoluut top eten!
Op het gebied van bediening en hygiene. (Bar, toiletten, wijnkoelers etc) valt er nog veel winst te behalen.
Bediening is jong en maakt veel fouten. Vraagt continue of het heeft gesmaakt terwijl we aan het praten zijn en niet goed aanvoelt wanneer het wel en niet kan. Bediening onderling aan tafel problemen bespreken, tafelnummers niet weten etc
Maar het eten was grandioos!
Aart I.
  • Datum van je bezoek: 7 aug. 2016
Leuk restaurant. Goede kaart met goede keus aan voor- en nagerechten, beperkte keus aan hoofdgerechten. Goede oesters vooraf. Heerlijke knolselderij van het spit. De ribeye als hoofdgerecht iets aan de zoute kant, met een heerlijke subtiele saus. Goed zoet dessert met rijstebrij en advocaat. Zeer attente bediening die goed adviseert over de wijn. En natuurlijk fantastische lokatie.
Halowo H.
  • Datum van je bezoek: 5 aug. 2016
De tweede keer dat we hier aten, helaas viel het nogal tegen. Onze gasten waren veel te vroeg en vertelden dat het een kwartier had geduurd voordat ze de aandacht van de bediening hadden weten te trekken. Ze zaten buiten op het terras terwijl het niet heel mooi weer was, misschien was dat de verklaring.
Onze ober was hyperactief en af en toe zelfs grappig, maar dat kon geen invloed hebben op de kwaliteit van het eten - dat was niet zo smakelijk als de vorige keer. De gebakken ganzenlever kon niet tippen aan onze ervaringen met dit heerlijke gerecht in de eenvoudigste Franse restaurants, en het was niet gelukt om de rib-eye's met de verschillend gewenste cuissons op tafel te krijgen. Nog geen vaderlandse geschiedenis.
Alecbehrens .
  • Datum van je bezoek: 21 jul. 2016
Fantastisch gegeten bij Rijks. Weinig verbeterpunten. Voortreffelijke fine de claire, rundertartaar, sneeuwkrab en kabeljauw in combinatie met Delamotte Brut, Pinot Grigio en Limoux Blanc. Top locatie en dan ook nog top weertje gehad. Omdat het heel erg rustig was, kregen we ook heel veel aandacht van de bediening. Niet goedkoop, wel erg goed!
Rolfsmaak .
  • Datum van je bezoek: 24 jun. 2016
Zeer goed gegeten nabij het Rijksmuseum. Gerechten zien er uit als schilderijtjes waarbij de knolselderij uitblonk in smaak. Was rustig maar dat lag vast aan het moment van de dag. Zeker voor herhaling vatbaar
Ilja .
  • Datum van je bezoek: 19 jun. 2016
Wát een avond! We hadden er al best een tijd naar uitgekeken, onze herkansing om gerechten van André Chiang te eten, als hij er zelf ook is. De vorige keer dat hij bij Rijks restaurant was konden we namelijk niet. Bij binnenkomst werden we vriendelijk ontvangen door zowel de gastheer als de gastvrouw. We werden naar onze tafel begeleid en begonnen de avond met champagne. Daarna kregen we een aantal amuses, waaronder ijs van oester, met granny Smith en tartaar van oester. Na de amuses begon het echte werk. De eerste gang was een gerechtje van Rijks zelf, ceviche van coquilles met tiger Milk, dat geeft het zuurtje waardoor de coquilles garen, zuring en mais. Een heerlijk gerechtje, mooi opgemaakt en voldeed aan al onze verwachtingen. Daarna het foie gras gerechtje van André Chiang, met niet alleen lever, maar ook hart van een eend en tongetjes van eend. Eerste reactie zou kunnen zijn dat dit niet erg lekker klinkt, maar aangezien we de reputatie kennen van de heer Chiang hadden wij die reactie eigenlijk niet, meer benieuwd naar hoe die ingrediënten lekker op het bord zouden komen. En wat zijn ze daarin geslaagd zeg, alles klopte aan dit gerecht. De saus van eendenlever met daarnaast een stukje borst van de eend, daarboven knapperig gebakken tongetjes en de pompoen, die zo zorgvuldig op de borden geplaatst is. Naast dat dit gerecht echt ontzettend lekker was, was het namelijk ook nog eens prachtig opgemaakt. Daaropvolgend toch een beetje een klassieker van Rijks, de zwezerik. Met Maleisische pindasaus, die zo lekker is dat ik m'n bordje pas liet weghalen toen er geen druppel meer op te vinden was, zoetzuur van komkommer en gebakken en gepofte rijst. De zwezerik was mooi krokant van buiten en lekker mals van binnen, en de vinaigrette en de pindasaus waren twee mooie tegenhangers van elkaar waarmee het gerecht goed in evenwicht is. Het vierde gerecht was de varkenslende van André Chiang, met mosterdzaadjes, een emulsie van geroosterde mosselen en daarbij tuinbonen en erwten. Twee desserts volgden daarna, de eerste van Rijks, genaamd Pêche Pijbes. Ingelegde perzik met geiten hangop en verse amandelen. Smullen maar. Het dessert van André Chiang was geïnspireerd op een Banoffee Pie, en wauw wat was dat lekker. De smaak van banaan wisselde af met de smaak van karamel, koffie en ouderwetse snoepspekjes. Tot slot kregen we koffie, thee en friandises. Madeleines, lekker knapperig van buiten, chocoladeballen met een after eight vulling, ijs van karamel en hazelnoten en een merengue met advocaat. Om je vingers bij af te likken zo lekker. De avond had een gezellige sfeer, het is mooi om te zien dat er zoveel mensen komen genieten van eten. Mooi omdat iedereen er voor hetzelfde doel zit, lekker eten en gezelligheid. Daarnaast was de energie die van de keuken afspatte fantastisch om mee te maken. Zoveel koks die zo gedisciplineerd en geconcentreerd aan het werk zijn, Top! Het kookboek met handtekening van André Chiang prijkt op onze kast en gaan wij zeker veelvuldig gebruiken.