RIJKS

Museumstraat 1 1071 XX Amsterdam Nederland Kaart
31-206747557

Over het restaurant RIJKS

Restaurant RIJKS® in Amsterdam is het restaurant van het Rijksmuseum in de vernieuwde Philipsvleugel. Het pand straalt kwaliteit, authenticiteit en uniciteit uit. Kenmerken die zich ook vertalen naar de keuken, het interieur en de locatie.

Bij RIJKS® kun je zeven dagen per week terecht voor een heerlijke lunch of uitgebreid diner. De menukaart bestaat uit gerechten met voornamelijk producten van Nederlandse bodem. Om de menukaart het hele jaar door van kwaliteit te blijven voorzien, wordt het team van top-chefs van het RIJKS® elk seizoen versterkt door een internationaal vermaarde gastkok. Eerder stond in de keuken Margot Janse van The Tasting Room / Le Quartier Français in Franschhoek (Zuid-Afrika). En Jacques Pourcel van Jardin des Sens in Montpelier.

De bijzondere gerechten van RIJKS® in Amsterdam moet je echt eens proberen. Zeker als er een gastchef in de pannen roert. Reserveer snel je tafel, gemakkelijk online en direct bevestigd!

Meer informatie over restaurant RIJKS

Maandag t/m Zaterdag
- Bar 15:00 - 17:00

Jouw recensie over het restaurant RIJKS

Bart E.
  • Datum van je bezoek: 10 jul. 2018
Vanmiddag hebben wij geluncht bij RIJKS. We werden vriendelijk naar binnen geleid maar er werd geen poging ondernomen om de jas die wij bij ons hadden aan te nemen waardoor wij deze over de bank moesten leggen. We hadden het lunchmenu. De gerechten waren alle goed maar niet heel speciaal en misten het bijzondere wat je van een sterrenrestaurant zou mogen verwachten, dit met uitzondering van het kaasdessert dat zeer mooi in elkaar was gezet. De service, hoewel zeer vriendelijk, liet wat te wensen over. Er werd niet gevraagd of wij extra water zouden willen wanneer de fles leeg was en de vieze borden stonden er soms nog als het volgende gerecht al aankwam. Na aangegeven te hebben dat wij geen koffie meer wilden leek het alsof wij compleet vergeten waren en moesten wij zelf na een tijd iemand om de bon vragen.
Een enigszins teleurstellende ervaring.
Ronald K.
  • Datum van je bezoek: 22 jun. 2018
Bij RIJKS afgelopen vrijdag heerlijk gegeten. We kozen voor het zesgangenmenu ‘de Rijkstafel’. Alle zes gerechten waren zeer creatief, verrassend (pasta van cocquille!) en vooral erg lekker. De uitstekende begeleidende wijnen maakten er een waar feestje van. Het tempo lag wel erg hoog, tussen de gangen mocht nog wel wat meer lucht. Het personeel is zeer vriendelijk, maar nog wat onervaren. De ambiance is prima. Minpuntje: de menukaart. Zo’n plakkerige en smoezelige kaart verwacht je niet in een sterrenrestaurant van deze klasse. Maar dat is een detail.
Als je met bijna 140 couverts zo’n hoge kwaliteit kan leveren, ben je echt top. We komen graag weer terug.
diner68 .
  • Datum van je bezoek: 2 jun. 2018
Na middagje Amsterdam met een vriendin onverwacht bij RIJKS terecht gekomen. Wat een feestje! Vanaf de ontvangst tot en met het dessert allemaal top. We gaan zeker nog een keer terug met partner.
Mar64 .
  • Datum van je bezoek: 9 mei 2018
Gisteren weer bij Rijks gedineerd. Het was geweldig. Wij komen hiervoor graag uit het oosten van het land. Het eten is fantastisch. Maar daarnaast voel je je enorm welkom, iedereen is even hartelijk en heerst er een informele sfeer. Het leuke is dat de keuken open is en je dus de koks aan het werk kunt zien. Wij hadden een heel aparte, heerlijke amuse: gemberwortelsorbet met goudsbloem. Ook een paar aanraders zijn de gefermenteerde knolselderij, de drooggerijpte tamme eend (in 2 gangen) en grijze garnalen uit Lauwersoog. Alles overheerlijk en de borden zijn een lust voor het oog.
Amita R.
  • Datum van je bezoek: 28 apr. 2018
We hadden hoge verwachtingen, maar uiteindelijk viel het helaas wat tegen.
Pluspunten: lekker gegeten (maar niet alle gerechten waren bijzonder), vriendelijke bediening, mooie ruimte, lekkere wijnen
Minpunten: vieze menukaart, alleen boter bij het brood vooraf (geef er bijv ook wat olie, zout/peper bij), het niet laten voorproeven van de wijn, onvoldoende advies over de wijnen, slechte service (totaal geen sterren-beleving), geen kunst o.i.d. aan de muur (niet het idee dat het bij het Rijksmuseum hoort), matige prijs/kwaliteit verhouding, koffie was erg simpel (normaal krijg je in een sterrenrestaurant ook bijv chocolaatjes erbij). Het ging ons vooral om de beleving, als die goed was geweest zou ik een hoger cijfer geven. Het zijn vooral bovenstaande dingen die anders kunnen. Behalve het eten, begrepen we werkelijk niet waaraan Rijks een ster heeft verdiend. Jammer!
Maurice M.
  • Datum van je bezoek: 21 apr. 2018
Op een zaterdagavond hier gegeten met mijn vriendin. Zaak zat goed gevuld, meteen professioneel ontvangst bij binnenkomst. Kregen de 'proef'-tafel waardoor we een laatje hadden met bestek ipv dat het ingedekt werd, zodat de keukenbrigade kon 'meekijken' naar onze bestekkeuze per gerecht. Een erg leuke concept! Prijs/kwaliteit van de RIJKS-tafel is goed. Wijnarrangement vonden wij wat prijzig, zowel qua keuze voor wijnen als de hoeveelheid per glas. Gerechten waren zeer mooi opgemaakt, onze favoriet was de BBQ eendenhartjes. Vlotte, moderne uitstraling, maar wel eten op ster-niveau. Al met al, een topavond met uiterst bekwame bediening.
Maarten V.
  • Datum van je bezoek: 12 apr. 2018
We zijn hier geweest voor lunch omdat de Peruaanse chef van Maido was uitgenodigd, wiens restaurant is beoordeeld als nummer 8 van de wereld. Het concept is dat zowel de gastchef als de huiskeuken om en om (huis-) amuses en gerechten maken. De huischef van het rijks heb ik jammer genoeg niet in de keuken zien staan. Die was vooral druk met handjes schudden in het restaurant. Jammer, want juist met zo'n speciale gast zou het mooi zijn de twee 'sterren' samen te zien koken. Over het eten kan ik kort verder zijn. Er was één gerecht van absolute topklasse, de rundershort rib van Maido. Voor de rest stelde het bar weinig voor, idem de wijnen. Maar wat mij (negatief) bij blijft is de abominabele service. Zo hadden ze schrikbarend weinig productkennis. Wij kregen letterlijk "een broodje vis" geserveerd. Toen ik navroeg welke vis er op zat, antwoordde ze "tja.... dat weet ik niet. Wij zijn ook maar in het diepe gegooid met die chef uit Peru." Iets soortgelijks gebeurde ook bij een ander meisje van de bediening toen ik iets vroeg, nadrukkelijk geen moeilijk vraag, over een bepaalde wijn (ze antwoordde toen dat ze niet zo zijn voorgelicht door de sommelier en dat ze dat dan ook niet weet). Het is een prima restaurant, aardig eten. Absoluut geen sterkwaliteit. En het personeel bedient gerechten en voorgekouwde verhalen, maar van enige echte "service" is absoluut geen sprake. Ik ben niet eerder in Rijks geweest en zal er ook nooit meer komen. Het is voor mij onbegrijpelijk dat dit restaurant op eenzelfde niveau is beoordeeld als een restaurant als Merlet of Joelia, waar de gast wél centraal staat, het personeel de juiste beroepsopvatting en voorbereiding heeft gehad en het eten gewoonweg heerlijk is. Zonde van het geld, én de voorpret
Nienke B.
  • Datum van je bezoek: 8 apr. 2018
Pareltje om te lunchen. De hele sfeer in het restaurant heeft iets magisch Rijks. De bediemimg is wel aardig, beetje stijf naar onze zin, maar het eten was VERRUKKELIJK. Van de groene gazpacho, tot de gestoomde kip, tot de romige geitenkaas en als afsluiter het gecondenseerde melk dessert
Kisha A.
  • Datum van je bezoek: 30 mrt. 2018
Afgelopen zondag daar wezen lunchen. Personeel was super vriendelijk, nam de tijd om met ons samen een 3 gangen menu op te stellen. Prima genoten van het eten. Enige minpunt was dat onze wijnglazen nooit werden bijgevuld, terwijl we gewoon een hele fles wijn hadden besteld. Helaas moesten wij dat zelf steeds doen.
Natalie S.
  • Datum van je bezoek: 10 feb. 2018
Ohhhh het was goddelijk. Wat een bijzondere, heftige smaken en creativiteit. Met alle voedselintoleranties werd uitstekend rekening gehouden. In de afwerking kunnen sommige dingen iets mooier nog, bijv nu papieren handdoekjes op het toilet. Maar ja, het eten was echt uitmuntend! En de bediening heel lief.
Lene K.
  • Datum van je bezoek: 21 jan. 2018
Op hoog niveau geluncht voor een prima prijs. Eten was voortreffelijk. Helaas liet de bediening hier en daar nog een steekje vallen. Glazen op tafel waren duidelijk zichtbaar niet gepoeleerd en van de gekozen wijn lag er maar een koud.
Marjolein B.
  • Datum van je bezoek: 9 jan. 2018
Dramatische bediening. Nonchalant, onprofessioneel en ongeïnteresseerd. Geen advies over de wijnen. Eten ok, maar alles behalve verrassend. Verkeerde dessert geserveerd maar de ober vond dit dessert het lekkerste dus ik moest het ook maar eens proberen. Ober vertrok vervolgens tijdens de avond. Zeker niet sterwaardig!
O. G.
  • Datum van je bezoek: 5 jan. 2018
Laat je niet afschrikken door de grote hoeveelheid toeristen, het serviceniveau is hoog en eigentijds Amsterdams. Het eten is werkelijk voortreffelijk tegen schappelijke prijzen voor een sterrentent.
Aanrader!
Eveline S.
  • Datum van je bezoek: 30 dec. 2017
Het restaurant ziet er prachtig uit; hoog plafond, goede verlichting. De ruimte is vrij groot en is opgesplitst in 3 ruimtes, zonder dat het daarmee te klein wordt. De keuken is open. Prachtig restaurant.
De bediening viel erg tegen (op een paar dames na), door een aantal punten. Bij het kiezen van de wijnen wordt het wijnboek op tafel neergelegd. Toen we vroegen of we een pairing bij de verschillende gerechten konden krijgen of dat hij ons wellicht kon adviseren, kon hij enkel antwoorden "ik ken er niets bij op het glas, alleen van de fles". Achter ons stond de bediening met elkaar te grappen en lachen, elkaar te zoenen en knuffelen wat al met al een onprofessionele uitstraling gaf en afleidde. De bediening zou moet overbrengen wat de chef o.a. wilt bereiken met de smaken in zijn restaurant.
Dan het eten. De gangen waren erg wisselend. De Hollandse garnalen waren niet erg bijzonder van smaak en de hazenrugfilet vonden wij allebei niet lekker. De Sint-Jacobs mossel en de eendenfilet daarentegen waren wel erg lekker. De amuses waren ook niet erg bijzonder.

Het zat het denk ik in de details dat de avond niet was zoals we hoopten en teleurstellend was voor een restaurant met een Michelinster. Details zoals de onprofessionele houding van de bediening, geen uitleg over de wijnen, geen pairing, gebruikt bestek moesten we 2 gangen gebruiken, het eten werd van tafel weggehaald zonder te vragen of het beviel of dat we nog iets anders te drinken wilden hebben, of de wijn die we zelf kozen goed bij het gerecht ging. Er stonden geen druiven op de wijnkaart benoemd.
Wellicht als deze punten worden aangepakt dat het een professioneler restaurant wordt en Michelin waardig.
Brenda D.
  • Datum van je bezoek: 19 nov. 2017
Eten was prima maar geen smaaksensatie. Wijnen waren erg lekker, maar het viel verder tegen. 1ste drie gerechten werden er doorgeduwd, service en bediening was onder de maat en niet attent. Bij 1 gang is de wijn zelfs vergeten. Koffie kwam niet etc. Het was niet wat wij ervan voorgesteld hadden en zeker niet prijs en sterwaardig. Dat hoort een totale beleving te zijn.
hendrik S.
  • Datum van je bezoek: 6 nov. 2017
Geweldig gegeten bij Rijks, heerlijke gerechten met veel Nederlandse invloeden. Eindelijk iemand die vol voor de Nederlandse keuken gaat, fantastisch! Bediening was erg vriendelijk en voelde goed de sfeer van onze tafel aan
Jos B.
  • Datum van je bezoek: 3 nov. 2017
Gegeten vrijdag jl, er was die avond een speciaal menu, samengesteld door Rijks zelf en gast koks. De ober wist ons niet de prijs van het menu te vertellen ‘iets van 100 euro’. Hij begreep kennelijk niet dat wij niet wisten dat dit de enige optie was deze avond. Het begin was slecht, ruim een kwartier gewacht totdat we bediend werden. Pluspunt: De wijnen waren goed en pasten goed bij de gerechten. Bediening was ok, maar naar onze smaak te snel en onpersoonlijk. De sfeer is goed, strak maar gezellig. Mooie bar en entree. Tempo van de gerechten ook prima. Het eten zelf was aardig en zag er mooi uit. Maar de smaak was vaak apart, en viel veelal gewoon tegen. Misschien te maken met het feit dat dit menu en de koks ervan een eenmalig optreden vormden. Met name de dessertgerechten (bijvoorbeeld gedroogde pompoen en een soort witte chocolade) zagen er aardig uit maar waren gewoon niet echt lekker. Al met al een leuke avond gehad maar we vonden de gerechten niet ster waardig.
Marianne H.
  • Datum van je bezoek: 23 okt. 2017
Wat een geweldig restaurant. Het eten is hier fantastisch, bijzonder goede, persoonlijke service en heel vriendelijke bediending! Dit keer o.a. heerlijke zeebaars gegeten. Ookal wonen we niet in de buurt, het is de moeite van de reis meer dan waard!
Rogier W.
  • Datum van je bezoek: 17 sep. 2017
Met zijn tweeën heerlijk gegeten! Super aardig personeel. Echt een leuke avond gehad en het is zeker het geld waard. Aan het einde kregen wij nog een korte rondleiding en uitleg bij de keuken.
Marika G.
  • Datum van je bezoek: 16 sep. 2017
Dit vind ik tot nu toe het beste dat wij ooit hebben gegeten. Smaakexplosie's te over. Onverwachte combinatie's met prachtige producten. Zeer gastvrij op een mooie locatie. Ik kan het iedereen aanraden die van lekker eten houdt. Neem je partner mee, neem je vrienden mee, neem je familie mee en geniet geniet geniet!