RIJKS

Museumstraat 1 1071 XX Amsterdam Nederland Kaart
31-206747557

Over het restaurant RIJKS

Restaurant RIJKS® in Amsterdam is het restaurant van het Rijksmuseum in de vernieuwde Philipsvleugel. Het pand straalt kwaliteit, authenticiteit en uniciteit uit. Kenmerken die zich ook vertalen naar de keuken, het interieur en de locatie.

Bij RIJKS® kun je zeven dagen per week terecht voor een heerlijke lunch of uitgebreid diner. De menukaart bestaat uit gerechten met voornamelijk producten van Nederlandse bodem. Om de menukaart het hele jaar door van kwaliteit te blijven voorzien, wordt het team van top-chefs van het RIJKS® elk seizoen versterkt door een internationaal vermaarde gastkok. Eerder stond in de keuken Margot Janse van The Tasting Room / Le Quartier Français in Franschhoek (Zuid-Afrika). En Jacques Pourcel van Jardin des Sens in Montpelier.

De bijzondere gerechten van RIJKS® in Amsterdam moet je echt eens proberen. Zeker als er een gastchef in de pannen roert. Reserveer snel je tafel, gemakkelijk online en direct bevestigd!

Meer informatie over restaurant RIJKS

Maandag t/m Zaterdag
- Bar 15:00 - 17:00

Jouw recensie over het restaurant RIJKS

Natalie S.
  • Datum van je bezoek: 10 feb. 2018
Ohhhh het was goddelijk. Wat een bijzondere, heftige smaken en creativiteit. Met alle voedselintoleranties werd uitstekend rekening gehouden. In de afwerking kunnen sommige dingen iets mooier nog, bijv nu papieren handdoekjes op het toilet. Maar ja, het eten was echt uitmuntend! En de bediening heel lief.
Lene K.
  • Datum van je bezoek: 21 jan. 2018
Op hoog niveau geluncht voor een prima prijs. Eten was voortreffelijk. Helaas liet de bediening hier en daar nog een steekje vallen. Glazen op tafel waren duidelijk zichtbaar niet gepoeleerd en van de gekozen wijn lag er maar een koud.
L.B. B.
  • Datum van je bezoek: 9 jan. 2018
Dramatische bediening. Nonchalant, onprofessioneel en ongeïnteresseerd. Geen advies over de wijnen. Eten ok, maar alles behalve verrassend. Verkeerde dessert geserveerd maar de ober vond dit dessert het lekkerste dus ik moest het ook maar eens proberen. Ober vertrok vervolgens tijdens de avond. Zeker niet sterwaardig!
O. G.
  • Datum van je bezoek: 5 jan. 2018
Laat je niet afschrikken door de grote hoeveelheid toeristen, het serviceniveau is hoog en eigentijds Amsterdams. Het eten is werkelijk voortreffelijk tegen schappelijke prijzen voor een sterrentent.
Aanrader!
Eveline S.
  • Datum van je bezoek: 30 dec. 2017
Het restaurant ziet er prachtig uit; hoog plafond, goede verlichting. De ruimte is vrij groot en is opgesplitst in 3 ruimtes, zonder dat het daarmee te klein wordt. De keuken is open. Prachtig restaurant.
De bediening viel erg tegen (op een paar dames na), door een aantal punten. Bij het kiezen van de wijnen wordt het wijnboek op tafel neergelegd. Toen we vroegen of we een pairing bij de verschillende gerechten konden krijgen of dat hij ons wellicht kon adviseren, kon hij enkel antwoorden "ik ken er niets bij op het glas, alleen van de fles". Achter ons stond de bediening met elkaar te grappen en lachen, elkaar te zoenen en knuffelen wat al met al een onprofessionele uitstraling gaf en afleidde. De bediening zou moet overbrengen wat de chef o.a. wilt bereiken met de smaken in zijn restaurant.
Dan het eten. De gangen waren erg wisselend. De Hollandse garnalen waren niet erg bijzonder van smaak en de hazenrugfilet vonden wij allebei niet lekker. De Sint-Jacobs mossel en de eendenfilet daarentegen waren wel erg lekker. De amuses waren ook niet erg bijzonder.

Het zat het denk ik in de details dat de avond niet was zoals we hoopten en teleurstellend was voor een restaurant met een Michelinster. Details zoals de onprofessionele houding van de bediening, geen uitleg over de wijnen, geen pairing, gebruikt bestek moesten we 2 gangen gebruiken, het eten werd van tafel weggehaald zonder te vragen of het beviel of dat we nog iets anders te drinken wilden hebben, of de wijn die we zelf kozen goed bij het gerecht ging. Er stonden geen druiven op de wijnkaart benoemd.
Wellicht als deze punten worden aangepakt dat het een professioneler restaurant wordt en Michelin waardig.
Brenda D.
  • Datum van je bezoek: 19 nov. 2017
Eten was prima maar geen smaaksensatie. Wijnen waren erg lekker, maar het viel verder tegen. 1ste drie gerechten werden er doorgeduwd, service en bediening was onder de maat en niet attent. Bij 1 gang is de wijn zelfs vergeten. Koffie kwam niet etc. Het was niet wat wij ervan voorgesteld hadden en zeker niet prijs en sterwaardig. Dat hoort een totale beleving te zijn.
hendrik S.
  • Datum van je bezoek: 6 nov. 2017
Geweldig gegeten bij Rijks, heerlijke gerechten met veel Nederlandse invloeden. Eindelijk iemand die vol voor de Nederlandse keuken gaat, fantastisch! Bediening was erg vriendelijk en voelde goed de sfeer van onze tafel aan
Jos B.
  • Datum van je bezoek: 3 nov. 2017
Gegeten vrijdag jl, er was die avond een speciaal menu, samengesteld door Rijks zelf en gast koks. De ober wist ons niet de prijs van het menu te vertellen ‘iets van 100 euro’. Hij begreep kennelijk niet dat wij niet wisten dat dit de enige optie was deze avond. Het begin was slecht, ruim een kwartier gewacht totdat we bediend werden. Pluspunt: De wijnen waren goed en pasten goed bij de gerechten. Bediening was ok, maar naar onze smaak te snel en onpersoonlijk. De sfeer is goed, strak maar gezellig. Mooie bar en entree. Tempo van de gerechten ook prima. Het eten zelf was aardig en zag er mooi uit. Maar de smaak was vaak apart, en viel veelal gewoon tegen. Misschien te maken met het feit dat dit menu en de koks ervan een eenmalig optreden vormden. Met name de dessertgerechten (bijvoorbeeld gedroogde pompoen en een soort witte chocolade) zagen er aardig uit maar waren gewoon niet echt lekker. Al met al een leuke avond gehad maar we vonden de gerechten niet ster waardig.
Marianne H.
  • Datum van je bezoek: 23 okt. 2017
Wat een geweldig restaurant. Het eten is hier fantastisch, bijzonder goede, persoonlijke service en heel vriendelijke bediending! Dit keer o.a. heerlijke zeebaars gegeten. Ookal wonen we niet in de buurt, het is de moeite van de reis meer dan waard!
Rogier W.
  • Datum van je bezoek: 17 sep. 2017
Met zijn tweeën heerlijk gegeten! Super aardig personeel. Echt een leuke avond gehad en het is zeker het geld waard. Aan het einde kregen wij nog een korte rondleiding en uitleg bij de keuken.
Marika G.
  • Datum van je bezoek: 16 sep. 2017
Dit vind ik tot nu toe het beste dat wij ooit hebben gegeten. Smaakexplosie's te over. Onverwachte combinatie's met prachtige producten. Zeer gastvrij op een mooie locatie. Ik kan het iedereen aanraden die van lekker eten houdt. Neem je partner mee, neem je vrienden mee, neem je familie mee en geniet geniet geniet!
Suzanne S.
  • Datum van je bezoek: 29 jul. 2017
Op 28/7 bij Rijks geweest. Enthousiaste ontvangst en leuke moderne en sfeervolle ambiance. 6-gangen diner gehad. 4 van de 6 gangen waren heerlijk en verrassend (had zelf nooit een groene gazpacho v groene paprika en avocado gekozen, maar was echt heerlijk). 2 gerechten waren ok, maar niet meer dan dat (taartje v 30 soorten bonen, leuk aangekleed, maar niet bijzonder, kaas 3-eenheid zozo). Wijn arrangement heerlijk met veel NL wijn(makers). Jammer en onder de maat was de bediening. Obligaat opdreunen v gerechten en wijn is niet voldoende in een sterrenrestaurant. Persoonlijk ga ik voor een totaalbeleving en hierin vervult een gepassioneerde bediening een belangrijke rol. Gemiste kans en zolang dat niet verbetert is het voor mij niet voor herhaling vatbaar, helaas...
cynthia A.
  • Datum van je bezoek: 4 mei 2017
Hier vorige maand een lunch gehad. Wij namen het menu geïnspireerd door de Zuid-Afrika tentoonstelling in het museum. Het eten is heerlijk en hierbij dronken we de Müller-Thurgau, van het Limburgse huis Apostelhoeve; een aanrader voor bij de lunch. Op de kaart staat echt voor ieder wat wils. Het restaurant is mooi, maar de indeling van 2p tafeltjes vond ik wat krap. De bediening was zeer behulpzaam en vriendelijk. Bij de deur stond echter een dame die naar anderen alles behalve vriendelijk was, jammer.
Sander V.
  • Datum van je bezoek: 21 apr. 2017
We hebben afgelopen vrijdag met een groep van 6 bij RIJKS gegeten. Wellicht hebben we ons vooraf iets te veel voorgesteld over de combinatie van RIJKS en Locavore. De avond begon veelbelovend, er werden een aantal heerlijke "snacks" op tafel gezet. Hierdoor werden we erg benieuwd naar het vervolg van het 8 gangen menu. Na mate de gangen vorderde waren de gerechten steeds minder. Dieptepunt van de avond was het combinatiegerecht van RIJKS en Locavore, een torentje kaas met een soort vissaus en ingelegde gember. Door vijf van de zes disgenoten niet opgegeten. Toen wij ons beklag deden over het gerecht kregen wij te horen dat de bediening het gerecht wel lekker vond en dat het niet het gerecht van RIJKS zelf was. Dit vonden wij een aparte opmerking omdat - ondanks dat er sprake was van een gecombineerde effort van RIJKS en Locavore - RIJKS altijd verantwoordelijk blijft voor de gerechten die worden geserveerd. Het bijpassende wijn/cocktail arrangement was lekker maar de porties waren erg klein en prijzig (EUR 10) van stuk. Toen hier door middel van een grapje een opmerking over werd gemaakt kregen wij te horen dat de chefs ook ergens in een hotel moesten worden gestopt. Al met al viel de avond gewoon nogal tegen, het gerecht met de bonen en het toetje uit de kokosnoot waren wat ons betreft niet sterwaardig. Het kaasgerecht fiasco was zo mogelijk nog minder. Voor bijna EUR 400 per stel verwachten we gewoon meer. Uiteindelijk de rekening gevraagd en één wijn/cocktail arrangement korting gekregen vanwege ongenoodgde gast in het restaurant.
Paul S.
  • Datum van je bezoek: 16 apr. 2017
Helaas voldeed het geitenbokdiner niet aan de verwachtingen. Minuscule stukjes (taaie bout) vlees en slechts 1 armetierig klein koteletje, terwijl alle tafels om ons heen wel 2 stukken kotelet kregen. Daarover reclameren bij de gerant had verder ook geen gevolg.
Jammer, want in het verleden wel prima daar gegeten.
roeween K.
  • Datum van je bezoek: 8 apr. 2017
De porties waren aan de kleine kant en vonden we daarom nogal prijzig. Ook de privacy was voor de prijsklasse niet goed. Tevens waren er weinig hoofdgerechten. Zal daarom niet snel weer komen, ondanks dat een paar gerechten uitstekend waren vonden wij het geheel geen ster waard.
Karin R.
  • Datum van je bezoek: 1 apr. 2017
Rijks is een toprestaurant met een relaxte sfeer en toegankelijke gerechten. Wij kozen voor de 6 gangen Rijks Tafel. Stuk voor stuk heerlijke gerechten bereid met prachtige ingrediënten waarin de smaken volkomen tot hun recht kwamen. De gerechten vulden elkaar goed aan, maar waren ook afwisselend. De asperge met erwt was de lente op het bord! Verder hadden wij het geluk te kunnen genieten van de Veluwse eend. Het gerecht waar Joris Bijdendijk met recht trots op mag zijn. Wij hadden goed zicht op de keuken en het was leuk om Joris en zijn brigade aan het werk te zien. De gerechten werden mooi gepresenteerd op het werkelijk prachtige servies. De bijpassende wijnen waren goed gekozen. De veelal jonge bediening was goed ingevoerd, enthousiast en vriendelijk. De inrichting is strak en toch voelt het warm aan. Door de prettige bediening en mooie inrichting was de sfeer losjes en relaxt. Wij kijken terug op een heerlijk culinair avontuur!
Freerk B.
  • Datum van je bezoek: 31 mrt. 2017
Tijdens weekend Amsterdam gegeten in RIJKS met mijn echtgenote. Restaurant heeft vriendelijke mooie ambiance, wel staan de tafels te dicht op elkaar, zodat we blij waren dat de gasten naast ons toeristen waren.
Eten is erg goed (ook goede prijs-kwaliteit verhouding), wij aten van de kaart en er was voor zowel vlees als vis liefhebbers voldoende keus. Smaken combineerden goed. De wijnen per glas vond ik niet zo bijzonder.
Minder is helaas de bediening. Die hebben het gewoon te druk (te weinig personeel) waardoor ze erg gestresst overkomen en onvoldoende aandacht kunnen geven aan hun gasten, ook bijvoorbeeld uitleg over de wijnen ontbrak. Maar wat ik echt negatief vond was dat men allergieën niet goed had doorgegeven aan de keuken, waardoor er toch appel in één van de gerechten van mijn vrouw zat. Wel excuses gekregen maar ik vind dat je dan het gerecht niet hoort te rekenen, of op zijn minst een drankje moet aanbieden.

Concluderend leuke avond gehad, kwalitatief goed eten, maar doe wat aan het service niveau.
Louk D.
  • Datum van je bezoek: 30 mrt. 2017
Wij dineerden vroeg als een speciaal arrangement voor Vrienden van het RijksMuseum een driegangen menu plus koffie en gourmandises plus een glas wijn voor € 49,-.
De twee amuses bouches, een soort luxe chip en een kleine oliebol met krenten waren hoogst oninteressant
De eerste entree Gepofte Rode Biet was verrassend heerlijk, mooi opgediend, zeer goed smakende overvloedige saus. Het tweede entree Aardpeer met o.a. zwarte truffel was eveneens van een zeer goede smaak. Het hoofdgerecht Zwartpootkip was zeer teleurstellend. De kip was totaal flauw, zacht maar zonder enige smaak. De prachtige jus kon deze smaakloosheid niet oplossen.
Koffie was uitstekend en de gourmandises waren van grote (smaak)kwaliteit. Het glas Chardonnay uit Zuid-West Frankrijk was heerlijk. Bediening vriendelijk en efficient, zeer smaakvol en gezellig restaurant. Maar voor ons niet echt sterrenwerk. Eerder wat gekunstelde soort gerechten.
Hans V.
  • Datum van je bezoek: 24 mrt. 2017
al een paar keer bezocht en moet zeggen:

Uitstekende informele bediening. Geen poeha. aankleding van het restaurant uitgebalanceerd. Ook kleurgebruik.
Stoelen zitten prima voor wat langer aan tafel zitten.
het voedsel uitstekend van kwaliteit en smaak. zuivere balans.
Ook esthetisch zeer goed op het bord of schaaltje etc.
Kosten in verhouding redelijk
Minpuntje kosten van flesje water absurd hoog.