Over restaurant Restaurantschip 't Appeltje

Een parel in Pieterburen

Wow, alleen al voor de locatie het bezoeken waard: een oud schip midden in het groen. De chef zet je creatieve wereldgerechten voor, gemaakt van de allerbeste ingrediënten. Op de wijnkaart vind je heerlijke biologische wijnen uit Spanje, Frankrijk en Duitsland. Ja, een hele bijzondere plek waar je maar al te graag nog een keer terugkomt.

Meer informatie over restaurant Restaurantschip 't Appeltje

Lijn 68
  • : Vrij parkeren

Actuele openingstijden op www.restaurantschiphetappeltje.nl

• Af te huren , Catering , Terras , Wi-Fi
Rombout V.
  • Datum van je bezoek: 23 okt. 2016
Heerlijke pannenkoeken gegeten ! Zeer vriendelijke bediening en een prachtige locatie. We komen zeker nog eens terug voor een diner.
Een aanrader !
Irene L.
  • Datum van je bezoek: 3 jul. 2016
We hebben als starter eerst oesters gegeten. Deze waren heerlijk ondanks dat er wel een klein beetje gruis in zat. De carpaccio was verrukkelijk.
Ons hoofdgerecht rib-eye en spare-rib was prima. En als afsluiter de creme- brullee. Die een tikkeltje meer gebrand had gemogen maar die heerlijk van smaak was. De bediening was erg persoonlijk en goed geinformeerd. Bedankt mensen voor een heerlijk diner en jullie gastvrijheid.
Ilse K.
  • Datum van je bezoek: 23 apr. 2016
Hier 2 welen geleden gegeten. Omdat iemand in Pieterburen erover vertelde. Ge-luk-kig! Wat een restaurant zeg. We waren met ons kleine zoontje en konden toevallig nog in een soort voor-nisje zitten met z'n 3. De ontzettend vriendelijke gastvrouw vertelde dat er maar 1 kok was. Hier hebben wij niets van gemerkt en het was zo gigantisch lekker. Goede sfeer, goede wijn, goed eten en inderdaad op sterrenniveau gegeten. Aanrader pur sang
TamaraP85 .
  • Datum van je bezoek: 15 apr. 2016
Toen ik op Google Maps "RestaurantSCHIP 't Appeltje" zag staan dacht ik daar moet ik eten! En dat stelde niet teleur. Ontzettend leuk restaurant! Het decor, een boot, is super. Het eten was ook heerlijk, niet te standaard en gewoon goed van smaak. Vooraf had ik eend: rilette en gerookte eendenborst. Als hoofdgerecht zeewolffilet met asperges. Toe koos ik voor Rote Grütze met vanilleroom. Het was allemaal goed op smaak en de bediening was heel vriendelijk. In Pieterburen verwacht je misschien toeristische restaurants met een standaard menu, maar dat is dit zeker niet. Als ik dichterbij woonde werd ik vaste klant.
Ciderwinkel .
  • Datum van je bezoek: 11 mrt. 2016
Wat een geluk om zo dichtbij zo'n toprestaurant te wonen, in een dorp met een paar honderd inwoners. Maar minstens zo fijn voor de bezoekende wadloper of rustzoeker, want je eet hier op sterrenniveau voor een Groningse prijs. Hier wordt eerlijk gekookt, met verse, veelal lokale producten in perfect afgemeten, niet verspillende proporties. Uitmuntende vlees- en visgerechten; skrei, eend, hert. Mooi rosé of met knapperige huid bij de vis. En toch staat er ook Tex-Mex-spareribs op het menu, je moet denken aan Freddy's in House of Cards. Op hoog niveau gebracht dus. Onderschat totaal niet de vegetarische keuken (er wordt gewerkt met tempeh tot linzen) die de vleeseter doet vergeten geen vlees te eten en de vegetariër de eventuele conversatie aan tafel -in de prachtige scheepssetting- doet stokken van de verrukking.
Herlinde G.
  • Datum van je bezoek: 3 mrt. 2016
Heerlijk gegeten hier. Op 1 dag geluncht en gedineerd, omdat de kwaliteit zoveel beter was dan in de andere restaurants ter plekke. Bij de lunch werd ter plekke een vegetarische soep geimproviseerd. En het avondeten was superlekker. Leuke plek ook!
Hannaus .
  • Datum van je bezoek: 29 jan. 2016
Heerlijk gegeten. Hadden wilde eend en lamsracks gedeeld.
Beide erg lekker. Veel heerlijke bijzondere bijgerechten.
Leuke lokatie, mooie boot. Een goede sfeer!
Jan-Willem V.
  • Datum van je bezoek: 21 okt. 2015
Via de TomTom een willekeurige keus gemaakt en dan kan het gebeuren dat je bij zoiets verrassends als Het Appeltje beland. Omdat het al donker werd, bood de toegangsweg niet een groot welkom: weinig verlichting en wat zoeken over het donkere weggetje. De boot leek ook wat smoezelig. Maar blij dat we hebben doorgezet. We zijn beloond met een heerlijke maaltijd (heerlijk soep als voorgerecht, fijne schol eb prima bereidde poon)! Bijgerechten (bv. gezoete koolrabi en aardappeltaart waren voortreffelijk). De service was allervriendelijkst. En de entourage: speciaal, gezellig. Een minpuntje: de verwarming mocht een tikkeltje hoger. Al met al: een aangename verrassing in Pieterburen!
Jannemanishere .
  • Datum van je bezoek: 30 aug. 2015
Wat een gave locatie (als je van niet al te netjes houdt). Je kunt er heel fijn buiten zitten, maar later in de avond werd het wat fris en doken we het ruim in. Prachtig dat zoiets bestaat! De voorgerechten waren goed. Als hoofdgerecht was de spaghetti met zeevruchten erg goed. Alleen het mootje vis kwam volgens ons uit de diepvries getuige de structuur en smaak. Het vlees was bijna doorbakken ondanks het anders besteld was.
Jan W.
  • Datum van je bezoek: 13 aug. 2015
Heerlijk gegeten, verrukkelijke harder, kakelvers. Dat overkomt me niet vaak in bijv. Utrecht . Ook het voorafje van venusschelpen was goed. Prima adres, JW
Marcel V.
  • Datum van je bezoek: 1 aug. 2015
De plek is bijzonder en de rest ook. De kust van Friesland en Groningen lijdt onder de gesel van zeer middelmatig op modaal toerisme gericht eten. 't Appeltje is een oase in een verder culinaire woesternij. Uitstekende kokkels, op de huid gebakken harder van het wad met gebakken lamsoren, gratin en botersaus, een rijk kaasplateau, mooie toeten met huisgemaakt frambozenijs. Veel bio producten, ook qua wijnen. Dromerige plek. Fijne mensen. Texelse single malt als digestief. De focus zou best nog meer op lokaal, bio en een kleinere kaart mogen hoe lekker de speltpannenkoek met suçuk voor de lunch ook was.
Joseph L.
  • Datum van je bezoek: 11 jul. 2015
Wij geven niet snel een 10 maar de verhouding prijs-kwaliteit van wat ons afgelopen weekend in 't Appeltje werd opgediend laat geen andere keus. Top! Alles kakelvers en perfect bereid, van de oesters (de kokkels waren helaas op) en de köfte tot de harder en de lamsfilet, de aardbeiensorbet en de heerlijke tiramisu.
Het decor alleen al staat garant voor een aangenaam diner, mits je het geluk hebt van een zwoele zomeravond. 't Appeltje is een oude tjalk met niet al teveel ruimte maar gezegend met een ruimbemeten terras in het lommer. Lekker alternatief, wat – hoe bevooroordeeld! – de verbazing over zo’n geweldige keuken alleen maar groter maakt.
Passender bij het alternatieve karakter van 't Appeltje is de bijzondere vriendelijke maar uiterst inefficiënte bediening. Oké, het was druk maar er leek voldoende personeel om de ongeveer vijftien tafeltjes vlot te kunnen bedienen. Toch moesten we ruim een uur wachten voordat de kaart kwam... Daarom een 8, die met een beetje organisatie makkelijk een 9 kan worden want aan vriendelijkheid en correctheid ontbrak het geen moment.
Alles bij elkaar vinden wij restaurantschip 't Appeltje een absolute aanrader voor wie van lekker eten houdt en een ongedwongen, enigszins alternatieve sfeer wel kan waarderen. Wij komen er zeker terug.
Sannes79 .
  • Datum van je bezoek: 4 jul. 2015
Twee maal geluncht bij 't Appeltje en beide keren waren super!

Het schip zit op een prachtige locatie en heeft lekkere biertjes en wijnen. Ze houden verder rekening met dieetwensen waarbij ze niet gewoon iets weglaten maar vervangen door een bijpassend onderdeel. Hierdoor was het mogelijk de eerste keer het broodje falafel te ontvangen zonder de yoghurtsaus maar met een heerlijk speciaal gemaakte gerookte tomatensaus wat er perfect bij paste. De tweede keer een salade met falafel, deze was super met lekkere dressing en geserveerd met pitabrood en hummus. Kom hier zeker nog eens terug!
Aafke G.
  • Datum van je bezoek: 20 jun. 2015
Heerlijk gegeten bij restaurant 't Appeltje voor een wadlooptocht. De kinderen hadden een overheerlijke speltpannenkoek. Ze zeiden zelfs dat ze nog nooit zulke lekkere pannenkoeken hadden gegeten! Vriendelijke bediening, boot ligt in rustig watertje met terras erbij. Kortom, moet je in Pieterburen zijn... ga dan vooral daar eten!!!
Avner D.
  • Datum van je bezoek: 17 apr. 2015
Wederom heerlijk gegeten op dit leuke schip, de gravad lax was werkelijk subliem, ook de paté vond ik top! We hadden allebei lam en die was heerlijk zacht, bediening wederom top met een leuke persoonlijke benadering. Toiletten zijn wat verouderd maar dat past bij de sfeer, na het eten nog lekker na geborreld, top avond!
Raiverb52 .
  • Datum van je bezoek: 5 okt. 2014
Na een middag wadlopen was het prima bijkomen in dit unieke en "knusse" schip, welke een sfeer van vroeger tijden ademde . Eten was uitstekend, bediening was jong en heel vriendelijk. Echt een aanrader als je in de kop van Groningen bent!
(tip: bij het vlees zouden steakmessen niet misstaan)
Sandra U.
  • Datum van je bezoek: 20 sep. 2014
Wij komen hier vaak en het leuke is dat het menu om de zoveel tijd word vernieuwd.altijd genoeg keus.biologisch.gezelligheid in het schip en je kan met mooi weer heerlijk vertoeven op het terras buiten.
Hoofdmenu venkelroomsoep met zacht gegaarde Noorse zalm,hoofdmenu gebakken zalmfilet met Japanse marinade met gebalanceerde venkel en teriyakisaus,nagerecht perensorbet met appel-speltkruimeltaart.
In woord 'geweldig gegeten'!
Huygens .
  • Datum van je bezoek: 18 jul. 2014
Een heel aangename plek, zeker op een warme zomeravond, iedereen eet dan buiten in de prachtige tuin ipv in het schip waar het restaurant in gevestigd is. Attente bediening en originele, goed klaargemaakte biologische gerechten. Vooraf tartaar van albacore tonijn met avocado, lente-ui, koriander en limoen; en Aziatische spareribs, erg lekker gemarineerd. Als hoofdgerechten een Marokkaanse lamstajine met kikkererwten en rode ui; en quinoa met groene asperges en een mooie warme geitenkaas. Enige nadeel: voor- en hoofdgerechten zijn vullen zo goed dat je niet meer toekomt aan de erg aantrekkelijke nagerechten, zoals de lemoncurd cheesecake met frambozensorbet. Iets voor de volgende keer!
Husein G.
  • Datum van je bezoek: 15 jul. 2014
We hebben lekker gegeten gisteren bij het appeltje, als voorgerecht een heerlijke soep met gerookte makreel en tuinertjes, als hoofd gerecht tonijn en huisgemaakt framboos ijs als toetje niet te zoet erg lekker.
Het personeel was vriendelijk wel jammer dat ze allemaal roken dat staat toch niet mooi en ruikt ook niet lekker. buiten is het gezellig zitten in een tuin met bomen bloemen en een kabelbaan vlak bij voor de kinderen, binnen is het wat ongezellig en kaal niet veel zorg aan besteed.
Carmen D.
  • Datum van je bezoek: 21 jun. 2014
Tijdens ons verblijf in Pieterburen de niet commercieel gelegen keuken opgezocht van Restaurantschip 't Appeltje. Wat gaaf!
Altijd al eens in zo'n soort boot willen eten. Dus dat was al super. Het interieur past bij de boot, alleen 1 minpuntje....de stoelen zijn te hoog ten opzichte van de tafels, waardoor je met je bovenbenen als het ware niet past en de tafel omhoog drukt. Hoop dat ze hier iets aan gaan doen.
Vooraf kregen we een amuse (wat heet....een grote kop) tomatenvissoep. Nu houden wij niet van vis, en ook niet van vissoep, maar ik heb toch een poging gewaagd. Gelukkig, want het was heerlijk en mijn hele kop ging op.
Als voorgerecht bestelden we de Blue Wolvega terrine (kaas) en Aziatisch gemarineerde sparibs. De terrine was veel te machtig (dit zou ik neerzetten als ik een familiefeestje zou geven), zo groot was het stuk. De helft kleiner en iets meer van die heerlijke appeltjes, zou top zijn. De sparibs waren heerlijk mals en vielen van het bot af.
Als hoofdgerecht bestelden we de biologisch ribeye en de marokaanse biologische lams tajine. Die waren beide heerlijk. Ook de salade ide er bij werd geserveerd en de aarddappeltjes waren goed.
Helaas paste het toetje niet meer.....want wat had ik graag die lemoncurd cheesecake met frambozensorbet geproefd.....maar des te meer om nog een keer naar terug te keren. Een aanrader voor iedereen die in de buurt van Pieterburen verblijft of woont