Restaurant Vermeer

Prins Hendrikkade 59-72 1012 AD Amsterdam Nederland Kaart
31-205564885
‘Als ik de groenteboer bel zeg ik niet ik wil dit en dat. Ik bel hem en vraag wat heb je?’ Aldus chef Chris Naylor van restaurant Vermeer. De van oorsprong Britse chef werkt alleen met groen dat daadwerkelijk op dat moment voor handen is. Is iets helaas niet meer te verkrijgen, dan past hij zijn menu daarop aan. Je zult hier niet snel dure producten zoals foie gras en kreeft zien, maar wel kwalitatief goede ingrediënten waarvan de smaak optimaal is. De producten in hun pure vorm, daar draait het hier om. Naylor experimenteert graag met groentes. Dit doet hij met producten die hij van kwekers uit de buurt aangeleverd krijgt en in de zomer met groen van zijn eigen daktuin. Maar ook voor bijzondere vis- en vleesgerechten kun je hier terecht. Je eet vier, vijf of zes gangen die bestaan uit ingrediënten die het huidige seizoen te bieden hebben. De kwaliteit van de gerechten is zoals je mag verwachten van een sterrenzaak en ook de bediening is attent en alert zonder stijfjes te zijn. Een fijn restaurant voor een uitgebreid diner. De comfortabele stoelen en banken nodigen in ieder geval uit tot een lange zit!

Geschreven door: Susam Pang van BySam.nl
Fotografie door: Susam Pang van BySam.nl

INSIDER tip

Tip van bySam: Restaurant Vermeer heeft een toffe lounge bij de bar. Ideaal om eerst even rustig een drankje te doen voordat je aan tafel gaat.

Over het restaurant Restaurant Vermeer

1-sterren Michelinrestaurant Vermeer in Amsterdam van Chris Naylor heropende in juni 2016 zijn deuren na een grondige renovatie. Er wordt op hoog niveau gekookt en ook de service is hoogstaand, maar toch kan de sfeer van het restaurant het beste omschreven worden als casual.

De natuur is de belangrijkste inspiratiebron voor Chris en er wordt gekookt volgens het ritme van de seizoenen. Ingrediënten worden zo lokaal mogelijk ingekocht en verschillende groenten en kruiden komen uit de daktuin van het bijbehorende NH Collection Hotel. Voor een aperitief kun je terecht bij de intieme bar, waar seizoenscocktails worden geserveerd.

Restaurant Vermeer werkt met een vast menu, waarbij de gast alleen het aantal gangen aan hoeft te geven. De beschikbaarheid van ingrediënten die Chris krijgt aangereikt van zijn leveranciers bepaalt het menu. De gerechten kunnen dus dagelijks verschillen. Uiteraard kan met alle dieetwensen rekening worden gehouden!

Nieuwsgierig geworden naar restaurant Vermeer in Amsterdam? Reserveer direct een tafel, snel online en direct bevestigd.

Meer informatie over restaurant Restaurant Vermeer

Uitmuntend
9,3
9,4
9,1

Jouw recensie over het restaurant Restaurant Vermeer

Pedro S.
  • Datum van je bezoek: 8 nov. 2018
lang al een wens om hier te gaan eten. En ze hebben het helemaal waar gemaakt. Alles klopte, topper.
Inge S.
  • Datum van je bezoek: 2 nov. 2018
Wat een geweldige avond hebben we gehad in restaurant Vermeer. Voor het afstuderen van onze dochter had ik een menu geregeld en dat was helemaal top. Vriendelijke ontvangst bij binnenkomst', een efficiënte en op elkaar ingespeelde brigade', de sommelier gezellig en informeel. Alle gemaakte afspraken werden nagekomen, de sfeer is ontspannen en het restaurant is smaakvol ingericht. Over het eten kan ik kort zijn: het was top en op hoog culinair niveau. Komt nog bij dat we voor deze speciale gelegenheid van de sommelier een heerlijke dessertwijn aangeboden kregen.
Veel dank aan Chris Naylor en brigade; het was in alle opzichten een fantastische avond en we kijken er met veel plezier op terug!
Bastiaan K.
  • Datum van je bezoek: 2 okt. 2018
Prachtige zaak met een unieke sfeer, ambiance en muziek sluiten perfect aan. Smaken erg bijzonder, ras el hanout of andere Marokkaanse kruiden(mix) kwamen gebalanceerd terug. Erg mooie balans in zuren, gerechtje met zeetong was misschien wat zout. Bediening is alert, vriendelijk en ongedwongen. Echt een gezellig team! Er zit een rap tempo in de gangen (met extra gerechten) wat voor ons geen probleem was, maar daardoor voor de sommelier misschien wat moeilijk bij te houden. Al komt dat ook doordat hij veel tijd en aandacht besteed aan elke tafel, wat heel prettig is.
Tim H.
  • Datum van je bezoek: 19 sep. 2018
Wat een heerlijke avond hebben we hier gehad! Ontspannen sfeer, perfecte bediening, vriendelijke en bekwame sommelier, ieder gerecht was een cadeau en een smaak explosie, echt een aanrader voor een mooie avond! Het geld meer dan waard!
Luciano G.
  • Datum van je bezoek: 6 sep. 2018
Wat een heerlijke avond bij Vermeer! Fantastische gerechten (in het bijzonder de Ree, de amuses en zeker het dessert van Pruim), heerlijke bijpassende exclusieve wijnen (geweldig hoe enthousiast en deskundig de sommelier Simon is!) en de vriendelijke bediening. Ook het interieur / de setting is prettig. Bedankt Vermeer!
Robin V.
  • Datum van je bezoek: 24 aug. 2018
top eetervaring!
Mohringg M.
  • Datum van je bezoek: 15 jun. 2018
Opeenstapeling van mooie smaaksensaties. Met zorg bereid, prettige en deskundige bediening, mooie gerechten. Het geld meer dan waard..
Martine R.
  • Datum van je bezoek: 19 mei 2018
Ontvangst prima. Prachtige ambiance.
Door de vele extra tussendoortjes bij een 6-gangen menu houden ze een (te?) hoog tempo aan.
De bediening heeft hierdoor ook moeite tempo bij te houden (wijn nog niet op tafel terwijl het gerecht al uitgeserveerd is). Er werd zelfs een gang gereserveerd terwijl 2 gasten niet aan tafel zaten!? Vergissingen met drankjes. Vanaf laatste warme gang van diner stopte men met inschenken van water, ook bijzonder.
Conclusie is dat de bediening de hoeveelheid gerechten nauwelijks kan bijbenen en er hierdoor minder aandacht voor de gasten is. Jammer.
AA ..
  • Datum van je bezoek: 30 apr. 2018
Fantastisch diner gehad bij Restaurant Vermeer. Alles was goed op smaak gebracht en de wijnen sloten mooi aan. Mooi ook om te zien dat Vermeer goede non-alcoholische opties heeft om uit te kiezen.
Frank W.
  • Datum van je bezoek: 19 mrt. 2018
We hebben al vaker gegeten bij Vermeer. De eerste keer dat ik er met vrienden at, was ergens in 1995!!!
De kwaliteit van de gerechten is nog steeds een ruime ster waard. Ik ben niet dol op inktvis, dus die had ik niet in mijn menu. Mijn partner houdt er wel van, dus bij hem gewoon de inktvis in het menu. Natuurlijk heb ik de inktvis geproefd en ik moet zeggen: super mals en voortreffelijk van smaak. Ik weet uit ervaring, voornamelijk in Zuid Spanje dat het snel rubber wordt als je het niet goed doet. Maar hier bij Vermeer super lekker!
Vermelding verdient ook de TOMPOES! Zelfs lekkerder dan bij Holtkamp.
Juliette S.
  • Datum van je bezoek: 27 feb. 2018
Top service de hele avond. In het speciaal onze ober Simon beschikte over ruime kennis van het wijn arragement en het eten. Het eten was uitstekend lekker. 5 gangen diner + 4 glazen wijnarragement = 140 p.p. Mooi design in het restaurant en een top ambiance. Ook werd de auto door de porter gratis geparkeerd in hun pakeerplaats. (als je een grote auto hebt kan dat helaas niet).
Tim V.
  • Datum van je bezoek: 23 feb. 2018
Prachtige creaties van groenten en zeevruchten, verrassende tussengerechten, artistieke ambiance.
Toby E.
  • Datum van je bezoek: 17 feb. 2018
Aan de chef’s tafel gegeten. Elk gerecht is op zich een feest van smaken, tegelijkertijd zien hoe met liefde wordt gekookt en gesproken wordt over de beleving van eten, maakte het een onvergetelijke ervaring.
RuiR .
  • Datum van je bezoek: 30 jan. 2018
Hele leuke en speciale avond gehad bij Vermeer. De locatie is prachtig ingericht zonder kil of stijf over te komen, service is zeer vlot, vriendelijk en professioneel en het eten vonden we erg smakelijk en best verrassend.

Onze eerste keer in een sterrenrestaurant beviel erg goed.
Just H.
  • Datum van je bezoek: 28 jan. 2018
In één woord GEWELDIG! Alles klopt, van bediening tot eten wijn en atmosfeer. Wij komen zeker terug! Aangezien de wisselende kaart komt dat wel goed......
Ciderwinkel .
  • Datum van je bezoek: 24 jan. 2018
Bij Vermeer ga je een prachtig avontuur met groenten aan. Zowel met vergeten groentes als groente die normaliter een bijrol hebben. Neem nu de spruit. Het keukenteam presenteert aan tafel de gehele spruitstronk in een houder die lijkt op een opstelling die normaal gebruikt wordt voor een Jamon Serrano-beenham. Per persoon wordt een prachtig gegaarde spruit van de plant afgesneden die vervolgens in een mooi keramisch kommetje wordt gelegd waar al een romige puree in is geschonken. Echt een hoogtepunt volgt meteen aan het begin van het 5-gangenmenu (en meerdere amuses) dat we nemen, namelijk een mooi opgemaakte tartaar van biet met erbovenop een oester. Fantastisch hoe het ziltige van het weekdier combineert met het aardse van dit wortelgewas. Daarbij geschonken wordt een gemengd drankje van wodka en peer. Meer groentes volgen, ze houden een hoofdrol, maar we kunnen niet ontkennen dat het (zee-)vlees dat we tegenkomen, ook verbluft. Zoals de rode mul in zeesterrensaus, en een stukje prachtig gegaarde fazant. Je vergeet door het heerlijke eten bijna hoe goed de bediening is, hoe deze net precies weet aan te vullen, en alleen zo nodig meer vertelt, goed aanvoelt wie wel of niet een gesprek op prijs stelt. Het restaurant blijkt bekend te zijn met een mooie selectie aan natuurwijn, pure cider (zoals een fantastische ciderport/pommeau uit Denemarken) en cocktails. Maar uit klassieke Franse en Italiaanse wijngebieden zijn verrassende keuzes gemaakt.
Quint M.
  • Datum van je bezoek: 22 jan. 2018
Het eten was werkelijk van topkwaliteit. Uitstekend klaargemaakt en vrijwel zonder uitzondering verrassende en originele combinaties. Hele attente en ter zake kundige bediening.
chanel2140 .
  • Datum van je bezoek: 22 jan. 2018
Voor de tweede keer met mijn man hier gaan eten. En opnieuw was het diner fantastisch en verrassend. Tiptop. Ook de interactie met de obers is eersteklas. Niet stijf, maar toch klasse en geïnteresseerd. Goede informatie. Het enige grote minpunt was voor ons de muziek. In het begin van de avond zachte new age muziek, maar gaandeweg werd het almaar luider en luider, zonder duidelijke richting: wat jazz, wat minimalistisch, wat repetitief, met overheersende bas, tot ik echt moest vragen om het zachter te zetten, omdat ik mijn man niet meer hoorde. Het was bijna pijnlijk. Even was het beter, toen ging het weer luider. Ik hoop echt dat ze dat opnieuw aanpassen. Zo hinderlijk, dat onze koffie toe ineens niet meer lekker was.
Armijn V.
  • Datum van je bezoek: 13 jan. 2018
Fantastisch, genoten!
Oscar V.
  • Datum van je bezoek: 11 jan. 2018
Het was weer een enorme beleving om hier te eten. De keuken komt keer op keer met prachtige uitgebalanceerde gerechten met een hoofdrol voor groenten, maar waar ook het vis en vlees excellent is.
Zo aten we een sublieme tartaar van rode biet en peer, coquille gegaard in de eigen schelp met daarbij een bouillon van knolselderij (briljante smaak), rode mul, fazant en mooie nederlandse kazen. Tel daarbij de prachtige amuses (o.a. gekarameliseerde spruit) en het heerlijke brood en je avond kan niet meer stuk. Ook de wijnkaart mag er zijn: een waar snoepfestijn, met uiteraard daarbij behorende prijzen. Dit is wat mij betreft dan ook het enige minpuntje (prijs van de wijnen). Een absolute favoriet in Amsterdam die te weinig aandacht krijgt.