Restaurant Vandeijck

• Af te huren , Airconditioning , Terras , Toegankelijk voor rolstoelen
Erg duur
Frank W.
  • Datum van je bezoek: 21 nov. 2016
Hier in november 2016 gegeten.
We hebben een plezierige avond gehad, maar vooral dankzij ons gezelschap. Regelmatig eten we "buiten de deur", maar hier niet weer.

Drie van de vier bestelden een 4 gangen verrassingsmenu. De vierde persoon kon daarom niet meer "a la carte" eten.
Een opmerking daarover werd professioneel gepareerd met "dat staat toch in kleine lettertjes op de menukaart".

Humor is persoonlijk en zeer welkom, maar lollig willen doen, is niet hetzelfde. Tip voor de mannelijke bediening.
Wijn schenken is het best op gelijke wijze en niet (qua hoeveelheid) een verschil van 50% per glas.

Presentatie is verder goed, maar het hoofdgerecht had niet ondergedaan als tussengerecht. Zelfs na het dessert, thuis toch nog maar wat gegeten. We hadden nog serieuze trek....

Kortom, prijs-kwaliteit-verhouding is hier zoek. Helaas!
Piet H.
  • Datum van je bezoek: 13 nov. 2016
Zeer smaakvolle gerechten in een modernwetse sfeer en zeer vakbekwame en vriendelijke bediening. Zeker aan te bevelen. Herhalingsgevaar is groot. Lunch menu genuttigd. Gerechten waren smaakvol en vermakelijk geserveerd. Onverwachte combinaties van ingrediënten die allemaal maximaal tot hun recht kwamen. Kortom grandioos.
Monique E.
  • Datum van je bezoek: 17 aug. 2016
Helaas delen wij het enthousiasme van de meeste andere recensenten niet.
We werden door de gastvrouw op gereserveerde wijze ontvangen en hebben gekozen voor het 4-gangen verrassingsmenu op aanraden van de gastheer, die overigens wel vriendelijk was. De amuses waren goed, het voorgerecht bestond uit kalf met doperwtenmousse, prachtig opgemaakt met allerlei groene groenten echter het kalfsvlees was nauwelijks te proeven. Daarna volgde een stukje kabeljauw en daarna een bavette, beiden niets bijzonders. Datzelfde gold voor de bijgeschonken wijnen van het wijnarrangement. Het dessert was ronduit teleurstellend, het peterselie-ijs was ons inziens niet eetbaar. Toen wij dit aangaven bij de gastvrouw reageerde zij: ' je houdt er van of niet'. Het lekkerste op de hele avond was de koffie met bonbons. Al met al 220 euro voor een teleurstellende avond, geen goede prijs-kwaliteitverhouding ( 3,50 voor een fles kraanwater kan in deze tijd niet meer).
  • Datum van je bezoek: 19 jun. 2016
Een lunch bij onze topper in Riethoven stond natuurlijk ook weer op ons (drukke) programma. Gelukkig werkte het weer mee zodat we op de fiets konden gaan. Ontvangst was weer keurig geregeld door Ronald Franken. We mochten een tafel uitzoeken, het werd er een binnen in het kleinere gedeelte van het restaurant. Ronald wist mijn voorkeur voor het aperitief nog en had een Duitse Sauvignon Blanc 2013 van het huis Schönlaub geselecteerd, die goed beviel. Een trio aan hapjes verscheen. Een krokantje van witte sesam, lekker. Een marloeske gemarineerd in Merlot, erg mooi naast de Sauvignon. En op de schelp een ziltige mossel met een fijne brunoise van groentjes en krokante chorizo, erg lekker.

De eerste amuse was een rots van algen met ernaast toefjes gel van dashi en kaviaar van wasabi. Een verrassende smakencombinatie, aangenaam zalvend in de mond met een subtiele bite van de kaviaar. Erg origineel, heerlijk.

De tweede amuse was afgeleid van een klassieke smaken combinatie gestoken in een modern jasje. Espuma van asperge met erover schaafsel van het eigeel, ernaast, gepresenteerd in een stuk berkenstam, een krokantje van ham. Leuk, maar vooral ook erg lekker, genieten!

Tim Looijenga verscheen op t toneel en hij presenteerde op gezellige en kundige wijze de eerste begeleider. Een biologisch gemaakte Xarel-Lo 2014 van het huis Oniric, complex aroma, mineralig, met een herkenbare Cava toets, erg lekker. In het schaaltje, als basis een platte cilinder aardappel salade, gemaakt van een beetgare brunoise van operdoezer, erop keurig gegaarde scheermessen en toefjes crème van abrikoos, ernaast nog een pikant gekruid krokantje. Een originele, delicate smakencombinatie die mooi combineerde. In de mond een aangename textuur met mooie smaak overgangen. Met het krokantje kon je afwisselen. De heerlijke wijn maakt het gerecht compleet.

De tweede begeleider kwam uit Australië, gemaakt van Chardonnay en Semillon 2015 van het huis Lantana. In het aroma tonen van appel en perzik, fruitig in de mond met een volle afdronk. Op het witte bord een fijne brunoise van courgette met erop twee geschroeide langoustines, afgewerkt met een krul van groente. Dit werd aan tafel aangevuld met een lauwwarme gazpacho. Van de langoustines was het rauwe net af, zeer delicaat, de toets van het roosteren was goed aanwezig. De gazpacho combineerde prima en de courgette gaf het gerecht een kleine bite. De wijn kreeg van de kruiden in de gazpacho een klein bittertje in de afdronk (jammer) maar aromatisch vulde hij het gerecht prima aan. Een hele mooie ronde.

We schakelden over naar rood met een Chileense Aymara 2010 gemaakt van Cabernet Sauvignon , Carignan, Cinsault en Malbec. Diepe kleur met in het aroma tonen van zwarte bes, krachtig in de mond met een stevige afdronk. Uit de keuken drie bereidingen van duif. Twee stukken van de borstfilet met een uitstekende cuisson, een sappig gehaktballetje gekruid met mint en een super mals boutje. In het garnituur halve kersen, toefjes gel van kers, gewelde quinoa, rolletjes van gegaarde rode paprika en krokant van yoghurt. De jus was een bouillon van de duif, die met appel was aangezuurd. De duif was mooi hoog op smaak, dit maakte de wijn een stuk eleganter, een prima wijn spijs combi. Het garnituur bood volop afwisseling in smaak en textuur, genieten weer.

Het pre dessert bestond uit een toef mousse van bloemkool met erop een quenelle fruitig ijs afgewerkt met schaafsel van de bloemkool. Een leuke smakencombinatie, met de bloemkool in de hoofdrol.

De dessertwijn werd een bier, een voor mij onbekende. Struise XXX Rye Quad Bourbon Barrel Aged - Reserva 2014, donker rijk en vol met tonen van dadel en honing. Uit de keuken een speciaal gerecht. Mousse van mascarpone met koffie op smaak gebracht, waarin kogels van peer. Erop een quenelle ijs van boeren jongens, overgoten met karamel en afgewerkt met krokantjes en gepofte varkenshuid. Wat een smakencombinatie, geweldig. Het bier combineerde goed maar er werd ook nog een “wijn” naast geplaatst. Een Pineau des Charentes van Chainier die ondanks het hoge alcohol percentage toch een stuk lichter was dan het bier en het gerecht in mijn beleving nog iets mooier tot zijn recht deed komen. Een gerecht voor in mijn toplijst van desserts.

Als afsluiter nog een krachtige espresso met een viertal lekkere friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd op een hele gezellige en soms zelfs joviale wijze door Ronald Fran-ken en Tim Looijenga. Wijnen en gerechten werden met veel plezier en vakmanschap toegelicht.

Prijs kwaliteitsverhouding is uitstekend, drie gangen lunchmenu €29,50, extra gerecht €8,-, begeleidende wijnen €6,- en koffiearrangement €5,50

Chef Gardy Joordens en zijn team hebben hun vakmanschap weer bewezen, originele smakencombinaties gecombineerd met uitstekende bereidingen. Dit was voor ons, hun beste optreden tot nu toe, complimenten. Ze zijn inmiddels al weer vier jaar geopend maar enkele gidsen hebben deze parel nog steeds niet op waarde getaxeerd, dat wordt zo stilaan tijd. Wij hebben er weer met volle teugen van mogen genieten. Aanrader voor fijnproevers en levensgenieters.
De Drie Musketiers M.
  • Datum van je bezoek: 10 apr. 2016
Het was restaurantweek en het restaurant was helemaal gevuld. Ondanks dat was zowel de keuken als de bediening weer prima. Hartelijke ontvangst gevolgd door mooie amuses aan tafel.
oa Mossel en een variant op witlof met kaas.
Ook het menu was prima, Gestart met tonijnfilet met oosterse smaken. Daarna uiteraard het menu uitgebreid met een extra (vis) tussengerecht wat tevens de topper van de avond was.
Hoofdgerecht eendenborst filet met eigen jus net iets te weinig uitgebakken vetrandje en niet helemaal krokant huidje maar met mooi begeleidingen van pompoen en bataat/pinda creme toch een prima gerecht. Lekker contrasterend nagerecht met enerzijds citrus en sorbetijs en anderzijds pure chocolade.
Al met al weer een prima ervaring in het landelijke Riethoven

Arno H.
  • Datum van je bezoek: 17 mrt. 2016
Dorpspleintje, kerk, restaurant; VanDeijck Riethoven. Een avond weg uit de hektiek van de stad. Verrassend lekker en creatief eten in een sfeervolle ambiance. Attent goed op elkaar ingespeeld team. Gerechten van streek-seizoensproducten met subtiele verrassende smaken. Bedoeld om te proeven en voor de wat grotere eters kunnen vers gesneden frieten worden bijbesteld.
Bij vertrek werden de jassen aangereikt. Het voelde als een avondje vakantie. We komen terug.
Abbeys .
  • Datum van je bezoek: 23 jan. 2016
Hier al meerdere malen wezen eten. Ook voor een vegetarier is het prima dineren. Ter plekke worden ook dieetwensen gehonoreerd. Voor ons zeker een aanrader!
Lisbeth V.
  • Datum van je bezoek: 8 dec. 2015
Heel onverwacht zijn we bij jullie terecht gekomen. De ontvangst in het gezellige restaurant was hartelijk, we voelden ons onmiddellijk op ons gemak. Het was tafelen op hoog niveau, superlekker en gevarieerd eten met goeie aangepaste wijnen.
We hebben echt genoten van het totaalpakket.
Bedankt, doe zo voort en tot zeer binnenkort.
Paul_us .
  • Datum van je bezoek: 30 aug. 2015
Zeer goed restaurant in alle opzichten!!!! zondag 30 aug met 6 personen genoten, complimenten dat zij mee doen aan de restaurant week. Buiten het 3 gangen menu ( +1 extra bij besteld ) kregen we diverse amuses in bijzondere variaties en smaken , de huiswijn vonden ( wij ) niet bijzonder daar in tegen was de Chardonnay uit Chili weliswaar a € 36,- super. Kortom een zeer goede kijk en presentatie wat dit restaurant te bieden heeft, waar uiteindelijk de restaurant week voor bedoeld is. Ondanks de afstand ( hopen) komen we zeker nog eens terug , voor wie nog twijfelt gewoon doen. Groeten uit De Lier
Fuchs36 .
  • Datum van je bezoek: 12 aug. 2015
Zo langzamerhand zijn wij bekomen van de sof op 12 augustus van dit jaar.
De bedoeling was een feestelijk diner bij van Dijck in Riethoven.
Op een prima locatie kregen wij van alles geserveerd wat gewoon niet te eten was.
Een stronk rabarber als amuse en een half rauwe veel te zoute tarbot om 2 voorbeelden te nemen.
Het te zoute werd met een zwamverhaal verklaard, op het rauwe werd helemaal niet gereageerd.
Hoi, hoi, als goedmakertje kregen we een gratis likeurtje bij de koffie.
Oh ja we hebben € 185,- afgerekend voor een verprutste avond.
Eveline K.
  • Datum van je bezoek: 24 apr. 2015
Pareltje verborgen in een dorpje waar verder niets te zoeken is. Verblijf in Veldhoven voor vertier!
MAAR hier wordt gekookt op hoog niveau en misschien volgend jaar november een Michelin. Wij hadden gekozen voor het verrassingsmenu inclusief wijnarrangement en dat was subliem. Dit was een combinatie van vis en vlees en vooral de 2 voorgerechten met vis waren erg lekker. Maar ook het hoofdgerecht van lamsvlees uit de tajin. Ook waren er natuurlijk de seizoensasperges en met de voortreffelijke wijnen was het een heerlijke avond. De inrichting is qua opzet mooi met de open keuken met glazen wand maar wij zaten in de serre en daar was helaas geen contact met de keuken. Ook was er geen muziek op de achtergrond en voelde het wat kil aan in deze ruimte. Verder niets dan lof over de bediening en kwaliteit van eten. Een plek om terug te keren!
  • Datum van je bezoek: 5 apr. 2015
Onze favoriet in Riethoven was door de gasten wederom verkozen tot een van de restaurantweek winnaars, een goede reden voor een herhalingsbezoek.
We kregen ditmaal een tafel in het grotere restaurant waar we neerstreken in de luxe lederen fauteuils. De voorkeur voor het aperitief was onthouden, en een lekkere zuid Franse Sauvignon 2012 van het huis Negly werd keurig gepresenteerd. Ernaast een drietal hapjes. Op een groene kunststeen broodkrokant wat ietsje minder krokant was dan verwacht. Verder krokante kippenhuid, hartig. En op op een bundeltje van citroengras een rolletje van gezuurde koolrabi met een Tom Kha Kai vulling welke het lekkerst was van de drie.

Het vers gebakken brood met zonnebloem pitten en krokante korst is ook een vermelding waard zeker omdat het garnituur is uitgebreid met een crème van gebrande boter, heerlijk.

De eerste amuse was een gevulde passievrucht met op de bodem zoet vruchtensap met erop een espuma van passievrucht afgewerkt met gebrande, fijn gemalen chili. Een mooie combinatie, hoog in zijn zuren en een peperige nasmaak, erg lekker.

De laatste amuse werd gepresenteerd op de stelling van het bot, een praline van cacaoboter gevuld met ossenworst en erop een stukje krokante ui. Een verrassende combinatie met een zalvend mondgevoel, keurig.

De aperitiefwijn werd doorgezet bij de tartaar van dorade met erop gepikkelde groentes en krokant van savora mosterd. Met centraal een vinaigrette met kreeft, druppels gel van peterselie, en ernaast nog een gelei van tomaat met een royaal assortiment cressjes. De tartaar was delicaat kreeg een bite door een fijne brunoise van komkommer en ui. Het garnituur was complex en hiermee kon naar hartenlust worden afgewisseld. De wijn sloot naadloos aan. Een echt fijnproevers gerecht en mijn favoriet van deze middag.

De tweede begeleider was een Alvarino uit de Vinho Verde streek van het huis Toucas, heerlijk aroma met tonen van lentebloesem, rond in de mond met tonen van tropisch fruit. Uit de keuken een gewaagde combinatie. Als basis een plak ham van het Baskische varken. Erop een smeuïge eierdooier afgewerkt met een crumble van banaan, verder toefjes crème van pinda, gel van peterselie en verse druifjes. Een hele aparte combinatie waarnaast de wijn verrassend goed aansloot met zijn ronde toets.

De derde begeleider kwam uit de bourgogne gemaakt van de minder populaire Aligoté 2011 van het huis Henri Naudin-Ferrand, mooi complex aroma en mooie zuren in de mond, verrassend lekker. Uit de keuken een gerecht in klassieke stijl. Een mooi dik stuk uitstekend gegaarde zeeduivel met ernaast een crème van wortel en pompoen met erop verse sojabonen en een lint van gezuurde rabarber, aan tafel afgewerkt met een saus van piment en met schaafsel van de hand van Boeddha. Mooie pure smaken die elkaar aanvullen, waarnaast de wijn helemaal tot zijn recht komt. De favoriete ronde van partner.

We schakelden over op rood met een voor mij nog onbekende appellation, de Collioure van Abbe Rous, de Cuvée des Peintres. Mooi aroma met rood fruit en wat aardse tonen, in de mond verrassend soepel met een ronde afdronk. Uit de keuken, op een ambachtelijk gemaakt bord van de pottenbakster uit de buurt, een parelhoenderfilet met jasje, voor de smaak. Ernaast een sjalot gevuld met van de bout, crumble van violet aardappel, crème van rode kool en van knol selderij, gemarineerde witlof, schorseneer, schijfjes knolraap en in hooi gepofte knolselderij. Aan tafel afgewerkt met een saus van gevogelte. Veelal mooie pure smaken waarmee uitbundig kon worden afgewisseld. De hoender was keurig gegaard maar het huidje was op de dikke stukken een beetje taai. De sjalot met de bout was het lekkerste onderdeel op het bord, mooi hoog op smaak. De wijn vulde de smaken keurig aan.

Als pre dessert een stukje van de Riethovense rots gepresenteerd in een houten kistje. De rost werd aan tafel met hamer en beitel gekliefd om er hapklare stukjes van te maken, leuk. De rots was gemaakt van eiwitschuim met gebrande suiker, citrus fruit en gemalen noten en smaakte goed. Wel had ie een hele stevige bite.

De dessertwijn was een klassieke Monbazillac 2009 van Chateaux Bellevue, mooie diepe kleur, niet te zoet met in het aroma tonen van exotisch fruit, erg lekker. Op het bord een keurige presentatie van chocolade structuren met makarons van basilicum en eitjes met limoncello met crumble van koek afgewerkt met anijs cressjes. Mooie smaken waarbij de frisse tonen van de wijn het gerecht aanvulde.

Als afsluiter nog een krachtige espresso met een viertal lekkere friandises.

Bediening was zeer goed tot uitstekend verzorgd op een hele gezellige en soms zelfs joviale wijze door de twee “entertainers”. Wijnen en gerechten werden door beide heren keurig toegelicht. De wijnselectie vond ik ondanks de keuze uit klassieke streken toch origineel en verrassend.

Prijs kwaliteitsverhouding is zeer goed tot uitstekend, drie gangen menu €22,50, extra gerecht €8,-, begeleidende wijnen €6,- en koffiearrangement €5,50

Het was wederom een hele aangename middag in Riethoven, een aanrader voor de fijnproever en levensgenieter.
TY 5.
  • Datum van je bezoek: 18 mrt. 2015
150318 Vandeijck

Schitterende locatie in een landelijke omgeving. Bij binnenkomst hadden we een goed zicht op de keuken die door een glazen wand was afgescheiden. Apart zitje tegenover de keuken waar wij op ons gemak van een aperitief konden genieten. Sfeervol ingericht restaurant met veel ruimte tussen de tafels.

We hadden voor een viergangen verrassingsmenu met bijpassend wijnarrangement gekozen. Na enkele eigentijdse amuses kregen we een voorgerecht van lauw-warm gegaarde kreeft. Het tussengerecht bestond uit een heerlijk bereidde tarbot en als hoofdgerecht werd een stukje Livar-varken geserveerd. Een afsluiting met een zoet dessert van onder andere donkere chocolademousse gevolgd door koffie met verschillende friandises. Aan de presentatie van de verschillende gerechten was veel zorg en aandacht besteed, waardoor deze er geweldig uitzagen. De smaak van de gerechten bleef wat achter bij de presentatie evenals de garing van de kreeft en de groenten. Verder waren de porties aan de kleine kant.

De bediening was vriendelijk en attent en gaf een keurige uitleg van de verschillende wijnen. Deze waren goed bij de verschillende gerechten gekozen.

We hebben een gezellige avond gehad, maar hadden, gezien de positieve recensies van de afgelopen tijd, meer van de verschillende gerechten verwacht.
NellieL .
  • Datum van je bezoek: 12 mrt. 2015
Toch nog eens terug naar Vandeijck om onze eerder ervaringen te toetsen. Toen waren we niet overdreven enthousiast maar met alle aanhoudende positieve berichten de moeite waard om nog eens te proberen vonden we. Geboekt voor een 3 gangen-diner in de restaurantweek. Het moment om als restaurant je visitekaartje letterlijk en figuurlijk af te geven! En dat is wat ons betreft opnieuw niet helemaal gelukt. De grootste complimenten van de avond waren voor het heerlijke knapperige brood dat niet uit eigen keuken kwam.
Het menu startte met een reeks van wat brave amuses waar de gevulde passievrucht met een pittig-zoet smaakje een uitzondering in de goede zin van het woord was. Heerlijk!
Het voorgerecht was een prima bereide hoenderfilet met structuren van mais. Laag op smaak en geen topper. We besloten een extra tussengerecht te kiezen. Tarbot met risotto en een saus van zoete aardappel. De tarbot was prima bereid, de risotto te gaar en de saus te zout. Het hoofdgerecht, 2 bereidingen van rundvlees. Ook hier de basis prima op orde. Garnituren misten smaak, feitelijk niet veel meer dan mooi op het bord gedrapeerde verzameling van groenten en wat paddenstoelencreme. Saus miste diepte en was opnieuw aan de zoute kant net als de garnituren. Het dessert van mango en kerrie met yuzuchocolade ijs een een cakeje las veelbelovend op de menukaart, maar ook hier waren de smaken aan de vlakke kant.
De bediening was correct, maar wat aan de onpersoonlijke kant. Net als de vorige keer werden opmerkingen braaf ingenomen zonder dat ze echt indruk leken te maken. De entourage nog steeds indrukwekkend, een prachtig pand met schitterende ligging en een bijzondere inkijk in de keuken als je binnenkomt of buiten staat.
Al met al afgezet tegen de prijzen van de restaurantweek geen al te grote teleurstelling, maar nu met zekerheid tegen de normale prijzen niet voor herhaling vatbaar.
Speedter .
  • Datum van je bezoek: 29 jan. 2015
Prachtige setting midden in het dorp met voortreffelijk eten. Voor de langzaam gegaarde buikspek was subliem. Ook erg gastvrije bediening met een leuke afsluitende rondleiding door de hele zaak. Hier komen we zeker terug!
TonySoprano .
  • Datum van je bezoek: 13 dec. 2014
Hier eten is echt een ervaring. Je proeft smaken die je eerst niet eens kende! Daarbij is het binnen erg gezellig, en staan de tafeltjes lekker ver uit elkaar.

De bediening is vriendelijk en weet veel te vertellen over gerechten en wijn. Hier komen we zeker terug!
Silviaa .
  • Datum van je bezoek: 27 nov. 2014
We hadden een 5 gangen verrassingsmenu. En dat was het ook. Mijn man had vis genomen, ik vlees. Vooraf kregen we een paar hapjes van het huis, geserveerd op een boomschors waarin ijzerdraad zat en daar zaten de hapje aan. We zijn geen grote eters en daar werd mee rekening gehouden. De voorgerechten van vis en vlees waren heerlijk en heel apart om te zien. Al heb je geen honger dan krijg je altijd trek om zoiets te eten. Het hoofdgerecht was tarbot en een tournedos met een zeer aparte garnituur van groenten en aardappelen, aangepast aan beide gerechten. Nagerecht koffie met erg veel lekkers, ook deze weer heel apart geserveerd.
Een restaurant om terug te komen.
Henk F.
  • Datum van je bezoek: 31 okt. 2014
We hebben op vrijdagmiddag samen met klanten geluncht. De lunch van Vandeijck overtreft onze verwachtingen. Wat een feest!! Eigenlijk overkomt het je al bij de binnenkomst. De geheel verbouwde boerderij ademt een serene rust uit en opvallend is de mooie keuken die geheel achter glas zit. De bediening is uiterst professioneel en weet duidelijk waar ze het over hebben. Hier komen we altijd graag terug. Wat een goed en perfect restaurant!
Jeroen44 .
  • Datum van je bezoek: 30 okt. 2014
Wat een heerlijke plek, zomaar per toeval een lunch genoten. Wat een een feestjes op het bord. Mooie locatie, heerlijke gerechten echt top.
  • Datum van je bezoek: 5 sep. 2014
Na het verrassende eerste bezoek wederom geboekt voor een lunch tijdens de restaurantweek. We werden tegemoet gekomen door de gastheer, leuk en ditmaal kregen we een mooie plaats in het restaurant. Het gevoel is net even wat luxer dan in de serre vanwege de met linnen gedekte tafels.
Als aperitief een witte wijn, ik mocht een voorkeur opgeven en ik koos voor een Sauvignon. Het werd een blend met Malvasia van het Italiaanse huis Feudi di San Marzano, verrassend lekker. Het borrel garnituur zag er weer verzorgd uit. Op een met “mos” bekleedde kunststof rots een creatieve broodstengel, op een uitgeholde steen twee stukjes gemarineerde rabarber met een yoghurt dip en op een zwarte steen een gekruide pepernoot van aardappel.

We hadden de kaart, die op tafel stond, reeds bestudeerd en zagen dat we konden uitbreiden voor slechts €8,- per gang, dat wilden we wel.

De eerste amuse was een hele smaakvolle met als basis een groente puree met toefje ansjovis mayonaise, erop een plaatje gedroogde kippenhuid, knoflook croutons en wat geraspte parmezaan. Erg smaakvol.

De tweede amuse werd gepresenteerd op de inmiddels bekende stelling van mergpijp. Een blokje gelei van rundbouillon krokant afgewerkt en gekruid met lavas (maggi), lekker hartig met maggi toets.

De eerste begeleider werd keurig en redelijk uitgebreid toegelicht op een gezellige wijze zoals we inmiddels kennen van Tim Looijenga. Een Gregorius Soave 2013 gemaakt van Garganega, licht en delicaat. Uit de keuken een verzorgde presentatie op een met de hand gemaakte aardewerk bord van een pottenbakster uit de streek. Vier bollen van filet americain met krokante kruimkorst aangekleed met verschillende bloemen en groene blaadjes en schaafsel van bonito ernaast toefjes crème van basilicum en een zalf van de buik van tonijn. De zalf was aangenaam hartig en dit vulde de milde filet mooi aan. De structuur van de filet was voor mij ietsje grof. De bonito flakes, en de krachtige basilicumcrème gaven leuke accenten. De wijn was een mooie begeleider maar wel iets op de achtergrond.

De tweede wijn was een klassier, een mooie droge witte Graves, de cuvée la carrade van chateau de Respide 2008 met een heerlijk, complex aroma. Ernaast op een mooi bord een stukje keurig gegaarde kreeftenstaart op structuren van wortel met ernaast een cakeje van spinazie en afgewerkt met een jus van gele wortel. Een relatief simpel gerecht, de smaken zijn puur en combineren uitstekend. De wijn was een prima begeleider die het gerecht compleet maakte.

We blijven in Frankrijk met een Viognier 2010 van Domaine Gournier met in het aroma de typische abrikozen toets. Op het bord rondom een mooi stukje op de huid gebakken rode mul een verfijnd garnituur van gebakken sjalot, rolletjes komkommer en groene asperge, aangevuld met toefjes erwten puree, druppels yoghurt en een dilleolie. Aan tafel afgewerkt met een jus van pompoen. Het leuke was dat de kannetjes met jus op tafel blijven zodat naar hartlust aangevuld kon worden. Mooie individuele smaken waarmee uitgebreid kon worden afgewisseld en die keurig worden aangevuld door de mooie begeleider.

We schakelen over naar rood met een Roemeense Pinot Noir van Calusari met mooie diepe kleur, redelijk stevig in de mond. Uit de keuken een stukje gegrilde zeebaars op een bedje van verschillende bonen, afgewerkt met groene takjes en kleine paksoi blaadjes met erover nog een heerlijke jus van prei. Wederom een relatief simpele maar wel weer uitgekiende combinatie van smaak en structuur. De wijn kreeg door de prei veel meer diepgang en dit was mijn persoonlijke favoriete wijn-spijs combinatie van deze middag.

Voor het hoofdgerecht waren twee wijnen geselecteerd, een Franse Merlot 2012 van Mayol en een Spaanse Garnacha 2009 van Nekeas die beduidend krachtiger en rijper was. Op het bord van aardewerk een stuk op de huid gebakken, langzaam gegaarde gepekelde eendenborstfilet met een garnituur van verse beetgare groenten. Knolraap, knol selderij, mais, aardappel en een kleine courgette met toefjes pastinaakpuree, ernaast nog een krokantje van lijnzaad. Aan tafel afgewerkt met een mooie saus van gerookte zwarte peper. Het huidje van de eend was mooi dun en krokant gebakken, complimenten. De borst was keurig mals met een ziltige toets, heerlijk in combinatie met de saus en wijn. Het garnituur had mooie pure smaken. De Merlot vond ik het beste combineren, de Garnacha was iets te krachtig.

Voor het dessert nog een kleine verfrissing. In een kopje een sorbet van komkommer met gin, aangenaam fris, jammie.

De dessertwijn was een traditionele Bordeaux uit Sainte Croix du Mont 2012 van Chateau du Haut Mayne, iets lichter en fruitiger dan de bekendere Sauternes. Op een donker bord een fris dessert met bereidingen van passievrucht en bolletjes gele meloen met erover een dekentje gelei van limoncello en hierop een quenelle ijs van boeren yoghurt, afgewerkt met schaafsel van pure chocolade. Een heerlijk fris en licht dessert. De wijn combineerde goed maar had voor mij nog ietsje fruitiger mogen zijn.

Bediening was zeer goed tot uitstekend verzorgd met Tim Looijenga in de hoofdrol, ook de andere gastheer die het ontvangst heeft georganiseerd en de amuses gepresenteerd deed dit met een hele leuke eigen stijl. De geselecteerde wijnen sloten ditmaal beter aan bij mijn persoonlijke smaak, complimenten.
Prijs kwaliteitsverhouding is uitstekend, drie gangen menu €22,50, extra tussengerecht €8,- huiswijn €3,75 en begeleidende wijnen €6,-

We hebben wederom genoten van de verfijnde gerechten bereid door het keukenteam onder leiding van chef Gardy Joordens. Met name de drie extra gerechten waren helemaal “ons ding”. Deze keuken heeft een culinaire klassieke stijl met moderne accenten. Ook de sfeervolle ambiance en de gezellige zwarte brigade droegen zeker bij aan deze geslaagde middag.
Een aanrader voor de liefhebber van de verfijnde keuken en levensgenieter. Wij voegen Vandeijck graag toe aan onze favorieten. Tot de volgende keer.