Restaurant Syr

Lange Nieuwstraat 71 3512 PE Utrecht Nederland Kaart

Over het restaurant Restaurant Syr

Brengt culturen samen

Kom kennis maken met de Syrische keuken en cultuur via dit mooie initiatief! Dit restaurant is dit jaar met behulp van een crowdfunding actie opgericht en wordt mede gerund door vluchtelingen. Syrische hapjes als tabouleh, sambusek, doperwtenfalafel komen in drie gangen naar je toe. Er worden ook evenementen georganiseerd zoals storytelling avonden, debatten en culinaire kookworkshops.

Meer informatie over restaurant Restaurant Syr

• Datum van je bezoek: 24 mrt. 2017
Lekker eten. Leuke plek. Fijne bediening
rianvantilburg V.
  • Datum van je bezoek: 20 mrt. 2017
We werden zeer vriendelijk ontvangen. Kregen duidelijke uitleg, veel geduld van de gastvrouwen/heren. Lekker verrassend eten. Huiselijke sfeer. Kom zeker terug.
Annelies B.
  • Datum van je bezoek: 18 mrt. 2017
Het is een leuk concept en het is een leuk restaurant. Het was alleen jammer dat het eten tegenviel. Bij het bereiden van het eten was een overmatige hoeveelheid kruiden gebruikt. De ingredienten zelf waren hierdoor slecht te proeven.
marlou.dekuiper .
  • Datum van je bezoek: 13 mrt. 2017
Heerlijk gegeten, goede sfeer, bijzonder prettige bediening. Fijn dat het vegetarisch eten zo vanzelfsprekend is. Fijn dat we niet hoefden te wachten. Heerlijke wijn. Kortom, een echte aanrader.
Karl Ernst L.
  • Datum van je bezoek: 12 mrt. 2017
Syr is nog steeds een zeer sympathiek adres met een zeer sympathieke achtergrond, waar je erg goed kunt eten. De gerechten zijn niet alledaags, maar zeer smakelijk en ik vind de formule waarbij je kunt kiezen tussen vlees, vis en vegetarisch nog steeds een succes. Ook de gastvrije bediening maakt, dat ik snel weer terugkom.
Stijn T.
  • Datum van je bezoek: 2 mrt. 2017
Leuke atmosfeer, mooie plek in de stad. Ooit opgezet als restaurant om vluchtelingen te helpen. Menukaart is bescheiden. Het zijn niet echt Syrische of Libanese hapjes meer, de Nederlandse twist heeft overduidelijk de overhand gekregen in de keuken. Aangenaam personeel.
Hazel H.
  • Datum van je bezoek: 2 mrt. 2017
Na het zien van de website, de menukaart en eerdere ervaringen zin gekregen om de Syrische keuken te proeven. Het concept van een drie gangenmenu waarbij je voor het voor- en hoofdgerecht kiest uit een vlees, vis of vegetarisch gerecht is leuk. Per gang krijg je dan een paar kleine gerechten op je bord waardoor je de kans krijgt om met verschillende smaken kennis te maken. De prijs bleek ook erg leuk. Drie gangen voor € 25,-.
Maar veel meer zouden ze hier wat mij betreft op dit moment ook niet voor moeten vragen. Qua opmaak oogt het toch nog net wat rommelig en lag onze verwachting van de gerechten eigenlijk net iets hoger. Het miste net die verrassende smaak of bijzonderheid waar je in een restaurant op hoopt. Tenslotte ben je niet te gast bij je beste vriend, maar kom je in een restaurant om heerlijk verzorgd te eten.

De bediening zeer vriendelijk en vlot, maar erg studentikoos. Per gang werd netjes uitgelegd wat er op het bord lag alleen werd dat soms zo snel en binnensmonds gezegd dat het alsnog een beetje raden was, wat je aan het eten was. Weer een ander had zulke grootse verhalen ter uitleg van de gerechten dat het ook weer een beetje ongemakkelijk werd. Daarnaast zou het een plus zijn als je naast het eten ook op een andere manier nog wat meer kan meekrijgen van de Syrische cultuur. Afgezien van de muziek en de gerechten zijn er in het restaurant weinig aanknopingspunten die aan Syrië doen denken. Volgens mij zijn er genoeg mooie volksverhalen of interessante wetenswaardigheden over de achtergrond van de gerechten te vertellen via de menukaart of via de bediening, waardoor je wat meer een complete beleving krijgt van het Syrische eten.

Al met al hebben we dus prima gegeten zijn we goed verzorgd en hebben we zelf een gezellige avond gehad. Maar het mag net wat meer professionele sjeu hebben. Toch zou ik zeggen dat het zeker de moeite waard is om een keer te proberen. Met genoeg klandizie, ervaring en opbouwende feedback kan het er volgens mij alleen maar beter op worden!
corine V.
  • Datum van je bezoek: 1 mrt. 2017
Zeer sympathiek concept. Leuke inrichting en hele aardige mensen in de bediening. Heerlijke voorgerechtjes. Hoofdgerecht vonden we iets minder (tuinbonen zijn niet erg favoriet bij ons).
john B.
  • Datum van je bezoek: 27 feb. 2017
goede sfeer met leuke en lekkere verschillende gerechten
Kevin O.
  • Datum van je bezoek: 27 feb. 2017
Hartelijke, spontane ontvangst en bediening. Modern ingericht. Leuk concept met proeverij voorgerechten en hoofdgerechten. Soort Syrische tapas / mezze. Karafje water met munt was van het huis. Helemaal lief!
Marcel D.
  • Datum van je bezoek: 16 feb. 2017
Erg gezellig gegeten gisteren! Verrassende dingen om te eten, handig samengesteld als combinatie gerechten.
Bediening was ook goed, vriendelijk, spontaan en flexibel.

Echter was ik een beetje verbaasd om veel Nederlandse studenten in het bedieningsteam aan te treffen. Het had mooi geweest om ook hier meer mensen uit Syrië te zien, om die volgens het concept van het restaurant een kans te geven. Ik begrijp dat zo'n bezetting natuurlijk kan wisselen, maar toch. Voor ons zou het bijvoorbeeld ook echt geen probleem zijn als mensen nog geen Nederlands spreken en alles in het Engels zou moeten.

Dat is eigenlijk het enige puntje van opbouwende kritiek wat ik maken wil, verder hebben we prima gegeten voor een eerlijke prijs.

Ow ja, ik snap dat het qua import, prijs technisch gezien misschien niet helemaal realistisch is maar wat wijn uit die regio op de kaart had passend kunnen zijn. Libanon, Israel maar ook Griekenland zijn natuurlijk hele interessante wijnlanden.
(niks mis met de originele Oostenrijkse wijnen op de kaart, die waren allemaal ook erg lekker, en ook dat was wel een creatieve keuze, maar niet echt in lijn met het regionale concept)
Meike H.
  • Datum van je bezoek: 15 feb. 2017
We hadden het voorgerecht met vis en dat was erg lekker! Het hoofdgerecht viel wat tegen; ik had de vegetarische versie en dat vond ik wat saai. Toetjes waren wel goed. Sowieso leuk om een keer wat anders te eten; dit is een keuken die je niet vaak tegen komt, dus sowieso verrassend.
Service was heel goed; heel vriendelijke gezellige mensen.
Simone B.
  • Datum van je bezoek: 14 feb. 2017
Gezellige ongedwongen en ook professioneel. Passend voor allerlei gelegenheden.
Stephen W.
  • Datum van je bezoek: 14 feb. 2017
Vriendelijk en smakkelijk! De servesters hebben goed uitgelegd wat we aten, en kunnen goed voor veganiers ook iets bieden.
An-K .
  • Datum van je bezoek: 10 feb. 2017
Heerlijk eten voor een goede prijs. Veel verschillende gerechtjes met veel verschillende smaken. Restaurant is leuk en hip ingericht. Goede en adequate bediening enige min puntje is dat de fles wijn gewoon op tafel werd gezet ipv iemand laten proeven en inschenken zoals je wel zou verwachten in een restaurant.
Josje F.
  • Datum van je bezoek: 7 feb. 2017
Leuk concept met 3 gangen menu voor 25 euro, bij voor en hoofd kies je voor vis, vega of vlees en krijg je verschillende hapjes. Zo kun je veel verschillende dingen tegelijk proeven, Fijne drankjes ook en leuke bediening. Een aandrader
Laura K.
  • Datum van je bezoek: 5 feb. 2017
De inrichting is heel mooi, eten was niet heel bijzonder en personeel was wel attent. We vroegen ons nog af waarom de zaak grotendeels bestierd werd door Nederlands personeel, we hadden meer Syriers verwacht.
Henk K.
  • Datum van je bezoek: 4 feb. 2017
Wat een lekkere verrassende smaken! De Syrische keuken is echt bijzonder. De bediening door Syrische jongeren is heel vriendelijk, open en warm. Een gesprek is zo aangeknoopt! De inrichting is eenvoudig, wars van alle moderniteiten die je nu bijna overal tegen komt. Simpel. Het oude pand heeft helaas riolering die aan vervanging toe is. En dat is beneden bij de toiletten te ruiken.
Daantje V.
  • Datum van je bezoek: 4 feb. 2017
Wat een fijne plek om te genieten van eenvoudige maar smaakvolle gerechtjes, die met liefde bereid zijn. Groot voordeel is, dat je hier als vegetariër héél goed terecht kunt. De huiswijn was van verrassend goede kwaliteit. De bediening supervriendelijk en enthousiast. Wij komen zéker terug.
Eric K.
  • Datum van je bezoek: 1 feb. 2017
Leuk, aan het interieur is niet heel veel aandacht besteeld, wat kil in mijn ogen, ook is er in de nabijheid van de toiletten beneden een lichte rioollucht boven te vernemen, volgende keer weer naar Badhu in Utrecht.