Restaurant Prikkelz

Hint 7B 5521 AE Eersel Nederland Kaart

Over restaurant Restaurant Prikkelz

Een combinatie van Brabantse hapjes

Patron Dirk Zwerts combineert Brabantse gerechten in het centrum van Eersel. Gemoedelijkheid, natuur, gastvrijheid, keukentafelverhalen en humor. Het resultaat is de huisspecialiteit Prikkelz, kleine spannende hapjes ontstaan uit verschillende structuren en smaken.

Meer informatie over restaurant Restaurant Prikkelz

Maandag t/m Zondag

• Af te huren , Airconditioning , Catering , Terras , Toegankelijk voor rolstoelen
Erg duur
Penoat .
  • Datum van je bezoek: 29 sep. 2016
Wat jammer
Want het begon zo fantastisch met heerlijke amusen. Deze werden gevolgd door het mini voorgerecht carpaccio van cocquilles, middlematig van smaak; dit werd gevolgd door, wat door alle vijf gasten aan onze tafel als een volstrekte mislukking werd bestempeld. Het betrof het hoofdgerecht, een kwartel. Deze werd geserveerd met twee kleine haricots verts en een in twee gesneden mini aardappel. De zeer kleine hoeveelheid zou ik niet eens vermeld hebben, ware het niet dat van de kwartel slechts de pootjes (net) eetbaar (gaar) waren, laat staan de rest van het kleine beestje. Je kon het (rauwe) vlees gewoon niet van de beenderen verwijderen, noch met mes en vork, noch met behulp van onze vingers ! Een van onze gasten had zelfs de pech dat de kwartel na aansnijden bebloed op het bordje lag. Ik zou deze (waarheidsgetrouwe) beoordeling niet op deze manier geschreven hebben indien er een toepasselijke reaktie op deze misser was gegeven. Toen wij de ober netjes informeerde over de stand van zaken, verdween hij naar de keuken, kwam terug en vertelde ons min of meer dat dit allemaal normaal was. Het bloed was van het levertje van het beestje, wat inderdaad ook nog (rauw) aanwezig was in de buikwand. Uiterst beleefd trachtten we duidelijk te maken dat alle vijf vogeltjes te vlug uit de oven waren gevlogen en dat alleen de pootjes nog maar net eetbaar waren. Dit mocht niet baten. Zonder verder commentaar werd het dessert geserveerd, gevolgd door de koffie. Geen enkele suggestie, excuses, compensatie werd voorgesteld en we zijn dan ook min of meer met een niet of nauwelijks gevulde buik vertrokken, terwijl we met onze gemiddelde leeftijd van ongeveer 70 jaar qua porties geheel niet veeleisend zijn ! De rekening kwam tot 260 Euros, inclusief enkele glaasjes bier en huiswijn ! Gezien de omstandigheden beslist geen value for money. Mijn advies aan het restaurant: als je een fout maakt, geef het toe en zorg dat je klanten tevreden naar huis gaan. Dan zullen ze je vergeven, terugkomen en mooie reviews schrijven (zoals de meeste van mijn reviews, vooral op Tripadvisor, waar ik een restaurant expert level 10 heb)
  • Datum van je bezoek: 28 aug. 2016
We hadden Dirk Zwerts nog een bezoek beloofd in de zomer. Onze vriendin was er nog nooit geweest dus geboekt met zijn drietjes voor een lunch op zondag. Na een kleine wandeling over het plein neergestreken op het terras, onder het luifel, waar het deze middag prima toeven was.
Een tafel was netjes voor drie personen ingedekt, de wijntjes stonden al in de koeler en het team was start klaar, fijn. Als aperitief de huis champagne van Deuz die uitstekend beviel. De stelling met kunstwerkjes voor de hapjes was inmiddels gereed en ik moet zeggen dat het er indrukwekkend uit zag. De hapjes zelf kende ik inmiddels maar ze smaakte er niet minder om. De bloemkool crème met gepofte rijst en mangosorbet was, met dit warme weer, mijn favoriet.

Het broodje wat al jaren in ontwikkeling is begint stilaan zijn hoogtepunt te naderen. Net uit de oven dus nog erg warm, heerlijk krokant, lekker luchtig van binnen en goed van smaak.

De eerste begeleider werd keurig op een relaxte wijze door Bram Klinge gepresenteerd. Een Riesling Brauneberger Juffer Kabinet Feinherb 2012 uit de Moezel van Schiffmann, in overleg met Roy Pelgrim (Cordial) geselecteerd, heerlijk! Uit de keuken een keurig gestapeld gerecht. Drie dikke plakken, subtiel gerookte Noorse zalm met erop noordzeekrab, grijze garnalen, plakjes van diverse zomergroentjes, oesterblad en een blaadje bloedzuring. Het geheel was bescheiden besprenkeld met een vinaigrette gemaakt van garnalen koppen. De kwaliteit van de gebruikte ingrediënten spat ervan af. Hele pure smaken die prima combineren en waarmee je ook naar hartenlust kon afwisselen. De wijn vulde het gerecht keurig aan met zijn heerlijke aroma en mooie ronde zuren. Een prima eerste ronde (9.5)

Voor bij de bouillabaisse (recept uit Marseille) was een wijn geselecteerd uit de cassis die men er ter plaatse standaard bij drinkt. De l’Instant blanc van Château Barbanau waarvan het aroma mij aan een elegante snoepjes rosé deed denken. Naast het gerecht bloeide hij helemaal op tot de perfecte begeleider. Heldere bouillon gemaakt van vissenkoppen uit de Noordzee met erin vongole, scheermessen, mosselen, een stuk krokant gebakken roodbaars en twee halve kriel aardappelen. Het geheel was afgewerkt met takjes dille, knapperig zeekraal en lamsoren met ernaast nog geroosterd sneetje brood in een pikante rouille. Hele pure, zuivere en verfijnde smaken. Een klassieker op zijn mooist, helemaal toppie. (9.7)

Voor bij het pièce was een hele mooie Haut Medoc 2011 geselecteerd van het huis Citran die netjes uit een korf werd geschonken. Heerlijk aroma met tonen van donker fruit en terroir, medium krachtig in de mond. Daar we alle drie de ribeye hadden laten vallen kregen we als alternatief zwezerik. Deze was door arroseren gegaard. Ernaast stukken kreeft, cantharellen met erop een quenelle peterseliepuree, aan tafel afgewerkt met de eigen jus die een subtiel zoetje had. De zwezerik was perfect gegaard, heerlijk zacht zonder dat hij glibberig was en de smaak was prima, deze werd nog delicater in combinatie met de kreeft. De peterselie zorgde voor een optimale koppeling naar de wijn (verrassend) die door het zoetje in de jus wat werd getemd in zijn tannines. Dit laat weer zien dat er zorgvuldig is voorgeproefd, complimenten. Hele tevreden gezichten aan tafel. (9.8)

Nu even een Chinees intermezzo met de matsutake die wij allen nog nooit gegeten hadden. Een heldere bouillon van matsutake gevuld met stuken matsutake, eigen gemaakte noedels, ringen van bosui, takje koriander en een viooltje. Geen wijntje ernaast om zo optimaal te kunnen genieten van de pure smaak van de matsutake. Deze leek wat op de oesterzwam, ietsje vleziger met een subtiel bittertje, origineel. Om in de sfeer te blijven werd er een slokje maca (Chinees drankje) na geserveerd, leuk. (9.5)

Over naar een hele mooie Sauternes 2011 van chateau Haut-Mayne, geconcentreerd edelzoet met weelderig aroma, wow. Op het bord een cracker met speculaas kruiden op een bedje van abrikozen confituur waarop een dikke plak terrine van ganzenlever. Het gerecht herkende we van vorige keer, ditmaal wat hoger op smaak en geëvolueerd naar een ware delicatesse waarbij de rijkere Sauternes naadloos aansloot, genieten! (9.8)

De dessertwijn was een Hongaarse Tokaji Aszú 2007 met drie Puttonyos. Mooi goud geel, in het aroma subtiele kruidigheid met hints van honing, in de mond complex met bescheiden suikers en een lange afdronk. Op een hoog wit bord een dikke plak parfait van nougatine in een soepje van passievrucht met erop partjes vers citrusfruit. De parfait was subtiel romig en zoet met lekkere krokantjes en stukjes hazelnoot, door de zuren van passie en citrus werd de smaakbeleving een stuk lichter. De smakencombinatie was keurig in balans met de heerlijke wijn. (9.3)

Als afsluiter nog een krachtige espresso in een klassiek kopje uit grootmoeders tijd met ernaast een drietal lekkere, klassieke friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd door Bram Klinge. Een talentvolle jongeman die met veel passie de begeleidende wijnen selecteert en presenteert. Zelfs ditmaal nog mooiere keuzes uit klassieke gebieden. Dirk kwam zo af en toe even helpen met uitserveren, leuk.

Prijs-kwaliteitsverhouding was uitstekend, vijfgangen menu Extase €55,-, begeleidende wijnen €6,50, Champagne €8,95 en koffiearrangement €4,75. De exclusieve matsutake beleving was van het huis, waarvoor super bedankt.

Samengevat kunnen we stellen dat de weg die door Dirk is ingeslagen met zijn klassieke stijl van bereiden verrassend mooie resultaten oplevert. Dirk is een rasechte perfectionist, dat proef je terug in de uitgekiende smaakbalansen. De uitgelezen wijnen, van hoge kwaliteit, die zonder uitzondering naadloos aansloten en de hele gezellige bediening maakte deze middag tot een waar succes. Ik kan stellen mijn beste beleving bij Prikkelz tot nu toe.
Fijn te horen dat het lokale publiek de zaak ook steeds vaker weet te vinden met zijn toegankelijke stijl. Een aanrader voor de liefhebbers van de klassieke keuken, levensgenieters en wijnliefhebbers. Bedankt!
Tiny V.
  • Datum van je bezoek: 23 jun. 2016
Deze keer waren we minder enthousiast dan anders. Misschien kwam het door de drukte dat het wat minder was dan we gewend zijn bij Prikkelz. In het begin kwamen de gerechten veel te snel achter elkaar. Toen we daar iets over zeiden, werd uitgelegd dat dit door de drukte kwam. Als dat even van tevoren wordt uitgelegd, bespaart dat irritatie. De bediening was sowieso wat minder. De gastheer, Bram, deed uitstekend zijn werk en had het alleen al druk met het corrigeren ( zeer subtiel) van de twee andere mensen in de bediening. Logisch dat mensen het vak moeten leren maar ik kies daar een ander restaurant of een minder drukke avond voor uit.
Het eten was prima, we hebben genoten maar hadden de indruk dat er wat minder overheerlijke amuses en dito tussendoortjes waren.
We komen zeker terug want we gaan ervan uit dat dit een 'verkeerde' avond was. Prikkelz is te goed om je te laten afschrikken door een, hopelijk, eenmalige tegenvaller.
Wil H.
  • Datum van je bezoek: 18 jun. 2016
Wij hadden hier gereserveerd met 4 personen.
Ontvangst was wat minimaal.
Het was vrij rustig in het kleine restaurantje.
De bediening gaf goede uitleg over het eten en de verschillende wijnen.
Wij hadden gekozen voor een 3 gangen menu.
De prijs was hoog in verhouding wat we er voor gehad hebben.
Groeten Wil
Het eten was lekker vooral het nagerecht was erg goed.
Het hoofd gerecht was wel een klein portie.
Het voorgerecht was prima in ballans.
De smaken waren goed op elkaar afgestemd.

Jeroen44 .
  • Datum van je bezoek: 16 mei 2016
Heerlijk genoten van een heerlijk 5 gangenmenu. Een prima champagne Deutz Brut Classic zorgde voor een mooie aftrap. We hadden iets te vieren. Heerlijk avondje uit met mooie heerlijke gerechten prima bijpassende wijnen. Top
Michelle V.
  • Datum van je bezoek: 3 apr. 2016
Heerlijk op het terras geluncht. Meerdere tongstrelende amuses. Daarna een 4 gangen lunch met een prima afwisseling van vis, vlees, kaas en zoet dessert. Bijpassende wijnen waren allemaal heerlijk. Uitstekende cappuccino met friandises, dit hadden er wel iets meer mogen zijn...
Geen karaf ijswater maar alleen flessen.
Prima gegeten, we komen zeker terug!
  • Datum van je bezoek: 29 jan. 2016
We hadden opgevangen dat er weer een en ander was veranderd, dus geboekt voor een lunch op vrijdag. Bij aankomst zwiepte de deur open met Bram in de deur opening in keurig driedelig kostuum. Bij binnenkomst proefden we een een romantische huiskamersfeer. Zilveren kandelaars met brandende kaarsjes, een Perzisch tapijt op de grond, bloemstukjes, zilveren servet ringen met camee, zilveren klassieke couverts en een tweetal vitrine kastjes. Op de achtergrond Franse chansons. Het zal niet iedereens stijl zijn maar wij houden hier wel van.

Als aperitief is gezocht naar een betaalbare huis-champagne. Missie geslaagd, niks minder als de Deutz Brut Classic, die voor minder dan negen euro wordt aangeboden, keurig! Een kunstenares is ingeschakeld om serviesgoed voor de toppers van de amuses van de afgelopen vijf jaar te creëren, die voorlopig in het assortiment blijven.

We starten met likkepot met een soepstengel, die ikzelf net iets teveel naar lever vond smaken maar partner was er dol op.

Aan een prikker meloen met Tilburgse ham, waarbij de meloen een makaron was en hierdoor dus een aparte mondbeleving, leuk.

De artistieke presentatie voor het bloemkoolhapje was al gereed. Een met bloemkoolroosjes gedecoreerd potje met houten deksel waarin de bekende heerlijke bereidingen van luchtige crème van bloemkool, gepofte wilde rijst en sorbet van mango, heerlijk.

De parel van gevogeltelever met appel op een kletskopje is een echte klassieker. Gevolgd door het glaasje met aardappelpuree met bereiding van Hollandse garnalen, twee toppers.

Als eerste begeleider een Manzanilla sherry, de Papirusa van Lusteau die door Bram keurig werd gepresenteerd. Verfijnd, droog met subtiele ziltigheid. Op het bord een strakke presentatie van spartelverse handgesneden tartaar van zeebaars op een plakje rettich afgewerkt met gel van ponzu en smalle reepjes nori. Zeer delicaat waarnaast de wat uitbundige sherry de smaak versterkte, die zelf door de frisse ponzu mooier werd, prima.

Uit de Alsace een Riesling “Les Fossieles” 2013 van Domaine Mittnacht. Ernaast kabeljauw met erop stukjes kreeftenstaart en julienne van wortel en prei, aan tafel afgewerkt met een heerlijke saus van tarbot gemonteerd met de riesling. Relatief simpel, top bereidingen, puur en heel mooi op smaak waarnaast de wijn naadloos aansloot, klasse.

Een hele mooie klassieker van Louis Latour, een Beaune Greves premier cru 2011, wat een luxe, heerlijk! Op een mooie witte bord drie bereidingen van konijn, stukje van de bout, rug en nier met stukjes groene asperge en brunoise van zwarte truffel, aan tafel afgewerkt met een heerlijke truffel-paddenstoelensaus, opgemonterd met de Bourgogne. Wederom relatief simpel maar doeltreffend, genieten!

Ook voor het pièce was een klassieker geselecteerd. Een Haut Medoc 2010 van Chateau Cissac, zoals we hem graag drinken, met een mooie terroir. Op het bord het toppunt van simpelheid, een perfect gegaard stukje duivenborst, koolrolletje en een blini van mais. Ernaast nog een schaaltje met schorseneren a la crème. Aan tafel afgewerkt met een heerlijke saus. Deze was een beetje dun van textuur maar o zo mooi op smaak.

We blijven in Bordeaux met een Sauternes 2010 van chateau Montheils, verfijnd, edelzoet met weelderig aroma. Op het bord een cracker van five spices met abrikozen jam en een plakje terrine van eendenlever, ernaast een toefje gel van Sauternes. Een uitgekiende combinatie, complimenten.

Naar Italiaans edelzoet met de Ramandolo 2010 van Dario Coos gemaakt van zongedroogde Verduzzo Giallo, heerlijk. Op heel mooi porselein, van Pieter Stockmans, een strakke presentatie. Een cilinder mousse van chocolade met een crème, ernaast, op een koekcrumble, een quenelle ijs van grapefruit met erop een plakje gedroogde sinaasappel. Geadviseerd werd om de smaken te combineren. Erg lekker maar de heerlijke wijn viel naast de chocolade een beetje weg terwijl deze naast het ijs, heerlijk was.

Als afsluiter nog een krachtige Buscaglione espresso in een klassiek kopje met een drietal lekkere pralines.

Bediening is uitstekend en we zijn onder de indruk van deze Bram Klinge die net zijn 20e verjaardag heeft gevierd. Een talentvolle jongeman die met veel passie de begeleidende wijnen selecteert en presenteert. Hele mooie keuzes waardoor deze middag extra glans heeft gekregen. Ook leuk dat Danny van Herk (rechterhand van chef Dirk) helpt bij de amuses.

Prijs-kwaliteitsverhouding is uitstekend, vijfgangen lunchmenu €47,50, begeleidende wijnen €6,50 en Champagne €8,95.

Dirk heeft het roer helemaal omgegooid en de inspiratiebron is de klassieke Franse keuken die ook zijn eerste leermeester Alan Pearson (Swaen) voerde. Dirk ziet Cas Spijkers als een groot voorbeeld. Mooie producten, perfecte cuissons, goede smaak combinaties en heerlijke sausen zijn de basis. Vooral de sauzen krijgen speciale aandacht, Fijn dat deze, goed gevuld, in de sauciere op tafel blijven staan, puur genot!
Kortom een aanrader voor de liefhebbers van de klassieke keuken, levensgenieters en wijnliefhebbers. Bedankt!
Ad V.
  • Datum van je bezoek: 16 jan. 2016
Toen wij zaterdag 16 januari met z'n vijven terugkwamen werden wij met zeer gastvrij en met ijswater welkom geheten, op de rekening was inderdaad geen water in rekening gebracht. Recenseren helpt dus wel degelijk! Was weer als van ouds dus mijn/onze waardering blijft gewoon onveranderd. Tot een volgende keer, wij komen zeker terug!
NellieL .
  • Datum van je bezoek: 7 jan. 2016
Ik kan helaas het enthousiasme van veel andere recensenten niet delen.
Dit zijn de 2 belangrijkste redenen:
- prijs-kwaliteit verhouding klopt echt niet (zie onderstaand voor meer toelichting)
- de gerechten die geserveerd worden lijken qua opmaak/presentatie en compleetheid over het algemeen echt niet op de foto's die op de website staan; daar baseer je als gast toch je verwachtingen op en het is teleurstellend als die (ook in smaak overigens) niet waargemaakt worden.

Na een, al enkele jaren geleden, wat teleurstellende ervaring besloten we het nog eens te proberen gezien alle enthousiaste recensies. Dus op een donderdagavond (last-minute) gebeld om te reserveren. 3 tafeltjes bezet en een vast menu waarin enkele dingen zaten die wij niet eten. Dan komt het op het improvisatievermogen van de keuken aan. We kozen voor het vijf-gangen menu en gaven aan dat we geen kaasdessert als een gang wilden hebben. In plaats daarvan stelde de bediening voor de terrine van foie dan als vierde gang in te voegen. Prima wat ons betreft!
Na enkele uitstekende, zeer smaakvolle amuses wordt de eerste gang van het menu geserveerd. 3 identieke rondjes tartaar met wat yuzu gelei erop en een takje kruiden. Naast het feit dat het vlees te grof gehakt was om zo te eten en te sterk gezouten was, was het ook zeker geen gang in een menu, maar eerder 3 dezelfde hapjes/amuses op 1 bord. Onze onvrede hierover direct kenbaar gemaakt en voorgesteld om (omdat de herinnering van onze eerdere ervaring daarmee leek te herleven) af te rekenen wat we tot dan gebruikt hadden om een vervelende avond voor ons en restaurant te voorkomen. Daar wilde men niet van weten. Men ging het goed maken! Dus lieten we ons overtuigen en bleven zitten. De vervangende gang was de terrine van foie met een sauternegelei. Erg lekker, in presentatie erg eenvoudig, maar het gaat om de smaak natuurlijk. Beste gerecht van de avond. Deze gang werd gevolgd door een stukje goed gegaarde kabeljauw dat helaas, net als de puree die eronder lag, weinig op smaak gebracht was en dat geserveerd werd met een simpele botersaus. Ook hier naast smaak presentatie en complexiteit onder de maat. Het hoofdgerecht 2 kleine plakjes hertenfilet op een soort puree van bloedworst, een saus, een spruitje en 2 halve krieltjes. Lekker, hoewel het vlees wat malser had gekund, maar ook hier miste toch echt wat in de presentatie. Nu kwam toch het kaasdessert (aanbod van het huis) op tafel, voor ons gevoel omdat men geen goed alternatief voor de 4e gang kon bedenken nu de foie naar de voorgerechten was geplaatst. We gaven nogmaals aan dat dat niet zo onze voorkeur als gang heeft. Met overtuiging gaf men aan dat niet "zomaar een kaasdessert" was maar bijzonder met allerlei lokale producten. Maar het was toch echt een gewoon klassiek kaasdessert met 3 kleine stukjes kaas, stroop, vijgenpuree, vijgenbrood en honing. Kortom wat je overal krijgt. Als afsluiter een lekker, maar klein, dessert met ijs en chocolade met vruchtenvulling. Qua presentatie kwam dit dessert nog het dichtst bij wat je op basis van de website mag verwachten. Als afsluiten een kopje koffie met 3 kleine bonbons dat later voor 4,75 p.p.! op de rekening bleek te staan.
De bediening deed zijn uiterste best het ons naar de zin te maken, maar dat lukt niet als je vanuit de keuken niet kunt brengen wat je op je website laat zien en wat een gast mag verwachten. En dat bovendien past bij de prijzen die je rekent. Want uiteindelijk was de rekening voor dit teleurstellende avondje, nadat we aandrongen op aftrek van het toch in rekening gebrachte kaasdessert, ruim 120 euro (anders 140 euro). En dat voor 5 kleine eenvoudige gerechtjes zonder welke opsmuk ook, 4 glazen wijn, 2 kopjes koffie en een fles water. Een paar tientjes meer en je eet bij een sterrenrestaurant met menu aanbieding! Achteraf was het toch echt beter geweest om bij de eerste gang af te rekenen. De tevredenheid over de inspanningen en de vriendelijkheid van de bediening kregen nog wel een soort van afknapper toen we bij het afrekenen het gesprek nog eens aangingen over dat je als gast verwacht dat wat je aan beelden op een website gepresenteerd krijgt ook de werkelijkheid op je bord wordt. Reactie daarop was "zo werkt dat niet, als je een hotel boekt ziet het er op de foto's ook altijd mooier uit dan het in het echt is". Ja wat moet je dan nog zeggen en hoe ga je als restaurant dan om met het managen van de verwachtingen van je gasten?

Over de bediening al het een en ander gezegd. Die was in basis goed en klantgericht. Niets mis mee op het slippertje op het einde na! Hulde met name voor het geduld en de blijvende inspanning. Wij weten ook wel dat het niet fijn is dit soort gasten te hebben (en wij vinden het overigens alles behalve fijn om dit soort gasten te zijn!)

De entourage is in orde. Eenvoudige houten tafels, sfeervolle verlichting. Jammer dat tafels niet vol ingedekt zijn met tafelkleed etc. daardoor heeft het wel een beetje de uitstraling van een luxe eetcafé (en dat past dan weer niet bij de prijs).
Tiny V.
  • Datum van je bezoek: 29 nov. 2015
We hebben heerlijk gegeten in Prikkelz. Er waren veel kleine verrassingen en smaaksensaties. We hebben ook een wijnarrangement erbij genomen. Er werd royaal geschonken en de wijnen pasten prima bij de gerechten. De gastheer, zeer jong, deed zijn werk uitstekend.
Jammer dat de inrichting wat oubollig is. Zo'n lekker eten verdient een betere entourage.
Daniëlle D.
  • Datum van je bezoek: 10 okt. 2015
Heerlijk gegeten met 4 vriendinnen aan de ronde tafel. Wat een heerlijke amuses. Vooral de eerste met het omhulsel van rode biet. Verder het stolpje met gerookte zalm en een mini afrikaantje, erg lekker. Ook de tamme eend vond ik erg lekker.
Tja en de toetjes.... mmmmhhh.
Het is dat ik in Groningen woon, maar anders kwam ik zeker vaker heerlijk bij jullie dineren.
Clemens S.
  • Datum van je bezoek: 9 aug. 2015
Heerlijk sterwaardig geluncht. Mooie verrassende amuses vooraf en een smaakvol en perfect bereid voor en hoofdgerecht. Prettige en attente gastheer. We komen zeker nog een keer dineren.
Marlies T.
  • Datum van je bezoek: 20 jun. 2015
Met heerlijk vriendinnetje gegeten bij Prikkelz, ik zeg prikkels tongstrelend! Gastheer krijgt een 9, het eten heerlijk, creatief, verrassend; prijs: prima afgestemd; Het interieur zou van mij wat "stouter' mogen ....Kortom: ik kom zeker terug.
  • Datum van je bezoek: 12 jun. 2015
Dirk is een chef die zich maar blijft doorontwikkelen in verfijnde culinaire kookstijlen. Nu was het keukenteam onlangs aangevuld met Joost Bax een enthousiaste wildplukker. Wij waren weer benieuwd naar de stand van zaken.
Het was uitstekend terras weer en we streken neer onder het luifel. De wijnen stonden al gereed in een grote ijskoeler. Als aperitief een Rueda van Ida Nueva, geschonken uit een schenkmand, die iets voller en rijker was dan gewend, lekker. De eerste hapjes werden door Danny van Herk, het jonge talent van de toekomst, uitgeserveerd. De klassieker van gevogelte lever op een kletskoekje met fruitige gel, heerlijk. Ernaast iets nieuws, gepresenteerd in een struisvogelei, krokant van kippenhuid met een met tandoori mayonaise. Mooi hoog op smaak met een prima structuur.
Een stukje jeugdsentiment van Dirk en Joost die als kinderen in Renesse met mosselen krabben hebben gevangen. Op een stukje hout met touw, twee eetbare mosselschelpen met erop een gegaarde mossel. Ernaast de vangst. Een canneloni van karamel met een vulling van krab en yuzu. Mooie frisse start die overgaat in hartige krab met een prima textuur, jammie.
Bij de amuses ook altijd iets speels. Nu aan een waslijn aan een paperclip, Beef Jerky. Gedroogd vlees, mooi hoog op smaak met een zachte structuur, keurig.
Ook het brood had jeugdsentiment. Boven het openvuur gegaard en gerold op een tak, wel een duidelijk betere uitvoering als die ik zelf ken uit t verleden.
Het laatste hapje begint inmiddels ook een signature te worden. De luchtige crème van bloemkool met erop gepofte wilde rijst en eronder sorbet van mango. Heerlijk in smaak en textuur.

De eerste begeleider kwam uit de Loire, een Cheverny 2014 van domaine de Lery, mooi fris met ietsje romigheid van de Chardonnay. Op het bord een hele mooie presentatie. Een platte cilinder van rauwe makreel met verschillende structuren van zeegroenten, spirulina en peer, afgewerkt met bloemen. Een combinatie van mooie delicate en meer uitgesproken smaken. Zo waren de gedroogde en geschoeide wieren een echte smaakbom.

Uit de Languedoc een Picpoul de Pinet 2013 van Domaine Gaujal de Saint bon, de lichtste wijn tot nu toe met elegante fruitigheid en subtiele mineraliteit. In een schaaltje een mooi stuk gegaarde en licht gepekelde kabeljauw, erop een pijnboompitten risotto, oester en gebakken krieltjes, aan tafel afgewerkt met een luchtige Hollandaise. Hier liet de wijn zien dat ie zich al een kameleon aanpaste aan de gerechten. De oester en de mint in de risotto hadden beide een hele positieve invloed. De frisheid van de wijn vulde het gerecht keurig aan, prima.

Dat ze in Nederland ook heerlijke wijnen kunnen maken, die niet alleen dun zijn met mooie zuren, blijkt wel met deze Solaris 2010 op holt van Achterhoekse Oorsprong. Mooi aroma met tonen van tropisch fruit, vol en complex in de mond met een elegante afdronk, heerlijk. Ernaast een gerecht met Spaanse invloeden. Rode poon in een dun jasje van inktvis op een bedje van witte bonen in tomatensaus. Verder nog pikante groene tomatensalade en stukken gegaarde inktvis. Het geheel was afgewerkt met een cressjes assortiment. Een verrassend mooie smaakbalans die prima combineerde met de heerlijke wijn, genieten weer.

We schakelde over op rood met een Ventoux 2009 Cuvée Prestige van Berard Père & Fils, mooie rijpe wijn in een typische Rhône stijl. Uit de keuken een gerecht dat voor ons iets is aangepast. De ossenhaas is vervangen door langzaam gegaard en gelakte varkenswang. Verder kalfstong, fondant aardappel en een groene zalf waarin wildplukingrediënten verwerkt zijn. Aan tafel afgewerkt met een “moussaka” saus. Beide uitvoeringen van het vlees zijn top en mooi op smaak, de groene zalf was verrassend lekker en heel speciaal. De moussaka saus ondersteunde de pure smaken van het vlees. De wijn was een keurige begeleider.

Nu een lang gerijpte Amoroso Sherry van El Maestro Sierra, mooi amber kleur met in het aroma tonen van gedroogd fruit, vol in de mond met een subtiel zoetje. De chef presenteerde zelf zijn Tiramisu van ganzenlever. Smeuïge lever op een bedje van subtiel gekruide uitjes afgewerkt met kruim van krokante koek en cacaopoeder. Dit was genieten en met stip de lekkerste Tiramisu ooit gegeten. De wijn combineerde erg goed met het aroma wel ontstond er later in de mond wat branderigheid van de alcohol.

Er verscheen een speciale creatie van metaaldraad in de vorm van een boom met hieraan stukjes zure mat met rode peper om de mond te neutraliseren, leuk.

De dessertwijn was een versterkte Mocatell uit de Piorat van Rottellan Torra met in het aroma een toets van abrikoos. Ernaast een mooie presentatie. Links een biscuit met cremeux van yoghurt en witte chocolade erop toefjes crème van vanille, gel van appel, fondant biscuitjes en takjes van bronzen venkel. Rechts een sorbetijs van groene appel op koekcrumble. Als laatst kwam de dirk chef een perfecte uitvoering van zijn soufflé uitserveren. Mooie smaken niet te zwaar met aangename fruitigheid waarbij de wijn keurig aansloot.

Als afsluiter een krachtige espresso in een fleurig kopje met ernaast een viertal mooie maar vooral lekkere friandises.

Bediening was uitstekend verzorgd. Met de jonge maître Bram Kinge in de hoofdrol, duidelijke presentaties van wijnen die voornamelijk samen met de chef geselecteerd en in het veld gevonden zijn. Vooral de Nederlandse wijn was een goede vondst. Ondersteuning door het gehele keukenteam bij het presenteren van de gerechten, leuk. We zijn weer helemaal in de watten gelegd.

Prijs-kwaliteitsverhouding is uitstekend. Menu “Energiek” €45,-, begeleidende wijnen €6,50 per glas, koffiearrangement €4,- en aperitief was van het huis, bedankt!

Ook nu weer een menu in een andere stijl waarbij de klassieke smaken en bereidingen meer op de voorgrond staan. Maar altijd met de Prikkelz toets. Samengevat was t een topbeleving en een aanrader voor levensgenieters en liefhebbers van culinaire avontuur.
Robbert D.
  • Datum van je bezoek: 1 mei 2015
Fijn restaurant! Zou mij niet verbazen als zij binnen aanzienlijke tijd in aanmerking komen voor een ster. De zaak ziet er netjes en verzorgd uit, wel wat 'kil' en je zit wat dicht op elkaar voor een dergelijk restaurant.

Enorm vriendelijke bediening en je merkt dat het vak'idioten' zijn. Oog voor details en elk gerecht is werkelijk een kunstwerk. Wij kozen 'Delicatesse' menu - 8 gangen waar met de mooiste ingrediënten gekookt wordt. Werkelijk heerlijke volle smaken met als enige commentaar dat wij het wat zalvend vonden. Iets teveel 'schuimpjes van..' en 'crème van... ' waardoor je een heel vet mondgevoel hebt na 4 gerechten. Zo hadden wij dan liever een enorm strakke Riesling of Chablis dan de in de horeca geliefde (en eeuwige) Chardonnay. Voor 6.50,- het glas moet dat kunnen.

Voor de rest niets dan lof. Het is gedurfd, mooie combinaties en echt waar plaatjes voor het oog. Aanrader, al is het (voor de meesten) een stevig stuk sturen.
De Drie Musketiers M.
  • Datum van je bezoek: 29 mrt. 2015
Tijdens Restaurant voor het eerst in dit kleine maar mooie Restaurantje gevestigd in een rustiek pand in het centrum van het dorp Eersel.
Genoten van de heerlijke amuses en prikkelz vervolgd door een 4 gangenmenu.
Veel keuze is er niet. Er wordt dan ook niet gewerkt met een menukaart.
Wat er op het bijzonder serviesgoed op tafel komt is echter van grote klasse en kwaliteit.
Mooie visgerechten en als hoofd prachtige varkenswangetjes langzaam en zacht gegaard.
Ook het nagerecht mooi en prima van smaak.
Koffie met Friandises beetje zuinig je mag 3 stuks kiezen.
Beide jonge brigades prima, accuraat, proffesioneel en vriendelijk.
Angelique G.
  • Datum van je bezoek: 1 feb. 2015
Op zondagmiddag uitgebreid lunchen, iets wat wij graag doen. We kozen voor Prikkelz en werden warm ontvangen. Er was reden voor een feestje en er werd goed meegewerkt aan een verrassing door een deel van het gezelschap voor de andere gasten. Leuk en heel netjes.
We waren aangenaam verrast door de goede omschrijvingen van de wijnen en het enthousiasme van de jonge bediening. De hapjes bij de borrel beloofden goeds en dat werd waargemaakt. Na een combinatie van tonijn en tomaat volgde ook vis bij de tweede gang. Het hoofdgerecht was zachtgegaarde varkenswang, wat een feest! Een van de tafelgenoten at geen kaas, maar kreeg nogmaals het hoofdgerecht geserveerd terwijl de andere drie kaas aten. Na het dessert ook nog heerlijke friandises bij de koffie en thee, allemaal heel goed verzorgd.
Wij hebben absoluut genoten en komen graag nog eens terug!
Eric T.
  • Datum van je bezoek: 24 jan. 2015
Met vier personen gegeten bij Prikkelz.

De gerechten van de ‘borrel’ waren erg lekker en beloofden veel goeds. Op advies gingen we voor de Portugese witte wijn en die vonden we ook lekker. We hebben zes gangen gegeten: vijf gangen menu aangevuld met een gang met kaas.

Het eerste gerecht was een tartaar van zeebaars, de tweede coquille, de derde kwartel, de vierde gestoofde varkenswang, daarna kozen we voor een kaasplankje met vier kaasjes en tenslotte een zoet dessert. Op het eten was niet veel aan te merken. We hebben lekker gegeten. Het enige negatieve was dat de portionering van de vier eerste gangen wel erg klein was, en de portionering van het tweede hoofdgerecht, de varkenswang, was bijzonder inconsistent. De kleinste portie was de helft van de grootste portie van de vier.

Tijdens het eten begon ik me echter te storen aan de bediening; ik vond ze opdringerig. Ook als er geen water of wijn gedronken was bijvoorbeeld, werd het glas nog verder bijgeschonken. Toen de fles water op was, werd op de vraag of er nog meer water gewenst was (nee) mijn antwoord genegeerd en werd er toch een tweede fles water opengedraaid en neergezet. Over dat water vraag ik me trouwens af waarom het nodig is om het helemaal uit Groot-Brittannië te importeren, maar dat terzijde.

Bij het brood werd netjes boter, olie, zout en peper geserveerd, maar de olie zat in een bakje waaruit je niet kan schenken en ook het zout en peper hadden geen lepeltje. Ook al niet handig.

De tafel die we kregen was zodanig opgesteld dat de bediening steeds grote moeite had, en vaak zelfs onmogelijk achtte om fatsoenlijk te bedienen en het werd maar wat doorgeschoven; toch vonden ze het nodig om de fles water zodanig neer te zetten dat ze die steeds voor het gezicht van twee mensen meenden te moeten rijken om het zo actief bij te vullen.

Bij de koffie en thee ging er nog meer mis. Mijn vriendin werd uitgenodigd de friandises uit te komen zoeken. Leuk idee, maar ze stond vervolgens vijf minuten te wachten tot degene die haar had uitgenodigd tijd had om haar daar te woord te staan en de friandises te pakken. De gevraagde Earl Grey thee bleek een obscure mix met komijn en mint te zijn (verkeerd dus) en het theewater was ijskoud zonder dat dat door de bediening was opgemerkt.

Dat er bij een restaurant dat drie jaar open is, beginnersfouten worden gemaakt alsof het de eerste week is, is vreemd.
Wout K.
  • Datum van je bezoek: 25 dec. 2014
Fantastisch restaurant, er kwam geen einde aan de zeer smaakvolle amuse stroom, ik kon het niet meer bijhouden, het was onmogelijk al deze gerechten te onthouden, laat staan al de (tussen) gerechten, ondersteund door heerlijke wijnen, een absolute topper
Fontyke .
  • Datum van je bezoek: 11 dec. 2014
Klein knus restaurant Heerlijk gegeten een lekkere amuses. Echte smaakbeleving. Alles goed op elkaar afgestemd, goede bediening. We hadden het menu Extase genomen het was super zeker voor herhaling vatbaar.