Meer informatie over restaurant Restaurant Monarh

• Af te huren , Toegankelijk voor rolstoelen , Wi-Fi
9,2
Ilse I.
  • Datum van je bezoek: 9 jul. 2016
Afgelopen vrijdag heerlijk 5-g.verrassingsmenu genomen,aangenaam verrast door de fijne gerechten!het is een betje een smaakbeleving.we hadden ook een bijpassend wijnarrangement genoemde.
Het is wel redelijk prijzig maar is het wel waard!
Alleen de akoestiek is niet zo tof heel erg rumoerig,komt door de gewelven denk hoewel ze er al veel aan gedaan hebben,kan je nietrustig praten als je met 2 bent zonder het gesprek van je buurman te horen!
Maar in ieder geval gaan we zeker een keertje terug MET vrienden!
MS1309 .
  • Datum van je bezoek: 2 jul. 2016
Gisterenavond heerlijk gegeten bij Monarh. Was voor ons de eerste keer. We namen het 4-gangen verrassingsmenu. Onze 11-jarige zoon was ook mee. Er is geen kinderkaart of een kinderoptie. Dat vonden we jammer, maar het restaurant is ook niet echt geschikt voor kinderen. Er is gelukkig overal een mouw aan te passen en zo kreeg zoon een heerlijke ossenhaas op een bord wat leuk en lekker was aangekleed met aardappel- en groentegarnituur. We begonnen met 3 amuses, ook voor zoon. Hoogtepunt was voor mij de parel van cacaoboter met passievrucht en bleekselderijmousse. Voorgerecht was een ceviche van zeebaars met oesterparels. Heerlijke zilte smaken met een bijpassende portugese witte wijn (Arinto Vinho Verde). Tweede gerecht was een bouillabaisse met inktvis en zeebanaan. Wijn was een spaanse Godello (wit). Mijn omschrijving doet het gerecht geen recht maar dat komt omdat ik niet meer precies weet wat er in zat: je moet het proeven! Vervolgens draadjesvlees van iberico varken, heel bijzonder en erg lekker. Wijn was franse Les Plos reserve (rood). Tussen hoofd- en nagerecht zat nog een sorbet van passievrucht en dragonmousse die je met een rietje uit het glaasje mocht slurpen. Nagerecht was kokosijs met yuzu en dillegelei, erg lekker. Zoon had witte chocolade met calamansi en shiso. We hebben gewoon gevraagd wat dat was. Bediening was prima en decor ook hoewel de akoestiek te wensen overlaat. Maar wij kwamen toch vooral voor het eten en dat was erg bijzonder en erg lekker.
Marjorie W.
  • Datum van je bezoek: 4 mei 2016
Na al verschillende malen bij Monarh gegeten te hebben kunnen wij nu stellen
dat het elke keer fantastisch is. De ontvangst, bediening, de amuses............tongstrelend en elke keer weer een verrassing. Al een paar keer het verrassingsmenu gekozen als ook à la carte. Nog niet één keer teleurgesteld. De gerechten zijn een ster waard, hopelijk gaat hij snel vallen. Verreweg het beste restaurant in de omgeving.
Zouden er elke avond wel willen eten. Leuk team met zeer bekwame en enthousiaste sommelier en nogmaals, top kok !
FransJ61 .
  • Datum van je bezoek: 7 apr. 2016
Ivm onze huwelijksdag gekozen om bij Monarh te gaan eten. Ontvangst was onpersoonlijk, geen aandacht voor ons feestelijke moment (was wel doorgegeven). Eten was prima qua smaak en presentatie. Bijpassende wijnen waren heerlijk, sommelier verstaat zijn vak. Bediening oogt onervaren, bij tijden slecht verstaanbaar door binnensmonds praten.
Bij vertrek wederom weinig aandacht voor ons als gast, werden niet naar de deur begeleid en moesten in de hal wachten totdat gastvrouw kwam om onze jassen aan te reiken. Al met al voldeed restaurant niet aan mijn verwachtingen, prijs van €300,- staat niet in verhouding tot geleverde service en kwaliteit.
Ad W.
  • Datum van je bezoek: 25 mrt. 2016
Monarh is inmiddels een gevestigde naam Tilburg en omstreken. Ze hebben onlangs door de ontwikkeling van de zwevende amuse flink in de publiciteit gestaan. Wij waren weer benieuwd naar de ontwikkelingen van het team.

Na een fijn ontvangst mochten we plaats nemen in het lounge gedeelte, de hogere tafels aan de bar met uitzicht op het keuken team, leuk. Als aperitief een Sauvignon Blanc, de Premium 1904 uit de Rueda streek die goed beviel. Het eerste hapje was een cracker met wortel, mint en taggiasche olijf, een verrassende combinatie. Gevolgd door een amuse die al eens op de zwevende stelling heeft gelegen. Deze zal pas later, in het nog te ontwikkelen "Menu du Monarh", worden ingezet. Een praline van witte chocolade gevuld met spekbokking afgewerkt met een krokantje, erg smaakvol.

De derde ronde was het meest indrukwekkend. Strak gepresenteerd in een mooi bord, twee bereidingen van makreel. Op brood gebakken en een tartaar met bergamotparels, quenelle augurkenijs en een schuim van gember. Heel puur met een exotische toets.

We werden naar onze tafel begeleid, een ronde aan de westgevel aan het raam, mooi. Luc Linnebank presenteerde uitgebreid de eerste begeleider, een Gavi 2014 van San Matteo, een delicate wijn met tonen van peer en rode appel. Op het zwarte bord en mooie presentatie. Carpaccio van wilde gamba's op een bedje van zure room met erop grof gemalen pistachenootjes, taggiasche olijf en zeegroentjes en aan tafel afgewerkt met een passievruchten vinaigrette. Een delicaat gerecht met mooie smaken die de wijn helemaal tot zijn recht deed komen.

De tafel werd ingedekt met vergulde Cutipol bestekdelen, chique. De begeleider werd een Spätburgunder 2012 van Salwey, heerlijk aroma met in de mond kersensap, aardse tonen en een elegante afdronk, heerlijk. Uit de keuken een mooie presentatie. Twee cilinders van gestoofde varkenshiel tussen stukjes gerookte paling, erop rolletjes groene kruidengelei en verse groene kruiden, ernaast nog toefjes pastinaakcrème, aan tafel afgewerkt met een heerlijke saus. De hiel was mooi hoog op smaak, deze combineerde super met de rijke paling, de verfijnde wijn kon het smakengeweld amper bijhouden.

Voor bij het pièce een Rioja Reserva 2007 van Señorío de P. Peciña, beetje ingetogen aroma, diepe kleur, complex en verrassende zuren. Op het zwarte bord een strakke presentie. Drie bereidingen van melklam. Stukje van de rug, lamsrack en een balkje geroosterde stoof van de nek met ernaast stukjes groene asperge, geschroeide marloeskes en een crème van pompoen, aan tafel afgewerkt met een eigen jus die mooi was aangezuurd. Top cuissons en top kwaliteit, heel puur. Voldoende afwisseling met het garnituur. De wijn vulde de smaken keurig aan, complimenten.

Voor het pre dessert was ook nog een wijn geselecteerd, leuk. Een spätlese 2014 van Tschida, laag in alcohol maar mooi in zijn zuren met een vleugje honing. In een schaal een quenelle ijs van rabarber op een koekcrumble met ernaast een bereiding van citrus. Lekkere verfrissende smaakjes waarbij de rabarber de wijn mooi aanvult, keurig.

De dessertwijn was een 10 jaar oude Madeira gemaakt van Verdelho van het huis Blandy's, mooie amber kleur, geconcentreerd, complex, aangenaam fris met tonen sinaasappelmarmelade en een lange afdronk. Op een heel mooi bord een strakke presentatie van chocolade structuren met centraal ijsparels van yuzu, erop een quenelle muntijs. Een “after eight” beleving, heel puur met nauwelijks toevoeging van suiker. De Madeira reageerde sterk op het munt ijs die hem “uitkleden” waardoor de sinaasappeltonen op de voorgrond kwamen, leuk.

Als afsluiter een hele krachtige espresso of beter ristretto van Caffe Dieme (de Oro) met een vijftal friandises. In de hoofdrol het spekje van steranijs en de gezouten karamel met kokos, jammie. Die nog werd aangevuld met een warme madeleine en een dip van vanilleroom.

Bediening was uitstekend verzorgd met de gedreven Luc Linnenbank in de hoofdrol die ondersteund werd door de vriendelijke Grete Kohjus. Alles op een correcte wijze met duidelijke uitleg over wijn en spijs, in een gezellige stijl.

Prijs-kwaliteitsverhouding is zeer goed. Viergangen verrassingsmenu €55,50, huiswijn €5,- , begeleidende wijnen zijn individueel geprijsd en variëren van €8,- tot €10,50, het koffiearrangement was van het huis, super bedankt nog.

De beleving is gegroeid naar topniveau. Mooie producten die zonder veel poespas op tafel komen met top bereidingen dat alles in een hele prettige sfeer met keurige bediening. Fijn dat op korte termijn de bouw rondom het klooster wordt voltooid zodat het terras open kan.
De top restaurants van Tilburg zitten inmiddels dicht bij elkaar en hebben ieder hun eigen stijl en specialiteiten. Deze drie toppers liggen inmiddels flink voor op de collega's.
Puck N.
  • Datum van je bezoek: 26 jan. 2016
Heerlijk gegeten!

We zijn begonnen met een amuse van spekbokking met avocado en krokant van haring, Als voorgerecht Sashimi zalm rauw geschroeid met zoetzure komkommer en structuren van oester met ponzu. Als tussengerecht zeebaars op zuurdesem gebakken met structuren van ansjovis koolrabi en beurre blanc. Als hoofdgerecht Hertentugfilet met schorseneren van rode biet truffel en jus van specerijen en als na gerecht Bloedsinasappel met witte chocolade en dragon.
Elk gerecht was een feestje! De borden prachtig opgemaakt en bij elke hap een smaaksensatie.

Het wijn arrangement sloot feilloos aan bij de gerechten.

De bediening was erg vriendelijk en gaven je echt een welkom gevoel.

Kortom de perfecte avond uit! Waar blijft die ster??

Kortom een echte aanrader !
Mir J.
  • Datum van je bezoek: 19 dec. 2015
Wederom heerlijk gegeten bij Restaurant Monarh.
We waren met een gezelschap van 7 personen en werden gezellig geplaatst aan een ronde tafel.
We genoten van een vervroegd |"surprise 6 gangen kerstmenu van de chef" met een bijpassend wijnarrangement.
We gaan niks verklappen maar de amuses en de opvolgende gangen waren fantastisch en werden ook goed begeleid door de geserveerde en toegelichte wijnen. Dus dit huis heeft naast een top kok ook een top sommelier. Maar dat wisten we al , we maakten al eerder kennis.
We denken echt dat de Monarh moet gaan voor een ster maar dan zal er qua "omgeving" het een en ander aangepast moeten worden.
Want een avondje uit met vrienden vraagt ook om gezellig samen praten en dat lukt niet in de kelder van het klooster van De Rooi Harten.
De akoestiek is, ondanks aanpassingen, nog steeds erg slecht naar ons idee. Het is namelijk alleen mogelijk om te praten met degenen die links en rechts naast je zitten.
Ook de uitleg aan tafel moest steeds herhaald worden omdat het "aan de andere kant"onverstaanbaar was.
We hebben dit bij het weggaan nog eens aangestipt en wij zijn niet de enigen...
Een topavond, wat de bedoeling was, is voor ons meer dan alleen voortreffelijk eten/drinken en fijn bediend worden.
We denken serieus dat de slechte akoestiek klanten gaat kosten en dat zou jammer zijn voor dit potentiele sterrenrestaurant in Tilburg.
Dus wij wachten eigenlijk toch op verbeterde akoestische maatregelen. We horen graag wanneer/of dat gebeurt en komen dan nog eens terug.

Johansson87 .
  • Datum van je bezoek: 14 nov. 2015
Afgelopen zaterdag genoten van een 5-gangen menu. In een woord GEWELDIG! Een onvergetelijke ervaring! Heerlijke wijnen gepresenteerd door de sommelier en eigenaar zelf met veel passie. Bij binnenkomst een mooie blanc de blancs champagne als aperitief, begeleid met een krokantje op basis van specerijen, mint en tomaat. Gevolgt door 2 heerlijke amuses, een van gerookte haring met avocado en het andere was een bolletje van cacao met verfrissende smaken van appel en bleekselderij. Als starter verse tonijn met structuren van oester, dashi en ponzu, begeleid met een mooie gewurztraminer, heerlijke wijnspijs. Daarna kregen we een mooi gerecht met makreel begeleid door een spaanse wijn waar me de naam even van ontschoten is. Ook dit viel zeker niet tegen. Daarna de ibericowang waar de chef vorig jaar mee beloond is als het lekkerste varkensvleesgerecht in Nederland, en terecht! Een mooie pinot noir uit de languedoc begeleidde het gerecht. De wijn had (voor mij) wat meer kracht mogen hebben, maar na uitleg van de eigenaar over opbouw wijnspijs konden we dit begrijpen. Het hoofdgerecht was namelijk hertenrug, en de wijn daarbij was een heerlijke rijpe portugese. Nu begreep ik pas de opbouw en het klopte helemaal. Mooie afsluiting met een fris-zoet nagerecht op basis van gepocheerde peer met kaneel en witte chocolade. Afgesloten met een krachtige espresso. Al met al, een avond om nooit te vergeten. Wij komen op korte termijn zeker terug!
Petitfleur .
  • Datum van je bezoek: 13 nov. 2015
Voor de tweede keer hier gegeten. Eerste keer kort na de opening en waren er wel duidelijke aanloopproblemen. In service, verkeerde gerechten etc. echter wel veel potentie.
Dit is nu absoluut waargemaakt!
We hebben gekozen voor een viergangen menu met een wijnarrangement. Twee kleine amuses, die door hun verfijning van uitvoering en smaak al veelbelovend waren. Wat volgde was een ware ontdekkingsreis van verfijnde smaken en bijzondere combinaties. Dagverse licht geschroeide tonijn met een tompoes van oesters, op brood gebakken makreel met gemarineerde komkommerparels, hertenbiefstuk met ras el hanout kruiden en een overheerlijk dessert met combinaties van witte chocolade en vruchten.
Kortom een absolute aanrader en een aanwinst voor Tilburg!
Enige minpunt is de akoestiek die nogal gehorig kan zijn. Er kwam een grote groep binnen en de mooie gewelven van het kloosterpand zijn tevens een klankbord. Wij laten ons er echter niet door weerhouden om nog een keer hier te gaan dineren!
Marcel013 .
  • Datum van je bezoek: 6 nov. 2015
Ontzettend goed gegeten. We besloten a la carte te eten en daar hebben we geen moment spijt van gehad. De kreeft met dim sum en schaaldieren jus was echt geweldig ! De kwartel met langoustines als hoofdgerecht ook. Absolute aanrader.
Miranda N.
  • Datum van je bezoek: 28 okt. 2015
Voor de derde gegeten en het viel een beetje tegen. De bediening was overdreven en niet natuurlijk. Het eten (de gangen) waren in hoeveelheid niet goed op elkaar afgestemd, waardoor we het hoofdgerecht niet meer op konden. De locatie is erg bijzonder in een oud klooster, parkeren voor de deur! Leuk maar niet geweldig.
Hotello_Es .
  • Datum van je bezoek: 17 okt. 2015
Gaaf! In onze eigen stad! Wat hebben wij hier fantastisch gegeten! De ontvangst was netjes geregeld, 2 dames om onze jassen aan te nemen en ons naar de tafel te begeleiden. Wat een mooie ruimtes, fijne sfeer. Volgende keer wellicht een hoge tafel aan de bar bij de keuken. Bediening allemaal netjes, heel professioneel, mensen met vakkennis. Glaasje champagne vooraf genomen, als begeleiding lekkere mooi opgemaakte amuses. We kiezen het 6 gangen menu van de chef en laten ons verrassen. We begeleiden het menu met een wijnarrangement waar we bij iedere wijn een duidelijke uitleg krijgen. Vol overgave en met heel veel plezier. We sluiten af met koffie en thee met lekkere friandises. Alles was gewoon top! Complimenten! Op naar een ster zou ik zomaar durven zeggen.
Egelmeer-Kennes .
  • Datum van je bezoek: 3 okt. 2015
Geweldig gegeten! Heerlijke gerechten en een mooi restaurant. Lekkere amuses en onze keuze voor het 6 gangen verrassingsmenu wat top. Heerlijke bijpassende wijnen en voor de zwangere dame in ons gezelschap een leuk aangepast wijn arrangement. Bediening is goed op weg, heel vriendelijk en gastvrij. Helaas ook een paar kleine puntjes op de i. Zo werden regelmatig eerst de heren voorzien van wijn en hun gerecht en niet de dames. Het tafeltje langs ons kreeg hun gerechten geserveerd terwijl er twee dames naar het toilet waren. Het eten stond daar koud te worden. Beetje jammer.... maar met kleine aanpassingen wordt het helemaal top. Een aanrader voor iedereen!
Maarten H.
  • Datum van je bezoek: 26 aug. 2015
Werkelijk heerlijk gegeten. Een avondvullend diner van hoog niveau en met een uitgebreide uitleg bij elk gerecht en de mogelijkheid alles aan te kunnen geven zodat daar rekening mee gehouden kon worden. Zo vonden we de derde wijn van ons arrangement niet zo onze smaak....werd meteen op ingespeeld. Echt TOP. Bijzondere combinaties van wijn/spijs en geserveerd in soms wat originele borden/glazen. De rekening was er ook wel naar maar het was het wat ons betreft helemaal waard. Wij komen terug.

De inrichting en aankleding van het restaurant was alleen niet zo geweldig als het eten. Het zit in een mooi pand, veel mogelijkheden en toch blijft de visie op de aankleding achter. Geeft een "stijf-tafellinnen gevoel", geen uitgesproken keuze gemaakt, geen blikvangers of grappige elementen.
Harm V.
  • Datum van je bezoek: 25 jul. 2015
Er is in Tilburg niet veel keus als je op een wat hoger niveau wil eten. Daarom zijn wij ook blij dat sinds januari 2015 Monarh is geopend. Het was niet de eerste keer dat wij hier kwamen en we wilde graag profiteren van de kermis aanbieding. 5 gangen in combinatie met wijnen voor “slechts” 89 euro.

We hadden doorgegeven dat mijn vriendin een aantal allergieën heeft en ze deden keurig navraag om overal zeker van te zijn. Eerst een drietal smakelijke amuses. Kroepoek van Vadouvan, een soepje van komkommer met schuim van mierikswortel, krabsalade met kaviaar van appel en sorbet van cantaloupe meloen. Heerlijk om mee te beginnen, hoewel de krab wat vissig smaakte.

Als voorgerecht zachte coquilles, lamsoor, zeekraal, haringkuit, citroen en gerookt en geroosterd brood. Dit lijkt heel erg zout, maar het gerecht was prima in balans, de smaken zeer verfijnd. Vooral de lichte rooksmaak maakte het geheel af. Voor mij het beste gerecht van de avond.
Dit samen met een Nova 2014 van Heiner Sauer. Een frisse wijn met wat florale tonen, een perfecte begeleiding.

Daarna door met kabeljauw, samen met een tortellini en een krokante van lotuswortel in een heerlijke bouillabaisse. Helaas was de vis te gaar. Hierdoor werd hij droog en niet zo plezierig om te eten.
Jammer van dit anders zo mooi gerecht.

Dan varkenswang, een crème van knolselderij, paddestoeltjes, een krokante van truffelaardappel en texturen van ui. En dit alles in eigen jus. Jammer genoeg was de varkenswang niet gaar genoeg. De structuur was een beetje droog en taai en het vet was niet helemaal gesmolten. Helaas, want ook hier weer waren de smaken weer dik in orde. Hierbij werd een heerlijke Pinot Noir geschonken, die met zijn fruitigheid keurig paste bij het gerecht.

Verder door met het hoofdgerecht. Een soort surf en turf van kwartel met kreeft. Twee malse kwartelborstfilets en twee gekonfijte pootjes met stukjes kreeftenstaart en schaar. Samen met groene asperges, gegrilde little gem, een kroketje van aardappel en amandel, ingemaakte wortel en een soort papadum met daarin schuim van Rendang. Hierbij kwam een fantastische jus met sereh. Een zeer smakelijk gerecht, ware het niet dat de wortel extreem zuur was. Zo erg zelfs, dat eenmaal gegeten de wortel het gerecht domineerde en daardoor de kreeft (die het sowieso al zeer moeite had zich staande te houden) en zelfs de wijn totaal verloren gingen. Ditzelfde gerecht met alleen de kwartel en zonder de kreeft en ingemaakt wortel was wat mij betreft een winnaar geweest. De wijn was overigens een heerlijke volle uit Puglia, waarvan mij de naam even ontschoten is.

Het nagerecht bestond uit rood fruit in verschillende vormen; waaronder ijs (prachtige quenelle), schuimpjes en vers, met een soort spekkoek met witte chocolade, amandelkruimel en een bonbonnetje van witte chocolade met en verrassende frisse vulling. Mooi, verfijnd, niets meer aan doen.

Daarna een kopje koffie en een fantastische grappa.

De bediening was goed, niet te formeel (daar houden wij doorgaans niet zo van) maar toch strak. Vooral de sommelier is een echte vakman en zijn keuzes waren één-voor-één voortreffelijk.
Monarh is mooi ingericht, niet geheel mijn smaak, maar er is zeker over nagedacht.

Ze zetten een hoog in bij Monarh, wellicht ambiëren ze een Michelinster. De Michelin prijzen hebben ze in elk geval alvast, want deze zijn stevig en daardoor vind ik de prijs-kwaliteit niet in orde. Voor deze prijzen verwacht ik meer uit de keuken en kunnen foutjes in de cuisson echt niet.

Ondanks de negatieve puntjes blijft Monarh toch één van de weinige restaurants in Tilburg waar je zeer goed eten krijgt en geholpen wordt door een bekwame bediening met verstand van zaken.
S-Brok .
  • Datum van je bezoek: 3 jul. 2015
Wat een top-avond beleefd! We hadden een 5-gangenmenu en elk bord was voortreffelijk en prachtig opgemaakt. Het wijnarrangement was goed op het eten afgestemd en de bediening erg vriendelijk. Op naar een ster!
Ad W.
  • Datum van je bezoek: 3 jul. 2015
Monarh is inmiddels al weer ruim een half jaar geopend en sinds kort zijn er lunchmogelijkheden. De prijzen voor de lunchmenu's zijn hoog waardoor het blijkbaar voor de zakelijke gasten net even wat exclusiever en aantrekkelijker is. Wij waren benieuwd naar de ontwikkelingen van het keukenteam.

We werden ontvangen door Luc Linnebank (sommelier) en we mochten een tafel uitzoeken. Dat was nog niet zo makkelijk want er zijn veel leuke plekjes. Het werd een tafel aan de raam aan de oostzijde op de bank. Airco is er helaas niet, dat heeft met de beperkingen van het monumentale pand te maken. Een buitendeur werd opengezet zodat we wat verkoeld werden door een bescheiden briesje.

Paul Kappé de chef kwam persoonlijk onze wensen opnemen en we gingen voor het drie gangen lunchmenu. Als aperitief een Rueda 2014 van Prado Rey die goed beviel. Het eerste hapje lag op een leisteentegel, een bolletje frisse crème afgewerkt met verse dragon op een kroepoekje gekruid met vadouvan. Een prima hapje met mooie smaakovergangen. Met als laatste de dragon die de wijn positief beïnvloede, leuk.

In een glaasje een fris soepje van komkommer met knapperige fijne brunoise van groenten, espuma van mierikswortel en een kogel gevuld met mierikswortel bouillon. Milde smaakjes, een verrassende combinatie.

In een bolvormig dubbelwandig glaasje een krabsalade met erop “kaviaar” van groene appel, quenelle sorbet van cantaloupe en een sesamkoekje. Ook weer een verfrissend en verfijnd hapje.

Als laatste kwam een mooie presentatie van dagverse Creuse oesters op een crème van aardpeer en een espuma van komkommer en zeewier subtiel gekruid met gember, heerlijk!

De eerste begeleider was een Nova 2014 van Heiner Sauer uit de Pfalz, een frisse blend met elegante afdronk. Uit de keuken een hele mooie presentatie. Platgeslagen handgedoken Schotse coquilles op een bedje van zure room afgewerkt met zeegroenten (zeekraal, lamsoor en zeedruifjes) haringkuit, zeste van limoen en stukjes geroosterd en gerookt brood. In het aroma was een hoofdrol voor de rooktoets, erg lekker. De smaken waren verfijnd en vol met ruim voldoende afwisseling. De wijn kwam naast de wat vollere smaken ietsje op de achtergrond maar was met zijn aroma een prima begeleider.

Paul wilde graag als extraatje zijn winnende gerecht van de Hanos wedstrijd van “beste varkensgerecht 2015” laten proeven, toppie. Hierbij was een Pinot Noir 2012 van Labouré-Roi uit de Côtes d'Or geselecteerd. Fruitig aroma met sappige kersen in de mond een aangename aardse toets. Twee stukken gestoofde Ibérico wang met ertussen een mousseline van knolselderij, ernaast drie stukke terrine van foie met een jasje van krokante quinoa. Verder nog bundelzwammen, toefjes verse geitenkaas, frisse zilveruitjes en een eigen jus die met sherry op smaak was gebracht. De wangen waren zacht en zelfs nog ietsje sappig en mooi hoog op smaak. De verrassende toets kwam van de geitenkaas. Foie is altijd een feestje en de saus was erg verfijnd uitgevoerd. Wijn-spijs was keurig in balans, terecht een topgerecht.

Voor het pièce een Brindisi riserva van Unico, mooi diepe kleur, vol met zongestoofd fruit, toets van vanille en een redelijk elegante afdronk. Op een zwart bord twee stukken op het karkas gegaarde kwartelborst, twee gekonfijte boutjes, stukjes van de kreeftenstaart, wortelstructuren, geschroeid koolblad en een grote krokant gefrituurde bal met hierin een sappige schuim van rendang specerijen. Aan tafel afgewerkt met een elegante eigen jus aangezuurd met limoen. De kwartelborst was perfect gegaard en mooi hoog op smaak, heerlijk. Ook de boutjes waren hoog op smaak. De rendang specerijen waren mild en gaven een verrassende toets die prima combineerde met de kreeft en de wortelstructuren. De wijn was keurig in balans zelfs naast de delicate smaak van de kreeft, verrassend. Een terecht hoofdgerecht, genieten!

Ook hier bij Monarh de Bernard Eifel Riesling, een spätlese 2013 die nog opvallend fris is. De patron presenteerde de dessert amuse. In een klein glaasje met rietje, een verfrissende shot met bramentoets.
Het dessert werd gepresenteerd op een zwart bord en zag er keurig uit. Structuren van mango, passievrucht en basilicum met witte chocolade. Mooie herkenbare smaakjes met frisse toetsen in de hoofdrol. Hierdoor mooi combinerend naast de dessertwijn, die het wel ietsje moeilijker had naast de wat zoetere tonen van witte chocolade en lobbige mangocrème.

Als afsluiter alleen nog een krachtige espresso.

Bediening is zeer goed verzorgd met Luc Linnenbank in de hoofdrol die ondersteund werd door de chef en de patron. Alles op een correcte wijze in een wat informele en gezellige stijl.

Prijs-kwaliteitsverhouding is goed tot zeer goed. Drie gangen lunchmenu €44,50, begeleidende wijnen zijn los geprijsd en variëren van €5,- (Rueda) tot €7,50 (Eifel) en de espresso koste €2,50. Het totaal is een serieuze prijs, maar de gerechten zijn iets royaler geproportioneerd dan we gewend zijn met mooie luxe producten wat de prijs grotendeels rechtvaardigt.

We kunnen stellen dat het keukenteam weer gegroeid is, niet alleen in kwantiteit (van vier naar zeven medewerkers) maar belangrijker, in kwaliteit. Behoorlijk onder de indruk van de kwartelborst en het varkenswang gerecht. De keuken blijft een klassieke basis hebben met moderne invloeden en goede smakencombinaties. Ik heb er weer een favoriet bij en Monarh stijgt voor mij naar een gedeelde tweede plaats in Tilburg, proficiat!
Nathalie V.
  • Datum van je bezoek: 20 jun. 2015
Niet eerder gaf ik 3 tienen. Dit restaurant heeft potentie in zich richting een ster. Het klopte. Ze snapten het. We kozen met z´n zessen het vijfgangenmenu. De amuses legden de lat al hoog: cacaokogeltje met mierikswortel, bleekselderij en appel. Maar ook een salade van Noordzeekrab met kletskop van sesam, sorbet van meloen en parels van citrus. I rest my case. De gangen varieerden van Roodbaars met dimsum van garnalen en een jus van bouillabaise tot aan de zacht gegaarde Iberico wang met structuren van ui, notenmelange en geitenkaas (die laatste was niet echt een super combi deelden we gezamenlijk) Maar ook de kwartel met zachtgegaarde Canner kreeft een krokantje van Rendang was geweldig. Het was lang geleden dat ik diverse keren met ogen dicht genoot van goed en eerlijk eten. De helft eindigde met zoet de anderen kozen de kaaswagen (tja dat zegt ook al veel dat er zo'n lekkere kar in het restaurant rijdt.) De prijzen zijn niet gemiddeld en zeker de wijnen tikken aan op de rekening maar het eindbedrag is bij mij niet lang blijven hangen, want als je goed eet en de service klopt, dan is de rekening het laatste dat blijft hangen. Ik kom hier graag terug. Heel graag zelfs.
Woofer .
  • Datum van je bezoek: 22 mei 2015
De gerechten waren heerlijk, maar weinig creatief en verrassend. Wij vonden de prijs/kwaliteit verhouding niet kloppen, de prijs ligt erg hoog. Dat is niet erg wanneer alles klopt, maar dat was niet het geval. Het wijnarrangement paste niet goed bij de gerechten, bij één van de voorgerechten werd ijs van augurken geserveerd met een Spaanse witte wijn. Deze wijn was niet tegen het gerecht opgewassen waardoor alle smaak van de wijn wegviel. Nadat we dit aangegeven hadden, kregen we een andere wijn tegen flinke bijbetaling. Als dessert in het 5-ganagen menu kozen we voor kaas, ook alweer tegen bijbetaling terwijl het menu al € 67,50 kost. Degene die de kazen serveerde had slechte warenkennis en legde de kazen door elkaar op ons bord zonder aan te geven wat de beste volgorde van eten zou zijn. Wij hadden met 4 personen gegeten en moesten € 565,00 afrekenen, voor datzelfde bedrag hebben we in het verleden meerdere keren bij een sterrenrestaurant gegeten. Wij gaan er niet meer eten, Tilburg en omgeving bieden naar ons idee betere mogelijkheden.
De locatie is prachtig in een oud klooster met eigentijdse inrichting. Jammer dat de omgeving, zoals het terras, nog steeds niet af is terwijl het restaurant toch al vijf maanden open is.
Pkh K.
  • Datum van je bezoek: 20 mei 2015
We hebben goed gegeten bij Monarh. Het was de eerste keer, maar de kunsten van chef-kok Paul Kappé kenden we nog van restaurant Sjieque waar we een aantal keren met veel plezier hebben gegeten. De ligging van het restaurant is mooi, maar wel jammer dat de rest van het terrein nog niet af is. We hebben gekozen voor een vijfgangenmenu. De amuses vooraf waren heerlijk en verrassend! De eerste twee gangen bestonden uit vis en waren erg goed en ook verrassend. De presentatie van de borden is erg mooi. De ‘twee hoofdgerechten’ waarvan het eerste bestond uit kabeljauw en het tweede uit eend waren prima, maar niet speciaal. Dus lekker, maar niet verrassend. Het rooibos-ijs bij het dessert smaakte heerlijk! We waren al met al tevreden over het eten.

Er zijn echter ook twee zaken waar ik minder tevreden over ben. Op het gebied van de bediening valt nog veel te leren. Een stukje kurk in de cava, wijnglazen vullen waarbij er veel verschil zit tussen de verschillende glazen op tafel, saus knoeien op het tafelkleed bij het schenken ervan en het bestek verkeerd neerleggen (dessertlepeltje links i.p.v. rechts van het vorkje) zijn dingen die in een restaurant met een behoorlijk prijskaartje als deze niet mogen voorkomen. Dit hangt samen met mijn tweede punt, namelijk dat het restaurant behoorlijk aan de prijs is. De menu’s zijn duurder dan menig sterrenrestaurant die ik heb bezocht en (in combinatie met de hele ervaring) niet beter. Dit vind ik een minpunt. Het eten is vergelijkbaar met restaurant Sjieque vroeger, alleen is het een stuk duurder. Daarnaast vind ik 7,50 voor een koffietje na het diner onnodig. De friandises die erbij geserveerd worden zijn lekker, maar dat hoor je bij een dergelijk restaurant er gewoon bij te serveren en niet met een enorme meerprijs. Wat kost een koffie nou? Daarnaast wachten sommige gasten niet op die friansises, maar gewoon op een kopje koffie als afsluiter.

Mijn conclusie is dat het eten meer dan goed is (maar nog zeker meer verrassend kan zijn), de bediening nog veel kan leren en de prijs aan de hoge kant is voor de avond die je krijgt. Mijn advies zou zijn; flink werken aan de eerste twee punten en dan is het de prijs wellicht waard. Of anders; de prijs omlaag.