Restaurant ML

Kleine Houtstraat 70 2011 DR Haarlem Nederland Kaart

Over het restaurant Restaurant ML

Spannende mix van tradities!

Wie bijzonder wil eten in de binnenstad van Haarlem is meer dan welkom bij het restaurant ML. Het restaurant is gevestigd in een prachtig verbouwd rijksmonument uit de 17e eeuw aan de Kleine Houtstraat 70 te Haarlem. Hier kun je genieten van een combinatie tussen klassiek en modern en van exclusieve producten met de meest uiteenlopende smaaksensaties! Kortom, de perfecte plek voor een culinair diner.

Glas champagne

Uitmuntend
9,3
Michelle A.
  • Datum van je bezoek: 29 jul. 2017
We hebben heerlijk gegeten, en zeer goede service. Was een erg geslaagde avond!
cisca K.
  • Datum van je bezoek: 22 jul. 2017
Vreemde spijskaart, of een 6 gangen menu, of à la carte met die zes gerechten op de kaart. Water wordt ongevraagd vernieuwd. Wel prettig rustige opvolging van de gerechten
Tom S.
  • Datum van je bezoek: 2 jul. 2017
Lekkere gerechten die spanned blijven omdat ze iets meer de grenzen opzoeken door verschillende smaken te combineren en af te wisselen. Bediening was vlot en laagdrempelig op een prettige manier. Samengevat: een laagdrempelig sterrenrestaurant.
Corine H.
  • Datum van je bezoek: 1 jul. 2017
We hebben voortreffelijk gegeten, mooie originele gerechten, heerlijke wijnen erbij. Onze plaats vlak bij de keuken deed afbreuk aan de totale beleving: veel geloop langs de tafel van en naar de keuken (en toiletten) en veel rumoer. Een andere tafel die nog beschikbaar was toen we arriveerden, was - zo werd gezegd - beloofd aan andere gasten. Die hebben de tafel misschien een uurtje bezet voor snelle hap; bleef de rest van de avond leeg staan. Daarna is nooit gevraagd of wij misschien wilden verkassen, niet zo attent. Ondanks dat heerlijke avond gehad.
John O.
  • Datum van je bezoek: 24 jun. 2017
Uitstekende kwaliteit en service. Hoeveelheid van zes gangen diner is aan de overvloedige kant.
Pieter V.
  • Datum van je bezoek: 7 jun. 2017
Voor het eerst hier gegeten en de locatie gekozen uit de "Lekker-gids" gekeken naar de goede kaart, inrichting en de nette gedekte tafels. Ontvangst was niets op aan te merken. Leuke amuses, niet teveel niet te weinig aandacht van de zwarte brigade. Heerlijk gegeten en het omruilen van een gerecht uit het menu was geen enkel probleem. Leuke en verrassende smaakcombinatie. Restaurant maakt een keurige en professionele indruk.
R.L.H. I.
  • Datum van je bezoek: 18 mei 2017
Dit eten is naar mijn mening het beste van Haarlem. Wij hebben daarbij een heerlijke Israëlische viognier gedronken. Lichte kritiek is dat naarmate de gangen vorderden, wij het soms iets vet vonden.
De entourage is oud en fraai. De bediening is vlot, maar let soms niet goed op. Wij hebben het niet op prijs gesteld dat werkelijk na elke gang werd gevraagd of het lekker was. Iets meer zelfvertrouwen toegewenst.
Tom G.
  • Datum van je bezoek: 13 mei 2017
Heerlijk gegeten. Zeker een aanrader
Ben M.
  • Datum van je bezoek: 7 apr. 2017
Geweldig goed gegeten. Vriendelijk personeel. Relaxte sfeer. Geweldige avond.
Klaas N.
  • Datum van je bezoek: 22 mrt. 2017
Afgelopen woensdag in dit schitterend verbouwde rijksmonument gegeten met een Social Deal. De deal was een 5-gangen menu van de chef, optioneel uit te breiden met een zesde gang (met ossenhaas), waarvoor mijn partner en ik gekozen hebben.
Alles aan het L-vormige restaurantgedeelte straalt grandeur en klasse uit. Wij hadden een tafel aan de wegzijde met zicht op de binnentuin. Onze jassen werden keurig aangenomen en weggehangen, kennelijk volgens een bepaald systeem, want bij ons vertrek wist de jongedame die onze jassen aanreikte, feilloos waar die zich bevonden. Er werd rustgevende achtergrondmuziek gedraaid, waardoor een goed gesprek met mijn geliefde mogelijk was.
Om maar met de deur in huis te vallen, onze bevindingen leverde drie keer een heel vette tien op. Gelet op het feit dat ik wel vaker tienen uitdeel, moet dit cijfer wel in perspectief worden gezien. Als het had gekund, had ik drie keer een twintig willen geven. Een tien bij zo’n restaurant heeft uiteraard een heel andere waarde dan een tien bij een eetcafé.
Een nadeel heeft dit historische etablissement overigens wel: er zijn diverse, moeilijk zichtbare, op- en afstapjes. Het personeel waarschuwt hier gelukkig herhaaldelijk voor. Jammer ook dat speciaal bier nog niet zijn weg naar dit restaurant heeft gevonden. Een aantal andere toprestaurants in Nederland hebben deze slag al wel gemaakt en beschikken over een uitgebreide bierkaart en een biersommelier. Daarom begon ik de avond met een gewoon pilsje en mijn partner met een glas zoete witte wijn en een grote fles bruiswater. Die fles werd op een andere tafel neergezet, maar gelukkig werd steeds bijtijds het glas van mijn lief bijgeschonken. Scherp oplettend personeel dus.
Tja, en dan het eten. Iedere gang was een lust voor het oog en een zegening voor de tong. Telkens prachtig en creatief opgemaakt en een heus kunstwerkje op zichzelf. Een grote variatie aan smaken die uitzonderlijk mooi harmonieerden en naadloos in elkaar overliepen. Gewoonlijk geef ik een beschrijving van de gerechten, maar dat is hier eigenlijk schier onmogelijk met zes gangen en ook nog eens twee amuses. Nou vooruit, laat ik dan een heel klein tipje van de sluier oplichten door een van de twee amuses te noemen. Die amuse was een pastinaaksoepje met een schuim van rookworst. Dat schuim proefde en rook inderdaad heel sterk als rookworst. Hoe het kan, weet ik niet. Dat zal wel het geheim van de kok zijn. Die amuse zette de toon voor een avond van zeer bijzondere smaken. Zo ook de rendang en wat te denken van curry-ijs als onderdeel van het dessert. Deze smaaksensaties moet je eigenlijk gewoon een keer meemaken. Dat verdient dit restaurant en zijn keukenbrigade volop. Leuk was ook dat sommige gerechten weer zelf uit gerechtjes bestonden, zoals een minilasagne die onderdeel uitmaakte van een van de gangen. Bij iedere gang kregen we een heel goede uitleg over wat we gingen consumeren. Heel goed werd er ook rekening gehouden met onze wensen: mijn disgenote mag geen varkensvlees nuttigen en ik lust geen vis, schelp- en schaaldieren. Werd allemaal keurig rekening mee gehouden en voor mij vervangen door een alternatief van vlees zoals krokant gebakken zwezerik.
Alles maar dan ook werkelijk alles was hier nagenoeg volmaakt. Een excellente keuken en een topbediening. Een stevige aanrader en het geld meer dan waard.
Herman B.
  • Datum van je bezoek: 11 mrt. 2017
Heerlijk gegeten. Mooi opgemaakt en zeer goede service. Prijs ten opzichte van gelijke restaurants wat aan de hoge kant. Maar mocht de pret zeker niet drukken.
Aart-Jan H.
  • Datum van je bezoek: 10 mrt. 2017
Geweldige gerechten, attente en aangename bediening - we hebben een geweldige avond gehad
Ted86 W.
  • Datum van je bezoek: 28 feb. 2017
Ik werd voor mijn verjaardag naar ML meegenomen en het eten was voortreffelijk. We hebben genoten van het 5 gangenmenu waarbij je aan kon geven wat je echt niet op je bord wilde aantreffen. De gerechtjes waren allemaal even prachtig opgemaakt en allemaal even goed van smaak. Het was echt een heel bijzonder ervaring om hier te eten.
Christiaan N.
  • Datum van je bezoek: 17 feb. 2017
Heerlijk eten. Veel spannende smaken en combinaties. Mooie locatie en correcte Bediening. Voor een 10 kan de bediening nog een laatste stap zetten
Boris B.
  • Datum van je bezoek: 16 feb. 2017
Heel erg goed eten, in een bijna 17e eeuwse ambiance. Het was vol; gezellig zonder dat het te druk voelde. Tempo van opdienen was iets te hoog. Bediening was zeer aardig en goed, beetje obligaat. Ook hier weer dat veel voorkomende uit het hoofd geleerde hoogdravende praatje over iedere wijn. Maar die irritatie zegt wellicht ook wat over mezelf...
Diderick W.
  • Datum van je bezoek: 14 feb. 2017
Heerlijk! Stoelen zijn aan vervanging toe
Mariet V.
  • Datum van je bezoek: 11 feb. 2017
Heerlijk gegeten. Prachtige smaakcombinaties en diversiteit!!
Peter V.
  • Datum van je bezoek: 31 jan. 2017
lekker gegeten, top bediening, gezellig
Harry K.
  • Datum van je bezoek: 28 jan. 2017
Verfijnde gerechten in Chef's menu. A la carte weinig andere gerechten. Maar: verrassende smaakcombinaties, goede porties. Heerlijk.
Blijf het stuitend vinden dat er 12 euro moet worden afgerekend voor kraanwater ook al komt het uit een karafje. Wijnen zijn ernstig over-priced, zeker die in get arrangement zitten. Hier moet vooral verdient worden op de drankjes. Da's jammer. Ster voor de keuken is welverdiend.
John D.
  • Datum van je bezoek: 24 dec. 2016
We hebben heerlijk gegeten bij ML. Met de kinderen werd rekening gehouden middels een aangepast gerecht.
Enige (kleine) kritiekpunt is dat een gerecht aan de verkeerde persoon werd uitgeserveerd.. verder was de service zeer goed en gericht persoonlijk. We komen graag terug.