Over restaurant Restaurant ML

Spannende mix van tradities!

Wie bijzonder wil eten in de binnenstad van Haarlem is meer dan welkom bij het restaurant ML. Het restaurant is gevestigd in een prachtig verbouwd rijksmonument uit de 17e eeuw aan de Kleine Houtstraat 70 te Haarlem. Hier kun je genieten van een combinatie tussen klassiek en modern en van exclusieve producten met de meest uiteenlopende smaaksensaties! Kortom, de perfecte plek voor een culinair diner.

Glas champagne

Meer informatie over restaurant Restaurant ML

• : Parkeergarage De Kamp

Zondag en maandag gesloten
Dinsdag t/m zaterdag 18:00 - 22:00

Annemarie K.
  • Datum van je bezoek: 26 nov. 2016
We kregen een tafel middenin het restaurant. Op dat moment was het nog rustig. Later op de avond werden alle tafels bezet en werd het vrij druk. Mensen spreken tegenwoordig in een restaurant veel luider dan vroeger.
Omdat we midden in het restaurant zaten was het nog lastiger om een gesprek te voeren en te volgen, we verstonden elkaar nauwelijks, je wilt tenslotte ook niet over andere gasten heen gaan schreeuwen.
Ik weet niet of er iets aan de akoestiek te doen is?
Daarnaast vond ik de temperatuur te laag, het voelde er kil aan, dat beïnvloedt de sfeer wel.
Volgende keer zal ik een tafel aan de zijkant in de buurt van de open haard of radiator vragen.
Alle gangen smaakten heel lekker en bijzonder. De amuses, eerste gang o.a. buikspek gevuld met kreeften mousse, hertenbiefstuk, het dessert met o.a. basilicum-ijs. De wijnen waren er heel goed bij gekozen. Daar lag het niet aan, de keuken krijgt dus wel 5 sterren.
De wijnen zijn veel duurder dan op de site van Iens vermeld wordt, een Bob-glas kost 4,24 een glas dus 8,50, dat is wel aan de prijs
De dame die het eten serveerde heeft een vrij uitgestreken gezicht, er kon geen glimlach vanaf.
Wat ik ook jammer vond is, dat toen ik een hoestbui kreeg, er niet door de bediening wat water werd gebracht. Er stonden regelmatig wel heel veel mensen van de bediening maar wat rond te kijken. Normaal gesproken drink ik geen water bij het eten, maar voortaan vraag ik maar van te voren een karaf met kraanwater voor het geval dat.
Toen ik de rekening wilde vragen, kostte het ook moeite om oogcontact te krijgen met iemand. Veel zijn dus niet klantgericht en zijn alleen met hun eigen ding bezig.
Richard K.
  • Datum van je bezoek: 19 nov. 2016
gisteravond mogen genieten van een fantastische maaltijd in de bovenzaal. perfect bereid, spontane bediening. De perfecte atmosfeer. goede timing.
Emilie L.
  • Datum van je bezoek: 18 nov. 2016
Het was heerlijk eten en hele prettige bediening. Wel veel geld
Bob T.
  • Datum van je bezoek: 16 nov. 2016
het was een gezellige avond met een mooi menu met verrassende combinaties
Rop D.
  • Datum van je bezoek: 12 nov. 2016
Bij toeval hier terecht gekomen en met vrienden een heerlijke avond gehad. Chefsmenu - 6 gangen - was super. Zelfs de makreel, waar ik persoonlijk niet zo'n liefhebber van ben was lekker. klapstuk was de ossenhaas, zelden zo'n lekker mals stuk vlees gehad. Bediening was goed, tikje formeel. Minpunt: water werd continue zonder te vragen bijgeschonken, echter wel op de rekening gezet in tegenstelling tot de wijn waarbij telkens wel werd gevraagd of er nog een fles moest komen. Groot prijsverschil, maar toch.
Margot V.
  • Datum van je bezoek: 9 nov. 2016
We hadden gekozen voor het menu van de chef en dat was in één woord geweldig. De bediening was zeer vriendelijk. Wij komen graag nog eens terug naar dit restaurant.
Paul S.
  • Datum van je bezoek: 3 nov. 2016
Het was alweer enige tijd geleden dat we een bezoek aan het (intussen al 6 jaar met een Michelinster bekroonde) restaurant ML gebracht hadden. De naam ML komt van de 2 voornamen van de eigenaars, Mark en Liane. ML zit in een prachtig Rijksmonument en de inrichting is ruim en klassiek. We konden aan een tafeltje bij de open haard plaatsnemen met voor Paul leuk uitzicht op de keuken.
ML serveert een wisselend 6 gangenmenu en daarnaast kan je a la carte los de menu-onderdelen bestellen.
Wij besloten voor 3 losse gerechten te gaan omdat 6 gangen voor ons al snel te veel is.
We kregen al snel een aantal amuses.
Een bonsaiboompje bekleed met kroepoek, een dip van avocado met geitenkaas, een bolletje gevuld met palingmousse en een krokantje van tapioca met eendenborst. Lekkere kleine hapjes om mee te beginnen.

Eerste gerecht voor ons allebei de langoustine.
Perfect gegaarde langoustinestaarten met daarbij krokantjes van curry, frisse bolletjes van een soort limoen, komkommer en livarham. Daarbij nog een apart sponsje van rode curry met livar en een kommetje overheerlijke langousinebisque. Topgerecht!

Tussengerecht:
Trudie had gekozen voor de combinatie van een gepocheerd ei met aardpeer, truffel, bataat, gekruimelde Cecinaham en een heerlijke paddenstoelensaus.
Voor Paul de coquilles, geserveerd met eendenlever, hazelnootjes en stukjes witlof met daarbij een sausje van groen appel.
Daarbij werd op een stukje boomstronk nog apart een stukje eendenlever omgeven met een groene appelgelei geserveerd.

Hoofdgerecht:
Voor ons allebei de gebraden ossenhaas.
Geserveerd met een rolletje tartaar van ossenhaas omhult met rettich vergezeld door pastinaak, schorseneren en een gegrilde reuzenboleet met een saus waarin kruidnagel verwerkt was. Heerlijk, perfect gebraden ossenhaas met prima saus.

Voor ons was dit voldoende en we zagen af van een dessert. We hadden een leuk gesprek met kok Mark waarbij hij enthousiast vertelde over de gang van zaken. Hij sprak ook over de prachtige binnentuin en we moesten van hem daar toch ook even ook een kijkje nemen. Inderdaad een prachtige plek om zomers te eten, hetgeen we zeker gaan doen.
Voor het afrekenen kregen we van Mark toch nog wat friandises geserveerd en marshmallows van citrusvrucht, die we zelf op een mini barbecue op onze tafel konden roosteren/smelten.

Al met al weer heerlijk gegeten voor een zeer schappelijke prijs (met gebruikmaking van de Restaurantkaart). De Michelinster absoluut nog waard. We komen er zeker (in de zomer) weer een keer terug.
Max L.
  • Datum van je bezoek: 22 okt. 2016
Voortreffelijk gegeten met zijn tweeën. Op de zaterdagavond zat het restaurant vol, maar de service en wachttijd bleef goed. Allebei genoten van het 6-gangenmenu, waarbij dieetwensen goed werden opgevangen.
Jeannette L.
  • Datum van je bezoek: 19 okt. 2016
Hoewel we de gastvrouw en sommelier misten een prachtige avond gehad. Zonder uitzondering was elk gerecht uitmuntend. Harmonieus in smaken: ingemaakte makreel met thaise accenten- langoustine, perfect gegaard met een prachtige bisque- coquilles- gepocheerd ei met bataat en truffel- en ossenhaas van een uitzonderlijke smaak die me deed denken aan een lichte wagyu smaak. Minpuntje was dat de bediening pastinaak en schorseneren verwarde en toen ik haar vroeg te checken bij de keuken bleef ze erbij dat de gefrituurde schorseneer,pastinaak was. Waarbij ik gegaarde pastinaak proefde wat ze al schorseneer aanwees. Het dessert was een mooi palet aan thaise smaken.
Smulpaapje69 .
  • Datum van je bezoek: 18 okt. 2016
Ontvangst was vriendelijk. Restaurant was niet druk. Bediening erg vriendelijk.
We kregen het menu onder ogen en we wisten niet wat het inhield. Ingredienten waar wij nooit van hebben gehoord. We waren wel heel benieuwd. Alles smaakte lekker. Gerechten waren heel mooi geserveerd. Ik mocht in plaats van zoete nagerechtjes vers fruit krijgen. Aan het eind werden we verrast met een extraatje van de kok. Heel attent en service gericht.
Youp S.
  • Datum van je bezoek: 13 okt. 2016
Gisteravond ((dus dat was 13 oktober) voor het eerst gegeten bij ML. En dat was prima! Prettige ambiance, prettige bediening, goed wijnarrangement waar bij de BOB-versie niet van die hele benepen glazen werden geschonken.
Verrassend om bij één gerecht appelcider te schenken. Originele en geslaagde keus. Al met al een prima avond gehad!
Josephine.buijs B.
  • Datum van je bezoek: 7 okt. 2016
ML is altijd een plek waar je met je vrienden zeker bent van goede sfeer, service en geweldige gerechten met bijpassende wijnen!
Sander H.
  • Datum van je bezoek: 23 sep. 2016
Heerlijk gegeten. De gerechten zijn geweldig. De tafels lekker ruim. Bediening soms wat afwezig maar erg lief.
Ron S.
  • Datum van je bezoek: 16 sep. 2016
De eerste keer voor een zakelijk diner. In de heerlijke binnentuin het menu van de chef. Zonder uitzondering een perfect uitgebalanceerd 6 gangen diner. Van tonijn, tot zeebaars en ossenhaas. Kaasplankje erg lekker. De friandises bij de koffie waren spectalulair. Wijnen allemaal erg goed en dan ook nog prettig geprijst. Puntje van aandacht: gerafeld tafelkleed. Ik beveel ML van harte aan.
  • Datum van je bezoek: 3 sep. 2016
Het restaurant ML is een absolute topper in Haarlem. Het restaurant heeft een heel mooi interieur, niet te verwonderen aangezien het ondergebracht is in een 17de eeuws pand.

We kozen voor het menu van de chef, een opeenvolging van 6 heerlijke, uiterst verfijnde gerechtjes, met elk een uitgesproken smaak. De bediening was vlot en vriendelijk, dus wij beleefden een ongelooflijke avond.

Als enig minpunt zou ik wat grotere champagne glazen verwachten van een restaurant van dit niveau.
  • Datum van je bezoek: 2 sep. 2016
Een echte aanrader als je heerlijk wilt eten in een zeer verzorgde en informele setting. De gastvrije jonge bediening maakt het tot een fantastische ervaring zonder te lange verhalen over de gerechten.
Jeroen K.
  • Datum van je bezoek: 28 jul. 2016
Mooi restaurant in een oud pand hartje Haarlem.
We hebben het tasting menu van 6 gangen genomen met een geweldige fles Portugese witte wijn erbij.
Het menu was erg gevarieerd (vandaar tasting) en was een prachtige rij van gerechten uit allerlei streken. Een sushi, indonesisch, salade niçoise, etc.. Alles met erg veel zorg klaargemaakt en prachtig opgemaakt. De smaken waren geweldig. Elk gerecht was een avontuurtje op zich. Mooie amuse vooraf en zelfs de koffie na afloop had een fijne friandise als begeleiding.
De bediening was erg aardig en geïnformeerd. Al met al hebben wij een mooie avond gehad. Aanrader!
M J.
  • Datum van je bezoek: 27 jul. 2016
Heeflijk gegeten. Uitstekende prijs- kwaliteit verhouding. Attente en vlotte bediening. Mooi oud gebouw en een fijne plek om te dineren met vrienden of familie.
Jan V.
  • Datum van je bezoek: 22 jul. 2016
Nog eens terug naar ML, waar we al eerder meerdere malen ongelofelijk lekker aten. Nu in het kader van een speciaal en zeer voordelig aanbod ("Heerlijk"), 4 gangen voor €39. Daar kan de chef nauwelijks winst op maken, en, zeer prijzenswaardig, geen inhaaltruc door de fles heerlijke Puligny-Montrachet wijn 4 a 5 keer over de kop te laten buitelen; hooguit 2-2,5x, zoiets vind je in NL niet zo vaak. Zeer vriendelijk personeel, één uitzondering, maar misschien had zij een paar uur eerder thuis ruzie gehad. Kijken of het bij ons volgend bezoek is bijgelegd, want we willen gauw terug naar dit culinair paradijs. Voor de Bob die vanuit Amsterdam een parkeerplaats moet vinden: die ligt op 100m afstand, om de hoek, gelukkig want in Haarlem kan parkeren een probleem zijn. Voor wat we aten: zie eerdere recensies en de menukaart, herhalen overbodig. Ga er gauw heen, die speciale actie is nog actueel, zag ik op internet.
Jairo O.
  • Datum van je bezoek: 16 jul. 2016
Restaurant ML is zeker een aanrader! Het menu van de chef is echter wel voor grote eters. Wij waren over sommige gangen enthousiaster dan andere. Heerlijke ambiance!