Restaurant MERDANE

Rijksstraatweg 360 2025 DR Haarlem Nederland Kaart

Meer informatie over restaurant Restaurant MERDANE

Herman V.
  • Datum van je bezoek: 6 okt. 2016
Er zijn restaurants waar ik heel graag kom. Merdane aan de Rijksstraatweg in Haarlem, is zo'n restaurant. Telkens dineer ik daar weer met genoegen. In mijn eentje. Met mijn vrouw. Vaak met goede vrienden. Of met een groter gezelschap.
De mediterrane gerechten, die door een geconcentreerde en geruisloze keukenbrigade worden gemaakt, smaken geweldig. Alles wat je proeft is van een aantrekkelijke eenvoud en puur . Alle bestanddelen passen wonderwel goed bij elkaar zowel qua smaken als qua kleuren en geuren. En niet onbelangrijk: alle gerechten worden à la minute bereid met dagverse ingrediënten. Dat zie je niet veel meer. De bediening is attent en warm en vol aandacht. Samen met de gerechten zorgt dat voor die prettige 'Merdane' sfeer.
Voor nog meer sfeer moet je er in het weekend zijn. Want dan stap je bij Merdane in een andere wereld. . Dan komen er mensen van heinde en verre. Dan vermengen culturen vanzelf. Dan wordt later op de avond melancholische muziek te gehore gebracht door gepassioneerde musici. Dan hangt er feest in de lucht.
Je waant je in een oriëntaalse eetgelegenheid ergens aan één van de verre kusten van de Middellandse
Zee.
Ik kan Restaurant Merdane van harte aanbevelen! Ga er heen en geniet. Door de week, wanneer het wat rustiger is of juiste in het bruisende weekend. Probeer de voortreffelijk gegrilde Dorade eens. Of de lamstoofschotel (El Sote) die onder een smakelijk deeghoedje wordt geserveerd. Of de pittige Adana Kebab. Of een van de heerlijke voor- en nagerechten. En oh ja: vraag Kemal dan om een goed glas 'Antik'. Als je van vol rood houdt tenminste.
Herman vdM
DeSnob .
  • Datum van je bezoek: 26 jun. 2016
Mixed grill is goed gebakken. Het is mals en rosé wat rosé mag zijn. Het vlees wordt begeleid met gegrilde groente (bleekselderij, tomaat, courgette, wortel en champignon), een grote kom sla met rauwkost, gebakken aardappelen en een grote kom rijst. Er wordt een champignong en een rode wijnssaus bij gegeven. Alles is keurig gegarneerd en smaakt goed. Alleen de dressing bij de sla is wat te zoet, er ontbreekt een zuurtje. De champignon en de rodewijnsaus smaakte een beetje instant en heb ik laten staan. Het vlees is zo goed klaargemaakt dat ze uitstekend zonder saus gegeten kunnen worden.

De tapastafel voor twee personen komt met koude en warme gerechten. De koude: een pittige paprikatapenade, hummus, kip met walnotentapenade en tzatzike smaken echt prima. De warme gerechten zijn fantasieloos: inktvisringen, gefrituurde krabsticks, wat onduidelijk satévlees en fetarolletjes in gefrituurd deeg.
Penne vegataria komt met tomatensaus, peste en geraspte italiaanse kaas en is goed van smaak.

De porties zijn zeer ruim, maar worden met smaak in zijn geheel opgegeten. De bediening is vlot, vriendelijk en attent. Een compliment is hier op zijn plaats.

Het restaurant ziet er fris en verzorgd uit, alleen de bamboe schrootjes misstaan in een mediteraans restaurant. De wc's zien er schoon en fris uit.

Conclusie is een uitstekende prijs kwaliteit verhouding. Een restaurant dat goed past in Haarlem Noord. We komen een keer terug om de live muziek mee te maken en om de wijnen te proeven.
Doperwt .
  • Datum van je bezoek: 30 jan. 2015
Prima prijs-kwaliteitverhoudingNiet heel erg bijzonder maar goed van smaak. Pikante tapende met voldoende brood, een portie penne met pollo en gegrilde groenten met dikke yoghurt. Dit alles vergezeld met de nodige schaaltjes rijst, salade en krieltjes. Attente bediening.
Aysun .
  • Datum van je bezoek: 17 dec. 2014
Gisteren heerlijk gegeten bij Merdane. We werden vriendelijk geholpen en het eten smaakte heerlijk! Dit restaurant zouden wij toch iedereen wel willen aanraden als je een beetje van mediterraans eten houdt natuurlijk ;)
Arnold D.
  • Datum van je bezoek: 21 okt. 2014
5 personen t.g.v. verjaardag.
Vooraf: "Tapas tafel" (voor prijs van 4 personen), heerlijk.
Hoofdgerechten: o.a. "Mixed grill" (prima bereid, niets te droog), "Tasuk sote" (heerlijk, vergeet ook niet het brooddeeg dat op de stoofpot ligt lekker te soppenin de stoofpot)
Nagerechten: o.a. "Baklava", "Bali yoghurt" en Dame Blanche (alles erg lekker)
De bediening (jonge man) was prima, attent en informatief.
Heerlijk zo'n restaurant bijna om de hoek.
Sander G.
  • Datum van je bezoek: 16 okt. 2014
Geboekt via de Social Deal aanbieding, maar was hier al eerder geweest.

Het was een 4-gangen diner met keuze uit een vooraf vastgestelde menukaart. Deze kaart bevat per gang minimaal 3 opties, met voor ieder wat wils. Dus de beperkte kaart was helemaal niet erg (en weet je vooraf al bij een dergelijke actie).

Ik begon met als vooraf de rode linzensoep. Deze was erg lekker van smaak, helemaal met een klein beetje citroen erbij.

Als tweede gang had ik gekozen voor de kiptapenade. Ook dit was een lekker smaakvolle hap. Ook de rolletjes van filodeeg en de inktvis zagen er erg goed uit!

Als hoofdgerecht de stoofpot van lamsvlees. En die was werkelijk verrukkelijk! Mijn tafelgenote had dezelfde stoofpot maar dan met kip, en ook deze was werkelijk heerlijk.

Als achteraf gekozen voor de huisgemaakte tiramisu (na veel twijfelen) en mijn tafelgenote voor de baklava. Allebei zeer smakelijk.

Bediening was goed. Geen opgejaagd gevoel zoals bij andere restaurants weleens gebeurt als je via een dergelijke aanbiedingsite komt. Misschien hadden ze eenmaal vaker kunnen vragen of we nog wat wilden drinken, aan de andere kant was het wel prettig dat ze niet constant bij je tafel langskomen en je wat rust/privacy gunnen.

Wat ook opviel was dat we nu via de social deal weliswaar een koopje hadden, maar dat de grote van de gerechten er niet op aangepast zijn. Dit vergelijk konden we maken omdat we er al vaker geweest zijn. Vind ik persoonlijk netjes en eigenlijk zoals het hoort.

Kortom; een echte aanrader :)
Tennis .
  • Datum van je bezoek: 21 sep. 2014
We (met 2 zonen en schoondochters) werden hartelijk verwelkomd en naar onze tafel begeleid. we kwamen voor een 4 gangen diner.
ik begon met de rode linzensoep die uitstekend smaakte. Lekker met een beetje citroen.
De 2de gang was filodeeg met fetakaas wat een heel fijne smaak had. Daarna de zalige stoofpot met lamsvlees. Een aanrader! Dan de toet van Baklava met ijs en slagroom. Jammie!
Ik kan met recht zeggen dat ik heerlijk gegeten heb en dat de bediening heel hartelijk en goed was. Onze complimenten! We zullen Merdane bij vrienden van harte aanbevelen! Hartelijk dank.
Ger B.
  • Datum van je bezoek: 10 mei 2014
Een heerlijk laagdrempelig restaurant in Haarlem- Noord. Vriendelijke ontvangst en naast de smaakvol ingerichte binnenruimte is er sinds kort ook een mooi terras. De uitgebreide menukaart heeft een ruime keus aan gerechten vanuit het Middellandse Zeegebied. De prijzen zijn zeer redelijk en met de live muziek in het weekend waan je je echt in Italie, Turkije of Griekenland. De zeebaars is een echte aanrader voor de leifhebber.
Ron J.
  • Datum van je bezoek: 19 apr. 2014
Naar aanleiding van de recensie in het Haarlems Dagblad hier gaan eten. Ook in navolging van de journalisten begonnen met de tapastafel als voorgerecht. Mijn vriendin is lactose-intolerant en kan dus geen gerechten met melk, kaas, room of yoghurt eten, de selectie tapas werd hier keurig op aangepast. Stuk voor stuk zijn ze heerlijk; de pittige tapenade, de gefrituurde garnalen & inktvisringen, de champignons uit de oven, de lamsgehaktballetjes, de gegrilde groenten, en nog een heel stel anderen. Enige nadeel is dat je nog zoveel lekkers nauwelijks nog een hoofdgerecht aan kan. Ik heb me toch gewaagd aan de lams-Sis met heerlijke sausjes, mijn vriendin heeft nog twee voorgerechten genomen om de maaltijd te completeren, allemaal even lekker.
De witte huiswijn verdient ook een compliment, prima wijntje, en het glas cognac toe werd keurig opgediend op een glas warm water.
Enige minpuntje dat ik kan bedenken is dat de live-muziek pas om 22 uur begon, lang nadat de meeste gasten al waren vertrokken. Voor de rest; aanrader!
Marjolein M.
  • Datum van je bezoek: 18 apr. 2014
Bediening heel vriendelijk, correct en sympathiek . Het eten heerlijk. Veel groente en heerlijk vlees.(lam) Mooie nette entourage. En het toetje was Fantastisch!! Vurrukkuluk...echt genoten. De prijs was net 50 euro inclusief rose. Prijs kwaliteit een vette 9. Een echte aanrader. In het weekend livemuziek(Turks) Om ongeveer 21.00 uur. Volgende keer gaan we wat later om dit ook mee te maken. Wij hadden een goed, gezellig etentje!!