Restaurant Librije's Zusje Amsterdam

Herengracht 542-556 1017 CG Amsterdam Nederland Kaart
31-207184600

Over het restaurant Restaurant Librije's Zusje Amsterdam

Luxe en elegantie

Ultieme luxe en extreme smaaksensaties. Sidney Schutte brengt de kwaliteit van restaurantgigant De Librije naar Amsterdam. In het elegante hotel Waldorf Astoria bereidt hij verfijnde streekgerechten en delicatessen uit de internationale keuken.

Meer informatie over restaurant Restaurant Librije's Zusje Amsterdam

Uitmuntend
9,4
Ad W.
  • Datum van je bezoek: 22 jan. 2017
Sidney Schutte ruim twee jaar geleden gestart als chef van het Zusje, inmiddels al twee sterren aan de muur en door Gault & Millau uitgeroepen tot chef van het jaar 2017, dat moesten we natuurlijk mee gaan maken. Een gelukje dat we in de Arena konden parkeren, de metro stopt in de staat, handig.
Ik had me vergist in de aanvangstijd maar in de lounge van het luxe Waldorf Astoria hotel was het goed vertoeven. We werden keurig op tijd opgehaald en begeleid naar een tafel aan het raam in de hoek van het restaurant met uitzicht op de tuin. De inrichting is strak klassiek met luxe. Tafels keurig met fijn linnen ingedekt, de fluweel blauwe stoel had een fijne pasvorm.

Als aperitief een fruitige strak droge Duitse Riesling Kabinett 2014 van het huis Künstler die erg goed beviel. Onze wensen werden keurig doorgenomen en partner ging vandaag voor vegetarisch. De eerste amuse zat in een mooi schaaltje, onderin het frisse sap van de amarillo waarin stukjes oester en geroosterde pijnboompitjes, erop een schuim van koffie, een verrassend lekkere smakencombinatie, wow.

Verder met een slak gepresenteerd op een “racebaan” waarop zijn spoor was te zien, leuk. De slak was afgewerkt met crème van boerenkool en kikkererwt gekruid met komijn, origineel.

Op een schelp een geroosterd stukje brood met erop gelakte paling afgewerkt met een fruitige ijsparel, erg smaakvol.

Gevolgd door een krokantje van boekweit waarop een crème van lavas en een krokant geroosterde eendentong, ook weer origineel en erg lekker.

De laatste amuse was iets speciaals. Reepjes in het zuur gemarineerde Noordzeekwal gekruid met Jalapeño peper, erop gedroogde garnaaltjes en stukken geroosterde hazelnoot. Een hele speciale textuur, beetje taai zelfs maar mooie smaakbeleving.

Het zuurdesem broodje kwam op tafel, ernaast de verslavend lekkere gekarameliseerde geitenboter die we kennen van de Librije. Je zelfbeheersing wordt hiermee op de proef gesteld. Er moest al snel een tweede portie komen, o,o.

De eerste begeleider werd keurig, redelijk uitgebreid toegelicht door Floris Altink. Een Sloveense Pod Stolpom 2012 van de Duitse wijnbouwer Conrad Fürst, een blend van Furmint, Sauvignon en Pinot met in het aroma een vleugje petrol, complex in de mond met een medium body. Uit de keuken iets speciaals. Op een vel van geroosterde puntpaprika, stukjes van gestoofde en wat uit elkaar getrokken en gedroogde Short Rib, toefjes crème uit de koppen van de carabineros, blokjes watermeloen met gember geïnfuseerd, toefjes crème fraise met XO saus op smaak gebracht, het geheel was afgedekt met een geplette carabineros. Het zag er apart uit maar het leverde smaak sensatie op met geweldige mondbeleving, wow. De wijn vulde het gerecht keurig aan met zijn heerlijke aroma en mooie zuren. (9.85)

De tweede begeleider was een witte Rioja, de Tres viñas 2011 van Baron de Ley, complex aroma en rijk in de mond, heerlijk. Uit de keuken een artistieke presentatie. Rode mul in een crème van Japanse pompoen afgewerkt met cacaopoeder, ernaast een trimbaaltje van cacao met toefjes chocolade waarin ziltige tonen door salty fingers, takjes zeekraal en roodwier. Een ongekende smakencombinatie die verrassend goed uitpakte waarnaast de heerlijke wijn keurig in balans was, genieten! (9.8)

Voor bij het pièce een witte Crozes Hermitage. Les Marelles 2015 gemaakt van Marsanne en Roussanne van het huis Gilles Robin. Heerlijk bloemig aroma, vol en complex in de mond. Uit de keuken een complex gerecht. Stukjes van de kabeljauwrug zacht gegaard in fenegriekolie, bereiding van wortel, twee halve konijnenniertjes in krokant jasje, stukjes pecannoot en morilles, aan tafel afgewerkt met fenegriek olie. Uitstekende bereidingen, complexe smakencombinatie met mooie texturen en prima balans. De heerlijke wijn maakte het feestje compleet. (9.7)

Ximenez Spinola Exceptional Harvest 2015 gemaakt van laat geplukte Pedro Ximénez druiven, complex aroma met tonen van vijg en rozijn, rijk in de mond met en een lange ronde afdronk, heerlijk. Op het bord een stukje bruin gebakken ganzenlever waarop een crème van pinda en ansjovis (voor een subtiele umami toets) afgewerkt met schaafsel van kokos en koriander cressjes. Aan tafel aangevuld met twee sauzen die de spiegel van het bord vulde, synchroon geschonken. Een saus van rode kool een een hele frisse saus van koriander. Hoewel ik al vaak gebakken lever gegeten heb was dit een hele nieuwe smaakbeleving met een verrassend goede balans, wat een creativiteit. De wijn (die ik vaker gedronken heb) vond ik naast dit gerecht net iets minder tot zijn recht komen. (9.7)

Het pre dessert was gemaakt van de Chinese trilzwam die al de hele middag onder een stolp op tafel stond en die al verschillende keren overgoten was met een saus van duindoornbes en oranjebloesem. Deze werd uitgeserveerd op strak zwart bord op een quenelle roomijs van gekarameliseerde boter. Erg lekker met speciale textuur.

De dessertwijn kwam uit Hongarije, Pallas Late Harvest 2013 van het huis Füleky, rijk aroma met tonen van rijp exotisch fruit, in de mond een mooie zoet zuur balans, groots. Uit de keuken een spaghetti carbonara à la Sidney Schutte. Krokante spaghetti op sorbetijs van eigeel, in honing uit eigen tuin met olijfolie, erop stukjes krokante pancetta, aan tafel afgewerkt met een schuim van parmezaan en schaafsel van Pecorino. Een geweldige balans tussen zoet en hartig waarbij de wijn verrassend goed aansloot, toppie. (9.7)

Als afsluiter nog een hele optocht van lekkere amuses met originele presentaties.

Bediening was grote klasse in een hele ongedwongen gezellige sfeer. Hele goede presentaties van de gerechten door Berber Vergeest in een leuke eigen stijl. Wijnen werden door Floris Altink keurig toegelicht met kennis van zaken, complimenten voor de originele selectie. Restaurant manager Sascha Speckemeier zette de puntjes op de i met de begeleiding naar de keuken en de eigen bijenkorven die ieder zijn bekleed met een afbeelding van de vijf grachtenpanden van het hotel, leuk.

Prijs-kwaliteitverhouding beoordeel ik ondanks de hoge kosten toch met heel goed tot uitstekend vanwege het absolute topniveau over de gehele middag.

We waren behoorlijk onder de indruk van de originaliteit en smaakbeleving van de gerechten, de verwachtingen werden overtroffen. We kunnen stellen dat het zusje een volwaardige zus is geworden. Een echte topbeleving op het niveau van mij allerbeste ervaringen tot nu toe. Ik zal ze er voor de volledigheid nog even bij vermelden, Boreas, Librije en Vendôme. Voor partner was het zelfs haar allerbeste eetbeleving ooit. Een echte aanrader voor de luxe eter, fijnproever, smaak avonturier en levensgenieter, bedankt!
Paul V.
  • Datum van je bezoek: 19 dec. 2016
Als je wat te vieren hebt, dan kun je het maar beter goed doen. WIj hebben erg genoten van ons bezoek aan Librije's zusje. Van ontvangst tot vertrek, van amuse tot dessert, van uitzicht op de tuin tot de aandacht aan tafel: alles was bijzonder goed verzorgd. En ja, het eten, de verschillende gerechten waren prachtig en verrassend. Wat bijzonder opviel was de aandacht aan tafel. Toegewijd.
Eric1314 .
  • Datum van je bezoek: 10 dec. 2016
Voor het eerst de stap genomen naar een tweesterrenrestaurant. En dat was een wonderbaarlijke ervaring. We werden in de watten gelegd door de vriendelijke en gastvrije benadering die bijna theatraal te noemen is.

De gelegenheid is stijlvol en chique modern en gelegen in het prachtige Waldorf Astoria hotel.

We werden de hele avond vermaakt met een diversheid van onbekende smaken en ervaringen. Het was een rollercoaster aan ervaringen die zo ver buiten het mij bekende waren dat hier echt kan worden gesproken over iets heel erg bijzonders wat hier in de keuken gemaakt wordt. Dit zou iedereen gewoon eens meegemaakt moeten hebben. Wat een ervaring, 8 gangen en een veelheid aan amuses lang !

Kleine minpuntjes waren de wat grote tafels waardoor een gesprek toch wat minder intiem is en de vrij snelle opsomming van het zojuist geserveerde eten door de bediening die niet altijd even goed te verstaan was.
Roxanne S.
  • Datum van je bezoek: 21 okt. 2016
Als verrassing voor de verjaardag van mijn vriend hier gegeten. Wat een ervaring! Heerlijke gerechten met verrassende smaak combinaties. Het wijnarrangement met de mooie toelichtingen van de sommelier maakte het perfect!

Dank voor een mooie avond (en verrassing)!
Henk H.
  • Datum van je bezoek: 13 okt. 2016
Personeel is professioneel, zeer attent.
Er waren zonder meer gerechten van sterrenkwaliteit, maar ook enkele die dit niet waren. De presentatie krijgt dan te veel aandacht vergeleken met de kwaliteit van het gerecht. Hetzelfde voor de wijnen: sommige perfect, andere matig.
hansdendikken .
  • Datum van je bezoek: 14 sep. 2016
We hadden geld gekregen voor ons 12,5 jarig huwelijk om hier te gaan dineren! Als verwende uiteters namen we plaats, maar wat een geweldige experience, een smaakexplosie van a tot z, een voorbeeldige bediening, heel attent, We konden het menu inkorten of uitbreiden en het grappige was( mijn man is Spanjaard) er zat in alle gerechten iets Spaans, bv serrano ham, ajo blanco, spaanse garnalen, alsof ze het erom gedaan hadden! Van ons beiden krijgt de kok en het personeel en de ambieNce een 10
Marieke K.
  • Datum van je bezoek: 19 aug. 2016
Meegenomen door mijn vriendin voor mijn verjaardag,ben qua eten veel gewend maar dit sloeg alles,de smaakexplosies die je kreeg waren geweldig,kleine schilderijtjes,en hoe leuk om verrast te worden met post tijdens het dineren met een foto van het personeel met allemaal ballonnen ( feestje voor verjaardag) origineel,bedankt allemaal witte en zwarte brigade,het was een onvergetelijke avond.Marieke
Ris S.
  • Datum van je bezoek: 8 aug. 2016
Wij hebben daar een 3 gangen lunch genomen. Het eten was heerlijk en de bijpassende wijnen nog veel beter. De service van het restaurant maar zeker van het restaurant is uitmuntend.
Erlimare .
  • Datum van je bezoek: 17 jun. 2016
Prachtig restaurant, gelegen in het Waldorf Astoria hotel. Met alle egards ontvangen en naar het restaurant gebracht waar de zeer vriendelijke bediening op ons wachtte. Prachtige en heerlijke gerechtjes met bijpassende wijnen. Leuke en informatieve uitleg van de wijn door de sommelier. Een culinair foodgasme! !
DaniellaEster .
  • Datum van je bezoek: 9 jun. 2016
Ivm mijn verjaardag ben ik meegenomen naar Librije's zusje. Wat een geweldige verrassing! Elk gerecht is een kunstwerk, zowel de opmaak van de gerechten als de smaak. Veel verschillende smaken in 1 gerechtje maar samen heel passend! De service is prima en men kan vol enthousiasme alles vertellen over de gerechten. Bij het weggaan kreeg ik een kleine attentie mee en een heerlijk potje honing van hun eigen bijenraat. Al met al, een geweldige verjaardag dankzij Librije's zusje!
Ed B.
  • Datum van je bezoek: 7 jun. 2016
Mijn vrouw had een verrassing in petto voor mijn verjaardag, en dat is gelukt. Wat een feest daar aan de Herengracht. Zeer goed ontvangst bij de entree van het hotel die ons direct naar onze tafel bracht. De zwarte brigade is een gesmeerde machine doch met een zeer vriendelijke uitstraling en niet te stijfjes.
De gewaagde en creatieve keuken bleef ons verrassen met schilderijtjes op een bord. Het acht-gangen menu komt met de voorproefjes en de amuses tot een 14 gangen menu.
Twee dingetjes waren niet helemaal onze smaak, maar dat kan natuurlijk voorkomen tijdens zo'n smakenvoorstelling.
1 puntje van kritiek; Mijn vrouw had van te voren gemeld dat het voor mijn verjaardag was (receptioniste heeft het genoteerd).
Jammer dat daar helemaal niets aan werd gedaan. Zij baalde daar erg van.
Daar hebben wij in andere restaurants toch hele andere ervaringen mee.
Beste mevrouw Koeleman,

Hartelijk dank voor het delen van uw ervaring over Librije’s Zusje Amsterdam op IENS.

Wij zijn verheugd om te lezen dat u heeft genoten van het diner. Wij waarderen uw feedback ten zeerste en vinden het fijn dat wij u inmiddels persoonlijk gesproken hebben.

Wij hopen u nogmaals te mogen verwelkomen in Librije’s Zusje Amsterdam. Als wij u, voor een toekomstig bezoek, ergens mee van dienst kunnen zijn, aarzel dan niet om direct contact met ons op te nemen.

Met vriendelijke groeten,

Roberto Payer
General Manager
Freek B.
  • Datum van je bezoek: 27 mei 2016
Mag het een keertje zo?: "Wat een creativiteit, lef, artisticiteit en ongelooflijke smaaksensaties! Wat een heerlijk, attent, vriendelijk en professioneel personeel waar de trots vanaf straalt! Wat een mooi, ingetogen, bijna huiskamerstijl en smaakvol decor met prachtig uitzicht! Wat een feest!"

PS. Een schoongemaakte auto retour na afloop... LoL!
Serah O.
  • Datum van je bezoek: 30 apr. 2016
Voor mijn verjaardag een etentje bij Librijes Zusje gekregen. Op 30 april Echt fantastisch. Het doet niet heel erg onder voor de Librije. Misschien de entourage. Het is wat oubollig ingericht. De bediening is echter aardig en attent en gelukkig ook lekker losjes.
Het begon met 5 amuses, waarbij de tartaar van tonijn er voor mij echt uitsprong. Alles was heerlijk maar dit was echt waanzinnig van smaak.
Daarna het 7 gangen menu.
Gang 1: Perle Imperial Kaviaar: Croutons, Koffie, Hazelnoot, Oester.
Om alle smaken te proeven in één hap werd ons aanbevolen goed van beneden naar boven te "scheppen". En inderdaad een smaakexplosie was het.
Gang 2: Jong Makreeltje met Bietjes, Sesam, Laurier, Gerookte Schelvislever. Ook dit was meer dan smakelijk.
Gang 3: Carabinero: Runderrib, X.O. Crème, Gebrande Puntpaprika, Gember, Watermeloen. Dit zag er niet heel mooi uit. Maar de smaken die waren echt heerlijk.
Gang 5: Kabeljauwrug met Fenegriek, Morille, Wortel, Pecannoot, Konijnenniertjes.
Zonder te proeven wist je dat dit een fantastische gerecht moest zijn. De geur knalde echt naar binnen. Dit gerecht staat voor mij met stip op één.
Gang 5: Woolds Lams Rug & Hart met Gerookte Karnemelk, Citroengeranium, Witte Asperge, Brandnetel, Artisjok, Anchois. De saus was echt te lekker. Voor het eerst in mijn leven hart gegeten en op deze manier was dat zeker heel smakelijk.
Gang 6: Ganzenlever met Pesto, Rolmops, Geelwortel. Dit vond ik wel lekker maar voor mij wel het "minste" gerecht.
Nagerechtamuse: Aubergineijs, Licht Gerookt Zoethout, Honing, Cacao. Bijzondere smaken.
Gang 7: Geitenkwark, Tarwegras, Klaverzuring, Viooltjes, Groene Olijf. Tarwegras vind ik echt niet lekker, behalve op deze manier.
Wachtend op de koffie kregen we een suikerspin van mojito. Waanzinnig hoeveel smaak ze in één hap weten te stoppen.
Daarna koffie. Deze werd geserveerd met verschillende kleine hapjes. In ieder chocolaatje zat een cocktail. Apart maar voor mij niet perse lekker. De andere hapjes daarentegen waren heerlijk.
Als laatste nog een eenhaps frozen apple martini cocktail. Ook hier weer heel bijzonder hoe er zoveel smaak in één hapje past.
We hadden een wijnarrangement en de wijnen maakte de gerechten nog beter maar ook de gerechten maakten de wijnen lekkerder.
Als ik dan toch een kritische noot moet plaatsen is het de willekeur waarmee het presentje voor thuis werd uitgedeeld.
RoccoDeSommelier .
  • Datum van je bezoek: 29 apr. 2016
Na de geweldige ervaring bij De Librije in Zwolle, wilden we een keer wat dichter bij huis kijken. Librije's Zusje zit in het Waldorf hotel in Amsterdam. Het is klein, gezellig en warm aangekleed. Het eten is geweldig, evenals de wijnen. De service is net als bij De Librije van hoge kwaliteit. Je voelt dat je goed ontvangen wordt. Wij komen zeker terug!
44694 K.
  • Datum van je bezoek: 16 apr. 2016
Lang van te voren gereserveerd dus de verwachtingen waren hoog gespannen. Teleurstelling ligt dan op de loer maar daar hoeft Librije's Zusje zich geen zorgen over te maken. Wij aten het gastronomische menu met bijpassend wijnarrangement. We werden overdonderd door de perfecte balans in de gerechten, zowel qua smaak als in structuren. Wat een prachtige harmonie van smaken, uit een soms bizar lijkende combinatie van ingrediënten (wat dacht u van kabeljauwrug en konijnenniertjes?). Elk gerecht was zowel in opmaak als in smaak een waar kunststukje en de sensatie per gerecht was totaal verschillend. Geen gemakkelijke opgaaf om bij de vaak zeer intensieve smaken een passende wijn te vinden. Maar de wijnen uit het arrangement sloten er zonder uitzondering uitstekend bij aan. De jonge maar uiterst professionele bediening hanteert een prettige informele toon, is altijd in de buurt maar nooit te nadrukkelijk aanwezig, en kon elke vraag die wij stelden over de bereiding uit parate kennis beantwoorden. Plezierige, ruime ambiance met prettige gedempte kleuren en een aangename akoestiek. Niet goedkoop - maar dat had u inmiddels zelf ook al bedacht.
Paul V.
  • Datum van je bezoek: 14 apr. 2016
Sublieme keuken in een prachtige locatie. Net als restaurant MOS een grote aanwinst voor culinair Amsterdam. Alle gangen van het menu waren erg origineel en mooi gebalanceerd. Bediening was attent en vriendelijk. Sommelier had niet helemaal het contactueel niveau dat past in een dergelijke omgeving. Restaurant behoort zeker in de top tien van Nederland. Paul van Stapele
Halowo H.
  • Datum van je bezoek: 1 apr. 2016
Het decor is niet zo uitbundig als je zou verwachten van zo'n sterrentent, eerder sober en saai. Typisch Hollands waarschijnlijk, we verwachten te snel de Franse allure. Goed, het eten: een parade aan kunstig opgemaakte amuses. Smaakten goed. De ganzenlever... tja, ook nu verwacht ik een (typisch Frans) flinke plak foie gras, maar het blijken enkele smaaktoetsen te zijn. Van de tong zei ik tijdens het bestellen: "Ik fileer hem graag zelf!", maar dat was natuurlijk uit balorigheid... Mijn wederhelft merkte op: "De hoofdingredienten smaakten nooit "naar zichzelf"".
Het kan allemaal zijn sterren waard zijn maar dit restaurant is echt voor "culi's", waarschijnlijk zijn wij dat niet.
Jeroen B.
  • Datum van je bezoek: 4 mrt. 2016
Na een reeks amuses kwam mijn voorgerecht: abalone met beukenzwam. Het zag er spectaculair uit maar het vet overheerste de andere smaken en de abalone was wat taai. Zwezerik met langoustine als hoofdgerecht was beter maar ook niet perfect. Thuis heb ik een aantal keer tevergeefs geprobeerd zwezerik goed te krijgen - mollig van binnen en krokant van buiten - en dat is mij nooit gelukt dus ik weet dat het moeilijk is, maar ook hier was het niet helemaal goed. Het avocado - komkommer - chocolade dessert was lekker. Begeleidende groente/fruitmixen (als je niet al bij de lunch dronken wilt worden) zijn goede en frisse tegenhangers van de gerechten, er komen twee soorten zelfgemaakte boter bij het brood en de bijenhoning in een van de pre desserts komt van bijenkorven op het dak van het restaurant. Wat mij bet best beviel was de bediening, die vond ik nog beter dan in de andere twee-sterren restaurants in Amsterdam. Bij vertrek krijg je een klein potje honing mee met enkele recepten - erg lief!
PB1981 .
  • Datum van je bezoek: 23 jan. 2016
Wat een mooie en goede tent is dit. De brigade lift dit restaurant echt op. Sommelier, ik ben verliefd op haar, wat een leuke meid. Veel passie en kennis bij de assistent sommelier. En de Duitse (?) maitre ook aardig en charmant. Het eten heeft een aantal dikke plussen. 1. het amusebombardement. Lang geleden zoveel en zulke goede te hebben gekregen. Hulde. Gang 1: Perle Imperial Kaviaar Oester, Koffie Crème, Croutons en Hazelnoot. Heerlijk. Mooie combi van smaken en ook in structeren zeer geraffineerd. Gang 2: Jong Makreeltje Bietjes, Sesam, Laurier en Gerookt Schelvislever niet mega speciaal. Werd nog gered door het ijsmoussje dat in de bietensaus lag. Gang 3: Carabinero Runderrib, X.O. Crème, Gebrande Puntpaprika, Gember en Watermeloen. Dit vonden wij met zijn 3en een van de gerechten die onze all time top 10 in gaat. Superlekker, knap gemaakt en heel erg speciaal. Gang 4: Sepia Gefermenteerd Krab Jus, Octopus, Bergamot en Zwarte Olijf. Ook lekker, lastig om het gerecht te zijn na zo'n topgerecht. Gang 5: Anjou Duif Krokante Zaden & Granen, Verveine, Duindoornbes en Bloedworst. De verveinse saus trekt dit gerecht heel erg boven het gemiddelde uit. Werkelijk heerlijk. Gang 6: Krokant Eierflensje Tofu Skin, Pedro Ximénez, 5 Spice en Shiitake. Hier waren we niet zo fan van. Saai, niet speciaal en ook niet super lekker. Gang 7 was een klein predessert: Aubergine, Gerookt Zoethout, Honing en Cacao. Hier gingen alle haren op mijn arm van overeind staan, zo zuur, niet lekker en heb deze doorgeschoven naar mijn vader. Gang 8 was het dessert: Zwarte ‘Périgord’ Truffel Gist, Getoast Stokbrood, Moerbei en Custard van Eigeel. Niet mijn smaak ook, vond het helemaal niks. Ik moet wel zeggen dat ik pas 1x in een 2 of 3* zaak lekkere toetjes heb gehad. Daarvoor ben ik helemaal naar San Sebastian moeten reizen. Dit kwalificeert LZ dus niet als geen goed restaurant. Het was een 9 geweest als het na vlees gerecht ook van het zelfde hoge nivo geweest was. Zakte echter beetje weg. De wijnen zijn met 3x de consumentenprijs op de kaart zeer netjes geprijsd en er staat ook genoeg keuze op voor mensen die rond de 50e voor een fles willen betalen.
David S.
  • Datum van je bezoek: 23 jan. 2016
Kijk, op dit niveau eet je natuurlijk nooit slecht - al zaten er voor mij een paar missers tussen (het appel dessert was erg overheersend en in de vega opties kwam het zelfde garnituur terug) en daarom voor mij niet het "beste van het beste". Ik vond het daarnaast ook nog eens ontzettend duur (80 euro voor 3 gangen lunch) en daarom niet direct een aanrader..