Over het restaurant Restaurant Karel 5

Gastronomie van goud

Een stijlvol gastronomisch restaurant in een middeleeuwse eetzaal. Beleef een culinair avontuur van moderne smaakcombinaties met een afgestemde wijnreis door de mooiste gebieden, inspirerende en betaalbare menu’s en verleidelijke signature dishes. Geniet van een persoonlijke benadering en vakmanschap, van een jong professioneel team met Chef de Cuisine Vito Reekers en ervaren Maître-Sommelier Johan Kragtwijk, van een ruime tafelsetting op een iconische locatie en van de relaxte sfeer in het hart van Utrecht!

Halve fles mineraalwater

9,2

Jouw recensie over het restaurant Restaurant Karel 5

Jan Bert B.
  • Datum van je bezoek: 6 dec. 2017
Mooi lunchmenu, met een licht voorgerecht als opmaat. Prima bijpassende wijnen. Goede sfeer, met een leuke inkijk in de keuken. wel aan de prijs !
Calvin L.
  • Datum van je bezoek: 5 dec. 2017
muito bom,非常好。
Lotte G.
  • Datum van je bezoek: 23 okt. 2017
Met 7 mensen een bezoek gebracht aan het restaurant in een prachtig monumentaal pand. Ik had van te voren even telefonisch contact gehad omdat wij iets te vieren hadden. Dat was men niet vergeten en speelde men heel aardig op in. De ontvangst was vriendelijk en professioneel. Het restaurant is heerlijk ruim opgezet met tafeltjes ruim elkaar zodat je vrij uit kunt praten en geen last hebt van de overige gasten. Een van de weinige restaurants in Utrecht waar je elkaar nog kunt verstaan en de akoestiek uitstekend is. Wij kozen het 3-gangenmenue met daarbij twee heerlijke flessen wijn. Eten was top en mooi opgemaakt.
We hebben enorm genoten en mede door het personeel een feestelijke en mooie avond gehad. Een tien met en griffel!
XXX R.
  • Datum van je bezoek: 18 aug. 2017
Het enige echte kwaliteitsrestaurant van Utrecht. Heerlijk gegeten. Alle gangen waren gewoon goed. Klassieke en zeer deskundige bediening en sommelier. Jammer dat er geen alcoholvrij drank arrangement bij de gerechten is. Water en kant en klaar sap. Er kan zoveel meer! Het was niet heel druk en de hoge ruimte was wat koud. Zeker met de deur steeds open.
Michiel M.
  • Datum van je bezoek: 4 jul. 2017
Bijzonder smaakvolle gerechten met voldoende creativiteit samengesteld. Uitstekende begeleidende wijnen en een vlotte, professionele bediening. Het uitserveren door de 'jonge' garde mag wat subtieler.
Vincentius Johannes V.
  • Datum van je bezoek: 7 mei 2017
Eindelijk kwam het er dan van om een bezoek aan dit restaurant te brengen. Het restaurant zit op de begane van dit prachtige monumentale pand en hangt vol met kroonluchters en beschilderingen. We werden hartelijk verwelkomt door een vriendelijke en attente brigade. Het restaurant is ruim opgezet en de tafeltjes staan ruim elkaar elkaar zodat je geen last hebt van je buren. Akoestiek is dik in orde. We gingen voor het zevengangen menu met bijpassend wijnarrangement. Elke gang was weer een belevenis door de verrassende combinaties, de prachtige opmaak en de heerlijke bijpassende maar ook verrassende wijnen. Soms mooi met het gerecht mee maar soms ook contrasterend. Hulde aan de assistent sommelier die ondanks zijn leeftijd over een enorm kennis van wijn beschikte. We hebben enorm genoten en Karel V behoort terecht tot de top van Horeca in Utrecht.
Hans V.
  • Datum van je bezoek: 22 jan. 2017
Hartelijk ontvangst met jonge zwarte brigade die enthousiast vertelt. Engels is niet top maar wel ontwapenend. Eten heerlijk, de hutspot een hoogtepunt. Leuke wijnkeus bijpassend!
John L.
  • Datum van je bezoek: 25 dec. 2016
Zelf koken met vrienden of familie of.................ons zelf eens lekker verwennen op 1e kerstdag en vanuit " het donkere zuiden" afreizen naar Karel V voor een totaalbeleving , eten in de "ridderzaal" en dan heerlijk slapen in het hotel.
Het was meer dan we verwacht hadden, het diner was in een woord SUBLIEM, hiermee hebben Vito en zijn team zichzelf overtroffen proficiat , proficiat.
Niet alleen de keuken maar ook de zaal was een en al warmte, passie en professionaliteit.
We hebben drie plaatsen waar we geregeld komen ( een met een ster en twee , zeer onterecht , zonder) met toch relatief jonge chefs. De conclusie van dit weekend is zonder meer STERREN NIVEAU!!!!
Femke K.
  • Datum van je bezoek: 26 nov. 2016
Wat een top avond! Heerlijk genoten van de mooiste en lekkerste gerechtjes! Sommige waren zo mooi, ware kunstwerkjes. Het wijnarrangement, waar je ook een goed verhaal bij kreeg, paste perfect bij de gerechten. De bediening had alles goed in de gaten.
maryvlist .
  • Datum van je bezoek: 18 nov. 2016
Gisterenavond met een groep gedineerd bij Karel V. Een teleurstellende ervaring. Bij binnenkomst was er niemand te bekennen om onze jas aan te nemen. De geboden gerechten waren op zich goed maar wel heel,erg klein. Ik dacht dat de nouwelle cuisine verleden tijd was. Bovendien was het hoofdgerecht niet warm. En dat gold ook voor de espresso.
Elke V.
  • Datum van je bezoek: 17 nov. 2016
Wauw wauw wauw. Top culinair restaurant met topbediening
Maartje S.
  • Datum van je bezoek: 20 okt. 2016
Ultiem genoten van een 7-gangen menu inclusief wijn arrangement, echt een complete beleving! Je wordt enorm verrast door de smaak combinaties en hoe t steeds weer gepresenteerd wordt. De wijn informatie is kort en boeiend en zorgt voor een extra dimensie bij t proeven/eten. Alles klopt! Echt een bijzonder avondje uit, komen zeker nog eens terug om t over te doen
Martijn V.
  • Datum van je bezoek: 7 sep. 2016
Op het terras is het goed toeven. Samen met “mijn oude oom”, sorry Tjeerd, daar perfect gezeten en het viergangen verrassingsmenu genomen.

Kreeft, Corvina, Iberico varken en een top-toet vielen ons ten deel. Mooie all-in-one prijs doch iets scheutiger met de wijn mag best.
Goede zwarte brigade dat soms een tikkeltje professionelere mag, lees oude mensen zijn niet seniel. En ik wil de volgende keer niet weer de uitdaging aangaan door alle amuses al op tafel te zetten en proberen niet reeds te verslinden voor mijn tafelgenoot er is.
Rogier M.
  • Datum van je bezoek: 15 jul. 2016
Prettige sfeer en vriendelijke bediening. Creatief menu met verrassende smaken en combinaties. Vooral het hoofdgerecht (lam) en augurkijs waren lekker. Ook tevreden over wijnarrangement.
Jolanda M.
  • Datum van je bezoek: 9 jul. 2016
Hoge cijfers dit keer, niet drie keer een tien maar dit restaurant benadert de tien wel!
We aten buiten, wat een heerlijk Frans gevoel krijg je daarbij. Alle gasten werden die avond buiten ontvangen. De service was goed, de bediening correct, echter één minpuntje: één van de personeelsleden stond wel erg lang en zeer amicaal (en op een behoorlijk volume) te praten met gasten aan een tafeltje wat verderop. Niet zoals het hoort!
Het eten was perfect, waarom dan geen tien? Men moet altijd streven naar perfectie: wij drinken thee na afloop van het diner. De friandises waren heerlijk maar wel jammer dat de koffiesmaak erbij overheerste. Tip voor de keuken: probeer ook van die heerlijkheden voor theedrinkers te maken.
We komen zeker terug!
Raimond Z.
  • Datum van je bezoek: 2 jul. 2016
Zaterdag 2 juli 2016. Een dag die nog lang in mijn geheugen zal blijven. Op uitnodiging voor bewezen diensten werden we door onze dochter Anouk gefêteerd op een diner bij Grand Restaurant Karel V in Utrecht inclusief ABAZ taxi service.

Van de ontvangst tot de vaarwel zijn we op onze wenken bediend en hebben optimaal genoten van alles wat er door de keuken brigade van Chef-de-cuisine Vito Rekers is bereid en de brigade van Johan Kragtwijk is geserveerd. Het 4-gangen seizoensmenu is een aanrader voor iedereen en het bijbehorende wijn arrangement was helemaal het einde. Mooi in balans met de gerechten en van goede klasse. Een waardevolle kwaliteit/prijs verhouding. Als toegewijd truffel ambassadeur kom ik in vele restaurants, maar Karel V in Utrecht behoort mijn inziens vanaf nu tot de 'very best' in Nederland.
Mij zullen ze daar nog menigmaal ontmoeten.
Met culinaire groet,
Raimond J.M.C. Zuure (#truffelprins)
Yves M.
  • Datum van je bezoek: 1 jul. 2016
Voorop gesteld dat het eten echt voortreffelijk was, zeker het hoofdgerecht was buitengewoon goed. Ook erg leuk was dat je iedere keer leuke aperitiefjes kreeg. Echter het hoofdgerecht was ook in 12 happen op en de andere gerechten in nog minder m.u.v. het dessert. In de wetenschap dat wij 3,5 uur gedaan hebben over ons 4 gangen menu van de chef met bijbehorend wijnarrangement was het resultaat dat wij enigzins lege maag de tent verlieten. Met andere woorden ik heb wel eens even goed en exclusief gegeten voor de helft van de prijs in de helft van de tijd, waarbij je wel voldaan naar buiten gaat. Als iens dus ook een parameter prijs/kwaliteit zou hebben i.p.v. decor (want wat maakt dat uit) dan zou dit restaurant hierop een onvoldoende scoren.
Marian V.
  • Datum van je bezoek: 18 jun. 2016
Voor het eerst gegeten bij dit prachtige klassieke restaurant. Wij werden correct ontvangen maar voelden ons niet direct een 'warm welkom'. De ruimte is groot en wat gedateerd en voelt niet als een warm bad. Het eten was goed en zeer verrassend met name alle tussengerechtjes (tussen de tussengerechten) waren heel verrassend. Wij kozen een 5 gangen menu, als voorgerecht had ik o.a. een ravioli aubergine, erg lekker, daarna een Wagyu runderlende A5, deze vond ik persoonlijk niet lekker, te veel 'vet' in het vlees maar is een kwestie van smaak, zeker goede bereiding. Dessert was top, Valrhona Dulcey, macademia zoute karamel 20 karaats goud, erg lekker!
Wij moesten richting einde van het diner wel regelmatig ons best doen om aandacht te trekken. Het was wel voelbaar dat niet iedereen even 'belangrijk is' terwijl je daar wel op rekent wanneer je uit eten gaat en met name wanneer je 250 euro uit gaat geven. Jammer ik zou om die reden niet zo snel meer teruggaan
MGJBO .
  • Datum van je bezoek: 8 jun. 2016
Twee keer in twee maanden tijd er het culinaire menu gegeten. Merendeels dezelfde gerechten. Geen enkel bezwaar gezien de kwaliteit van de eerste keer. De kwaliteit was de tweede keer erg teleurstellend. Een andere kok wellicht?
Simon B.
  • Datum van je bezoek: 3 jun. 2016
Het stond al lang op het verlanglijstje en gisteravond was het dan zover: eten bij Karel V.

In één woord: Subliem!
Qua eten, qua wijnen, qua entourage, qua bediening.

We zijn gegaan voor het 6-gangen menu ("Eigentijdse smaken") met bijpassend wijnarrangement: Fantastische smaakcombinaties (verrassend oosters tintje af en toe), heerlijke wijnen, prachtig opgemaakte borden. Ruim voorzien van amuses en brood en wijn werd netjes bijgeschonken. De huzarensalade met augurkenijs, de lamsamuse, het hoofdgerecht van kalf en het dessert zijn me het meest bijgebleven.

Daarnaast attente bediening met kennis van zaken. Kortom: alles klopte!
Kan me niet voorstellen dat de michelinster lang wegblijft uit Utrecht!