Restaurant Johannes

Herengracht 413 1017 BP Amsterdam Nederland Kaart
31-206269503

Over het restaurant Restaurant Johannes

Frans-internationaal spektakel

Aan de Herengracht in hartje Amsterdam vind je Johannes. Chef Martijn kookt hier klassiek Frans-internationale gerechten met een moderne twist. Je proeft in ieder geval altijd het seizoen terug, dat is een ding wat zeker is. Een culinaire rollercoaster waar je maar geen genoeg van krijgt!

Meer informatie over restaurant Restaurant Johannes

Maandag t/m Zondag

9,1

Jouw recensie over het restaurant Restaurant Johannes

john V.
  • Datum van je bezoek: 28 okt. 2017
een 5 gangen diner met perfecte smaken. een beetje te kleine porties . bediening heeft door de kleine ruimte moeite om perfecte service te geven wijn arrangement van gemiddelde kwaliteit hoge prijs voor het geheel
Iwan B.
  • Datum van je bezoek: 2 okt. 2017
Dit restaurant zal ik zeker weer bezoeken,het is een aanrader als je lekker wilt eten met een goede bediening in een rustige sfeer.
Een dikke plus van mij en mijn vrouw.
A H.
  • Datum van je bezoek: 1 sep. 2017
We hebben nu 2 keer bij Johannes gegeten en vinden het een top restaurant!!! Wij hadden de Chef's table met een wijnarrangement uitgezocht. We starten met oesters en daarna 6 heerlijke sublieme gerechten. Een kok kwam soms aan tafel om over het gerecht te vertellen. Vriendelijke bediening met oog voor service. Wat ons betreft vinden we het een * waardig!
Alexander V.
  • Datum van je bezoek: 11 aug. 2017
Fantastisch eten! Vriendelijke bediening, waren echter met zn drieën, waarvan twee uitzendkrachten. Dat ging maar nét goed.. ;-)
Peter K.
  • Datum van je bezoek: 6 mrt. 2017
Erg veel toeristen. De bediening is waarschijnlijk zo aan toeristen gewend dat ze niet echt hun best meer doen. Wij werden nogal koeltjes en onverschillig ontvangen.

Er is de keus uit een verrassingsmenu ( 3 tot 6 gangen geloof ik) en a la carte. Reeds vooraf had ik aangegeven dat ik oesters niet lekker vind. Kennelijk zaten er oesters in het menu en de bediening vroeg mij later (kennelijk op aandringen van de kok) of er iets aan de bereiding van de oesters was dat ik niet lekker zou vinden of dat het iets specifieks aan oesters was dat ik niet lekker vond. Ik had de indruk dat de kok niet veel zin had om iets anders te moeten fabriceren en dat de dame van de bediening er op uit werd gestuurd om mij toch maar te overtuigen om oesters te kiezen. Bizar. Ik gaf aan dat ik oesters gewoonweg niet lekker vind. Enigszins gepikeerd vertrok zij weer. Ik ga toch niet in een restaurant iets eten en betalen wat ik niet lekker vind!

Omdat ik uiteraard niet wist wat voor gerechten er in het verrassingsmenu zaten, vroeg ik aan de zogenaamde sommelier welke wijn er goed zou passen. Zijn antwoord: wat vindt u lekker? Tja, daar gaat het dus niet om. Als het menu bijvoorbeeld veel vis bevat en weinig rood vlees, ga ik bijvoorbeeld niet een zware rode wijn drinken. Daarop gaf deze sommelier aan dat hij nog bij mij terug zou komen voor advies. Nooit gebeurd. Toen heb ik zelf maar wat uitgekozen. Deze fles werd door dezelfde sommelier opengemaakt en direct ingeschonken zonder ook maar even te laten voorproeven. Tenenkrommend voor een restaurant met deze pretenties en daarbij behorende prijzen.

Het eten is op zich prima, maar zoals wel vaker bij dit soort restaurants is het weinig en duur. Ik heb nooit begrepen waarom het niet kan om gewoon iets meer eten op een bord te krijgen ook al is het eten met veel finesse gemaakt.

Kortom, alles bij elkaar het geld niet waard.
Mette V.
  • Datum van je bezoek: 13 jan. 2017
Ik heb hier een tijd terug gegeten en een 5-gangen menu besteld. Het eten was uitmuntend, de service was goed en de wijn lekker. Ik vond het heel bijzonder allemaal, de opmaak was ook fantastisch. Wel moet ik zeggen dat het wel heel erg duur was, maar goed dat hoort vast bij zulke high-cuisine restaurants.
David B.
  • Datum van je bezoek: 3 dec. 2016
Terug na een jaar. Nieuwe chefkok, zeer verrassend menu, erg lekker en lekker. Bediening vriendelijk en goed geïnformeerd. Een echte aanrader in Amsterdam.
Pauline V.
  • Datum van je bezoek: 28 nov. 2016
Bij binnenkomst werden we netjes ontvangen, jas aangenomener tafeltje aan t raam. Het rook helaas niet lekker binnen, het rook indringend naar wc eend, men vertelde dat er vochtproblemen waren. Er was ook geen menukaart, we konden een 4-gangen, 5- of 6-gangen menu kiezen, a la carte was niet mogelijk en een drie gangen menu wat uk wilde kon ook niet. Vonden we heel raar en niet gastvrij. Voorgerecht was pastrami van hert met een crème van eendenlever, alles zat onder d
Saskia Z.
  • Datum van je bezoek: 24 nov. 2016
Fantastisch gegeten, wederom! Heerlijke gerechten en vriendelijke bediening. Lekker een avondje tafelen. Absoluut de moeite!
Lourent R.
  • Datum van je bezoek: 10 sep. 2016
heerlijk gegeten met vrienden, mooi plek , en vooral het eten was erg goed, alle gangen waren even mooi en even lekker, ook de amusses waren verrassend, we hadden 4 gangen maar ze zijn niet groot mischien volgende keer 6 gangen om de hele belevenis mee te maken. het is ook niet goedkoop.
Manuela V.
  • Datum van je bezoek: 12 jun. 2016
Wat een aangename kennismaking met dit restaurant we hebben van begin tot eind genoten! We hadden een heerlijke plek op het intieme terras met uitzicht op de gracht. Hier geen kaart maar keuze uit een aantal gangen, wij kozen voor 6. Hier kookt duidelijk een chef en team met passie en creativiteit. De gerechten waren verrassend en zeer smaakvol. De sommelier wist ons met zijn enthousiasme te verleiden tot net wat meer glaasjes dan gepland. Een fijn restaurant waar we graag nog eens terugkomen.
RDH75 .
  • Datum van je bezoek: 27 mei 2016
Lekker gegeten, het vijfgangenmenu. De gerechten waren meestal verrassend en allemaal prachtig opgemaakt. Enige minpunt was het "hoofd"gerecht dat bestond uit een minuscuul stukje lamsvlees met een strookje asperge erbij. De amuses waren groter. De wijnen waren lekker maar niet echt goedkoop.
Alice S.
  • Datum van je bezoek: 19 apr. 2016
Mooie locatie en mooie plek aan het raam met ondergaande zon,een begin met kleine verassende hapjes, popcorn en nootjes niet helemaal mijn ding maar paling in het groenhapje dan weer wel en ook de vis hapjes zeer vers daarna viel het vlees met aardappelkroketjes tegen en het kaasplankje was erg petite.
Jammer maar het was het net niet voor mij.
Jeroen B.
  • Datum van je bezoek: 3 mrt. 2016
Het vier gangen menu (amuses, ceviche, vis met verschillende bloemkool bereidingen, runderstaart, dessert) is bijna een 10 waard, maar zie het commentaar op het vleesgerecht in de vorige recensie. In elk geval zou je, nadat je hier een keer gegeten hebt, er elke dag wel willen eten. Ook bijzonder is dat je een reeks premier cru wijnen (wit en rood) per glas kan bestellen, en men heel soepel omgaat met speciale wijnwensen afgewisseld met het wijnarrangement dat ook al heel goed is. Het interieur is, zoals veel anderen al opmerkten, niet erg mooi maar dat kale simpele beviel mij echter wel.
Rosalinde V.
  • Datum van je bezoek: 18 feb. 2016
Dit is echt sterwaardig. De opmaak is niet alleen prachtig van de borden van het 4, 5 of 6 gangen verrassingsmenu. Maar met name ook de smaken. De smaakcombinaties zijn heerlijk. Verrassend en vol. De enige reden dat ik geen 10 geef (zou liefst een 9,5 hebben gegeven) is omdat ik de piece wat simpel vond vergeleken bij de rest van het menu. Die kwam namelijk gewoon neer op twee mooie plakjes vlees en mooi geserveerde aardappelrosti (ik verklap verder de gangen niet). Mijn gluten- en lactoseintolerantie waren hier absoluut geen probleem. Ik heb niets gemist! De wijnen van het wijnarrangement waren echt overheerlijk en de pairing was zeer sterk. Het enige echte probleem van dit restaurant is de ambiance. Het wandlicht is wit, saai en koud. Dat is zeer eenvoudig op te lossen. Hoe dan ook, dit is een aanrader en ik kom zeker terug!
Kim B.
  • Datum van je bezoek: 12 feb. 2016
Afgelopen vrijdag hier gegeten met 2 vrienden. Wat een fantastisch eten, echt ZALIG!!! Allemaal fantastische gerechten (buikspek!!!!) en klein hapjes na elkaar. En fijn niet na hoeven denken over menu keuze omdat ze met een set menu van 4, 5 of 6 gangen werken. Hele goede sommelier die ons de meest heerlijke wijnen en bubbels aanraadde. Leuke dames in de bediening. Ons enige commentaar is de ambiance die toch wel erg kil en stijf is. Het licht aan de zijwand is te koud, maakt de hele ruimte koud en kil, onprettig. Warm licht en zwoele muziek zouden de zaak tot een 10 maken!!
Rick L.
  • Datum van je bezoek: 24 jan. 2016
Het viergangen menu leek ons genoeg. De tijd dat ik voor een 7 gangen menu tekende, is om allerlei redenen voorbij, niet in de laatste plaats omdat je dan om 00.30 nog wat vermoeid naar je nagerecht zit te kijken. Het verrassende verrassingsmenu, verrast daadwerkelijk. Van de opening met oesters, via de nauwelijks te duiden, maar bijzondere amuses, de blauwvintonijn en de fantastisch lekkere wilde eend. (had ietsje meer mogen zijn). Mijn tafelgenoten deeden zich tegoed aan een bijzonder mooi en smakelijk chocoladeei dessert, zelf koos ik voor kaas. Ik denk dat zij gelijk hadden. Het wijnarrangement paste uitstekend bij de gerechten, hoewel de eerste wijn, uit Gallicie, voor mij iets te weinig smaak had. Mijn tafelgenoten dachten daar heel anders over. Smaken verschillen. Met een knipoog naar Johannes van Dam, die in zijn strengheid misschien een 8 had gegeven, geven wij de keuken graag een 9. Evenals de vriendelijke dames in de bediening, die onze flauwe grappen goedmoedig weglachten. Een aanrader!
Stanley O.
  • Datum van je bezoek: 11 jan. 2016
Vanuit de wine professionals uit het niets gekozen om hier te gaan eten. We hebben het menu gekregen met de beste gerechten van 2015. Wat een geweldig menu, met name het voorgerecht: de tonijn en het dessert: passievrucht en mango waren voor mij de uitschieters. Bediening vriendelijk en professioneel. Klein min puntje was het decor , alleen door de goede sfeer vergeet je dit gauw. Al met al zeg ik zeker een aanrader en zal er zelf zeker nog een keer heen gaan.
Sannecim .
  • Datum van je bezoek: 27 dec. 2015
Stond al een tijdje op m'n verlanglijst dit restaurant. En het heeft niet teleurgesteld. Alhoewel niet voordelig, was onderaan de streep de hele avond de flinke rekening wel waard. Het was gewoon goed.

De dames in de bediening waren stuk voor stuk vriendelijk, vlot, en attent. De sommelier wist veel en uitgebreid over de wijnen te vertellen en de gastvrouw die die avond het overzicht hield had alles heel goed onder controle en in de gaten.

We hebben genoten van een 7-gangen kerstdiner. Bij zo veel gangen is het haast onmogelijk om álles even lekker te laten zijn. Dus er waren uitblinkers en ook wat gangen die 'gewoon' goed waren.

De amuses waren lekker en verrassend-zal niet teveel verklappen. Waarbij de amuse geserveerd in een oesterschelp toch wel héél bijzonder (in positieve zin) was qua smaak en ervaring! Leuk!

Alle volgende gerechten waren prachtig opgemaakt en mooi in balans. Mooie goed gebakken visjes met heerlijke sausjes, een superzachte zwezerik met shi-také paddestoelen in schuimende beurre blanc, echt top. Uitschieter was de hertenfilet, die werkelijk botermals was en perfect bereid. Mijn vervangende dessert met gemarineerde peer, schuim, witte chocolade was zó bizar lekker en een beleving op zichzelf, dat ik er het liefst nog een bord van had gekregen. Die gaat op m'n lijstje meest bijzondere lekkere gerechtjes van dit jaar!

Om toch een klein kritisch nootje te houden: als 7e gang kwamen er heerlijke chocoladebollen. Ze waren top, maar wel echt een bommetje terwijl na 7 gangen 'de broek' bij menigeen toch al ruimschoots 'op de vreethaak' moet;-))
De signature dish van de chef was bijzonder genoeg voor zowel mij en mijn echtgenoot het minste gerecht van allemaal: een gamba, varkensvlees (met zelfde structuur als babi pangang), een wat te dikke vette saus erbij: dit was een beetje een 'flipperkast' en het hele menu was naar onze mening nóg beter geweest als die gang eruit gelaten was. Laatste minpuntje aan deze zaak is dat je toch echt wel heeeel erg tussen de toeristen zit. Geen ramp, en je hebt er natuurlijk ook weinig last van. Maar is wel gevaar dat op de loer ligt voor een restaurant met deze klasse. Ik zou adviseren de reserveringen maximaal 50/50 te houden, voor de betere verhouding locals en toeristen.

Hoe dan ook, balans opmakend was het een heel goede avond tafelen, met super gerechten. En omdat ik geen 8,5 mag geven wordt het een 9, want meer naar een 9 dan naar een 8 overall gezien. Zeker een aanrader als je in hartje centrum écht goed wil eten.
ML02 .
  • Datum van je bezoek: 26 dec. 2015
Wij hebben op Tweede Kerstdag een feestelijk 7-gangen menu bij Johannes gegeten. In eerste instantie voor gekozen vanwege de goede recensies, tevens bekend met zusje Juuls. Wij werden verwacht om 18:00 uur. Bij binnenkomst hartelijk ontvangen in een smal restaurant met eenvoudig interieur op een leuke locatie. We mochten zelf een plekje uitkiezen; gekozen voor een tweepersoons tafel welke apart stond van de rest. Dit bleek een goede keuze, want rond 19:00 liep het zo goed als vol en zaten de mensen aan de andere kant toch wel erg dicht op elkaar. Ik zou in de toekomst ook vragen naar een aparte tafel voorin of aan de zijkant. Zitcomfort was redelijk, kan beter, zeker als je er langere tijd zit. De tafels en stoelen zijn eenvoudig, mag voor onze smaak ook iets gezelliger.

Het eten was fantastisch. Johannes is zeker op dat gebied Michelin ster waardig. We kregen maar liefst 3 amuses, daarna ging het menu van start. De gerechten waren zonder uitzondering hoog op smaak, goed klaar gemaakt en zagen er prachtig uit. Voor mij sprong het nagerecht er zeker uit. Als chocolade liefhebber was dit een van de beste nagerechten die ik heb mogen eten. Mijn vriend was zeer te spreken over de Tonijn gang. Ook de buikspek + gamba was ongelooflijk lekker. Enige kritiek hier zou zijn dat het wat veel was, zeker gezien de hoeveelheid amuses, maar wij zijn ook geen hele grote eters. De kaas en het chocolade nagerecht waren eigenlijk aparte gangen, maar wij hebben hier uiteindelijk allebei een keuze tussen gemaakt. Mijn vriend nam kaas en ik het chocolade gerecht (de betere keuze!).

Bediening was heel vriendelijk. Alleen in het begin werd wel de druk wat opgevoerd om snel een glas wijn op tafel te zetten. Maar verder was de bediening zeker niet opdringerig. We hebben geen wijn arrangement gekozen maar een flesje wijn genomen. We vonden wel allebei dat het wat onrustig over kwam omdat er maar liefst 5 dames in de bediening stonden, zonder een vaste dame per tafel. Maar alle dames waren zeer attent en vriendelijk.

Al met al een absolute aanrader!