Restaurant Hortustuin

• : Parkeerplaats

Dinsdag t/m Zondag 09:00 - 21:30

Angelina K.
  • Datum van je bezoek: 21 aug. 2016
Aardige bediening, maar t eten was bedroevend slecht. Het vlees smaakte werkelijk naar niks, en als garnituur lag er een portie van die gemende diepvriesblokjes ( groente ui aardappel?) op mijn bord. Echt verschrikkelijk! Zoiets eet ik thuis niet eens als ik een makkelijke dag wil hebben. Beslist niet voor herhaling vatbaar.
Frombol .
  • Datum van je bezoek: 28 nov. 2015
Al meerdere malen hebben wij hier erg lekker gegeten.
Het verrassingsmenu is prima en wordt, net als de gerechten van de kaart, mooi en met zorg bereidt en gepresenteerd.
De kaart wordt, net als het verrassingsmenu met regelmaat vernieuwd waardoor niet 'saai' wordt als je wat vaker komt.
De prijs / kwaliteit verhouding is wat ons betreft verrassend in de positieve zin van het woord.
Een klein nadeel is de akoestiek en de snel toenemend warmte in de serre / uitbouw, maar voor de rest is dit restaurant echt een aanrader!
Joop D.
  • Datum van je bezoek: 25 nov. 2015
Restaurant de Hortustuin zit in een wat achterafhoekje van de Markt in Harderwijk, of dat klanten kost weet ik niet, wat ik wel weet is dat dit jammer is, omdat het een prima restaurant is, waar je uitstekend kan eten. Je merkt aan de gerechten dat de kok er plezier in heeft. Het smaakt goed en veel ingredienten zijn vers. De bediening is attent en vriendelijk. De entourage is niet echt heel gezellig, geen tafelkleden, papieren servetje waar het bestek op wordt gelegd, dus als je het servet pakt, ligt het bestek zo op tafel. Niet zo fris. Maar verder is het uitstekend, als je lekker, ontspannen wilt eten, een prima zaak.
RubyO .
  • Datum van je bezoek: 24 okt. 2015
Afgelopen weekend verbleven in Hotel Marktzicht waarbij een duodiner inclusief was.
Het werd een verrassingsdiner nadat er eerst werd geïnformeerd of er nog rekening gehouden moest worden met b.v. allergie of dingen niet lusten.
Niets van dat dus laat maar komen en verrast zijn we zeker in positieve zin.
Heerlijk en exclusief gegeten van 2 verschillende voor en hoofdgerechten die verdeeld waren in 2 porties en keurig werden opgediend.
Een variatie van vis en vlees.
We hadden mooi zicht op de keuken en konden zien hoe de kunstwerkjes tot stand kwamen.
Eetsmakelijk123 .
  • Datum van je bezoek: 19 sep. 2015
Zaterdag met een groepje gedineerd in restaurant Hortustuin. Top avond gehad! Heerlijk gegeten en vriendelijke service. We hebben gekozen voor het 6-gangen ditjes en datjes menu en dat is een dikke aanrader. In dit restaurant hangt een prettige sfeer en wij komen zeker nog is terug. Vooral in de serre is het knus zitten!
Hlodders .
  • Datum van je bezoek: 19 sep. 2015
We gingen altijd graag naar de Hortustuin, samen met mijn vader die op leeftijd is, maar de kwaliteit is helaas sterk afgenomen. Gisteravond zijn we weer eens met z'n drieën wezen eten, maar ik vrees dat het tevens de laatste keer was. Er werd continue gesleept met stoelen en bezems, en vanaf ons tafeltje konden we gelukkig nét door de klapdeur de overvolle vuilnisbak in de keuken waarnemen. Niet echt een ambiance waar je rustig en gezellig van het diner geniet... Ook de service was matig: papieren servetjes die na het voorgerecht niet werden vervangen, een gastvrouw die voor je langs het wijnglas op tafel zet, etc. Het eten was weliswaar redelijk goed (maar ook zeker niet meer dan dat), maar de ambiance - mede vanwege twee grote en zeer drukke gezelschappen - nam het plezier weg.
Gelukkig is er in Harderwijk genoeg keuze!
Jeroen W.
  • Datum van je bezoek: 29 aug. 2015
Weggestopt in een hoekje van het drukke plein zit dit zaakje. Heel donker industrieel binnen gedeelte en een lichte serre in een parkje. Muzak is aanwezig.

Service is op zich prima, timing echter niet. 50 minuten van eerste drankje tot voorgerecht en nog 's 20 minuten van afruimen tot hoofdgerecht. We rammelden echt toen. Waarschijnlijk truukje om meer drank te verkopen.

We waren in de stemming voor wat simpels. Wat salades met eend besteld door mijn tafelgenoten. Heel weinig groen, sowiso kleine porties. Ik had een zeer trieste garnalencocktail. Azijnig roze sausje, wat laffe sla en daaronder opeens een handje piepkleine garnalen. Als ik niet al zo'n trek had gehad dan had ik 't terug gestuurd.

Hoofdgerechten.. hamburgers en een gebraden kip.
Kip zag eruit als voorgemarineerd van de supermarkt en was netaan gaar genoeg. Hamburgers waren op zich mooi vlees, niet helemaal gaar. Ik hou daar niet van als dat ongevraagd gebeurt. Verder hadden ze een merkwaardige bijsmaak, bijna alsof er met vloeibare rook is gewerkt. Heel sterk en niet echt lekker.

Ik was er met familie en had geen zin in moeilijkheden maar dit was echt bedroefend. Als je nog niet eens een burger kan... en zet geen kip op de kaart als je dat niet kan.
Sabina S.
  • Datum van je bezoek: 29 jul. 2015
In de winter hier voortreffelijk gegeten, daarom nu weer een bezoek aan dit restaurant. Het eten, met name het ditjes en datjes menu smaakte voortreffelijk. Wij vonden t vervelend vier verschillende bedienden aan de tafel te krijgen met dubbele vragen. Wijn wordt niet bijgeschonken wat zonde is. We zaten in de serre. In de zaak zit je gezelliger, het is jammer dat het ontbijt dan al klaargezet wordt, dat zorgt voor ongezelligheid. Kortom, prima kok met verrassende gerechten.
Mialse .
  • Datum van je bezoek: 6 jun. 2015
Het restaurant heeft een prachtige tuin. Hier hebben we het voorgerecht genomen, maar daarna werd het helaas wat koud en moesten we naar binnen. De aankleding binnen doet erg goedkoop aan. Jammer. Vooraf had ik de tomatensoep met olijven. Enigszins vreemde combinatie, maar het smaakte erg goed. Als hoofdgerecht de vegetarische quiche. Beetje afgezaagd voor een vegetarisch gerecht, maar superlekker klaargemaakt.
Nissy P.
  • Datum van je bezoek: 20 mei 2015
Met collega’s een hapje uit eten geweest in de Hortustuin. We zaten in de serre met een mooi uitzicht over het park. We hadden een keuzemenu met keuze uit 2 voor- en 2 hoofdgerechten. Beide in de variant vis of vlees.
Heerlijk eten met mooi opgemaakte borden. Ik had als hoofdgerecht voor de eendenborst gekozen en deze was erg lekker. De bediening is jong, vriendelijk en gastvrij.
We hebben heerlijk gegeten voor een prima prijsje. De prijs-kwaliteit verhouding is helemaal goed.
Klaas N.
  • Datum van je bezoek: 28 mrt. 2015
Jongstleden zaterdag ronduit voortreffelijk gedineerd in dit fraaie restaurant. Het restaurant ligt wat verstopt in een hoek van de Markt. Het hoofdgebouw oogt historisch oud, maar daar is een schitterende moderne uitbouw aan toegevoegd. Deze uitbouw is zeer licht, met ramen die zich zo ongeveer van het plafond tot aan de vloer uitstrekken. Hierdoor is een fantastisch mooi uitzicht gecreëerd op het erachter gelegen Hortuspark. Vooral wanneer het donker is en het park sfeervol verlicht wordt, is het een genot om op het park uit te kijken. Mede door de zeer brede en ultramoderne open haard, is de setting uiterst sfeervol.
Aanvankelijk maakte mijn partner een keuze van de menukaart en ik wilde graag het 6-gangen verrassingsmenu uitproberen. Dat zou een wandeling door de kaart worden. Je mocht aangeven of je iets niet lustte of ergens allergisch voor was. Daar zou dan rekening mee worden gehouden. Dat leek mij ideaal, vandaar dat ik voor het 6-gangen menu opteerde, met de opmerking dat ik niet van vis houd. Volkomen terecht wees de zeer vriendelijke ober ons er op dat een 3-gangen menu niet zo heel lekker combineerde met een 6-gangen menu, vanwege de timing. Daarop besloot mijn vriendin ook voor het 6-gangen menu te kiezen, met als voorbehoud dat ze geen varkensvlees mag eten. Dat bleek een uiterst goed beslissing te zijn. Zelden hebben we zo lekker gegeten. Vooraf werd ons verteld dat de 6 gangen als halve gangen moesten worden beschouwd, zodat we qua hoeveelheid op 3 gangen konden rekenen. Welnu, wij hebben de 6 “halve”gangen als aanzienlijk meer dan 3 gangen ervaren. We zaten na afloop mudvol. Een zeer grote pluim daarvoor!
Nadat eerst mijn geliefde een zoete witte wijn had besteld en ik een heerlijke Afflichem tripel (gelukkig weer een restaurant met speciaal bieren in huis) begonnen we met een amuse van het huis. Dat was heel even schrikken, want de Coppa di Parma is toch echt varkensvlees. Daar mijn lief dat niet mag hebben, heb ik me aan beide amuses tegoed gedaan. Bij mijn vriendin was er dus onmiddellijk twijfel over hetgeen erna zou komen. Gelukkig bleek dat niet terecht. We werden getrakteerd op tongstrelende gerechten, waarbij zij deels vis kreeg en ik vlees. Tevens werden er lekkere broodjes met olijfolie bij geserveerd.
De eerste gang bestond uit carpaccio, lekker op smaak gebracht met de bekende slasoorten en zongedroogde tomaten en olijven. Wat ons betreft de hoeveelheid van een normaal voorgerecht. Bij veel restaurants zijn de porties als voorgerecht echt niet groter. Daarna volgde een hemels lekkere pompoensoep met pecannoten, zure room en rozijnen. Vervolgens kreeg ik een buitengewoon smakelijke risotto met eendenfilet in een rode port jus. Mijn geliefde kreeg ook een risotto voorgeschoteld, maar dan met gamba’s. Ook zij was daarmee heel erg in haar nopjes. Terwijl wij onze glazen opnieuw lieten vullen, werd het eerste “hoofdgerecht” opgediend: schelvisfilet voor mijn meisje en een pannetje in Belgisch bier gestoofd rundvlees met sjalotjes en aardappelpuree voor mij. Ook deze gang werd door ons bijzonder goed gewaardeerd. Het tweede “hoofdgerecht” was voor ons beiden een verrukkelijke sukade van het Black Angus rund met – naar ik meen – een zwarte truffel jus. Onder de groentes bevond zich (als ik het wel heb) een gegrilde koningzwam. Nooit eerder had ik die geproefd, maar de smaak is heel apart en goed. Om enigszins zeker te weten dat het hier inderdaad om een koningszwam gaat, heb ik me even door het menu van het restaurant laten leiden en door opgezochte informatie over de koningszwam. Tot slot het dessert: ook dit was weer een smakenpalet met o.a. mandarijnijs. We rondden af met een colaatje (voor mij) en een ijsthee voor mijn geliefde. Normaal gesproken nemen we als besluit een muntthee, maar nu zaten we eenvoudig te vol om er nog een drankje aan toe te voegen.
Resumerend kan ik stellen dat als ik in de buurt van Harderwijk zou hebben gewoond, wij iedere week ons het 6-gangen menu zouden laten smaken. Zo ongelooflijk veel harmoniërende smaken passeren hierbij de revue, dat deze perfect in balans zijnde samenstelling nooit kan vervelen. Bovendien werden alle gangen heel verzorgd opgemaakt uitgeserveerd. Jammer genoeg is een 10 het maximum dat op een schaal van 10 gegeven kan worden. Graag had ik hogere cijfers uitgedeeld.
W.S. W.
  • Datum van je bezoek: 30 dec. 2014
We komen al een poosje regelmatig in de Hortustuin. Het is hoog tijd om een recensie te schrijven.

De Hortustuin heeft een voornamelijk Franse keuken. Er wordt bijzonder lekker gekookt, en de sfeer is vrij informeel. Nu zijn we vlak voor de jaarwisseling weer teruggekomen voor het wildmenu.

Omdat we hier al vaker zijn geweest, hebben we goed contact met de bediening en de kok. Deze keer was het iets rustiger in het restaurant - het is dinsdagavond voor oudjaarsdag. Maar hierdoor kregen we de gelegenheid om extra uitgebreid over het eten en de verschillende gangen te overleggen. Het is erg leuk als zo de tijd voor de gasten wordt genomen.

We hebben zo ontzettend genoten van de wildsoep, de verschillende voorgerechten en het hoofdgerecht. Het bijzondere van de Hortustuin is dat je de keuken heel goed kunt zien. Je ziet hoe de chef met zorg het eten bereidt en dat proeft je. Het toetje maakt het helemaal af.

Een pluspunt is dat het restaurant in de loop der jaren een constante kwaliteit biedt, en de prijzen blijven betaalbaar. Een mooie balans wat de beleving hoger uit doet komen. Het gaat niet om het pluche maar om de smaak. Ik ben iedere keer weer blij als ik hier ben geweest.
RagnaDingerdis .
  • Datum van je bezoek: 15 mei 2014
Prachtig uitzicht over het park! Ik als vegetariër heb heerlijk gegeten! En mijn vriend een heerlijk vis gerecht! Vriendelijke professionele bediening! Aanrader! Prijs kwaliteit klopt
Jaap Z.
  • Datum van je bezoek: 15 feb. 2014
Op zaterdagmiddag lekker in de serre gezeten, met een leuk uitzicht over het park erachter. Leuk ingerichte zaak, die vanaf het plein volledig onzichtbaar is. Je moet dus even goed zoeken. Zeer aardige bediening, omdat de bestelling niet goed was door gekomen in de keuken kregen we het tweede kopje koffie van de dame in de bediening. Lekkere chocotaart!
Lentevooraltijd .
  • Datum van je bezoek: 2 jan. 2014
We hebben hier gegeten op 6 december 2013. We kennen Harderwijk niet en kwamen dit restaurant toevallig tegen (bord op het plein). Personeel is uiterst vriendelijk en gastvrij. Eten was prima. Voorgerechten zijn wel wat grote porties. De carpaccio was heerlijk. Ging iets mis bij de bestelling. Verkeerde hoofdgerecht (vlees) kwam op tafel. Geen probleem, er werd een schoon bord neergezet zodat we de rest verder konden eten. Even later (zeer snel) werd het juiste vleesgerecht op een apart bord gebracht met excuses. Dus prima opgelost. Dit restaurant is een echte aanrader met echt gastvrij personeel.
Dennis K.
  • Datum van je bezoek: 25 sep. 2013
Samen met mijn moeder voor de lunch bij de Hortustuin uitgekomen. Mooie lokatie. De ingang zit wat verstopt op de Markt, maar als je het eenmaal hebt gevonden heb je in de serre een prachtig uitzicht op de oude Stadsmuur en het Hortuspark.

Wij hebben beide een uitsmijter met ham gegeten. Goede presentatie en een lekker gerecht. Het personeel is vriendelijk en attent. Er wordt regelmatig gevraagd of alles in orde is en of wij nog iets willen drinken.

De Hortustuin is een aanrader in Harderwijk!

Remco D.
  • Datum van je bezoek: 7 aug. 2013
We hebben hier met een redelijke grote groep collega's gegeten. Was nog lekker weer dus eerst buiten geborreld. Daarna binnen een driegangen keuzemenu gegeten. Eten was lekker, goede kwaliteit en redelijke porties. Restaurant ziet er goed verzorgd uit en is leuk ingericht. Bediening zeer professioneel maar komt wel een beetje uit de hoogte over. Verder alles prima in orde.
Pieter S.
  • Datum van je bezoek: 5 jul. 2013
Met een gezelschap van zeven personen op het terras gegeten. Het plekje is veelbelovend en ligt mooi in de hortustuin. Het eten was prima van smaak en het personeel was vriendelijk. Wel moesten we steeds erg lang wachten. Nu was het wel druk en was er nog een gezelschap van zo'n 15 mensen, maar wij vonden dat we overdreven lang moesten wachten tot we konden bestellen en voordat het drinken en eten kwam. Jammer, het leek erop dat er veel te weinig personeel was en dat op een mooie zomerse avond. Daarom maar een zesje voor de service...
Ghost1966 .
  • Datum van je bezoek: 15 jun. 2013
Van het hotel kreeg ik voucher voor een glas wijn bij dit naastgelegen restaurant. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om hier te gaan. Carpaccio als hoofdgerecht, was lekker, maar helaas lag het vlees óp de salade ipv er onder, minpuntje. Het was wel lekker.
Toetje was heerlijk, bloedsinaasappelijs met vers fruit.
Fjwesten .
  • Datum van je bezoek: 30 mei 2013
Prima gegeten! De filet mignon was prima gebakken maar de black tiger,garnaal, een zeer negatieve uitschieter. Deze had veel te lang in de pan gelegen. Tafelgenote had de asperges en vond ze heerlijk, traditioneel met de krieltjes in de boter. Voldoende frites en gebakken aardappeltjes. De salade kon niet echt bekoren, beetje te zoet. Het grand dessert was heerlijk. Bediening uitermate vriendelijk. De serre is leuk maar door de inrichting veel lawaai van de andere gasten.