Restaurant Het Ambacht

Burgemeester Falkenaweg 56 8442 LE Heerenveen Nederland Kaart

Over restaurant Restaurant Het Ambacht

De ambitieus toprestaurant met een sterk sociaal karakter

Patron cuisinier Henk Markus en zijn brigade gebruiken heel bewust Friese producten; groenten van tuinderij De Cuynder, geitenkaas van De Oude streek en duurzame vis van de kotter BCK-40. Deze local heroes komen mooi samen op je bord in uitgebalanceerde, mediterrane gerechtjes. Tel hier de gemoedelijke ambiance en vlotte bediening bij op en je hebt een heel mooi totaalplaatje.

Meer informatie over restaurant Restaurant Het Ambacht

Dinsdag t/m Vrijdag
Zaterdag 17:30 - 21:30
Zondag Gesloten

• Af te huren , Airconditioning , Lift aanwezig , Terras , Toegankelijk voor rolstoelen
Twickler .
  • Datum van je bezoek: 2 okt. 2016
Wederom een geweldige culinaire avond beleefd bij het Ambacht. Alle amuses en gerechten zagen er fantastisch uit en smaakten overheerlijk! Onze complimenten voor de gehele brigade!
Martine B.
  • Datum van je bezoek: 28 sep. 2016
Iedere keer dat we hier komen verrast en verbluft Henk Markus en zijn team ons met zijn attente, integere gastheerschap en zijn getalenteerde en elegante gerechtjes. De gerechten zijn vanaf de eerste amuse van enorm hoge kwaliteit. Prijs/kwaliteit-verhouding is, evenals Markus zelf, bescheiden en uiterst vriendelijk.
Moon B.
  • Datum van je bezoek: 15 sep. 2016
Erg lekker gegeten , verrassend en de gerechten waren mooi opgemaakt. De uitleg was helder en de wijn uitstekend. Smaakcombinatisch die ik nog niet eerder had geproefd. Ga zo door!
Ambiance was bijzonder en heel gezellig, prachtig pand van de technische school.
Lilianne V.
  • Datum van je bezoek: 28 jun. 2016
Afscheidsetentje en een gegeven paard mag je niet in de bek kijken, maar toch.... ik heb de prijzen gezien en de verwachting die de prijzen opwekken wordt zeker niet waargemaakt. Het is het allemaal net niet. Soms mooie smaakcombinaties maar ook een hoofdgerecht wat te zout is. Zowel bij de voor- als hoofdgerechten wordt bij de vis dezelfde garnituur en bijgerechten geserveerd als bij de vleesgerechten. Niet alleen geeft dit niet de optimale smaakcombinaties het geeft ook een gemakzuchtige indruk. Het lijkt dan toch alsof er niet veel moeite wordt gedaan. Bovendien zijn de porties erg mager. Na een amuse en vier gangen had ik nog trek. Tja, slechts één klein stukje broccoli en veel mousses en structuren vullen niet, vooral niet als er dan verder geen zetmeelcomponent op het bord ligt in de vorm van rijst, aardappel of anderszins. Verder vonden de meeste van ons dat de stoelen niet fijn zitten. Geen terugkomadres.
  • Datum van je bezoek: 16 apr. 2016
Restaurant heeft een prachtige ambiance! Perfecte locatie, mooie inrichting. Het diner miste op een aantal punten de finesse die bij deze prijs zou mogen verwachten. Voorgerecht was erg goed. Eerste tussengerecht ook. Hoofdgerecht bevatte teveel smaakcombinaties en tegenstellingen tegelijk. Dat was best jammer. Daarbij kwam dat de keuken tweemaal de fout inging met gerechten voor mijn zwangere partner (orgaanvlees en rood vlees). Al met al maakte het diner niet de potentie van het restaurant waar..
Lekkerbekkie55 .
  • Datum van je bezoek: 31 okt. 2015
Omdat wij een paar dagen in Friesland waren en n.a.v positieve recensies is onze keuze op restaurant Het Ambacht gevallen. Wat een verwennerij zeg, je wordt hier echt culinair verwend. Het eten, de bediening die heel veel kennis heeft, de bijpassende wijnen en niet te vergeten de heerlijke amuses waren TOP. Wat kookt deze chef toch met bezieling, alles klopt gewoon. We hebben beloofd terug te komen en dat hebben we ook gedaan. Eind oktober zijn we weer helemaal naar Heerenveen gereden, nu met onze vrienden. We hebben helemaal niets teveel verteld want ook zij zijn 'verslaafd' aan chefkok Henk en zijn crew. Bedankt voor al het lekkers, tot gauw????.
Anne-Gre E.
  • Datum van je bezoek: 7 sep. 2015
Wij kwamen hier terecht door een goede tip van het blad Linda. Het duurzame en sociale sprak ons aan en dat het in een oude technische school is gevestigd. Wat een fantastisch restaurant is dit! Mooie locatie, licht, industrieel maar toch warme ingericht met leuke open keuken. Hele prettige bediening. En last but not least een geweldige keuken. Prachtige schilderijtjes werden er opgediend, van amuse tot nagerecht. En wat een smaaksensatie. Over elk onderdeel was nagedacht en had zijn eigen smaak. Wij waren diep onder de indruk. Toen we later lazen dat dit restaurant is uitgeroepen tot meest sociale onderneming, waren we nog extra onder de indruk. We ontdekken graag en veel mooie restaurants. Deze is in onze top 3 gekomen. Hoewel we niet in de buurt wonen, willen we zeker terugkomen om te genieten.
Bart V.
  • Datum van je bezoek: 5 sep. 2015
In het kader van de restaurantweek hebben we een heerlijk vier-gangenmenu gegeten bij Het Ambacht, met lekkere en (meestal) soepele en goed passende wijn. Verrassende combinaties van smaken, erg lekker. De bediening is vriendelijk, attent en persoonlijk. De inrichting is wat zakelijk, de nieuwe stoelen zijn misschien iets te lui, met een diepe zitting. Echt een aanrader!
Margreta H.
  • Datum van je bezoek: 2 mei 2015
We hebben mijn verjaardag bij Het Ambacht gevierd. Een heerlijke avond.
Heerlijk eten dat op een prachtige manier wordt gepresenteerd. De bediening is perfect en houdt met alle eet wensen rekening. Er is een hele goede sfeer in het restaurant. Je kunt in de open keuken zien dat er met plezier wordt gewerkt.
Kortom een ideale plek om een avond te dineren.
Wij komen zeker terug!
Ella V.
  • Datum van je bezoek: 16 apr. 2015
Heerlijk gegeten bij restaurant Het Ambacht. De maaltijd was smaakvol en met zorg gepresenteerd. De vis smaakte vers en was mooi gedecoreerd met frisse lentekleuren. Daarvoor al een paar heerlijke amuses mogen proeven. Opvallend was de verfijning van de producten. Het was goed toeven bij restaurant Het Ambacht.
Twickler .
  • Datum van je bezoek: 14 mrt. 2015
Wederom een heerlijke verwenavond gehad in "het Ambacht". Begonnen met een welkomsdrankje rode martini met tonic en sinaasappel met daarbij een diversiteit aan amuses. Erg verrassend!Het voorgerecht met makreel, wat prachtig geserveerd werd was heerlijk. Daarna een smakelijk tussengerecht met langoustine wat ook weer heel mooi gepresenteerd werd.Daarna het hoofdgerecht met wagyu rund. Ook weer heerlijk. Daarna een voortreffelijk nagerecht met heerlijke verfrissende smaken. Het Ambacht is een echte aanrader. Wij rijden graag een uurtje om bij dit voortreffelijke restaurant te dineren. Hier wordt echt met passie gewerkt door zowel de keuken als de bediening!
MargrietHeerenveen .
  • Datum van je bezoek: 13 mrt. 2015
Heerlijk gegeten, originele gerechten met bijzondere combinaties. Bediening was top. Met name de amuses waren bijzonder lekker en ook het toetje met o.a. citroenijs was verrukkelijk.
Germ V.
  • Datum van je bezoek: 6 mrt. 2015
Van voorgerecht tot nagerecht alles was perfect in orde ! Mooie en smaakvolle creaties.
De inrichting past prima bij de locatie.
Bas B.
  • Datum van je bezoek: 25 sep. 2014
Welkome ontvangst door de eigenaar. Helaas een leeg restaurant tijdens de lunch maar kennelijk niet abnormaal. Alle aandacht voor onze tafel en dat was dan ook goed merkbaar. Direct een simpele maar lekkere amuse van gerold filodeeg met een avocado amuse. Vervolgens kwamen er nog drie fantastische en originele amuses. Het menu, voor- en hoofdgerecht, was van hoge kwaliteit en prima volume voor een lunch. Hoe zou het 's avonds zijn in deze prachtige ambiance. We komen daar zeker een keer voor terug.
Ernst V.
  • Datum van je bezoek: 22 aug. 2014
Wij hadden wat te vieren en wilden niet te ver reizen. Over Het Ambacht waren veel lovende recensies te vinden op Iens, dus zijn wij erheen gegaan.

Bij de telefonische reservering bleek een enthousiaste gastheer geen probleem te hebben met een mogelijk wat verlaat begin van de maaltijd. Half negen was uitstekend.

Het Ambacht is gehuisvest in de vroegere Technische School. Een met smaak opgeknapt en ingericht deel van het gebouw is gereserveerd voor restaurant en (open) keuken.

Tafels goed geplaatst: voldoende ruimte voor privacy, voldoende gevuld voor een plezierige bedrijvigheid. Stoelen waar je met gemak de hele avond op kunt blijven zitten; strak gedekte tafels, aandacht voor details; wat ons betreft prima voorwaarden voor een avond genieten.

De attente gastheer ontving ons hartelijk en begeleidde ons naar een tafeltje op een uitstekende plek. We hadden mooi overzicht ver restaurant en keuken en hebben ook in visueel opzicht genoten.

De gastheer was attent en alert, hield overzicht en was een uitstekend adviseur voor wat betreft ons menu. Waar krijg je nog het advies om een driegangenmenu te kiezen (wij zijn geen grote eters), waar er ook acht gangen mogelijk zijn? Het verrassingsmenu voor ons, waarbij rekening gehouden zou worden met onze don’ts.

De keuze voor een heerlijke huiswijn (Chardonnay) bleek een goede. Fris, geurig en met een lekkere bite bij de afdronk. Voor ons geen reden om van wijn te wisselen.

Van het huis ontvingen we als ontvangsthapje een krokant filo-sigaartje met avocadocrème en olijf. Mooi dun en krakend vers filodeeg, kleine doseringen van avocadocrème en gegarneerd met dunne schijfjes groene olijf. Mooi opgediend temidden van een aantal kiezelstenen. Een lust voor het oog, en, inderdaad ook voor de papillen.

Na onze bestelling werden we verrast met een drietal amuses, alle in de categorie “klein maar fijn”. We proefden een profiterol met cremeux van Parmezaanse kaas: een boterzacht soesje waarin een crème op basis van de kaas voor een aangename combinatie zorgden. De amuse op basis van krokante kippenhuid, een stukje vijg en een stukje lardo, gecombineerd met sherrygelei gaf een spannende combinatie van textuur en smaak. De kroepoek ketchup en een stukje gemarineerde selderij in combinatie met tomatenbavarois was ook een prachtige proeve van wat de keuken van het Ambacht in huis heeft; prachtig in alle eenvoud en een waar culinair genot.

Het voorgerecht van het menu was albacore tonijn, die in twee bereidingen werd gepresenteerd: prachtig gebakken en in de vorm van dashi, waarmee de vijfde smaak ook werd vertegenwoordigd. Bijpassende gerechtjes op basis van radijs, tomaat, munt en koriander droegen bij aan een tongstrelende ervaring.

Hoofdgerecht was op basis van varken van de Kempenaer, afkomstig van een boerderij in de buurt van het restaurant. Onder andere een heerlijk bereid stuk buikspek, smeltend zacht met een krokant korstje. De garnering was prachtig gekozen: abrikozen-chutney, geconfijte ui, munt en aardappel. We hebben er erg van genoten.

Als dessert verschillende bereidingen van melkchocolade, oog- en tongstrelend aangeboden met gecondenseerde melk en ananas ingelegd in chardonnay-azijn, een heerlijk fris contrast met de romige smaak van de chocola.

Het Ambacht heeft onze avond tot een feestje gemaakt. Zeker een restaurant om terug te keren. Dat er veel aandacht wordt besteed aan duurzaamheid en dat het restaurant ook een doelstelling heeft in het begeleiden van jongeren naar zinvol werk maakt het des te sympathieker.
Inekespirit .
  • Datum van je bezoek: 6 aug. 2014
Met 3 vriendinnen hier gegeten. Voor mij de eerste keer; mijn tafelgenoten waren hier al eerder. Hartelijke ontvangst in een verder vrij stil restaurant. Leuke sfeervolle wat industriele inrichting, (Nog twee andere tafels bezet) De ober begon net iets te enthousiast met: zullen wij beginnen met een heerlijke cava? Wij gaven de voorkeur aan de uitstekende wijnen die je per glas kunt bestellen. We kozen voor het 3 gangen verrassingsmenu waarbij je aan kunt geven wat je beslist niet eet. De borden zijn werkelijk plaatjes en de gerechten heel smaakvol. Vooraf en tussendoor een 4 tal amuses wat ervoor zorgde dat we voldoende kregen. Bij de koffie nog een tweetal verrassingen. Het mini citroentaartje en de mini creme brulee maakten het helemaal af. We aten hier voor €32,50 pp, met een introductiebon die tot oktober geldig is. Ik kom hier zeker nog eens terug. Hier wordt op hoog niveau gekookt.
Lourens Jan D.
  • Datum van je bezoek: 26 jul. 2014
Afgelopen vrijdag voor het eerst met oude vrienden in het Ambacht gegeten

Prachtige locatie , mooi gedekte tafels , goede stoelen en akoestiek en vriendelijk , professioneel personeel, dat de tijd neemt voor uitleg . Ook de jonge garde, soms nog wat zoekend, werkt met passie

We kozen voor een 5 gangen zomermenu met allerlei verrassende variaties in smaken, geuren en kleuren. Ook het wijnarrangement was prima samengesteld.

Kortom: het Ambacht is een aanwinst voor Heerenveen en omgeving

We komen zeker terug!

Fam. de Groot ,
Frans G.
  • Datum van je bezoek: 16 mei 2014
Hier nu tweemaal gegeten , en dit is een nog wat verborgen pareltje in Heerenveen. De ambiance is fraai, de sommelier is gevat, vriendelijk en heeft kennis van zaken. Beiden keren een verassing menu genomen en daar hadden we geen spijt van ! Gerechten zijn perfect klaar gemaakt, mooi opgediend en zeer smaakvol. Prima wijnen die wat mij betreft nog iets spannender kunnen. Jammer is dat het op een vrijdag niet vol zat , maar dat kan niet zo lang meer duren, als er 1 Fries over de drempel is volgen er meer verwacht ik toch. Uitstekende prijs kwaliteit verhouding. Kortom, een zeer welkome aanvulling voor het wat dun bezaaide culinaire veld in Friesland. Bij mij is een 8 echt gewoon zeer goed, 9 kan vrijwel niet beter en een 10 geef ik niet zo gauw.... Moet oppassen niet iedere week te gaan !
Algeer .
  • Datum van je bezoek: 15 mei 2014
De afgelopen 40 jaar hebben wij veel in Frankrijk in Michelin restaurants gegeten. Ons bezoek, met vrienden, aan het Ambacht viel in de Iens week. De verrassende smaken van welhaast alle producten zijn er onovertroffen. Originele, passende opmaak en smaak van de amuses. Een overheerlijk voorgerecht, een prachtige lamsrack met "knapperige" asperges en een dessert met een keur aan aardbeien smaken. Goed wijnadvies, keurige bediening die de combinatie van netjes, maar niet amicaal had. Voor de muntthee mochten we, op verzoek, mee naar de moestuin, waardoor de muntthee voor onze vrienden, een speciale herinnering zal blijven! Als het Ambacht zo door gaat, zul je binnenkort tijdig moeten reserveren om er te kunnen eten.
Sandra V.
  • Datum van je bezoek: 15 mei 2014
Voor het eerst bij 't Ambacht gegeten. 3-gangen verassingsmenu. Vooraf mooie amuses, lekker brood. De gerechten waren prachtig gedecoreerd op het bord en smaakte prima. Bediening vertelde keurig de achtergrond en alle details van de gerechten. Wij vonden wel dat de gerechten erg vlot achter elkaar aan kwamen, hier had wat meer tijd tussen mogen zitten (dan had ik nog een wijntje kunnen nemen). Maar dit hadden we wellicht aan moeten geven. Toen we nog koffie bestelden vroeg de bediening of we er iets lekkers bij willen, tuurlijk! Echter werd dit wel op de rekening gepresenteerd, het kwam over alsof het van het huis werd aangeboden. Men had ook kunnen zeggen dat ze een koffie complet kunnen aanbieden voor een bepaald bedrag, dan was het duidelijk geweest.
Gerechten heerlijk, gaan hier wellicht nog eens heen.