Restaurant de Provenier

Overschiesestraat 7 3111 GB Schiedam Nederland Kaart

Over restaurant Restaurant de Provenier

Een verhaal vol met liefde

In een historisch rijksmonument, waar vroeger proveniers woonden, vind je nu restaurant De Provenier. Het heeft een tijdloos decor dat zijn oorsprong vindt in de jaren van fluweel en kroonluchters en daarnaast is er een terras aan de Schie. Frans-moderne gerechten à la carte of laat je verrassen met de chef’s table. De gastvrijheid en liefde voor het vak spatten ervan af!

Halve fles mineraalwater

Meer informatie over restaurant Restaurant de Provenier

Maandag & dinsdag Gesloten.
Woensdag t/m zondag 12:00 - 22:00

• Af te huren , Bar , Per boot te bereiken , Terras , Toegankelijk voor rolstoelen , Wi-Fi
Debby P.
  • Datum van je bezoek: 3 dec. 2016
Remco V.
  • Datum van je bezoek: 26 nov. 2016
Een heerlijke avond. We kozen voor het vier-gangen verrassingsmenu en we werden zeker niet teleurgesteld. Heerlijke parelhoen en hertenbiefstuk vergezeld van een prachtig wijntje. Toegegeven, je betaalt iets meer maar je zit de hele avond in een ongedwongen ambiance heerlijk te eten. Complimenten aan het personeel die de sfeer perfect aanvoelt. Aanrader!!
Marja V.
  • Datum van je bezoek: 6 nov. 2016
Kan het een ieder aanbevelen!
Alles klopt: mooie/gezellige inrichting, vriendelijk en heel gastvrij personeel en ook niet onbelangrijk heel lekker eten tegen een redelijke
prijs!!
Leo S.
  • Datum van je bezoek: 16 okt. 2016
Mooie inrichting in een historisch gebouw. Fijne stoelen om in te zitten. Bediening OK. Eten goed maar ik mis de verrassing maar misschien had ik me teveel verwacht van te voren. Wel het beste restaurant van Schiedam. Verdient zeker een bezoekje. Wijnkaart kan wel iets origineler en spannender. Glaswerk en servies verdienen een compliment.
Aad V.
  • Datum van je bezoek: 8 okt. 2016
We zijn hier ter gelegenheid van mijn verjaardag met onze kinderen en aanhang uit eten gegaan. Het restaurant is smaakvol en comfortabel ingericht.
We waren hier voor de eerste keer en kozen om die reden voor het 4-gangen Chef's Table menu met bijpassend wijnarrangement. Dit is ons prima bevallen. Na de amuses kregen we achtereenvolgens het eerste en tweede gerecht, bestaande uit schelpdieren en vis, en het derde gerecht, bestaande uit eend, en een afsluitend dessert, gebaseerd op rode biet. Dit alles was bijzonder smaakvol. Het wijnarrangement paste prima bij de gerechten, maar de wijnen zelf waren niet bijzonder.
Wat wij wel bijzonder vonden was het lekkere brood en de daarbij geserveerde tapenades.
De bediening was op zich goed, maar behalve op de momenten dat er geserveerd werd hield men zich nogal op de achtergrond waardoor er niet erg veel contact was.
Ad V.
  • Datum van je bezoek: 7 okt. 2016
Schiedam heeft er sinds een paar maanden met 'De Provenier' een uitstekende eetgelegenheid bij gekregen. Wij hebben er inmiddels vier keer gegeten dus dat geeft enig inzicht. De kok is op zijn best met schelp- en schaaldieren en vis, maar weet ook een stukje vlees uitstekend te bereiden (Drie bereidingen van kalf: heerlijk!). Een extra pluim is er voor de zwarte pasta met noten en parmezaan: een vegetarisch maal van grote klasse. Eigenlijk hebben wij maar één opmerking over het eten: de porties zijn wat onvoorspelbaar... We hadden de eerste keer een voorgerecht dat zo groot was dat het nauwelijks nog ruimte liet voor een hoofdgerecht, en een andere keer een voorgerecht dat nauwelijks meer was dan een amuse... (beide gerechten smaakten overigens uitstekend!). De wijnkaart is wat beperkt, maar de geboden wijnen zijn goed gekozen en sluiten goed aan bij de gerechten op de kaart. Met mooi weer zit je lekker op het terras aan het water, maar binnenzitten is bepaald geen straf: de eetzaal is heel stijlvol en gezellig ingericht. De meisjes van de bediening zijn hartelijk, attent en bijzonder gastvrij. Kortom: een aanrader!
  • Datum van je bezoek: 26 sep. 2016
Wederom heerlijk gegeten gisteren in dit mooie restaurant. Echt genieten! De pasta met gamba's echt fantastisch en café de provenier, verwennerij. Het totaalplaatje klopt gewoon. Wij hebben een favoriet erbij!
Annelieke H.
  • Datum van je bezoek: 23 sep. 2016
Op een donderdag samen met 3 collega's gaan eten bij de Provenier. Je verwacht op een donderdag toch een redelijk volle tent maar we waren de enige die er zaten. Dat maakt het toch altijd ietwat ongemakkelijk.

We begonnen met een drankje op het terras, waar je opzich prima zit, gezellig aan het water. Jammer is alleen dat er een tram voorbij komt.

Na de amuse zijn we naar binnen verplaatst. Het interieur van het restaurant is prachtig! Bij de voorgerechten kregen we brood en smeersels op tafel, dat had wat mij betreft wat eerder op tafel mogen komen. De voorgerechten waren allemaal prachtig opgemaakt en smaakten goed. Hetzelfde geld voor de hoofdgerechten. Het eten smaakte goed, maar ik vind de prijs/kwaliteitsverhouding niet helemaal goed. Ik had iets meer verwacht gezien de prijs die gevraagd wordt voor de gerechten.
  • Datum van je bezoek: 21 sep. 2016
Zojuist terug van een heerlijke avond. Eten is fantastisch, bediening correct, de ambiance van het pand blijft verassen ( onze 2e keer in dit restaurant). Zeker niet de laatste keer! Dit keer de gerookte eendenborst als voorgerecht, Portugese pasta met gamba's hoofdgerecht en als afsluiter café de provenier, werkelijk genoten!
Jimi V.
  • Datum van je bezoek: 14 sep. 2016
Een prachtig restaurant met een geweldige sfeer. Heerlijk kunnen genieten van een uitzicht over het water met een hele goede service en heerlijk eten.

Theo S.
  • Datum van je bezoek: 10 sep. 2016
kwaliteit van het eten was goed maar de bediening was slecht waren kortaf omdat ze een grote groep mensen binnen hadden heel apart maar ook de porties die je kreeg sloeg echt nergens op het hoofd gerecht was nog kleiner dan een voor gerecht bij een restaurant met een ster over het voorgerecht maar te zwijgen 2 stukjes zwaardvis van 2 bij 2 cm en wat stippen saus en dan de tijdsduur waarop het geserveerd werd om 2145 kregen wij het tussen gerecht echt belachelijk en ook geen excuses aanbieden dat het zo lang duurde pas toen ik er voor de tweede keer wat van gezegt kon er een sorry van af sorry dit was eens maar nooit meer zonder van zo niet zaak
Jmhvdberg .
  • Datum van je bezoek: 31 aug. 2016
Gisteren bij de provenier gegeten. On-Schiedams goed. Bediening is keurig, oprecht en bezield bezig. Ook in de keuken zijn ze bezield bezig trouwens. Borden zijn prachtig opgemaakt (borden zelf zijn ook zo mooi). Het eten is echt een verhaal op een bord. Goede smaak combinaties en de desserts.... omg. Wij zaten binnen. Heerlijke sfeer. Echt chique maar niet ongemakkelijk. Heel toegankelijk. Een aanrader. Zo moet uit eten zijn. Ik kom zeker terug!
Melissakr .
  • Datum van je bezoek: 7 aug. 2016
Zojuist terug van een heerlijke avond bij restaurant de Provenier. Wat een verwennerij! Alles klopt in dit restaurant. De sfeer, de service, prachtige inrichting en het eten is super! We hadden zwaardvis, boterzacht en een grand dessert met een verrassende beleving: een spiegelei van cocosnoot en mango op een pannenkoekje, echt heel origineel, nog nooit zoiets gezien. Schiedam heeft er een aanwinst bij en naar mijn mening ster waardig!
Jolanda K.
  • Datum van je bezoek: 24 jul. 2016
Zondag 24 juli 2016 hier gegeten met vrienden. Ons eerste bezoek met vrienden aan dit restaurant. Een prachtige locatie, de bediening weet wat ze doen, zijn vriendelijk en gezellig. De heren kozen voor een, naar hun mening, geweldige carpaccio en daarna een tournedos die zo mals was. Dat hij haast niet eens gesneden hoefde te worden. Mijn vriendin en ik wilden graag aan de vis, schaal en schelpdieren en kregen een heerlijke combinatie voorgeschoteld van allerlei proeverijen, gevieren hebben wij gekozen voor het grand dessert en dat was werkelijk geweldig. De hele avond hadden we gezellig doorgebracht op het mooie terras maar de koffie hebben wij binnen genuttigd omdat het wat fris werd maar ook omdat we graag nog even het restaurant wilde ervaren. In gesprek met de eigenaar en de chef geraakt en daardoor nieuwsgierig naar de verdere ontwikkelingen van dit mooie restaurant met zeer toegewijde eigenaar en medewerkers. Wij zullen zeker vaker aanschuiven hier.
  • Datum van je bezoek: 17 jul. 2016
Wederom de Provenier bezocht, op het terras van een
heerlijke lunch genoten, lekker relax ,en wat je ook kiest,
de gerechten zien er verrassend uit, daar word aandacht
aan besteedt,kortom ik heb genoten!
Gretha K.
  • Datum van je bezoek: 16 jul. 2016
Heerlijk gegeten en een geweldig terras zowel voor een aperitief als voor de koffie na. Met deze er recensie wil ik met name de eerdere opmerkingen omtrent de bediening rechttrekken. Onze ervaring vanavond een dikke 10+. Vriendelijk, attent, zorgzaam en heel bekwaam.
Srdam .
  • Datum van je bezoek: 15 jul. 2016
Prachtige locatie om een restaurant te vestigen,met ook nog eens een fantastisch terras bij mooi weer. De menukaart kan mogelijk worden ervaren als iets aan de beperkte kant, maar de men keuze is wel divers. Er is gekozen voor een stijlvolle opmaak van de borden. Gerechten zijn iets wat prijzig maar zeker van goede kwaliteit. Ik hoop persoonlijk dat er wordt gekozen voor een wisselende menukaart. Er wordt gewerkt met verse producten.
JanskeP P.
  • Datum van je bezoek: 8 jul. 2016
Eindelijk een nieuw restaurant in Schiedam! Wat een mooie zaak! Prachtige inrichting. Werkelijk heerlijk gegeten. Vissoep met heerlijke schelpdieren en verrukkelijke zwaardvis vd Green Egg. Mijn zoon had een botermalse kalfswang, zo heerlijk zacht gegaard. En daarna een prachtige tournedos. Heerlijk brood. Mooie wijnen. Aardige personeel! Top!
Mirjam B.
  • Datum van je bezoek: 30 jun. 2016
Wat een mooi restaurant is Schiedam rijker. Heerlijk gegeten met als positieve uitschieters de soep van paling en de zwaardvisfilet. Een restaurant waar je heerlijk lang kunt tafelen. Mooie lokatie, mooie inrichting en prachtig servies. Zoals al eerder benoemd "loopt" het nog niet helemaal lekker. Er zit soms teveel tijd tussen de gangen, de beloofde uitleg bij de wijn wordt na twee keer vragen niet gegeven. Ongetwijfeld hoort dit nog bij de opstart en is het over een paar maanden gladgestreken. Wij komen zeker weer terug!
Dolf B.
  • Datum van je bezoek: 28 jun. 2016
Prachtig nieuw restaurant in dit historische gebouw. En wat een geweldig terras aan de Schie.
Heel mooie prijs kwaliteit verhouding. Keurig verzorgde maaltijd. Perfect passend wijnarrangement bij een leuk en verrassend 3 gangen menu.
De bediening is nog wat springerig, enthousiast en leert snel.
Zeker een aanrader voor Schiedam