Restaurant de Provenier

Overschiesestraat 7 3111 GB Schiedam Nederland Kaart

Over het restaurant Restaurant de Provenier

Een verhaal vol met liefde

In een historisch rijksmonument, waar vroeger proveniers woonden, vind je nu restaurant De Provenier. Het heeft een tijdloos decor dat zijn oorsprong vindt in de jaren van fluweel en kroonluchters en daarnaast is er een terras aan de Schie. Frans-moderne gerechten à la carte of laat je verrassen met de chef’s table. De gastvrijheid en liefde voor het vak spatten ervan af!

Halve fles mineraalwater

Meer informatie over restaurant Restaurant de Provenier

Maandag & dinsdag Gesloten.
Woensdag t/m zondag 12:00 - 22:00

Jouw recensie over het restaurant Restaurant de Provenier

Peter F.
  • Datum van je bezoek: 1 okt. 2017
Heerlijk gegeten! We hadden een vier gangen verassings menu met een wijnarregement. Echt een aanrader. Het is daar een geweldig avondje genieten
wklj .
  • Datum van je bezoek: 17 sep. 2017
Prachtig nieuw restaurant met een mooie inrichting en een goede sfeer.
De gerechten zijn mooi opgemaakt en hebben een prima prijs/kwaliteit verhouding. De bediening is licht informeel maar attent. Een aanwinst voor Schiedam. Twee kleine punten van kritiek: als je vegetarisch wilt eten is er weinig keus en het is niet de sterkste kant van deze kok, het prachtige servies van Pascale Naessens dat gebruikt wordt mist hier en daar een scherfje: niet meer gebruiken!
Paul J.
  • Datum van je bezoek: 15 sep. 2017
Goed restaurant met verschillende zitniveau's, mooi terras met uitzicht op de Schie. Parkeergelegenheid in de omgeving (betaald). Uitstekend eten, goede wijnkaart met acceptabele prijzen. Bij reservering wordt d.m.v. SMS hieraan nog herinnerd. We hebben een genoeglijke avond gehad in een rustige en amicale sfeer. Zeker voor herhaling vatbaar.
Jan Willem D.
  • Datum van je bezoek: 14 sep. 2017
Op donderdagavond gegeten. Niet druk, 6 man. Deed niets af aan de sfeer. Leuk doorkijkje naar de keuken. Sfeervolle, minimale inrichting met mooie elementen. Culinair hoogstaand met prachtig en kunstig opgemaakte borden.
Caroline B.
  • Datum van je bezoek: 1 sep. 2017
Gisteren heerlijk gegeten. Bediening fantastisch! Een echte aanrader! Caroline Boer
Elly P.
  • Datum van je bezoek: 25 aug. 2017
uitstekend gegeten in een fijne ambiance. Heel goede smaakcombinaties, zeer vriendelijke en vakkundige bediening. Een absolute aanrader. Ik kom echt terug.
ingrid200 B.
  • Datum van je bezoek: 20 aug. 2017
De Provenier behoort sinds gisteren tot mijn 5 favoriete restaurants. Echt alles was goed, mooie sfeervolle ambiance, prettige stoelen, tafellinnen , vriendelijk personeel dat meedacht met mijn vriendin die sinds kort helaas met een rollator moet lopen, aan alles wordt meegewerkt, de meest sublieme gerechten en verfijnde smaken gecombineerd zoals ik deze nog niet eerder geproefd heb, mooi Bob wijnarrangement erbij met een fruitige rosé bij het voorgerecht, precies passend. Kortom een dikke vette 10 en zeker aanbevelenswaardig. Ik kom graag nog eens terug en wat een aardig gebaar 20% korting op de totale rekening als er van tevoren via Iens gereserveerd wordt. Grote Klasse van begin tot eind.
Geertje P.
  • Datum van je bezoek: 18 aug. 2017
Vrijdag 18 augustus hier gegeten met 8 personen. Het was gewoon goed allemaal.
Prettig om van tevoren te kunnen overleggen over het menu. De bediening was vlot en goed: zij presenteerden alles met kennis van zaken. En lof voor Marcel die alles zo heerlijk klaarmaakte. De ambiance is geweldig mooi!!!
Krijn T.
  • Datum van je bezoek: 16 jul. 2017
Jammer van de 20% korting die was beloofd en die we niet kregen.
Eten was geweldig
Bert H.
  • Datum van je bezoek: 9 jul. 2017
Afgelopen weekend hebben wij met onze familie ,12 personen., genoten van een uitstekend diner in dit sfeervol restaurant. Groot aanbod van verschillende menu's. De bediening was top.. E.e.a nodigt uit voor een vervolg in dit restaurant.
Hans V.
  • Datum van je bezoek: 17 jun. 2017
Little things mean a lot.

Bij ‘uit eten’ gaat het niet slechts om ‘eten’. De maaltijd is deel van een geheel, van een avondje genieten. Natuurlijk, het is het pièce de résistance van dat geheel, maar als het eten niet deugt, valt de avond in duigen.
Maar er is meer. De locatie, het gebouw, het interieur, servies en bestek, maar natuurlijk bovenal de kwaliteit van de mensen van de keuken en de bediening. En er zijn soms van die kleine, onverwachte dingen die de sfeer nog aangenamer maken dan dat deze toch al was.

Omdat wij iets te vieren hadden, kozen we afgelopen zaterdag voor De Provenier, prachtig gelegen aan de boorden van de Schie, vlak vóór de plek waar dit riviertje het oude Schiedam instroomt. Er zijn van die momenten dat alles klopt. Die zaterdagavond was zo’n moment.
Het speciale menu van die dag was kreeft. Dat eet je niet zo vaak, dus direct maar toegeslagen. Wel, het beestje kwam in rustig tempo aan ons voorbij in verschillende fasen, elke gang met gevoel voor detail verzorgd, heerlijk van smaak en mooi geserveerd. Eerst genoten op het fraaie terras aan het water bij ondergaande zon, later in de elegante hoofdzaal met uitzicht op de binnentuin. Heerlijke gerechten, geserveerd op mooi servies en begeleid door wijn in prachtige glazen. Met het detail van een mooi zilverkleurig schaaltje onder de fles met bronwater. Eén groot succes, je wordt er lyrisch van!

Dank aan de koks voor de smaakvolle creaties die zij op onze borden toverden. En vanzelfsprekend dank aan de sfeerbepalende dames, professioneel en kundig, maar ook zeer vriendelijk en met oog voor de persoon van de gast. Van een gratis door ons bijna vergeten dessertwijntje tot het geven van de naam van de wijnglazen waarvan hen opviel dat we daar bewonderend naar keken. Little things mean a lot …

Ooit werd het Proveniershuis bewoond door oude rijke Schiedammers die zich inkochten voor een levenslange verzorging. Nu werkt daar een stel jonge mensen dat een ander soort verzorging in het vaandel heeft geschreven. Zij bezorgden ons een tot in de puntjes kloppend avondje uit eten! Schiedam mag zich gelukkig prijzen De Provenier binnen haar grenzen te hebben.

Rita Paiman
Hans Vermeulen
Tanja H.
  • Datum van je bezoek: 27 mei 2017
Prima en mooi restaurant. Zeer gezellig ingericht.
Prijs en kwaliteit in prima verhouding.
Aardig personeel
Ruud K.
  • Datum van je bezoek: 23 mei 2017
We hebben heerlijk gegeten, de borden waren mooi opgemaakt, de bediening was vriendelijk. Toen het hoofdgerecht kwam en de tournedos vrij doorbakken was in plaats van het gevraagde rood, werden beiden gerechten vervangen en dat is zoals het hoort, maar het wordt maar in weinig restaurants toegepast. Chapeau!
Annette R.
  • Datum van je bezoek: 20 mei 2017
Erg lekker gegeten in een mooi ambience. De uitleg over de gerechten was behulpzaam maar duurde soms wat lang waardoor het eten dat al niet zo heet was nog verder afkoelde. Brood met tapenade enz. verscheen tussen de eerste en tweede gerecht. Had voor de maaltijd geserveerd kunnen worden....
Chef's Table was goed samengesteld en het eten in het algemeen mooi verzorgd en verassend qua smaakinhoud.
Anneke S.
  • Datum van je bezoek: 20 mei 2017
heerlijk gegeten, mooie verzorgde opmaak van de gerechten.
Goed wijnadvies bij de gerechten.
tempo mag iets lager.
Francie P.
  • Datum van je bezoek: 19 mei 2017
Prima lunch, erg aardige bediening en een mooi ingerichte zaak!
Astrid V.
  • Datum van je bezoek: 7 mei 2017
Op zaterdagavond hier met vrienden gegeten, behalve dat er een groot gezelschap in een andere ruimte bijeen was verder erg stil.
Van het eten hadden we meer verwacht, het ziet er uit als een plaatje maar de smaak valt wat tegen, nogal vlak en weinig gekruid. Het verrassingsmenu had veel versiering maar weinig inhoud. De botermakreel was maar net gaar, de zwezerik leek op kip en het had allemaal iets warmer gemogen, zelfs de koffie was bijna koud bij het dessert.
Na onze opmerking hierover kregen we wel een kopje warme koffie van de zaak. Jammer.
Hans P.
  • Datum van je bezoek: 3 mei 2017
Een pretige lunch met vier. Mooie locatie, authentiek met hoge plafonds en mooie inrichting. Stoelen zitten heerlijk. Eten was voor een lunch meer dan voldoende en...eindelijk eens niet met altijd maar patat. De bediening, een vriendelijke jonge dame die goed in de gaten had wanneer ze wel of niet aan moest lopen. Als enig kritiek puntje was het iets te lang wachten tussen de gangen van het overigens leuke verrasings menu.
Net open, een jaartje, maar zeker potentie.
Robert W.
  • Datum van je bezoek: 29 apr. 2017
Een pareltje aan de Schiedamse Schie. Top eten en zeer vriendelijke bediening. Wij hebben gekozen voor de Chef's table 4 gangen in combinatie met een wijn arrangement. De wijnen waren zeer goed gekozen bij de gerechten.
Kortom ik zou iedereen aanbevelen om eens te gaan eten in De Provenier en van dit restaurant een succes te maken want dat verdienen ze.
M H.
  • Datum van je bezoek: 28 apr. 2017
Heerlijk gegeten! Omgeving vh restaurant niet zo sfeervol, maar het restaurant zelf wel. Het was bijzonder rustig, ze verdienen beter. Misschien is Schiedam niet berekend op 2 restaurants van dit niveau. Maar we hebben genoten.