Restaurant de Provenier

Overschiesestraat 7 3111 GB Schiedam Nederland Kaart

Over het restaurant Restaurant de Provenier

Een verhaal vol met liefde

In een historisch rijksmonument, waar vroeger proveniers woonden, vind je nu restaurant De Provenier. Het heeft een tijdloos decor dat zijn oorsprong vindt in de jaren van fluweel en kroonluchters en daarnaast is er een terras aan de Schie. Frans-moderne gerechten à la carte of laat je verrassen met de chef’s table. De gastvrijheid en liefde voor het vak spatten ervan af!

Halve fles mineraalwater

Meer informatie over restaurant Restaurant de Provenier

Maandag & dinsdag Gesloten.
Woensdag t/m zondag 12:00 - 22:00

• Af te huren , Bar , Invalidentoilet , Per boot te bereiken , Terras , Toegankelijk voor rolstoelen , Wi-Fi
Victor K.
  • Datum van je bezoek: 23 feb. 2017
Fraaie locatie, echter door het hoge gewelf klinken de stemmen van de andere gasten erg hol.De fazant van het voorgerecht was aan de droge kant , dat kan malser en sappiger, jammer. De coquilles daar en tegen waren prima. Waarom de tournedos in zulke grove tranches gesneden was begrijp ik niet , ook was deze niet rood zoals gevraagd maar meer rosé , daar wordt een tournedos toch minder mals door. De wijn ,Pinot Noir, was prima. Op zich een leuke overzichtelijke wijnkaart.
Jammer dat er tegenwoordig zoveel verschillende smaken verwerkt worden in de bijgerechten. Op zich is daar niets op tegen maar dan moeten de smaken wel met elkaar harmoniëren of elkaar versterken , dat was helaas niet het geval.Leuk al die smaak toefjes, maar het schiet gauw z'n doel voorbij. Al met al jammer dat er aan de bereiding van de spijzen niet meer aandacht geschonken is , dat zou de prijs-kwaliteitsverhouding ten goede komen.
Mariët B.
  • Datum van je bezoek: 11 feb. 2017
Personeel geeft veel aandacht aan de presentatie en uitleg van de samenstelling van de gerechten.
Een verrassingsmenu staat met wijnarrangement garant voor een verrassende en een avond om te genieten.
Henri V.
  • Datum van je bezoek: 5 feb. 2017
De Provenier is een leuk restaurant om uit eten te gaan. Je krijgt als je de site bekijkt het idee dat het redelijk culinair is. De locatie en inrichting is aandacht aan besteed, de atmosfeer is goed.
De droge witte huiswijn is prima, de amuse lekker, het brood met smeersels valt iets tegen, zeker de geitenkaas is te overheersend. Het voorgerecht coquille met buikspek is uitstekend, de hertentartaar valt tegen, de tartaar is te vlak, de gefrituurde eierdooier is te weinig smaak aan meegegeven en het gerecht had wat meer zuur mee kunnen krijgen.

Als hoofdgerecht beide de tournedos (medium) . 1 daarvan was goed medium, de andere was iets te ver. De borden waarin de tournedos geserveerd worden zijn te hoog wat het eten niet eenvoudig maakt, tevens is het nadeel dat de tournedos op (teveel) puree ligt die te vlak is en je het vlees dus moet snijden in de puree.
De bijgevoegde jus is te sterk wat afbreuk doet aan het erg goede vlees.

De kwaliteit van ingredienten is erg goed, het kan echter beter samenkome
Chris01 .
  • Datum van je bezoek: 14 jan. 2017
Uitstekend gegeten (vis, vlees en vegetarisch). Mooi opgemaakte schotels met perfect bijpassende wijnen. Vanaf de amuse tot en met de koffie aan het eind was alles helemaal top. Vlotte terzakekundige bediening en mooie ambiance. Absolute aanrader!
simon V.
  • Datum van je bezoek: 15 dec. 2016
heerlijk eten, mooie lokatie, niet goedkoop maar wel waar voor je geld.
Debby P.
  • Datum van je bezoek: 3 dec. 2016
De Provenier is een sfeervolle en (letterlijk) heerlijke aanvulling op de horeca in Schiedam! Zeer gastvrije ontvangst in het mooie Proveniershuis. De jonge keukenbrigade doet er alles aan om je zintuigen te prikkelen; van bijzondere amuse tot de aankleding van de (prachtige) borden. Voor een jong restaurant als De Provenier, zou ik wel wat minder 'wollige' taal op de menukaart toepassen ('een interieur van', afgegarneerd met' etc.). Voor ons in ieder geval weer een avond om te herinneren!
Remco V.
  • Datum van je bezoek: 26 nov. 2016
Een heerlijke avond. We kozen voor het vier-gangen verrassingsmenu en we werden zeker niet teleurgesteld. Heerlijke parelhoen en hertenbiefstuk vergezeld van een prachtig wijntje. Toegegeven, je betaalt iets meer maar je zit de hele avond in een ongedwongen ambiance heerlijk te eten. Complimenten aan het personeel die de sfeer perfect aanvoelt. Aanrader!!
Marja V.
  • Datum van je bezoek: 6 nov. 2016
Kan het een ieder aanbevelen!
Alles klopt: mooie/gezellige inrichting, vriendelijk en heel gastvrij personeel en ook niet onbelangrijk heel lekker eten tegen een redelijke
prijs!!
Leo S.
  • Datum van je bezoek: 16 okt. 2016
Mooie inrichting in een historisch gebouw. Fijne stoelen om in te zitten. Bediening OK. Eten goed maar ik mis de verrassing maar misschien had ik me teveel verwacht van te voren. Wel het beste restaurant van Schiedam. Verdient zeker een bezoekje. Wijnkaart kan wel iets origineler en spannender. Glaswerk en servies verdienen een compliment.
Aad V.
  • Datum van je bezoek: 8 okt. 2016
We zijn hier ter gelegenheid van mijn verjaardag met onze kinderen en aanhang uit eten gegaan. Het restaurant is smaakvol en comfortabel ingericht.
We waren hier voor de eerste keer en kozen om die reden voor het 4-gangen Chef's Table menu met bijpassend wijnarrangement. Dit is ons prima bevallen. Na de amuses kregen we achtereenvolgens het eerste en tweede gerecht, bestaande uit schelpdieren en vis, en het derde gerecht, bestaande uit eend, en een afsluitend dessert, gebaseerd op rode biet. Dit alles was bijzonder smaakvol. Het wijnarrangement paste prima bij de gerechten, maar de wijnen zelf waren niet bijzonder.
Wat wij wel bijzonder vonden was het lekkere brood en de daarbij geserveerde tapenades.
De bediening was op zich goed, maar behalve op de momenten dat er geserveerd werd hield men zich nogal op de achtergrond waardoor er niet erg veel contact was.
Ad V.
  • Datum van je bezoek: 7 okt. 2016
Schiedam heeft er sinds een paar maanden met 'De Provenier' een uitstekende eetgelegenheid bij gekregen. Wij hebben er inmiddels vier keer gegeten dus dat geeft enig inzicht. De kok is op zijn best met schelp- en schaaldieren en vis, maar weet ook een stukje vlees uitstekend te bereiden (Drie bereidingen van kalf: heerlijk!). Een extra pluim is er voor de zwarte pasta met noten en parmezaan: een vegetarisch maal van grote klasse. Eigenlijk hebben wij maar één opmerking over het eten: de porties zijn wat onvoorspelbaar... We hadden de eerste keer een voorgerecht dat zo groot was dat het nauwelijks nog ruimte liet voor een hoofdgerecht, en een andere keer een voorgerecht dat nauwelijks meer was dan een amuse... (beide gerechten smaakten overigens uitstekend!). De wijnkaart is wat beperkt, maar de geboden wijnen zijn goed gekozen en sluiten goed aan bij de gerechten op de kaart. Met mooi weer zit je lekker op het terras aan het water, maar binnenzitten is bepaald geen straf: de eetzaal is heel stijlvol en gezellig ingericht. De meisjes van de bediening zijn hartelijk, attent en bijzonder gastvrij. Kortom: een aanrader!
  • Datum van je bezoek: 26 sep. 2016
Wederom heerlijk gegeten gisteren in dit mooie restaurant. Echt genieten! De pasta met gamba's echt fantastisch en café de provenier, verwennerij. Het totaalplaatje klopt gewoon. Wij hebben een favoriet erbij!
Annelieke H.
  • Datum van je bezoek: 23 sep. 2016
Op een donderdag samen met 3 collega's gaan eten bij de Provenier. Je verwacht op een donderdag toch een redelijk volle tent maar we waren de enige die er zaten. Dat maakt het toch altijd ietwat ongemakkelijk.

We begonnen met een drankje op het terras, waar je opzich prima zit, gezellig aan het water. Jammer is alleen dat er een tram voorbij komt.

Na de amuse zijn we naar binnen verplaatst. Het interieur van het restaurant is prachtig! Bij de voorgerechten kregen we brood en smeersels op tafel, dat had wat mij betreft wat eerder op tafel mogen komen. De voorgerechten waren allemaal prachtig opgemaakt en smaakten goed. Hetzelfde geld voor de hoofdgerechten. Het eten smaakte goed, maar ik vind de prijs/kwaliteitsverhouding niet helemaal goed. Ik had iets meer verwacht gezien de prijs die gevraagd wordt voor de gerechten.
  • Datum van je bezoek: 21 sep. 2016
Zojuist terug van een heerlijke avond. Eten is fantastisch, bediening correct, de ambiance van het pand blijft verassen ( onze 2e keer in dit restaurant). Zeker niet de laatste keer! Dit keer de gerookte eendenborst als voorgerecht, Portugese pasta met gamba's hoofdgerecht en als afsluiter café de provenier, werkelijk genoten!
Jimi V.
  • Datum van je bezoek: 14 sep. 2016
Een prachtig restaurant met een geweldige sfeer. Heerlijk kunnen genieten van een uitzicht over het water met een hele goede service en heerlijk eten.

theo S.
  • Datum van je bezoek: 10 sep. 2016
kwaliteit van het eten was goed maar de bediening was slecht waren kortaf omdat ze een grote groep mensen binnen hadden heel apart maar ook de porties die je kreeg sloeg echt nergens op het hoofd gerecht was nog kleiner dan een voor gerecht bij een restaurant met een ster over het voorgerecht maar te zwijgen 2 stukjes zwaardvis van 2 bij 2 cm en wat stippen saus en dan de tijdsduur waarop het geserveerd werd om 2145 kregen wij het tussen gerecht echt belachelijk en ook geen excuses aanbieden dat het zo lang duurde pas toen ik er voor de tweede keer wat van gezegt kon er een sorry van af sorry dit was eens maar nooit meer zonder van zo niet zaak
jmhvdberg .
  • Datum van je bezoek: 31 aug. 2016
Gisteren bij de provenier gegeten. On-Schiedams goed. Bediening is keurig, oprecht en bezield bezig. Ook in de keuken zijn ze bezield bezig trouwens. Borden zijn prachtig opgemaakt (borden zelf zijn ook zo mooi). Het eten is echt een verhaal op een bord. Goede smaak combinaties en de desserts.... omg. Wij zaten binnen. Heerlijke sfeer. Echt chique maar niet ongemakkelijk. Heel toegankelijk. Een aanrader. Zo moet uit eten zijn. Ik kom zeker terug!
melissakr .
  • Datum van je bezoek: 7 aug. 2016
Zojuist terug van een heerlijke avond bij restaurant de Provenier. Wat een verwennerij! Alles klopt in dit restaurant. De sfeer, de service, prachtige inrichting en het eten is super! We hadden zwaardvis, boterzacht en een grand dessert met een verrassende beleving: een spiegelei van cocosnoot en mango op een pannenkoekje, echt heel origineel, nog nooit zoiets gezien. Schiedam heeft er een aanwinst bij en naar mijn mening ster waardig!
Jolanda K.
  • Datum van je bezoek: 24 jul. 2016
Zondag 24 juli 2016 hier gegeten met vrienden. Ons eerste bezoek met vrienden aan dit restaurant. Een prachtige locatie, de bediening weet wat ze doen, zijn vriendelijk en gezellig. De heren kozen voor een, naar hun mening, geweldige carpaccio en daarna een tournedos die zo mals was. Dat hij haast niet eens gesneden hoefde te worden. Mijn vriendin en ik wilden graag aan de vis, schaal en schelpdieren en kregen een heerlijke combinatie voorgeschoteld van allerlei proeverijen, gevieren hebben wij gekozen voor het grand dessert en dat was werkelijk geweldig. De hele avond hadden we gezellig doorgebracht op het mooie terras maar de koffie hebben wij binnen genuttigd omdat het wat fris werd maar ook omdat we graag nog even het restaurant wilde ervaren. In gesprek met de eigenaar en de chef geraakt en daardoor nieuwsgierig naar de verdere ontwikkelingen van dit mooie restaurant met zeer toegewijde eigenaar en medewerkers. Wij zullen zeker vaker aanschuiven hier.
  • Datum van je bezoek: 17 jul. 2016
Wederom de Provenier bezocht, op het terras van een
heerlijke lunch genoten, lekker relax ,en wat je ook kiest,
de gerechten zien er verrassend uit, daar word aandacht
aan besteedt,kortom ik heb genoten!