Restaurant de Provenier

Overschiesestraat 7 3111 GB Schiedam Nederland Kaart

Speciale aanbiedingen zijn enkel geldig door online te reserveren op IENS.
Speciale deals

-20% op de Rekening

-20% op de Rekening

Over het restaurant Restaurant de Provenier

Een verhaal vol met liefde

In een historisch rijksmonument, waar vroeger proveniers woonden, vind je nu restaurant De Provenier. Het heeft een tijdloos decor dat zijn oorsprong vindt in de jaren van fluweel en kroonluchters en daarnaast is er een terras aan de Schie. Frans-moderne gerechten à la carte of laat je verrassen met de chef’s table. De gastvrijheid en liefde voor het vak spatten ervan af!

Halve fles mineraalwater

Meer informatie over restaurant Restaurant de Provenier

Maandag & dinsdag Gesloten.
Woensdag t/m zondag 12:00 - 22:00

• Af te huren , Bar , Invalidentoilet , Per boot te bereiken , Terras , Toegankelijk voor rolstoelen , Wi-Fi
Ruud K.
  • Datum van je bezoek: 23 mei 2017
We hebben heerlijk gegeten, de borden waren mooi opgemaakt, de bediening was vriendelijk. Toen het hoofdgerecht kwam en de tournedos vrij doorbakken was in plaats van het gevraagde rood, werden beiden gerechten vervangen en dat is zoals het hoort, maar het wordt maar in weinig restaurants toegepast. Chapeau!
Annette R.
  • Datum van je bezoek: 20 mei 2017
Erg lekker gegeten in een mooi ambience. De uitleg over de gerechten was behulpzaam maar duurde soms wat lang waardoor het eten dat al niet zo heet was nog verder afkoelde. Brood met tapenade enz. verscheen tussen de eerste en tweede gerecht. Had voor de maaltijd geserveerd kunnen worden....
Chef's Table was goed samengesteld en het eten in het algemeen mooi verzorgd en verassend qua smaakinhoud.
Anneke S.
  • Datum van je bezoek: 20 mei 2017
heerlijk gegeten, mooie verzorgde opmaak van de gerechten.
Goed wijnadvies bij de gerechten.
tempo mag iets lager.
Francie P.
  • Datum van je bezoek: 19 mei 2017
Astrid V.
  • Datum van je bezoek: 7 mei 2017
Op zaterdagavond hier met vrienden gegeten, behalve dat er een groot gezelschap in een andere ruimte bijeen was verder erg stil.
Van het eten hadden we meer verwacht, het ziet er uit als een plaatje maar de smaak valt wat tegen, nogal vlak en weinig gekruid. Het verrassingsmenu had veel versiering maar weinig inhoud. De botermakreel was maar net gaar, de zwezerik leek op kip en het had allemaal iets warmer gemogen, zelfs de koffie was bijna koud bij het dessert.
Na onze opmerking hierover kregen we wel een kopje warme koffie van de zaak. Jammer.
Hans P.
  • Datum van je bezoek: 3 mei 2017
Een pretige lunch met vier. Mooie locatie, authentiek met hoge plafonds en mooie inrichting. Stoelen zitten heerlijk. Eten was voor een lunch meer dan voldoende en...eindelijk eens niet met altijd maar patat. De bediening, een vriendelijke jonge dame die goed in de gaten had wanneer ze wel of niet aan moest lopen. Als enig kritiek puntje was het iets te lang wachten tussen de gangen van het overigens leuke verrasings menu.
Net open, een jaartje, maar zeker potentie.
Robert W.
  • Datum van je bezoek: 29 apr. 2017
Een pareltje aan de Schiedamse Schie. Top eten en zeer vriendelijke bediening. Wij hebben gekozen voor de Chef's table 4 gangen in combinatie met een wijn arrangement. De wijnen waren zeer goed gekozen bij de gerechten.
Kortom ik zou iedereen aanbevelen om eens te gaan eten in De Provenier en van dit restaurant een succes te maken want dat verdienen ze.
M H.
  • Datum van je bezoek: 28 apr. 2017
Heerlijk gegeten! Omgeving vh restaurant niet zo sfeervol, maar het restaurant zelf wel. Het was bijzonder rustig, ze verdienen beter. Misschien is Schiedam niet berekend op 2 restaurants van dit niveau. Maar we hebben genoten.
Annette K.
  • Datum van je bezoek: 22 apr. 2017
Lekker gegeten (het verrassingsmenu). De eerste gang kon iets meer pit gebruiken, maar gaandeweg werd het almaar beter.
De bediening was ontwapenend gastvrij. Hierdoor hebben we met genoegen de serveerster vergeven dat ze niet meteen wist wat de port was. Dit werd hierna meer dan goed gemaakt toen haar veel meer ervaren collega de bediening overnam. Wij komen terug.
Willeke N.
  • Datum van je bezoek: 13 apr. 2017
Wat een deceptie! Smakeloze lamsrack, 6 hapjes voor 24 euro en nog een paar niet gare aardappeltjes en 3 worteltjes. We zijn aansluitend maar naar een eetcafé gegaan. Jammer, we hadden ons er veel van voorgeteld.
anna S.
  • Datum van je bezoek: 9 mrt. 2017
perfect gegaarde kabeljauw:

tartaar van tonijn kan iets meer pit gebruiken

nagerecht met mandarijnijs en witte chocolade was prachtig van smaak.
Let op teveel toevoegen van smaaktoeters haalt de balans uit het gerecht en is echt niet nodig.
Fijne huiswijn mix met viognier is aanrader.

Anna
Victor K.
  • Datum van je bezoek: 23 feb. 2017
Fraaie locatie, echter door het hoge gewelf klinken de stemmen van de andere gasten erg hol.De fazant van het voorgerecht was aan de droge kant , dat kan malser en sappiger, jammer. De coquilles daar en tegen waren prima. Waarom de tournedos in zulke grove tranches gesneden was begrijp ik niet , ook was deze niet rood zoals gevraagd maar meer rosé , daar wordt een tournedos toch minder mals door. De wijn ,Pinot Noir, was prima. Op zich een leuke overzichtelijke wijnkaart.
Jammer dat er tegenwoordig zoveel verschillende smaken verwerkt worden in de bijgerechten. Op zich is daar niets op tegen maar dan moeten de smaken wel met elkaar harmoniëren of elkaar versterken , dat was helaas niet het geval.Leuk al die smaak toefjes, maar het schiet gauw z'n doel voorbij. Al met al jammer dat er aan de bereiding van de spijzen niet meer aandacht geschonken is , dat zou de prijs-kwaliteitsverhouding ten goede komen.
Jenny V.
  • Datum van je bezoek: 11 feb. 2017
Sfeervol restaurant in prachtig oud proveniersgebouw. Het verrassingsmenu was een prima keuze met diverse voorgerechtjes met vis en als hoofd tournedos, wat ik persoonlijk niet een heel interessante keuze vind. Het eten was prima maar de tijd tussen de gerechten te lang, in het begin zelfs 3 kwartier. Gelukkig zijn de stoelen van uitstekende kwaliteit en was het goed vol te houden maar volgende keer mag het wel iets sneller.
Mariët B.
  • Datum van je bezoek: 11 feb. 2017
Personeel geeft veel aandacht aan de presentatie en uitleg van de samenstelling van de gerechten.
Een verrassingsmenu staat met wijnarrangement garant voor een verrassende en een avond om te genieten.
Henri V.
  • Datum van je bezoek: 5 feb. 2017
De Provenier is een leuk restaurant om uit eten te gaan. Je krijgt als je de site bekijkt het idee dat het redelijk culinair is. De locatie en inrichting is aandacht aan besteed, de atmosfeer is goed.
De droge witte huiswijn is prima, de amuse lekker, het brood met smeersels valt iets tegen, zeker de geitenkaas is te overheersend. Het voorgerecht coquille met buikspek is uitstekend, de hertentartaar valt tegen, de tartaar is te vlak, de gefrituurde eierdooier is te weinig smaak aan meegegeven en het gerecht had wat meer zuur mee kunnen krijgen.

Als hoofdgerecht beide de tournedos (medium) . 1 daarvan was goed medium, de andere was iets te ver. De borden waarin de tournedos geserveerd worden zijn te hoog wat het eten niet eenvoudig maakt, tevens is het nadeel dat de tournedos op (teveel) puree ligt die te vlak is en je het vlees dus moet snijden in de puree.
De bijgevoegde jus is te sterk wat afbreuk doet aan het erg goede vlees.

De kwaliteit van ingredienten is erg goed, het kan echter beter samenkome
Chris01 .
  • Datum van je bezoek: 14 jan. 2017
Uitstekend gegeten (vis, vlees en vegetarisch). Mooi opgemaakte schotels met perfect bijpassende wijnen. Vanaf de amuse tot en met de koffie aan het eind was alles helemaal top. Vlotte terzakekundige bediening en mooie ambiance. Absolute aanrader!
simon V.
  • Datum van je bezoek: 15 dec. 2016
heerlijk eten, mooie lokatie, niet goedkoop maar wel waar voor je geld.
Debby P.
  • Datum van je bezoek: 3 dec. 2016
De Provenier is een sfeervolle en (letterlijk) heerlijke aanvulling op de horeca in Schiedam! Zeer gastvrije ontvangst in het mooie Proveniershuis. De jonge keukenbrigade doet er alles aan om je zintuigen te prikkelen; van bijzondere amuse tot de aankleding van de (prachtige) borden. Voor een jong restaurant als De Provenier, zou ik wel wat minder 'wollige' taal op de menukaart toepassen ('een interieur van', afgegarneerd met' etc.). Voor ons in ieder geval weer een avond om te herinneren!
Remco V.
  • Datum van je bezoek: 26 nov. 2016
Een heerlijke avond. We kozen voor het vier-gangen verrassingsmenu en we werden zeker niet teleurgesteld. Heerlijke parelhoen en hertenbiefstuk vergezeld van een prachtig wijntje. Toegegeven, je betaalt iets meer maar je zit de hele avond in een ongedwongen ambiance heerlijk te eten. Complimenten aan het personeel die de sfeer perfect aanvoelt. Aanrader!!
Marja V.
  • Datum van je bezoek: 6 nov. 2016
Kan het een ieder aanbevelen!
Alles klopt: mooie/gezellige inrichting, vriendelijk en heel gastvrij personeel en ook niet onbelangrijk heel lekker eten tegen een redelijke
prijs!!