Restaurant de Monnikendam

Plantsoen Oost 2 3811 HH Amersfoort Nederland Kaart

Over het restaurant Restaurant de Monnikendam

Eten in een sprookje

Twee torentjes aan de stadsring van Amersfoort, hier bevindt zich waterpoort ‘De Monnikendam’. Met een beetje fantasie zie je hoe de muren vroeger verdedigd werden door dappere ridders. Eenmaal binnen waan je je in een sprookje. De aankleding zorgt voor een warme sfeer. Aan tafel droom je verder bij een gastronomische maaltijd klaargemaakt door chef-kok Richard Veld. De lunch wordt dagelijks samengesteld op basis van wat het seizoen te bieden heeft. De dinerkaart is compleet en laat ruimte voor verrassingen.

Glas champagne

• Amex , MasterCard , Pin , Visa card
  • Af te huren , Per boot te bereiken , Terras , Wi-Fi
Evelien E.
  • Datum van je bezoek: 17 jun. 2017
We hebben heerlijk buiten gegeten. Erg mooie en romantische plek in een authentiek stukje Amersfoort. Het lijkt wel vakantie als je hier aan de gracht zit te dineren. Service was goed, lekkere bijpassende wijnen en eten was prima. We hadden een vijf-gangen verrassingsmenu en kregen er amuses bij. Wat we een beetje gek vonden is dat we twee "toetjes-gangen" kregen, zowel kaas als zoet, en dat dat twee van de vijf gangen waren.
liesbyte V.
  • Datum van je bezoek: 26 mei 2017
natuurlijk is de lokatie op een mooie warme avond geweldig. maar het eten was ook voortreffelijk evenals de wijn. kreeft met yuzu vooraf bijvoorbeeld met sauvignon blanc.
liesbeth R.
  • Datum van je bezoek: 28 apr. 2017
Leuk restaurant in een mooie, kleinschalige ambiance. De service kan echter veel beter. We moesten vragen om broodjes en hebben ruim een uur en een kwartier moeten wachten na bestellen voordat de voorgerechtjes doorkwamen zonder tussentijdse update of uitleg waarom het zo lang duurde. Dat is veel te lang! Porties erg klein, wel lekker op smaak. Zou er door deze ervaring niet snel nog een keer eten. Jammer, hebben meer in hun mars...,
Pascal R.
  • Datum van je bezoek: 22 apr. 2017
We hebben genoten van de gastvrije en persoonlijke ontvangst. De bediening was heel informatief, en zorgde ervoor dat ik als niet-wijnkenner toch fijne wijn-spijscombinaties voorgeschoteld kreeg. Het restaurant is intiem van opzet, wat samen met de historische atmosfeer voor een moment van rust zorgt.
Satish K.
  • Datum van je bezoek: 17 apr. 2017
Op 2e paasdag met mijn gezin naar dit restaurant geweest. Na een wandeling kwamen we eigenlijk veel te vroeg aan. Maar dat was geen probleem. we zijn gaan zitten, hebben wat te drinken gehad, en daarna heel rustig de kaart gekregen. Menu vinden we top! Terwijl toch niet alles (kunnen/mogen) eten! Samen zijn verrassen, opmaak prachtig. Sevice is heel goed. Voor de kids hadden we besloten dat zij 1 menu zouden delen. Niet alleen geen probleem; vanuit de keuken werd dit reeds in orde gemaakt zodat wij dat niet hoefden te doen. Ik kan niks anders zeggen dan top restaurant! Ik zou hier zeker terug komen!
Bert R.
  • Datum van je bezoek: 16 apr. 2017
Kleine porties, een beetje nouvelle cuisine, maar zeer kwalitatief en smakelijk eten van een avontuurlijke keuken. Verrassende ontdekking.
Hans K.
  • Datum van je bezoek: 14 apr. 2017
Zeer goed gegeten. Erg gezellig, fijne service en goede wijn. Prijs-kwaliteitverhouding vonden we wat scheef maar het was een echte belevenis. Dank je wel!!
Peter B.
  • Datum van je bezoek: 8 apr. 2017
Toevallig hier terechtgekomen bij bezoek aan Amersfoort. Geweldige historische locatie. Vriendelijke ontvangst. Menu van de restaurantweek gegeten met bijpassend wijnarrangement. Gerechten waren verfijnd qua presentatie en smaken de bediening vriendelijk en deskundig. wijnarragement zeer goed bij de gerechten passend. Prijs- kwaliteitsverhouding prima. Zeker aan te bevelen.
WJPW P.
  • Datum van je bezoek: 6 apr. 2017
In de restaurantweek gegeten op deze bijzondere en sfeervolle locatie op/in/naast de oude stadswal. De medewerkers van het restaurant zijn erg vriendelijk en behulpzaam.

Het restaurantweekmenu (29,50 per persoon) begon met twee amuses. Vooral het soepje is ons bijgebleven, erg lekker.

Het voorgerecht zag er prachtig uit. Heerlijke kabeljauw met een pureetje van zoete aardappel.
Het vleesgerecht klonk bij de aankondiging teleurstellend (in pepersaus), maar was lekker. De garnituren ('seizoensgroenten') waren wat karig. De Primitivo huiswijn smaakte er goed bij.
Champagneijs en frambozen als nagerecht. De opmaak was hier wat simpel. Een vierkant blok ijs op een paar frambozen... De espresso met friandises was dan weer van topniveau.

Al met al hebben we lekker gegeten in een prettig restaurant. Gezien de locatie, ambiance en prijzen buiten de actieweek om hadden we nog meer verfijning in de gerechten verwacht.
Bas P.
  • Datum van je bezoek: 1 apr. 2017
Met 4 gegeten tijdens de restaurantweek. Wij zijn aangenaam verrast door de prachtige lokatie, de hartelijke ontvangst en bediening en het uitstekende eten. Wij zaten in een kleinere, sfeervolle ruimte met open haard - mooie ruimte, wel een beetje warm.
We aten het 4 gangen menu met bijpassend wijnarrangement, en daar was niets op aan te merken - alleen de wijn was soms wat koud. Ook de rekening vonden wij alleszins schappelijk.
Het prachtige terras lonkt, we komen graag nog eens terug.
Gerard B.
  • Datum van je bezoek: 26 mrt. 2017
Heerlijk gegeten op deze top-locatie. Ziet er van binnen prachtig uit en de gerechten zijn, zo mogelijk, nog mooier. Hebben ons laten verrassen door de chef en dat pakte heerlijk uit. Zeer smaakvol en prachtige combinaties.
Heleen S.
  • Datum van je bezoek: 19 mrt. 2017
Het 6-gangen verrassingsmenu was super! Heerlijk, elke keer weer een nieuwe smaakbelevenis en de mooie wijnen maakte het compleet. Na 4 uur heerlijk tafelen kwamen we er ontspannender vandaan dan toen we binnen gingen. Dit is een restaurant wat je niet kan vergeten!
Gijs V.
  • Datum van je bezoek: 20 jan. 2017
Heerlijk gegeten, fijne bediening! Mag wat meer eigenheid in de zaak plus nog meer verwijzing naar historisch plek!
Chris F.
  • Datum van je bezoek: 8 jan. 2017
Ondanks onze te vroege aankomst werden we uitstekend ontvangen. Na een heerlijk aperitief als gezelschap van diverse gerechten genoten, steeds met een goede wijnkeuze erbij. Voor herhaling vatbaar.
Marlies R.
  • Datum van je bezoek: 9 dec. 2016
Heerlijk gegeten, alles huisgemaakt en mooi servies. Vriendelijke bediening, ongedwongen sfeer en bijzondere locatie. Een heerlijke avond gehad
Johan B.
  • Datum van je bezoek: 23 nov. 2016
5 gangen smaaksensaties en nog drie amuses tussendoor. Best bewaarde culinaire geheim van Amersfoort wat mij betreft. En wat een locatie! Gewoon bellen en rerserveren krijg je geen spijt van.
manon K.
  • Datum van je bezoek: 13 nov. 2016
Mooie locatie, vriendelijk personeel maar de prijs-kwaliteit is ondermaats. We hadden het verrassingsmenu waar geen bijpassende wijnen bij werden geschonken en waar alleen het hoofd en nagerecht een goede kwaliteit hadden. Veel gerechten waren veel te zout en/of te zoet of niet goed gegaard of soms vrij smakeloos. Verder stonken onze jassen na het bezoek verschrikkelijk naar olie omdat ze waren opgehangen naast de keuken. Vond het een leuke plek om te eten maar met zulke prijzen pretenderen ze een sterrenrestaurant te zijn wat ze zeker niet zijn.
Frank V.
  • Datum van je bezoek: 12 nov. 2016
Afgelopen zaterdag heerlijk gegeten bij De Monnikendam. Wij komen zelf niet uit Amersfoort en het was voor ons de eerste keer dat we dit restaurant bezochten. Na een hartelijke ontvangst met amuse hebben wij gekozen voor het viergangen-verassingsmenu met bijbehorend wijnarrangement. De gerechten waren perfect bereid, waarbij de chef mooi het vlees, de vis en de groenten voor zichzelf liet spreken zonder deze teveel te willen beïnvloeden met kruiden en specerijen. De wijnkeuze sloot naadloos aan op de gerechten. Gezellige ambiance in een prachtige omgeving. Kortom, genoten en zeker een aanrader.
Claudine N.
  • Datum van je bezoek: 15 okt. 2016
Het personeel is enthousiast en gastvrij. De locatie is zeer sfeervol, zo aan het water met uitzicht op de stadspoort. Het eten is verfijnd, de wijn goed. De porties zouden royaler mogen zijn bij deze prijs. De inrichting vind ik passend voor deze plek. Wat me wel opviel, zodra alle tafels (binnen) bezet zijn wordt het wat rumoerig, je kan elkaar dan bijna niet meer verstaan.
Taco D.
  • Datum van je bezoek: 9 okt. 2016
Een aparte, historische locatie, helaas zaten wij (alleen) in een bijzaaltje met twee kleine raampjes wat een wat benauwd gevoel geeft en vrij galmend geluid. Bediening zeer vriendelijk en kundig, redelijk attent. Het voorgerecht van steak tartare was goed maar iets vlak van smaak, miste wat zuur; de klassieke uitvoering heeft daar de kappertjes voor. Hoofdgerecht van een flinke moot heek was iets te ver doorgegaard maar voor de rest prima met yuzu gel en goed garnituur. Nagerecht van tarte tartin was prima door zijn eenvoud met bolletje vanille ijs. Goede porties, prima witte en rode Franse huiswijnen erbij.
Wij komen hier zeker een keer terug als het terras open is.