Restaurant de Monnikendam

Plantsoen Oost 2 3811 HH Amersfoort Nederland Kaart

Over restaurant Restaurant de Monnikendam

Eten in een sprookje

Twee torentjes aan de stadsring van Amersfoort, hier bevindt zich waterpoort ‘De Monnikendam’. Met een beetje fantasie zie je hoe de muren vroeger verdedigd werden door dappere ridders. Eenmaal binnen waan je je in een sprookje. De aankleding zorgt voor een warme sfeer. Aan tafel droom je verder bij een gastronomische maaltijd klaargemaakt door chef-kok Richard Veld. De lunch wordt dagelijks samengesteld op basis van wat het seizoen te bieden heeft. De dinerkaart is compleet en laat ruimte voor verrassingen.

Glas champagne

Meer informatie over restaurant Restaurant de Monnikendam

Maandag 12:00 - 20:30
Dinsdag gesloten
Woensdag t/m zondag 12:00 - 20:30

• Af te huren , Per boot te bereiken , Terras , Wi-Fi
Johan B.
  • Datum van je bezoek: 23 nov. 2016
5 gangen smaaksensaties en nog drie amuses tussendoor. Best bewaarde culinaire geheim van Amersfoort wat mij betreft. En wat een locatie! Gewoon bellen en rerserveren krijg je geen spijt van.
Manon K.
  • Datum van je bezoek: 13 nov. 2016
Mooie locatie, vriendelijk personeel maar de prijs-kwaliteit is ondermaats. We hadden het verrassingsmenu waar geen bijpassende wijnen bij werden geschonken en waar alleen het hoofd en nagerecht een goede kwaliteit hadden. Veel gerechten waren veel te zout en/of te zoet of niet goed gegaard of soms vrij smakeloos. Verder stonken onze jassen na het bezoek verschrikkelijk naar olie omdat ze waren opgehangen naast de keuken. Vond het een leuke plek om te eten maar met zulke prijzen pretenderen ze een sterrenrestaurant te zijn wat ze zeker niet zijn.
Frank V.
  • Datum van je bezoek: 12 nov. 2016
Afgelopen zaterdag heerlijk gegeten bij De Monnikendam. Wij komen zelf niet uit Amersfoort en het was voor ons de eerste keer dat we dit restaurant bezochten. Na een hartelijke ontvangst met amuse hebben wij gekozen voor het viergangen-verassingsmenu met bijbehorend wijnarrangement. De gerechten waren perfect bereid, waarbij de chef mooi het vlees, de vis en de groenten voor zichzelf liet spreken zonder deze teveel te willen beïnvloeden met kruiden en specerijen. De wijnkeuze sloot naadloos aan op de gerechten. Gezellige ambiance in een prachtige omgeving. Kortom, genoten en zeker een aanrader.
Claudine N.
  • Datum van je bezoek: 15 okt. 2016
Het personeel is enthousiast en gastvrij. De locatie is zeer sfeervol, zo aan het water met uitzicht op de stadspoort. Het eten is verfijnd, de wijn goed. De porties zouden royaler mogen zijn bij deze prijs. De inrichting vind ik passend voor deze plek. Wat me wel opviel, zodra alle tafels (binnen) bezet zijn wordt het wat rumoerig, je kan elkaar dan bijna niet meer verstaan.
Taco D.
  • Datum van je bezoek: 9 okt. 2016
Een aparte, historische locatie, helaas zaten wij (alleen) in een bijzaaltje met twee kleine raampjes wat een wat benauwd gevoel geeft en vrij galmend geluid. Bediening zeer vriendelijk en kundig, redelijk attent. Het voorgerecht van steak tartare was goed maar iets vlak van smaak, miste wat zuur; de klassieke uitvoering heeft daar de kappertjes voor. Hoofdgerecht van een flinke moot heek was iets te ver doorgegaard maar voor de rest prima met yuzu gel en goed garnituur. Nagerecht van tarte tartin was prima door zijn eenvoud met bolletje vanille ijs. Goede porties, prima witte en rode Franse huiswijnen erbij.
Wij komen hier zeker een keer terug als het terras open is.
Matthijs V.
  • Datum van je bezoek: 28 sep. 2016
Ten eerste was de locatie top. Prachtig gelegen aan het water en deels in de oude stadsmuur. De kaart paste perfect bij de locatie. Mooie gerechtjes die mooi in balans waren met soms verrassende ingrediënten.
E. K.
  • Datum van je bezoek: 10 sep. 2016
Op een heerlijk warme nazomeravond genieten van een gastvrij onthaal bij Monnikendam. Met het rustige, zeer sfeervolle buitenterras aan de gracht. Een grote aanrader!

Ook op speciale wensen werd zeer attent en creatief gereageerd. Kwaliteit van eten ligt in lijn met de locatie: verrassend, goed verzorgd en mooie kwaliteit.

Wij hebben ons graag laten verrassen.
Rick V.
  • Datum van je bezoek: 8 sep. 2016
Heerlijk plekje voor twee aan het water. De kleine gerechten maken dat je echt voor de smaak gaat én voor een gang meer kunt gaan dan je gewoon bent. Vriendelijke, ontspannen bediening. Interessante omgeving en veel verschillende plekken, binnen/buiten/overdekt, met steeds weer een ander uitzicht of interieur.
Mwk81 M.
  • Datum van je bezoek: 30 jul. 2016
Ons laten verrassen met het 5 gangen menu voor 2 personen. Aangegeven dat voor mij rood vlees niet de voorkeur heeft en dat resulteerde in een tartaartje voor mijn man en een zalmtartaartje voor mij als voorgerecht. Heerlijke sauzen en groentepuree bij de gerechten als garnering. Dusdanige porties dat het ook 5 gangen + een amuse vol te houden/binnen te krijgen is ????
Last but not least: de locatie!!! In de muur, naast de gracht, aan het plantsoen. Geweldig gewoon ????
Kunstvoormekaar .
  • Datum van je bezoek: 28 jul. 2016
Een heel fijne avond gehad in Restaurant de Monnikendam. Prachtige locatie in historisch Amersfoort. Wij starten en eindigden ons dineetje buiten, met uitzicht op de gracht en de dikke muren met nissen van de Monnikendam. Toen de lucht betrok zijn we een tijdje binnen gaan zitten. We hebben gekozen voor een verrassingsmenu van vier gangen en bijpassend wijnarrangement. Vooraf kregen we als amuse een soepje van knolselderij. Een lekkere kaasachtig opwarmertje. De gerechten die we kregen waren gecentreerd rond rauwe zalm, eend en kalfssucade. De basis was goed en wat ik vooral lekker vond waren de subtiele smaakjes van de groenten, kruiden en cremes die er aan toe waren gevoegd. Bijvoorbeeld een klein zuurtje in paddenstoelen waardoor een herfstachtig stukje vlees toch net weer zomer werd. De wijnen pasten uitstekend bij de gerechten. Een paar verbetersuggesties (waarom ik geen 9 heb gegeven voor het eten als geheel): het nagerecht vond ik wat makkelijk. Aarbeien met frambozenijs en hangop. En de pedro chimenez als bijpassende wijn vond ik als enige combinatie niet geslaagd. Het gerecht mis een bruggetje van de frisse fruitsmaken naar het ronde en krenterige van deze dessertwijn. Wat ik verder jammer vond, is dat er binnen vrij uitgesproken schilderijen hangen, een heel rijtje bij elkaar. Los van smaak of dat het wel of geen goede kunstwerken zijn, wil ik opmerken dat deze kleurexplosies erg detoneren bij de subtiele gerechten die uit de keuken worden getoverd. Hier is iets aan te doen.
Joost B.
  • Datum van je bezoek: 27 jul. 2016
Enorm gastvrij ontvangen, heerlijk eten waar mijn vriend als vegetariër ook van kon genieten. Fantastisch restaurant met een goede sfeer en mooi uitzicht (ondanks regen).
Vincent-70 .
  • Datum van je bezoek: 8 jul. 2016
Mooie plek met historie aan de gracht en prachtig uitzicht. Prettige en vlotte bediening. Gerechten goed in balans en fijn van smaak. Een aanrader!
Daanje3 .
  • Datum van je bezoek: 27 jun. 2016
Vindt het uitzicht prachtig en de bediening is ook enthousiast en vriendelijk. Ik vond de parelhoen wel zeer ondermaats voor een restaurant met zo'n mooie locatie. Maar door het uitzicht en de sfeer wel voor herhaling vatbaar.
Tine M.
  • Datum van je bezoek: 25 jun. 2016
Het was super lekker en een heel idylisch decor. We namen het verrassingsmenu en dat was prijs kwaliteit enorm goed! We hebben er erg van genoten.
Marloes O.
  • Datum van je bezoek: 15 jun. 2016
In de prachtige waterpoort de Monnikendam hebben we op deze bijzondere plek zo zalig gegeten. Chef Richard Veld maakte voor ons een tongstrelend 5 gangen menu. Prachtig op elkaar afgestemd, pure smaken, smaakexplosies, heerlijke wijnen (tip: vraag naar de Cabaletta) en buitengewoon verwelkomend, open en professioneel personeel. Een feest van begin tot eind. Mijn nieuwe favoriet en een enorme aanrader.
Jan Dirk K.
  • Datum van je bezoek: 5 jun. 2016
Wij hebben heerlijk gegeten bij De Monnikendam, ondanks dat we te laat aankwamen en vroeg weer weg moesten. Vriendelijk personeel denk mee. Locatie is uniek, wijn geweldig.
Jzuiderduin .
  • Datum van je bezoek: 4 jun. 2016
Een heerlijke avond eerst buiten en met het onweer soepel naar binnen verplaatst. Lekker chefs menu met mooie gerechten van kreeft, krokant op de huid gebakken rode poon, langzaam gegaarde ribeye, kaasplankje en fris dessert. Prima wijnkaart. Correcte hulpvaardige bediening. Kortom: genoten!
Valery87 .
  • Datum van je bezoek: 20 mei 2016
Super lekker gegeten en een heerlijke avond gehad bij de Monnikendam. Wat een prachtige locatie. Van ieder gerecht wordt iets bijzonders gemaakt, een echte aanrader! (Als groot toetjesfan vond ik de warme brownie met ijs en mousse echt verrukkelijk :-))
Saskia K.
  • Datum van je bezoek: 13 mei 2016
Voor onze trouwdag aten we bij de Monnikendam. De torentjes kan je afhuren voor private dining. Wij zaten in het restaurant gedeelte. Het eten was goed en de bediening prettig. Jammer was dat het erg rustig was op deze vrijdagavond...
Yvonne V.
  • Datum van je bezoek: 8 mei 2016
Het eten is goed, maar niet uitzonderlijk. De porties zijn wel erg klein. Dit restaurant moet het echt hebben van de geweldige locatie. En daar betaal je voor.