Restaurant de Monnikendam

Plantsoen Oost 2 3811 HH Amersfoort Nederland Kaart

Over het restaurant Restaurant de Monnikendam

Eten in een sprookje

Twee torentjes aan de stadsring van Amersfoort, hier bevindt zich waterpoort ‘De Monnikendam’. Met een beetje fantasie zie je hoe de muren vroeger verdedigd werden door dappere ridders. Eenmaal binnen waan je je in een sprookje. De aankleding zorgt voor een warme sfeer. Aan tafel droom je verder bij een gastronomische maaltijd klaargemaakt door chef-kok Richard Veld. De lunch wordt dagelijks samengesteld op basis van wat het seizoen te bieden heeft. De dinerkaart is compleet en laat ruimte voor verrassingen.

Glas champagne

9,1

Jouw recensie over het restaurant Restaurant de Monnikendam

Marnix V.
  • Datum van je bezoek: 24 nov. 2017
We hebben ons heerlijk laten verrassen door de kok! Een goed culinair restaurant waar je echt kan genieten van de heerlijke smaken van eten.
Johan V.
  • Datum van je bezoek: 17 nov. 2017
Goed en lekker eten, erg goede, vriendelijke en persoonlijke bediening. Er werd goed geadviseerd over de wijn. De locatie is sprookjesachtig.
hlodders .
  • Datum van je bezoek: 13 nov. 2017
Uitstekende businesslunch op één van de allermooiste plekjes in het Middeleeuwse Amersfoort. Qua hoeveelheid en smaak goed in balans.
Mark J.
  • Datum van je bezoek: 12 nov. 2017
Van reserveren tot eten, alles ging soepel en was meer dan prima. Met als bonus: wat een geweldig leuk stekje! We gaan er zeker vaker eten, en kunnen niet wachten op zomer om lekker buiten te zitten.
jan S.
  • Datum van je bezoek: 11 nov. 2017
Het dinertje is ons prima bevallen. Het was gezellig, lekker, met aandacht en prima ligging.
info552 .
  • Datum van je bezoek: 11 nov. 2017
We waren hier voor de eerste keer. Leuke locatie in het torentje bij de gracht.
Inclusief haardvuur en goede wijn. Heerlijk gegeten.
Zeker voor herhaling vatbaar.
elgris .
  • Datum van je bezoek: 28 okt. 2017
Heerlijk gegeten. De kaart is niet heel uitgebreid, maar staat vol mooie gerechten, zodat we toch nog moeite met kiezen hadden. Bij opdienen blijkt ook de bereiding uitstekend en dat verschillende smaken in een gerecht perfect op elkaar aansluiten. Hoogtepunten waren de in eigen schelp bereidde coquilles en de zwezerik met bospeen en pompoen, maar alle gerechten waren van hoog niveau.
Ook de combinatie tussen wijn en gerechten via het wijnarrangement was uitstekend.
Noëlla L.
  • Datum van je bezoek: 19 okt. 2017
Echt een verborgen parel in Amersfoort. Zeer sfeervol restaurant, knus, maar toch professioneel, vriendelijke en behulpzame bediening, maar bovenal heerlijk verrassend eten, niet alledaags en volledig aangepast op dieetwensen. Zeker een aanrader!
John S.
  • Datum van je bezoek: 8 sep. 2017
Verassend leuke plek! Uitzicht is natuurlijk erg mooi en ook de service is goed. Eten is redelijk, maar wel wat aan de dure kant. zou het wel aanbevelen!
Arjan M.
  • Datum van je bezoek: 25 jul. 2017
Tijdens de stadswandeling Amersfoort 'ontdekten'wij dat in de waterpoort Monnikendam een lekker restaurant verscholen ligt. Prachtig gelegen klein terras dat uitkijkt op een kloostertuin en een gracht. Wat een schitterende locatie. Mooie inrichting met verschillende kleine ruimtes, erg sfeervol. We hebben hier de lunch gebruikt. Een carpaccio en een geitenkaas salade. Op zich prima van smaak, maar een beetje karig gezien de prijs. Wel een overheerlijk broodje met lekkere boter/olie/zout erbij. De ober (eigenaar?) was uiterst vriendelijk en vertelde graag over de locatie. Beetje jammer was dat iemand van de zwarte brigade langsliep in erg vuile kleding en geitenkaas van de Lidl (die ik later op bord kreeg) in de hand had. Dit gaf een andere indruk van de 'chique' entourage en het gerecht dat ik besteld had. Jammer...
Jacob P.
  • Datum van je bezoek: 22 jun. 2017
Een vier gangen verrassingsmenu gegeten. Erg smaakvol, verrassend en misschien wel op de mooiste plek in Amersfoort gegeten. Zeker voor herhaling vatbaar.
Evelien E.
  • Datum van je bezoek: 17 jun. 2017
We hebben heerlijk buiten gegeten. Erg mooie en romantische plek in een authentiek stukje Amersfoort. Het lijkt wel vakantie als je hier aan de gracht zit te dineren. Service was goed, lekkere bijpassende wijnen en eten was prima. We hadden een vijf-gangen verrassingsmenu en kregen er amuses bij. Wat we een beetje gek vonden is dat we twee "toetjes-gangen" kregen, zowel kaas als zoet, en dat dat twee van de vijf gangen waren.
liesbyte V.
  • Datum van je bezoek: 26 mei 2017
natuurlijk is de lokatie op een mooie warme avond geweldig. maar het eten was ook voortreffelijk evenals de wijn. kreeft met yuzu vooraf bijvoorbeeld met sauvignon blanc.
liesbeth R.
  • Datum van je bezoek: 28 apr. 2017
Leuk restaurant in een mooie, kleinschalige ambiance. De service kan echter veel beter. We moesten vragen om broodjes en hebben ruim een uur en een kwartier moeten wachten na bestellen voordat de voorgerechtjes doorkwamen zonder tussentijdse update of uitleg waarom het zo lang duurde. Dat is veel te lang! Porties erg klein, wel lekker op smaak. Zou er door deze ervaring niet snel nog een keer eten. Jammer, hebben meer in hun mars...,
Pascal R.
  • Datum van je bezoek: 22 apr. 2017
We hebben genoten van de gastvrije en persoonlijke ontvangst. De bediening was heel informatief, en zorgde ervoor dat ik als niet-wijnkenner toch fijne wijn-spijscombinaties voorgeschoteld kreeg. Het restaurant is intiem van opzet, wat samen met de historische atmosfeer voor een moment van rust zorgt.
Satish K.
  • Datum van je bezoek: 17 apr. 2017
Op 2e paasdag met mijn gezin naar dit restaurant geweest. Na een wandeling kwamen we eigenlijk veel te vroeg aan. Maar dat was geen probleem. we zijn gaan zitten, hebben wat te drinken gehad, en daarna heel rustig de kaart gekregen. Menu vinden we top! Terwijl toch niet alles (kunnen/mogen) eten! Samen zijn verrassen, opmaak prachtig. Sevice is heel goed. Voor de kids hadden we besloten dat zij 1 menu zouden delen. Niet alleen geen probleem; vanuit de keuken werd dit reeds in orde gemaakt zodat wij dat niet hoefden te doen. Ik kan niks anders zeggen dan top restaurant! Ik zou hier zeker terug komen!
Bert R.
  • Datum van je bezoek: 16 apr. 2017
Kleine porties, een beetje nouvelle cuisine, maar zeer kwalitatief en smakelijk eten van een avontuurlijke keuken. Verrassende ontdekking.
Hans K.
  • Datum van je bezoek: 14 apr. 2017
Zeer goed gegeten. Erg gezellig, fijne service en goede wijn. Prijs-kwaliteitverhouding vonden we wat scheef maar het was een echte belevenis. Dank je wel!!
Peter B.
  • Datum van je bezoek: 8 apr. 2017
Toevallig hier terechtgekomen bij bezoek aan Amersfoort. Geweldige historische locatie. Vriendelijke ontvangst. Menu van de restaurantweek gegeten met bijpassend wijnarrangement. Gerechten waren verfijnd qua presentatie en smaken de bediening vriendelijk en deskundig. wijnarragement zeer goed bij de gerechten passend. Prijs- kwaliteitsverhouding prima. Zeker aan te bevelen.
WJPW P.
  • Datum van je bezoek: 6 apr. 2017
In de restaurantweek gegeten op deze bijzondere en sfeervolle locatie op/in/naast de oude stadswal. De medewerkers van het restaurant zijn erg vriendelijk en behulpzaam.

Het restaurantweekmenu (29,50 per persoon) begon met twee amuses. Vooral het soepje is ons bijgebleven, erg lekker.

Het voorgerecht zag er prachtig uit. Heerlijke kabeljauw met een pureetje van zoete aardappel.
Het vleesgerecht klonk bij de aankondiging teleurstellend (in pepersaus), maar was lekker. De garnituren ('seizoensgroenten') waren wat karig. De Primitivo huiswijn smaakte er goed bij.
Champagneijs en frambozen als nagerecht. De opmaak was hier wat simpel. Een vierkant blok ijs op een paar frambozen... De espresso met friandises was dan weer van topniveau.

Al met al hebben we lekker gegeten in een prettig restaurant. Gezien de locatie, ambiance en prijzen buiten de actieweek om hadden we nog meer verfijning in de gerechten verwacht.