Restaurant de Luwte

Warmoesstraat 2 1791 CR Den Burg (Texel) Nederland Kaart

Over het restaurant Restaurant de Luwte

Ontspannen smullen op Texel

Geen pretenties bij Restaurant de Luwte. Simpelweg ontspannen smullen bij het restaurant op het eiland Texel. De keuken maakt heerlijke biologische seizoengerechten met ingrediënten uit de Waddenzee en de Noordzee. Een eilanduitstapje waardig.

Glas champagne

9,3

Jouw recensie over het restaurant Restaurant de Luwte

Geeke V.
  • Datum van je bezoek: 21 sep. 2018
Heerlijk gegeten in een gezellige sfeer. Prettige bediening. Een aanrader! Keuze uit een menu of à la carte. Heerlijke biologische gerechten van het seizoen.
Geeke
Joke W.
  • Datum van je bezoek: 4 jan. 2018
Een leuk klein restaurant, waar we vriendelijk werden ontvangen. Een fles kraanwater en wat brood met olijfolie kwam direct op tafel, waarna we van de kaart konden kiezen. De keuze was lastig, want er stond zoveel lekkers op de kaart. Vooraf namen we een bouillabaisse. Die was precies zoals hij hoort te zijn. Daarna hadden we een heerlijk stoofpotje van lam. Wat was dat hemels: zo zacht! De erbij geadviseerde wijn smaakte er prima bij. Het nagerecht was een hazelnootparfait, ook al lekker.
De bediening was vriendelijk. Het enige kleine minpuntje was het tempo waarin de gerechten werden op gediend. Dit lag behoorlijk hoog.
We hebben er heerlijk gegeten en komen hier zeker terug als we weer op Texel zijn.
SuusvandenHeuvel .
  • Datum van je bezoek: 25 nov. 2017
De Luwte werd ons aangeraden door de eigenaren van B&B Pastorie de Waal op Texel. We zijn niet teleurgesteld. Omdat wel zelf aardige thuiskoks zijn, wil uit eten gaan nog wel een tegenvallen, of onbetaalbaar worden voor de kwaliteit die wij zoeken. Maar in De Luwte zit je meer dan goed. Fijne intieme sfeer, plezierig gastvrij personeel en overheerlijk eten. Wij kozen met z'n tweeën drie voorgerechten, omdat we niet wilden kiezen. De griet was overheerlijk en ook de dessertkaart moest er twee maal aan te pas komen. Een aanrader voor mensen die in een intieme sfeer van goed klaargemaakte voornamelijk biologische streekproducten willen genieten. Wij komen terug!!
hans O.
  • Datum van je bezoek: 6 okt. 2017
Weer heerlijk gegeten zoals altijd. Warm onthaal en omringt worden door aandacht en vriendelijkheid en dan op je bord heerlijke eerlijke gerechten. Kortom graag weer
niekark .
  • Datum van je bezoek: 4 aug. 2017
Bij de Luwte in Den Burg zorgen ze goed voor hun gasten, je voelt je meteen welkom. De gerechten op basis van Texelse ingrediënten blinken uit door hun pure smaken: verse schaaldieren van het wad, heerlijk vlees van het eiland, beetgare groente en knapperige frites. Het interieur is zeer plezierig waarin je je op je gemak voelt. Als voorgerecht hadden we de kokkels en krabscharen, uitstekend bereid. Het hoofdgerecht was de lende en de lamsbout. De laatste vond de gastheer/kok iets te klein uitgevallen en uit eigen initiatief kwam hij dus nog persoonlijk een tweede volledige portie aanreiken. Top-service! Zoals gezegd, bij de Luwte zorgen ze goed voor hun gasten. De desserts waren goed, maar niet bijzonder, hier is nog wat ruimte voor verbetering. Alles bij elkaar een heerlijke avond gehad bij De Luwte, mochten we nog eens in Den Burg zijn dan komen we terug!
Jeannette H.
  • Datum van je bezoek: 4 aug. 2017
Wat een goed restaurant. Vriendelijke en efficiente bediening en heerlijk eten en wijn. Vooraf de buffelmozzarella met salade met noten en dadels, daarna nam ik de lende. Goed vlees met ansjovisboter, puike frites en beetgare groente. Het sorbetijs van aardbei en rabarber was ook te gek. Altijd sympathiek als de wijn heerlijk is en vriendelijk geprijsd.
Filosoof75 .
  • Datum van je bezoek: 21 jun. 2017
Vrijdagavond 9 juni bij de Luwte gegeten. Goed dat we gereserveerd hadden, want het restaurant was helemaal vol. Ontvangst heel vriendelijk. Voorgerecht 1 was de buffelmozzarella met lamsham en salade. Prima van smaak en ruim voldoende. Voorgerecht 2 was bouillabaisse met garnalen die een beetje mager van smaak was, maar gelukkig niet zo zout als vaak geserveerd wordt in andere restaurants. Het hoofdgerecht was voor beide lamsbout met beetgare zomergroenten. Uitstekend van smaak en garing. Hiervoor kom je naar Texel. De aardappelpartjes waren wat slap (diepvries?), maar dat mocht de pret niet drukken. Het nagerecht was de chocoladetaart met sinaasappelsaus. De perfecte afsluiting van een uiterst aangename maaltijd in een prettige ambiance. Hier komen we terug!
lia en arie V.
  • Datum van je bezoek: 3 jun. 2017
ETEN
SERVICE
DECOR
Datum van je bezoek: 3 jun. 2017
We zijn op 3 juni weer bij Evert geweest en oh, wat was alles weer overheerlijk, vers, aantrekkelijk en gezellig. Heerlijke kokkels en de rode mul was heel vers. Ons favoriete plekje op Texel. Er zullen vast nog wel meer lekkere resto's zijn op het eiland, maar wij zijn gewoon zo tevreden met het gebodene hier. Een heerlijke avond in een mooie smaakvolle ruimte.
STEM
Rutger V.
  • Datum van je bezoek: 31 mei 2017
Genoten van lokale verse gerechten van Texel met o.a. krab, lam, oesters en heerlijke sla en mooie bloemen. Oprechte gastvrijheid in een sfeervolle ambiance en goede wijnen een echte aanrader!
Lo B.
  • Datum van je bezoek: 7 jan. 2017
Het bijzondere van dit restaurant is dat het zich richt op gerechten waarvan de ingrediënten uit Texel komen. Smaakvol en volgens een 'texels' recept. De wijn die we kozen was van goede kwaliteit. De sfeer was heel gezellig, met houten tafeltjes en stoeltjes. De inrichting kan zonder meer bijzonder en origineel worden genoemd, met lepels en vorken aan de muur geplakt, allerlei verschillende soorten plafonnières en hanglampen, en dan het 'aap noot Mies' bord met daarop geschreven 'de Luwte'. Prijs was zonder meer redelijk. Zeker aan te raden bij een bezoek aan Texel!!
L. M.
  • Datum van je bezoek: 28 okt. 2016
Heerlijk gegeten bij de luwte. Heerlijk voorgerecht van gele biet met geitenkaascreme en witte balsemicodressing. Prettige bediening
Detje69 .
  • Datum van je bezoek: 21 jul. 2016
Een simpele maar stijlvolle inrichting, Met heerlijke gerechten. De Bouillabaisse was vol van smaak. Het zomers soepje heerlijk fris en verrassend door de combinatie watermeloen en gember. Als hoofdgerecht had ik de gestoomde groenten met cantharellen en hollandaise saus. Rijkelijk gevuld met oa asperges gegrild en brocoli, bleekselderij, pompoen en zoete aardappel, zwarte linzen ect. Voor mij wat veel, maar heerlijke pure smaken. Mooi gepresenteerd en met liefde bereidt. We hebben echt genoten!!

EllenJ75 .
  • Datum van je bezoek: 25 jun. 2016
Heerlijk ontspannen gegeten in de Luwte. Pure gerechten die met veel passie zijn gemaakt. Waarbij sla een ontdekkingstocht wordt en je gerecht een beleving. Hier word ik gelukkig van en menig mens met mij. Aanrader om ontspannen te gaan eten en vooral te genieten van heerlijk, puur en smaakvol eten!
Anouk V.
  • Datum van je bezoek: 10 jun. 2016
Een super adres! De ingrediënten zijn puur, (veelal) lokaal en van hoge kwaliteit. De gerechten zijn heerlijk. Mijn hoofdgerecht was de gestoomde groenten met gegrilde asperges. Ik heb zelden in een restaurant een vegetarische hoofdgerecht gegeten dat zo smakelijk was. Mijn tafelgenoot had een vis die in zijn eenvoud zo mooi was opgemaakt! En ook heerlijk.
De sfeer in het restaurant is ongedwongen en de bediening is zeer vriendelijk.
Leuk oud pandje met een gezellige sfeer.
Kortom een aanbeveling zeer zeker waard.
Kees K.
  • Datum van je bezoek: 28 mei 2016
Binnenkomen in restaurant de Luwte is altijd weer feest. Kok Evert staat op zijn plek en is in de weer. Voor mij een teken dat het goed komt. De avond begint met sekt in te kleine glazen. Daarna het voorgerecht met gekookte bietjescarpaccio op kaascreme en voor mij de gegrilde sardientjes. Hoofdgerecht lamsvlees, met een rozemarijndressing met heerlijke gestoomde beetgare groentes met dikke frieten en sla. De wijn een primitivo. Als dessert panna cotta met gesmolten chocolade en aardbeien. Helaas niet uit de zelfpluktuin. Het water is gratis en wordt zonde te vragen voortdurend aangevuld. Ook brood wordt extra neergezet.
Het was een makelijke avond.
Mandy M.
  • Datum van je bezoek: 25 mei 2016
Een leuk intiem restaurant met aardige bediening en een goede prijs kwaliteit verhouding. Ik had het zomerse soepje vooraf en de gestoomde groenten als hoofdgerecht. Vooral het hoofdgerecht was heerlijk en ruim voldoende!
Ai Lien O.
  • Datum van je bezoek: 23 apr. 2016
Als er weinig keus is in restaurants hoop je altijd maar dat het dan wel goed is... maar dat was de Luwte zeker! We aten met en gezelschap van vijf en aten onder andere de verse oesters, kokkels en kabbeljauw met asperges. Goede wijnen, vriendelijke bediening en een ruime lichte ruimte met open keuken.
Janita T.
  • Datum van je bezoek: 16 apr. 2016
Bistro met een grote open keuken. Deze kok heeft geen geheimen! We begonnen met de venkelsoep met Hollandse garnalen. Een royale kom met romige soep en garnalen. Heerlijk! Daarna de tongscharfilet op een berg van romige aardappelpurree, prei, zeekraal, rode biet een gamarineerde ui. Is me dat even lekker! Helemaal niks op aan te merken. Smullen met de hoofdletter S. De tongschar was zoals vis hoort te zijn, zacht, net gaar en toch stevig. De salade als sidedish was ook prima. Jaloers zag ik bij de buren heerlijke grote frieten op tafel staan. Als dessert koos ik de chocoladetaart. Een machtige, compacte taart. Niks op aan te merken maar het mini bolletje sorbetijs ernaast stal de show. Daar had ik nog wel veel meer van gelust.
De Luwte is helemaal prima. Verwennerij ten top en een toch een eerlijke keuken.
Klaas P.
  • Datum van je bezoek: 13 feb. 2016
Eten bij de Luwte is inderdaad eerlijk, lekker , ja ook wel maar verfijnd was het deze avond niet helemaal.
Kokkels, staan niet vaak op een kaart, beetje zanderig maar lekker, simpel stukje brood erbij.
1 vd tafelgenoten koos na enig dubben voor de griet, de twijfel was over hoe deze klaargemaakt zou zijn. Was goed.
De rest koos varkensrib, nu is vet natuurlijk lekker maar als er veel vet aan zit blijft er weinig vlees over. Witlof en snijbiet staat als bijgerecht, ik vond nog wel het eea meer aan groenten!
Met 4 man 1 bakje patat (voor bij de griet) en 1 wat groter zg gebakken aardappelen.
Gebakken aardappelen blijft m.i. en probleem in veel restaurants, kost zeker te veel tijd.
We kozen als dessert voor kaasplankje, deze kreeg van 1 van ons als opmerking "money maker" .
11 euro voor 6 kleine stukjes kaas met wat vijgen compote en, weer een mandje met wat stokbrood.
Hoofdgerechten zo rond te 20 euro is ok maar daar dat is wat ons betreft dik betaald !
Vluggejapie .
  • Datum van je bezoek: 9 jan. 2016
Hier wordt gekookt. Geen gerommel met zalfjes van sus of schuimpjes van zo. Een goed product moet goed bereid worden.

Zo heb ik vaak spijt van het bestellen van vis in een restaurant dat ik niet ken. Het verknallen van vis is iets waar je als kok in Nederland nog wel eens mee weg komt. Zo niet bij de Luwte. Beste griet die ik en lange tijd at. Groenten kregen in dit gerecht niet de hoofdrol, prominent aanwezig waren ze wel. Zalige rode biet en smaakvolle romige prei.

Mijn vrouw kreeg een mooi stuk lende gepresenteerd. Meestal blijft de helft wel staan (geen grote eter), wat mij feitelijk twee culinaire belevenissen voor de prijs van een geeft. Helaas, alles was op. Ik moet komende tijd aan de slag met bernaise saus 'veel lekkerder dan uit een potje'. Dan weet je dat het goed zit

Bedieding is correct en vriendelijk. Dat wij met een enorme kinderwagen en 4 maanden oude baby kwamen was geen probleem, en daar was vooraf ruimte voor vrij gemaakt. Dat is toch lekker binnenkomen als je er eigenlijk bang voor bent dat zo'n kleine het op een gillen gaat zetten.

Wijnkaart mag ook genoemd worden. Klein en degelijk. Zo zien we hem graag.

De kritiek op het decor herken ik niet. Smaalvol ingericht, zeker niet het afstudeerproject van een student over the top binnenhuisarchitectuur. Smaken verschillen?

Is er dan nog kritiek? Natuurlijk wel. Die papieren servetjes, die vallen volledig uit de toon. Wie heeft dat verzonnen? Wellicht zegt het iets over de mentaliteit van de kok. Ergens is dat dus ook een compliment. En de kokkeltjes vooraf hadden aardig wat zand. Eerlijk gezegd hebben ze meer zand als ik ze zelf klaar maak, maar dan smaken ze gelijk wat minder.

10/10 would eat here again.