Restaurant de Luwte

Warmoesstraat 2 1791 CR Den Burg (Texel) Nederland Kaart

Over restaurant Restaurant de Luwte

Ontspannen smullen op Texel

Geen pretenties bij Restaurant de Luwte. Simpelweg ontspannen smullen bij het restaurant op het eiland Texel. De keuken maakt heerlijke biologische seizoengerechten met ingrediënten uit de Waddenzee en de Noordzee. Een eilanduitstapje waardig.

Meer informatie over restaurant Restaurant de Luwte

Maandag en Dinsdag Gesloten
Woensdag t/m Zaterdag vanaf 17:30
Zondag Gesloten

L. M.
  • Datum van je bezoek: 28 okt. 2016
Heerlijk gegeten bij de luwte. Heerlijk voorgerecht van gele biet met geitenkaascreme en witte balsemicodressing. Prettige bediening
Detje69 .
  • Datum van je bezoek: 21 jul. 2016
Een simpele maar stijlvolle inrichting, Met heerlijke gerechten. De Bouillabaisse was vol van smaak. Het zomers soepje heerlijk fris en verrassend door de combinatie watermeloen en gember. Als hoofdgerecht had ik de gestoomde groenten met cantharellen en hollandaise saus. Rijkelijk gevuld met oa asperges gegrild en brocoli, bleekselderij, pompoen en zoete aardappel, zwarte linzen ect. Voor mij wat veel, maar heerlijke pure smaken. Mooi gepresenteerd en met liefde bereidt. We hebben echt genoten!!

EllenJ75 .
  • Datum van je bezoek: 25 jun. 2016
Heerlijk ontspannen gegeten in de Luwte. Pure gerechten die met veel passie zijn gemaakt. Waarbij sla een ontdekkingstocht wordt en je gerecht een beleving. Hier word ik gelukkig van en menig mens met mij. Aanrader om ontspannen te gaan eten en vooral te genieten van heerlijk, puur en smaakvol eten!
Anouk V.
  • Datum van je bezoek: 10 jun. 2016
Een super adres! De ingrediënten zijn puur, (veelal) lokaal en van hoge kwaliteit. De gerechten zijn heerlijk. Mijn hoofdgerecht was de gestoomde groenten met gegrilde asperges. Ik heb zelden in een restaurant een vegetarische hoofdgerecht gegeten dat zo smakelijk was. Mijn tafelgenoot had een vis die in zijn eenvoud zo mooi was opgemaakt! En ook heerlijk.
De sfeer in het restaurant is ongedwongen en de bediening is zeer vriendelijk.
Leuk oud pandje met een gezellige sfeer.
Kortom een aanbeveling zeer zeker waard.
Keeskoning .
  • Datum van je bezoek: 28 mei 2016
Binnenkomen in restaurant de Luwte is altijd weer feest. Kok Evert staat op zijn plek en is in de weer. Voor mij een teken dat het goed komt. De avond begint met sekt in te kleine glazen. Daarna het voorgerecht met gekookte bietjescarpaccio op kaascreme en voor mij de gegrilde sardientjes. Hoofdgerecht lamsvlees, met een rozemarijndressing met heerlijke gestoomde beetgare groentes met dikke frieten en sla. De wijn een primitivo. Als dessert panna cotta met gesmolten chocolade en aardbeien. Helaas niet uit de zelfpluktuin. Het water is gratis en wordt zonde te vragen voortdurend aangevuld. Ook brood wordt extra neergezet.
Het was een makelijke avond.
Mandy M.
  • Datum van je bezoek: 25 mei 2016
Een leuk intiem restaurant met aardige bediening en een goede prijs kwaliteit verhouding. Ik had het zomerse soepje vooraf en de gestoomde groenten als hoofdgerecht. Vooral het hoofdgerecht was heerlijk en ruim voldoende!
Ai Lien O.
  • Datum van je bezoek: 23 apr. 2016
Als er weinig keus is in restaurants hoop je altijd maar dat het dan wel goed is... maar dat was de Luwte zeker! We aten met en gezelschap van vijf en aten onder andere de verse oesters, kokkels en kabbeljauw met asperges. Goede wijnen, vriendelijke bediening en een ruime lichte ruimte met open keuken.
JGT .
  • Datum van je bezoek: 16 apr. 2016
Bistro met een grote open keuken. Deze kok heeft geen geheimen! We begonnen met de venkelsoep met Hollandse garnalen. Een royale kom met romige soep en garnalen. Heerlijk! Daarna de tongscharfilet op een berg van romige aardappelpurree, prei, zeekraal, rode biet een gamarineerde ui. Is me dat even lekker! Helemaal niks op aan te merken. Smullen met de hoofdletter S. De tongschar was zoals vis hoort te zijn, zacht, net gaar en toch stevig. De salade als sidedish was ook prima. Jaloers zag ik bij de buren heerlijke grote frieten op tafel staan. Als dessert koos ik de chocoladetaart. Een machtige, compacte taart. Niks op aan te merken maar het mini bolletje sorbetijs ernaast stal de show. Daar had ik nog wel veel meer van gelust.
De Luwte is helemaal prima. Verwennerij ten top en een toch een eerlijke keuken.
Klaas P.
  • Datum van je bezoek: 13 feb. 2016
Eten bij de Luwte is inderdaad eerlijk, lekker , ja ook wel maar verfijnd was het deze avond niet helemaal.
Kokkels, staan niet vaak op een kaart, beetje zanderig maar lekker, simpel stukje brood erbij.
1 vd tafelgenoten koos na enig dubben voor de griet, de twijfel was over hoe deze klaargemaakt zou zijn. Was goed.
De rest koos varkensrib, nu is vet natuurlijk lekker maar als er veel vet aan zit blijft er weinig vlees over. Witlof en snijbiet staat als bijgerecht, ik vond nog wel het eea meer aan groenten!
Met 4 man 1 bakje patat (voor bij de griet) en 1 wat groter zg gebakken aardappelen.
Gebakken aardappelen blijft m.i. en probleem in veel restaurants, kost zeker te veel tijd.
We kozen als dessert voor kaasplankje, deze kreeg van 1 van ons als opmerking "money maker" .
11 euro voor 6 kleine stukjes kaas met wat vijgen compote en, weer een mandje met wat stokbrood.
Hoofdgerechten zo rond te 20 euro is ok maar daar dat is wat ons betreft dik betaald !
Vluggejapie .
  • Datum van je bezoek: 9 jan. 2016
Hier wordt gekookt. Geen gerommel met zalfjes van sus of schuimpjes van zo. Een goed product moet goed bereid worden.

Zo heb ik vaak spijt van het bestellen van vis in een restaurant dat ik niet ken. Het verknallen van vis is iets waar je als kok in Nederland nog wel eens mee weg komt. Zo niet bij de Luwte. Beste griet die ik en lange tijd at. Groenten kregen in dit gerecht niet de hoofdrol, prominent aanwezig waren ze wel. Zalige rode biet en smaakvolle romige prei.

Mijn vrouw kreeg een mooi stuk lende gepresenteerd. Meestal blijft de helft wel staan (geen grote eter), wat mij feitelijk twee culinaire belevenissen voor de prijs van een geeft. Helaas, alles was op. Ik moet komende tijd aan de slag met bernaise saus 'veel lekkerder dan uit een potje'. Dan weet je dat het goed zit

Bedieding is correct en vriendelijk. Dat wij met een enorme kinderwagen en 4 maanden oude baby kwamen was geen probleem, en daar was vooraf ruimte voor vrij gemaakt. Dat is toch lekker binnenkomen als je er eigenlijk bang voor bent dat zo'n kleine het op een gillen gaat zetten.

Wijnkaart mag ook genoemd worden. Klein en degelijk. Zo zien we hem graag.

De kritiek op het decor herken ik niet. Smaalvol ingericht, zeker niet het afstudeerproject van een student over the top binnenhuisarchitectuur. Smaken verschillen?

Is er dan nog kritiek? Natuurlijk wel. Die papieren servetjes, die vallen volledig uit de toon. Wie heeft dat verzonnen? Wellicht zegt het iets over de mentaliteit van de kok. Ergens is dat dus ook een compliment. En de kokkeltjes vooraf hadden aardig wat zand. Eerlijk gezegd hebben ze meer zand als ik ze zelf klaar maak, maar dan smaken ze gelijk wat minder.

10/10 would eat here again.
Olaf A'dam .
  • Datum van je bezoek: 12 dec. 2015
Het is altijd heerlijk eten bij Evert. Mooie gerechten. Met liefde bereid. Soms zijn de borden te vol. Het mag allemaal wel wat minder met de bijgerechten. En waarom moeten vegetarische gerechten in sommige gerechten altijd gecompenseerd worden door extra grote porties. Dat is echt niet nodig. Maar dat zijn wat kleinigheden. Verder altijd goede gerechten. Soms is het wel lang wachten tussen de gangen door. Helaas was kennelijk de afzuiger kapot. Na afloop rook de kleding naar braden en vet eten. Dat is jammer. Een open keuken heeft zijn charmes maar dan moet je na afloop geen last hebben van stinkende kleding.
Michiel A.
  • Datum van je bezoek: 11 dec. 2015
Restaurant de Luwte ligt in hartje Den Burg, de “hoofdstad” van Texel. De inrichting is “basic” maar op zich wel gezellig. Er is een open keuken, zodat je kunt zien hoe het eten bereid wordt. De bediening is vriendelijk en attent. Naast de reguliere spijskaart zijn er nog extra gerechten van de dag, die op een schoolbordje duidelijk zichtbaar zijn opgeschreven. Er zijn geen menu’s. Wij kozen voor een salade met zacht gegaarde gesneden lamsschouder (van het schoolbord) en aan de overkant koud gerookte Texelse ganzenborst met tijmolie en Texelse schapenkaas, waarbij op verzoek de schapenkaas vervangen werd door Parmezaanse kaas. Beide gerechten waren voortreffelijk. Als hoofdgerecht parelhoen suprême met morielje saus, pompoen en pastinaak puree, boerenkool en frites (lekkere dikke zelfgemaakte frites!). Zowel de parelhoen als de bijbehorende groenten eveneens heerlijk. Ook de Noordzee kabeljauw filet met sjalottendressing zeekraal, prei gestoofd in room, bietjes, linzen, frites en sla bij mijn disgenote konden bekoren. Uitstekende behandeling van de vis, niet te droog dus. Als witte huiswijn dronken we een opmerkelijk goede chardonnay. Bij de kabeljauw werd een iets duurdere (open) Sauvignon blanc gedronken (Côte de Thongue, als we ons niet vergissen), die de concurrentie met de betere Sancerre met gemak aankon. Als rood werd een goede (open) Italiaanse Primitivo geschonken. Heerlijk dessert (Witte chocolade parfait met passievrucht koekkruim en slagroom). De prijs kwaliteitsverhouding was in orde (circa 60 Euro pp voor drie gangen inclusief aperitief en wijn). Een fles water krijg je van het huis. Kortom aanbevolen.
Paul1962 .
  • Datum van je bezoek: 12 nov. 2015
Met een gemiddelde van 9,2 gingen we met hoge verwachtingen naar de Luwte. De sfeer was met slechts een ander gezelschap niet overweldigend. De bediening was correct en vriendelijk maar meer ook niet. De oesters smaakten prima. Het hoofdgerecht (lam) was warm maar niet heet en niet overdadig. Smaakte prima overigens. Nagerecht was ook van uitstekende lokale komaf.
Wat echt niet kan is papier op het tafellinnen en papieren servetten. Als je serieus een restaurant wil bedruipen dan zorg voor je fatsoenlijke servetten. Ook de stoelen maken dat je niet te lang blijft hangen.
Kortom voor een snelle hap zonder veel poespas is het een prima restaurant, De 9,2 op Iens is echter sterk overtrokken, zeker als je het afzet tegen de Vincent's Eilandkeuken en met name Bij Jef.
Teijo D.
  • Datum van je bezoek: 22 okt. 2015
Perfecte avond. Heerlijk eten: voorgerechten parmezaans varkensnek met verse vijgen, kokkels. Hoofdgerechten: lamsbout op bedje van diverse groentes, zeebaars. Salade en eigengemaakte frieten erbij. Alles goed verzorgd, de groentes en salade allebei heerlijk. Deze chef kan koken!

Service is vriendelijk en doortastend: water vanzelf op tafel, wat je vraagt dat krijg je. Enige min: alle wijnen worden standaard gekoeld, naar eigen zeggen op 17 graden. Dat vind ik voor een rode wijn te koud, de geur en smaak gaan grotendeels verloren. Ik heb een glas eerder in laten schenken zodat hij op kamertemp zou komen.

Entourage doet erg Frans aan, alsof je in een grote huiskamer in de Ardeche zit te eten.
Armand62 .
  • Datum van je bezoek: 27 sep. 2015
Ik kan heel kort zijn: Hier worden alle gerechten met enthousiasme en passie bereid in de zeer open keuken. Tel hierbij op de zeer vriendelijke bediening van echt alle medewerkers, de zeer aangename prijs en de ongedwongen en informele sfeer, dan kan ik alleen maar zeggen: fantastisch!
Rennie1959 .
  • Datum van je bezoek: 23 sep. 2015
Fantastische avond gehad in dit restaurant, waar de open keuken een blikvanger is. Het is een genot om kok Evert heel relaxt zijn creaties op de pass te zien zetten. Die creaties zijn goed doordacht met verrassende elementen. De bediening is gastvrij en vriendelijk met voldoende persoonlijke aandacht. Heerlijke gerechten met lokale ingrediënten, precies wat je wilt als je op Texel bent. O ja, de wijnen zijn lekker en vriendelijk geprijsd. De aanbevolen "zomer port" voor bij het desert hebben we niet genomen. Heel leuk dat de gastvrouw ons bij vertrek toch nog even een beetje liet proeven. We denken dat we daarom nog een keer terugkomen deze vakantie!
Robgeniet .
  • Datum van je bezoek: 29 aug. 2015
Een knusse, mooie sfeer op het prachtige eiland Texel. Als starter een geweldige smakende, goed gevulde vissoep. De paddestoelen (morieljesaus) vormden een geweldige combinatie met de parelhoen en de bijbehorende groenten completeerde het gerecht perfect. Een heerlijk stukje perentaart en het feest was compleet. Opm.: wat opviel was de hoge kwaliteit van de gebruikte ingrediënten.
Renée R.
  • Datum van je bezoek: 7 aug. 2015
Leuk ingericht en sfeervol restaurant met zeer gepassioneerde, vriendelijke, ietwat alternatieve/ kunstzinnige mensen die hun werk met veel enthousiasme doen. Wij bestelden vooraf de soep met pastinaak en waterkers (absoluut geweldig), de bouillaisse (ook goed) en oesters (heerlijk). Als hoofdgerecht bestelden we de heek en de vegetarische pasta. De heek was zeer vers en heerlijk bereid. De pasta zag er geweldig uit, maar was naar onze mening iets minder goed dan de rest van de gerechten. Het was lekker, maar er zat erg veel olijfolie over de pasta. Door de warme bediening, leuke sfeer met open keuken en het heerlijke en verse eten, hebben wij een topavond gehad! Wel reserveren!
DvHV .
  • Datum van je bezoek: 7 aug. 2015
Bij binnenkomst werden we vriendelijk ontvangen en aan tafel gezet. Helaas waren we daarna vergeten en duurde het 20 min. voordat we de kans kregen om merknaam te maken dat wij graag wat wilde drinken. Dat ging nogal stram. De bediening was vriendelijk maar redelijk afstandelijk en afwezig. het eten daarentegen was voortreffelijk ! Kokkels welke rechtstreeks van het strand kwamen en dat proefde je, mijn tafelgenote had een lende steak en deze was perfect klaar gemaakt en heerlijk mals. op advies van de eigenaresse had lamsvlees, wat solt op de tong. Een restaurant wat eten betreft het woord puur echt waar maakt.
Arthur D.
  • Datum van je bezoek: 6 aug. 2015
1 woord " Briljant" is natuurlijk niet genoeg voor een nuttige recensie. Maar wat hebben wij gisteravond lekker gegeten zeg. Heerlijke producten en volgens visie/missie van De Luwte zoveel mogelijk biologisch en van Texel of de regio. Aperitief appelcider, bijgestaan door 3 franse oesters, daarna waddenkokkels in mooi bouillonnetje met peterselie en stukjes ui, hoofd: grietfilet met zeekraal, stukjes biet, linzen,gekonfijte ui en een aardappelpuree, zalig! Tafelgenoten hadden verder, lamsham met mozzarella, lamsbout met een rozemarijn kruiden olie, en een parelhoen. Alles rijkelijk voorzien van de meest heerlijke groente. Zelfs de bijgeleverde sla was heerlijk bereid met diverse bloemen en kruidige groene blaadjes. Nagerechten: kaasbordje (frans en regio),chocoladetaart met sinasappelijs, amandelkoekje. En uiteraard heb ik van alle tafelgenoten iets geproefd waardoor ik tot de conclusie BRILJANT ben gekomen. Ook iets nieuws gegeten wat mij niet vaak gebeurd, een gefermenteerde knoflook, maar ook diverse bloemen en blaadjes die tevens in het restaurant als decoratie staan. Topavond.
Bediening zeer vriendelijk en correct door eigenaresse, het meisje in de bediening lijkt nog wat verlegen maar doet het keurig. Centrum den burg in een klein steegje op de hoek is deze huiskamer keuken te vinden, niet , klein maar fijn. Jammer van die tafel met 5 kinderen die heen en weer aan het rennen waren van buiten naar binnen en terug. Dat was wat onrustig en zij zouden wellicht beter naar een ander restaurant. Doet niets af aan het overheerlijk diner en leuke avond.