Restaurant De Librije

Spinhuisplein 1 8011 ZZ Zwolle Nederland Kaart
31-384212083

Over het restaurant Restaurant De Librije

Koninklijk dineren

Lunchen of dineren bij driesterrenrestaurant De Librije is een overweldigende ervaring. Het begint zodra je de voormalige gevangenis uit 1739 binnenstapt, waar het moderne, organische en ruimtelijke restaurant gesitueerd is. Je wordt hartelijk onthaald door eigenaren Jonnie en Thérèse Boer. Een ervaring uit duizenden die je nooit meer zal vergeten. Tevens kan je genieten van een complete Librije-beleving, aangezien naast het restaurant ook de hotelkamers, de winkel en de kook- & wijnschool.onder hetzelfde dak gevestigd is.

Meer informatie over restaurant Restaurant De Librije

Kan beter

Jouw recensie over het restaurant Restaurant De Librije

Gerard K.
  • Datum van je bezoek: 28 sep. 2018
Gisteravond na lang wachten gedineerd bij de Librije.
Wat een ervaring! Leuk dat je het aperitief en kleine hapjes eerst in een soort loungebar krijgt. Daar wordt ook de kaart uitgelegd en als je er klaar voor bent wordt je naar je tafel gebracht. Geweldig hoe de bediening functioneert bij dit restaurant, het leek wel een machine. Borden tegelijk op tafel, netjes wachten tot iedereen terug aan tafel zit voor er wat uitgeserveerd wordt en zeer vriendelijk en kundig.
Pluspunt is ook dat zowel Jonnie als Therese de hele avond aanwezig waren, dit zie je nog wel eens anders. Leuk ook dat we een rondleiding aangeboden kregen, erg interessant om een stukje achter de schermen mee te mogen kijken.
Dan het eten, ontzettend kunstig opgemaakt en verrassende combinaties, maar eerlijk gezegd niet het beste eten wat ik ooit heb geproefd. Er zijn zaken(ook met minder michelinsterren) waar je beter kunt eten. Desondanks waren er zeker geweldige gerechten bij, voor mij met name de zwezerik met ananas en de eendenlever waren geweldig.
Qua ervaring moet je hier geweest zijn, voor het eten niet per se. Door alles eromheen en het prijskaartje dat eraan hangt, verwacht je veel. Grotendeels wordt het ook waargemaakt. Al met al zou ik er op zich nog wel eens willen eten, maar gezien het prijskaartje(waarvoor je bij andere topzaken 2 keer kunt eten), zou ik het toch niet doen.
Mame M.
  • Datum van je bezoek: 24 jul. 2018
Omdat we een aantal heugelijke feiten te vieren hadden was dat een mooie reden om met onze directe familie, in totaal 5 personen, bij de Librije te gaan eten.

We hadden van te voren aangegeven dat men ons, rekening houdend met onze dieetwensen, maar moest verrassen met een zevengangenmenu. We gingen met hooggespannen verwachtingen naar het restaurant.

We werden vanaf het begin goed in de watten gelegd, zoals je dat bij een driesterrenrestaurant verwacht.

Omdat er in ons gezelschap geen grote wijndrinkers waren hebben we geen gebruik gemaakt van het wijnarrangement of andere mogelijkheden uit de wijnkaart. Wel hebben we op individuele basis af en toe een glas wijn besteld. Vier van ons begonnen met een glas champagne als aperitief (samen € 95, hetgeen ik dan toch wel overdreven veel vind), en ik met een mousserende alcoholvrije wijn (€ 12,50). Ook was er een redelijk aanbod van vruchtennectars, zoals bijvoorbeeld jonagold en perzik, maar niet van heldere vruchtensappen.

De avond begon met een uitgebreid palet van amuses, die alle zeker de finesse hadden die ik bij een restaurant van deze statuur verwacht. Ook werd voldoende water aan tafel geschonken, waarbij gekozen kon worden uit plat of bruisend. Tijdens de gerechten werd ruimschoots brood geserveerd. Soms bijna koud, soms lekker warm.

De verschillende gerechtjes waren bijna allemaal perfect. Naar onze smaak prima qua kruiding. Het gerecht met kefir yoghurt was wat aan de zure kant en in een van de andere gerechten zat een kruid dat wat gronderig was en niet verdeeld was over de rest van wat op het bord lag. De gerechtjes werden in een prettig tempo opgediend, echter zonder dat het gehaast overkwam. We zijn de hele avond aangenaam beziggehouden.

Al met al kunnen we concluderen dat ook in onze ogen De Librije een toprestaurant is, waarbij andere (ook driesterren)restaurants verbleken (zie mijn andere recensies).

Nog een klein puntje van het kritiek: het volume van de achtergrondmuziek nam in de loop van de avond toe en werd voor ons gevoel aan het einde wat te hard (en niet echt onze smaak).
Barbara1212 .
  • Datum van je bezoek: 10 jul. 2018
Mijn verwachtingen waren hoog gespannen, maar de Librije heeft ze allemaal overtroffen. Het was nog beter dan mijn fantasie had bedacht. Het ontvangst, de hotelkamer, de borrel, de tuin, het restaurant, de service, het eten, de gastvrijheid, de wijnen, de toiletten, het ontbijt, de valet parking... Alles was een dikke 10!
Dennis K.
  • Datum van je bezoek: 28 mei 2018
De Librije, wat een belevenis. Dit heeft niets meer met de primaire levensbehoefte 'eten' van doen, het is een totaalplaatje. Van de bediening tot de setting en van de complexiteit van de gerechten tot en met de begeleidende wijnen: alles was tot in de perfectie geregeld en uitgevoerd. We namen het 7-gangenmenu maar vonden een vol glas wijn bij iedere gang wat teveel van het goede, of we dan ook halve glazen konden krijgen. Geen probleem uiteraard, en erg tevreden met die keuze want de wijnen waren verukkelijk en erg verrassend. Het eten was er iedere gang weer 'spot on', en je vroeg je af hoe men het voor elkaar heeft gekregen om sommige ingrediënten zo te bewerken. De entourage levert absoluut een positieve bijdrage aan het geheel. Eten doe je op de met glas overkoepelde luchtplaats van de oude vrouwengevangenis van Zwolle. Een plaatje! Neem daarbij de uitstekende bediening, een sommelier die de tijd neemt om de vragen van wijnliefhebbers met een beperkte kennis te beantwoorden en een kok die topgerechten op tafel zet en je hebt de ingrediënten voor een avond die je niet snel zult vergeten!
Pieter B.
  • Datum van je bezoek: 14 apr. 2018
Werkelijk uniek, wat een beleving! We hebben er lang op moeten wachten maar alle verwachtingen werden overtoffen. Dit restaurant heeft geen verdere details nodig, het is met recht al jaren het beste restaurant van Nedeland! Hulde!
Flip K.
  • Datum van je bezoek: 14 apr. 2018
Hoe beschrijf je perfectie op dit niveau? Meestal steekt er wel één gerecht boven de rest uit. Niet zo bij het zevengangenmenu dat wij bij de Librije aten. Elke gang was een nieuwe belevenis op topniveau. Prachtig matchende wijnen in het wijnarrangement. Zeer vakkundige, ontspannen en attente bediening, Sfeervol interieur. Opvallend hoe relaxed Jonnie en Thérèse Boer alle tijd hebben voor hun gasten. Alsof het allemaal vanzelf komt. Knap hoor. Duur? Ja, zeer. Value for money? Zeker weten. Is er dan niets te griepen? Nou, vooruit dan: de WC is een sombere grot.
Judith W.
  • Datum van je bezoek: 15 jan. 2018
De ontvangst was fantastisch! Je wordt meegenomen naar de salon, overigens heel smaakvol ingericht, waar je onder het genot van een drankje diverse amuses krijgt aangeboden. Jonny Boer komt persoonlijk de kaart brengen en er uitleg over geven en even later komt Terese vragen of ze nog iets kan uitleggen of dat ze je bestelling kan opnemen. Daarna wordt je naar je tafel begeleidt. De service is fantastisch, je wordt werkelijk in de watten gelegd. Als je naar het toilet gaat, staat er meteen iemand klaar om je het toilet aan te wijzen. En als je terug komt, loopt er geruisloos een kelner mee om je stoel aan te schuiven. Geregeld worden de kruimels van tafel geveegd en wordt er gevraagd of je nog wensen hebt. Iedereen is erg vriendelijk, op een prettige wijze. Niet te deftig, niet te los, een prima balans. Dan het eten: prachtig opgemaakt en geserveerd. Alles ziet er even mooi uit, ware kunstwerkjes. De smaak echter viel mij tegen. De hapjes worden in zijn geheel gegeten, waardoor er geen afzonderlijke smaken zijn en ook niet te herkennen is wat je nu eigenlijk eet. We hadden zeven gangen en ik heb deze ervaren als eentonig. Uiteindelijk leek alles een beetje op elkaar en waren de gerechten meestal wat zurig van smaak. Dat vond ik toch echt een zware tegenvaller. De prijs vond ik daarbij belachelijk hoog. Als ieder gerecht voor mij had gesmaakt alsof ik in de hemel was beland had ik nog kunnen zeggen dat het het waard was geweest, maar met deze tegenvallende smaak voelde ik me qua prijs wel bekocht. Ook de prijzen van de drankjes vond ik over-the-top. Er werd me gevraagd of ik een alcoholvrije cocktail wilde en dat leek me heerlijk. Het bleek een soort komkommer-smoothie te zijn, waarvoor ik €13,50 mocht betalen. Niet heel lekker en door de prijs een nare na-smaak.
Kortom: voor mij was De Librije een beleving op zich door de uitmuntende service van gastheer, gastvrouw en al het personeel. De prijs vind ik het niet waard, het is een beetje uit zijn verband getrokken. Voor mij waren de gerechten te zeer kunstwerkjes dan dat het ook echt lekker is. Wil je echt lekker eten dan moet je hier niet zijn. Wil je eens ontzettend in de watten worden gelegd en ben je bereid hier flink veel voor te betalen, dan ben je bij De Librije aan het juiste adres.
Johanna B.
  • Datum van je bezoek: 5 dec. 2017
Het was een fantastische ervaring. vanaf het moment dat we binnenkwamen zijn we verrast. We hebben genoten van het diner en de aandacht. De smaakbeleving was onvergetelijk. Het ontbijt na een heerlijke nacht in een fantastische kamer was minstens zo verrassend als het diner de vorige avond.
Andrea P.
  • Datum van je bezoek: 5 dec. 2017
Mijn man en ik kregen een nachtje librije met alles erop en eraan van onze kinderen toen we 25 jaar waren getrouwd.
We stonden op een verkeerde locatie maar even een telefoontje en we zijn onmiddellijk opgehaald door de chefkok van de librije.
Bij binnenkomst voelden we ons net het koningspaar, gelijk een hapje en een drankje in de tuin.
Daarna door een eigen butler naar onze kamer gebracht en die mochten we dag en nacht oproepen.
Heerlijk gegeten ik geloof een 15 gangen diner.
De volgende ochtend ook weer in de watten gelegd met een verrassend ontbijt die ook weer van een stuk of tien gangen was.
Het was een onvergetelijk weekendje uit. Het was wel misschien duur ( niet voor ons was een kado)maar meer dan waard.
K.E. A.
  • Datum van je bezoek: 3 dec. 2017
Woorden schieten tekort, magnifique, qua eten en service! Met als klapper de beekforel en de langoustine, een smaakexplosie. Een belevenis waarbij wij in alle opzichten geweldig in de watten zijn gelegd. Een speciale dank voor het rekening houden en creatief meedenken met onze dieetwensen, kortom een fantastische ervaring!
Cecilia H.
  • Datum van je bezoek: 13 okt. 2017
De verwachtingen waren hooggespannen. Helaas niet waargemaakt. De gastvrouw drukte een hautaine stempel op het geheel, totaal onnodig. We hebben ons niet echt welkom gevoeld. De gerechten waren redelijk op smaak, maar misten de wow factor, wat wij wel mochten verwachten van een restaurant van dit kaliber en dito prijsklasse.
Jammer en wat ons betreft een eenmalig bezoek.
Ad W.
  • Datum van je bezoek: 6 okt. 2017
De Librije behoord tot mijn favorieten die ik al enkele jaren niet meer heb bezocht. ‘At The Chefs Table’ een project georganiseerd door Jan Sobecki was het ideale moment om weer eens van hun gerechten te proeven. Hoewel De Librije een “uitwedstrijd” speelde waren de beide brigades op volle sterkte zodat er aan kwaliteit niet werd ingeboet.

Als aperitief een Sauvignon 2016 van Sophie, die goed beviel. De amuse bestond uit twee delen. Als eerste een bekende ditmaal uitgeserveerd op een ring. Tartaar van kalfsezel met haringkuit, erg verfijnd met subtiele rooktoets, heerlijk.
Verder met de krokant gebakken waddengarnaal afgewerkt met een grijze garnaal. Een stukje krokant gebakken lucht, subtiel gekruid met mooie garnalentoets.

De eerste begeleider werd kundig gepresenteerd door Sabas Joosten. Een Grüner Veltliner “ Klostersatz” 2015 uit de Wachau van Pichler-Krutzler, verfijnd met tonen van groene appel. Uit de keuken een hele strakke presentatie. Onder een groen blad een flinke portie heerlijke noordzeekrab. Ernaast een crème van kippenlever en een mooie afgewerkte quenelle stoofvlees van kalfshart, aan tafel afgewerkt met een lekker sausje om de smaken te koppelen en stukjes kippenlever. Een smakencombinatie die verrassend goed uitpakt, waarnaast de wijn het gerecht compleet maakt, complimenten. (9,85)

Thérèse presenteerde haar kus, gemaakt van Cabernet Blanc 2016, in het aroma een toets van bubblegum (niet negatief bedoeld) fris in de mond met een subtiel bittertje in de afdronk. Uit de keuken een signature gerecht van Jonnie wat weer een stukje is doorontwikkeld. De ceviche bereiding van de langoustine staart, ditmaal in een kombucha thee (pH waarde van 2.8) op smaak gebracht met gember. Gepresenteerd in het sap van tomaat met limoenblad aan tafel afgewerkt met geschaafde eidooier. Heerlijk, met de delicate smaak van de langoustine in de hoofdrol. De wijn werd hiernaast nog lekkerder, mooi! (9,85)

Voor bij het pièce een Zuid Afrikaanse Bordeaux blend 2006 van het huis Grangehurst, geconcentreerd met tonen van donker rijp fruit en zachte tannines. In het schaaltje langzaam gegaarde lamsnek met ernaast koolrabi, krokant gebakken palinggraten, structuren van zeewier, stukjes van de nek en stukjes gerookte paling. De nek was super zacht en hoog op smaak. De paling en ziltigheid combineerde hierbij erg goed en de crispy graatjes zorgde voor extra textuur. De krachtige wijn was keurig in balans en maakte de gang compleet. (9,8)

De dessertwijn kwam uit Malaga, een MR Moscatel 2012 van Telmo Rodriguez, geconcentreerd met hele mooie zoet zuur balans, heerlijk. Uit de keuken een dessert in twee delen. Om te starten een roosje van rode biet met een sausje van roos met maggiplant. Geweldig lekker met een betoverende maggi toets.
De tweede bereiding zag er wat complexer uit. Krokantje van roos op een quenelle ijs van lavas met toefjes gel van limoen en structuurtjes van rode biet. Een hele mooie smakenbalans met de rozen toets en de lavas in de hoofdrol. De lavas combineerde uitstekend met de wijn, een schot in de roos. Duidelijk een gerecht voor in mijn toplijst. (9,9)

Als afsluiter bij de rekening nog een moderne uitvoering van een Irish koffie met een hoge wow factor.

Bediening was uitstekend verzorgd, professioneel met oog voor detail en gepaste gezelligheid.

Kortom, we zijn weer een geweldige top ervaring rijker. Een dik compliment voor team Librije, dat ze dit op deze fantastische wijze hebben kunnen verzorgen, wow!
Danique K.
  • Datum van je bezoek: 25 sep. 2017
Dinsdagavond hier fantastisch gegeten, wat hebben wij genoten van de geweldige gerechten en fantastische wijnen erbij, jong team zowel keuken als bediening.
Dat deze mensen van hun beroep houden is zeker te merken!
Zeer in de watten gelegt door de bediening!
Wij komen hier zeker nog eens terug.
Anna V.
  • Datum van je bezoek: 22 sep. 2017
In een woord 'waanzinnig'! Wat een geweldige gerechten, prachtige borden en heerlijke smaken. De wijnen erbij waren net zo bijzonder. Het was een fantastische ervaring om nooit meer te vergeten.
Koen S.
  • Datum van je bezoek: 16 sep. 2017
Hier met een groep vrienden wezen eten aan de chefs table. De hele avond is een ervaring die ik nooit meer zal vergeten. Prachtige gerechten gecombineerd met even goede wijnen. De bediening is uitermate attent en de eigenaars zijn ook erg met de gasten begaan. Dit restaurant verdient alle lof en ziet ons zeker terug.
Luciano G.
  • Datum van je bezoek: 5 sep. 2017
Eten (én overnachten) bij de Librije is een fantastische ervaring. Alles klopt, van A tot Z. Het eten is sensationeel en alle gerechten worden keurig door zeer kundig personeel geserveerd. Wij voelden ons op en top gast en hebben daardoor een geweldige avond gehad. De kamers zijn keurig en het ontbijt is een prettige afsluiter. Je krijgt hier absoluut waar voor je geld.
Silvana M.
  • Datum van je bezoek: 28 jul. 2017
Ondanks de zeer hoge verwachtingen dir we hadden zijn deze ruimschoots overtroffen.
Werkelijk ALLES klopte en was perfect. Genieten met een zeer grote G.. Heerlijke 8 gangen met waanzinnig wijnarrangement
We hebben er ook geslapen en de volgende dag een kookworkshop gedaan..
In september gaan we terug en daar verheugen we ons nu al op!
Joyce D.
  • Datum van je bezoek: 17 jun. 2017
Na jaren weer een keer gaan lunchen op zaterdag en het was weer een fijne ervaring. Mooie *buiten plaats* met goede afstand tussen de tafels en fijn daglicht. De ontvangst was goed en helemaal de uitleg van de kaart door Jonnie zelf was leuk en geeft wel een toevoeging. Thérèse is ook constant in de weer met de wijnen en de sfeer. Het eten: we hebben de 7 gangen genomen, een deel kies je zelf en een deel kiest Jonnie en dat was erg lekker. Niet echt de wow factor, maar toch wel aan de prijs en zeker geen straf. Om toch nog te zeuren: de outfits van het bedienend personeel : echt te somber en te oudbollig voor deze jonge mensen en wederom
( wat is dat toch in restaurants??) de verlichting in het toilet. Het is echt te donker.
Antoine V.
  • Datum van je bezoek: 5 jun. 2017
Pas hier samen mogen eten omdat we wat te vieren hadden. Ook in het hotel overnacht en het ontbijt de volgende ochtend, wat de ervaring wat ons betreft echt helemaal af maakt.
Er valt zo veel te vertellen, kort de meest opvallende zaken. De bediening, zowel in het restaurant als van het hotel, is enthousiast, vriendelijk, zeker niet formeel, en voelt prima aan wat nodig is. We hebben volgens mij bijna iedereen wel aan onze tafel gehad voor een kort of langer praatje, wat grappen of uitleg over hoe gerechten tot stand zijn gekomen. Het restaurant zelf op een overkoepelde binnenplaats is magnifiek. Lekker daglicht als je begint, en fijne sfeerverlichting als het donkerder wordt. Wij zaten zelf op een halfrond bankje, prima plek en goede afstand tot andere gasten, niet te ruim maar ook niet te dichtbij.
Gerechten waren allemaal plaatjes. We hebben dan ook van iedere gang een foto gemaakt, we konden het niet helpen... Smaken prima, voor ons was het ei met kaviaar, creme fraiche en nog wat andere ingredienten een echte topper. Wijnen prima, hoewel 8 gangen wel wat veel was voor mijn vrouw (werd aangepast op ons verzoek). De Henriot bij binnenkomst was goed, amuses prima. Wij hebben ons erg welkom gevoeld.
FamilievandePol .
  • Datum van je bezoek: 27 apr. 2017
Deze recensie is voor het ontbijt wat wij op koningsdag als ochtendbesteding hadden gereserveerd en het is een mooie ochtendbeleving geworden. Keurige ontvangst en begeleiding naar de tafel, en een goed ontbijt aan tafel geserveerd met vers gebakken brood, keuze uit diverse sappen en yoghurt, croissantje, rozijnenbroodje, verse fruitsalade, mooie gedroogde hammen ,steaktartaar, kaas, chutney, krokant ei met paling, gerookte zalm met Aziatische dressing, genoeg koffie en tafelwater en als laatst geserveerd het gouden ei gevuld met advocaat, ananas, yuzu en een krokantje.