Over het restaurant Restaurant De Librije

Koninklijk dineren

Lunchen of dineren bij driesterrenrestaurant De Librije is een overweldigende ervaring. Het begint zodra je de voormalige gevangenis uit 1739 binnenstapt, waar het moderne, organische en ruimtelijke restaurant gesitueerd is. Je wordt hartelijk onthaald door eigenaren Jonnie en Thérèse Boer. Een ervaring uit duizenden die je nooit meer zal vergeten. Tevens kan je genieten van een complete Librije-beleving, aangezien naast het restaurant ook de hotelkamers, de winkel en de kook- & wijnschool.onder hetzelfde dak gevestigd is.

Meer informatie over restaurant Restaurant De Librije

• : Parkeerplaats & Valet parking

Dinsdag t/m Donderdag vanaf 19:00
Vrijdag en Zaterdag vanaf 12:00
Zondag Gesloten

• Af te huren , Airconditioning , Catering , Per boot te bereiken , Terras , Valet parking
Uitmuntend
9,7
9,5
9,5
MvanLeyenhorst .
  • Datum van je bezoek: 4 mrt. 2017
Vorig weekend met vier man het achtgangendiner gehad bij De Librije. Voor mij de eerste keer, de verwachtingen waren dan ook torenhoog. Deze zijn voor het grootste deel uitgekomen. De vele leuke, lekkere en verrassend geserveerde amuses waren een mooi begin. Alle volgende gangen waren fantastisch geprepareerd (wie ben ik ook om een driesterrenzaak te wijzen op 'kookfouten'). Ik snap waar de drie sterren vandaan komen: er is werkelijk geen gerecht of ingredient misplaatst, er is geen mindere gang en alles heeft een mooi verhaal met bijbehorend kunstwerk-achtige opmaak. Voor mij waren er twee (en een half) minpuntjes: onze eerste vijf gangen waren vis, mét bijbehorende witte wijn. Vooral persoonlijke liefhebberij, maar na (max) drie witte wijn ben ik wel toe aan een rode, zit mijns inziens toch meer diversiteit en smaak in. Het tweede betrof de kwaliteit en smaak van de wijn gedurende de gehele avond. Hoewel de meeste gangen weliswaar gepaard gingen met een kloppende wijn-spijs combi, vond ik de geserveerde wijnen veilig, saai en daarmee toch eigenlijk wel tekortschietend voor het niveau eten. Het laatst halve punt heeft vooral betrekking op mijn verwachtingen gehad: ik verwachtte bij elke gang de grootste smaakexplosies die ik ooit heb mogen ervaren. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik in andere restaurants gerechten heb gehad die voller op smaak waren. De Librije slaagt er echter in om alles op minstens een 8 te serveren. Positieve uitschieter was de melkkoe van mijn vrouw. Deze was op een hotstone klaargemaakt en smaakte werkelijk onovertroffen. Ook de service en algehele sfeer in de Librije zorgen er voor dat ik zeker terugkom. De service is scherp, ongedwongen, correct, enthousiast en alles behalve geforceerd of stijf. Het is een team vol jonge enthousiastelingen die fijn en spontaan kunnen vertellen en alles in de gaten houden. Idem de sfeer: er werd 's avonds zelfs lichte housemuziek gedraaid. Hier werd ik weer juist positief door verrast (was lichtelijk bang voor stijve en onpersoonlijke bediening en dito decor). Ook de overnachting in het hotel was exquis. Mooie ruime kamers met hapjes en drankjes 'inclusief'. Terugkijkend: het was al het geld waard. Op naar de volgende keer. Dan de verwachtingen thuislaten en lekker genieten!
Adriana- .
  • Datum van je bezoek: 5 jan. 2017
Het is alweer een tijd geleden dat we bij De Librije hebben gegeten (14/10/16) maar de herinnering blijft, en ik wilde toch mijn ervaring hier delen.
Alles klopt werkelijk aan de Librije, vanaf het moment van aankomst tot dat we de volgende dag weggingen.
De ontvangst in de lounge met een hapje en een drankje, waarbij ondertussen de butler onze bagage naar de kamers bracht, we voelde ons meer dan welkom.
De kamer is werkelijk schitterend, en van alle gemakken voorzien, en meer.
Het diner overtrof al onze hoge verwachtingen, heel kundig maar vooral heel vriendelijk personeel, en waanzinnige smaken.
Er gebeurde constant iets aan tafel, wat het echt tot een beleving maakt.
Ik raad iedereen aan om hier ook een nachtje aan vast te plakken, want ook het ontbijt de volgende ochtend, is waanzinnig!
E.G.H. W.
  • Datum van je bezoek: 25 dec. 2016
Op 14 dec hier met gasten genoten , alles is top geregeld. Hier eten is een feestje, de sfeer ambiance en de bediening is werkelijk overtreffend. De vip parking is ook erg prettig. Een absolute aanrader aks je echt wat anders wilt.
Julia D.
  • Datum van je bezoek: 11 dec. 2016
Gisteren geluncht bij De Librije, wat een sensatie! Fantastisch eten, alle gerechten waren een belevenis. Ook kregen we veel overheerlijke amuses geserveerd. Alles is tot in de perfectie uitgedacht en gecombineerd, inclusief de wijnen. Het personeel was ook enorm vriendelijk en wist op een leuke en prettige manier te vertellen over de oorsprong en de bereiding van de gerechten. Daarnaast was iedereen buitengewoon behulpzaam. Wij gaan volgend jaar zeker terug!
mfaber2 .
  • Datum van je bezoek: 4 nov. 2016
Je scoort niet zomaar 3 sterren en dat werd waargemaakt met een fantastische 7 gangen lunch. Zwolle is net iets te ver weg maar niet voor dit restaurant.
1 Minpuntje, de rekening was fors, prima, wist ik van tevoren maar dat ik 10 euro bij moest betalen voor 2 glaasjes plat water. Tja.
Wolstje V.
  • Datum van je bezoek: 29 okt. 2016
Een belevenis en afgestreept van onze bucket-list. Op zaterdagavond ernaar toe, gelijk maar een weekend Zwolle van gemaakt, daar we niet in de buurt wonen, wel bijna 10 maanden van tevoren gereserveerd.
Ontvangst was al een belevenis, bij binnenkomst staat een mega biljarttafel en wordt je door een smalle gang naar de 'foyer' gebracht. Hier lekker zitten en wordt je een glas aangeboden (maar dus eigenlijk niet, want staat mooi wel op de rekening). Champagne was heerlijk. Erna kwam Jonnie zelf met een korte uitleg over de kaart. Restaurant is vol maar heel ruimtelijk ingedeeld; je hebt echt privacy en kan alles goed bekijken. Na het 'apero' konden we aan tafel; een fijne tafel aan de muurszijde waardoor we alles goed konden bekijken. Alle gerechten waren een feestje en alles werd met belevenis opgediend. Fantastisch - enkel hadden we hogere verwachtingen van de wijnen en wijn-spijs combinaties. Ondanks dit bleef het heerlijk. Rekening was inderdaad fors....tja...
Arjanne H.
  • Datum van je bezoek: 28 okt. 2016
Librije was voor ons een unieke ervaring. Ik vond juist de ongedwongen sfeer en het gemakkelijke, persoonlijke contact een verademing voor een sterrenrestaurant. En dat terwijl de service top was en ieder gerecht zonder meer perfect. Het was voor ons inderdaad een ware (smaak)beleving. Een herhaling staat dan ook zeker op ons wensenlijstje.
Wouter H.
  • Datum van je bezoek: 14 okt. 2016
In één woord fantastisch.

Wij lieten ons meevoeren langs bekende en vernieuwende smaken via een 7 gangen menu met bijpassend wijnarrangement. Ongelofelijk lekker.

De 'nieuwe' locatie is een stuk beter qua sfeer en setting dan de oude plek. Fijne uitstraling, fijne sfeer. Ontspannen ontvangst met bubbel en cocktail, even bijkomen. Vervolgens naar de tafel geleid. Het restaurant is vrij ruim opgezet en er heerst een enorme rust mede dankzij het bijna onzichtbare personeel, alles gaat zo beheerst. Perfect.

Snelheid van uitserveren is perfect. Service is perfect. Je hoeft nooit iets te vragen of je hand op te steken. Alles wordt gezien. Geweldig.

En dan de gerechten, tja. Ik ben inmiddels twee keer geweest en kan niet wachten op de derde keer. Dit is zoals eten moet zijn.
11floris .
  • Datum van je bezoek: 22 sep. 2016
voor mijn verjaardag hier gegeten, speciaal een belevenis. echter tegenover ons zat een stel met een hond en dan geen kleine hond maar een joekel. heb me al eerder afgevraagd hoe word er beoordeeld een hond in een 3 sterren restaurant wij vroegen het ons af. het eten was speciaal lekkere gerechtjes met bijpassende lekkere wijnen bediening goed maar gereserveerd er was nogal veel personeel vonden wij, wat soms wat rommelig en onrustig overkomt. deze avond heeft ons wel tot nadenken gebracht, eten vaker in sterren restaurants en hebben daar niet minder gegeten misschien wel beter, wat maakt dit 3 sterren waard, het was een belevenis maar voor ons eenmalig
Michiel V.
  • Datum van je bezoek: 10 sep. 2016
10 sept heerlijk geluncht bij de Librije. Ontzettend lekker gegeten in combinatie met uitstekende wijnen. Veel nieuwe en bijzondere smaken geproefd. Erg vriendelijk en attent personeel dat zorgde voor een prettige "losse" sfeer. We hebben vijf en half uur gezeten maar voor het gevoel hadden we zo nog een paar uur kunnen blijven zitten. Het enige minpuntje was het kaasplateau, deze was erg lekker maar het erbij geserveerde gember en notenbrood had totaal geen combinatie met de kaas. De smaken waren zo heftig dat de kaas volledig wegviel. Ik heb er dan ook voor gekozen de kaas te eten en de rest te laten staan. Samengevat heerlijk gegeten en ik kom graag een keer terug.
Erik V.
  • Datum van je bezoek: 9 sep. 2016
Wat kan je eigenlijk over de Librije zeggen. Ik hou het simpel... Ontroerend! Gewoon alles uitstekend! Een openbaring. Als je je het kan permiteren, laat je hier dan verwennen op het hoogste niveau.
martijnwitvoet .
  • Datum van je bezoek: 20 aug. 2016
We hebben geluncht bij de Librije, het eten was formidabel wat een hoeveelheid aan cadeautjes. De wijnen waren gewaagd en een werkelijk smaaksensatie in je mond. Het decor is prachtig heel rustiek zo in het centrum van de stad.

De service daarentegen vonden wij ondermaats. Voordat wij aan tafel gingen werden de amuses in een sneltrein vaart geserveerd. Wij vonden de bediening een tikkeltje arrogant, Ik denk dat ik wel 10 verschillende mensen aan mijn tafel heb gehad waarvan de meerderheid volgens mij rond de 20 jaar waren. Wij moesten meerdere malen vragen of men nogmaals kon aangeven wat er werd geserveerd, vaak werd een standaard stuk tekst opgenoemd en liep men direct weer weg, geen eenmaal heeft men ons smakelijk eten gewenst en/of heeft men ons gevraagd of het smaakte (mijn inziens raar).
Daarnaast werden wijnen soms te vroeg geserveerd waardoor deze op waren wanneer het gerecht kwam of was de wijn niet lekker koel meer. Daarnaast werd een enkele keer de wijn vergeten maar ook de rekening en het feit dat wij nog een auto daar hadden geparkeerd.

Hebben wij dan een slechte ervaring gehad? Nee absoluut niet het eten was top net als het drinken maar als ik meer dan EUR 500,- betaal voor een lunch dan verwacht ik toch meer verwend te worden.
Marjolein K.
  • Datum van je bezoek: 15 jul. 2016
De Librije stond al lang op mijn verlanglijstje. Omdat het diner zo ver van tevoren gereserveerd moet worden, hebben we maar besloten er te gaan lunchen. Het menu is dan precies hetzelfde, en je kunt er veel sneller terecht (daarbij scheelt het weer een hotelovernachting). Het hele bezoek was een ervaring. We begonnen met een aperitief in de prachtige lounge, ik bestelde een cocktail (die wordt gemaakt op basis van je smaakvoorkeuren), mijn vriend had een heerlijke alcoholvrije jus de raisins. We werden gelijk getrakteerd op allerlei fantastische amuses, zoals de vriendschapsring. Ik vroeg of ik foto's kon maken van het eten en dat was helemaal geen probleem. Johnnie kwam zelf langs met het menu (we zagen hem later in de keuken staan) en ook Therese stelde zich voor, wat ik erg leuk vond. We kozen allebei voor het 7-gangenmenu (als je er dan toch bent, dan moet je het goed doen). Je kiest zelf dan 4 gerechten, de rest wordt aangevuld. Er werd veel gewerkt met lokale producten, omdat ik ben opgegroeid in Overijssel vond ik dat erg leuk. De presentatie van de gangen was geweldig, zoals het rundvlees, dat op hete stenen aan tafel werd gegaard, of het gerecht dat op je eigen hand werd bereid. We hebben er ruim 4 uur zitten genieten. De service was over het algemeen uitstekend, maar er was een typisch voorval met een van de gangen. Het betrof een gerecht met rivierkreeftjes die aan tafel geserveerd werden, het moesten er (waarschijnlijk) 3 per persoon zijn, maar tijdens het opdienen, bleken er in totaal maar 5 te zijn, toen werd er weer een van mijn bord afgehaald en op het bord van mijn vriend gelegd, dat was zo raar. Ook de sommelier sloeg de plank mis. Ik had aangegeven tijdens het diner graag een glas champagne te willen en had eigenlijk wel verwacht dat dat in overleg zou gaan (vooral omdat de sommelier er speciaal bijgehaald werd), maar hij schonk gewoon het glas vol en vertelde wat het was, er werd mij niet gevraagd wat ik lekker vond of de kans gegeven te proeven. Het bleek absoluut mijn smaak niet te zijn en helemaal niet samen te gaan met de gang, het was een erg dure misser (en dit was echt een restaurantbezoek waar ik echt voor gespaard had). Maar verder was de bediening top en het bezoek top! Er is rekening gehouden met de dieetwensen en we kregen een fijne plek.
Ilja .
  • Datum van je bezoek: 9 jul. 2016
Het culinaire walhalla van Nederland, het restaurant wat bij elke echte Food liefhebber bovenaan het lijstje staat, en drie maanden nadat we gereserveerd hadden was het dan eindelijk zover, we gingen naar de Librije! Als erg vroeg verjaardagscadeau van mijn man gingen we niet alleen eten bij de Librije. Maar zouden we daar ook de nacht doorbrengen in het bijbehorende hotel. We voelden ons van tevoren al zeer bevoorrecht dit te kunnen doen, maar nu we het allemaal beleefd hebben is dat besef nog veel meer tot ons doorgedrongen. Luxe wordt hier tot een nieuw niveau verheven!
Bij aankomst werd de auto van ons overgenomen door de butler, de bagage konden we in de auto laten liggen. We namen plaats in de lounge bij de entree en werden direct verrast door een welkomstdrankje en hapje. Het drankje was Gin & Jonnie. In samenwerking met distilleerderij Onder de Boompjes heeft chef Jonnie Boer zijn eigen Gin gestookt, die met het seizoen veranderd van smaken. Daarbij kregen wij verfrissingsdoekjes met lavendelgeur. Heerlijk na een autorit! Er werden lolly's voor ons neergezet gemaakt van eendenlever met een bietengelei. Toen we deze versnaperingen verorberd hadden werden wij begeleid naar onze kamer op de eerste verdieping, de Verveine kamer. Een prachtige hoekkamer met een enorm tweepersoons ligbad. Een kingsize bed maar met twee afzonderlijke boxsprings die elektrisch versteld konden worden. Ultiem comfort! We kregen een uitleg over de kamer en haar verborgen schatten en hadden daarna nog even tijd voor onszelf. Na een terrasje gepakt te hebben maakten wij ons klaar voor het diner. Beneden aangekomen werden we door de butler begeleid naar een andere lounge waar wij voorzien werden van een heerlijk drankje, voor mij champagne, voor mijn man Gin & Jonnie en een viertal zeer smakelijke amuses, waaronder tomaat, waddengarnaaltjes, pinda met pittige augurk en heilbot. Dit was ook het moment waarop de chef even kennis komt maken en eventuele verzoeken voor het menu kan opnemen. Aangezien wij geen dieet volgen en geen allergieën hebben viel er wat dat betreft weinig te bespreken. Aansluitend volgden er drie amuses aan onze tafel in de eetzaal, die werkelijk prachtig is. Grote bomen verspreid door de zaal, een preparatiebar waar de koks borden op staan te maken en een kleine doorkijk via ramen naar de keuken. Na de overvloed aan mondvermaakjes konden we beginnen aan het daadwerkelijke menu. Te beginnen met gerookte rivierkreeftjes met ganzenlever en ingelegde blauwe bessen. De rivierkreeftjes werden in de rookbox aan tafel geserveerd waarna er een uitleg volgde tijdens het platen. De kreeftjes waren gerookt met een speciaal moerasplantje dat een heerlijke geur en smaak afgaf maar zelf niet eetbaar was. Een ceviche van langoustine volgde, met snijbonensap en Japanse peer. Na dit topgerechtje kwam het volgende prachtige bordje. Gerookte beekforel uit Hattem, een dorpje dichtbij Zwolle, met parelgort, buikspek en verscheidene groene kruiden. Het vierde gerechtje was zeer kleurrijk, gerookte crème fraîche met gesmolten kool, daarbij een crumble van verschillende soorten kool, krokante kippenhuid en La Perle kaviaar verstopt in de gesmolten kool. Zo kwamen wij alweer aan bij het laatste visgerecht, staart van zeeduivel met een gepoft uitje, krokantjes en een saus van verzuurde paprika. En zo kwamen we bij de pièce van de avond. Reebok met een saus van buikspek van wolvarken, een speciaal varken met veel vet en veel haar. De twee desserts smaakten ook fantastisch, niet te zoet, wat ik altijd erg fijn vind. Als eerste getoostte witte chocolade met boerenjongens en blauwe kaas. Vooral de combinatie van de blauwe kaas met de chocola was zalig en verrassend. Daarna het Gin & Jonnie dessert met ijs van kefir, gefermenteerde melk, de Gin & Jonnie, uiteraard, en onrijpe aardbeien. Onwijs lekkere afsluiting van een geweldig diner. En hoewel deze recensie toch al behoorlijk lang is geworden kan ik het niet laten ook het ontbijt van de volgende dag even snel te beschrijven. Na het geweldige 8 gangen diner van de avond ervoor, met behoorlijk wat alcohol, is er niks beters te bedenken dan een goed ontbijt. Daar hebben ze bij de Librije wel pap van gegeten, al hebben we geen pap gezien! We kregen een heerlijke rabarbersap en werden daarna verwend met verschillende ontbijthapjes, te beginnen met briochebroodjes met een soort stroop en geschaafde kaas. Daarna werd ons gevraagd hoe wij ons ei graag wilden nuttigen, beiden kozen we daar voor een spiegelei met spek. Er kwamen twee miniburgers met een tongstrelend lekkere saus. Gerookte zalm met tomaat en komkommer en zelfgemaakte ossenworst met Amsterdamse uitjes. Als afsluiting toch iets zoetigs, in een gouden ei geserveerd; ananas met rum, schuim van advocaat en krokante kippenhuid. Helaas betekende dat ook dat het avontuur er voor ons op zat en wij weer huiswaarts diende te keren. Wat hebben wij genoten van deze weelde en waren we aangenaam verrast door de relaxte sfeer die zowel het personeel als de gasten uitstraalden. Geen overbodige stijfheid zonder dat dit afdeed aan de nodige formele handelingen die nu eenmaal in een restaurant van dit kaliber horen. Het is niet goedkoop, maar dit was een sensationele ervaring die we nooit hadden willen missen!
Grytsje66 .
  • Datum van je bezoek: 8 jul. 2016
Super heerlijk gedineerd, 8 gangen verrassingsmenu. De ontvangst was al geweldig met thee getrokken uit citroengras,gember, en andere kruiden met een scheutje gin van Jonnie. De " mandarijn" die geen mandarijn was; verrassend en erg lekker, forel gekweekt in Hattemsbronwater, mondvermaakjes heerlijk...heerlijk brood bij het eten, presentatie geweldig, lekkere wijnen en iedereen vriendelijk en attent.
Een ding: het interieur; kitscherig en nog eens kitschering een te hoog "bling bling" gehalte.
Loode .
  • Datum van je bezoek: 21 mei 2016
Routine, dat is het woord dat oppopte toen ik terugblikte op mijn avond in de Librije.
De routine zit in de bediening. Gedurende de avond hebben wij zeker tien mensen aan onze tafel gehad, waaronder zeker drie sommeliers. Een van die drie draaide een uit het hoofd geleerd riedeltje af, snel, met een lokaal accent en zonder een blik op de gast. Niet leuk. Ook niet alle mensen die ons de gerechten kwamen brengen straalden enthousiasme en aandacht voor de gast uit. In die gevallen doe je het dan met een paar opgedreunde ingredienten en dat is het dan. Iedereen was druk bezig, gehaast eigenlijk, wat ook niet bijdraagt tot een bijzondere beleving. Daarbij nog wat foutjes in het juiste couvert bij de juiste gast, te vroeg de wijn inschenken waardoor die of op is als het gerecht komt of flink op temperatuur inmiddels.
Heb ik een nare avond gehad? Geenszins. Het eten was fantastisch, evenals de wijnen, waar ook een paar uitdagende bij waren. Nee, maar als ik met drie mensen bijna 1000 euro neertel voor een avondje Librije dan verwacht ik dat ik het gevoel meekrijg verwend te zijn. Dat gevoel heb ik niet gekregen van de bediening. Jammer.
Niels V.
  • Datum van je bezoek: 7 mei 2016
Dit is duidelijk het beste restaurant van nederland.
Alles past perfect bij elkaar.
Jammer dat ze apparte lunchmenu meer hebben, voor wat minder geld.
Is wel erg veel geld.

Super genoten en gegeten!!
Labeldop V.
  • Datum van je bezoek: 7 mei 2016
Afgelopen zaterdag met vrienden lunch gebruikt wat we wel eerder deden toen ze nog in het oude pand zaten.
Absoluut perfect en het beste restaurant in Nederland vinden wij maar ik vind het te duur geworden.
Vroeger had men luncharrangement maar nu dus niet meer en dat vind ik wel heel jammer.
Maar goed....het is en blijft top !
SuzanneDeVries .
  • Datum van je bezoek: 4 mei 2016
Schitterend eten met zalige gerechten, uitstekende en zeer attente service in een ongedwongen sfeer. Aanrader is een bijpassend wijnarrangement.
W66 .
  • Datum van je bezoek: 30 apr. 2016
Een totaal beleving die helemaal top is. De gerechtjes zijn te complex om te beschrijven en geven stuk voor stuk een ware smaakexplosie. Heerlijk met een passende wijn. Ja je betaald een lieve duit, maar dit eens een once in a lifetime ervaring die ik iedereen die echt houd van lekker uiten wil aanraden.