Restaurant BY ÚS

Service8,9/10
Decor8/10
Pjdejong . Bourgondiër (4 recensies) 10 /10
  • Datum van je bezoek: 17 sep. 2016
Wat hebben we lekker gegeten!! Alles klopte, de fantastische gastvrouw die bij ieder gerecht zowel uitleg over het gerecht als de daarbij gekozen wijnen gaf, verrassende wijnen en heerlijk out of de box samen gesteld, de inrichting die past bij de uitstraling van de gerechten, corky, verrassend en bijzonder smaakvol en op elkaar afgestemd. We komen gauw nog eens terug als het lounge gedeelte ook af is. Nog maar een paar maanden geleden hebben ze dit restaurant overgenomen, kosten nog moeite worden gespaard om er zo snel mogelijk een eigen draai aan te geven, ik snap dat dit als jonge ondernemer veel van je vergt, overdag het interieur onder handen nemen en savonds de sterren op het bord koken en als gastvrouw gastvrij en attent je gasten in de watten leggen, meer dan 4 uur zijn we verwend met voorafjes en gangen die qua smaak en presentatie keer op keer onze smaak pappillen op scherp zetten. Jammer dat we niet echt in de buurt wonen anders hadden jullie er stamgasten bij gekregen, we komen gauw weer eens een weekend richting Leeuwarden en komen dan speciaal om bij By us te kunnen eten!! Ga zo door, wat jullie doen verdient een pluim! en een ster!! Niets te veel gezegd dat jullie in zo n korte tijd al in de top 5 van beste restaurants van Friesland staan....wij zijn fan!!!
ElVos . Bourgondiër (3 recensies) 9,3 /10
  • Datum van je bezoek: 2 sep. 2016
Geweldig gegeten en een heel leuk concept. De gerechten waren verrassend en uiterst smaakvol. Inrichting mag iets beter op elkaar zijn afgestemd.
Jeroen D. 1e beoordeling (1 recensie) 9 /10
  • Datum van je bezoek: 30 jul. 2016
Geweldig gegeten in prima ambiance. Mooi verrassend en mooie aandacht voor groente. Voorgerechtje met biet, diverse soorten en als apotheose sorbetijs van biet. Mooie dmaakpalletten. Je moet smaak waarderen. Fijne bediening.
Gesina G. Gastronoom (13 recensies) 9 /10
  • Datum van je bezoek: 17 jun. 2016
Geweldig gegeten. Elk gerechtje een kunstwerkje...en niet alleen in opmaak, maar ook in smaak. Hier werkt een top kok. Zeer gedreven. Ook de gastvrouw is geheel haarzelf, en schenkt de juiste wijn bij de gerechten.
Janpeter112 . Gastronoom (22 recensies) 9 /10
  • Datum van je bezoek: 4 jun. 2016
We waren met z'n zessen op sterrenjacht in het Noorden. Na drie sterren restaurants (absolute toppers) wilde we iets avonturieren, nou dat werd het. Een heerlijk Fries avontuur. Wat een fantasie in de keuken en wat een durf om een schaaltje Ras patat te serveren, wij dachten dat het niet meer bestond, pure nostalgie en wat zijn ze toch lekker. En hier spreekt het avontuur van de chef uit, gewoon als het lekker is serveer ik het ook. We aten voor een derde qua bedrag in vergelijking met de sterren zaken, maar we hadden 100 % plezier door de durf van de chef. En het nagerecht van o.a. suikerbrood ijs moet gewoon een Fries Nationaal Gerecht worden. De gastvrouw verdient zo wie zo een ster in de Michelin want iemand die zo met hart en ziel gastvrouw is moet een onderscheiding krijgen. Dit is een restaurant waar Leeuwarden, Friesland eigenlijk het hele Noorden trots op moet zijn.
Tas77 . 1e beoordeling (1 recensie) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 2 jun. 2016
Vorige week hebben we bij het "nieuwe" by us gegeten.
Eerlijk is eerlijk, eerst geprobeerd te reserveren bij Sjoddy maar deze zat vol. Vandaar toch gekozen om kennis te maken met de nieuwe eigenaren en hun manier van koken.
We waren een beetje sceptisch, aangezien het andere altijd zo super was...MAAR......
Ontzettend goed!! Erg blij verrast!!!
We hebben de vijf gangen gedaan en iedere gang was een verassing!
Kom je voor een tomatensoep met ballen en een schnitzel, tja dan ben je in dit restaurant verkeerd.
Iedere gang was een kunstwerkje met enorme smaakbeleving. Bijzondere bijeen gebrachte smaken, er was duidelijk over elk gerecht goed nagedacht!

De bediening was heerlijk normaal! Geen poespas en stijf gedoe! Dit restaurant bewijst dat culinaire hoogstand niet alleen bedoeld is voor de "hoge stand".
Culinair past het restaurant in het rijtje van Eleve, Us Heit, maar in de bediening minder stijf gedoe.

Ik hoop dat er een mooie wisseling is in het menu waardoor we hier vaak eens even kunnen aanschuiven! En misschien meer gebruik gaan maken van biologische producten......

Al met al een aanrader! Snel reserveren!
Mevrouw_karel . 1e beoordeling (1 recensie) 9 /10
  • Datum van je bezoek: 22 mei 2016
Heerlijk gegeten! Ieder gerecht is een combinatie van slimme smaken en leuke structuren. Er is echt over nagedacht. Hoogtepunten waren voor ons de verrassende amuses, zwezerik en de port bij het kaasplankje. Aanrader dus!
Janjaap_miranda . 1e beoordeling (1 recensie) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 29 apr. 2016
Tijdens een weekendje weg gegeten bij 'By US'. Reserveren is aan te raden aangezien het een klein en intiem restaurant is dat snel vol zit. Menu bestaat uit de optie voor een 3,4 of 5 gangen menu. Wij vinden dat leuk, als je een minder makkelijke eter bent iets om rekening mee te houden.

De ambiance is netjes verzorgd. Doordat de ruimte niet helemaal volgestampt is met tafeltjes geeft het een prettig ruimtelijk gevoel, dat is in andere kleinere restaurants wel anders.

Vriendelijke en attente bediening, lekkere gerechten en bijpassende wijnen. De avond startte met drie amuses. Doordat er gewerkt wordt met een vast menu, garantie dat alle ingrediënten vers zijn en dat proef je. Alle gerechten waren goed op smaak en met zorg gepresenteerd. Wij hebben genoten. Het menu wisselt regelmatig dus zeker voor herhaling vatbaar!!
Piter56 . 1e beoordeling (1 recensie) 8,5 /10
  • Datum van je bezoek: 16 apr. 2016
We waren voor een weekendje naar Leeuwarden. 'sAvonds gegeten By Us. Elk gerecht(je) was een verrassing en smaakte voortreffelijk. Vooral de smaakcombinatie was goed. Ook de wijn keus klopte. Neem daarbij de adequate uitleg van de gastvrouw. Kortom: een fantastische avond.
A O. Bourgondiër (2 recensies) 6,8 /10
  • Datum van je bezoek: 15 apr. 2016
Op basis van de goede reviews en op aanraden van vrienden een tafel gereserveerd. Bij binnenkomst werden onze jassen keurig aangenomen. We kozen voor 3 gangen met in het achterhoofd deze eventueel uit te breiden met een kaasplankje. Er werden amuses geserveerd, verrassend en lekker. Het brood en de boter die steeds werden aangevuld waten ook prima. Helaas werd er een fors tempo aangehouden, er zat nauwelijks tijd tussen de gerechten. Maar na een verzoek dit aan te passen ging dat prima. De kwaliteit van het eten was redelijk, helaas niet op het niveau zoals dat op te maken viel uit eerdere reviews. Mogelijk heeft dat te maken met de nieuwe eigenaars, maar dat is een "wild guess". Ook flink aan de prijs overigens (uiteindelijk €70,- pp), terwijl de wijnen per glas werden berekend en er soms wel karig werd bijgeschonken. Uiteindelijk dus prima gegeten, maar te kwalificeren als "net niet top", zeker gezien de prijs-kwaliteit verhouding.
Ralph V. Gastronoom (22 recensies) 9,5 /10
  • Datum van je bezoek: 18 feb. 2016
Hemels, geniaal, onovertroffen. Zelden zo lekker gegeten. Verrassende amuse, 2 tintelende visvoorgerechten en een hartverwarmend en zeer bevredigend vleeshoofdgerecht met ontroerend goed gefrituurde aardappelchips. Het lekkere kaasplankje met een passende port was een van de laatste tussenstations naar de 7e hemel. Eindstation was de koffie met bonbons.
Het zou me niet verbazen als sommige van de zelfgemaakte bonbons op de lijst van verboden stimulerende middelen staan: alsof de vulling uit gekoelde, vloeibare endorfine bestond. Gekmakend lekker.

Bediening is zeer vriendelijk en ook zeer professioneel. De glazen blijven goed gevuld en je wordt volledig in de watten gelegd.
Aankleding van het restaurant is verder goed. Prima stoelen en dergelijke. Een tafelkleed zou het feest compleet maken.
Ga zo door !

Rob D. Bourgondiër (4 recensies) 8,5 /10
  • Datum van je bezoek: 29 jan. 2016
Vanavond met 3 vrienden gegeten bij dit restaurant. Zeer vriendelijke bediening, professioneel en informeel. Het eten is met echte liefde bereid. Leuke smaakcombinaties en lekkere wijnen. Het restaurant is te classificeren als het boven segment maar de zeer schappelijke drank prijzen maakte het afrekenen zelfs tot een positieve beleving. Het is vreemd dat dit restaurant niet volledig vol zat op de vrijdagavond. De eigenaars hebben de zaak verkocht en gaan medio april een nieuwe zaak / formule beginnen op de andere locatie in Leeuwarden. Ik raad je dan ook aan om er nog zo snel mogelijk er een keer te gaan eten voordat de nieuwe eigenaar er in zit.
Vera V. Gastronoom (15 recensies) 9,8 /10
  • Datum van je bezoek: 19 dec. 2015
Vooraf hier gereserveerd voor tijdens een weekend Leeuwarden. Warm welkom in de zaak, aardige bediening. Eten was heerlijk en elke gang was bijzonder. Het kaasplankje/wagen maakte het af. Jammer dat we zo ver weg wonen, heerlijk restaurant!
Reisthijs . Fijnproever (9 recensies) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 11 dec. 2015
De gastvrouw/eigenaresse heeft ogen voor en achter ! Ziet alles en stuurt personeel goed aan zonder dat de gasten het merken. Zeer mooie menukaart met veel keuzemogelijkheden. Fijn dat wijnglazen hier goed gevuld worden. Hadden een mooie tafel voor drie personen en wat je niet altijd ziet in restaurants dat de tafels waren ver genoeg van elkaar geplaatst zodat je "buren "niet konden afluisteren. Tafels worden gedekt zonder tafellinnen( wel servet maar geen tafellaken ) en dat zou ik stijlvoller vinden als dit hier wel zal gebeuren. Kostenverhogend effect en hygiënischer maar daardoor nog stijlvoller. Ter overweging ! Maar ondanks dat het advies : ga daar zeker eten. Een culinair feestje !
Knarf E. Gastronoom (33 recensies) 8 /10
  • Datum van je bezoek: 4 dec. 2015
Op een relatief rustige vrijdag heerlijk hier gegeten. De bediening is zeer attent en snapt hoe een gast een leuke avond wil beleven. Het eten is voortreffelijk en ondanks de relatieve kleine kaart heb je zelf de vrijheid om de verschillende gerechten binnen de menu's te combineren. De afsluiter met het kaasplankje en een lekkere dessertwijn is zeker een aanrader! Prijs/kwaliteit is prima in orde.
Margreet V. Bourgondiër (2 recensies) 7,5 /10
  • Datum van je bezoek: 22 nov. 2015
We hebben heerlijk gegeten. Prima zoals er met mijn wens om suiker én zoetstof vrij te willen eten werd omgegaan. Alleen de raspatat die we nog als aanvulling op de heerlijke aardappels kregen op het eind was een regelrechte afknapper.
Emiel D. Fijnproever (9 recensies) 8,3 /10
  • Datum van je bezoek: 6 nov. 2015
Voor de zoveelste keer gegeten bij By us.
Nu ik deze recensie schrijf realiseer ik mij dat het alweer een tijdje terug is dat we daar gegeten hebben, dus de exacte gerechten staan me niet meer heel helder bij.
Het ontvangst is altijd zeer vriendelijk en netjes. de sfeer in het restaurant altijd goed, ook al zit het vol, je hebt privacy voldoende.
Lekker brood met smeersels staan al snel op tafel begeleid door een lekker glas bubbels.
Een amuse volgt.
We nemen 3 gangen waarvan mij het hoofdgerecht nog steeds goed bijstaat. Drie bereidingen van kalf, een kroketje een stoof en een prachtig stukje gebakken, werkelijk fantastisch bereid.
Ook de begeleidende wijnen passen goed bij de gangen.
De rekening valt ons altijd mee. reken op ongeveer 120 euro (voor 2 personen samen)voor drie gangen met wijnen en een aperitief en kopje thee na.
we zijn hier vaak geweest en komen graag weer terug.
Peejee58 . Bourgondiër (4 recensies) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 15 aug. 2015
Zaterdagavond heerlijk gegeten bij By Ús. Het "Frysk menu". Je kiest uit 3 of 4 gangen en stelt dan zelf je menu samen. De keuze uit de verschillende gerechten is niet heel ruim maar toch zeker voldoende. Bij ons viel de keuze op zeebaars, de entrecote en we sloten af met het kaasplankje. Ieder gerecht zag er prachtig uit en smaakte geweldig. Ook de wijnen die werden geadviseerd pasten uitstekend bij de gerechten. De amuse en de friandises smaakten ook uitstekend. Kortom, een aanrader. Wij komen terug!
Millers . Bourgondiër (2 recensies) 8,8 /10
  • Datum van je bezoek: 5 jul. 2015
Het fijne aan BY US is de niet al te grote kaart en de mogelijkheid om te wisselen uit de verschillende menu's. Er wordt met liefde en aandacht gekookt en dat proef en zie je. Zeer gastvrije en attente bediening. We hebben excellent gegeten voor een alleszins nette prijs. We komen heel graag terug.
De Veluwe eend met zwarte knoflook is een aanrader en het dessert met de limoensensatie in champagneschuim eveneens.
Bas H. Gastronoom (98 recensies) 8,3 /10
  • Datum van je bezoek: 12 jun. 2015
Als we binnen komen is er een andere groep en wanneer die vertrekken zitten we alleen. Hoe kan dat? Want, hoewel we niet zo heel bekend zijn met de horeca in Leeuwarden, weten we zeker dat dit toch wel een van de beste restaurants van de stad moet zijn. Wellicht is het mooie weer de verklaring, want By us heeft geen terras, maar het blijft raar. We krijgen vooraf een amuse van worst, omkleed met witte chocolade en mosterdzaad; een orginele combinatie die verrassend goed smaakt. Daarna gaan we verder met het Fries Menu, te beginnen met zeebaars en paling met een heerlijk frisse salade van rettich en appel: een waar feest. Ook vervolg, een terrine van kip met asperges, is perfect. Bij het hoofdgerecht zakt het een klein beetje in: het royaal uitgevallen Friese varken met bonen en zwammen smaakt prima, maar is minder orgineel en uitgesproken dan de vorige gangen. Maar het dessert, suikerbroodijs, is weer uitstekend. De bediening is vriendelijk en professioneel, al is de uitleg wat beperkt, ook bij de wijnen. De wijnkaart zelf is trouwens een beetje beperkt. Maar wat zeuren we: gewoon een heerlijke avond in een tent die elke avond vol zou moeten zitten!