Restaurant BREDA

31-206225233

Meer informatie over restaurant Restaurant BREDA

Julia P.
  • Datum van je bezoek: 16 jun. 2017
Er prettige ervaring. Mooie ruime zaken. Bediening bijzonder professioneel en dan het eten; erg origineel, goed op smaak. Ook de wijnen waren verrassend. Ik zou hier terugkomen ook omdat de prijs dik orde is.
Jasper W.
  • Datum van je bezoek: 5 jun. 2017
Wij hadden voor drie personen gereserveerd voor de lunch, waarvan we de vijf gangen variant kozen. Persoonlijk hecht ik niet sterk aan de mogelijkheid om zelf een menu samen te stellen; (dag)menu's bieden vaak het voordeel van vers en beschikbaar en het verkleint het risico op missers (bijvoorbeeld omdat het recept minder vaak gemaakt wordt). Daarbij laat ik me graag verrassen.

Bij Breda werd ik ook verrast, maar daarover ben ik niet onverdeeld positief.

Het eten smaakt zoals je het voor dit geld mag verwachten; er wordt op niveau gekookt en dat proef en zie je. Helaas zijn de porties onbevredigend klein. Waarom telt één asperge, met spekjes, saus en een lepeltje groente als een volwaardige gang? Deze porties zijn wellicht passend voor wie het dieet van Fajah Lourens volgt, maar wie geen killer body ambieert (of er al één heeft) komt er bekaaid af. Wij hebben met drie personen naast de gangen drie keer brood besteld en ik heb achteraf nog elders geluncht. Een factor die daaraan wellicht heeft bijgedragen is de tijdspanne die nodig was om de vijf kleine gangen te serveren: een kleine 3,5 uur. Dat is voor een lunch bijzonder lang.

De bediening leek niet echt op elkaar ingespeeld en het kostte moeite om de aandacht te trekken. Het personeel is vriendelijk, attent en adequaat, maar er zit ogenschijnlijk geen systeem en amper discipline in. We zaten buiten en konden zien hoe een tafel aan de gracht een uur lang half afgeruimd bleef, terwijl de (katoenen) servetten op de grond waaiden. Als Breda een kwaliteitsslag wil maken, dan valt er in de bediening nog het nodige te verbeteren. Wat dat betreft kan de organisatie nog een boel leren van een gemiddeld Gaucho's restaurant.

Breda heeft veel potentie, maar maakt het niet waar. Wellicht kan Gordon Ramsay eens langskomen om de zaak te tunen...
Ruud S.
  • Datum van je bezoek: 13 mrt. 2017
Goed maar niet spectaculair. Porties zelfs voor mij aan de kleine kant (het lijkt wel terug naar de tijd van nouvelle cuisine ...); ik heb thuis nog een boterham gegeten. Maar de details zijn niet in orde: lang wachten, zeer slechte akoestiek, alle gerechten in een soort bakjes (borden doen ze hier niet aan), papieren handdoekjes in de wc, een plastic knijpfles met honing bij de thee. Geen erge dingen, maar overall snap ik de sensatie niet; voor hetzelfde geld kan ik elders in de stad beter eten en zijn de details wél in orde. Geen aanrader.
Caroline B.
  • Datum van je bezoek: 11 mrt. 2017
Sobere maar mooie bistro. Beetje art nouveau en doet denken aan Parijs. Ze passen goed in de bistronomie movement. Het eten is perfect bereid en heeft spannende en creatieve twisten. Vooral veel vis. Wel is de zaak wat rumoerig, het galmt nogal. En de tafels staan best dicht op elkaar. En het toetje was heel spannend (gecarameliseerde olijf) maar qua smaak ook geen allemansvriend. Als afsluiter vond ik dat dus wat jammer. Maar zeker een aanrader!
Rodne T.
  • Datum van je bezoek: 2 mrt. 2017
Uitstekende culinaire ervaring op een drukke donderdagavond. We namen het middelste menu met bijpassende wijnen en waren van begin tot eind enthousiast. Eten voortreffelijk, kleine gerechten, geen megaverfijnde opmaak maar fraai genoeg, smaak over het algemeen fantastisch, bijpassende wijnen allemaal uitstekend passend en interessant. Bediening efficient, prettig informeel en niet opdringerig, eigenlijk precies zoals het moet zijn. En de ambiance is modern, vol, druk, tafels staan behoorlijk op elkaar en het geluidsniveau is hoog maar net niet irritant. Al met al een absolute aanrader.
Irene M.
  • Datum van je bezoek: 19 feb. 2017
Afgelopen zondag hier gegeten. Het eten was echt fantastisch. De opmaak was niet spectaculair maar de smaak was dat wel. We kozen voor het extra menu van7 gangen. Het ene gerechtje smaakte nog lekkerder dan het andere,zalig gewoonweg. Chapeau voor de kok die deze gerechten bedacht heeft.
De wijn paste goed bij de bijzondere smaken en de bediening was prima. Bij ieder gerecht uitleg over wat er geserveerd werd en tijd voor een praatje.
Na het dessert werd de koffie gebracht. Het was toen ongeveer 11 uur. De bediening begon met het bijvullen van de koelkasten. En daarna met opruimen. Er werden allerlei spullen bovenop de bar gezet. De een na de andere kelner deed zijn schort af en de jongen die ons de hele avond zo prettig bediend had liep naar achteren.
Na 5 minuten kwam hij omgekleed weer terug. Wij hadden onze koffie inmiddels op en wilden afrekenen. Het heeft ons 10 minuten gekost om de aandacht van een van de jongens te trekken zodat we de rekening konden vragen.
Heel jammer dat een restaurant wat zo perfect leek de avond voor zijn klanten zo laat eindigen.
Als je 125 euro per persoon moet betalen dan mag je toch wel service tot het weggaan verwachten.
Echt een puntje van aandacht voor het management. Je wilt niet om 11 uur een duur restaurant uit gekeken worden.
Victor M.
  • Datum van je bezoek: 6 jan. 2017
We hebben met een groep vrienden op donderdagavond heerlijk gegeten bij Restaurant BREDA. De ontvangst was goed (even wachten voordat de jassen werden opgehangen) en de service uitstekend door een gastvrije en professionele dame. Het restaurant is mooi maar de muren een beetje kaal.

En dan het eten.... verrukkelijk! De amuse was al meteen een hoogtepunt, vier gerechtjes met een basis van ui. Vooral het toastje met ui en parmezaan was heerlijk. De overige gerechten (haring, spruiten, witvis, eend en een toetje) waren allen zeer verfijnd en mooie smaken.

Een top avond gehad met heerlijk eten. Zeker een aanrader!
Stefan W.
  • Datum van je bezoek: 3 jan. 2017
Het eten was prima, verrassend en zeer smaakvol. Over de ambiance waren we wat minder te spreken. Vol, zeer rumoerig en erg krap en de bediening aardig maar zeer onervaren. Dit geeft het restaurant meer een sfeer van (hippe) stadsherberg dan een restaurant met zeer stevige prijzen. Dus, wie centjes en goede oren heeft en bij een ander op schoot zitten niet erg vind, raad ik het restaurant zeer aan want de gerechten waren echt wel erg goed. ook al wist de bediening nooit precies wat er allemaal in zat.
AlexanderS .
  • Datum van je bezoek: 3 jan. 2017
Gisteren in restaurant Breda geweest om te dineren met 4 personen. Eten is goed, alleen bij binnenkomst had ik het idee dat ik er alleen een daghap kon bestellen. Aankleding ziet er zeer troosteloos uit net als de tafels en stoelen. Met 4 volwassenen is het krap aan 1 tafel.
Wieke V.
  • Datum van je bezoek: 19 dec. 2016
Hier 2 weken geleden gegeten met z'n zessen. Interieur is leuk en prima. Ontvangst was ook vriendelijk. We werden door verschillende mensen geholpen tijdens onze avond wat ik zelf altijd een beetje jammer vind. De jonge meisjes in de bediening waren vriendelijk, maar kwamen redelijk onervaren over. Dit stoorde mij niet bijzonder erg, maar kan me voorstellen dat iemand die hier meer waarde aan hecht (de standaard etiquette bij uitserveren, wijn inschenken, etc.) het wel storend vindt.

Dan het eten: over het algemeen heb ik erg lekker gegeten. Een groot nadeel is dat twee van ons gezelschap van zes normaal gesproken vegetariër zijn. Dit bleek niet mogelijk te zijn nadat het werd nagevraagd in de keuken. Ikzelf ben allergisch voor vis- en schaaldieren en dit bleek te betekenen dat ik alleen voor het basismenu kon gaan. De andere twee besloten deze avond wel vis te eten en konden wel voor het middelste menu.

Nogmaals, wat ik heb gegeten was erg lekker en van goede kwaliteit. Maar geen menu voor vegetariërs beschikbaar hebben is mijn inziens niet helemaal van deze tijd meer. Dat ik, doordat ik geen vis- en schaaldieren eet, alleen het kleinste menu kan vind ik zonde.

En mocht het nou zo zijn dat dit helemaal bij de visie van de koks en het concept van het restaurant hoort: zet het dan aub wat duidelijker aangegeven online. Dat bespaart wellicht wat teleurstellingen in de toekomst :).
Sacha V.
  • Datum van je bezoek: 11 dec. 2016
Goed gegeten in dit mooie sobere restaurant.
De meisjes in de bediening waren goed op de hoogte van de ingrediënten van de gerechten. En er werd goed gehoor gegeven aan onze wensen aangaande de allergieën.
Zeker weer een keer dineren.
amsterdam_83 .
  • Datum van je bezoek: 28 nov. 2016
Vrijdag voor de tweede keer bij BREDA gegeten en wederom stelt het niet teleur!! Bediening is goed: attent, in voor een grapje en niet opdringerig. Het eten is buitengewoon: zulke mooie geconcentreerde en gebalanceerde smaken. Ook de ambiance is goed, akoestiek ook goed als je ook met eters bent die wat op leeftijd zijn. Echt een aanwinst voor Amsterdam.
Arie V.
  • Datum van je bezoek: 26 nov. 2016
Wat een verrassing. Fantastisch gegeten. Geen enkel gerecht van de 8 plus amuses was minder van smaak. Verrassend en puur. Smaken harmoniëren fantastisch maar ieder ingrediënt blijft overeind. Dus niet een brij van smaken, wat je helaas maar al te vaak krijgt voorgeschoteld. Ook het wijnarrangement was super. Plezierige ontspannen sfeer en bediening.
Arnoud G.
  • Datum van je bezoek: 20 nov. 2016
Een dikke tien voor de culinaire ervaring in restaurant Breda! Negen gangen culinaire perfectie, met als enige klacht dat de tafeltjes net iets te dicht op elkaar staan, waardoor het totaalcijfer net iets lager uitkomt.

Al direct bij de amuse wisten we eigenlijk al dat we in uitzonderlijke bekwame culinaire handen waren. Met verschillende bewerkingen van de nederige ui, waaronder een smaakvolle uienbouillon, uienringen met uien mayonaise en een stukje zoetzure ui met kaascrème en gebakken uitjes kregen we het meest creatieve en diverse opwarmertje dat ik me kan herinneren voorgeschoteld. En dat hoge niveau werd de gehele avond zo voortgezet, inclusief de uitstekende begeleidende wijnen.

Hierna volgden onder meer een stukje malse schelvis met creme en bladeren van waterkers, haringkuit en gerookte crème fraiche. Corvina – voor ons onbekende witvis uit de Middellandse zee – met een beurre monté van tosa, sambai azijn, gerookte paling en mierikswortel. Een zalig mosselsoepje begeleid door een normaal gesproken niet heel smakelijke witte vin nature, die in deze combinatie echte meerwaarde leverde. En een risotto van parelgort met trompette de la mort, groene peper en schapenkaas. Stuk voor stuk juweeltjes op het bord voor het oog en de tong.

De zuivere kwaliteit van het eerste vleesgerecht, een paar plakjes wilde eend met zoete aardappel aangemaakt met oa yuzu – de Japanse citrusvrucht die je steeds vaker voorbij ziet komen – en een diepe diepe diepe eendenjus (met 5 spices dachten we) haalden ons over om alsnog voor het tweede vleesgerecht te gaan. Die keuze werd absoluut gerechtvaardigd door het heerlijke stukje buikspek met scherpe zwarte bonen, zure room en gepofte rijst. Een van de tafelgenoten besloot overigens een tweede portie wilde eend te bestellen – het was echt zó lekker!

Na een kleine amuse met hangop en een granité van groene appel en zuring kwam met een namelaka - Japans voor "zeer teder" en de fantasienaam die Patissier Frederic Bau gaf aan een nieuwe door hem ontwikkelde creme-achtige structuur echt een buitengewoon waardig sluitstuk van deze geweldige avond. Daar was passievruchtcaramel en aardpeerschuim bij, maar wij waren met name enthousiast over het tonkabonenijs. All in all een geweldig diner, aangereikt door een buitengewoon vriendelijke jongedame, en ondanks het beroerde herfstweer stapten wij met een brede glimlach op de fiets naar huis. Hulde!!!
Winelovers .
  • Datum van je bezoek: 19 nov. 2016
Teleurstellend, dat vond ik het. Bediening was hooguit nonchalant en hadden geen aandacht voor ons. Gerechten waren flauw en heel erg klein. 4x brood bijbesteld.
Double J.
  • Datum van je bezoek: 17 nov. 2016
Mooie ruimte met hoge plafonds. Slim systeem om de akoestiek goed te krijgen en sobere/stijlvolle aankleding. Wat mij betreft erg prettig. Chef's Menu met 3 gradaties is verstandig, middelste menu (7 gerechten) is een goede balans: heerlijke smaken en geen overvloed. Bediening maakt het geheel perfect: uitstekende ontvangst, alertheid en positionering ten opzichte van de gast. Daar blinkt/klinkt wat mij betreft Breda uit in onze hoofdstad waar dit veelal onvoldoende is. Ga zo door!
Chris D.
  • Datum van je bezoek: 12 nov. 2016
Zaterdagavond met vrienden eindelijk in Breda gegeten, nadat een jaar geleden in de Volkskrant een lovende recensie stond. Wij kozen het middenmenu en ik moet zeggen, iedere gang/amuse was een aangename verrassing. Prima van smaak en verrassend van samenstelling. Voor grote eters die een goed gevuld bord verwachten wellicht teleurstellend, maar wij hebben een avond lang erg genoten van vele, steeds weer afwisselende bordjes. Het is niet goedkoop, 10 euro voor een gintonic vind ik aan de prijs, maar een avond lang genieten mag wat kosten. Prima wijn en vriendelijke bediening dragen daar zeker aan bij.
Eveline K.
  • Datum van je bezoek: 12 nov. 2016
Heerlijk geluncht! Drie gangen met een heerlijke amuse erbij. Voor herhaling vatbaar. Goede prijs kwaliteit en ontzettend mooi clean ingericht restaurant. Fijne sfeer. Ga het zeker nog eens doen!
Geert F.
  • Datum van je bezoek: 16 okt. 2016
11 oktober eindelijk eens Breda uitgeprobeerd na de vele lovende verhalen. Was in gezelschap van een culi vriend die alle Michelin sterren kent tussen Amsterdam en Marseille. We kozen voor het Basic menu. Zelf valt er niets te kiezen als gast hier. Het was grappig, mooie smaken maar vooral héél weinig. Stukje rib eye ter grootte van een ravioli kussentje. Alle verfijnde smaken werden met de gestrekte pink en toegelicht door de medewerkers. We schoten in de lach. Deed ons denken aan de Nouvelle Cuisine tijd, als je na afloop nog even hongerig langs een automatiek ging om een kroketje te trekken. De wijn was verder voortreffelijk, een Carignan blanc.
maxamize .
  • Datum van je bezoek: 29 sep. 2016
Na het lezen van een aantal recensies, was ik wat huiverig en bijna had ik onze reservering geannuleerd. Wat een geluk dat ik dat niet heb gedaan, want Breda was de verrassing van het jaar. Goede service, fijne hipster inrichting en heerlijke gerechten. Wellicht dat als je het kleine menu neemt dat je nog een gaatje over hebt, maar wij hadden de ruime selectie en die was ruim voldoende. Elk gerecht was origineel, prachtig opgemaakt en goed op smaak. Spannende combinaties en veel groente. De prijzen zijn pittig, maar het is het in mijn ogen wel waard. Het is niet een restaurant waar je even naartoe gaat, maar voor een romantische avond uit of om indruk te maken op je vrienden is Breda perfect.