Over restaurant Restaurant Bij Brons

Romantische havenkom

Restaurant Bij Brons valt op in de met restaurants gevulde havenkom van Almere Haven. Laat je vervoeren door de romantische sfeer van dit Frans-georiënteerde restaurant. John en Yvonne Brons heten je persoonlijk welkom en geven advies op maat.

Halve fles mineraalwater
    Glas champagne

Meer informatie over restaurant Restaurant Bij Brons

Dinsdag t/m Zondag vanaf 17:30
Lunch op aanvraag vanaf 6 personen.

• Af te huren , Airconditioning , Catering , Per boot te bereiken , Terras , Wi-Fi
Paula V.
  • Datum van je bezoek: 7 nov. 2016
zondag heerlijk gegeten, goede wijn erbij, een fantastische ambiance zonder opgeprikt te zitten. personeel echt heel netjes en gezellig. we hebben een zeer gezellige avond gehad. wij komen zeker terug.
Romina M.
  • Datum van je bezoek: 18 sep. 2016
ik heb al een aantal keer eerder gegeten bij brons. en zij blijven mij keer op keer verbazen met de gerechten! de creatieve tijd die de chefs hebben die vind je geheel terug in de gerechten, ik heb genoten bij mijn glaasje deutz van 8 oesters, daarna gevolgt door de twijfelaar daar krijg je 6 verschillende gerechtjes wederom een goed glas wijn mooie aaldering pinotage, als hoofdgerecht mooi lichtgerookte entrocotte medium zoals die hoort met een rood glas intriga uit chili en afsluitend met het kaasplankje met een 20 jaar oude port, dat geserveert door de eigenaresse die het ook met passie doet. wij zijn weer wel tevrede de deur uit gegaan.
Nana V.
  • Datum van je bezoek: 14 sep. 2016
Met 7 personen werden wij onverwachts vergast op een super lekkere gazpacho bij het aperitief ! Het eten werd perfect naar wens klaargemaakt en de vriendelijke bediening zorgden ervoor dat wij van een 3-daagse trip door Friesland voldaan huiswaarts naar België keerden. Bij Brons zien ze ons vast en zeker terug !
Maria K.
  • Datum van je bezoek: 25 aug. 2016
ekker gegeten. Had er wel meer van verwacht. Vooraf gedroogde rundvlees, erg lekker. Hoofdgerecht kalfsvlees met truffelsaus, de truffelsaus was helaas voor mij iets te overheersend. Je kon extra porties friet en salade vragen.
J T.
  • Datum van je bezoek: 2 aug. 2016
Een verademing voor almere. Mooie gerechten, mooi op het bord, heerlijk van smaak. Het was wat druk, daarom zat er wat tijd tussen de gangen, maar de prima wijn hielp bij het wachten. De tafels zijn erg mooi gedekt. Voor herhaling vatbaar.
Joop R.
  • Datum van je bezoek: 15 jun. 2016
Drukke eetweek, wilde een paar goede vrienden verrassen. Bij Brons opent zijn deur dan ook voor een intieme lunch. Amuse nieuwe haring met gele bietensalade, voor gerecht Zalm gemarineerd in drop met bolletje coquilleijs, beide gerechten met een grandioze Chassagne-Montrachet. Hoofdgerecht Entrecôte eerst gerookt, daarna gegrild met een subtiele mosterdsaus, allerlei lekkers op het bord, met frites en salade. Met begeleiding van een top-Pomerol. Nagerecht parfait met ijs, tezamen met een Sauternes Premier Cru. Koffie met lekkers. Hier wordt met liefde gekookt, en dat merk je. Met dank aan John & Yvonne.
Alex A.
  • Datum van je bezoek: 4 jun. 2016
Dit is echt een heel leuk restaurant. Voor het eerst gegeten hier omdat een paar andere vol zaten, en er nog plek binnen was vlak bij het terras. Voor warme zomeravonden een vrij klein terras, maar ook binnen is het heel knus. Het ligt mooi bij het water, alleen voor het terras komt het verkeer wat dichtbij (trouwens niet veel verkeer). Een mooie evenwichtige kaart, en heerlijk klaargemaakte gerechten. Aangevuld met een goede en persoonlijke bediening die de tijd nam maar telkens op het juiste moment aanwezig was. Zeer de moeite waard.
Rdammertjes11 .
  • Datum van je bezoek: 3 jun. 2016
Mooi pand en leuk restaurant
3 gangen namen wij en dat beviel uitstekend.
De wijnen waren uitstekend pasten zeer goed.
Prima Prijs/kwaliteit verhouding
Monique V.
  • Datum van je bezoek: 2 jun. 2016
Wat een geweldig restaurant wij hebben hier 2 juni weer heerlijk gegeten! Wij namen het verrassings menu en werden heerlijk verrast met vis vlees en een overheerlijk dessert. De ongedwongen sfeer en geweldige gastvrouw maakten onze avond compleet. Een aanrader en we komen gauw nog een keer.
Rob W.
  • Datum van je bezoek: 29 mei 2016
Afgelopen zondag een uitstekende avond beleefd bij Bij Brons.
Het verrassings menu van 5 mooie gangen heeft mij inderdaad verrast.
Mooie gerechten en bijzondere wijnen, keuze uit 20 wijnen per glas.
De carpaccio meer dan uitstekend.
Kalfszwezerik zoals je deze maar zelden proeft.
Lamsrib in kruidenkorst gebakken daar lust je er nog wel eentje van enz.
Mooi uitzicht over de haven van Almere een restaurant zonder pretenties, betaalbaar en sfeervol.
Enige opmerking, geen mooie rosé uit de Provence op de kaart en dat is jammer.
Marinka V.
  • Datum van je bezoek: 29 mei 2016
Dit lieve kleine restaurant is een aanwinst voor Almere-haven. Van buiten lijkt het anders dan wanneer je binnen bent. Een fijne warme sfeer. In het ronde gedeelte is plaats voor ong 24 pers en in de aanbouw idem dito. Wij zaten in het ronde gedeelte wat erg knus was. De bediening is uiterst correct maar ook erg vriendelijk. Het restaurant heeft een open keuken waar ook de wasmachine wordt ingeruimd. En ondanks dat het restaurant behoorlijk vol zat was er alle rust in de keuken. Ook nauwelijks geluid qua spoelkeuken vanuit de keuken. Complimenten. De kaart heeft mooie gerechtjes waarvan een aantal met truffel. Heerlijk gegeten dus, alhoewel de oosterse oesters wel wat te zout waren. Wij komen zeker terug.
Carinaaal .
  • Datum van je bezoek: 12 mrt. 2016
Eten was oke, kwaliteit van de producten is goed maar bereiding saai en vlak van smaak.
bediening is vreemd en neerbuigend ongepaste opmerkingen, beloftes worden niet waargemaakt, opbouwende kritiek wordt je niet in dank afgenomen. Service kennen ze niet, speciale wensen worden als lastig ervaren en niet of met tegenzin gehonoreerd. Wij hebben Brons 3x bezocht omdat wij vinden dat iedereen een kans verdiend. 3x is scheepsrecht , wij komen er nooit meer.

Liekepieke28 .
  • Datum van je bezoek: 16 feb. 2016
Gezien de goede recensies ging ik met hoge verwachtingen naar Bij Brons. Sfeer en aankleding zijn prima. Bediening gastvrij en prettig. Het eten daarentegen vond ik niets bijzonders. De temperatuur van de amuses was te koud en ik denk ook niet vers bereid (stond klaar in de koelkast?). Voorgerecht een vistrio dat saai smaakte en als hoofdgerecht een zeetong die te lang was gebakken met een te zure salade erbij. Het was samenvattend niet vies ofzo, maar gewoontjes tot saai. Geen herhaling voor mij om terug te komen.
MlammertsvanBueren .
  • Datum van je bezoek: 3 feb. 2016
Wederom weer heerlijk gegeten. We hadden het verassingsmenu en hebben verschillende heerlijke gerechten gegeten. Ongedwongen sfeer en goed en eerlijk eten.
Fap .
  • Datum van je bezoek: 22 jan. 2016
Ter gelegenheid van een bescheiden feestje hebben we gegeten bij Brons in Almere. De locatie is leuk aan het haventje en de zaak is netjes ingericht en linnen op tafel als ook de servetten. We werden vriendelijk en goedlachs ontvangen, fijn!

We kozen als voorgerecht een tagliatelle met truffeldressing en gegrilde coquille. Daarnaast kozen we voor een proeverij (Twijfelaars plate) waarin de kok de zes voorgerechten bedacht heeft á 15,75 dat is een keurig nette prijs. Beoordelen kun nu je trouwens beter omdat we zo de uiteenlopende gerechten naar hartenlust kunnen testen.

Het combinatiegerecht bestond uit: een soort terrine van eendenlever, de bijzondere smaak van de eendenlever kwam verrukkelijk naar boven, het hier voorgenoemde coquille gerecht was om van te smullen, de gamba met knoflookkruidensaus was eveneens heerlijk (misschien de saus iets te dik wat ons betreft), de carpaccio met truffelmayonaise was prima, dan een vistrio met o.a. een garnalentompoes, tot slot een uiensoepje (helaas niet gegratineerd maar de smaak was goed met een stevige bouillon).

Nu de hoofgerechten, we kozen o.a. voor de dry aged runderribeye met bearnaisesaus en de entrecote. De runderribeye, deze wilden we graag saignant. Er ontstond even wat verwarring over saignant, de serveerster verstond “sail” zij kwam even later terug na overleg met de kok: “ja dat kende de kok niet, saignant wel hoor maar sail”, hmm vreemd.

De ribeye was helaas wat taai. Meestal heeft dat een van de volgende oorzaken. Voor het bereiden moet het vlees even op kamertemperatuur komen anders komen de vezels van het vlees samen, het vlees moet ook altijd even drooggedept worden, langzaam garen en tot slot moet het vlees na het bakken even rusten in aluminiumfolie om de sappen tot hun recht te laten komen. De entrecote daarentegen was supermals.

De gerechten werden begeleid door frieten, een simpele salade en mayo (uit een lastig te lepelen potje). Wat ons opvalt is dit. De opmaak van gerechten en begeleiding is een kunst op zich en dat kan hier beter. Een simpele dikke streep truffelmayo, de soep gemorst op het rand van het bord, het rauwe lofblaadje bij de eendenlever, de mayo uit een onhandig potje en tsja frieten bij zulke gerechten. Een pommes gratin, dauphinois of roseval aardappeltjes uit de oven (simpel maar heel smakelijk en makkelijk te bereiden tijdens de mise en place), we noemen maar wat.

De begeleiding van de huiswijnen was uitstekend en goed op temperatuur. De bediening is uitermate vriendelijk en écht gericht op het, hopelijk, terugkeren van de gasten, dat doen ze goed! Volkomen gastronomisch normaal zou je zeggen maar we zien dat natuurlijk in Nederland vaak anders. Keurig de jassen aannemen en aan het eind weer in helpen. Oh ja we hadden afgerekend maar bestelden toch nog een rondje wijn. We wilden afrekenen maar, weer een van de vriendelijke dames: “Nee hoor die krijgt u van ons, graag tot ziens”! Het is zo makkelijk om vriendelijk te zijn en dat uit te stralen, het kost je namelijk helemaal niets alleen oog voor de gast. Het gaat ons niet om een gratis drankje maar het is een lieve geste die goed doet, prima!

Conclusie: deze zaak is gebaat bij Almeerse klanten, een ons kent ons etablissement maar oogt best meer gericht buiten Almere vinden wij. Een “training” over de gerechten en meer aandacht voor begeleidende gerechten en opmaak, dat kan dus beter, het oog wil ook wat. De voorgerechten zijn prima tot uitstekend, de entrecote werkelijk goed mals en de bediening, men laat je echt voelen of je bekend, welkom en gast bent, dat is altijd fijn.

Hoe komen we eigenlijk tot een beoordeling? We richten ons op vier pijlers:

1. De smaak van het eten. Wij testen of de verschillende gerechten op elkaar zijn
afgestemd, hebben alle gerechten een eigen smaak en hoe zijn de bijgerechten? Passen
de geadviseerde wijnen bij de gerechten?
2. Klopt dat wat je krijgt/proeft met wat je ziet, de opmaak? Zijn de gerechten, borden en
glazen schoon en op temperatuur?
3. De snelheid van uitserveren.
4. En ja, ons paradepaardje. Wij zeggen dat 60 tot 70 % van Nederlands horecapersoneel dit
werk maar liever niet moeten doen. Het gros vindt zich belangrijker dan de gast.
Nadrukkelijk, dit geldt NIET voor deze gelegenheid Brons hoor. De slogan: “De Klant, die
betaalt jouw salaris, is Koning, Keizer en Prins, dan komt er een héle tijd niets en dan het
personeel” is ons heilig. Niet mee eens? Neem een cursus bij Willem Reimers (de
hotellier) zouden we zo zeggen. Maar ja, ga er maar aan staan in Nederland voor je het
weet krijg je de bonden op je nek.
Adriana W.
  • Datum van je bezoek: 16 jan. 2016
Wat een verrassend restaurant, waar wij door de positieve tamtam in Almere uiteindelijk zijn beland. Het welkom is hartelijk en gemoedelijk. Aangestoken door de ontspannen sfeer en de gezelligheid van een open en bedrijvige keuken, bestellen we niet ons gebruikelijke aperitief maar kiezen voor de feestelijke cocktail Bij Brons en de cocktail Porto Ramos Pinto, geserveerd met een amuse van hertenham met een hazelnootcrunch. Dat begint goed. Het is lastig kiezen van de kleine maar mooie kaart. We twijfelen bij het voorgerecht over de geroemde Twijfelaarsplate, maar kiezen uiteindelijk voor de carpaccio (waarvan mijn partner zegt nog nooit zulke goed gerookte ossenhaas te hebben gegeten) en de gamba’s (reeds gepeld en geserveerd in een lekkere kruidensaus, mét knoflook). De gloeiende dampen komen ervan af, maar op een hete kok mag je niet schelden, en dat doen we dan ook niet. Tot ons genoegen zien we een klassieker op de kaart staan: Ossenhaas Stroganoff, oftewel Chateau Briand, zeer onterecht in veel restaurants geschrapt. We aarzelen geen moment en kiezen voor dit kleine vuurspektakel aan tafel. De eigenares maakte zelf de Stroganoffsaus voor ons klaar, ondertussen de tijd nemend voor een vriendelijk praatje. Na onze vragen blijken zij en haar man, inmiddels ook met dochter, al jarenlang dit restaurant aan de gezellige havenkom te runnen. Onlangs is er vanwege het succes een stuk bij gebouwd. Hun belangrijkste drive is de gasten met een heerlijke maaltijd te verwennen en hun een mooie avond te bezorgen. En daar blijkt geen woord van gelogen. We vermaken ons prima, het enthousiasme is evident, en na de voorgerechten blijkt ook de ossenhaas in orde te zijn, mals en van prima kwaliteit. De saus is fris pittig, zonder dat het de smaak van het vlees domineert. Met huisgemaakte friet en een kleine salade is de maaltijd compleet. Voor een nagerecht komen we nog eens terug, maar voor nu laten we het bij de aangeklede koffie met een likeur. Wat de wijnen betreft: prima! Een niet al te zware rode Italiaanse Montelusa en een witte Amerikaanse Bernardus Sauvignon. Het restaurant is niet groot, de tafels staan dan ook dicht op elkaar. En wat meer aankleding zou de akoestiek kunnen verbeteren, maar verder zijn we helemaal tevreden. Bij Brons is een uitstekend verwenrestaurant in Almere Haven.
Frank K.
  • Datum van je bezoek: 14 jan. 2016
Weer als vanouds dus grandioos.

Dit blijft voor mijn enige restaurant waar uiteten gaan ook echt een uitje is dus echt uit, uiteten. Van begin tot eind word je meegenomen in een heerlijke ambiance en gaat de perfecte bediening gepaard met overweldigend heerlijk eten.

Wat blijft het toch heerlijk om hier te eten, ga zo door!

Groet,

Frank en Mireille
Taxi A.
  • Datum van je bezoek: 10 jan. 2016
Na lange tijd weer eens in Almere uit eten geweest, voor ons is er maar één goed restaurant in Almere en dat is uiteraard Bij Brons (dat is de taxi heen en terug vanuit Blaricum zeker waard). Nogmaals lange tijd niet in Almere geweest en dat is ook wel te zien, restaurant is een stuk groter geworden door de schitterende uitbouw (mooi uitzicht op de haven, kan niet wachten op de zomer). Maar waar je uiteindelijk voor komt is toch voor de overheerlijke keuken, nog steeds werken de chefs en de bediening hier met volle passie voor hun vak. Mijn vrouw had als voorgerecht terrine van eendenlever en gerookte eendenborst en brioche en ik de zalmtartaar, overheerlijk! Voor het hoofdgerecht hadden wij gekozen voor de ossenhaas met Stroganoff saus welke aan tafel bereid wordt, leuk om te zien ook! Bij het nagerecht konden wij niet kiezen dus zijn wij gegaan voor de GRAND DESERT, GRAND was het zeker!! Al met al weer tevreden huiswaarts gekeerd, lekkere wijnen erbij, eten was heerlijk en de uitbouw is schitterend geworden! GA ZO DOOR!!!
Christa L.
  • Datum van je bezoek: 9 jan. 2016
Wij hadden met zijn 4en een 4 gangen verrassingsdiner genomen. 1e gerecht een amuse met eendenborst dat was redelijk als starter, maar als 2e gerecht kregen we een huzarensalade. Dit vonden wij niet passen. Je verwacht eigenlijk iets exclusievers. Er was door een van ons van te voren gevraagd om niets met appel geserveerd te krijgen en wat kreeg zij bij het hoofdgerecht en nagerecht iets met appel. Het toetje was verder lekker en de koffie ook. Nog een tip naar een van de serveersters; Doe geen overheersende parfum op! Voor de rest een leuke ambiance op een leuke locatie.
Astrid L.
  • Datum van je bezoek: 9 jan. 2016
Gisteravond hebben wij met vrienden in dit restaurant gegeten. Een grote teleurstelling en wij zullen dit restaurant Danone zeker niet aanbevelen. Het welkom was prima. Daarna werden wij bediend oor een dame die veel te veel parfum droeg waardoor alles daar naar rook. We kozen voor hetviergangen verrassingsmenu. Als voorgerecht een veel te grote huzarensalade met een half ei erop gedrenkt in mayonaise, smaak was redelijk. Ik vond het te groot en mijn tafelgenoten ook. Heb dat gemeld en het commentaar was " u had hetniet helemaal op hoeven te eten", jammer. Het tussen gerecht waren coquilles met een puree waarvan men niet wist wat erin zat behalve dat er ook vanille in zou zitten. Onduidelijk gebleven wat voor puree dit was en de coquilles waren verschrikkelijk zout. Daarna herterug die doorbakken was met een wijnsaus die geen smaak had. Aan het begin meegedeeld dat ik niet van appels hou maar kreeg desondanks er appelmoes bij. Er werd friet en salade bij geserveerd wat ik persoonlijk vind passen in een eetcafe wat dit zeker niet is. Als nagerecht kreeg ik tot mijn verbazing weer appel in de vorm van een tarte tartin. Dit toch maar gevraagd om teruilen wat ook gebeurde zonder excuus. In plaats daarvan een bavarois die alle romigheid en smaak miste helaas een teleurstellend etentje met een niet erg gemotiveerde bediening. Zeker niet voor herhaling vatbaar is mijn mening en die van mijn tafelgenoten. Jammer