Over het restaurant Restaurant Avenarius

Ongedwongen genieten!

Ga spontaan langs bij Avenarius en selectie kleine hapjes van de smaakmakende kaart. Uiteraard worden de gerechtjes alleen maar lekkerder met een goed glas wijn ernaast. Hier eet je op niveau en staat er voor ieder wat wils op de kaart!

Glas champagne

- High Tea 14:30 - 16:00

Dennis O.
  • Datum van je bezoek: 23 jul. 2017
Heerlijk gegeten!
Wij hebben gekozen voor een 4 gangen diner en op het gezellige terras van genoten!
De verschillende gangen werden met voldoende tijd er tussen geserveerd. Gastheer Joost wist een goede toelichting te geven op de kaart en had veel verstand van de wijnkaart. Op zijn advies hebben we deze avond genoten van een heerlijke fles wijn.
Rustige en gezellige sfeer in combinatie met lekker eten en een goede gastheer zodat het voor ons een bijzondere avond is geweest!
Renate D.
  • Datum van je bezoek: 22 jul. 2017
Prima lunch en vriendelijke bediening.
MA V.
  • Datum van je bezoek: 24 jun. 2017
Prima restaurant. Door de allergie van mijn vrouw is het lastig een restaurant te vinden die hier mee om kan gaan.
Uitstekend gegeten.
Rachel K.
  • Datum van je bezoek: 24 jun. 2017
Leuke ingericht restaurant, met de bediening was niks mis, leuke jongen die meedacht. Lekker gegeten. De tijd tussen de gangen was precies goed. Wij hadden het viergangenmenu en alles was lekker.
Staf S.
  • Datum van je bezoek: 6 jun. 2017
Zelden dergelijke uitgebreide kaart gezien en ook wat we voorgeschoteld kregen was van een uitstekende kwaliteit.
We kozen beide 3 verschillende gerechten en waren telkens verbaasd over de unieke, fijne smaken.
De prijs kwaliteit van dit restaurant is zonder meer uitstekend.
Bedankt voor uw complimenten
Gmschimmelpenninck1 S.
  • Datum van je bezoek: 28 mei 2017
Goed concept, kleine(re) gerechten voor minder dan 10 euro. Men zat ook niet te zeuren over de volledig verschillende volgorde van de door ons bestelde gerechten. Goede wijn bij alleszins (h)eerlijk gekookte gerechten.
Bedankt voor uw reactie en graag tot ziens
Dorienke K.
  • Datum van je bezoek: 29 apr. 2017
Wij waren met twee volwassenen en vier kinderen. Er werd positief mee gedacht hoe de gerechten te verdelen. het was binnen wel behoorlijk warm. verder lekker gegeten en een positieve avond gehad.
Bedankt voor de tip, hebben verwarming iets lager gezet
Wouter W.
  • Datum van je bezoek: 9 apr. 2017
Lekkere kleine gerechten (dus bij minder trek hoef je niet zoveel te eten) voor een schappelijke prijs en een sympathieke bediening. Genoten!
Dank voor uw bericht, heel graag gedaan
Bertha H.
  • Datum van je bezoek: 5 feb. 2017
De smaak was prima, alleen vonden we van alles net iets te weinig. Vooral het hoofdgerecht.
Dank voor uw bericht. We hebben uw opmerkingen intern besproken.
cokkriek .
  • Datum van je bezoek: 14 jan. 2017
Dit is waarvoor je naar een restaurant gaat waar je een avond heerlijk doorbrengt. We aten het januari menu voor € 25,00 (normaal € 32,50), bij deze promotie ook inkl. aperitief en koffie ! Verfijnde, uiteraard verse gerechten, prachtig opgediend en geweldig van smaak.
In feite bestond het menu uit 5 gangen, vanaf het heerlijk knapperige brood met tapenade, super lekkere olijven en gekarameliseerde boter als hapje vooraf, via prachtige, kleine vis- vlees en/of vegetarische gerechten t/m het toetje. Complimenten aan de keuken en we hebben al weer 2 x gereserveerd.
Eén klein minpunt : door de strakke - overigens mooie - inrichting, harde vloeren en wanden en hoge plafonds kan er wel sprake zijn van wat "geluidoverlast" als er wat grotere groepen eten.
Hartelijk dank voor uw complimenten en snel tot ziens
Chris B.
  • Datum van je bezoek: 29 okt. 2016
Afgelopen zaterdag 29-10-2016 wederom voor het wildarrangement naar Avenarius te Ruurlo geweest na vorig jaar een uitstapje te hebben gemaakt naar het zuiden des lands dit jaar toch maar weer naar Avenarius waar wij in 2014 ook het wildarrangement hebben genoten.
Het was weer genieten van mooie gerechten en prima wijn uitgeserveerd door een prima gastvrije bediening.
De volgende ochtend stond er weer een uitgebreid ontbijt klaar waarna wij tevreden en uitgerust weer de terugreis konden aanvangen.
Nathalie H.
  • Datum van je bezoek: 3 okt. 2016
Op een vrijdagavond tapas gegeten in het gewone restaurant. Prachtig en sfeervol restaurant. Goede bediening die je echt het gevoel geven je het helemaal naar de zin te willen maken. De tapas die ik had besteld waren: Fritata, varkenshaasstukjes en schapenkaas met kweeperenjam. Erg lekker allemaal.
ThomasdeJager .
  • Datum van je bezoek: 25 aug. 2016
We kampeerden in de laatste warme week van Augustus in Borculo, mijn kameraad en ik. Aan het eind van de middag, snakkend naar een koel glas speciaalbier, kwamen we per ongeluk of beter: per geluk op het terras van Avenarius terecht.
Twee glazen bier verder. Ik heb wel trek. Kameraad ook. De allervriendelijkste bediening legt ons de aantrekkelijke opties uit en toont een tapaskaart en de "variety of dishes" die het hart vormen van hun 'all day dining' concept. Ik ben deze zomer al in Andalucia voldoende verwend op tapasgebied en we gaan voor optie nummer twee. Gerechten ter grootte van een voorgerecht voor de schappelijke prijs van €8,50 per stuk of een combinatie van drie gerechten naar keuze, vergezeld van frites en een Caesarsalade en een dessert naar keuze voor nog geen €30,00. Wederom gaan we voor optie nummer twee.
We stellen desgevraagd de gewenste volgorde van gerechten vast en wanneer we de frites erbij blieven. Dat klinkt eigenlijk heel vanzelfsprekend maar we zouden het zelf vergeten zijn te vragen. So wie so is de bediening alert, attent, vriendelijk en informatief. Ook dat klinkt eigenlijk heel vanzelfsprekend maar is het helaas zeer dikwijls niet. Hier valt het op.
Kameraad bestelt vleesplank, scholfilet en lamssteak, ik knapzakje, risotto van quinoa en procureur. Zoekt u op de site van Avenarius maar naar de bijzonderheden en bereidingswijzen van genoemde gerechtjes.
Laat ik volstaan te zeggen dat alles, niets uitgezonderd, uitstekend en soms verrassend mooi van kwaliteit en smaak is. Leuk opgemaakt, niet teveel, niet te weinig, heerlijke frietjes en niet te vergeten het zakje brood met heerlijke gecaramelliseerde boter, tapenade en echt lekker gemarineerde olijfjes.
Het tempo van opeenvolging van de gerechtjes is ook goed, niet te snel. De bediening heeft blijkbaar in het oog dat kameraad en ik al etend n een goed gesprek verwikkeld zijn.
Als blijkt dat we na drie gangen eigenlijk te vol zijn om nog van een dessert te kunnen genieten mogen we ook kiezen voor koffie en thee. Kameraad neemt groene thee en ik kies voor Irish Coffee. Ook deze is goed gemaakt, niet met een dot zoete slagroom uit de spuitfles, maar een laagje fluweelzachte, koude ongezoete room op een glas hete koffie met net genoeg whiskey er in. Het lijkt zo vanzelfsprekend allemaal, maar kom er maar eens om!
Alles is dik in orde bij dit hotelrestaurant, en het is niet vaak dat een op goed geluk uitgekozen terrasbezoek resulteert in zo'n heerlijke culinaire ervaring!
Als ik weer eens in de buurt ben, kom ik beslist terug. Ik wil die andere gerechtjes nog proeven...
Adriana W.
  • Datum van je bezoek: 6 mei 2016
Als je in Ruurlo vraagt naar een goed restaurant is steevast het antwoord: Avenarius! De lokale bevolking prijst het restaurant dat onderdeel is van de Hampshire hotelketen. Nieuwsgierig geworden hadden we eerder al op het gelaagde terras (helaas gelegen aan een wat drukke rotonde, maar het uitzicht is niettemin goed) genoten van een cappuccino met lekkere appeltaart.
’s Avonds teruggekomen voor het diner. Avenarius maakt gebruik van de zogeheten ‘kleine dish-formule’. Leuk concept, want elk gerecht heeft zo’n beetje de grootte van een voorgerecht en kost €8,50 (desserts €5,00). Je kunt per gerecht bestellen, wat los van de aan te brengen variatie in je maaltijd een verspilling van voedsel tegengaat. Hulde!
Een paar highlights uit de fraai opgediende gerechten: Fourmé d’Ambert (blauwschimmelkaas, suikerbrood, perenchutney en balsamico), Black Angus burger (met gamba’s, kreeftenmayonaise en groene asperge), Teriyaki (ossenhaas, kikkoman, lintpasta). En niet te vergeten het tapasbrood dat in een papieren broodzak wordt geserveerd, met kruidencrème, sneranijsolijven (wow, wat lekker!) en een tomatentapenade. Met de asperges ging het even mis, te kort bereid, maar werden zonder enig probleem en met excuses vervangen. En bij klassieke asperges denken we inderdaad aan geserveerd met ham en ei, maar niet aan een Hollandaise saus. Veel liever de oorspronkelijk bedoelde botersaus. Vanwege het mooie weer aten we buiten op het terras, maar de inrichting binnen is uiterst fraai met een chique touch. Goede, vriendelijke en professionele bediening. Omdat we nog een weekend in de buurt hebben gepland, komen we hier zeker terug. Misschien kiezen we dan voor de tapas-dish, want wat zagen we mooie dingen langskomen.
Mar64 .
  • Datum van je bezoek: 16 apr. 2016
We hebben vanavond met 6 personen tapas gegeten met kortingsbonnen van Makkinga. We zouden dan een menu krijgen, bestaande uit een soepje vooraf, 3 tapas naar keuze en tapas dessert. De serveerster gaf ons de mogelijkheid om met de groep na de soep eerst een schaal koude tapas, daarna een schaal warme tapas en daarna het tapasdessert te nemen. Dat hebben we gekozen en daar hebben we geen spijt van, het was allemaal erg goed. In het bijzonder de wel heel smakelijke soep met kruidenroom, maar ook de champignons, de tapas van ham, de gamba's, de wrap met carpaccio, de warme tapasgerechten voor de vegetarier onder ons. Ja wat eigenlijk niet. En dan het dessert, verrukkelijk: creme brulee, tiramisu ijs, een mousse van mokka met bosvruchten en huisgemaakte appeltaart. Verrukkelijk. Het was ter gelegenheid van een feestje voor mijn jongste zoon, die echt van proeven houdt: zeer geslaagd dus. We hebben genoten. Ook de opmaak van de gerechten was erg mooi. Vanwege de korting was dit een aantrekkelijk arrangement voor onze groep.

De ambiance was sfeervol, modern met gezellige spaanse muziek.

Tips: iets meer duidelijkheid tov vegetarische mogelijkheden.
De jas werd bij binnenkomst aangepakt, maar bij weggaan werd er niet meer meegelopen.
Chiel B.
  • Datum van je bezoek: 12 dec. 2015
We hadden een wildarrangement geboekt: 7 gangen en dat is goed bevallen in combinatie met bijbehorend wijnarrangement. We proefden fazant met eendenlever (met een Chileense chardonnay), hertencarpaccio met Bowland kaas (kaas met een appeltaartsmaak), een verrassend goede combinatie (met een vermentino), een "Reurlse" wildsoep, een rookworst van wild zwijn met zuurkool (met een Achterhoekse wijn). Na een verfrissende spoom vervolgden we met hertenbiefstuk met knolselderijpuree en chocolade wildsaus (met de door de regionale restaurants gekozen wildwijn van 2015), de crème brulee met 5-spice kruiden (met een semillion) en als dessert een ijslolly met hazelnotenijs en chocolade (met een glaasje PX).
Alles goed bereid en smaakvol. Prettige bediening. Kortom een avondje genieten!
Dank u voor uw lovende woorden, en graag tot ziens.

Arnold Labohm
Managing-Director
Avenarius
Marlies V.
  • Datum van je bezoek: 22 nov. 2015
Het was een fantastische avond ... Wij kozen het 7 gangen wildmenu met wijnarrangement.... Alles goed op elkaar afgestemd, Leuke vlotte bediening .... Kortom top..... Als afsluiter ontbijtbuffet .... Wij komen terug
Daniel N.
  • Datum van je bezoek: 7 nov. 2015
Op 7 november voor het eerst gegeten bij deze mooi zaak. We kozen na een aperitief van achterhoekse champagne voor een 7 gangen wildproeverij met bijbehorend wijnarrangement. De gerechten waren allemaal prima bereid en goed van smaak. Ik miste bij het hoofdgerecht alleen iets van een groentje maar dit is persoonlijk. De wijnen vulde de gerechten goed aan en ik was aangenaam verrast door de rode wijn uit de Achterhoek. Na de 5 gangen wild volgde nog verschillende soorten kaas en een zoete afsluiter. De bediening was de hele avond vriendelijk en alert. We komen zeker nog eens terug.
Hartelijk dank voor de complimenten.
JBrinkman .
  • Datum van je bezoek: 18 sep. 2015
Wij hebben erg genoten van het 7 gangen menu (onderdeel arrangement). Erg gevarieerd en smaakvol. Ook de tijd tussen de gerechten was uitstekend.
FZS600 .
  • Datum van je bezoek: 21 jun. 2015
Zo eetgenieters, hier is de FZS Pilot weer met een nieuwe recensie over Avenarius, één van de fijnste gelegenheden in de Achterhoek waar wij graag komen.

Gisteravond ter gelegenheid van Vaderdag hier weer een uitstekend diner genoten, nog snel even het laatste van het aspergeseizoen binnengehaald nu het nog kon, en ook deze keer is alles weer tot in de uiterste tevredenheid verlopen. Het nieuwe concept voldoet nog steeds want het was behoorlijk druk in het restaurant, dus was ik blij dat ik gereserveerd had, bleek gewoon wel weer nodig en zeker in het weekend.

De schuimige aspergesoep met kruim van rauwe ham en gerookte paling was deze keer de topper van de avond! Alles was weer goed te noemen hoor eetgenieters, maar het soepje stak er met afstand bovenuit, subliem gewoon. Dit soepje wil ik iedereen wel aanraden die op basis van deze review besluit om daar te gaan eten maar helaas is het hooguit nog 1 week beschikbaar. Ach, de kaart wisselt regelmatig dus er staat vast en zeker wel weer een ander succesnummer op ter vervanging.

De baars van mijn moeder met venkelmousseline, tomaten-paprika salsa en saus van steranijs kon haar goedkeuring ook volledig wegdragen, superzacht van smaak en een echte explosie van smaken. Met andere woorden: de visliefhebber wordt hier ook niet teleurgesteld.

Mijn vader en ik hadden allebei het runderstoofpotje met een sausje van spek en meloes-uitjes en ik vond dit een topper eerste klas, het wordt een beetje eentonig... Hier wordt koken nog tot kunst verheven, dat merk je aan alles. Klein maar fijn, je zou er bijna twee nemen zo lekker, maar misschien staat dat een beetje overdreven.

Er staat als side dish een nieuw item op de kaart: aardappelpartjes (wedges) in Mexicaanse saus gebakken en toen ik die gisteravond voor het eerst zag (en rook) liep het water mij pas echt in de mond, moet ik er nog meer over zeggen? Ook de gewokte groente ratatouille was weer oud en vertrouwd, niks meer aan veranderen!

Tot slot kan ik van de nagerechten ook alleen maar zeggen dat die dezelfde kwaliteit van de voor- en hoofdgerechten naliggen. Nou weet ik wel dat mijn reviews over Avenarius in het algemeen een beetje eentonig zijn maar ja, ik kan er echt niks anders van maken. Van de Crème Brûlée zou je er ook wel 2 lusten, zo super romig was die en het leek wel alsof ze er een kruiwagen vanillepitjes bij hebben gedaan, zo'n rijke vanillesmaak! Een streling voor de tong hoor.

Dit alles begeleid door een paar fijne bijpassende wijnen, er is een selectie uit de Achterhoek aanwezig maar ook mooie standaard huiswijnen in rood, wit en rosé dus iedereen kan hier een keus uit maken.

Ook de bediening was weer uitstekend, dat vind ik altijd erg belangrijk: professioneel zonder stijf te zijn, erg attent en vriendelijk en zo zie ik het graag. Te vaak nog is het bedienend personeel als dat eenmaal 20 is geworden te duur en daardoor kan er geen ervaring opgebouwd worden. Jammer, want het eerste wat de klant van een restaurant ziet is de zwarte brigade en daar liggen dus kansen. Hier bij Avenarius zit dat dus goed, daar hoef je niet meer achteraan.

Samenvattend van de ontvangst tot aan de koffie: als je in de buurt bent beslist een keer doen, hier is het volgens mijn bescheiden mening onmogelijk om ontevreden te zijn. Groetjes van de FZS Pilot.