Restaurant Alacarte, Prinsenhof Groningen

Woensdag t/m Zaterdag 18:00 - 21:00
Zondag Gesloten

Alice T.
  • Datum van je bezoek: 11 mei 2016
Wij hebben afgelopen woensdag met een groepje gegeten. Een verrassingsmenu. Ze houden rekening met wat je niet lekker vindt. Eend vis rund. Zalige wijn erbij. We werden super geadviseerd. Toetje was top,lekkere bonbons met basilicum. Maccarons met mango, een notenchoco verrassing. Wat wij leuk vonden waren ook de mondvermaakjes . De chef heeft ons super verwend. De bediening top!
AdinDeNederlands .
  • Datum van je bezoek: 7 nov. 2015
Regelmatig gaan we naar Groningen en als we daar gaan is het Prinsenhof het plek waar te overnachen en eten.
Prinsenhof is een luxe hotel met restaurant en grand cafè waar, voor wat ons betreft, je kan ook voelen de Groningse sfeer.
Personeel is professioneel en aardig.
A la carte menù french style met groninger en buitenlanders variaties zouden we zeggen, met veel interessante combinaties: coquille (met polenta) asl klassiker maar ook ossenhaas met ganzenlever, kreeft (mischien Sauternes is een wijn met veel structuur voor de kreeft?) en wilde eend (en wasabi).
Prinsenhof heeft een drie of vier en five gangen menù (mogelijk met aagepaste wijn) voor een hele interessante prijs.
Heel goede wijnkaart en prijzen in de norm.
Albert K.
  • Datum van je bezoek: 3 okt. 2015
Wat een plek! Buiten met zicht op Martinikerkhof en de Martinikerk en binnen prachtig gestyled. het historisch pand is in zijn waarde gelaten en toch is het modern en keurig netjes.
Als lunch 2 perfect gepocheerde eieren op een plak tomaat en dun rond kadetje met Hollandaise saus en een knapperig plakje bacon. Aansnijden en de warme dooier druipt erover, een genot!
Mijn tafelgenoot had een biologisch broodje met biefstuk carpaccio en truffel mayonaise. Ook dit tot op de laatste kruimel opgegeten.
Als je gaat, vergeet niet de Prinsentuin de bezoeken, je weet niet wat je ziet zo midden in de stad!
Bart D.
  • Datum van je bezoek: 30 mei 2015
We hadden iets te vieren en besloten hier te gaan eten. De laatste keer dat we hier waren, was al een tijdje geleden. We waren toen zeer enthousiast. Dit keer was nog alles nog beter.

Prachtig voorgerecht van makreel met antiboise van tomaat. De makreel was hoog op smaak en erg 'vissig'; dit werkte ontzettend goed met de contrasterende zeer frisse antiboise. Het tussengerecht van asperge was heel mooi en kreeg een extra dimensie door het gebruik van truffeljus. De piepkuiken van het hoofdgerecht werd versterkt door een prachtige saus; echt vakmanschap.

Alle gerechten waren zeer creatief, perfect bereid en gewoon ontzettend lekker. De bediening was top. Er werden goede wijnen geserveerd die ruim werden geschonken. Complimenten; alles klopte!

Wij komen zeker terug en wachten daar nu niet net zolang mee als de vorige keer!
Sfeergenieter .
  • Datum van je bezoek: 12 mei 2015
Wij waren hier om een speciale gelegenheid te vieren en hebben er enorm van genoten. Heerlijk eten (de zelfgemaakte boter is gek genoeg een opzichzelfstaande reden om hier eens te gaan eten) die dankzij sommelier Mark gepaard gingen met heerlijke wijnen!
De sfeer in het restaurant staat geheel op zichzelf ten opzichte van de grand café waar we al eens eerder hadden gegeten en heeft een bijzonder rustgevende uitzicht op de prinsentuin.
Proeversutgrunn .
  • Datum van je bezoek: 17 apr. 2015
We hebben hier gegeten met onze bruiloft met een groep van 32 man. Uitstekende gerechten, bijpassende wijnen en het personeel is uiterst behulpzaam en correct. De porties zijn perfect, de smaken combineren goed. Prachtige locatie. We hebben een borrel gehouden in het bar-gedeelte en gegeten in een aparte ruimte met uitzicht op de tuin.
We hebben het enorm naar ons zin gehad.

Uitstekend voor iets formele of bijzondere gelegenheden.
Jeroen E.
  • Datum van je bezoek: 21 feb. 2015
Ik kan hier kort over zijn: deze tent is absoluut een Michelinster waard. Op geen enkel vlak een steek laten vallen. De gerechten waren bijzonder, kundig gemaakt, een feest om naar te kijken en verrukkelijk. Prachtige ambiance en prima service. De mensen hebben er hier nog plezier in. Die jezelf een plezier en ga hier snel eten.
Vanamero .
  • Datum van je bezoek: 16 feb. 2015
Heerlijk gedineerd. Vooraf aangevraagd koolhydraatarm dieet werd zeer zorgvuldig gehonoreerd. De skrei met bloemkoolmousse en daarna de parelhoen met paksoi en gevogeltetruffelsaus was om je vingers bij op te eten. Ook de porties waren precies goed. Bediening attent en vriendelijk, zonder onderdanige gedienstigheid.
Momark .
  • Datum van je bezoek: 23 jan. 2015
Heerlijk gegeten in een geweldige ambiance! Bediening was super, goed advies voor begeleidende wijnen bij de gerechten en zeer gastvrij. Mooie gerechten en een smaakvolle bordpresentatie... Een absolute aanrader en wij komen zeker terug!
Herdy_en_Heleen .
  • Datum van je bezoek: 30 aug. 2014
Afgelopen zaterdag gegeten bij De Prinsenhof. Weliswaar aten we bij het Restaurant Alacarte, maar omdat het Restaurantweek was konden we niet a la carte eten, maar was er een vast driegangenmenu. Vooraf kregen we een heerlijke amuse van zacht gegaard ei en prei en vast nog meer, geserveerd in een eierdopje. Als eerste gang een koude salade met coquille (wel warm), bloedworstmousse en eendenlever. Verrassende smaken. Als hoofdgerecht kregen we eendenborst met groen en een lekkere dragonsaus. Als nagerecht ijs van calamondin en ander lekkers. Al met al heerlijk gegeten in een mooie omgeving met uitzicht op de prachtige Prinsentuin ('s avonds helaas niet verlicht).

Een klein puntje van kritiek: € 30,- voor 6 consumpties, twee cava, twee rode wijn (a circa € 7,- per fles) en twee biertjes is een beetje (te) fors.
Jim S.
  • Datum van je bezoek: 17 jun. 2014
Verschillende keren hier gegeten, zowel in het grand cafe als a la carte. Wij vinden het goed. Altijd vriendelijk personeel, goede service en heerlijk eten.
Linda B.
  • Datum van je bezoek: 26 mrt. 2014
Onlangs hier geluncht met een collega. Ontvangst was correct en warm door de gastvrouw. Omdat er niet direct een tafel voor de lunch vrij
Was, hebben we eerst een wijntje genuttigd in het lounge gedeelte. Al snel werden we opgehaald door de gastvrouw. Het duurde wel wat lang voordat onze gerechten werden geserveerd, maar het was het wachten waard. Ik had een klassiek eiergerecht met een perfect gepocheerd ei. De prijs kwaliteit verhouding was ook prima. Niet heen gaan voor een snelle lunch vooral wel gaan voor kwaliteit en service tegen een redelijke prijs.
Lovetryingfood .
  • Datum van je bezoek: 22 mrt. 2014
Voor het eerst hier gegeten met restaurantweek, heerlijk gegeten. De gerechten waren verfijnd, goede service en fijne sfeer. Zeker voor herhaling vatbaar.
Stefanie D.
  • Datum van je bezoek: 8 feb. 2014
Dit is echt een luxe restaurant, we hadden een verrassingsmenu met onder andere een eendenpate als voorafje, je moet dus wel van dergelijke "luxe" houden als je hier gaat eten. Services is uitstekend, het wijnglas is altijd gevuld! Mooi gebouw alleen de eetzaal waar wij zaten was wel wat kaal. Goede wijnen gehad maar ook wel prijzig.....
Salome79 .
  • Datum van je bezoek: 29 jun. 2013
Afgelopen zaterdag met vier personen voor het eerst gedineerd in het Alacarte Restaurant van Prinsenhof. Het was een geweldige ervaring.

Het gebouw ziet er prachtig uit en het Alacarte Restaurant is waanzinnig mooi en stijlvol, tevens een fantastisch uitzicht op de Prinsentuin. De bediening is zeer professioneel en gastvrij en dit maakt het verblijf bijzonder prettig.

Na een heerlijk glas Champagne als aperitief en een zomers hapje hebben we gekozen voor het vier gangen menu. Na de amuse van geitenkaas in een gelei van tomaat werd de eerste gang geserveerd, een heerlijk begin van een fantastisch menu.
Als tussengerecht hebben we genoten van schol, gevolgd door Lam van de BBQ en een dessert met verse aardbeien na. Ook onze vegetarische tafelgenoot is bijzonder in de watten gelegd door de keukenbrigade.
Het gehele menu werd begeleid door heerlijke wijnen per glas.

Een aanwinst voor Groningen!
Marten H.
  • Datum van je bezoek: 22 jun. 2013
Heerlijk gegeten in de Prinsenhof met een groep van 5 mensen. Het 3 gangen menu zag er erg lekker uit. Zelf kreeg ik als voorgerecht de op 3 wijzen bereidde langoustines. Verassend was de warme/koude combi, in combinatie met het soepje. Daarna volgde de coquille, die ik als hoofdgerecht besteld had. Ook dit was perfect. Als afsluiter kwam de kaas, met heerlijk notenbrood. De Chablis (van de kaart) bleek ook helemaal goed te zijn. Bediening was van top-niveau, zoals je mag verwachten in deze vorstelijke ambiance. Het restaurant maakt zijn hoge ambitie wat mij betreft helemaal waar