Over het restaurant Ratatouille Food & Wine

Food & Wine aan het Spaarne in Haarlem

De nieuwste culinaire sensatie aan het Spaarne in Haarlem! Sluit een dagje winkelen of culturele highlights af bij Ratatouille, want hier hebben ze voortreffelijke gerechten met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Geniet van de Franse keuken in combinatie met de realiteit van vandaag. Alle producten die in de gerechten verwerkt worden zijn seizoensgebonden en bijna allemaal dagvers.

Halve fles mineraalwater

Zondag Gesloten

Jouw recensie over het restaurant Ratatouille Food & Wine

Caroline D.
  • Datum van je bezoek: 11 nov. 2017
Wat een belevenis! Wij genoten hier van een lunch en overwegen om hier een wekelijks ritueel van te maken. Van het begin tot het eind is eten bij Ratatouille een onvergetelijke culinaire belevenis. Wij aten zelden in een restaurant waar de prijs/kwaliteitsverhouding zo in orde is. Dit is zoals het bedoeld is om te eten op sterrenniveau. Verfijnd, verrassend en betaalbaar. Top!
Paul K.
  • Datum van je bezoek: 11 nov. 2017
We hebben hier erg goed gegeten. De wijn-spijscombinaties waren uitstekend. In het segment sterrenrestaurants vinden we Ratatouille duidelijk beter dan een aantal vergelijkbare restaurants. We zullen hier zeker terugkomen.
adrianna P.
  • Datum van je bezoek: 5 nov. 2017
Gisterenavond met een gezelschap van 35 mensen heerlijk gegeten,alle gangen begeleid door mooie wijnen ,een heel gevarieerd menu ,waarbij ook het gelijk uitserveren aan onze grote groep prima voor elkaar was,kortom een top avond gehad
Strovrouw S.
  • Datum van je bezoek: 12 okt. 2017
Op 12 oktober daar gegeten met mijn partner via de Restaurantweek!
Het 4-gangenmenu was bijzonder en lekker. Echter aangezien dit restaurant een ster heeft, zijn er toch wel wat aanmerkingen. Ik wilde graag iedere keer een andere huiswijn, werd er gevraagd of de eerste niet lekker was. Verder kostte het kopje koffie aan het eind 6,50 en het ene kopje was half vol, bonbons stelde niets voor. De baas bleef bij de eindafrekening naast ons tafeltje staan, heel erg ongemakkelijk.
Al met al, zijn er wat verbeterpunten.
Leon S.
  • Datum van je bezoek: 7 okt. 2017
Top , culinaire ervaring , super service een absolute aanrader als je in de buurt van Haarlem bent , we komen zeker nog een keer terug bij Jozua en zijn team
Ronald S.
  • Datum van je bezoek: 3 okt. 2017
Super goed gegeten in een heerlijk ontspannen atmosfeer chef-kok Jozua heeft ons op alle fronten verrast met de gerechten. Voor mij 2e michelinster waard.
Rebecca R.
  • Datum van je bezoek: 29 sep. 2017
Het eten was goed, maar ik vond de bediening rommelig en weinig betrokken. We zaten nog niet of er werd gevraagd of we wilden starten met oesters (eerst een menu bekijken misschien?), het duurde allemaal erg lang (bijpassende wijn al bijna op voor het gerecht kwam), terwijl het dessert er ineens al stond voordat er een wijn kwam (die kregen we ook niet) en tot slot vond ik de ruimte tussen de tafels (50 cm?) wel erg klein. Allemaal acceptabel voor een brasserie, maar niet voor een sterrenrestaurant waar je 250 euro voor twee personen betaalt.
Opama .
  • Datum van je bezoek: 21 sep. 2017
We waren tegast met ander echtpaar,hebben heerlijk getafeld: originele bereidingen, fraaie smaakcombinaties, verrassende presentaties; ook een vegetarisch gerecht kon ons bekoren.Betaalbare wijnen. mooi tempo, attente bediening, soms wat moeizame taalbeheersing van een overigens vriendelijke dame. Kortom, we beleefden een fijne avond! ; en wat merkwaardig, nu al het derde restaurant toch van niveau: witte wijn was niet gekoeld, werd wel meteen gezegd maar de ijsemmer bleek nauwelijks gevuld, koeling dus erg traag. Wordt dat niet meer geleerd in de opleiding?
yquem .
  • Datum van je bezoek: 16 sep. 2017
Tegenvaller! Als dit het niveau van michelin is in 2017 dan kun je de gids links laten liggen. Ratatouille zit in de oude zaak van vis & ko. Waar ik me bij vis & ko altijd afvroeg waarom ze nooit een ster hadden gekregen vraag ik me bij dit restaurant af waarom wel. Wij hadden 5 gangen en geen enkele gang wist wat ons betreft enig niveau te halen. De amuses waren onsamenhangend, de rode biet te veel umami (grondsmaak) en de zure haring was wat ons betreft rolmops uit een potje. Het voorgerecht met zwartpootkip en ganzenlever kwam niet veel verder dan ham met eendenmousse. De coquille daarna was prima maar niets bijzonders. De harder die volgde was ok maar de smaak van de vis was ver te zoeken door de overheersende komijnsmaak, saus van fenegriek was goed. Hoogtepunt in het menu was het stuk wagyu, werkelijk schitterend! Als kok hoef je hier alleen niet veel aan te doen, gewoon goed vlees kopen. Het dessert was een lachertje. Aten we nu zachte room of was het ijs? Yuzu was niet te proeven en de chocoladepaté was smakeloos. Bediening was uiterst vriendelijk maar erg stijf, het is 2017 handschoentjes zijn nergens voor nodig! Wijnen waren, als liefhebber van de oude wereld, prima. Aankleding van het restaurant is ook redelijk plat. Geen lijn in de foto's aan de muur (huur een betere foodfotgraaf in!) en die hele groot fles Veuve Clicquot op de bar is meer iets voor een nachtclub. Sorry, meer kan ik er niets van maken.
Wouter V.
  • Datum van je bezoek: 2 jun. 2017
Heerlijk geluncht! Dit restaurant heeft een Michelin ster, maar is niet stijf of deftig. Ratatouille is juist heel ongedwongen, sfeervol en - niet onbelangrijk - heel betaalbaar. Aanrader!
Floris S.
  • Datum van je bezoek: 28 apr. 2017
Ik wilde eerst een 9 geven omdat er altijd wel iets is dat nog beter kan!
maar wat dan?
de locatie, de service en de food en wine zijn helemaal goed!
Marlinde Z.
  • Datum van je bezoek: 22 apr. 2017
We hebben kort geleden met 6 personen heerlijk gegeten bij Ratatouille! De gerechten zijn verfijnd, verrassende combinaties, mooi opgemaakte borden en op prachtig servies geserveerd. Helaas waren we deze keer minder te spreken over de bediening. De amuse werd geserveerd terwijl we nog aan het wachten waren op de vinoloog die ons een mooie wijn zou aanbevelen als starter. Bij het uitserveren van de gangen werd het bord voor de persoon die in het midden zat, vaak doorgeschoven terwijl de bediening dit prima bij de persoon zelf had kunnen uitserveren. Tevens was dit ook aan de orde bij een warm bord, dus verbrandde we onze vingers toen we het bord moesten aanpakken. Een gast in ons gezelschap had voor het vegetarische menu gekozen. Er werd bij het opdienden van het nagerecht verteld dat dit ca 20 min kon duren, dus of diegene nog steeds het nagerecht wilde?! Hoezo, dit kan je toch plannen?! Ze koos er daarom voor het nagerecht te laten vervallen, terwijl de rest van het gezelschap vervolgens bijna 20 min moest wachten op hun nagerecht van het verrassingsmenu...dus had het prima samen gekund. Het was bovendien jammer dat dit nagerecht van het vegetarische menu ook op de rekening was gezet, terwijl dit gerecht niet was genuttigd. Al met al een dikke onvoldoende voor de service in een sterrestaurant! Jammer, want het eten was voortreffelijk!
Chiel B.
  • Datum van je bezoek: 29 mrt. 2017
Een mooi restaurant aan het Spaarne met een centraal gelegen kookpodium. We kozen voor het 5 gangen experience menu met bijpassende wijnen, vooraf gegaan door enkele oesters. Uitstekende in balans zijnde gerechten op met zorg opgemaakte borden (het oog wil ook wat). Heerlijk gegeten (en gedronken). Goede akoestiek, attent personeel en als er even tijd is, komt de chef zelf ook uitserveren. Voor herhaling vatbaar.
Jurgen B.
  • Datum van je bezoek: 28 jan. 2017
Net niet...
Afgelopen zaterdag bij Ratatouille wezen eten. Dit was de dag voordat ze een aantal weken dichtgaan ivm vakantie. Dat is natuurlijk je goed recht maar moet niet doorkomen in je klantbediening; een van de wijnen die we dronken was eeneens op onder de noemer "die hebben we niet meer omdat we voor een aantal weken dichtgaan". Ook een andere gevraagde wijn ging niet door omdat deze niet koud stond.
Bij binnenkomst kregen we direct te horen dat het Chef Exceptionel menu truffle menu al 'uitverkocht' was. Vindt dit menu zo gretig aftrek of komt dit ook doordat de vakantie voor de deur staat? Hoe dan ook, er is slecht ingekocht.
De entrecote die we kregen was lekker maar wel 'werkvlees'. Daarnaast had een van onze tafelgenoten duidelijk het laatste stukje vlees op haar bord; aanzienlijk kleiner dan de rest en ook minder van kwaliteit.
Al met al hebben we lekker gegeten maar bovenstaande foutjes mag en kan niet, zeker bij een sterrenrestaurant. Jammer...
Elaise K.
  • Datum van je bezoek: 25 jan. 2017
Gisteravond gegeten. Het eten is echt heerlijk, mooi opgemaakt en het 4 gangen verrassingsmenu meer dan genoeg voor een gemiddelde eter. Wat ons zeer stoorde is dat er om de paar minuten gevraagd werd of alles naar wens was. Dit hoort absoluut niet en wij werden ook meerdere malen gestoord in ons gesprek. De bediening was onervaren, een van de jongens vertelde ook dat hij pas drie weken bij Ratatouille werkte, hij bedoelde het allemaal heel goed maar ons avondje werd hierdoor wel negatief beïnvloed. Wij hebben echt heerlijk gegeten, de wijnen waren ook heel mooi in combinatie met de gerechten maar van de geruisloze bediening was niets te merken, zij zijn te veel aanwezig en komen te vaak "in beeld" jammer!
Paan P.
  • Datum van je bezoek: 21 dec. 2016
Goed gegeten, bediening liet hier en daar wat te wensen over. Rode wijnen vond ik aan de frisse kant ( dat scheen beter te zijn voor de smaak, nieuw voor mij). Rekening viel zwaar tegen vanwege de drie ten onrechte aangeslagen flessen champagne. Schijnbaar veroorzaakt door een nieuw kassasysteem. Dus Rekening vragen en goed controleren. Jammer dat dat nodig is. Fijne avond gehad maar niet perfect.
Remco M.
  • Datum van je bezoek: 9 nov. 2016
Ratatouille Food & Wine

Jozua Jaring is een keer failliet gegaan en heeft daar onder andere van geleerd dat de locatie zeer belangrijk is. Nu ligt zijn relatief nieuwe restaurant aan het Spaarne 96 in de binnenstad van Haarlem. De stijl is een luxe brasserie, open keuken, en nu eens geen wit linnen op de tafel. Maar wel stoer hout, open keuken en een mooie kaas en drank trolley als decoratie en voor het echt. Je “voelt” champagne en oesters in Ratatouille Food & Wine.

Je kunt er van de kaart eten maar wij kiezen voor een verrassingsmenu, de Chef Exceptionel ( 95 Euro) met wijn arrangement. Jozua wil top koken voor een betaalbare prijs. En dit menu is een avontuur van 5 gangen met wat duurdere ingrediënten zoals eendenlever, zwezerik, coquille en saffraan. De wijnen passen goed bij de gerechten en zijn anders dan anders, veel van Oostenrijk.

Het personeel is zeer aangenaam. De (leerling) sommelier is misschien iets te gladjes, maar heeft veel kennis in huis en deelt die kennis graag met zijn klanten om er een mooie wijn spijs belevenis van te maken. En hij laat de wijn gewoon op tafel staan om ons de gelegenheid te geven om de etiketten aandachtig te bestuderen. De Italiaanse serveerster is vrolijk en bediend zeer goed. De liefde heeft haar naar Nederland gebracht, en het klimaat heeft haar niet doen vertrekken. Als enige heeft zij twee zwarte handschoenen in plaats van witte. Volgens haar is dat omdat zij de kaas doet!

Opvallend is dat er meteen goed brood, olie, peper, zout en zeer lekkere boter op tafel wordt gezet. In feite worden deze ingrediënten nooit van tafel verwijderd en voortdurend bijgevuld. Ik ben gek op amuses, en Jozua stelt niet teleur, het voelt als een eerste gang van drie zeer mooi geserveerde snoeperige gerechtjes.

Met het brasserie thema in gedachte krijgen we eerst tartaar (met zwarte knoflook!), dan Bouillabaisse om dan bij een eendenlever proeverij terecht te komen bestaande uit twee borden met ook twee halve glazen wijn erbij. Geweldig, wat een smaken, eendenlever met suikerkorst wat meteen ook het krokantje is. Dan de zwezerik (mooie miso saus) om via onze Italiaanse vriendin naar de kaasplateau te gaan. Het koffie setje is erg mooi met veel te snoepen en de Ardberg single malt is lekker en betaalbaar (7 Euro).

Jammer dat er fouten in de rekening zaten, daar heb ik persoonlijk altijd een hekel aan, ik moet dat niet na hoeven te kijken op dit niveau.
m J.
  • Datum van je bezoek: 6 okt. 2016
Heerlijk gegeten. De prijs/kwaliteit verhouding is heel erg goed. Het was leuk om bediend te worden door een internationale en lerende staff. Maakt dat het avondje voor mij en voor de staff persoonlijk.
Het dessert viel tegen. Technisch was het een mooi dessert. Alleen waren de smaken niet voldoende onderscheidend en was bijna elk hapje op een melkproduct gebaseerd. Ik kom zeker terug.
Chris T.
  • Datum van je bezoek: 30 aug. 2016
Fraai ingericht restaurant met goede bediening. Leuk is dat de warme keuken middenin het restaurant is, dus je kunt de chef zelf aan het werk zien.
Meerdere personen in ons gezelschap hadden uitgebreide dieetwensen, waar nagenoeg perfect rekening mee werd gehouden doordat de chef een speciaal menu had samengesteld.
Het eten was heerlijk, prachtige combinaties van smaken en heerlijke bijpassende wijnen.
Al met al ook redelijk goed betaalbaar, zeker aangezien het een restaurant met ster betreft!
Nathalie K.
  • Datum van je bezoek: 25 aug. 2016
Nederland heeft geen lunchcultuur en dat bleek weer eens toen we ons meldden bij Ratatouille. Het fraai ogende interieur was volledig onbezet. Omdat dit een van de heetste dagen van het jaar was, had men wat parasols buiten aan het Spaarne geplaatst. Een goede oplossing want niemand zit graag alleen in een groot leeg restaurant. Nadeel: vlak achter ons kwamen voortdurend auto's langs. En ook wat toevallige passanten die alleen maar een biertje wilden drinken, werd niets in de weg gelegd, hetgeen de sfeer wat rumoerig maakte.
De bediening was goed, al wisten sommigen niet exact alle ingrediënten van alle gerechten te benoemen. Het verrassingsmenu van drie gangen was heerlijk. In het voorgerecht was op inventieve wijze een gemarineerde oester verwerkt, het hoofdgerecht had een stevige varkenswang als eye- en tongcatcher een stevig stukje buikspek. Kritiek zou kunnen zijn dat er aan alle gerechten wel erg veel verschillende ingrediënten waren verwerkt, waardoor de smaken niet altijd te onderscheiden waren. De bijpassende wijnen - o.a. uit Hongarije en Marokko - waren uitstekend, avontuurlijk en goed gekozen.