Over het restaurant Ratatouille Food & Wine

Food & Wine aan het Spaarne in Haarlem

De nieuwste culinaire sensatie aan het Spaarne in Haarlem! Sluit een dagje winkelen of culturele highlights af bij Ratatouille, want hier hebben ze voortreffelijke gerechten met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Geniet van de Franse keuken in combinatie met de realiteit van vandaag. Alle producten die in de gerechten verwerkt worden zijn seizoensgebonden en bijna allemaal dagvers.

Halve fles mineraalwater

Zondag Gesloten

Jouw recensie over het restaurant Ratatouille Food & Wine

Mark V.
  • Datum van je bezoek: 9 jan. 2018
echt heel erg genoten. Prachtige gerechten met mooie wijnen. 6 gangen genieten! De spatzle met de bijbehorende wijn was iets minder maar de overige 5 waren zo goed. De snoekbaars en de langoustine met lever waren mijn favorieten. De wijnen hierbij waren ook super.
Iwan V.
  • Datum van je bezoek: 24 dec. 2017
Op kerstavond hebben wij de traditie om lekker te uit eten te gaan. Onze vaste sterrenrestaurants waren of gesloten of zaten vol. Zodoende zijn we bij Ratatouille uitgekomen en omdat dit restaurant ook een ster heeft, waren wij in de veronderstelling dat dit garant staat voor een culinair en niveau met een daar bij horende gastronomie.
Bij binnenkomst werden we naar onze tafel gebracht om vervolgens een kwartier te mogen wachten. Vervolgens werd er zonder iets te zeggen een mandje brood op tafel gezet/gegooid, waar van het brood keihard was. Uiteindelijk werd ons gevraagd wat we wilde drinken, een aperitief en een fles water, waar bij we weer 15 minuten hebben mogen wachten op de fles water.
We hadden het 6 gangen menu, hier aan voorafgaande kregen we 3 amuses, waar van er twee nauwelijks smaak hadden. De 1e gang was de kiss, kastanje mouse en een terrine van eendenlever. Het zag er mooi uit, maar daar hield het dan ook bij op, het leek meer op een groot dik stuk paté, waar geen smaak aan zat en aan je gehemelte bleef plakken. Het 2e gerecht was de geroosterde coquille. Welke niet bijzonder, maar wel oké was. Het was wel erg summier om maar één coquille te serveren. Het 3e gerecht was de gebakken tarbot. Was niet verkeerd, maar zeker niet het wauw effect wat je van een sterrenrestaurant mag verwachten. Het 4e gerecht was de gebakken roodpoot patrijs. Het vlees was te ver door en was droog en taai, ook qua smaken was het erg vlak. Het 5e gerecht Haas op drie manieren bereid was erg teleurstellend. Weer erg vlak en de bourbon van haas heeft mijn tafelgenoot niet op gegeten, zoals meerder gasten dit lieten staan. De meloenuitjes waren alleen even gebakken en dat was het dan. Je zat gewoon ui te eten. Aan de bediening aangegeven dat het erg tegen viel en vlak van smaak was. Het antwoord was dat dit erg jammer was omdat dit het hoofdgerecht betrof en of de andere gerechten wel smaakte. Hierdoor voelde we ons totaal niet meer serieus genomen. Het 6e en tevens laatste gerecht. Ratje in Middenduin. Zag er creatief en leuk uit, maar ook hier weer vlakke smaken totaal niet ster waardig.
Al met al was het niveau niet wat je van een sterrenrestaurant mag verwachten, sterker, bij menig ander restaurant zonder ster hebben we vele malen smaakvoller gegeten. Ook de jonge bediening was niet altijd van het niveau dat je zou mogen verwachten. Ging vaak erg knullig. Uiteraard moet iedereen het vak leren en daar in groeien, maar als je € 150,- per persoon uiteindelijk betaald dan moet het gewoon goed zijn. Voortaan weer naar onze vaste sterrenrestaurants waar het altijd goed is. Over smaak valt niet te twisten, maar dat was juist het probleem bij Ratatouille, er was nauwelijks smaak!
Henrike V.
  • Datum van je bezoek: 10 dec. 2017
Gisteravond ter ere van ons half jaar huwelijk gegeten bij Ratatouille, hangt een leuke sfeer al bij binnenkomst. Goed ontvangen en super leuke tafel met overzicht over de hele zaak. Meteen kregen we een aperitief aangeboden, een heerlijke champagne, we hadden wat te vieren dus we hebben ervan genoten. ook kwam er meteen brood op tafel, daar houden we van! en ook de amuses volgde nadat we het menu gekozen hadden snel. Wij zijn gegaan voor het 6 gangen experience menu van de chef. En wat hebben we genoten. Mijn man had bij elke gang ook de bijpassende wijn, erg lekkere wijnen, ik heb er aantal gehad. De eerste 3 gangen kwamen wel erg snel achter elkaar we hadden de vorige nog niet op of de volgende wijn kwam en ook het eten. Dit gaven we aan bij gang 3 en hierna ging het een stuk rustiger, dat was erg fijn! Goede service dus. Ook kregen we een 2e ronde brood aangeboden , dat is voor ons ook altijd een groot pluspunt als broodliefhebbers. Bij elke gang kwam wel een saus, en deze zijn echt heerlijk!!! De eerste gang was met eendenlever, echt genieten, de cocquille erna ook heerlijk.... het hoofdgerecht en dessert vonden we tov de eerste 4 iets minder maar nog steeds genieten! Zeker voor herhaling vatbaar als we weer eens iets te vieren hebben!
Marcel G.
  • Datum van je bezoek: 21 nov. 2017
Wat een geweldige avond in Haarlem!!
fantastisch gegeten, we namen het experience menu 7 gangen. eerste 2 amuses waaronder een tartaar van Eland met vadouvan mayonaise. daarna diverse gangen waaronder: terrine van ganzenlever met een kus van kastanje mousse, tarbot met champagne saus, patrijs met verschillende bereidingen van Pastinaak, een Ratatouille ala Jozua. Filet van Haas met saus Royale daarna een uitgebreide selectie kazen van de wagen en een heerlijk dessert. alles samen met passende wijnen werd een onvergetelijke avond.
Paul K.
  • Datum van je bezoek: 11 nov. 2017
We hebben hier erg goed gegeten. De wijn-spijscombinaties waren uitstekend. In het segment sterrenrestaurants vinden we Ratatouille duidelijk beter dan een aantal vergelijkbare restaurants. We zullen hier zeker terugkomen.
Caroline D.
  • Datum van je bezoek: 11 nov. 2017
Wat een belevenis! Wij genoten hier van een lunch en overwegen om hier een wekelijks ritueel van te maken. Van het begin tot het eind is eten bij Ratatouille een onvergetelijke culinaire belevenis. Wij aten zelden in een restaurant waar de prijs/kwaliteitsverhouding zo in orde is. Dit is zoals het bedoeld is om te eten op sterrenniveau. Verfijnd, verrassend en betaalbaar. Top!
adrianna P.
  • Datum van je bezoek: 5 nov. 2017
Gisterenavond met een gezelschap van 35 mensen heerlijk gegeten,alle gangen begeleid door mooie wijnen ,een heel gevarieerd menu ,waarbij ook het gelijk uitserveren aan onze grote groep prima voor elkaar was,kortom een top avond gehad
Strovrouw S.
  • Datum van je bezoek: 12 okt. 2017
Op 12 oktober daar gegeten met mijn partner via de Restaurantweek!
Het 4-gangenmenu was bijzonder en lekker. Echter aangezien dit restaurant een ster heeft, zijn er toch wel wat aanmerkingen. Ik wilde graag iedere keer een andere huiswijn, werd er gevraagd of de eerste niet lekker was. Verder kostte het kopje koffie aan het eind 6,50 en het ene kopje was half vol, bonbons stelde niets voor. De baas bleef bij de eindafrekening naast ons tafeltje staan, heel erg ongemakkelijk.
Al met al, zijn er wat verbeterpunten.
Leon S.
  • Datum van je bezoek: 7 okt. 2017
Top , culinaire ervaring , super service een absolute aanrader als je in de buurt van Haarlem bent , we komen zeker nog een keer terug bij Jozua en zijn team
Ronald S.
  • Datum van je bezoek: 3 okt. 2017
Super goed gegeten in een heerlijk ontspannen atmosfeer chef-kok Jozua heeft ons op alle fronten verrast met de gerechten. Voor mij 2e michelinster waard.
Rebecca R.
  • Datum van je bezoek: 29 sep. 2017
Het eten was goed, maar ik vond de bediening rommelig en weinig betrokken. We zaten nog niet of er werd gevraagd of we wilden starten met oesters (eerst een menu bekijken misschien?), het duurde allemaal erg lang (bijpassende wijn al bijna op voor het gerecht kwam), terwijl het dessert er ineens al stond voordat er een wijn kwam (die kregen we ook niet) en tot slot vond ik de ruimte tussen de tafels (50 cm?) wel erg klein. Allemaal acceptabel voor een brasserie, maar niet voor een sterrenrestaurant waar je 250 euro voor twee personen betaalt.
Opama .
  • Datum van je bezoek: 21 sep. 2017
We waren tegast met ander echtpaar,hebben heerlijk getafeld: originele bereidingen, fraaie smaakcombinaties, verrassende presentaties; ook een vegetarisch gerecht kon ons bekoren.Betaalbare wijnen. mooi tempo, attente bediening, soms wat moeizame taalbeheersing van een overigens vriendelijke dame. Kortom, we beleefden een fijne avond! ; en wat merkwaardig, nu al het derde restaurant toch van niveau: witte wijn was niet gekoeld, werd wel meteen gezegd maar de ijsemmer bleek nauwelijks gevuld, koeling dus erg traag. Wordt dat niet meer geleerd in de opleiding?
yquem .
  • Datum van je bezoek: 16 sep. 2017
Tegenvaller! Als dit het niveau van michelin is in 2017 dan kun je de gids links laten liggen. Ratatouille zit in de oude zaak van vis & ko. Waar ik me bij vis & ko altijd afvroeg waarom ze nooit een ster hadden gekregen vraag ik me bij dit restaurant af waarom wel. Wij hadden 5 gangen en geen enkele gang wist wat ons betreft enig niveau te halen. De amuses waren onsamenhangend, de rode biet te veel umami (grondsmaak) en de zure haring was wat ons betreft rolmops uit een potje. Het voorgerecht met zwartpootkip en ganzenlever kwam niet veel verder dan ham met eendenmousse. De coquille daarna was prima maar niets bijzonders. De harder die volgde was ok maar de smaak van de vis was ver te zoeken door de overheersende komijnsmaak, saus van fenegriek was goed. Hoogtepunt in het menu was het stuk wagyu, werkelijk schitterend! Als kok hoef je hier alleen niet veel aan te doen, gewoon goed vlees kopen. Het dessert was een lachertje. Aten we nu zachte room of was het ijs? Yuzu was niet te proeven en de chocoladepaté was smakeloos. Bediening was uiterst vriendelijk maar erg stijf, het is 2017 handschoentjes zijn nergens voor nodig! Wijnen waren, als liefhebber van de oude wereld, prima. Aankleding van het restaurant is ook redelijk plat. Geen lijn in de foto's aan de muur (huur een betere foodfotgraaf in!) en die hele groot fles Veuve Clicquot op de bar is meer iets voor een nachtclub. Sorry, meer kan ik er niets van maken.
Wouter V.
  • Datum van je bezoek: 2 jun. 2017
Heerlijk geluncht! Dit restaurant heeft een Michelin ster, maar is niet stijf of deftig. Ratatouille is juist heel ongedwongen, sfeervol en - niet onbelangrijk - heel betaalbaar. Aanrader!
Floris S.
  • Datum van je bezoek: 28 apr. 2017
Ik wilde eerst een 9 geven omdat er altijd wel iets is dat nog beter kan!
maar wat dan?
de locatie, de service en de food en wine zijn helemaal goed!
Marlinde Z.
  • Datum van je bezoek: 22 apr. 2017
We hebben kort geleden met 6 personen heerlijk gegeten bij Ratatouille! De gerechten zijn verfijnd, verrassende combinaties, mooi opgemaakte borden en op prachtig servies geserveerd. Helaas waren we deze keer minder te spreken over de bediening. De amuse werd geserveerd terwijl we nog aan het wachten waren op de vinoloog die ons een mooie wijn zou aanbevelen als starter. Bij het uitserveren van de gangen werd het bord voor de persoon die in het midden zat, vaak doorgeschoven terwijl de bediening dit prima bij de persoon zelf had kunnen uitserveren. Tevens was dit ook aan de orde bij een warm bord, dus verbrandde we onze vingers toen we het bord moesten aanpakken. Een gast in ons gezelschap had voor het vegetarische menu gekozen. Er werd bij het opdienden van het nagerecht verteld dat dit ca 20 min kon duren, dus of diegene nog steeds het nagerecht wilde?! Hoezo, dit kan je toch plannen?! Ze koos er daarom voor het nagerecht te laten vervallen, terwijl de rest van het gezelschap vervolgens bijna 20 min moest wachten op hun nagerecht van het verrassingsmenu...dus had het prima samen gekund. Het was bovendien jammer dat dit nagerecht van het vegetarische menu ook op de rekening was gezet, terwijl dit gerecht niet was genuttigd. Al met al een dikke onvoldoende voor de service in een sterrestaurant! Jammer, want het eten was voortreffelijk!
Chiel B.
  • Datum van je bezoek: 29 mrt. 2017
Een mooi restaurant aan het Spaarne met een centraal gelegen kookpodium. We kozen voor het 5 gangen experience menu met bijpassende wijnen, vooraf gegaan door enkele oesters. Uitstekende in balans zijnde gerechten op met zorg opgemaakte borden (het oog wil ook wat). Heerlijk gegeten (en gedronken). Goede akoestiek, attent personeel en als er even tijd is, komt de chef zelf ook uitserveren. Voor herhaling vatbaar.
Jurgen B.
  • Datum van je bezoek: 28 jan. 2017
Net niet...
Afgelopen zaterdag bij Ratatouille wezen eten. Dit was de dag voordat ze een aantal weken dichtgaan ivm vakantie. Dat is natuurlijk je goed recht maar moet niet doorkomen in je klantbediening; een van de wijnen die we dronken was eeneens op onder de noemer "die hebben we niet meer omdat we voor een aantal weken dichtgaan". Ook een andere gevraagde wijn ging niet door omdat deze niet koud stond.
Bij binnenkomst kregen we direct te horen dat het Chef Exceptionel menu truffle menu al 'uitverkocht' was. Vindt dit menu zo gretig aftrek of komt dit ook doordat de vakantie voor de deur staat? Hoe dan ook, er is slecht ingekocht.
De entrecote die we kregen was lekker maar wel 'werkvlees'. Daarnaast had een van onze tafelgenoten duidelijk het laatste stukje vlees op haar bord; aanzienlijk kleiner dan de rest en ook minder van kwaliteit.
Al met al hebben we lekker gegeten maar bovenstaande foutjes mag en kan niet, zeker bij een sterrenrestaurant. Jammer...
Elaise K.
  • Datum van je bezoek: 25 jan. 2017
Gisteravond gegeten. Het eten is echt heerlijk, mooi opgemaakt en het 4 gangen verrassingsmenu meer dan genoeg voor een gemiddelde eter. Wat ons zeer stoorde is dat er om de paar minuten gevraagd werd of alles naar wens was. Dit hoort absoluut niet en wij werden ook meerdere malen gestoord in ons gesprek. De bediening was onervaren, een van de jongens vertelde ook dat hij pas drie weken bij Ratatouille werkte, hij bedoelde het allemaal heel goed maar ons avondje werd hierdoor wel negatief beïnvloed. Wij hebben echt heerlijk gegeten, de wijnen waren ook heel mooi in combinatie met de gerechten maar van de geruisloze bediening was niets te merken, zij zijn te veel aanwezig en komen te vaak "in beeld" jammer!
Paan P.
  • Datum van je bezoek: 21 dec. 2016
Goed gegeten, bediening liet hier en daar wat te wensen over. Rode wijnen vond ik aan de frisse kant ( dat scheen beter te zijn voor de smaak, nieuw voor mij). Rekening viel zwaar tegen vanwege de drie ten onrechte aangeslagen flessen champagne. Schijnbaar veroorzaakt door een nieuw kassasysteem. Dus Rekening vragen en goed controleren. Jammer dat dat nodig is. Fijne avond gehad maar niet perfect.