Over het restaurant Ratatouille Food & Wine

Food & Wine aan het Spaarne in Haarlem

De nieuwste culinaire sensatie aan het Spaarne in Haarlem! Sluit een dagje winkelen of culturele highlights af bij Ratatouille, want hier hebben ze voortreffelijke gerechten met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Geniet van de Franse keuken in combinatie met de realiteit van vandaag. Alle producten die in de gerechten verwerkt worden zijn seizoensgebonden en bijna allemaal dagvers.

Halve fles mineraalwater

Vrijdag en Zaterdag
Zondag Gesloten

Floris S.
  • Datum van je bezoek: 28 apr. 2017
Ik wilde eerst een 9 geven omdat er altijd wel iets is dat nog beter kan!
maar wat dan?
de locatie, de service en de food en wine zijn helemaal goed!
Marlinde Z.
  • Datum van je bezoek: 22 apr. 2017
We hebben kort geleden met 6 personen heerlijk gegeten bij Ratatouille! De gerechten zijn verfijnd, verrassende combinaties, mooi opgemaakte borden en op prachtig servies geserveerd. Helaas waren we deze keer minder te spreken over de bediening. De amuse werd geserveerd terwijl we nog aan het wachten waren op de vinoloog die ons een mooie wijn zou aanbevelen als starter. Bij het uitserveren van de gangen werd het bord voor de persoon die in het midden zat, vaak doorgeschoven terwijl de bediening dit prima bij de persoon zelf had kunnen uitserveren. Tevens was dit ook aan de orde bij een warm bord, dus verbrandde we onze vingers toen we het bord moesten aanpakken. Een gast in ons gezelschap had voor het vegetarische menu gekozen. Er werd bij het opdienden van het nagerecht verteld dat dit ca 20 min kon duren, dus of diegene nog steeds het nagerecht wilde?! Hoezo, dit kan je toch plannen?! Ze koos er daarom voor het nagerecht te laten vervallen, terwijl de rest van het gezelschap vervolgens bijna 20 min moest wachten op hun nagerecht van het verrassingsmenu...dus had het prima samen gekund. Het was bovendien jammer dat dit nagerecht van het vegetarische menu ook op de rekening was gezet, terwijl dit gerecht niet was genuttigd. Al met al een dikke onvoldoende voor de service in een sterrestaurant! Jammer, want het eten was voortreffelijk!
Chiel B.
  • Datum van je bezoek: 29 mrt. 2017
Een mooi restaurant aan het Spaarne met een centraal gelegen kookpodium. We kozen voor het 5 gangen experience menu met bijpassende wijnen, vooraf gegaan door enkele oesters. Uitstekende in balans zijnde gerechten op met zorg opgemaakte borden (het oog wil ook wat). Heerlijk gegeten (en gedronken). Goede akoestiek, attent personeel en als er even tijd is, komt de chef zelf ook uitserveren. Voor herhaling vatbaar.
Jurgen B.
  • Datum van je bezoek: 28 jan. 2017
Net niet...
Afgelopen zaterdag bij Ratatouille wezen eten. Dit was de dag voordat ze een aantal weken dichtgaan ivm vakantie. Dat is natuurlijk je goed recht maar moet niet doorkomen in je klantbediening; een van de wijnen die we dronken was eeneens op onder de noemer "die hebben we niet meer omdat we voor een aantal weken dichtgaan". Ook een andere gevraagde wijn ging niet door omdat deze niet koud stond.
Bij binnenkomst kregen we direct te horen dat het Chef Exceptionel menu truffle menu al 'uitverkocht' was. Vindt dit menu zo gretig aftrek of komt dit ook doordat de vakantie voor de deur staat? Hoe dan ook, er is slecht ingekocht.
De entrecote die we kregen was lekker maar wel 'werkvlees'. Daarnaast had een van onze tafelgenoten duidelijk het laatste stukje vlees op haar bord; aanzienlijk kleiner dan de rest en ook minder van kwaliteit.
Al met al hebben we lekker gegeten maar bovenstaande foutjes mag en kan niet, zeker bij een sterrenrestaurant. Jammer...
Renate K.
  • Datum van je bezoek: 25 jan. 2017
Gisteravond gegeten. Het eten is echt heerlijk, mooi opgemaakt en het 4 gangen verrassingsmenu meer dan genoeg voor een gemiddelde eter. Wat ons zeer stoorde is dat er om de paar minuten gevraagd werd of alles naar wens was. Dit hoort absoluut niet en wij werden ook meerdere malen gestoord in ons gesprek. De bediening was onervaren, een van de jongens vertelde ook dat hij pas drie weken bij Ratatouille werkte, hij bedoelde het allemaal heel goed maar ons avondje werd hierdoor wel negatief beïnvloed. Wij hebben echt heerlijk gegeten, de wijnen waren ook heel mooi in combinatie met de gerechten maar van de geruisloze bediening was niets te merken, zij zijn te veel aanwezig en komen te vaak "in beeld" jammer!
Paan P.
  • Datum van je bezoek: 21 dec. 2016
Goed gegeten, bediening liet hier en daar wat te wensen over. Rode wijnen vond ik aan de frisse kant ( dat scheen beter te zijn voor de smaak, nieuw voor mij). Rekening viel zwaar tegen vanwege de drie ten onrechte aangeslagen flessen champagne. Schijnbaar veroorzaakt door een nieuw kassasysteem. Dus Rekening vragen en goed controleren. Jammer dat dat nodig is. Fijne avond gehad maar niet perfect.
Remco M.
  • Datum van je bezoek: 9 nov. 2016
Ratatouille Food & Wine

Jozua Jaring is een keer failliet gegaan en heeft daar onder andere van geleerd dat de locatie zeer belangrijk is. Nu ligt zijn relatief nieuwe restaurant aan het Spaarne 96 in de binnenstad van Haarlem. De stijl is een luxe brasserie, open keuken, en nu eens geen wit linnen op de tafel. Maar wel stoer hout, open keuken en een mooie kaas en drank trolley als decoratie en voor het echt. Je “voelt” champagne en oesters in Ratatouille Food & Wine.

Je kunt er van de kaart eten maar wij kiezen voor een verrassingsmenu, de Chef Exceptionel ( 95 Euro) met wijn arrangement. Jozua wil top koken voor een betaalbare prijs. En dit menu is een avontuur van 5 gangen met wat duurdere ingrediënten zoals eendenlever, zwezerik, coquille en saffraan. De wijnen passen goed bij de gerechten en zijn anders dan anders, veel van Oostenrijk.

Het personeel is zeer aangenaam. De (leerling) sommelier is misschien iets te gladjes, maar heeft veel kennis in huis en deelt die kennis graag met zijn klanten om er een mooie wijn spijs belevenis van te maken. En hij laat de wijn gewoon op tafel staan om ons de gelegenheid te geven om de etiketten aandachtig te bestuderen. De Italiaanse serveerster is vrolijk en bediend zeer goed. De liefde heeft haar naar Nederland gebracht, en het klimaat heeft haar niet doen vertrekken. Als enige heeft zij twee zwarte handschoenen in plaats van witte. Volgens haar is dat omdat zij de kaas doet!

Opvallend is dat er meteen goed brood, olie, peper, zout en zeer lekkere boter op tafel wordt gezet. In feite worden deze ingrediënten nooit van tafel verwijderd en voortdurend bijgevuld. Ik ben gek op amuses, en Jozua stelt niet teleur, het voelt als een eerste gang van drie zeer mooi geserveerde snoeperige gerechtjes.

Met het brasserie thema in gedachte krijgen we eerst tartaar (met zwarte knoflook!), dan Bouillabaisse om dan bij een eendenlever proeverij terecht te komen bestaande uit twee borden met ook twee halve glazen wijn erbij. Geweldig, wat een smaken, eendenlever met suikerkorst wat meteen ook het krokantje is. Dan de zwezerik (mooie miso saus) om via onze Italiaanse vriendin naar de kaasplateau te gaan. Het koffie setje is erg mooi met veel te snoepen en de Ardberg single malt is lekker en betaalbaar (7 Euro).

Jammer dat er fouten in de rekening zaten, daar heb ik persoonlijk altijd een hekel aan, ik moet dat niet na hoeven te kijken op dit niveau.
m J.
  • Datum van je bezoek: 6 okt. 2016
Heerlijk gegeten. De prijs/kwaliteit verhouding is heel erg goed. Het was leuk om bediend te worden door een internationale en lerende staff. Maakt dat het avondje voor mij en voor de staff persoonlijk.
Het dessert viel tegen. Technisch was het een mooi dessert. Alleen waren de smaken niet voldoende onderscheidend en was bijna elk hapje op een melkproduct gebaseerd. Ik kom zeker terug.
Chris T.
  • Datum van je bezoek: 30 aug. 2016
Fraai ingericht restaurant met goede bediening. Leuk is dat de warme keuken middenin het restaurant is, dus je kunt de chef zelf aan het werk zien.
Meerdere personen in ons gezelschap hadden uitgebreide dieetwensen, waar nagenoeg perfect rekening mee werd gehouden doordat de chef een speciaal menu had samengesteld.
Het eten was heerlijk, prachtige combinaties van smaken en heerlijke bijpassende wijnen.
Al met al ook redelijk goed betaalbaar, zeker aangezien het een restaurant met ster betreft!
Nathalie K.
  • Datum van je bezoek: 25 aug. 2016
Nederland heeft geen lunchcultuur en dat bleek weer eens toen we ons meldden bij Ratatouille. Het fraai ogende interieur was volledig onbezet. Omdat dit een van de heetste dagen van het jaar was, had men wat parasols buiten aan het Spaarne geplaatst. Een goede oplossing want niemand zit graag alleen in een groot leeg restaurant. Nadeel: vlak achter ons kwamen voortdurend auto's langs. En ook wat toevallige passanten die alleen maar een biertje wilden drinken, werd niets in de weg gelegd, hetgeen de sfeer wat rumoerig maakte.
De bediening was goed, al wisten sommigen niet exact alle ingrediënten van alle gerechten te benoemen. Het verrassingsmenu van drie gangen was heerlijk. In het voorgerecht was op inventieve wijze een gemarineerde oester verwerkt, het hoofdgerecht had een stevige varkenswang als eye- en tongcatcher een stevig stukje buikspek. Kritiek zou kunnen zijn dat er aan alle gerechten wel erg veel verschillende ingrediënten waren verwerkt, waardoor de smaken niet altijd te onderscheiden waren. De bijpassende wijnen - o.a. uit Hongarije en Marokko - waren uitstekend, avontuurlijk en goed gekozen.
Willempijpers .
  • Datum van je bezoek: 10 aug. 2016
Familie-etentje met 6 personen. Mooie plek in het midden van de zaak. Prima en gelukkig niet al te formele bediening. Wachttijden tussen de gerechten heel goed. Een restaurant dat zijn zaakjes goed op orde heeft.
En hoe was het eten? Prima, prima. Mooie gerechten,afgewogen smaken, bijpassende wijnen ook top. We komen zeker terug!
Willem
HannekeJolie .
  • Datum van je bezoek: 4 aug. 2016
Nog eens terug naar restaurant Ratatouille,waar ik afgelopen donderdag heerlijk heb gegeten!
Ik was over sommige gangen enthousiaster als anderen maar,dat mocht de pret niet bederven.
Wijnadviezen zijn kok prima.
Bediening relatief jong maar zeker professioneel,attent en vlot.
Een geweldige ambiance en zeker ster waardig.
Mark A.
  • Datum van je bezoek: 1 aug. 2016
lekker gegeten, had wel wat meer verwacht van ,mijn 4 gangen menu, de duif was dan wel weer erg onverwachts lekker. er zijn goedkopere restaunts waar je voor minder erg goed kan eten
Marloes W.
  • Datum van je bezoek: 30 jul. 2016
Gisteravond geweldig gegeten bij dit restaurant. Het was helemaal vol. gezellige tent, niet stijf, sfeervol, wel netjes. Wij zaten aan een ronde tafel en we zaten niet dicht op anderen. Prima zo. Service goed, personeel niet altijd goed verstaanbaar door omgevingsgeluid, het was druk op zaterdagavond. Goede uitleg bij de gerechten en wijnen, vriendelijk, netjes en gezellig.
5 gangen verrassingsmenu gekozen en ieder gerecht mooi opgemaakt, afwisselend in smaken en gewoon alles overheerlijk! Heb op geen enkel gerecht iets aan te merken, echt heerlijk. De wijn erbij ook perfect gekozen. Geweldige avond en prijs/kwaliteit echt dik in orde! We komen terug.
Paul S.
  • Datum van je bezoek: 30 jul. 2016
Heerlijk gegeten. Voor mijn vrouw het vegetarische 4-gangenmenu.Bloemkool, pasta, ratatouille en Crèma Catalana. Volgens haar het lekkerste vegetarische menu ooit en ik had zelf 4 gangen gekozen van het experience-menu: ganzenlever, coquilles, wilde zeebaars (erg weinig op het bord als hoofdgerecht) en het kersentoetje.
Bediening deskundig en vriendelijk, zonder al te formeel te worden. Joshua's streven om het laagdrempelig en betaalbaar te houden is volledig geslaagd. De Michelinster en het terugkomen waard!
Annelijn W.
  • Datum van je bezoek: 22 jul. 2016
Op vrijdag 22 juli hier gegeten met 4 personen. Ontvangst was erg vriendelijk en open.
Dit was mijn eerste bezoek aan een restaurant met een Michelinster en wat hebben we genoten.
Ik had zelf het vooroordeel dat Michelinrestaurants altijd erg formeel en stijfjes zijn maar dat is bij Ratatouille absoluut niet het geval en dat siert dit restaurant nou zo erg.
Eten op culinair topniveau voor een aantrekkelijke prijs en in een informele sfeer hetgeen het wat laagdrempeliger (maar niet minder bijzonder!) maakt. We voelden ons erg op onze gemak.
De bediening was erg vriendelijk en adviseerden ons graag bij het kiezen van de juiste wijn.
De open keuken is erg mooi en leuk om te zien hoe enthousiast en bedreven de koks de heerlijke gerechten bereiden.

Wij hebben gekozen voor het 4-gangen menu. (3x origineel en 1x vega). Mijn persoonlijke favorieten waren de steak tartaar, de coquille, het hoofdgerecht en het dessert.... Oh wacht, nu heb ik ze toch allevier genoemd :)

Bedankt voor de erg plezierige en smakelijke avond!
Tobias V.
  • Datum van je bezoek: 22 jul. 2016
Hoge verwachtingen mede door 'de ster' werden gedeeltelijk waargemaakt. Ontvangst vond ik erg professioneel en warm. Daarna vielen we wat in een 'gat'. Zowel links als rechts van ons kwamen 10 a 15 min later ook mensen te zitten en zij kregen vrij vlot een amuse e.d. Bij ons liet deze vrij lang op zich wachten. Op zich allemaal geen ramp maar bij 'een ster' let je hier meer op als gast. Vooral omdat onze buren veel later arriveerden. Bij het voorgerecht zelf maar om brood gevraagd om de (erg lekkere) olie, het zeezout en de peper die de hele tijd op tafel stonden niet verloren te laten gaan. Qua smaakervaring sprongen voor mij de coquille en het kloostervarken er uit en 'triggerde' de oester met avocado, meloen en mosterdzaad me het meest. Veel gerechten met een cremepje, mousseje of geleitje. Ik heb daar minder mee (structuur) maar dat is persoonlijk natuurlijk. Een aantal keren werd het gerecht gebracht door een lief maar erg timide meisje die leek soms wat tafelvrees te hebben. De sommelier was erg vakkundig maar mag best wat rustiger praten zodat het beter te volgen is en dat zou zijn kennis beter doen uitkomen denk ik. De bediening was uiterst vriendelijk maar zoals eerder gezegd niet geheel up to speed/level. Met uitzondering van het 'kaasmeisje'! Prijs kwaliteit vond ik wel ok.
Marjolein S.
  • Datum van je bezoek: 15 jul. 2016
Heb hier vrijdag 15 juli gegeten. De verwachtingen waren aardig hoog, maar die zijn zeker waar gemaakt. Ik koos voor het vegetarische menu omdat die mij meer aansprak dan het chef experience menu. Met onze voorkeuren (liever geen ui voor tafelpartner, en geen tonijn voor mij) werd uitstekend rekening gehouden. De tijd tussen de gangen door was naar mijn idee precies goed. De verrassende smaakcombinaties, mooie opmaak, ontspannen sfeer, vriendelijke bediening en het mooie decor hebben gezorgd voor een topavond!
Stephan V.
  • Datum van je bezoek: 23 jun. 2016
Na de verhuizing van Vis&Ko eindelijk de stap genomen om te gaan kijken bij dit gerenommeerde restaurant. En dat viel tegen.
Ontvangst was koeltjes, de inrichting was nauwelijks opgefrist en ook het eten was helaas niet spannend te noemen. Prima kwaliteit, maar "verfijnd" wordt hier verward met duur. En dat is jammer. Alleen de sommelier hield zich staande, maar zou meer mogen adviseren. Als de toegekende michelin ster eraf gaat (voorspelling) dan kunnen de prijzen weer zakken naar het niveau dat geboden worden: prima, maar niets bijzonders.
  • Datum van je bezoek: 10 jun. 2016
Vanavond heerlijk gegeten bij Ratatouille. Mooie amuses: crème brulee met oregano en gazpacho met komkommer om te beginnen. Daarna het 5 gangen diner doorlopen, met heerlijke bijpassende wijnen. De kalfshaas was voor ons het topstuk. Mals, met mooie garnituur van knapperige erwten en gepofte rijst. Aan het eten ligt het niet.

En toch vind ik dit restaurant geen aanrader. Waarom niet? De afzuigkap in de open keuken werkt onvoldoende. Dit betekent dat je de hele avond in etensluchten zit en dit bij thuiskomst ook ruikt aan je kleding. Verder een vriendelijke, maar rommelige bediening (wisselende mensen aan de tafel), waardoor de persoonlijke touch gemist werd. De grote ruimte hebben wij ervaren als chaotisch en onpersoonlijk. Veel lawaai, waardoor je soms meer het idee had in een eetcafe te zitten dan in een sterrenzaak.

Ondanks het goede eten een teleurstellende totaal ervaring.