Over restaurant Ratatouille Food & Wine

Food & Wine aan het Spaarne in Haarlem

De nieuwste culinaire sensatie aan het Spaarne in Haarlem! Sluit een dagje winkelen of culturele highlights af bij Ratatouille, want hier hebben ze voortreffelijke gerechten met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Geniet van de Franse keuken in combinatie met de realiteit van vandaag. Alle producten die in de gerechten verwerkt worden zijn seizoensgebonden en bijna allemaal dagvers.

Halve fles mineraalwater

Zondag Gesloten

Voordelig
M J.
  • Datum van je bezoek: 6 okt. 2016
Heerlijk gegeten. De prijs/kwaliteit verhouding is heel erg goed. Het was leuk om bediend te worden door een internationale en lerende staff. Maakt dat het avondje voor mij en voor de staff persoonlijk.
Het dessert viel tegen. Technisch was het een mooi dessert. Alleen waren de smaken niet voldoende onderscheidend en was bijna elk hapje op een melkproduct gebaseerd. Ik kom zeker terug.
Chris T.
  • Datum van je bezoek: 30 aug. 2016
Fraai ingericht restaurant met goede bediening. Leuk is dat de warme keuken middenin het restaurant is, dus je kunt de chef zelf aan het werk zien.
Meerdere personen in ons gezelschap hadden uitgebreide dieetwensen, waar nagenoeg perfect rekening mee werd gehouden doordat de chef een speciaal menu had samengesteld.
Het eten was heerlijk, prachtige combinaties van smaken en heerlijke bijpassende wijnen.
Al met al ook redelijk goed betaalbaar, zeker aangezien het een restaurant met ster betreft!
Popgirl .
  • Datum van je bezoek: 25 aug. 2016
Nederland heeft geen lunchcultuur en dat bleek weer eens toen we ons meldden bij Ratatouille. Het fraai ogende interieur was volledig onbezet. Omdat dit een van de heetste dagen van het jaar was, had men wat parasols buiten aan het Spaarne geplaatst. Een goede oplossing want niemand zit graag alleen in een groot leeg restaurant. Nadeel: vlak achter ons kwamen voortdurend auto's langs. En ook wat toevallige passanten die alleen maar een biertje wilden drinken, werd niets in de weg gelegd, hetgeen de sfeer wat rumoerig maakte.
De bediening was goed, al wisten sommigen niet exact alle ingrediënten van alle gerechten te benoemen. Het verrassingsmenu van drie gangen was heerlijk. In het voorgerecht was op inventieve wijze een gemarineerde oester verwerkt, het hoofdgerecht had een stevige varkenswang als eye- en tongcatcher een stevig stukje buikspek. Kritiek zou kunnen zijn dat er aan alle gerechten wel erg veel verschillende ingrediënten waren verwerkt, waardoor de smaken niet altijd te onderscheiden waren. De bijpassende wijnen - o.a. uit Hongarije en Marokko - waren uitstekend, avontuurlijk en goed gekozen.
Willempijpers .
  • Datum van je bezoek: 10 aug. 2016
Familie-etentje met 6 personen. Mooie plek in het midden van de zaak. Prima en gelukkig niet al te formele bediening. Wachttijden tussen de gerechten heel goed. Een restaurant dat zijn zaakjes goed op orde heeft.
En hoe was het eten? Prima, prima. Mooie gerechten,afgewogen smaken, bijpassende wijnen ook top. We komen zeker terug!
Willem
HannekeJolie .
  • Datum van je bezoek: 4 aug. 2016
Nog eens terug naar restaurant Ratatouille,waar ik afgelopen donderdag heerlijk heb gegeten!
Ik was over sommige gangen enthousiaster als anderen maar,dat mocht de pret niet bederven.
Wijnadviezen zijn kok prima.
Bediening relatief jong maar zeker professioneel,attent en vlot.
Een geweldige ambiance en zeker ster waardig.
Mark A.
  • Datum van je bezoek: 1 aug. 2016
lekker gegeten, had wel wat meer verwacht van ,mijn 4 gangen menu, de duif was dan wel weer erg onverwachts lekker. er zijn goedkopere restaunts waar je voor minder erg goed kan eten
Marloes W.
  • Datum van je bezoek: 30 jul. 2016
Gisteravond geweldig gegeten bij dit restaurant. Het was helemaal vol. gezellige tent, niet stijf, sfeervol, wel netjes. Wij zaten aan een ronde tafel en we zaten niet dicht op anderen. Prima zo. Service goed, personeel niet altijd goed verstaanbaar door omgevingsgeluid, het was druk op zaterdagavond. Goede uitleg bij de gerechten en wijnen, vriendelijk, netjes en gezellig.
5 gangen verrassingsmenu gekozen en ieder gerecht mooi opgemaakt, afwisselend in smaken en gewoon alles overheerlijk! Heb op geen enkel gerecht iets aan te merken, echt heerlijk. De wijn erbij ook perfect gekozen. Geweldige avond en prijs/kwaliteit echt dik in orde! We komen terug.
Paul S.
  • Datum van je bezoek: 30 jul. 2016
Heerlijk gegeten. Voor mijn vrouw het vegetarische 4-gangenmenu.Bloemkool, pasta, ratatouille en Crèma Catalana. Volgens haar het lekkerste vegetarische menu ooit en ik had zelf 4 gangen gekozen van het experience-menu: ganzenlever, coquilles, wilde zeebaars (erg weinig op het bord als hoofdgerecht) en het kersentoetje.
Bediening deskundig en vriendelijk, zonder al te formeel te worden. Joshua's streven om het laagdrempelig en betaalbaar te houden is volledig geslaagd. De Michelinster en het terugkomen waard!
Annelijn W.
  • Datum van je bezoek: 22 jul. 2016
Op vrijdag 22 juli hier gegeten met 4 personen. Ontvangst was erg vriendelijk en open.
Dit was mijn eerste bezoek aan een restaurant met een Michelinster en wat hebben we genoten.
Ik had zelf het vooroordeel dat Michelinrestaurants altijd erg formeel en stijfjes zijn maar dat is bij Ratatouille absoluut niet het geval en dat siert dit restaurant nou zo erg.
Eten op culinair topniveau voor een aantrekkelijke prijs en in een informele sfeer hetgeen het wat laagdrempeliger (maar niet minder bijzonder!) maakt. We voelden ons erg op onze gemak.
De bediening was erg vriendelijk en adviseerden ons graag bij het kiezen van de juiste wijn.
De open keuken is erg mooi en leuk om te zien hoe enthousiast en bedreven de koks de heerlijke gerechten bereiden.

Wij hebben gekozen voor het 4-gangen menu. (3x origineel en 1x vega). Mijn persoonlijke favorieten waren de steak tartaar, de coquille, het hoofdgerecht en het dessert.... Oh wacht, nu heb ik ze toch allevier genoemd :)

Bedankt voor de erg plezierige en smakelijke avond!
Tobias V.
  • Datum van je bezoek: 22 jul. 2016
Hoge verwachtingen mede door 'de ster' werden gedeeltelijk waargemaakt. Ontvangst vond ik erg professioneel en warm. Daarna vielen we wat in een 'gat'. Zowel links als rechts van ons kwamen 10 a 15 min later ook mensen te zitten en zij kregen vrij vlot een amuse e.d. Bij ons liet deze vrij lang op zich wachten. Op zich allemaal geen ramp maar bij 'een ster' let je hier meer op als gast. Vooral omdat onze buren veel later arriveerden. Bij het voorgerecht zelf maar om brood gevraagd om de (erg lekkere) olie, het zeezout en de peper die de hele tijd op tafel stonden niet verloren te laten gaan. Qua smaakervaring sprongen voor mij de coquille en het kloostervarken er uit en 'triggerde' de oester met avocado, meloen en mosterdzaad me het meest. Veel gerechten met een cremepje, mousseje of geleitje. Ik heb daar minder mee (structuur) maar dat is persoonlijk natuurlijk. Een aantal keren werd het gerecht gebracht door een lief maar erg timide meisje die leek soms wat tafelvrees te hebben. De sommelier was erg vakkundig maar mag best wat rustiger praten zodat het beter te volgen is en dat zou zijn kennis beter doen uitkomen denk ik. De bediening was uiterst vriendelijk maar zoals eerder gezegd niet geheel up to speed/level. Met uitzondering van het 'kaasmeisje'! Prijs kwaliteit vond ik wel ok.
Marjolein S.
  • Datum van je bezoek: 15 jul. 2016
Heb hier vrijdag 15 juli gegeten. De verwachtingen waren aardig hoog, maar die zijn zeker waar gemaakt. Ik koos voor het vegetarische menu omdat die mij meer aansprak dan het chef experience menu. Met onze voorkeuren (liever geen ui voor tafelpartner, en geen tonijn voor mij) werd uitstekend rekening gehouden. De tijd tussen de gangen door was naar mijn idee precies goed. De verrassende smaakcombinaties, mooie opmaak, ontspannen sfeer, vriendelijke bediening en het mooie decor hebben gezorgd voor een topavond!
Stephan V.
  • Datum van je bezoek: 23 jun. 2016
Na de verhuizing van Vis&Ko eindelijk de stap genomen om te gaan kijken bij dit gerenommeerde restaurant. En dat viel tegen.
Ontvangst was koeltjes, de inrichting was nauwelijks opgefrist en ook het eten was helaas niet spannend te noemen. Prima kwaliteit, maar "verfijnd" wordt hier verward met duur. En dat is jammer. Alleen de sommelier hield zich staande, maar zou meer mogen adviseren. Als de toegekende michelin ster eraf gaat (voorspelling) dan kunnen de prijzen weer zakken naar het niveau dat geboden worden: prima, maar niets bijzonders.
  • Datum van je bezoek: 10 jun. 2016
Vanavond heerlijk gegeten bij Ratatouille. Mooie amuses: crème brulee met oregano en gazpacho met komkommer om te beginnen. Daarna het 5 gangen diner doorlopen, met heerlijke bijpassende wijnen. De kalfshaas was voor ons het topstuk. Mals, met mooie garnituur van knapperige erwten en gepofte rijst. Aan het eten ligt het niet.

En toch vind ik dit restaurant geen aanrader. Waarom niet? De afzuigkap in de open keuken werkt onvoldoende. Dit betekent dat je de hele avond in etensluchten zit en dit bij thuiskomst ook ruikt aan je kleding. Verder een vriendelijke, maar rommelige bediening (wisselende mensen aan de tafel), waardoor de persoonlijke touch gemist werd. De grote ruimte hebben wij ervaren als chaotisch en onpersoonlijk. Veel lawaai, waardoor je soms meer het idee had in een eetcafe te zitten dan in een sterrenzaak.

Ondanks het goede eten een teleurstellende totaal ervaring.
Aafke52 .
  • Datum van je bezoek: 26 mei 2016

Mijn vriendin en ik waren weer eens in het gezellige Haarlem aan het shoppen toen we best wel trek kregen in een lunch ,wij wisten dat Ratatouille Food &Wine was verhuist dus even gegoogeld en ja hoor Spaarne 97 .

Ondanks dat het er al behoorlijk druk was werd er door de vriendelijke bediening plaats voor ons 2en gemaakt. Wij keken eens om ons heen in de schitterende ruimte van het restaurant wat een smaakvolle inrichting!!.

Wij bestelde de lunch die ons werd aanbevolen en ik nam een heerlijke alcohol vrije cocktail en mijn vriendin een Chardonnay .

Al vrij snel werden wij verrast door een heerlijke amuse een koude tomatensoep met komkommermousse en een Creme Brulee van geitenkaas mijn vriendin die eigenlijk nooit naar dit soort restaurants gaat maar een geweldige kokkin is was meteen verliefd op het eten door de heerlijke smaken die zij proefde .

Het hoofdgerecht was Lamsvlees op 4 manieren bereid, o.a stoofvlees in bitterbal vorm een worstje en zwezerik en een mals stukje lamsvlees met zalige groenten .

Wij hebben afgesloten met een fantastisch kaasplankje en een heerlijke koffie
Chapeau Chef Jozua je heb je Michelinster meer dan verdiend ,wat hebben wij genoten van jouw zalige gerechten .

Ik heb meteen gereserveerd voor volgende week dan kom ik met mijn man ik verheug mij er nu al op.

Aafke Balk.
Marilyn N.
  • Datum van je bezoek: 13 mei 2016
Allereerst fantastische service! Alle antwoorden paraat, alert en attent en met glimlach! En dan het eten, prachtig opgemaakt, goed op smaak, mooie combinaties zoals zoetzure komkommer gazpacho met parmesan krokante en geitenkaas crème brulee en dat was slechts een amuse.
We hebben genoten van begin tot eind. Ik had de ganzenlever met fruit, erg smakelijk, tafelgenoot had een eigen nicoise met drie soorten tonijn. Erna lam en entrecote, beide goed, alleen had de jus van mij net iets meer smaak mogen hebben, maar de zwezerik en lamsrug waren goddelijk, de bitterbal was niet mijn smaak, maar wel goed gemaakt!
Ook de kaaswagen is een feestje, mooie toelichting, spannende kazen. Aanrader!
Laura K.
  • Datum van je bezoek: 11 mei 2016
Vandaag heerlijk geluncht bij Ratatouille. Wat een smaaksensaties, zowel qua wijn als qua eten. De gerechten waren net schilderijtes, bijna zonde om op te eten. De bediening was vriendelijk en gaf een goede uitleg bij alle gerechten en wijnen. Prachtige zaak met mooie open keuken. Kan niet wachten om weer heen te gaan! Een aanrader!
Eric M.
  • Datum van je bezoek: 11 mei 2016
Met een goede vriendin wederom een onvergetelijke middag beleeft in dit prachtige restaurant. We werden hartelijk ontvangen door de vriendelijke bediening met een prachtige rosé champagne en heerlijke amuses. We lieten ons met 4 gangen verrassen door de chef en de somellier die ons bij iedere gang weer versteld lieten staan van prachtige schilderijtjes met pure smaken en naadloos aansluitende wijnen. Ik heb wederom genoten niet alleen van de heerlijke gerechten en mooie wijnen maar vooral van de passie waarmee het hele team van ratatouille werkt om de gast een onvergetelijk verblijf in dit restaurant te geven. Dank en graag tot snel. Eric
Rogier L.
  • Datum van je bezoek: 6 mei 2016
Eten is zonder meer goed. Maar....waarom is er in Haarlem geen fatsoenlijk horeca personeel? Bediening soms goed, maar ook echt slecht. Dan de wijn. Wilt u een aperitief (juffrouw met een wagentje met flessen champagne in een water/ijsbak). Ja hoor! Veuve cli. Is huis champi ruinart andere optie. Ruinart gekozen. Twee flessen beschikbaar met bodempje. Mijn vrouw krijgt glas uit de ene fles ik uit de andere na koolzuur ontploffing. Beide glazen tot minder dan de helft ingeschonken. De champi te oud en niet drinkbaar, dit kan echt niet ratatouille!! En dan de rekening: buiten een paar andere fouten, 22,50 per glas voor de ruinart in rekening brengen!! Ff snel rekenen, 9 fluts per fles is 202,50. De fles kost bij wine in black 60 euro!!! Er wordt dus 142,50 verdient, voor 1 fles!! Ik snap ook wel dat de flessen niet altijd op tijd leeg zijn, maar ja dat proefden wij dan ook. Met drie glazen verdien je al 27,50!
We gaan hier wat mij betreft, buiten de mooie lokatie en het goede eten niet meer eten......
Merelvanwylick .
  • Datum van je bezoek: 26 apr. 2016
Al 3 keer hier gegeten en elke keer verrast geweest over de kunst die uit de keuken komt, wat een mooi opgemaakte borden, wat een smaaksensaties en wat geweldig lekker!

De bediening is netjes, iets wat stijf soms maar zeer vriendelijk.
De eigenaar en tevens chef kok scoorde extra punten toen hij persoonlijk mijn bord kwam serveren nadat ik 1 gerecht echt niet lusten ( duif ) en hij een heerlijk alternatief voor mij had klaargemaakt.

Michelin niveau eten voor een zeer vriendelijke prijs aan het prachtige Spaarne; absolute aanrader!

Faab_Coco .
  • Datum van je bezoek: 16 apr. 2016
We hebben hier een paar maanden geleden (april 2016) gedineerd, toch nog maar een recensie! We vonden het een hele belevenis om bij Ratatouille te eten (dit was ook onze eerste keer in een sterrenrestaurant). Het eten was allemaal erg bijzonder, vooral de opmaak en je kon merken dat elk gerecht tot in de kleinste details geperfectioneerd was. De smaak was prima, maar ik moet toegeven dat ik in andere restaurants nog wel eens lekkerder heb gegeten... Ik kon ook vrij kort daarna al niet eens meer terughalen wat ik nou precies had gegeten, behalve dat het er allemaal zo bijzonder uitzag. Misschien is het allemaal te verfijnd voor mij ;) of misschien gaat de opmaak soms iets ten koste van de smaak? Wie zal het zeggen. Waar ik wel echt van onder de indruk was, was het bijpassende wijnarrangement: elke wijn paste echt perfect bij het gerecht, wat ik nog niet eerder zo goed heb meegemaakt. Wat ik verder top vond was de service, helemaal perfect zoals je zou verwachten van een sterrenrstaurant, en toch in een heel ontspannen en gemoedelijke sfeer. Ratatouille is echt leuk om te eten, zoals gezegd een hele belevenis en ik zou het iedereen aanraden om er een keer heen te gaan. Mede door de prijs laten wij het waarschijnlijk wel bij deze ene keer... Maar het was zeker een memorabele avond!